הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-22 בנובמבר, 2007 34 תגובות

לפני כשבוע השתתפתי בשיעור של המרצה ניזאר חסן, יחד עם עוד 15 סטודנטים במסגרת לימודי המחלקה לקולנוע במכללת ספיר שבנגב. נדהמתי לשמוע ואח"כ לקרוא בתקשורת את הסיפור על הסטודנט אייל כהן שנכנס עם מדים ונשק לכתה. נדהמתי מהעדר המוסר והאתיקה של המכללה בשל דברי "האי אמת" שהתפרסמו. היה זה ביטוי של חולשה ו"פגיעות" מול בורות של הסטודנטים, של התקשורת והציבור בכלל. נראה שכל הכוונה היא לקצץ במספר המרצים, ערבים כיהודים, ובעיקר את אלה המעוניינים להציג עמדות אחרות, או אלה המטילים ספק במה שלכאורה נראה כמובן מאליו, דהיינו זהות האקדמיה כמוסד אזרחי. זאת, למרות שהמכללה החליטה להעניק לגיטימציה לכניסת סטודנט עם מדים ונשק לכתה, ועשתה זאת רק לשם התמיכה הציבורית ורק בכדי לבסס את מעמדה.

בפרסום על אותו שיעור היה חלק רב שלא התפרסם, ולצערי אף לא הגיע לאוזני ההנהלה. הנהלת המכללה לא התאמצה להציג את חלקו של חסן ודרישתו שבכתה שלו לא יהיו סטודנטים עם מדי צבא.


חסן אמר: אני לא רוצה סטודנטים עם מדי צבא, אני לא מלמד בצבא, אני מלמד סטודנטים; אני מכבד שזה צבא העם (בתקשורת הדגישו שאמר כביכול "צבא כיבוש", שזה לגמרי נכון שהוא צבא כיבוש אבל לא זה מה שאמר). חסן גם הוסיף שבאותה מידה לא יסכים ללמד חיילי חמאס. את זאת התקשורת לא פירסמה, מה פתאום שערבי ידבר ממניעים עקרוניים ולא מעמדה הצפויה של עוד ערבי המתנגד לכיבוש?!


על פי הפרסום, כהן אמר שלא היתה שום התייחסות מצד שאר הסטודנטים, דבר לגמרי לא נכון. סטודנטית אחת שאלה לגבי הזכות להגיע בלבוש דתי, וחסן אמר בפרוש ש"חס וחלילה שאתערב בבחירת האמונה הדתית, מדובר באמונה ולא בתפקיד לא אזרחי". נטען שחסן כינה את כהן "יהודון" וזה מצער, אפילו עד כדי חיוך עצוב.


מעניין אותי מדוע המכללה לא עמדה על הרגליים כפי שעשתה כעת כאשר בתחילת הסמסטר מרצה "פמיניסטית" גרמה לסטודנטית בדואית שלבשה רעלה לצאת מהכתה כמחאה, בעקבות התבטאות המרצה כלפי הסטודנטית. לטענת המרצה, הרעלה מסמלת את הדיכוי של הרשע הגברי-הבדואי והדיכוי של זכות האשה לבחור. המרצה הרשתה לעצמה לפגוע בזהות האישית הדתית והאמונה של הסטודנטית ללא התחשבות שאותה סטודנטית בטח עברה לא מעט קשיים כדי להשתתף כסטודנטית שווה באותו שיעור. זהו עוד פמיניזם חד-תרבותי המאפיין את התנועה האקדמית בארץ, ובעולם המערבי בכלל, פמיניזם המתעלם מהזכות של הפרט לבחור באיזה דרך ילך, בהתחשב בנורמות החברתיות של תרבותו ובתהליך, ובמקום זאת בוחר לעצב תרבות מקומית שאינה אלא שכפול של המודרנה הישראלית או המערבית! האם החופש הוא רק בצד אחד ובצורת לבוש אחת? גם אם הנורמות החברתיות הביאו להחלטתה, עדיין האשה הפלסטינית מסוגלת להשתחרר בתהליכים ובצורות שמתאימות לה. אבל זה לא מה שלמדו האליטיסטים, איך להתמודד עם האחר שעודנו לבוש בלבוש דתי, או נמצא בתהליך שונה. סביר להניח שהיא לא תוציא איש צבא במדים כי זה הרי מערבי!


מן הסתם הסיפור הזה בשעתו לא התפרסם בתקשורת המרכזית אלא רק בתקשורת הערבית והמקומית. אך כשמדובר במרצה ערבי, סטודנט וצבא, כאן זה סיפור אחר לגמרי.


בנוסף, חסן לא סילק את כהן מהכתה כפי שפורסם ואיש לא טרח להציג עובדה זו, גם לא ב-ynet וגם לא בראיון עם דן מרגלית. חסן דווקא הבטיח לכהן 10 דקות בהן יוכל לדבר ולהגיב ובתנאי שיבוא לשיעור (הבא) כאזרח ללא מדים, "שווה" לעמיתיו הסטודנטים.


אני מאמינה שהשאלה של כניסת והשתתפות סטודנטים-חיילים במדיהם הצבאיים, עם כל הכבוד למאמץ "להגיע בזמן", מעלה המון שאלות מוסריות – לא רק על זהות האקדמיה אלא גם על השוויון בתוך האקדמיה ועל מקום ומעמד המרצה בתוך השיעור. קל מאוד לומר שזו חובה ישראלית של הישראלים, אך לטעמי חובתם של הישראלים היא לשאוף לחופש ושחרור מהטרנד של "אני מילואימניק גאה" – במיוחד כשמדובר בסגל אקדמי.


לכתבה שהתפרסמה ב-ynet התפרסמו כמעט 1,500 תגובות ("המרצה למילואימניק במדים: צא החוצה"). רוב המגיבים ביקשו "לסלק את הערבי הזה" והביעו כעס על כך שבקרב הסטודנטים שהיו בשיעור לא עלתה הסולידריות הישראלית "הצבאית" עם כהן.

תגובות
נושאים: מאמרים

34 תגובות

  1. רונן בן הגיב:

    אינאס אתה צריך להבין שהגוף המרכזי והעיקרי ששפועל למען השלום והביטחון בישראל הוא צבא הגנה לישראל לכן ברור שכל ניסיון לערער ולפגוע בחייל יתקל בתדהמה .ברור שמעשים כאלה על ידי מרצה מליטריסטי ולא משנה עם הוא יהודי או ערבי הם לא נסלחים.אני מקווה שהמרצה יבין את טעותו ויתנצל.

  2. דמגוגיה הגיב:

    הוא בלב קל יכול היה להגיד (אם אמר) שלא ילמד גם חיל חמאס. זה כי "חיל" חמאס יבוא לכתה שלו רק בשביל לרצוח יהודים. באופן מופלא אף פעם לא מבינים את הערבים ואת הדתיים. הם יוצאים לבילוי ערב של שרפת תחנות דלק וכמה מכוניות עם יהודים והמשטרה הרשעה הורגת 13 מבלים שוחרי שלום. הם רוצים לחסל את מדינת ישראל והכובשים הרשעים לא מבינים שהם רק רוצים שיוויון. הרב עובדיה ממלמל גסויות וזלזול באחר והחילוניים כועסים. לא מבינים את השפה של שני המיעוטים המקופחים האלה. ואולי זה כי שניהם חושבים שאפשר לשקר לכולם כל הזמן?

  3. מתן הגיב:

    במידה והמילואימניק הגיע בדיוק מאימון, מיהר ולא היה לו זמן להחליף, מה הבעיה בדיוק שישב בשיעור לבוש במדים? מה שעשה המרצה היה פשוט להביע מחאה נגד צהל במסווה של איזה שטות אקדמית.
    כמובן שיפי הנפש יתעוררו בעד המרצה בגלל כמה טוקבקטים מתלהמים (אפילו שהתגובות שלהם עצמם קיצוניות לא פחות…) אין צורך להעמיד על דיוקו את ההבדל בין חייל צה"ל לטרוריסט מהחמאס. אני בטוח שאם היה מגיע סטודנט עם חולצת כ"ך ומצד שני סטודנט עם חולצת מק"י המרצה הזה היה מוציא רק אחד מהם.
    מכיוון שההרצאה התנהלה בארץ, ולא באוניברסיטה בינלאומית בחו"ל אפשר לקבל את החייל בהבנה, ואחרי הכל, למה לא פשוט לבקש בצורה מנומסת?

  4. בלי קשר לעמדתי לגבי המרצה הגיב:

    להעיף מהכיתה לובש מדים בעיר שסופגת קסאמים על הראש, זה דורש חתיכת אומץ.

  5. אחת מכאן הגיב:

    רונן אתה צריך להבין שאם היית טורח להכיר קצת פלסטינים ישראליים שחיים בישראל היית יודע שאינאס זו אישה.אפרופו, זה גם מופיע בתיאור השם שלה, אבל מה זה משנה אינאס או אחמד, כולם אותו דבר והצבא שלנו שמזמן לא עוסק בהגנה אלא בשיטור אלים כלפי אוכלוסיה אזרחית הוא שמגדיר את החברה שלנו, היהודית-ישראלית כמיליטריסטית. דבריך מאששים זאת, לא המרצה ולא הטענות שנטענו במאמר הנ"ל

  6. דן תמיר הגיב:

    אינאס,

    תודה על ההערות. את כותבת מה לא היה בשיעור הזה. סתם מתוך סקרנות, אשמח אם תוכלי לתת תאור של השתלשלות הענינים בשיעור המדובר.

    בתודה,

    דן

  7. ליאור הגיב:

    טרנד של מילואימניק גאה אינו טרנד.
    אנחנו צריכים להגן על עצמנו זו המציאות. הסטודנט היה מעדיף לא ללבוש מדים לעולם, אך זה לא מבחירתו, ולא רק בגלל שזה ה"חוק" אלא שזו המציאות. שוויון בתוך האקדמיה. אין שוויון באקדמיה. אנשים שבוחרים לעשות צבא מתחילים את לימודיהם האקדמאים שנים לפני חברים שמבזבזים את שנותיהם היפות ביותר להגן מפני מחבלים. הסטודנט הוא אזרח, וילבש מה שהוא רוצה, הוא בטוח שווה יותר מהמרצה עוכר ישראל הזה. אני מתפלל שערבים יהיו חלק מהמדינה הזאת באמת מתפלל. וזה לעולם לא יקרה עד שהם לא יחליטו שנאמנותם למדינת ישראל.
    יש אנשים שחיים בעולם משלהם. זכותם אבל זכותנו לגרום להם לשלם על כך.

  8. לבוא לכיתות עם מדים הגיב:

    אחת התגובות שהושמעה מצד מגיבים רבים לכתבה ב-ynet היתה קריאה לכל הסטודנטים המשרתים במילואים או התומכים באייל כהן לבוא במדים לשיעורים של חסן ובכלל לשיעורים במכללה. מן הפגנתיות שכזו.

    שזה רעיון כלל לא רע.

    ממילא החברה כאן מיליטריסטית. ההזדהות של החברה עם הצבא וערכיו, כמו גם ההישענות על הצבא לקיום המדינה האקסלוסיבית ליהודים, קיימת כן בכל תחומי החיים. הצבא מעורב בכל דבר, מהפוליטיקה ועד האקדמיה. מדובר בכסף, בממלאי תפקידים ובקבלת החלטות.

    אם סטודנטים בישראל יחלו לבוא לכיתות עם מדים, יחשף פרצופה האמיתי של ישראל – בעיקר בעולם הרחב בו ישראל נהנית מדימוי של מדינה דמוקרטית, ליברלית ומערבית.

  9. יניב ראובני הגיב:

    אתה מתעלם מנקודה אחת חשובה, המרצה פגע ברגשות הסטודנט ועל זה הוא צריך לתת את הדין. גם הנטיה לחשוב שהמכללה רוצה לקצץ בכח אדם נשמעת כמו נסיון להסיט את נושא הדיון.

  10. גומיה הגיב:

    הצבא הוא צבא העם,לכן רק טבעי הוא שהמדים הם חלק מחיינו.
    אלא מה? הכיבוש המתמשך,הרגל הגסה של הקלגס העברי העומד במחסומים,ודורס ברגל גסה את האישה, הזקן והילד הפלסטינים,צריכים לגרום לכל אחד מאיתנו להתבייש במדינו,ולהתכחש לצבאנו.
    ובדיוק כמו שבחו"ל למדינו לא להבליט את ישראליותנו מפאת חוסר האהדה,עלינו להימנע מללכת במדי קלגס עברי,ובמיוחד לא במקומות תרבות כמו אוניברסיטאות,תיאטראות וכו

  11. ניצן אביב הגיב:

    ליאור,

    מגיעה לך, בזכות ולא בחסד, דיפלומה, של לאומן קיצוני וגזען ומדליה, שתוכל לענדה על מדיך וגם דגל לאום לנופף בו כל העת, וראוי, אולי, שאת הכיבודים הללו יעניקו לך נשיא מכללת ספיר ביחד עם הסטודנט/המילואימניק אייל כהן, כשנשקו אחוז בידיו.

  12. שי נ. הגיב:

    המקרה הזה והדיון שהגיע בעקבותיו פשוט לוכד את הכישלון החינוכי האדיר של מדינת ישראל בחינוך לאזרחות ודמוקרטיה. חינוך שבוחר בלאומיות וצבאיות במקום בהומניות וערכי דמוקרטיה.

    נוסעים למצעד החיים, רואים את עוולי הדיקטטורה האכזרית ביותר, והלקח שלומדים: "כמה חשוב שיהיה צבא "חזק!!!" לא ערכים מינוריים כמו- כמה חשובה הדמוקרטיה, ערכי אזרחות וזכויות אדם. מה פתאום – המיליטריזם הישראלי לא יאפשר זאת. אפילו את השואה הוא מנכס לעצמו.

    אם אותו מילואמניק נכנס לכיתה עם מדים, אז בוא נוריד את כל החומות ואת כל ההפרדות – אני אלך למילואים על אזרחי. אם מנסים להחדיר צבאיות לאזרחות אז גם ההפך אפשרי בהחלט.

    במדינה שלנו, לסרב לשרת, לסרב ללבוש מדים, לסרב ללאומיות – אלו מצוות האזרח שמבין את חובותיו הנרמסות כל יום על ידי דיקטטורים בפוטנציה כמו ליברמן ואליעזר שטרן.

    התחזית של לייבוביץ’ על היודו-נאצים מתבררת יותר ויותר כאפשרית בהחלט. שלא נהיה מופתעים.

    העתיד באזרחות.

  13. מיכל מנהלל הגיב:

    אני חשבתי שזו פרובוקציה ודוקא הערכתי אותה.כל חייל במדים שאני רואה אני חושבת במי הוא התעלל קודם.
    בynet צנזרו תגובות שתומכות במרצה. שלחתי מספר תגובות כאלה והן לא פורסמו. אני חושבת שהם ניסו להעצים את הרושם של המחאה.

  14. שי נ. למיכל הגיב:

    ויי-נט הוא חלק מידיעות אחרונות. עיתון זה מנהל קמפיין נגד משתמטים ובעד הצבא. הוא עושה זאת ללא כל מורא ובלאומנות ברורה. לכן הוא מצנזר תגובות מהסוג שציינת. כל איש שמאל עם ראש על הכתפיים צריך להחרים את האתר הזה ואת העיתון המגעיל הזה.

  15. חיים ו. הגיב:

    יש לי הרבה מה לאמר על המאמר הזה, אבל אני אסתפק בנקודה אחת, אולי יתבהר לכותבת מדוע לא נעמדה המכללה על רגליה…

    אם מר חסן היה אומר בשיעור שלדעתו המדים מסמלים את הדיכוי של הרשע הציוני-ישראלי והדיכוי של הפלסטינים, ובעקבות זאת הסטודנט היה נעלב ועוזב את הכיתה, הייתי מחזק את ידיו של מר חסן, זכותו להביע את דעתו על צה"ל, מדיו והלובשים אותם. אלא כאשר הוא ניצל את סמכותו וסילק את הסטודנט מהשיעור הוא הפסיק להיות איש חינוך.

  16. יען מצוי הגיב:

    בסופו של יום, חסן התנהג כמו בת יענה.
    אני בטוח שהוא זוכר היטב באיזו מדינה הוא חי, אני בטוח שהוא זוכר היטב שיש סיכוי גבוה שרבים מתלמידיו יוצאים פעם בשנה לשירות מילואים. יכול מאד להיות שבתפקידם הם גם מדכאים פלסטינים ומסייעים לכיבוש. זה עצוב ומדכא אבל זאת המציאות, עם או בלי הבגדים הירוקים שאייל כהן לבש. אם חסן היה מצהיר שהוא מוכן ללמד רק ישראלים שסירבו לשרת בצבא, עוד הייתי מבין את ההיגיון הפנימי שבעמדתו. אבל מה שהוא בעצם דורש זה שהסטודנט יכנס לחמש דקות לחדר בית השימוש במכללת ספיר, ויעלה על אזרחי. יופי. עכשיו נפתרה הבעיה? נגמר הכיבוש? נפסקה מעורבותם של תלמידיו של חסן בדיכוי בני עמו?
    חסן מספיק עם החארטה. רוצה לשנות? רוצה להיאבק באמת? צא להפגנות, תחסום כבישים, תעזור להפיל את הגדר בבילעין, תקרא ליהודים לסרב לשרת.

  17. ח.רשף הגיב:

    מה שמוכיח שהעסק מורכב,כול צד מבוצר באמת שלו ולמרבה האירוניה זאת אמורה להיות מדינה דמוקרטית משותפת. חסן,ליאור,אינס ואחרים מוטב לחפש נוסחאות חיים אפשריות ולא להתבצר בצדק הכיתתי של כול צד.
    חסן הוא קולנוען שדעותיו ידועות ודעות כמו אלה של ליאור נפוצות. מתגובתם של חסן ושל ליאור לא ניוושע. חסן מוחה ולא מקרב אל עמדותיו בתבונה וליאור יכול להיות קצת יצירתי יותר בחייו מלדקלם את נוסחאות אבותיו שנכשלוכך שאייל במדים עדיין מתייצב למילואים

  18. מיכל מנהלל לשי נ. הגיב:

    ידיעות וynet הוא/הם אמצעי התקשורת הנפוץ במדינה. לצערי אני לא יכולה להחרים את כל המדינה למרות שהרבה פעמים הייתי רוצה.

  19. לשי נ. הגיב:

    אני אנטי ציוני ואתאיסט. אני בעד פיתרון של מדינה אחת (מתפשר על שתיים כשלב ביניים). עד כאן האקספוזיציה.

    אני חושב ש"משתמטים" כהגדרת ידיעות (עיתון אותו אינני קורא, אף לא YNET) הם מוגי לב. זה מאוד קל להתחמק מהשירות הצבאי ולא להתגייס מטעמי פטור נפשי, אבל זה לא עוזר כהוא זה למאבק בצבא הכיבוש. זה שכמה בורגנים אשכנזים מפונקים מדי מכדי ללכת לקרייה ולגלילות לא אומר שזו איזושהי התנגדות אדירה לצבא. סה"כ יש מספיק עולים חדשים ואנשי פריפריה עם קצת פחות מוסר וכסף מכם ששמחים להזדמנות להכות פלסטינים ללא סיבה. יתכבדו המתחמקים ויהיו סרבני מצפון אמיתיים, ויהיו אסירים פוליטיים, ולא ישאירו את המלחמה האמיתית בצבא בידי מעט הקיבוצניקים המוסריים שבתוך הצבא, ולסרבנים האמיתיים מחוצה לו. אם במקום אחוז גבוה של משתמטים ורודי לחיים יהיה אחוז גבוה של סרבנים שמוכנים לוותר שנייה על האינדיבידואליזם המצחין שלהם וללכת לכלא לטובת איזשהו אידאל, או להבדיל להיכנס למסגרת הנוראית של הצבא ולשמש שם סמן מוסרי שמאלי אז אולי לא יהיה פה בסוף צבא של אנשים עם כיפות סרוגות וללא עקרונות דמוקרטיים. היזהרו מצבא כזה. קראו קצת היסטוריה של הפיכות צבאיות. אני עוזב את הארץ.

  20. שי נ. הגיב:

    למי שהגיב לי:

    אני לא אוהב ללכת עם ולהרגיש בלי.

  21. קורא קבוע הגיב:

    ניזאר חסן אינו ממונה על קוד הלבוש במכללה.

    הוא שכיר של המוסד, וככזה עליו ללמד את מי שעומד בתנאי המוסד .אם התנאים לא מוצאים חן בעיניו, אף אחד לא מחזיק אותו בכוח.

    במוסדות האקדמיים בארץ (גם בחו"ל) אין איסור על הגעה במדים של צבא המדינה (או המשטרה, או ממוסדות מדינה אחרים), משום הגופים האלו אינם מוחזקים על ידי האזרחים הנורמאליים כישויות עויינות או בלתי לגיטימיות.

    נהפוך הוא, הצבא מוחזק כגוף לא רק לגיטימי אלא הכרחי לשימור החיים והביטחון.

    לכן אין זה משנה אם למרצה קוראים ניזאר חסן או אייל סיוון או אמנון רז קרקוצקין – מותר להם להחזיק בדעה פוליטית, אבל לא לנצל את מעמדם כמורים בכדי להתנכל, להעליב או לפגוע באיזה אופן בתלמיד עקב הדעות האלו.

    לעניין התלמידה ברעלה –

    בכל מוסדות הלימוד בארץ למדו ולומדות אלפי סטודנטיות מוסלמיות בכיסוי ראש (חיג’אב) ולבוש מסורתי, באין מפריע.

    במקרה המדובר התלמידה רצתה ללבוש ניקאב/בורקה – כיסוי פנים מלא. הכיסוי הזה אינו חובה מבחינה דתית-איסלאמית (שאחרת כל עוטות החיג’אב חשופות הפנים היו נחשבות פרוצות) , אלא מהווה "חומרה" שהלובשת קובעת לעצמה.

    הניקאב אינו לבוש נורמטיבי אלא הקצנה וחריגה מהנורמות.

    הסתרת הפנים איננה מקובלת במוסדות לימוד ציבוריים, מסיבות שונות. באנגליה הליברלית (למשל) מורה פוטרה מעבודתה עקב ההתעקשות לעטות ניקאב בכיתה.

    המרצה במקרה שלנו לא היתה צריכה לסלק את הבחורה מהכיתה , וכמובן לא להעליב אותה בפומבי תוך כדי – זה עניין של נימוס פשוט והתנהגות תרבותית, אבל בהחלט אפשר היה להודיע לגברת הרעולה בצורה דיסקרטית שבפעם הבאה היא לא תיכנס לכיתה עם כיסוי על הפנים.

    במאמר מוסגר – נורמות לבוש הן דבר נתון לשינוי, אבל במקומותינו כן מקובל להופיע בציבור עם כיסוי ראש ולהבדיל מחשופים עמוקים, אבל לא מקובל להופיע בציבור עם חזה חשוף ולהבדיל – כיסוי פנים. הרי גם לנודיסטים יש אמונות עמוקות באשר למה שראוי ונכון (לא) ללבוש, ובכל זאת הם מתיישרים עם הנורמות המקובלות במקומות ציבוריים.

    למה מגיע לרעולי הפנים למיניהם יחס שונה מאשר לנודיסטים?

  22. מוני יקים האנטי ציוני- למגיב לשי.נ הגיב:

    גישתך לוקה בצביעות , החונטה האשכנזית מסתמכת בביצוע מדיניות הגזענית על העובדה שיש אחוז גבוה
    של מורעלים לשרות צבאי והתעללות בפלסטינים.
    אם אחוז המסרבים לשרת בצבא הכיבוש והדיכויהכוזרו/אשכנזי יעלה, אז יבינו מורעלי השלטון כי אין תמיכה בציבור למדיניותם ההתאבדותית וזה הגיוני שהם ישנו את המדיניות בהתאם.
    הגיע הזמן להצביע ברגליים ולקרוא לתנועת סרוב צבאי המונית שתפעל כמשקל נגד לשיחוד ההמונים ע’י מתן קרקעות חינם מאדמות העם הפלסטיני.
    הטיעון המתחסד של שרות צבאי כדי לפעול מבפנים
    אינו רציני , ומוטב היה שלא היית מעלה אותו.
    בחורבן הציונות וצבא הכיבוש שלה ננוחם.

  23. ד.ר הגיב:

    לשי, מטיפוס אקדמי שכמוך ציפיתי ליותר…
    מחקר שערך לפני זמן מה ד"ר יגיל לוי גילה כי חלקם של ילדי השמנת דווקא לא גדול בקרב אלו הקרוים "משתמטים", אלא שרוב אלו שאינם מתגייסים בכל מחזור שייכים לרקע סוציו-אקונומי חלש, אפילו מתחת לקו העוני. ההסבר הוא פשוט – למי שעסוק במאבקי הישרדות יומיומיים אין זמן לשחק במשחקים פטריוטיים, מאחר והוא עסוק בהתפרנסות ובפרנסת משפחתו.
    בנוסף לזאת, יש מגמה מעמדית ברורה מאוד בצבא, שבמסגרתה מנותבים ה"אשכנזים הצפונבונים" שעשו בגרות מורחבת במחשבים לתכניות היי-טק יוקרתיות שמסיעות להם רבות גם אחרי השחרור, בזמן שהעובדים השחורים בצה"ל (כולל חלק גדול מהקרביים) נלקחים מתיכונים טכנים בפריפריה או מהרחובות. גם בנושא זה נערך מחקר אקדמי, אפילו של פרופ’ סמוחה אם אני לא טועה.
    אם יורשה לי לשלוף ניתוח סוציולוגי אד-הוק, אין בכלל פלא שאלעזר שטרן, עצמו אשכנזי תל אביבי ממעמד בינוני-גבוה, שואף להדביק סטיגמה על המשתמטים מצה"ל, מאחר ומדובר במקרה זה בהאדרת קבוצת הסטטוס שלו על חשבון מגזר מדוכא ממילא, כשהוא עושה שימוש בקלף של הלאומנות המיליטריסטית.

  24. ד.ר הגיב:

    סליחה, תגובתי האחרונה כוונה אל המגיב "לשי נ.". עם שי הסליחה. על קוצו של ל’…

  25. סמולן הגיב:

    סערה בכוס תה.

    באקדמיה, בוודאי במדעי החברה והרוח, מתקיימים יחסי כוח מובהקים. המרצה הוא בדרך כלל רטוריקן מחונן, בעל ידע תיאורטי ופראקטי שאין לסטודנט, ומעבר לכל, הי, הוא תמיד יכול להתעמר בו.

    על כן, כל הקשקושים בדבר "לתת לסטודנט 10 דקות להסביר את עצמו" הם לא יותר ממארב מתוכנן ובריוני. ברור לגמרי שהמרצה התכוון לנצל את יכולתו הרטורית, ומי יודע, אולי הוא גם חכם יותר, ולהשפיל את הסטודנט שלו.

    לגופו של העניין עצמו, לא מדובר בתחרות על סמלים. אם המרצה לא רוצה ללמד חיילי מילואים של צה"ל, מה הוא בעצם עושה במכללת ספיר ? האם מדובר בטמטום או צביעות ?

  26. גיל אהרנסון הגיב:

    ל"קורא קבוע"
    מסכים איתך לגבי זה שחסן הוא שכיר של המוסד, ולפי נורמות המוסד ניתן לבוא עם מדים.
    אבל אתה מכשיל את עצמך.
    אתה כותב, על הבחורה עם הרעלה "הניקאב אינו לבוש נורמטיבי אלא הקצנה וחריגה מהנורמות".
    האם לסטודנט יהודי המגדל זקן עבות ופאות, ולובש כיפה לבנה גדולה היית אומר לא לחזור עד שיגלח שערו? גם זו לא חובה יהודית, אחרת כל אותם חובשי כיפה סרוגה היו כופרים. הלא כך?
    כמו כן, לשיטתך, אם בתקנון המוסד האקדמי לא רשום כי אסור לתלמידים ללבוש רעלה, או לחילופין ללכת חשופי חזה, אז זה מותר. הענין הוא שיש אכן קוד נורמטיבי, וזה מה שהמרצה עשה – הוא פעל לפי הקוד הנורמטיבי שלו, שאומר – בשיעור במוסד אזרחי לא ישבו לובשי מדים.
    ועוד משהו. גם אם המרצה חייב לפעול לפי נורמות המוסד, הדיון פה מדבר על ההשלכות, או התוצאות, החברתיות הרחבות יותר של ערבוב האזרחי עם הצבאי, ובענין זה בטוח תסכים עם כל המגיבים שציינו, בעדינות יתר לטעמי, את הקשר בין חברה כובשת ואלימה לאחוז לובשי המדים מרצון שאתה רואה ברחובותינו.

  27. אבירם הגיב:

    העניין ממש לא ברור לי.
    הרי המרצה הוא זה שמספק שרות לסטודנט
    ולא להפך.
    לא מדובר בבית-ספר בו המורה הוא גם מחנך,
    סטודנט משלם הון כדי לקבל מן האוניברסיטה "מוצר" בדמות השכלה באפיק בו בחר, והמרצה הוא זה האחראי לספק את אותו מוצר.
    אם כבר אז המצב צריך להיות הפוך, וסטודנט אמור לבקר את המרצה על הופעתו וכישוריו.

    ספציפית לגבי עניין המדים – כמו שלא יעלה על הדעת שנהג אוטובוס יסרב להסיע חייל במדים או שמלצר במסעדה יסרב לשרת חייל –
    כך לא יעלה על הדעת שמרצה יסרב ללמד חייל.
    הסטודנט אייל כהן לא צריך 10 דקות כדי "לדבר ולהגיב", מי שזקוק לאותן דקות הוא דווקא המרצה ניזאר חסן במעמד הבירור (הקשה, כך אני מקווה) שאמור לערוך לו הדיקן.

    ובעניין המרצה הפמיניסטית שסירבה ללמד בחורה ערבייה עם רעלה – אין ספק שזו בעיה דומה שצריכה להיות מטופלת באותה צורה,
    ובלי קשר לזה שתחת מסווה "חופש הפולחן" בחברה הערבית ובחברה היהודית-דתית נשים וזכויותיהן נרמסות עד עפר.

  28. אבירם לגיל אהרונסון הגיב:

    הדוגמה שלך ל"קורא קבוע" לוקה בחסר.
    אין דין אשה עם רעלה כדין "סטודנט יהודי המגדל זקן עבות ופאות, ולובש כיפה לבנה גדולה".
    אין שום בעיה עם גבר הבוחר להתלבש ולהופיע בצורה התואמת את אמונתו מפני שהגברים הם אלו שבאמת בוחרים, הבעיה היא שהם גם בוחרים עבור הנשים ומכתיבים להן את לבושן מעמדן, וכך באופן "פלאי" מעמד האשה תמיד נחות ממעמד הגבר.
    בחברות השמרניות האשה היא זו המדוכאת ולא הגבר, ולכן רעלה, פאה וכו’ הם לא רק סממן דתי-אמוני אלא בראש ובראשונה סממן מדכא.

    גורמים דתיים משתמשים באופן שהוא לעיתים ציני (גברים) ולעיתים תמים (נשים) בטיעון חופש הפולחן כדי להמשיך במצב הדיכוי
    ומנצלים את הפלורליזם היחסי של העולם המערבי כדי להמשיך לדכא נשים.

    חופש פולחן אינו חופש לדכא למרות שבצורה מעצבנת הם כמעט תמיד קשורים קשר הדוק.

  29. גיל אהרנסון לאבירם הגיב:

    כל מה שכתבת נכון, אך אין בו כדי להחליש או לערער את הנקודה שלי.
    תחליף את הדוגמא של האשה עם הרעלה באשה חשופת חזה ותבין את כוונתי

  30. שי נ. הגיב:

    ל- אבירם:

    בדיוק!!

    כמו שפוקו אמר: "זה לא שהכל טוב או רע, הכל מסוכן".

  31. לשי הגיב:

    כמו שברל כצנלסון אמר: מי שלא יודע מה להגיד, מצוטט ללא קשר והקשר.

  32. מיכל22 הגיב:

    האירוע בין חסן ניזר לתלמיד- מיותר ומסית את הדיון החשוב ביחסי העמים- עם כובש ועם נכבש, ושאלת חייהם כאן. ניזר נטפל לקטנות, לסמלים, שאני מבינה שהוא חש כי יש להם חשיבות עצומה שהרי הוא במאי קולנוע ובסמלים עסקינן, אבל כאן היה צורך להפעיל קצת שיקול דעת. אני מניחה שהתלמיד הגיע במדים לא כי רצה ליצור מצב אנטגוניסטי[בשום מקום זה לא תואר כך] אלא משום שלא היה לו זמן להחליף בגדים.מה לעשות וחלק מאנשי השמאל הרדיקאלים כן משרתים במילואים או לחילופין ילדיהם. זו מציאות לא רצוייה אבל קיימת. אותו שיקול דעת של לא להעליב תלמידה עם רעלה ולהניח לה לבחור את אורח חייה תקף גם כאן. התלמיד בחר להגיע לשיעור כדי לא להפסיד. נזר הפסיד כי נטפל והתעסק בתפל. עדיף היה שיבטא את עמדותיו בכלים שאולי הוא חזק בהם יותר- בקולנוע.
    מקרים מעין אלו מחלישים את ההתנגדות לכיבוש וחבל.

  33. דרור שירם הגיב:

    מאמר מעולה,אשמח לקרוא את המאמר הזה בתקשורת הפופולרית ולא רק באתר סקטוריאלי
    יישר כוח

  34. עוכר הגיב:

    המרצה הוכרח להתנצל

    — קישור —

הגיבו ליניב ראובני

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים