הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-31 בינואר, 2008 תגובה 1

מפלגתה השמרנית של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נחלה מפלה בבחירות שנערכו בסוף השבוע בשתי מדינות, ולראשונה מפלגת השמאל נכנסה בשני הפרלמנטים האזורים של הסן וסקסוניה תחתית. אלה שתי המגמות העיקריות בבחירות אלה, העשויות להשפיע עמוקות על המצב הפוליטי בגרמניה. במרכז מערכות הבחירות המקומיות עמדה שאלת כוח הקנייה של העובדים. "העובדים לא שיפרו את שכרם במשך העשור האחרון ויש אף שמשתכרים פחות מקודם", אומר הנס פטר קריגר, סוציולוג באוניברסיטת הומבולדט שבברלין. לדבריו "הנושא הפך לרגיש במיוחד, מבחינה פוליטית וחברתית, וקיים כעת פולמוס ער סביב השאלה אם להנהיג שכר מינימום. השמרנים מתנגדים בנחישות לשכר המינימום".

למפלגת "האיחוד הנוצרי-דמוקרטי" היה רוב מוחץ בפרלמנט של הסן, אבל הפסידה רבע מכוחה, מ-49% מקולות הבורחים ב-2003 לפחות מ-37% בבחירות בסוף השבוע שעבר. רולנד קוך, מושל הסן, התנגד נמרצות במהלך מערכת הבחירות להנהגת שכר מינימום בטענה ש"שכר המינימום יפגע קשות בכושר התחרות של גרמניה" ואף קידם מערכת בחירות גזענית ואנטי-קומוניסטית בוטה. לעומת השמרנים, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בשני המחוזות הפכה דווקא את שכר המינימום לסיסמה המרכזית במערכת הבחירות. זאת, לאחר שסוגייה זו הועלתה לפני כחצי שנה על ידי מפלגת השמאל. בהסן, מנהיגת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית המקומית, אנדראה ייפסילנטי, ידועה בעמדותיה נגד הרפורמות הניאו-ליברליות מבית מדרשה של מפלגתה ואף התנגדה למדיניות הכלכלית והחברתית של מפלגתה שבשלטון – בשותפות עם השמרנים של מרקל. בהסן הסוציאל-דמוקרטים הצליחו להשיג תוספת של 7.5% מקולות הבוחרים ושיעור ההצבעה עבורם דומה לשיעור התמיכה של השמרנים.

בסקסוניה התחתית מנהיג הסוציאל-דמוקרטים וולפוגנג יוטנר, השייך דווקא לאגף הימני במפלגתו, רשם בבחירות אלה במישור המקומי ירידה בתמיכה מ-33% ל-30% מקולות הבוחרים.

כלי התקשורת בגרמניה מציינים שהמנצחים האמיתיים בבחירות האזוריות שנערכו בסוף השבוע הם פעילי מפלגת השמאל (Die Linke) שהפכו את מצעם לנושא שעמד במרכז מערכת הבחירות. לדברי הסוציולוג קריגר "נדיר שמפלגה קטנה מצליחה להשפיע על סדר היום הציבורי, ובייחוד ערב בחירות. אבל אנשי מפלגת השמאל עשו זאת, חרף העובדה שברוב הסקרים המפלגה לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה העומד על 5% מהקולות". במדינת הסן, אחת המדינות הגדולות בגרמניה, מפלגת השמאל שמספר חבריה במישור המקומי אינו עולה על 2,000, הצליחה לעבור את אחוז החסימה ואף להשיג לראשונה 7.1%. גם בהסן מפלגת השמאל הצליחה להשיג 5.1% מקולות הבוחרים. לכאורה הישגים העשויים לעזור למפלגה הסוציאל-דמוקרטית להקים קואליציה במישור המקומי – לפחות בהסן. אבל מנהיגת הסוציאל-דמוקרטים ייפסילנטי הבהירה שאין בכוונתה להתחבר עם אנשי השמאל. כך, היא עלולה להפסיד את השלטון המקומי; או לחילופין היא תיאלץ להקים קואליציה מקומית – הדומה לקואליציה השלטת במישור הלאומי בין מפלגתה לבין השמרנים של מרקל. יצוין שמפלגת השמאל הוכיחה בשלוש מערכות הבחירות המקומיות שנערכו בחודשים האחרונים במערב גרמניה: בברמן, בהסן ובסקסוניה; שהפכה לכוח הפוליטי הרביעי או החמישי באזורים אלה וזכתה לייצוג פרלמנטרי. זאת, לאחר שהיתה לכוח הפוליטי השני או השלישי במדינות מזרח גרמניה.

תגובות
נושאים: מאמרים

תגובה אחת

  1. ניצן אביב הגיב:

    ידיעות מרנינות-לב על הצלחתה, אם כי המוגבלת, של מפלגת השמאל Die Linke, בבחירות של הפרלמנטים האזוריים בגרמניה.
    האם זהו סימן ואות להתעשתות של מעמד העובדים והמעמד הבינוני,נוכח המגמות הניאו-ליברליות והקפיטליזם הנבזיים, השוחקות את כח הקניה של העובדים, שהם הגלגל והכח המניע את המשק כולו.
    נקוה שבקרוב יתרחש תהליך דומה גם אצלנו וניצנים לכך נראים בהתאגדויות של עובדים במיגזרים שונים במשק בדרישה להשגת מלוא זכויותיהם והטבות בשכרם.
    מהפיכה חברתית-כלכלית עכשיו!!!

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים