הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-1 בפברואר, 2008 27 תגובות

לכבוד מני מזוז היועץ המשפטי לממשלה
ת"ד 49029 ירושלים 91490


שלום,
כמה סמלי שהחלטתך לא להעמיד למשפט איש מהשוטרים ומפקדיהם שירו ופיקדו על הריגתם של 13 אזרחים ערבים בהפגנות אוקטובר 2000, התקבלה ב-27 בינואר 2008, יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. בעוד יום זה צריך לסמל את המאבק בגזענות, הנה דווקא בישראל מדינה המתהדרת בהיותה מקלט (הגם פגום) לניצולי אושוויץ ושאר מחנות השמדה, מוציא האיש הבכיר במערכת התביעה של ממשלת ישראל מתחת ידו החלטה גזענית. שהרי אין לכחד, שהחלטתך היא גזענות נטו, והיא תרשם, כך אני מעריך, במדרג העליון של הגזענות הממוסדת של ממשלות ישראל לדורותיהן.

החלטתך שמה ללעג את הכתוב במגילת העצמאות בדבר שוויון לכל אזרחי ישראל ללא הבדל דת גזע לאום ומין, והיא עוד הוכחה שהחיה הקרויה "מדינה יהודית דמוקרטית", אינה אלא מסווה לגזענות ממוסדת. או שישראל תהיה מדינת כל אזרחיה הפורשת את חופת הדמוקרטיה על כולם, או שתמשיך להיות מדינה יהודית המתפתחת לעבר מדינת אפליה ואפרטהייד.


אינני רואה טעם להיכנס לוויכוח פרטני עם המסמך שכתבת, שהרי למדנו כבר מהיסטוריה קרובה ורחוקה, שטקסטים משפטיים יכולים להכיל כל תועבה, החל מחוקי נירנברג, עבור לחוקי האפרטהייד שהיו בשעתו בדרום אפריקה (מדינה "לבנה ודמוקרטית") וכלה בחוקי העבדות בארה"ב. ההחלטה שלך שייכת לאותה משפחה. אין משפטן דמוקרטי שיראה בטקסטים שכתבו משפטני האפרטהייד, מסמכים שיש להתייחס אליהם כאל טקסטים משפטיים של ברי פלוגתא רציניים. ברור לכל בר דעת דמוקרט ושוחר זכויות אדם, כי הריגת 13 בני אדם על ידי המשטרה, כולם אזרחים לא חמושים השייכים למיעוט לאומי מוגדר, אינה יכולה לעבור ללא העמדת היורים ומפקדיהם לדין. אתה מעלה על דעתך שאם שוטרי ניו יורק או לונדון היו הורגים 13 יהודים בהפגנה כלשהי, הפרשה היתה מסתיימת בסגירה סיטונית של תיקי היורים? ואם כדבר הזה היה קורה, ניתן לשער מה היתה כאן התגובה.


עד כמה החלטתך נגועה בגזענות אנו נוכחים לדעת כאשר עורכים השוואה בין יחסם של מח"ש, הפרקליטות ובתי המשפט אל שוטרים שרק היכו מתנחלים מאוד אלימים לעומת שוטרים שהרגו מפגינים ערבים. מתנחלי ההיאחזות עמונה בשטחים הכבושים, גילו אלימות ברוטלית נגד שוטרים שאם לא עלתה, בוודאי לא פחתה מזו של המפגינים הערבים (במאמר מוסגר: יש להבחין בין האלימות של המתנחלים שהיתה בעלת אופי של אספסוף פאשיסטי שמגן על זכויות יתר, לבין זו של הערבים שהיא תוצאה של אפליה ארוכת שנים). בעמונה לא נהרג אף מתנחל, המשטרה לא השתמשה כלל בנשק חם, לכל היותר חבטה באי אלו מתנחלים באלות. שוטרים שהשתתפו בפינוי עמונה הועמדו לדין והורשעו בשימוש באלימות יתר באלותיהם, בעוד השוטרים שהרגו מפגינים ערבים, כולל קטינים שכלל לא הפעילו אלימות, קיבלו ממך פטור מהעמדה לדין.


המסר שאתה מעביר הוא כי חייו של אזרח ערבי לא שווים לאלו של יהודי. השוטרים יסיקו את המסקנה: מותר להרוג אזרחים בערבים, שערה מראשם לא תיפול.


אתה אומנם מופקד על שלטון החוק, אולם בהחלטתך הנדונה כאן, אתה מעודד למעשה את הפרטת עשיית הצדק. שהרי מה יעשו אזרחים של מיעוט לאומי או דתי שרואים כי בני משפחתם נהרגים על ידי הרשויות וההורגים אינם עומדים לדין? מדרך הטבע הם יחפשו ערוצים אלטרנטיביים להענשת השוטרים ואנשי השלטון שנתנו ידם להרג.


אני מפנה אותך לימים שלאחר מלחמת העולם השנייה, בהם יהודים, ביניהם חיילי הבריגדה היהודית, חיפשו פושעי מלחמה שלא הועמדו לדין וביצעו בהם משפטי שדה מהירים. זהו המסלול שאתה מותיר לאזרחים הפגועים והמופלים של מדינת ישראל.


התפקיד הראשון של יועץ משפטי המופקד על שלטון החוק, הוא שמירה על חיי אדם, של כל אדם, יהודי כערבי, דתי כחילוני, אשה כגבר, ילד וילדה. אתה נכשלת בתפקיד הבסיסי הזה, ועל כך מין הדין שתיתן את הדין. אני מקווה שתימצא ערכאה מתאימה וכך ימנעו יוזמות פרטיות של עשיית צדק, שבמדינות נאורות אין להן מקום.


גדעון ספירו

תגובות
נושאים: מאמרים

27 תגובות

  1. סוויצ’י הגיב:

    אזרחים לא חמושים?

    ומה זה לדעתך בקבוקי תבערה , אבנים , ברזלים? סוכריות שמראות עד כמה הם אוהבים אותנו?

    לידיעתך אחת האבנים התמימות האלה רצחה אזרח יהודי באותם אירועים .

    והיו גם 2 שימושים בנשק חם .

    זו לא הייתה הפגנה שקטה , אלא היו מהומות , השחיתו רכוש , וניסו לפגוע בתושבים יהודים (הכל כאות הזדהות עם פלסטינים) .

    השוטרים ירו והרגו לא מבסיס גזעני אלא מבסיס בטחוני . למה נראה לך שירו בהם רק כי הם ערבים? או שואלי יש קשר כלשהו (במיקרה) שזה ביגלל ההתנהגות האלימה של אותם ערבים?

    אין לך כאן מה להשוות את זה אפילו למתנחלים . מתנחלים מקבלםי הודעה מראש והצבא מודע לכך שהם עומדים להתנגד . אין גם שום כוונה באף צד להרוג את הצד השני . כמובן שיש אלימות והתפרעות אבל הגזמת – זה אפילו לא דומה למהומות שנעשו באוקטובר 2000 .

    שם הערבים בהפתעה יצאו כנגד המדינה וכנגד תושבים יהודים במטרה לפגוע ולהרוס . במקום אחר מהומות כאלה היו נגמרות לא ב13 אלא 130 (שאגב לא נורו כולם בבת אחת במקום אחד וזמן אחד – כמו שאתם מציגים את זה אלא בכמה אירועים שונים במהלך המהומות) .

    כפי שזה מוצג אפשר לחשוב שהיה מדובר בקבוצת אנשים גודלה עם שלטים שפתאום באו שוטרים והחלו לירות בהם …

    ואיך זה יכול להיות רצח? ממתי לשוטרים אסור לירות כדי להרוג כשיש איום?

    הנה עוד שאלה – איך זה שאחד מ13 הערבים היה פלסטיני? מה הוא עשה בארץ? את זה כניראה לעולם לא נדע , אבל פניו לא היו לשלום .

  2. ניצן אביב הגיב:

    כל הכבוד והיקר לגדעון ספירו על דבריו.
    כל מילה בסלע!
    מחזק את ידיך!

  3. תמיד יודע הגיב:

    ספירו הוא איש אשכולות – תמיד הוא יודע טוב מכולם מה אפשר ומה נכון. לאחר קרירה משפטית מפוארת בבית המשפט העליון של פלשתין ובבית הדין הבין לאומי בהאג ברור שספירו יודע טוב יותר מהיועמ"ש לממשלה האם יש הוכחות שמספיקות להעמדה לדין (הוכחות ולא תחושות בטן) ולכן זו חובתו כמקצוען להעיר לו על השגיאות החמורות שעשה. כל הכבוד ספירו. אנחנו מחכים לבקורת בונה שלך על אומנות והסבר ברור ובהיר על איך מצילים את כלכלת העולם המושחת. הכל מתוקף הבנתך המעמיקה ונסיונך רב השנים גם בענינים אלה.

  4. יובל הלפרין הגיב:

    באמת צריך קריירה משפטית מפוארת בבית הדין העליון של פלסטין ובבית הדין הבינלאומי בהאג בשביל לדעת למה לא הועמדו רוצחי ערבים לדין.
    אני כבר בגיל 5 ידעתי שעל רצח ערבי מגיע צל"ש.

  5. עיניים לראותEYES2C הגיב:

    מדיניות פירסום התגובות דורשת שינוי.

    כל שפוי ואיש שמאל שמציץ בתגובות שמתפרסמות באתרי הצהובונים ואפילו באתר "הארץ" מזועזע מכמות התגובות הגזעניות. גם שם יש כמובן אזהרות ש"לא יפורסמו תגובות הכוללות דברי הסתה, נאצות, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב"). לבעל האתרים הנ"ל יש לפחות צידוק מסחרי לפירסום.

    ולנו? לדעתי, תגובות מהסוג של "לספירו … קרירה משפטית מפוארת בבית המשפט העליון של פלשתין" או זו של "סוייצ"י" שכתב "ממתי לשוטרים אסור לירות כדי להרוג כשיש איום?" צריך לפסול. במיוחד בימים אלה כאשר מזוז וגם ועדת וינוגרד
    מעודדת שלא להירתע מביצוע פשעי מלחמה.
    כך נכתב בע’ 43, בסעיף 51: • "חשש מביקורת במקרה של כישלון, עלול להביא לתגובות של "הגנתיות?, ?הליכה לפי הספר?, ?ראש קטן? והימנעות מהחלטות נחרצות, תוך כדי העדפה של אי-הכרעה". הועדה ממליצה: "תקוותנו היא שהמלצותינו יעזרו בקבלת החלטות כדרוש, בלי ליצור רתיעה מהחלטות נועזות כאשר המצב יחייב זאת".

    — איזה "מצב יחייב זאת"? על כך אין הועדה משיבה. נראה שהוינוגרדים אימצו את שיטת הצבא – להשתמש בפקודות שאינן מדויקות – כפי שאמר מג"ד [מיל] אלישע שפירא ששרת בשכם: "הם נהגו להוציא פקודות לא מדויקות בנוסח – ‘אל תכו פלסטינים, אבל הביאו אותם מנופחים’ ". זה היה באינטיפדה בראשונה. מאז גם שופטים ויעץ משפטי אימצו את הנוהג הקלוקל.

  6. גוני הגיב:

    ספירו – הפעם נראה שחצית את הגבול. הפיסקה בה מדובר על "משפטי שדה" (ונעזוב לרגע את ההשוואה חסרת השחר לנאצים) לשוטרים מהווה עבירה פלילית ללא כחל וסרק ובגדר הסתה לרצח.

  7. איתן. הגיב:

    שלושה עשר אזרחי מדינת ישראל נהרגו.
    כל הרוג נורה מרובה.
    לכל רובה יש כדור.
    מאחורי כל כדור היה אדם שלחץ על ההדק.
    וראש וראשונים במערכת המשפט סוגר את התיק בטענות משפטיות כאלו או אחרות.
    יש לנו תפקיד. לא לנוח ולא לשקוט עד שאותם אנשים , הנמנים על כוחות, שתפקידם לשמור על בטחוננו האישי יובאו למשפט.

  8. דניאלה הגיב:

    גדעון – כל הכבוד, מסכימה איתך לחלוטין.

    ול"סוויצ’י", גוני וחבריהם הטובים – לכו לכו, פורומי הכהניסטים ב"תפוז", ישמחו, בוודאי, לקבלכם לשורותיהם.

  9. תיקון לאיתן הגיב:

    אכן 13 מאזרחי ישראל נהרגו אך אחד מהם, יהודי במקרה, נהרג מאבן ולא מכדור. גם העומד מאחורי האבן הזו לא נענש ומאותה סיבה: העדר ראיות.

  10. גדעון ספירו הגיב:

    אין גבול לניסיונם של ישראלים לנסות ולרבע את המעגל, כמו שעושה המגיב לעיל תחת השם גוני.
    לא השוטרים שהרגו 13 מפגינים עברו את הגבול, לא היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז שקבע כי איש לא יועמד לדין בגין ההרג עבר את הגבול, אלא אנוכי, המוחה נגד הזילות הזו בחיי אדם, עבר את הגבול.
    אני עומד חסר תחמושת מול הנימוק המוחץ הזה.

    אשר להשוואה לנאצים עליה מלין גוני הנ"ל, הרי שבמכתבי ליועץ המשפטי היא אינה קיימת, שהרי לא טענתי שפסיקת היועץ המשפטי היא "נאצית", אלא ציינתי כי טקסטים משפטיים יכולים להכיל ולהצדיק כל תועבה גזענית, וחוקי נירנברג , חוקי האפרטהייד ואחרים הם דוגמאות קצה. האם גוני מפקפק בכך? החלטת היועץ המשפטי נכנסת אף היא לקו הרצף של תועבות משפטיות גזעניות , ואם גוני מוצא נחמה בכך שהתועבה הזו אינה חמורה כמו חוקי נירנברג, אינני שותף לנחמה זו.

    הערה כללית לעניין ההשואה לנאצים: אני שייך לאלה שחולקים על מי שטוענים כי "אי אפשר להשוות". אפשר גם אפשר, ולעתים גם צריך, שהרי היינו קורבנות לחקיקה ושפיטה גזעניות, ובישראל לא זו בלבד שלא למדו לקחים, אלא אימצו חקיקה ושפיטה גזעניות. בצד ההבדלים יש מכנים משותפים לכל משטרי הדיכוי והעריצות, ולכל החקיקות והשפיטות הגזעניות.
    יש רק להקפיד שההשוואה תעשה בהקשר ובמיקוד הנכונים.כך למשל אי אפשר לומר שהכיבוש הישראלי שווה לכיבוש הנאצי בפולין, אבל כן אפשר להשוות בין הכיבוש הגרמני בדנמרק שהיה פחות אכזרי מזה הישראלי בשטחי פלסטין, ואפשר להשוות בין השאיפה הנאצית לגרמן שטחי כיבוש בפולין שהגרמנים ראו כשייכים היסטורית לגרמניה, ועל כן יזמו תנועת מתנחלים גרמנים לאותם שטחים, לבין השאיפה הישראלית לייהד שטחים פלסטינים באמצעו יצוא מתנחלים יהודים מישראל לשטחי הכיבוש. בצד ההשוואה יש גם לציין את ההבדלים, משום שההצלחה הגרמנית הייתה פחותה מזו הישראלית. הגרמנים הצליחו להעביר לפולין רק כ-70 אלף מתנחלים, לעומת היבול הגדול יותר של ישראל שהגיע כבר לרבע מיליון מתנחלים. ושוב השוואה: גם המתנחלים הגרמנים וגם היהודים נהנו (היהודים עדיין נהנים) מזכויות אזרח של מדינת האם, בעוד שהאוכלוסיה הכבושה נרמסה (והפלסינית עדיין נרמסת) תחת חוקי ממשל צבאי.

  11. ישר דרך הגיב:

    תיקון לתגובה הקודמת:
    *עיטור ולא עיתור.

  12. חיים ו. הגיב:

    "אבל כן אפשר להשוות בין הכיבוש הגרמני בדנמרק שהיה פחות אכזרי מזה הישראלי בשטחי פלסטין". בוודאי, אולי משום כך הדנים טרחו והבריחו את כל יהודי הממלכה להצילם מהכיבוש הנאצי הנאור.
    אם ספירו מתכוון בדבריו לכך שהכיבוש הנאצי של דנמרק היה נאור לאזרחים הלא יהודים של דנמרק, נו, אז באמת משהו רקוב בדיון הזה וזו לא דנמרק…

  13. ליובל הלפרין הגיב:

    אני שולח שוב את תגובתי שכן אני מניח שהיא נשמטה ולא צונזרה. אני מניח שלא במקרה ציינת על רצח מי מגיע צל"ש. הבעיה עם אתר זה היא שבד"כ רצח אזרח יהודי זוכה לתשואות בתואנות כמו לערבים המדוכאים מותר לפגוע בכובשים ולעומת זאת כל שריטה שנשרט ערבי גם אם הוא מחבל שבא לרצוח אזרחים זוכה לגינויים וחרפות. אותי למשל לימדו שאסור לרצוח גם יהודים וגם ערבים אבל שצריך ראיות כדי להעמיד לדין וזה שהמת הוא ערבי לא מצדיק העמדה לדין אם אין ראיות. להעמיד לדין ללא ראיות זה בדיוק מה שדורש ספירו רק כי המתים הם ערבים. אינני כותב נרצחים כי לדעתי הם מתו באשמת ראשי המגזר הערבי שהסיתו אותם ובגלל שניסו לפתוח מחדש במרד הערבי הגדול ולרצוח יהודים כפי שהצליחו במקרה אחד אבל האמירה על רצח היתה כאמור כללית ולא ספציפית לאירוע מסויים

  14. הומאז הגיב:

    מסתבר שלפעמים אנחנו מבקשים פעולות והתנהלות שבבסיסה אין ולא כלום עם מילוי הוראות כל חוק או פרוצדורה פלילית אכן הרג 13 האזרחים הישראלים מקומם אולם בבוא היועץ המשפטי לבחון את הראיות שיביאו להרשעה בטוחה בבית משפט ולא בבית דין שדה של העיתונות או קהל משולהב הרי שמצא כי הראיות קלושות ולא כדאי להגיע עם זה לכדי הגשת כתבי אישום.
    אנחנו רק יכולים לכעוס שכך פני הדברים והמציאות אבל יש צורך לקיים כלפי חוץ לפחות שדברים בישראל הדמוקרטית מתנהלים לפי ספרי החוקים ולא מצב הרוח והכבס בקיבה.
    גם לא שמדובר באנשים שמחזיקים דיעות שמאל הומאניות
    צחי

  15. חיים ו. הגיב:

    לגדעון ספירו,
    אז בוא נגרש(בתשלום) את כל הפלסטינים ואני מבטיח לך שממשל הכיבוש הציוני בשטחים יהיה הרבה יותר טוב ליהודים מהמשטר הנאצי בדנמרק…

    אני אפרוט את זה לטענות פשוטות, כי יש נטיה להתחמק מהנקודה הזו.
    – המשטר הנאצי טיהר בפועל יהודים מכל מקום שנכבש.
    – אם הטיהור היה על בסיס "התנדבותי" או כפוי, לא כלכך משנה, או ליתר דיוק משנה רק לאלו שניצלו.
    – לטעון שאחרי הטיהור המשטר היה נח יותר לאוכלוסיה זו הכחשה(די נבזית) של הטיהור.
    – מובטחני שיהודי אירופה היו מעדיפים את תנאי עזה הנצורה על אושוויץ, או גטו ורשה.

    כך שהטענה שלך היא לא רק שגויה, אלא גם חוטאת בהכחשה ובזילות המחיר ששלמו אזרחי דנמרק ממוצא יהודי.

  16. גדעון ספירו הגיב:

    לחיים ו’
    כאשר אני מזכיר את הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השניה בדנמרק בהשוואה לכיבוש הישראלי, אין מנוס מהמסקנה שהממשל הצבאי הגרמני ביחסו אל העם הדני הכבוש, היה פחות אכזרי מזה של הממשל הצבאי הישראלי אל העם הפלסטיני הכבוש.

    באשר ליהודי דנמרק, יש אגדה ויש מציאות ממשית שעל פי מחקרים של היסטוריונים דנים, היא פחות זוהרת. הברחת יהודי דנמרק נעשתה תמורת תשלום ולא מתוך אלטרואיזם (וגם כך זה מעשה שראוי להוקרה).
    ועוד פרט מענייו שנודע עם השנים: ממשל הכיבוש הגרמני בדנמרק ידע על מבצע העברת יהודי דנמרק לשבדיה והעלים עין.

    למגיב ליובל הלפרין: אתה משמיץ ללא בסיס באומרך שבאתר זה "רצח יהודי זוכה לתשואות".
    האנרגיה הפוליטית של אתר זה מנותבת כולה להפסקת שפיכות הדמים ולהצלת חיים של כל הברואים בצלם, ללא הבדל דת גזע לאום ומין.

  17. לגדעון ספירו הגיב:

    כאשר אתה כותב כי האנרגיה של האתר מנותבת להפסקת שפיכות דמים של כל הברואים זו אולי המדיניות הרישמית אבל בפועל המצב הוא שלא היה באתר זה ולו גינוי חד משמעי אחד לנסיונות החמאס לרצוח בתושבי שדרות במשך 7 השנים האחרונות. קרה פעם או פעמיים שתוך כדי שפיכת אש וגפרית על מדינת ישראל כתב מישהו שגם החמאס לא מתנהג יפה או ניסוח פרווה אחר אבל מעולם לא היה מאמר שנניח רבע ממנו (שלא לדבר על מאמר שלם) גינה נסיונות יום יומים לרצח אזרחים.האמירות נגד החמאס היו תמיד וללא יוצא מן הכלל מינוריות ותמיד מלוות באמירה שגם אם הם לא משחקים לפי הכללים זה מותר להם כי הם נכבשים. מעולם לא נכתב כאן הברור מאליו – החמאס מבצע פשעי מלחמה על בסיס יום יומי גם נגד ישראלים וגם נגד פלשתינים. לכן אמירתך היא במקרה הטוב צביעות וזו אגב גם הסיבה שאתר זה והמפלגה שעומדת מאחוריו חסרי השפעה לחלוטין בקרב אזרחים ישראלים למרות שלפחות בצד החברתי היא היתה צריכה להיות המובילה לו היה מעט שכל בקודקוד בני האדם.

  18. סוויצ’י (מגיב שכנראה נשמט…לא צונזר) הגיב:

    מגיב אנונימי – כל הכבוד , אתה אומר דברים נכונים והגיוניים – צודק מאה אחוז . חבל רק שהאנשים באתר הזה לא מבינים את זה…

    לפחות יש קול שפויי אחד בסביבה .

  19. אדם מן היישוב הגיב:

    לגדעון
    מבלי להכנס רגע לנושא האם בכלל קיימות ראיות היכולות להרשיע את השוטרים, מדוע יש להתיחחס לאלימות המנחלים בשונה מאלימות הערבים ? אלימות היא אלימות, ועדיין לא ראיתי מתנחל שזרק בקבוק תבערה על שוטר.
    מלבד זה, אני ממליץ לכל אנשי הבועה התל אביבית, שדואגים לזכויות הפועלים, אך מעולם לא עבדו יום אחד בעבודת כפיים ( כן גדעון, זה אתה) להעביר יום אחד כשוטר במשטרת ישראל, ואז נראה איך תתפקדו כשיתעפפו לעברכם בקת"בים
    ובלוקים.

  20. גדעון ספירו הגיב:

    לאדם מן הישוב,
    לידיעתך: במהלך פינוי המתנחלים הפולשים מעזה הם שפכו על השוטרים חומרים כימיים שגרועים מבקבוקי תבערה.
    וחוץ מזה, הרוגי אוקטובר 2000 נורו בחלקם מרחוק באמצעות טלסקופ, ואחרים נורו מקרוב אף על פי שלא היו אלימים כלל. גם אם יש מי זורק בקבוק תבערה אין זה מצדיק את הריגתו. למשטרה כלי הגנה טובים מפני בקבוקי תבערה. ראה את הפגנות הסטודנטים בקוריאה שם הם זורקים על השוטרים בקבוקי תבערה לרוב, ואף מפגין לא נהרג, גם לא שוטרים המצויידים במגינים.

    אשר לעבודת כפיים: אדם לא חייב להיות עובד כפיים בכדי להגן על זכויות עובדים, כפי שאינו חייב להיות מורה בכדי לתמוך בשביתת המורים.
    ובאשר אליי: ירית בחושך ולא קלעת. עבדתי בחיי יותר מיום אחד בעבודת כפיים. (בתקופה מסויימת גם הייתי פועל בנין).

  21. לנין לאדם מן היישוב הגיב:

    לא כל סוגי האלימויות שקולות.
    האלימות של הנכבש שמנסה להשתחרר מהכיבוש היא לא שקולה לאלימות של הכובש.
    הלאה הפציפיזם הזעיר-בורגני.

  22. ללנין הגיב:

    אז לנכבש מותר להפעיל אלימות ולכובש אסור?
    אתה מבין שהכובש יגיד – אוקי, אתה מאיים על חיי – אני אפעיל עוד יותר אלימות!
    זה לא פתרון לסכסוכים.

  23. דניאלה ללנין הגיב:

    א ה ב ת י ! !

  24. לנין ל"ללנין" הגיב:

    מה שאתה אומר ממש לא רלוונטי למציאות וליחסים האמיתיים בין כובש לנכבש.
    מהבחינה של מותר או אסור, אני לא שופט מוסרי, אני מדבר בתוך מי שתומך מבחינה פוליטית בתנועה הספציפית הזו (הפלשתינית) לשחרור לאומי, ואם הדרך לשחרור עוברת דרך רובים ופצצות, לא המדוכאים צריכים להתנצל על כך…

  25. יוסף לספירו הגיב:

    איך אתה תמיד מגיע מהכיבוש הישראלי בשטחים אל הנאצים?
    מה רע בלהביא דוגמאות מהכיבושים הנרחבים של בריה"מ ברחבי מזרח אירופה או הכיבוש הסיני בטיבט?
    האם יש "כיבוש טוב" ו"כיבוש רע"?

  26. ללנין הגיב:

    ואני, כמי שמבחינה פוליטית תומכת בעם שלי, לא יכולה לתמוך בפלשתינים, מרגע שהם מפעילים נגדי רובים ופצצות ויורים עלי משטח שנסוגתי ממנו, גם אם אני נגד כיבוש, וגם אם אני מכירה בזכותם שלהם להגדרה עצמית.

  27. דניאלה ליוסף הגיב:

    מציעה לך, יוסף, לקרוא את כ??ל טוריו של גדעון. אולי תמצא שם כמה דברים שיפתיעוך.

    וכדברי הגששים: "אני מציע שתישאר בבור, יוסף"…

הגיבו לישר דרך

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים