הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-11 במרץ, 2008 39 תגובות

האבל על רצח שמונת תלמידי ישיבת מרכז הרב בידי עלא הישאם אבו דהים מג’בל מוכאבר שבמזרח ירושלים, שיחרר מסע שיסוי והסתה נגד הציבור הפלסטיני שאופיין בנימות גזעניות מהנוסח השטירמרי שכוון בשעתו נגד יהודים.

דוברים ממפלגות וארגונים שונים, החל ממפלגת העבודה וכלה בימין קיצוני פונדמנטליסטי בנוסח המתנחלים ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, התחרו ביניהם מי ישמיע הצהרות והצעות פעולה יותר קיצוניות.

ראש הממשלה האתרוג אהוד אולמרט הורה לביטוח הלאומי לא להעביר את דמי הקבורה המגיעים לבני המשפחה מתוקף היותם תושבי ישראל, כאילו מדובר בכספים פרטיים שאולמרט ירש. יו"ר הכנסת דליה איציק הצהירה כי יש להרוס את סוכת האבלים של משפחת אבו דהים ואת ביתה, כאילו מדובר במערב הפרוע של השטחים הכבושים ולא בשטח שסופח לישראל וחלים עליו חוקי מדינת ישראל. מנהיג ש"ס אלי שי, העלה שורה של הצעות, החל מהריסת בית המשפחה, דרך שלילת תעודות הזהות הכחולות, וכלה בגירוש בני המשפחה לעזה. שר המשטרה אבי דיכטר הציע לגרש את המשפחה לרמאללה. ח"כ האיחוד הלאומי אפי איתם, עבריין כיבוש מימי שירותו הצבאי בעזה, וח"כ אביגדור ליברמן (בריון אלים שהורשע בהכאת ילד) לא החמיצו את ההזדמנות לחזור על הצעותיהם לגרש את הפלסטינים מישראל. ח"כ איתם האשים את חברי הכנסת הפלסטינים באחריות לרצח משום שהפגינו נגד הטבח שצבא הכיבוש הישראלי ערך במבצע "חורף חם" בעזה (להזכיר למי ששכח – יותר מ-120 הרוגים, קרוב למחציתם אזרחים, בהם תינוקות, ילדים, נשים).


ח"כ הגנרל דני יתום ממפלגת העבודה הציע להקים גדרות וחומות נוספות בין מזרח העיר למערבה.


רבני מרכז הרב ורבני התנחלויות הפליגו בדרישות שמשלבות את כל הנאמר לעיל וכל אחד הוסיף את מנת הרעל שלו.


המשותף לכל המגיבים לעיל – ענישה קולקטיבית על פלסטינים באשר הם.


היו רבנים שבדברי ההספד שלהם מתחו קו ישר בין מאורעות תרפ"ט (1929) בחברון לבין הרצח בישיבת מרכז הרב ב-2008. הם לא העלו על דעתם שטבח של למעלה מ-120 פלסטינים בעזה בידי צבא הכיבוש הישראלי, שתמונות זוועה ממנו פורסמו ברחבי העולם, יכול להוות מניע לרצח, שהרי לדידם רצח ערבים בידי יהודים הוא מעשה כדרך הטבע ואינו סיבה לאיבוד עשתונות של קנאי דתי.


במרבית כלי התקשורת הישראלית שדיווחו על הרצח נאמר ונכתב כי הרצח פגע "בספינת הדגל של הציונות הדתית". זאת אמת חלקית בלבד. ראוי להוסיף כי מדובר באחת מספינות הדגל של הקנאות הדתית והלאומנית בישראל, חממה שמתוכה יצאו כמה מגדולי הגזענים בישראל, בית מדרש שחינך ומחנך את תלמידיו לביצוע פשעי מלחמה (ההתנחלויות הן פשע מלחמה לפי אמנת רומא), שמאות אם לא אלפים מבוגריה מאיישים התנחלויות ומאחזים, שכמה מבוגריה הם רבני התנחלויות שהוציאו פסקי הלכה גזעניים לפיהם אין לפלסטינים חלק ונחלה בארץ וכי פגיעה באוכלוסייה אזרחית פלסטינית, כולל ילדים, היא בצוק העתים הכרח לא יגונה.


רצח שמונת תלמידי הישיבה מזכיר במשהו את הטבח שערך המתנחל ד"ר ברוך גולדשטיין במתפללים פלסטינים במערת המכפלה. גם העיתוי, בין מקרי ובין שלא, דומה, סמוך לפורים. הטבח של גולדשטיין היה כזכור בעל ממדים גדולים בהרבה מזה שערך עלא אבו דהים בישיבת מרכז הרב, אולם המכנה המשותף לשני המעשים הוא קנאות דתית שמביאה בני אדם למעשי רצח. אם תרצו, יש כאן שיח רוצחים שקנאותם הדתית מבטלת קדושת חיי אדם ולא בוחלת ברצח חפים מפשע. שהרי לא הנרצחים במערת המכפלה, ולא הנרצחים בישיבת מרכז הרב ולא מאה ומעלה ההרוגים בפלישה האחרונה של הצבא הישראלי לעזה, היו בני מוות. לכולם הזכות לחיים, ולאיש אין זכות לקפד חיי אדם.


דרך אגב, כל אלה שהציעו לפגוע במשפחתו של עלא אבו דהים, לא העלו דרישות דומות באשר למשפחתו של גולדשטיין. לא זו בלבד שביתה לא נהרס (וטוב שכך, שהרי אני מתנגד לכל ענישה קולקטיבית) ובני משפחתו לא סבלו נידוי ואזרחותם לא נשללה, אלא שבנו של גולדשטיין הוא היום טייס בצבא הכיבוש הישראלי, ומי יודע, אולי הוא בין הטייסים שמפציצים אוכלוסייה אזרחית בעזה במסגרת ההוצאות להורג ללא משפט שמבצע צבא הכיבוש הישראלי.


עכשיו נותר לראות אם יימצאו פלסטינים שיקימו חלקת קבר "קדושה" לעלא אבו דהים, כפי שעשו חסידי גולדשטיין לגיבורם בהתנחלות קריית ארבע. בנוסף לחלקת הקבר הראוותנית והמתגרה הוציאו חסידיו ספר לכבוד הרוצח תחת הכותרת "ברוך הגבר" שפיאר את הטבח שביצע.



בעקבות הרצח במרכז הרב, הקרינו בטלוויזיה תמונות של שמחה בעזה. אולי לא שמעו על הכלל "בִּנְפֹל אוֹיִבְיךָ אַל תִּשְׂמָח וּבִכָּשְׁלוֹ אַל יָגֵל לִבֶּךָ" (משלי כד,יז), אולי זו דרכה של קנאות דתית, אולי הם זוכרים את פניו הקורנים של המתנחל וח"כ לשעבר חנן פורת שבסמוך לטבח גולדשטיין הופיע בטלוויזיה ואמר שצריך לשמוח כי פורים היום, ואולי זו שמחת הנצורים, באין להם ערוצי שמחה אחרים, שהרי המצור הישראלי הביא על תושבי עזה סבל, מחסור והשפלה.

כל מי שנאבקים למען שלום ודו קיום בין שני העמים, ורואים לנגד עיניהם את סוכת הדמוקרטיה והשוויון מהווה בית לכולם, אבלים על ההרג, ההרס והקנאות ששורפים ומערערים את יסודות הבית של כולנו, ולא חדלים מהתקווה שבטרם נפילה לתהום יפציעו קרני התבונה ויושם קץ למלחמה.


שפה אינה רכוש של פושעים ומדכאים


ח"כ הפרופסור לרפואה אריה אלדד מהאיחוד הלאומי, דרש מיו"ר הכנסת למנוע מהקנצלרית אנגלה מרקל לנאום בגרמנית בכנסת כפי שמתוכנן בעת ביקורה בישראל. הוא גייס לכך, איך לא, את ניצולי השואה.


גישה זו אופיינית לחשיבה חד ממדית, ביטוי לצרות מוחין, המאפיינת בעלי השקפה לאומנית. אריה אלדד, נצר לשושלת ימנית לאומנית, הוא לכן איש מתאים להעלות דרישות חסרות שחר כאלה.


אם תתקבל גישתו של אלדד, האירים לא ידברו אנגלית משום שהשפה מזכירה להם את הדיכוי הבריטי, הפלסטינים לא ידברו עברית משום שהשפה מזכירה להם את חיילי צבא הכיבוש הישראלי והמענים בחדרי החקירות של השב"כ ואפשר כך לעבור עולם ומלואו.


אדם שלא חושב באפיקים לאומניים יודע כי השפה אינה רכוש של פושעים ומדכאים, אלא גם של אנשי רוח ותרבות שקדמו לפושעים והמשיכו ליצור בה גם אחריהם.


גרמנית אינה שפה של הנאצים, ויצרו בה מגדולי אנשי הרוח בטרם עליית הנאצים לשלטון, ובוודאי אחרי תבוסתם. גם בעידן החושך של 12 שנות שלטון נאצי, היו גרמנים נאורים כמו ברטולד ברכט שיצרו בגרמנית אנטי נאצית.


משטרי עריצות מזהמים את השפה בביטויים ורעיונות גזעניים אולם זה נכון לכל לשון ושפה. העברית הכיבושית שנוצרה כאן ב-40 שנות כיבוש, שאלדד הוא אחד מחסידיה ומשתמשיה, מזהמת את השפה, אבל בה בעת יש אנשי רוח, הגות ופעילים בארגוני שלום וזכויות אדם בישראל שמנפים מהשפה את ביטויי השנאה והגזענות שנוצרו בעברית הכיבושית ומקפידים להשתמש בשפה ככלי עזר לחשיבה ודיבור הומניסטים.


לכן מוכנים פלסטינים שעברו עינויי תופת במרתפי השב"כ לדבר עברית ביודעם כי זו גם שפתם של מתנגדי הכיבוש, ולכן מרבית ניצולי השואה שיודעים גרמנית עושים שימוש בשפה ביודעם כי בין היוצרים בשפה זו היו וישנם יהודים המשתייכים לגדולי היוצרים בשפה.


הגרמנית בפי אנגלה מרקל אינה שפה נאצית גזענית, בניגוד לעברית של ח"כ אלדד, ולכן אני מקווה שדרישתו של אלדד תידחה.

תגובות
נושאים: מאמרים

39 תגובות

  1. חיים ברעם הגיב:

    לאירועים הפוליטיים, שהופכים בהדרגה לאירועים היסטוריים, יש גם דינמיקה. יש הבדל בין טילים ספוראדיים שנופלים בשלב הראשון בשטח פתוח, לבין איום קבוע על חיי אזרחים בתוך מדינת ישראל.
    הפסקת האש עם חמאס היא חיונית כבר עתה, ואין פתרון צבאי לסיכסוך. קשה לחזות את ההתפתחויות העתידיות אבל ברור שהדרך שלכם הביאה את המדינה לפשיטת רגל מוסרית ופוליטית. יש לי שני מניעים עיקריים בנושא הזה: מניע פוליטי מיידי, שעיקרו דאגה לאזרחים ולילדים גם בנגב הדרומי וגם ברצועת עזה; מניע רעיוני שבוחל בהגמוניה האמריקאית ומחפש דרכים אחרות לדו קיום מאוזן בעולם, ושאינו פוסל את מיליארד המוסלמים שחלקם גרים ממש לידנו ואיתנו.

  2. סמולן הגיב:

    לפעמים אתה נבון ממש כמו נעל.

    המחבל שרצח בישיבה, דומה כשתי טיפות מין לברוך הגבר, למעט חוסר ההבנה המשווע שלו בהפעלה נכונה של נשק. ברוך היה הורג שם יותר, ללא ספק.
    הבדל נוסף נמצא בחברה שבתוכה פעל המחבל. ברוך גברברנו לא פעל בתוך חברה שבה ההזדהות עם מעשיו היתה גורפת ומלאה. ההיפך, מי שהזדהה איתו (נכון, 8% זה יותר מדי) נחשבים לשוליים. עם מעשיו של ברוך זוטא, שמא נקרא לו ברוך הילד, מזדהה חברה פלסטינית שלמה. מזחאלקה ("השם הוא חבש, ג’ורג’ חבש") ועד אחרון הפסיכים בעזה, מאלו שמאמינים שישראל היא נציגת הרשע המטאפיסי עלי אדמות. הפלסטינים מחבקים את השאהידים שלהם, מכירים בהקרבם ובחשיבות המאבק שלהם, ואני חושב, שאם אנחנו רוצים להשתלב באיזור, כדאי לקבל את התפיסה הזו, ולארגן לנו עוד כמה גברים. אולי טלי פחימה תבוא לשבת עליהם שבעה.

    (כל האמור לעיל אינו אלא סוג של בדיחת זוועה: טלי פחימה, שדימיינתי אותה כמין לוחמת חירות אמיצה, מדגימה שהיא בעד רצח. ובכן, האם גגם לי מותר להיות בעד רצח ? האם רק לערבים מותר לרצוח ? או לכל הפחות, לרצוח בלי אשמה ? האם לשמאל אין גבולות ? התשובה הסטליניסטית היא כמובן, שלשמאל אין מוסר. מטריד לגלות שהתשובה הזו עדיין תקפה. אני מניח שטוב להתפכח עכשיו מאשר לעולם לא.

    הנה עוד שאלה: האם דב חנין – מעין שמאל כמעט רציונאלי – תומך ברצח בישיבה ? האם הוא ירשה לעצמו לגנות אותו ? יש לו מצביעים ערבים…
    האם הוא גם יבוא לנחם את משפחת הרוצח באבלה ?)

    הדבר השני שבו אתה אויל משריש, הוא בהאלהת הגרמניות. יש מאמר מפורסם של הנס יונס, שדן במיקומו של אלוהים אחרי אושוויץ. אצל הייקים, אלוהים היה מאז ומעולם התרבות הגרמנית, שקשרו לה בדיוק את אותם כתרים שהאותודוקסיה היהודית קשרה למלך מלכי המלכים. אצל הייקים, מדובר בשילוש קאנט-בטהובן-קסירר. אני לא בטוח לגבי השלישי, אבל לפעמים אפשר לשים שם את היידגר.

    בקיצור, כמאמרו של הצאצ לבית בורג, אלוהים חזר. הוא חוזרת, ומתעקש לבוא הנה ולדבר בגרמנית. זה אתנן עבור משהו, ולא מהלך טבעי. מרקל רוצה לפטור את העם שלה מהאשמה, ואין שום משמעות אחרת למהלך שלה: רגע סימבולי שממנו גרמניה כבר לא חייבת כלום ליהודים.

    ואני אומר – לשחרר אותם. לא חייבים לנו כלום, אנחנו לא רוצים מהם כלום, והלוואי שלא יהיה חבר כנסת אחד בזמן שבו היא עומדת בכנסת, ומנעימה לנו בשפתם של קאנט המשעמם ובטהובן הפומפוזי. היא צריכה לדבר למנורה, ולאהוד. בעצם, לשניהם.

  3. עמי כהן הגיב:

    גדעון, המאמץ שלך לגמד את הטבח בישיבה ולהעביר את מוקד הזעם והביקורת מהטרוריסט שביצע אותו לעבר המגיבים אליו ולעבר קורבונותיו הוא ספין פתטי למדי.
    ראשית, אין שום הצדקה לרצח חפים מפשע. זה לא משנה בכלל איפה למדו הנערים שנרצחו. על מקום לימוד ואפילו על דיעות אין עונש מוות אצל אנשים שפויים. סביר להניח שנטבחי גולדשטיין לא היו בדיוק מתנגדי חמאס ואוהדי ישראל. האם הגיע להם להרצח?
    שנית, אפרופו גולדשטיין, לאחר שרצח היו גם היו השלכות של ענישה קולקטיבית-היו דיבורים על פינוי חברון כולה מיהודים (דיבורים בלבד כמו שהתגובות על הטבח בירושליים היו דיבורים בלבד עד כה), היו מעצרים מנהליים למקורביו, התנועה שהשתייך אליה הוצאה מחוץ לחוק אף שלא הוכח שהייתה קשורה למעשה ונעצרו אנשים על "הבעת תמיכה" ברצח. מעבר לכך, מרבית הישראלים הביעו זעזוע מהרצח וחנן פורת היה חריג ביותר וגם הוא לא הביע שימחה באופן ישיר על הרצח. איך ניתן להשוות זאת לחגיגות ברחוב הפלסטיני אחרי רציחות של חפים מפשע? להזכיר לגדעון את החגיגות שם אחרי פיגוע התאומים?
    גדעון יעשה הכל חוץ מאשר להאשים את הפלסטינים במשהו ללא תירוצים. את זה הוא שומר לישראלים בלבד.
    ןאגב, באף מדינה לא תממן הממשלה את הקבורה של מי שביצע רצח לאומני נגד אזרחיה בשל היותם אזרחיה. רק בחלם של המזרח התיכון.
    אה כן, יש לי חדשות בשביך גדעון-כתבת :"דליה איציק הצהירה כי יש להרוס את סוכת האבלים של משפחת אבו דהים ואת ביתה, כאילו מדובר במערב הפרוע של השטחים הכבושים ולא בשטח שסופח לישראל וחלים עליו חוקי מדינת ישראל"
    אני שמח לבשר לך שהריסת בתים היא במסגרת חוקי החירום המנדטוריים שתקפים גם בתוך תחומי הקו הירוק.

  4. אמיר פכר-אריה הגיב:

    אכן שבוע עצוב וכואב של טירוף משתולל.
    אני מסכים עם כן מילה בחלק הראשון
    אבל…
    לאיזה צורך ראיתה לצרף התנגות של מישהוא לנאום בגרמנית בכנסת?
    אנחנו אנשים בני תמותה לא מכונות היגיון ולא מלאכי שמיים.
    מה שהנצים עשו חורג הרבה מעל ומעבר לסיכסוך_מכוער_שבתוך_המשפחה (שבין בין ישראל לפלסטינים)
    ומותר לי כיהודי להתנגד לגרמנית בתוך המשכן.

  5. א. גלעד: מה דעת המשתתפים על ‘ביקור התנחומים’ של טלי פחימה הגיב:

    בסוכת האבלים שהקימה המשפחה לכבוד הרוצח בג’בל מוכבר?

    האם לדעתכם היא ייצגה שם את השמאל העקבי?

  6. שלום גבצו הגיב:

    יש הטוענים כי המחבל המתאבד הראשון בתולדות הסיכסוך הישראלי פלסטיני ביצע את מעשהו ביום ה40 לטבח במערת המכפלה.
    במסורת המוסלמית ימי האבל נמשכים 40 יום, ועל כן תוכנן המעשה דווקא במועד הזה.

    במסורת היהודית ימי האבל נמשכים 30 יום כידוע ועל כן עלינו לצפות – בוודאות – למחבל מתאבד יהודי שיפוצץ עצמו בלב שכונה מוסלמית או בשוק הומה אדם באחת מן הערים הפלסטיניות, שהרי לפי דברי גדעון הקנאות הדתית של שני הצדדים שווה.

  7. בטטה הגיב:

    דברים כדורבנות

    לצערנו רוב הציבור בארץ הנו לאומני וגיזעני ואיני צופה לטוב

  8. רמי הגיב:

    מה לעשות שאיני רוצה לשמוע גרמנית בכנסת, אפילו לא מפיה של הקנצלרית הזו, מרקל. בדרך כלל אני מתעב את אריה אלדד ולשונו האלימה ושלוחת הרסן (אין להשוותו לאביו ישראל שייב אלדד שהשקפת העולם הנציונליסטית החשוכה שלו לא תורגמה מעולם להסתה לפגיעה באנשים חפים מפשע).

    ולטענה שהרוצח בישיבת מרכז הרב פעל מתוך מניעים של "קנאות דתית", אני חושב שיש בטענה זו יותר מאבק צביעות. נכון, רצח הוא רצח ואין להצדיקו בשום פנים ואופן, אבל זה רק טבעי ואנושי שהטרור והרצח הסיטוניים שישראל מנחיתה על העם הפלסטיני הן בעזה והן בגדה המערבית (ולעתים גם בתוככי ישראל) – גברים נשים וילדים, כמעט ללא אבחנה, מניבים פירות באושים כמו מבצע (מ’ צרויה, ב’ ו- ע’ פתוחות) הקטל הנורא בישיבת מרכז הרב. רוצח האברכים לא פעל ממניעים של קנאות דתית ומר ספירו לא הביא כל אסמכתה לטענתו. סביר להניח שהוא עשה את מעשהו מתוך שנאה תהומית לעם שממנו יצאו רוצחי עמו.

  9. אני ממש בהלם הגיב:

    הניסיון להצדיק את הרצח ולהתנהג כאילו לא אמורות להיות לו שום השלכות פשוט ממשיך . תוך כדי הוצאה מפרופורציה את התנהגות ישראל .

    אגב , אני עוד לא מבין – חברי כנסת פלסטינים? חשבתי שזו ישראל ושהם ערבים ישראלים .

  10. יוסף ל"ימני הומני" הגיב:

    התשובה המתבקשת לטיעון שלך על "1000 מעשי טבח ורצח של ערבים פלסטינים/ישראלים יש פיגוע נקמה יהודי" היא כמובן שמדינת ישראל מבצעת טרור מידי יום ומידי שעה ע"י ההתנחלויות וצה"ל,
    וגם אם אני אישית לא מסכים שדין האחד כדין האחר – עדיין יש כאן טיעון כבד משקל.

    מסתבר שהמוסר הכפול הוא נחלת שני הצדדים:
    השמאל הקיצוני מסרב בעקביות להכיר בחוסר הליגיטימציה הזועק לשמיים של הטרור החמאסי-חיזבלאי-איראני-איסלמי, כולל הקסאמים כמובן, ואילו הימין הקיצוני מסרב להכיר בכיבוש כטרור בפני עצמו.

  11. ימני הומני הגיב:

    הסתה נוספת מבית המדרש השמאלני גזעני פרימיטיבי.

    כותב המאמר לא מתייחס בכלל לרצח המזעזע ועוד בא בטענות לימין ולשמאל הציוני(שעוד נשאר) זה מזכיר לי כל מיני בדיחות מצחיקות שעניינם העיקרי הוא- צביעות וחוצפה.

    אין שום השוואה בין הטרור הימני לזה הערבי שהרי על כל 1000 מעשי טבח ורצח של ערבים פלסטינים/ישראלים יש פיגוע נקמה יהודי כך שההשוואה לא מחזיקה מים.

    כדי להילחם בטרור ולמנוע מעשי רצח שכאלו יש צורך הומני לגרום למחבלים לחשוב פעמיים האם לבצע מעשי רצח ולכן יש חובה מוסרית למנוע ממשפחת הרוצח שאף תלתה דגלי ארגוני טרור כל מיני הטבות ואף להרוס את ביתם ולהגלותם אל אחיהם בעזה.

    ד"א הכותב מציין את העובדה הדמגוגית והמצדיקה מעשי טרור שלהם(הערבים) נהרגו 120 איש בעזה(שכ-80 מהם היו מחבלים גמורים אבל לשמאל הקיצוני והמסית זה לא משנה מאום) מעניין האם הוא היה מוצא גם צידוקים לרמח של גולדשיין, שהרי הוא ביצע את הרצח כנקמה על רצח חברו היהודי בידי ערבי.
    או שמא המוסר השמאלני קיצוני עובד לכיוון אחד בלבד(שאלה רטורית כמובן)

  12. ASHER FROHLICH הגיב:

    לא,חברים,גדעון לא "מצדיק" את הרצח. הוא רק
    מכסה אותו בעדינות בטיעונים ארוכים לגבי פשעים של אחרים.
    עם קצת מאמץ,תוכלו למצוא במאמרו פה ושם איזה
    גינוי מעורפל לרצח האחרון בירושלים,אבל רק אחרי שתעברו על רשימה ארוכה של אזכורים על פשעים דומים יותר או פחות,עם יותר קורבנות או פחות.
    יש דרגות שונות של דמגוגיה= זו הפשטנית,שלא
    מתביישת לשקר ולהפוך שקר לאמת ולהיפך,וגם זו
    מתוכמת יותר,המערבבת שקר ואמת ומטשטשת את הגבולות בינהם בעדינות,בצורה מעורפלת ובחצאי-חצאים,עד שהנאמר או הנכתב מתנתקים מן המציאות והופכים למציאות אחרת ,שונה,עצמאית,מנוכרת
    ומרוחקת מהמציאות האמיתית,החייה והכואבת.

  13. מכלוף הגיב:

    טלי פחימה הפסידה נקודות
    למה לנחם את משפחתו של רוצח נתעב שלא בוחל ברצח תלמידי בית ספר?

  14. גיל אהרנסון הגיב:

    גדעון, כפי שכתבתי פה כבר פעם, יש בעיה בדבריך. הבעיה היא לא בתוכן הדברים, איתם אני מסכים בכללי, אלא בסגנון, ברטוריקה. כמה מגיבים מעלי זועמים. אני יכול להבין אותם ולא הייתי ממהר לקטלגם כלאומנים וכו’.
    כל שבוע אתה מייטיב לבטא ולהציף כאן מחלוקות, דעות ובעיות. הצרה היא שאתה עושה את זה בסגנון מתלהם, ואם תרשה לי, לא חכם כ"כ. זה נראה כאילו אתה שולף תגובות אוטומטיות לארועים, ולא מכלכל דבריך.
    ללא קשר לכיבוש, שמאל אמיתי, כפי שאתה עצמך כתבת, יתנגד תמיד לרצח ויגנה כל רצח או גילוי אלימות, ללא קשר למניע. אם היית אומר את זה בפסקה אחת, ללא אבל, אם ובגלל, שאר דבריך היו נופלים על אזניים קשובות. אין צורך למצוא מקורות לרשע האנושי, הוא הופיע בשלל צורות וגדלים, גם לאורך 100 שנות הסכסוך, משני הצדדים. אין זה חכם לתלות מעשה כזה במעשה נגדי, כי אין לזה סוף.
    אתה גם חייב לזכור שאתה משויך לשמאל הישראלי, וכדי לקרב לבבות אליו אתה צריך לפנות לישראלים, יהודים ברובם. אלו אנשים הומנים וליברלים, כמו המגיבים כאן, (לפחות בעיני עצמם), והדרך לתקשר איתם היא להשתמש בארסנל האידיאולוגי של השמאל (שהוא עצום ואטרקטיבי) כדי נתח את הארועים, ולא ברטוריקה פלסטינית לאומנית (מה לעשות שרוב הפלסטינים או נציגיהם בכנסת אינם שמאל, ואין שום סיבה לתמוך בדבריהם בגלל שהם פלסטינים, אם אינם תואמים את מטרותינו כשמאל).
    נקודה למחשבה. יום טוב.

  15. יובל הלפרין ליוסף הגיב:

    אתה מציג כאן סימטריה מוטעית בין ה"רדיקאלים".

    היום כל אחד יכול לפתוח אתר אינטרנט או בלוג ולהכריז על עצמו כ"שמאל האמיתי", "המהפכן העקבי" וה"אנארכו-סינדיקאטו-טרוצקיונו-רבולצנרבוטטו המוחלט".
    מבחינתי השמאל הרדיקאלי מתבטא במסורת ההיסטורית של מק"י-חד"ש והכוחות הנאמנים למסורת פוליטית זו.
    ולפיכך עמדתו של השמאל הרדיקאלי חד משמעית, ומבוססת על דבריו המפורשים של החבר טופיק טובי על דוכן הכנסת בשנות השבעים, נגד חטיפת מטוסים אזרחיים כחלק מהמאבק בכיבוש. ואם בחטיפת מטוס מדובר, שאפשר שאיש לא ייפגע בה -הפעולות שאתה הזכרת מגונות ופסולות על אחת כמה וכמה.

    זו עמדתנו, ויש להביעה תוך מודעות לרקע ההיסטורי-פוליטי שאנו מצויים בו, כלומר לעובדה שבתמונה הכוללת יש כאן נכבש הנאבק על שלו וכובש הנאבק על לא-שלו.

  16. יוסף ליובל הלפרין הגיב:

    שני דברים:

    האמירה האחרונה שלך לגבי מי שנאבק "על שלו" היא אמירה בעייתית.
    לשיטתך (וגם לשיטתי) הפלסטינים נאבקים על שלהם אבל רבים בימין יאמרו לך שדווקא המתנחלים נאבקים על שלהם…
    מה שאני בא לומר הוא בכל צד תוכל למצוא את אלו שמשוכנעים לחלוטין שהן נאבקים על שלהם ולכן חייבים לעקר את המאבק ביניהם ולנסות לתחום אותו ככל האפשר כדי למזער את הנזק.
    התיחום הנ"ל חייב להיות שוויוני ללא שום הנחות לצד כזה או אחר, בטח לא בטוענה שהוא "נלחם על שלו…".

    דבר שני:
    לפני מספר ימים פורסם כאן מאמר של ספירו ובו היו ציטוטים רבים של מנהיגי מק"י מימי קום המדינה, בהם הם מביעים דעות שהיו מתפרשות היום כדעות ליכודניקיות לחלוטין (החזקת שטחים כבושים, עידוד רוב יהודי בא"י וכו’).,
    מה שמראה ש"שמאל האמיתי" הוא מושג מאוד יחסי.

  17. יעקב הגיב:

    לגיל אהרנסון,
    תמהני היכן מצאת "התלהמות" במאמרו הנוכחי של גדעון.חיפשתי ולא מצתי גרם של התלהמות. להיפך, זהו אחת המאמרים היותר מאוזנים שהוא כתב. אתה אולי מצפה לסתם גינוי וזהו, אבל זה לא קשור לשמאל. גדעון עשה כאן מעשה אמן כשהוא מאזן היטב בין הגינוי לרצח, לבין הרקע הכללי במסגרתו הוא התרחש, כפי שאיש שמאל ראוי שיעשה.
    אילו מטרת השמאל הייתה למצוא חן בעיני ההמון הסוער, היה עושה מה שעשה מנהיג מרצ יוסי ביילין במלחמת לבנון הראשונה שקרא להפציץ את סוריה. זו דוגמה להתלהמות. אחר כך היה צריך למצוא סולמות שונים לרדת מהעץ, אבל את הנזק הוא כבר עשה.
    נראה שיש בינינו מחלוקת על פירוש המלה התלהמות. קרא את המודעות תחת הכותרת "דעת תורה" שהודבקו על הקירות בהם קראו רבנים לבני הישיבות לרצוח כנקמה.זו התלהמות ולא דברי ספירו שמסיים את טורו בתקווה שמעגל הדמים ייעצר לפני שהכל כאן ירד לטימיון.

  18. איתן לרנר הגיב:

    גדעון,

    איני צריך להתנצל אבל אני בוודאי איני מהימין . אני לא חושב שיש צדק באמירה נגדך כאילו אתה מצדיק את הרצח(אגב המגיב הראשון מגיב בצורה מגעילה שאינה מתאימה לדיון תרבותי .ניתן לבקר ללא מילים כגון אוויל משריר וללא תוקפנות ) .יחד עם זאת כאשר אתה מקדיש פיסקה המתארת את הרבנים שאינם חושבים שהרצח של 120 פלסטינים מהווה מניע לרצח בישיבה יש מן תחושה או ניתן להבין שהרצח עובר ומגומד איכשהוא או לפחות נתפס כנקמה כלשהיא . אין הצדקה לכל מעשי הפשע משני הצדדים , אני יודע שאתה דוגל בכך וקורא בריש גלי לכך אבל אנשים משום מה מבינים אחרת את דברייך .אולי זה קשור לרטוריקה כמו שאמר כאן מישהו ולא לתוכן.

    אגב, ציפיתי להתייחסותך לטלי פחימה ופרסום הביקור שלה בסוכת האבלים. אני מרגיש בחילה עמוקה מרגע Aשמעתי על כך והיא אינה מייצגת הומניזם או שמאל עיקבי. אני לא מבין האם מדובר בטיפשות , פרובוקציה להכעיס (להיות רדיקלי גם כשזה נוגד היגיון הומניסטי ) או מה אבל ללכת ולנחם את משפחת הרוצח גם אם הם לא עשו כלום זהו דבר שגם ברמה המוסרית אינו נאה בעיני וגם ברמה הייצוגית . הרי איך זה נראה לאנשים ששמאלן הולך לתמוך דווקא באוייב הרוצח . האם הרעיון הוא לאהוב את אוייבך בכל מחיר גם על חשבון בני עמך כאשר במקרה זה הם הנרצחים .
    עם כל ההערכה שיש לי אליה בעקבות מה שהעזה לצאת כנגדו , כבר הכרזותייה על רצונה להיות מגן אנושי וכו’ עוררו בי הרגשה שהיא מבחינתי עברה את הקווים לצד השני.
    מעניין לשמוע את ההתייחסות שלך ושל אחרים עיניין .

    דבר נוסף :האם שמעתם את דבריו של צחי הנגבי היום בקול ישראל ? הוא טען שההרוגים הפלסטינים מהפעולה בעזה ( 100 -120 איש ) היו ברובם חמושים . המראינת אפיחלו לא עצרה להזיכר לו שמדובר על פי המקורות והעיתונים שלנו אפילו ברוב של תינוקות וילדים .וכך הרצח מכובס והביקורת מושתקת והשקר עובר כאמת אין בילתה

  19. מיכאל שרון: אביו של ארייה היה מתרגם מגרמנית הגיב:

    מפעלו העיקרי של שייב אלדד היה תרגום מגרמנית של כל כתבי פרידריך ניטשה. אותם ספרים עצמם, בגרמנית בה דישדש אלדד, הוענקו על ידי אדולף היטלר למוסוליני ב-1943 לאחר ששוחרר על ידי הצנחנים של אוטו סקורצני תוך הקדשה חמה ודברי עידוד להמשך המלחמה. על כל מדף ספרים של ראשי הנאציונל סוציאליזם היה מקום של כבוד לכל כיתבי ניטשה. וכי הבן מתוסכל משום שכשל לתרגם את מיין קאמף לעיברית, בבחינת, הבן העולה על אביו?

    שעל כן נאמר, הפוסל במומו פוסל.

  20. גדעון ספירו הגיב:

    לאיתן,
    אשר לרטוריקה אין לי מה להוסיף מעבר למה שכתב יעקב מעליך.
    בקשר לטלי פחימה, אינני ממהר להצטרף למבקריה, בין השאר גם משום שאני יודע שזה יותר מדי קל ופופולרי להשתלח נגדה. עשיתי מה אף אחד מהמתלהמים נגדה לא עשה, ושאלתי אותה למטרת ביקורה בסוכת האבלים, ואלה דבריה (לא ציטוט מלה במלה אבל עיקרי הדברים): היא כמובן מתנגדת לאלימות בכלל ולרצח בפרט, שהרי התנגדותה לכיבוש הוא בה בעת גם התנגדות ברורה לאלימות, הרג ורצח. היא באה לסוכת האבלים משום שלא יכלה לשאת את הקריאות מכל עבר לענישה קולקטיבית נגד המשפחה, גירוש, הריסת הבית, שלילת זכויות בסיסיות, טירטורי המשטרה והשב"כ, עיכוב הגופה, והרי המשפחה כלל לא אשמה במעשה. ביקורה בסוכת האבלים הייתה הפגנה נגד הענישה הקולקטיבית.
    בראיון לאחד מערוצי הטלוויזיה אמרה כי הייתה הולכת לביקור ניחומים גם למשפחות הנרצחים, אבל אילו באה לשם היו רוצחים אותה, ראו איזו קבלת פנים עשו לשרת החינוך שבאה למקום. הן הרוצח והן הנרצחים הם בסופו של דבר קורבנות הכיבוש. גם זה נכון.
    אין לי מחלוקת עם התבטאויותיה של טלי והמטרות שעמדו ביסוד ביקורה. הם מופיעים בטורי. המעשה שעשתה טלי לא מוסיפה פופולריות לשמאל, אבל היא לא ייצגה שם את השמאל אלא את עצמה בלבד. אינני מצטרף לגינויים. אני הסתפקתי בהבעת עמדותיי בטורי.

  21. עמי כהן הגיב:

    גדעון בתגובתו האחרונה הבהיר מדוע השמאל בישראל פשט את הרגל: הוא מודה שדבריו לא מוסיפים פופולאריות לשמאל ואין לו בעיה עם זה (כך משמתמע מהשילוב של תגובתו למעשי פחימה וזה שהוא כותב שהוא חזר על התבטאויותיה בטורו).
    לגדעון ודומיו חשובה יותר הפרובוקציה מאשר גיוס ההמונים לטובת המטרה. אלמלא כן, לא היה שימוש ברטוריקה מבחילה כל כך בטור זה ובדומיו (לברעם למשל חשוב כל כך לבוא בחשבון עם הציונות הדתית דווקא עכשיו, ועוד לעשות זאת תוך שימוש בהכללות מכוערות).
    האם עומדת מאחורי זה שאיפה להישאר מיעוט רדיקאלי צודק ו"אמיץ, כמיטב הפנטזיה המהפכנית?
    ככה לפחות זה נראה.

  22. איתן לרנר הגיב:

    גדעון תודה . התגובה של טלי כפי שהובאה בפניך לא הופיעה בעיתון וכמובן זה מקל על המחשבה שהיא פרובוקטיבית ותו לא . אני לא חושב שאני משתלח בה אבל אני שמח שהארת את עיניי לגביה .
    איתן

  23. גוז’ו הגיב:

    השמאל פשט את הרגל? נהפוך הוא. השמאל הולך ומתחזק מיום ליום, וללא ספק בבחירות הבאות עשויות להתרחשת הפתעות רבות!

  24. דוב הגיב:

    ארגוני ימין מתכוונים היום לעלות לג’בל מוכבר ולהרוס את ביתו של עלא אבו דהים. נגד העלייהום הזה לנקמה קולקטיבית שבאה גם ממרכז המפה הפוליטית ונגד הסחר בגופתו של אבו דהים עמדה טלי פחימה האשה המופלאה הזאת לבדה.

    אבל לפי עמי כהן הנ"ל השמאל צריך להצטרף להפגנת הימין להריסת הבית כדי "להוסיף פופולאריות לשמאל"
    נ.ב.
    ישנם כמה מגיבים שהופכים את התגובות כאן לטוקבק זבל מהסוג הימני שמופיע באתרי האינטרנט המרכזיים. בד"כ לא כדאי לענות "להגיגיהם", שיתווכחו עם עצמם.

  25. רעיה הגיב:

    אם כבר גדעון הזכיר פופולריות של השמאל יחד עם קסמים וקטיושות וחיים ברעם, נקודה מטרידה היא התייחסות מזלזלת ומתנשאת של חיים ברעם בריאיון לגרדיאן בו הוא טען שלקטיושות ערך מיטרדי בלבד. האם התבטאות כזו ומה שהיא משקפת קשורה אולי בצורה כלשהי לפופולריות המידלדלת של השמאל הרדיקאלי הירושלמי?

  26. ניטשה היה נאצי הגיב:

    ניטשה תמך באויגניקה, בחיסול המוסר, בכוחניות פוליטית ובציות עיוור. בקיצור הוא היה פרוטו-נאצי. מרעיונות כאלו אפשר לגזור רק פאשיזם. ושלא תבואו כאן להתמם.

  27. למיכאל שרון הגיב:

    על כך נאמר, המדבר שטויות מדבר שטויות.
    אבא של אריה אלדד תרגם מגרמנית את ניטשה (!!!) שגם – אוי געוואלד! הנאצים העריכו. הוא בטח גם אכל לחם וחסה ושתה בירה מדי פעם, והרי ידוע לכל שגם הנאצים אכלו לחם וחסה ושתו בירה.
    בקיצור – נאצי גמור.

  28. גדעון ספירו הגיב:

    עמי כהן עושה לי ולחבריי כבוד: בגלל מאמרים כמו אלו של חיים ברעם ושלי השמאל פשט את הרגל.
    הנה פתרון הקסמים, רק נפסיק לכתוב והשמאל יעלה ויפרח.
    קשה להתמודד עם חשיבה כה אינטלגנטית.

  29. למוני הגיב:

    בחנות "שה ז’ילבר" בפינת רחובות סן ז’רמן וסן דומיניק, ליד הבולאנז’רי, הרובע ה-16, בולוור שאמפס אליזה, מג’דל כרום.

  30. חיים ברעם הגיב:

    לרעיה,
    הגיע הזמן שתשתחררו מהשטות הזאת. נכון שבתחילת הדרך חשבתי שלטילים אין משמעות אסטרטגית אבל בינתיים הם תכפו והחמירו עד שנעשו להרבה יותר מסתם מיטרד. הם הופכים את חיי התושבים לגיהנום. כך גם כתבתי כמה פעמים כאן ובמקומות אחרים.
    חילוקי הדעות הם על הדרך למנוע את הקאסמים. לדעתי, הדרך היחידה היא הידברות עם חמאס שכבר הוצעה לנו כמה פעמים. בכל הרעיונות האלה אין שמץ של קיצוניות. הם מבטאים חיפוש רציני של דרך רציונאלית לשנות את פני הדברים ולהקל, בין השאר, גם על תושבי שדרות וגם על תושבי עזה.

  31. מוני יקים, פריז המשוחחרת הגיב:

    היכן ניתן להשיג את הספר שאתם מפרסמים: "מתי ואיך הומצא העם היהודי"?

  32. גדעון ספירו הגיב:

    למוני יקים,
    אתה יכול להשיג את הספר בחנויות הספרים בישראל (לגבי פריז המשוחררת אינני יודע) או ישירות מהוצאת רסלינג. יש להוצאה אתר אינטרנט שם תמצא את דרכי ההתקשרות אליה.
    להלן הקישור — קישור —

  33. מצא את הטעות הגיב:

    זה מחפש טעויות אצל כל מי שמנסה למצוא סדק צר לסיום הסכסוך. לגביו סיום הסכסוך הוא הסכנה אלא אם יושג כתוצאה של כניעה פלסטינית. אבל הפלסטינים מונים לפחות כמאתיים מיליון כאן באזור ואין כל סיכוי שאלו יכנעו (גם עפ"י הנסיון של מאה שנה). המשך הסכסוך הוא סכנה ודאית לתושבי מדינת ישראל, יהודים וערבים סיומו מותנה בדיוק במה שהנ"ל רואה כסכנה, סיום הכיבוש, פתרון צודק ומוסכם לבעיית הפליטים ועוד "משהו קטן" – ביטול כל חוקי האפרטהייד הציונים, כלומר ביטול מדינת ישראל כמדינה "יהודית ודמוקרטית". זה המאזן האמיתי ולא טווח הטילים ו/או מיקומם, כאלו או אחרים.

  34. לחיים ברעם הגיב:

    אז טעית…ואם גם עכשיו אתה טועה?
    מה תיתן הדברות עם החמאס לדעתך? אתה מוכן להסכים להפסקת אש בתנאיו שכוללים את הפסקת פעילות צה"ל בגדה המערבית? אתה מודע לכך שהמשמעות היא סיום פיתוח יכולות שיגור רקטות על יישובי מישור החוף וגוש דן?
    האם בעוד שנתיים תכתוב לנו להשתחרר מהשטות הזאת של איזכור תמיכתך בעבר בהפסקת אש כוללת עם החמאס שהביאה לירי רקטות על נתניה?
    עמי כהן

  35. לחיים ברעם הגיב:

    חיים ברעם, לצערי תשובתך מוכיחה שאתה מוכן להמר בחיי כולנו. הדרך "שלנו" לא הובילה לשום פשיטת רגל כזו או אחרת. ישראל הרשמית החלה בתהליך הכרה ופיוס עם הפלסטינים עוד בשלהי שנות השבעים מאז בגין הכיר בזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני, המשך בהסכם אוסלו וכלה ביצירת קונצנזוס בחברה הישראלית, כולל בקרב רוב הימין, בדבר פיתרון של 2 מדינות. מהצד הפלסטיני ראינו בעיקר הקצנה גוברת והולכת.
    דאגה "מיידית" לתושבי רצועת עזה ויישובי הנגב הדרומית תוך התעלמות מסכנות חמורות ביותר וממשיות ביותר (שנובעות ממוטיבציות גלויות של הצד השני) שיבואו כפועל יוצא של הסכם מסוג מסוים איננה מצביעה על תבונה יתרה.
    גם אני בעד הסכם מיידי, אלא שאסור שזה יכבול את יכולת צה"ל למנוע מהחמאס פיתוח יכולת שיגור רקטות (ועוד יכולות) בגדה המערבית.
    אאילו החמאס היה מפגין רצון כלשהו לפיוס אמיתי ומציב מטרות שמתקבלות על הדעת, ייתכן ודעתי הייתה אחרת. כרגע, אני בהחלט מעדיף את "פשיטת הרגל המוסרית" מאשר את הכנסתם של עוד מאות אלפי אזרחים יהודים וערבים לגהינום האלימות.

  36. למוני יקים הגיב:

    באמת כדאי שתקרא את הספר. תגלה שאם אנחנו כוזרים, הרי שאתה צאצא של בני שבטים ברברים.

  37. ל"מצא את הטעות" הגיב:

    דבר ראשון , כיצד הגעת למספר המפורך של 200 מיליון פלסטינים? עד כמה שידוע לי מספרם לא עולה על 12 מיליון .

    בכל מקרה , כשאתה אומר סיום הכיבוש הכוונה להוציא מאות אלפיי אזרחים ישראלים (יהודים) מביתם על מנת לעשות טיהור אתני שבו השטח יהפוך לאקסקלוסיבי לפלסטינים?

    אם כן , זו לא הפרדה , אלא מתן זכויות גבוה יותר לערבים (פלסטינים) מה שהופך את זה למדיניות אפטרהייד ?

    בהנחה שיישארו יהודים תחת השלטון המוסלמי של הפלסטינים – האם הם יהיו שווי זכויות לפלסטינים?

    בהשוואה למצב שיווצר – מדוע הביסוס של מדינת ישראל כמדינה יהודית (היחידה אגב) הוא כל כך בעייתי וגזעני? האם ההשוואה של השימור של הזהות היהודית של מדינת ישראל (חוק השיבה , חינוך ציוני . ועוד)למדינה בעלת אופי "אפרטהייד" לא טיפה מוגזמת?

    האם הדרישה לבטל את ישראל כמדינה יהודית לא מוגזמת? מה נותן לפלסטינים זכות להגדרה עצמית (מדינה פלסטינית משלהם) אבל ישראל חייבת להיות מדינת-כל-אזרחיה?

    האם הדרישות האלה לא מוגזמות? בעיקר כשידם של הפלסטינים לא על העליונה? לא ישראל אמורה לבוא בדרישות לפלסטינים ולא ההפך?

    איך זה אפשרי שהם דורשים אדמה שנכבשה במלחמה הדדית כאילו הייתה זו גניבה וישראל עוד חייבת להם משהו?

    האם זה הגיוני שבם יבואו בדרישות פוליטיות שמאוד קשה לקבל ואם הם לא מצליחים בהם – לנסות לאלץ את ישראל לקבל אותן על ידי טרור?

    ואיך זה אפשרי שהשמאל הישראלי תומך בדבר שכזה?

    אגב בנושא הפליטים – איך זה הגיוני שבזמן שמפנים מאות אלפיי יהודים אל תוך ישראל . בנוסף ידחסו פנימה גם המוני פלסטינים ?(יש 4 מיליון פליטים -צאצאים- ונגיד שרבע יחליטו לחזור) התוכנית לא הייתה 2 מדינות ל2 עמים? או ש2 מדינות לעם 1?

    ולסיכום – מה הוגן בזה?

  38. כן, אשכרה הגיב:

    אסור לסיים את הכיבוש. אחרת מה המתנחלים יעשו בזמנם הפנוי. הם עוד עלולים להציק לנו או לארגן הפיכה או משהו כזה.

  39. ג’ו עמר הגיב:

    ההזהרות המפורטות לפני משלוח התגובה אינם מייצגות דמוקרטיה "לא עממית= סטליניסטית"

הגיבו לשלום גבצו

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים