הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-27 במרץ, 2008 93 תגובות

מפעל הטקסטיל פולגת בקריית גת עומד להיסגר. בעלי המפעל, לאחר שסחטו ממנו את הרווח המקסימלי, החליטו כי הוא לא כדאי יותר, והחליטו לנעול את השערים. 300 הפועלים נזרקים החוצה. מי שתומך במשטר קפיטליסטי, בוודאי יאמר, אלו החיים. מה שלא מרוויח ייזרק לאשפה. אין סיבה שבעלים פרטיים יסבסדו מפעל שאינו מרוויח. והם צודקים. זה טבעו של הקפיטליזם שהוא אכזר וחסר סנטימנטים. החלשים נזרקים לגורלם.

יש מדינות קפיטליסטיות שמנסות לרכך מעט את האכזריות באמצעות מדינת רווחה במקרה הטוב, או גופי סעד וגמ"חים במקרה היותר גרוע, אבל אלה לא משנים את הליבה של הקפיטליזם בדמות עבודת אלילי הרווח. זהו עגל הזהב ואין בלתו.


סגירת המפעל לוותה בכתבות חמלה לרוב של התקשורת עם דגש על "סיפורים אנושיים" מלווים בקצת רכילות, כמו האמא של הזמרת נינט הנמנית עם המפוטרים, כמו זוגות שהכירו תוך כדי עבודה במפעל, אולם כל מדורי הכלכלה של העיתונות הקפיטליסטית צעדו בסך בקול אחד: אין מנוס מהסגירה, זהו אילוץ כלכלי. גם העובדים נשמעו כמי שהשלימו עם הגזירה, שהרי גם הם "מבינים", כך מפמפמים להם מכל עבר, שמשכורות הדחק שלהם גבוהות מדיי, שבירדן יותר זול לייצר, ולכן אין מנוס מהשלכתם אל הרחוב.


חלקם הגדול של המפוטרים נידון מכאן ואילך לחיי בטלה מתסכלים, מי יקבל לעבודה פועלים בגיל ארבעים או חמישים שהכשרתם המקצועית מאד מצומצמת, בעיקר לאור המציאות המדכדכת לפיה גם מי שהינם בעלי כישורים יותר מגוונים ואיכותיים, מתקשים למצוא עבודה אם עברו את גיל ה-40. זהו הקפיטליזם: אכזר מכל אכזר.


האם זה חייב להיות כך? בוודאי שלא. בדיוק כאן נכנס לתמונה הסוציאליזם, שמציע פתרון לחוליים האלה. במשטר הסוציאליסטי הזכות לעבודה ולפרנסה היא מזכויות היסוד של האדם. אין פירוש הדבר שבמשטר סוציאליסטי לא יסגרו מפעל אם הוא כושל או הפסיק למלא יעדים חברתיים נחוצים. אלא שבמשטר סוציאליסטי לא סוגרים מפעל בטרם נמצאה אלטרנטיבה לעבודה אחרת, כי כאמור, זו זכות יסוד: הזכות לעבודה ולפרנסה מכובדת. המדינה הסוציאליסטית לא תאפשר זריקת אדם לרחוב, אין חיה כזו.


אבל, ועל כך בוכה הנביא, הפועלים יורים לעצמם ברגל. הם חוזרים ובוחרים במדכאיהם. תבדקו מה הצביעו בקרית גת ותמצאו שהרוב הצביע בעד מפלגות ימניות ודתיות המשמרות את הקפיטליזם, התומכות בבעלי הון שזורקים את עובדיהם ככלי אין חפץ.


למציאות זו סיבות רבות, ולא האחרונה שבהן השם הרע שיצא לסוציאליזם בגלל המציאות של ברית המועצות ומדינות הלוויין שלה במאה הקודמת, המהווה נשק יעיל להפחדת עובדים, בבחינת "זה מה שאתם רוצים שישלחו אתכם לגולאגים"? מסע הפחדה זה ניתן לניטרל אילו היה מתנהל דיאלוג בין הפועלים לבין סוציאליסטים שיסבירו כי אין סוציאליזם אמיתי ללא דמוקרטיה וכי מחנות כליאה וסוציאליזם הם שני הפכים. הצרה היא, כי מי שאמורים לייצג אותם, כמו ההסתדרות, משתפים פעולה עם השיטה, ולכל היותר מרככים לעתים את עוצמת מכת הנפילה, וכך מאפשרים את הנצחת השיטה הקלוקלת והלא צודקת.


"המומחים"


אחד הענפים הפורחים במציאות הישראלית הם "המומחים". אלא שהמומחים האלה מתגלים שוב ושוב במרכולתם הפגומה. בימים אלה נאנקים המומחים לענייני כלכלה בהסברת המשבר הכלכלי. מה שאמרו אתמול שווה כקליפת השום. מה שהם אומרים היום יתברר מחר כהבלים, אבל באין ציפור שיר, גם "המומחה" ייחשב זמיר. הם עומדים חסרי אונים אל מול בורסות ושוקי כספים מתעתעים. (דרך אגב, במשטר סוציאליסטי לא צריך את הקזינו הזה שמפיל מיליונים לתחומי העוני).


עם אחד מענפי המשנה של המומחיות הישראלית נמנים המתקראים "מומחים לענייני ערבים". בהפרזה כלשהי ניתן לומר כי כל מי שהיה בשב"כ, עינה פלסטינים ודובר ערבית, מתקבל אצל חלקים בתקשורת ההמונית בישראל "כמומחה לענייני ערבים", והמומחים האלה מזמרים בדרך כלל באמצעות אותה פרטיטורה, הערבה לאוזני השלטון והצבא, איתם הם עומדים בדרך כלל בקשרים הדוקים.


אחד המומחים לענייני ערבים עונה לשם גיא בכור. האיש היה בעבר עיתונאי בידיעות אחרונות, ועתה הוא מרצה באחת המכללות בישראל. הוא כותב טור פרשנות בעיתונו לשעבר, מרואיין כמומחה בתחנות רדיו (גלי צה"ל, קול ישראל) ובערוצי טלביזיה.


מה שוויו של המומחה הזה, נוכל לראות ממאמר שפרסם בידיעות אחרונות (20.3.2008) תחת הכותרת "טקטיקת הסמלים". זהו מאמר ספוג בגזענות לטנטית. הסכיתו ושמעו:


גיא בכור סונט בצבא הישראלי "שסופר מחבלים הרוגים" ואינו מבין "שאנחנו משדרים בתדר אחר לגמרי מהאזור בו אנו חיים". ומהו התדר שלנו, של הישראלים לפי גיא בכור? שימו לב: "אצלנו קדושת החיים היא מעל לכל. מה לא נעשה בשביל שבוי אחד?"


ואילו "אצלם" , כך מכנה גיא בכור את הערבים, "מדובר בחברה קולקטיבית שמוכנה להקריב את בניה למען המטרה הפוליטית לאומית פלסטינית…" וכך הלאה וכל הלאה.


עכשיו הבה נפרק מעט את מה שאומר המומחה הזה: "אצלנו קדושת החיים מעל לכל"? באמת? גיא בכור המומחה לא יודע שישראל הקריבה אלפי חיילים במלחמת יום כיפור לשמירת כיבושיה בסיני, שעה שסאדאת הציע שלום בטרם המלחמה וממשלת ישראל דחתה את היד המושטת.


המומחה הזה לא יודע שבמלחמת לבנון הראשונה, "מלחמת ברירה" כפי שכינה אותה בשעתו ראש הממשלה מנחם בגין, מלחמה פושעת כפי שכינו אותה מתנגדיה, הקריבה ישראל למעלה מאלף חיילים למען מטרה פוליטית חסרת שחר. המומחה הזה לא יודע שרק לפני כשנה וחצי התרחשה מלחמת לבנון השנייה הכושלת והמיותרת, בה הקריבה הממשלה מאות חיילים ואזרחים תוך סיכון כל העורף הצפוני, בהחלטה פזיזה על פתיחת מלחמה. המומחה הזה לא יודע שישראל הקריבה ועדיין מוכנה להקריב אלפי חיילים ואזרחים מזה למעלה מ-40 שנים כדי לשמור על כיבושיה ולהמשיך בדיכוי העם הפלסטיני. המומחה הזה אמור לדעת, זה ממש טרי, כי ישראל מפקירה למעלה משנה וחצי את השבוי גלעד שליט, ונוהגת בו כבסחורה שעבורה אינה מוכנה לשלם בחילופי שבויים.


ההגדרה שהמומחה בכור מייחס לפלסטינים, "חברה המוכנה להקריב את בניה למען מטרה פוליטית" מתאימה לפחות באותה מידה, אם לא יותר , לישראל.


על פי ה המאמר הזה של בכור, יש לנו עסק עם מומחה דה לה שמטה. יש לו אמנם תואר ד"ר, אבל שוב אני למד שתואר לבד אינו מהווה תעודת ביטוח למומחיות.


אין פלא ששמו של גיא בכור הועלה כמועמד לשגריר הבא של ישראל בבריטניה.


לכבוד בן דרור ימיני
מערכת מעריב
25 במרץ 2008


בטורך האחרון השתלחת בעיתונאי חיים ברעם תוך שימוש בגידופים הלקוחים הישר מהלקסיקון המקרתיסטי. בדומה לסנטור מקרתי בשעתו, שראה בכל אינטלקטואל עצמאי שהעז לבקר את מדיניות ארה"ב קומוניסט מסוכן, כך גם אתה פיתחת הזיות רדיפה של "חיסול מדינת ישראל" מכל איש שמאל שהעז ומעז לבקר את מדיניות הכיבוש הישראלית, את ההוצאות להורג ללא משפט, את משטר האפרטהייד שישראל הקימה בשטחים הכבושים ואת פשעי המלחמה של ישראל, בין בשטחי פלסטין ובין בלבנון.


השיטה מוכרת: התנפלות על מותחי הביקורת מבלי להתמודד עם עמדותיהם, ולהסתפק בהטלת שיקוצים. בניגוד ליומרה שלך אינך מקפיד על עובדות, ואינך מתמודד עם נימוקים אלא מאשים את מבקרי משטר האפרטהייד באנטישמיות.


האם מי שקורא לחרם על ישראל, כמוני, כמחאה על משטר האפרטהייד בשטחים הכבושים, בדומה לזה שהוטל על דרום אפריקה, רוצה בחיסולה? בוודאי שלא, הוא רוצה בחיסול הכיבוש והאפרטהייד.


לומר על חיים ברעם, שנאבק מאז עמד על דעתו הפוליטית למען דמוקרטיה וזכויות אדם, שהוא "בולשביק" או "פשיסט שמאלי", דומה למי שהאשים בשעתו את אלברט אינשטיין כסוכן סובייטי.


אם אינשטיין הפצפיסט היה חי היום, יש להניח כי היה תומך בסרבני השירות הישראלים בשטחים הכבושים, ואין ספק כי על פי דפוסי תגובותיך הפבלוביות היית מכפיש אותו באחד מכינויי הגנאי שאתה שומר לאנשי שמאל שאינם מוכנים להיכנע לטרור שאתה מנסה להפעיל עליהם.


כהרגלך אתה מסתפק בהטלת רפש ולא מנמק ("לאיש יש דעות מטורפות" – מה, איפה, מתי, דוגמה אחת של דעה כזו, נאדה).


התקפותיך הארסיות כלפי שמאל והגנה על פשעי מלחמה ישראלים (בשיטה הרלטיביסטית, בבחינת – תראו מה קורה אצל אחרים, בהשוואה אליהם אנחנו ממש צדיקים) לא הפתיעו אותי. עמדתי על הכיוון הזה אצלך כבר ב- 1990 כאשר הייתי בעל טור ב"דבר השבוע" (המוסף השבועי של עיתון "דבר" המנוח).


באותה שנה פרסמת מאמר בידיעות אחרונות בו התייצבת לימין סגן ניצב שלמה קעטבי שהיה מפקד יחידת משמר הגבול שעה שהתרחש הטבח שמשטרת ישראל ערכה בפלסטינים ברחבת המסגדים.


אתה מציג עצמך כשוחר חופש עיתונות, וקושר לעצמך כתרים שאני יודע מניסיון אישי שאין להם שחר.


כאשר אמנון דנקנר, לאחר שמונה לעורך מעריב, הפסיק את טורי "סמרטוט אדום" (אותו אני ממשיך כיום בגדה השמאלית ובאתרים נוספים) בשבועון מעריב בירושלים ("כל הזמן") לא זכור לי שגינית זאת. באחת מפגישותינו האקראיות, כאשר אתה כבר עורך מדור הדעות של מעריב, שאלתיך אם תיתן לי זכות להביע את דעותיי במדור, תשובתך הייתה "בשום אופן לא". בנושא זה של חופש עיתונות ראוי שלפחות תצטנע קמעה. אביר גדול מעולם לא היית בתחום זה.


ולבסוף, העילה להתנפלות על חיים ברעם כלל לא התרחשה, גם לא משל הייתה. הוא לא קרא לפיטוריך מהעיתון, אלא בסך הכל סבר כי אם העורכים החדשים רוצים להוציא את מעריב מהפינה הימנית אליה הובל, ראוי כי יוחלף עורך מדור הדעות. מתברר כי גם עורכי מעריב סברו כך ומינו עורך חדש תחתיך. לא פוטרת ואיש לא קרא לפיטוריך, והראייה שקיבלת עמוד שלם במעריב בו אתה יכול לשפוך את מנת הרעל השבועית שלך.


גדעון ספירו


העתק: דורון גלעזר, עורך מעריב

תגובות
נושאים: מאמרים

93 תגובות

  1. גדעון ספירו הגיב:

    למגיב "מה קרה גדעון ספירו?"
    מאין אתה יודע "ששתקתי עד היום כשצינזרו אחרים?" מישהו עוד יכול לחשוב שאתה מהשב"כ שעוקב אחרי 24 שעות ויודע איפה שתקתי ואיפה דיברתי.
    הסר דאגה מליבך.לא שתקתי באף מקום שבו ידעתי על קיומה של צנזורה, וגם כאן בגדה הבעתי לא אחת את עמדתי בנושא וכל חברי המערכת מכירים מה דעתי על צנזורה, וככל שאדם שאינו חבר מערכת יכול להשפיע, עשיתי את המיטב.
    יחד עם זאת יש הבדל בין אי פרסום של תגובה או מאמר של אורח לבין צנזורה. אם לא מפרסמים מכתב שלי בהארץ, זה ענין אחד, אבל אם לא מפרסמים מאמר של כותב קבוע משום שהביע דעה שאינה מקובלת על מי מחברי המערכת, זה סיפור אחר.
    ועוד יותר חמור כאשר מורידים מהאתר קטע שכבר הועלה במסגרת הטור.
    אני מכיר בכך שאתר כמו הגדה השמאלית שיש לו מטרות פוליטיות חברתיות יסרב לפרסם מאמרים שחורגים באופן קיצוני ממתחם רחב של עמדות שמאליות, למשל מאמר שיצדיק גזענות, דיכוי חרויות, רצח עם וכו’. אבל לפסול מאמר שעולה בקנה אחד עם מטרות האתר רק משום שמישהו מתייחס בסלחנות לפשעי הדיקטטורה הסינית, זה בלתי קביל.

  2. פטריוט הגיב:

    ללפטריוט

    מאיפה אתה בטוח שאלפי אנשים צעדו? אולי מאות או עשרות? ייתכן שהאנשים שצעדו מייצגים מיעוט קטן מן הטיבטים. אולי גורמים עוינים לסין מפיצים שקרים. ארה"ב המציאה את השקר שלעירק יש נשק להשמדה המונית כדי לפלוש לשם. כמו כן ארה"ב ממציאה שקרים רבים על המדינות שלא רוצות לשרת את התאגידים שלה.

    בעניין הקטע של גדעון ספירו על האירועים בטיבט: אני מבקש להחזיר את הקטע שלו בחזרה. מצד אחד אני לא בטוח שמה שכתוב בה זה נכון אבל מצד שני אני בעד דמוקרטיה וחופש הביטוי ולכן מבקש להחזיר את הקטע שלו!

  3. מכתב ל"גדה השמאלית" בעניין סין הגיב:

    שלום,

    תכננתי לשלוח את זה כמכתב, אבל לגדה, אבל זה כנראה יהפוך לטוקבק…
    ***

    חד"ש, מק"י וסין, או משמרת מחאה שהתקיימה ומשמרת שלא התקיימה
    ——————————

    חד"ש ומק"י ראויות להערכה רבה על עמדתן העקבית נגד הכיבוש האמריקני בעיראק והפרות זכויות האדם, כולל רצח ועינויים, שארה"ב מבצעת שם. משמרת המחאה שהתקיימה מול שגרירות ארה"ב השבוע במלאת חמש שנים לכיבוש מעידה על אומץ לב ציבורי, במדינה שבה רבים אם לא הרוב עדיין סוגדים למעצמה החזקה בתבל.

    בהנחה שפעילות מסוג זה מונעת ע"י שיקולי מוסרי והגנה על זכויות אדם בסיסיות, נשאלת השאלה מהי בדיוק עמדת חד"ש ומק"י בנוגע למעללי השלטון הסיני בטיבט ובכל רחבי סין. נשאלת גם השאלה מדוע נמנעה חד"ש מלארגן או לפחות להצטרף למשמרת המחאה שהתקיימה בתל-אביב למען זכויות האדם בסין?

    האם יש קשר בין שתיקתן של חד"ש ומק"י לעובדה שעל מפלגת השלטון בסין הקפיטליסטית בת ימינו מודבקת התווית "קומוניסטית"?

    עקרונות הסוציאליזם (האמיתי, לא זה שבסין) עדיפים בוודאי על עקרונות הפיאודליזם שהיה נהוג בטיבט בעבר הרחוק, אבל נדרשת מידה רבה של קיבעון ואטימות כדי לתמוך במעשי השלטון בסין ולהפנות גב או גרוע מכך לגנות (כפי שקרה מספר פעמים באתר "הגדה השמאלית") את אופוזיציה הטיבטית, ואת מנהיגה המרשים והפאציפיסט, הדלאי למה, אף אם הוא (בעוונותיו?…) איש דתי.

    התנגדות למעשי סין, מעצמה אדירה שמסוגלת לכופךף את כוחות השוק והתקשורת לטובתה ולטובת השתקת מעשי רצח ועינויים שהיא מבצעת איננה רק ציווי מוסרי. יש לה גם השלכות על האופן שבו ציבור גדול למדי של מצביעים בישראל תופס את חד"ש ומק"י, שעמדותיהן בנושאים פנימיים ומזרח תיכוניים זוכות לאהדה, אך משקעי עבר ממשיכים להרחיק מהן בוחרים פוטנציאליים.

    בתקווה להצטרפות חד"ש ומק"י למשמרות המחאה מול שגרירות סין בתל-אביב.

    עופר ניימן

  4. לגדעון הגיב:

    גיא בכור דובר ערבית, קורא ערבית, ומקדיש חלק ניכר מזמנו (מזה הוא מתפרנס) להקשיב למה שערבים אומרים – בערבית, בינם לבין עצמם. בתחום התרבותי. בתחום הכלכלי. בתחום הפוליטי. במדיה הפורמלית (טלויזיה, רדיו, עיתונית) והלא פורמלית (אינטרנט), ובתקשורת אישית עם אנשים.

    בזו ההמומחיות שלו, ולא בפרשנות אידאולוגית של התנהלות הציונות לדורותיה. את זה הוא משאיר ל"מומחים" של הגדה השמאלית.

    האמירות שלו בייחס לישראל הן תפיסות נאיביות של "עמך" ישראלי-ציוני את עצמו. אין בזה שום מומחיות מיוחדת.

    התפקיד שלו הוא – קודם כל – להביא לישראלי הממוצע מידע על המתחולל בעולם הערבי, שאינו נגיש לאותו ישראלי בעיקר בגלל מחסום השפה.

    צבי בראל עושה אותו דבר בהארץ, עודד גרנות בערוץ 1, צבי יחזקאלי בערוץ 10, אהוד יערי בערוץ 2, רועי נחמיאס ב YNet, וכו’.

    הפרשנות היא כבר קומה שניה. קורא שניחן בשיקול דעת יכול להסכים או לא להסכים, לפי העניין.

    כמובן שאפשר לטעון שהבעיה לא ב"אמיתות" החומר שהאיש מביא, אלא בבחירה שלו איזה חומרים להביא. אפשר לטעון שיש הטיה מכוונת אידאולוגית בסלקציה, והצגה דיספרופורציונלית של זוטות כעיקר ולהפך.

    מעניין שאין ביקורת כזו. אולי משום שה"ספירואים" למיניהם חסרים את כישורי השפה שהיו יכולים לתת להם כלים לבקר את הבחירות המקצועיות של בכור ודומיו.

    לכן מה שנשאר לכם לעשות הוא ביקורת מוטה-אידאולוגית ברמת ה"פוליטיקלי קורקט".

    זה לא משכנע, גדעון.

    אתה לא יכול להניח שכל בני האדם בעולם הם שכפולים של גדעון ספירו, ולכן לא צריך לדעת עליהם שום דבר מעבר לעובדה הביולוגית שהם בני אדם, בכדי להבין מה מניע אותם.

    אתה לא יכול להניח שכל תגובה אנושית היא רפלקסיה ביולוגית, שכל בני האדם מגיבים באופן הכרחי לכל גירוי באותה תגובה, ולקחת את עצמך בתוך מודל ניסוי, בכדי לחזות התנהגות של כל האחרים.

    התנהגות של בני אדם (גם כפרטים וגם כחלק מקבוצה) היא תלויית הקשר תרבותי והיסטורי, לא פחות משהיא תלויית הקשר סביבתי.

    הכרה בכך שקיימים הבדלים בהקשרים התרבותיים בין קבוצות של אנשים איננה "גזענות"

    היכולת להבין שה"אחר" מתקיים בנפרד מה"עצמי" ואיננו פרוייקציה של ה"עצמי" אלא הוא ישות אוטונומית, היא שלב הכרחי בהתפתחות התודעה מינקות לבגרות.

    היכולת להתקיים ולשרוד מחייבת להכיר ולהבין את ה"דומה" באחר, אבל גם את ה"שונה".

    אדם צריך ללמוד שפה זרה לא רק בכדי להבין איפה ה"אחר" הוא "בדיוק כמוני" אלא גם איפה הוא "שונה לגמרי ממני".

    ואם ההשקעה בלימוד דורשת ממנו משאבים רבים מדי, הוא נעזר ממתווכים.

    אם הוא לא נותן אמון במתווך אחד, רצוי שיבדוק עוד כמה אלטרנטיבות במקביל, אבל להכחיש עובדות לא נעימות על "זרים" משום שזה מפריע לתפיסת עולם שבה כולם "טובים כמוני", או לעשות דמוניזציה של האני בכדי לייצר באופו מלאכותי "שוויון מוסרי" עם ה"אחר" – זה טפשי.

    לפעמים האחר הוא באמת "פחות טוב" או "יותר רע" ממני.
    זה נכון כשמדובר בפרטים, וזה נכון כשמדובר בקבוצות.

    לטעמי האישי והלא מחייב אף אחד אחר, תרבויות שמניע ה"נקמה" בהן גובר על מניע ה"קיום" – גם בפועל אבל גם ברמה האידאולוגית, וחשוב להדגיש את הרמה האידאולוגית משום שהיא המצפן המוסרי של החברה – (בהנחה ששני המניעים קיימים בשתי התרבויות במינונים כלשהם) הן פחות טובות מתרבויות שבהן מניע הקיום גובר על מניע הנקמה.

    תרבויות שבהן נקמה=כבוד, וקיום נטול כבוד אינו ראוי, הן תרבויות לא פשרניות. אלו תרבויות שפיתחו מנגנונים מיוחדים לטיפול בדילמה שבה נקמה מאיימת על האפשרות לקיים חברה (למשל הרחקה, או אובדן סטטוס) *** אבל המנגנונים האלו הם לא קומפטיביליים עם תרבויות שמקיימות סולם ערכים שונה ***

    פעולה שנתפסת כמקנה סטטוס בתרבות אחת, נתפסת כקוטלת סטטוס בתרבות אחרת. מי שמתעקש להתנהג בטרקלין באפר-ווס-סייד כמו שנוהגים בשטעטל מזרח אירופי, ומי שמתנהג במכה כמו שנהוג בקופנהאגן, עושה דבר טפשי ובמקרים מסויימים גם מאוד מסוכן.

    זה לא נכון שבכל החברות האנושיות נהוגים אותם כללים, והגיע הזמן שגם חסידי ה"אוניברסליזם" יבינו שהאידאולוגיה שלהם עצמה היא מאוד פרטיקולרית. היא כל כך פרטיקולרית שהיא למעשה איזוטרית.

  5. רון הגיב:

    גדעון שלום
    נהניתי, כרגיל, לקרא את מאמרך.
    באשר לאפשרותו של משטר סוציאליסטי או קומוניסטי (במובן המרקסי אוטופי), אני סקרן למצא מראי מקום כלכליים, כלומר של אנשי מעשה מן התחום, המציעים מודלים אפשריים לשינויו ועידונו של הקפיטליזם של ימינו, ללא קריסה כלכלית, ותוך התמודדות עם עולם שרובו נשאר קפיטליסטי. כל זה בהקשר של גלובליזציה.

    אשמח לקבל ממך או מהקוראים מראי מקום.
    שבתשלום

  6. חיים ו. הגיב:

    ניסיתי להגיב בזמנו(פעמיים) למאמר ההוא של ברעם ולא עלה בידי לעבור את מכשלת הצנזור, אולי ספירו יוכל לעזור לי.
    איך בדיוק קריאה להחלפתו של מישהו שונה מקריאה לפיטוריו?
    כלומר אם א’ עובד בעבודה X וג’ מבקש מממנהליו להחליפו, הרי זו המלצה לפיטורים! גם אם א’ "רק" הועבר לתפקיד Y הרי שהוא פוטר מעבודתו X, במקביל אי אפשר לאמר שג’ "רק המליץ להחליפו אם … וגומר" ולא קרא בפומבי לפיטוריו.

    אני זוכר שהעניין מאד חרה לי בעת שקראתי את המאמר ועדיין לא ברור לי איך עיתונאי (לא כל שכן חיים ברעם) קורא על גבי עתון ל"החלפתו" של עתונאי אחר. אינני בטוח כלל וכלל שלקריאתו של ברעם היה חלק במהלכים במעריב, אני די בטוח שלא האמת, עם זאת עדיף היה שלא היו נכתבים הדברים.

    שנית, אני מצטרף לקריאתו של עפר ניימן חביבי(ב’ רפה) לגילוי דעתה של חד"ש בעניין הדיכוי הסיני. כולי תקווה שלא נחזה שוב בדו פרצופיות דיאלקטית טיפוסית.
    כלומר, אני בטוח שישנם חברים התומכים בדיכוי טיבט ובמקבילה הסינית לתנועת ההתנחלות, מעניינת אותי העמדה הרשמית ולא פחות מעניית עמדתם של ברכה וחנין.

  7. תגיד גדעון, הגיב:

    האם מערכת הגדה השמאלית תיתן זכות לבן דרור ימיני להביע את דיעותיו ככותב טור קבוע?

    תודה מראש על תשובתך.

  8. גדעון ספירו הגיב:

    לחיים,
    יש הבדל בין פיטורים להחלפת תפקיד. הראייה שהוא לא פוטר וקיבל לידיו עמוד שלם בו הוא יכול להביע את הגיגיו.
    בעיתונות כמו במקומות עבודה אחרים, אנשים מחליפים תפקידים. עיתונאים רבים היו בתפקידי עריכה ועברו לאחר מכן לתפקידים אחרים.
    גם אני הייתי פעם עורך עיתון ולאחר מכן כותב מאמרים באותו עיתון תחת עורך אחר.

  9. סוציאליסט הגיב:

    בדיוק בגלל המדיניות שציינת – לא סוגרים מפעל כושל עד שלא מוצאים עבודה לפועלים, אין יותר ארצות סומיאליסטיות למעט קובה ושם הפועלים היו רוצים להתחלף עם הפועלים המנוצלים של ארה"ב. מדיניות כלכלית צריכה להיות אנושית ויש תחליפים לקפיטליזם הדורסני נוסח ישראל אבל להציע מה שנכשל בכל מקום שנוסה? תחזור לפרשנות פוליטית. גם שם אתה לא צודק וברוב המקרים מצחיק אבל לפחות שם לפעמים אתה פוגע. אגב, מה קרה לרשימה על טיבט? הרגיז את הבוסים שאתה מציג את סין באור לא יפה?

  10. עקיבא אור הגיב:

    לרון,

    ביקשת הפנייה ל "מודלים אפשריים לשינויו ועידונו של הקפיטליזם של ימינו, ללא קריסה כלכלית, ותוך התמודדות עם עולם שרובו נשאר קפיטליסטי. כל זה בהקשר של גלובליזציה."

    אני מציע לך לעיין באתר שלי

    — קישור —

    אם תרצה אשלח לך עותק של ספרי החדש

    BB? BG? or DD
    WHO SHOULD SHAPE SOCIETY

    עקיבא אור

  11. חיים ברעם הגיב:

    חיים ו

    חבל על התחמושת. זה היה צפוי שתגן על ריאקציונר חשוך כמו ימיני. עם זאת, ימיני חלש על המדור הפובליציסטי במעריב ועיצב אותו בצלמו ובדמותו. הקריאה להחלפתו היא לגיטימית. לא עלה בדעתי שגלעזר או יובל יפטרו חלילה את ימיני, אבל החלפתו ברפי מן היא איתות שרוחות חדשות ינשבו בפובליציסטיקה של מעריב. חבל שלא מחית על האיפיונים הניאו-פשיסטיים של ימיני ועל ההשמצה המכוערת וחסרת היסוד כלפי. למען האמת, אני לא מצפה מכם לשום דבר. .

  12. גדעון ספירו הגיב:

    לקוראיי שלום,
    הטור המופיע עתה איננו הטור ששלחתי לפרסום וגם לא הטור שהועלה לאתר אתמול. היום הורד מהאתר הפרק הראשון שהתייחס לסוגיית טיבט וסין (שכלל ביקורת נוקבת על סין) משום שאחד מחברי המערכת הטיל וטו פוליטי על פירסומו, למרות שרוב חברי המערכת אישרו את הפרסום.
    אני רואה בכך פגיעה חמורה ובלתי נסבלת בחופש הביטוי.
    במכתב לחברי המערכת ביקשתי כי יוחזר הקטע שהורד, והודעתי להם כי כל עוד הצנזורה הזו בתוקפה אפסיק לפרסם בגדה.
    מי שרוצה לקרוא את הפרק על טיבט וסין יכול לקרוא אותו באתר המגזין "על צד שמאל" (מופיע בגוגל) או באתר "הכיבוש".
    חבל שכך התגלגלו הדברים.

  13. פטריוט הגיב:

    אני לא יודע הרבה דברים על המתרחש בטיבט, אבל יש הבדל גדול בין תנועת ההתנחלות לבין השלטון הסיני: לטיבטים יש אזרחות סינית ולפלסטינים בשטחי יש"ע אין אזרחות ישראלית. השאלה על המצב בטיבט היא כזאת: אם השלטונות הסינים פועלים לאינטגרציה של האזרחים הטיבטים לחברה הסינית אז זה בסדר. אם השלטונות הסינית פועלים למען אסימילציה של האזרחים הטיבטים – הטמעה, (כפי שעושים שלטונות ישראל למיעוט הרוסי באמצעות "הגיור" שרוב גדול של הרוסים מסרב לעבור אותו, או מה שתורכים מנסים לעשות עם הכורדים), אז יש לגנות את המדיניות של סין!

  14. עופר נ. הגיב:

    מדוע הורד הקטע על טיבט, אם יורשה לי לשאול?
    האם הדבר נעשה בהסכמת הכותב?

  15. מה קרה, גדעון ספירו? צנזרו לך את הטור? זה רגיל ב’גדה השמאלית’ הגיב:

    רק שעד היום שתקת כשאחרים צונזרו והמשכת לכתוב את טוריך כאילו כלום.

    איך אמר מרטין נימולר? כשלקחו את הקומוניסטים שתקתי כי אני לא קומוניסט, כשלקחו את היהודים שתקתי כי אני לא יהודי… כשלקחו אותי כבר לא היה מי שיצעק.

    טיבט זה כאן.

  16. אם איינשטיין היה כאן היום הגיב:

    אלעזר שטרן היה שורף את ספריו ומחליף (למחיאות הכפיים של הפודלים התקשורתיים) את תורת היחסות בתורה שנכתבה ע"י איזה יוצא צבא ישראלי.

  17. יועד וינטר הגיב:

    הדרך שבה מערכת ‘הגדה’ סילקה את הקטע על טיבט מהמאמר של ספירו היא רעה מאוד, ואף חמורה יותר מאשר סוג הסינון שעליו מחיתי במקרה קודם, בנובמבר 2005:
    — קישור —
    זהו אחד מהמצבים שבהם הסיפוק שבלהגיד "אמרתי לכם" אינו יכול לשכך את הצער.
    תמיד מעציב לגלות שחלק מהאנשים שחונכו במפלגה הקומוניסטית משמרים שיטות שהוציאו לתנועה הזאת שם כל כך רע.
    שום שינוי חברתי לא יכול להתרחש ע"י גוף שנותן לטיפוסים כאלה זכות וטו.

  18. למגיב שרוצה כן את ימני הגיב:

    למה שימני יכתוב כאן? יש לו טור באחד העיתונים המובילים בישראל, מהם הוא גם מקבל שכר ופנסיה. למה שיטריח את עצמו לכתוב באתר מכובד אמנם, אבל שולי?
    חוץ מזה המערכת לא חייבת לפרסם כל מה ששולחים לה. בדיוק כמו שמעריב לא היה מפרסם כל דבר שדב חנין היה כותב לו.

  19. לפטריוט הגיב:

    ומי יסביר את ההבדל? הועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית? נראה לי שאם אלפי אנשים בוחרים לצעוד ברחוב נגד השלטון הסיני ולהסתכן במעצר, מכות, עינויים וגרוע מזה, אפשר לומר שהם לא רוצים את סין אצלם.

  20. מקור מוסמך בקומינטאנג הגיב:

    מאמרו של הח’ ספירו על טיבט דיבר על "מסע הטרור" המנהלים הנזירים הבודהיסטים המייצגים את "הסדר הפיאודלי הרקוב וסוכני האימפריאליזם" נגד "הסוציאליזם המתקדם של סין העממית הגדולה". הוא הזכיר כי "גורמי התסיסה הפונדומנטליסטים מהווים סכנה להישגי המהפכה המהוללת 1949″ וכי "לפי ניתוח מרקסיסטי-לניניסטי מדויק ניתן בנקל לראות כי מדובר באויבי הסוציאליזם בסין ובעולם כולו". הוא חתם את המאמר בקריאה "למחוץ במהירות את הרנגדים הארורים לפני שיהוו איום של ממש על בניית פרויקט האולימפיאדה האדומה, שתציג בפני העולם את הקידמה והתיעוש הסוציאליסטים ותהווה מענה לשקרי האימפריאליסטים".

    המערכת פשוט החליטה שיש גבול לכל תעלול, ושעד כמה שספירו חבר נאמן למהפכה היא לא תפרסם פאמפלט בולשביקי-סטאליניסטי מהסוג הזה. בכל זאת הגדה השמאלית היא לא שופר של הועד המרכזי במק"י ויש עקרונות מוסריים בסיסיים שאי אפשר להקריב, גם אם מדובר בסין העממית הנעלה ובמהפכה.

  21. השאלה היא הגיב:

    למי במערכת הגדה השמאלית אכפת מסין. מישהו שם באמת רואה בה מדינה סוציאליסטית? זה הרי מגוחך. אולי יושבים במערכת נציגי התאחדות התעשיינים, שזוכרים טובה לסין על חוסר חוקי העבודה שלה וכדומה.

    בכל מקרה, יש בינינו גיס חמישי.

  22. עופר יהלום הגיב:

    בעניין טיבט, ברצוני להבהיר שלא היה שם משטר "פיאודאלי" ממש כמו שלא היו שם "מנזרים". לא ניתן להלביש מושגים של אירופה בימי הביניים על המציאות בטיבט במאות שלאחר מכן. אציין שגם באירופה הפיאודליזם היה בעיקרו משטר כלכלי ולא פוליטי, למשל מקרים שאנשים קיבלו על עצמם להיות צמיתים בתמורה לאדמה.
    באשר לטיבט, המנזרים היו אמנם בעלי חלק ניכר מהקרקעות אבל מי שעיבד אותם היו תושבי אותם "מנזרים" – למעשה מקדשים, ששימשו כמקומות של לימוד הבודהיזם, ואנשים הגיעו אליהם לתקופות שלעתים היו מספר חודשים ולעתים כל חייהם. מכיוון שזו היתה בעלות משותפת ניתן לומר שבטיבט היה סוג של סוציאליזם מאות שנים לפני מאו.

    אציין גם שעלה בדעתי לכתוב את התגובה הזו לפני שראיתי שהקטע על טיבט הורד מהכתבה של ספירו, ותהיתי ממתי יש לכל אחד מחברי המערכת סמכות וטו: האם העריכה ובייחוד מחיקת קטעים שכבר הועלו לאתר, לא נעשים בהצבעה דמוקרטית?

  23. קורא מגיב הגיב:

    היות וזהו אתר פרטי – ועוד כזה שמזדהה פוליטית באופן פורמלי (להבדיל מעיתוני הצהריים) למערכת יש זכות לצנזר טוקבקים, וגם מאמרים *** לפני הפרסום***.

    זכותו של כותב המאמר לא להסכים להעלאת המאמר בלי הקטע המצונזר, ולא להגיש יותר מאמרים.
    המערכת, כמובן, לוקחת סיכון לאבד כותבים טובים אם לא יופעל שיקול דעת סביר.

    אבל צנזורה של קטע שכבר פורסם?
    מאוד משונה.

  24. לפטריוט הגיב:

    כן! ללא ספק מדובר בשקרי האימפריאליזם האמריקאי ששואף להכנס לסין בשביל…אה…בשביל להשתלט על מפעלי הנעליים שלה! כן! וגם בשביל למחוק את אגרות החוב הדולריות! בדיוק! בקרוב נראה את המארינס פושטים על בייז’ין. ללא ספק. הלאה האימפריאליזם.

  25. לפטריוט הגיב:

    משעמם בשבת בצהריים הא? אולי האמריקאים אחראים גם לפיברוק השואה בשביל להביא להגירה של יהודים לפלסטינה, וזאת על מנת לנשל את חקלאי הפול הערבים?

  26. חיים ו. הגיב:

    מר ברעם, לא חשבתי שיש ממש צורך להגיב לשטויות של ימיני, בטח לא לשפה בה בחר להשתמש, או לרמה הנחותה של ההתקפה עליך, אני בטוח שאתה לא זקוק לכך. אלוהים עדי, אני לא מבין מדוע אתה בחרת להכנס למי האפסיים הללו של "החלפות" והמלצות לעורכי מעריב, איך הייתה אומרת המורה שלי בתיכון "ממך אני מצפה ליותר"… מצטער, לא יקרה שוב.

    אגב אורחא, "מכם" זה מאד לא לעניין, אני מייצג את עצמי בלבד, את דעתי בלבד ואת מחשבותי הפרטיות על הנושאים הנדונים כאן, אפשר לוותר על ההתנשאות המכלילה.

  27. חיים ו. הגיב:

    אינני יודע מי החליט לצנזר את הקטע של ספירו, אבל זהו שרות דב לאתר ולדיון האלנטרנטיבי שמתנהל בין כתליו הוירטואליים.
    מר ספירו ידוע בעטו המושחזת, בחוסר הפשרות הדעתני שלו ובדעותיו הברורות בנושאים פוליטיים ואנושיים. חלק גדול ממאמריו מרגיזים, חותרים תחת המוסכמות החברתיות ותמיד הינם סמרטוט אדום המתנפנף אל מול קרני הממסד בהתרסה. זהו יום עצוב לגדה השמאלית כאשר כותב מסוגו ספירו מושתק ובאופן גס כלכך, כפי שנאמר כאן יש הבדל גדול בין אי פרסום שהיא זכות השמורה לכל כתב עת לבין חתוך גס של מאמר ללא הסכמת הכותב.

    אני מצטרף לספירו ומפסיק את השתתפותי בדיון כאן "כל עוד הצנזורה הזו בתוקפה". אינני יודע אם תמיכה ממני תועיל במאומה לגדעון ספירו שכן מובטחני שמרבית הקוראים באתר לא יתגעגעו אלי מי יודע מה, אולי מוטב שכך. מי שמעוניין לנהל דיון עם עצמו בלבד, ראוי שיקבל את מבוקשו.

  28. דוב הגיב:

    הדליי למה אינו אחד מל"ו הצדיקים. המשטר של "הלמות" בטיבט היה משטר מפגר. רובם המכריע של הטיבטים במשטר הזה היו אנלפבתים, הנזירים יכלו לחטוף כל ילד למינזרים. פאודלי או לא פאודלי, אבל המשטר הזה היה קרוב למשטר של עבדות.
    טיבט אמנם נכבשה על ידי הסינים אך תושביה קבלו אזרחות סינית מלאה (הלוואי על הפלסטינים). בעלי זכויות היתר של המשטר הקודם נושלו ומנהיגם הוגלה ומאז משמש סוכן של ארה"ב עוד מלפני הרומן הקפיטליסטי בינם לבין סין.
    יחד עם זאת היחס למשטר בסין ולתופעות הדיכוי שם שנוי במחלוקת בתוך השמאל. האתר הזה אמור לייצג את הספקטרום הרחב של עמדות שמאליות ולא עמדות של מפלגה אחת (ולא חלילה את עמדות ה"טוקבקיסטים" כאן), לכן מן הראוי היה לתת ביטוי לדעתו של ספירו בנושא ואפשר היה להתווכח איתו במאמר ולא ע"י פסילה.

  29. משהו בכ"ז הרווחנו הגיב:

    אם חיים ו. באמת יפסיק להגיב כאן

  30. למתעניינים הגיב:

    הנה המאמר של ספירו במלואו
    — קישור —

  31. איתן לרנר הגיב:

    שלום ,
    קראתי באכזבה ופליאה את המכתב ששלח אלייכם ואליי גדעון ספירו. כפי שהבנתי אדם ממערכת הגדה הטיל וטו על פרסום חלק ממאמרו של ספירו הנוגע לדיכוי הסיני של טיבט. האם הגדה השמאלית הינה מקום בו הפיקוח והצנזורה הם השולטים בכיפה. אתר שמאל אמיתי חובה שיוכל להכיל את קשת הדעות ואמירות ולא לצנזרה. מעשה זה מעורר שאט נפש ודימיון רב מידי לאוירה במסדרונות השלטון הסובייטי .הרבה יותר מועיל לכולנו לאפשר את המאמר ולהגיב עליו על מנת שנוכל להבין ( אני איני מבין את שושרי ההתנגדות לביקורת על סין בנושא אלא אם מדובר כפי שאני חושד בחרדה לאידיאולוגיה מסויימת בכל מחיר ובתגובה מותנית מן המותן של צנזורה של כל מה שלא נעים לשמוע ) מה הם הצדדים השונים של הנושא על דעותיו. יהיה לי מאוד קשה להמשיך לקרוא ולתמוך בגדה השמאלית באם לא תשנו החלטתכם ובכל מקרה תפרסמו מהי מדיניות הצנזורה שלכם ומה הם הקריטריונים לה)
    איתן לרנר

  32. אזרח. הגיב:

    קראתי את הקטע של ספירו על טיבט, ועדין לא הבנתי למה צינזרו אותו.

    האם מערכת הגדה השמאלית מוכנה להסביר לקוראיה למה צונזר הקטע.

  33. חיים ברעם הגיב:

    אני רחוק ממחשבות על החרמת האתר, שאותו עורכים כמה מחברי הטובים, אבל מצטרף למחאה של גדעון ספירו. כבר כתבתי על כך לרכז המערכת וקיבלתי מאפרים דוידי תשובה שכתובה בלשון מחוספסת על גבול הגסות.
    עיניכם הרואות שדווקא פסילת הקטע על טיבט חורגת מהקונסנזוס השמאלי-ליברטני שמאפיין את קוראי האתר. אני מציע פשוט לבטל את ההחלטה ולפרסם את הקטע. סין איננה פרה קדושה, המשטר שם ממזג קפיטליזם גס, ניצול עובדים ורמיסת זכויות האדם. כולנו מכבדים את זכויותיה הענקיות של סין העממית שהצילה יותר ממיליארד בני אדם ממלתעות הפיאודליזם ובנתה חברה חדשה, אבל זה לא מקנה למשטר חסינות מפני ביקורת. לא חייבים להסכים עם כל הברה במאמר כדי לדרוש את פירסומו. עשיתם טעות, אז פשוט תתקנו אותה.

  34. אסף אורון הגיב:

    לצערי אני רואה שיש גורמים במערכת "הגדה" שאינם מבינים את מקומו החשוב של האתר הזה באינטרנט הישראלי – ושאר מערכת האתר אינה מצליחה להעמיד אותם במקומם.

    כששאלתי מפורשות, לאחר שצינזרו קטע ממאמר שלי ב-2005, אם האתר מנוהל כסניף של מק"י – נאמר לי שבשום פנים ואופן לא. האתר עצמאי לגמרי. בסדר, אני כבר שכחתי וסלחתי את הפארסה ההיא.

    אבל עכשיו מצנזרים קטע של גדעון ספירו – אחד משני הכותבים המובילים באתר – רק בגלל שהוא מותח ביקורת על הדיכוי הסיני. קשה לי להבין: האם אתם חושבים להשפיע כך על דעת הקהל? או למנוע מאנשים לדעת מה קורה שם?… ניסיתם להסביר לעצמכם מה הצנזורה הזו משרתת, חוץ מלהפוך את עצמכם לבדיחה?

    הוסיפו לכך את הקטע המגוחך של אנדרה דרזנין על פולין המופיע כעת בעמוד הבית, ופתאום ה"במה הביקורתית לחברה ותרבות" נראית יותר כמו בטאון מפלגה קומוניסטית משנות ה-50. או, לחילופין, כמו עלון הסברה של משרד החוץ.

  35. קובי הגיב:

    תודה ליזם שטרח להעמיד לרשותנו את הקישור לרשימתו המלאה של ספירו שכוללת את הקטע על טיבט. לאחר שקראתי את הקטע פליאתי גברה שבעתיים. מדובר בקטע שכמעט יותר שמאלי ממנו לא יכול להיות. תהרגו אותי אבל אינני מבין את הרציונל של הפסילה. עתה,לאחר שכולם נחשפו ממילא לקטע שנפסל, ראוי שהמערכת תתעשת ותחזיר מיד את הקטע שנפסל לטור, כדי שנוכל להמשיך להתענג/להתרגז על רשימותיו של ספירו. חבל לאבד כותב כה ייחודי שמזרים לאתר הרבה אדרנלין.

  36. סין לא הצילה אף אחד מכלום הגיב:

    בואו נשווה את סין למדינה אחרת, דומה בתכונות רבות, שלא עברה מהפכה קומוניסטית: הודו. שיעור הצמיחה של שתי המדינות גבוה, ושיעור העוני בסין ובהודו בערך זהה בקרב האוכלוסיה. שתיהן מתקיימות בעיקר על תעשייות עתירות-עבודה, כמו סדנאות יזע, אם כי בהודו חלקה של התעשייה עתירת הידע גדול יותר מבסין. בהודו יש הרבה יותר זכויות אזרח דמוקרטיות מאשר בסין, והיא מדינה פדרלית וחוקתית המאפשרת ביזור סמכויות רב יותר וניהול ציבורי תקין, בניגוד לסין בה השחיתות מתרוצצת. מבחינה סביבתית בהודו נעשו רפורמות חשובות בשנים האחרונות, בניגוד לסין שמצפצפת על כל התקנים הבינלאומיים ומרעילה את אוכלוסייתה בשם ה"פיתוח".
    גם הצלת מליוני האנשים מהעוני היא פנומן חדש יחסית בסין וזאת בזכות תאגידים בינלאומים שניאותו להעלות במעט את שכר העבודה, ולא משום רשת בטחון חברתית שבוטלה לחלוטין בעידן שלטון דנג.

    בקיצור – Red China, fuck off.

  37. חיים ברעם, תעשה טובה הגיב:

    ותפרסם את תשובתו של אפרים דוידי אליך כדי שכולנו נוכל לחזות בנפלאות הסטאליניזם.

    "אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר".

  38. הפלא ופלא הגיב:

    מנפלאות מציאות האינטרנט בישראל.
    האתר "ארץ הצבי" (שאחד המגיבים נתן את הקישור שלו כדי שהקוראים יוכלו לקרוא את הפרק של ספירו על טיבט) הוא אתר ימני שמפרסם גם את טוריהם של גדעון ספירו ואורי אבנרי (זה מסייע לתדמית של הגינות ואיזון). להוציא אחד או שניים מרבית התגובות באתר ההוא לרשימותיו של ספירו הן באזור הכהניסטי, שילוב של בורות, פרימיטיביות, גזענות ושנאה מפעפעת של קנאי ימין, דתיים וחילוניים כאחד.
    בניגוד למנהגו בגדה בה מנהל ספירו רב שיח עם הקוראים, באתר הימני הוא כמעט ולא מגיב, ובצדק, כי אין עם מי ואין בסיס לניהול ויכוח.

    עתה אנו עדים לאבסורד של שיתוף פעולה בין אנשי הימין ב"ארץ הצבי" שדורשים שוב ושוב להשתיק את ספירו ואם אפשר גם להעלימו מהארץ (תמיד יש "נשמות טובות" שמציעות לספירו להגר לאחת ממדינות ערב), לבין עורכי הגדה השמאלית שמבקשים גם הם להשתיק את ספירו. הסיבות לצנזורה תמיד דומות: לא רוצים לשמוע את מי שחורג מהקו, בין אם זה בימין, בין אם זה בשמאל.
    לא נעים.

  39. המאמר של ספירו הגיב:

    על טיבט פשוט מעולה. במיוחד הקטעים על אורנה בנאי והמצחיקול השני. כמה חבל שהגדה השמאלית הופכת את עצמה לפחות ופחות רלוונטית בז’דנוביזם שלה. האם גורלם יהיה כגורל מפלגת חד"ש שצפויה בקרוב לא לעבור את אחוז החסימה?

  40. שחר הגיב:

    אני מניח שלמטיל הוטו יש סיבות למעשיו. האין הוא חושב שכדאי לו מכל בחינה שהיא לפרט ולהסביר? אפשר בעילום שם. אולי ישכנע

  41. יובל הלפרין הגיב:

    מה זה סין?
    ליתר דיוק, מהו המשטר בסין?
    המשטר בסין הוא בדיוק התוצאה המתבקשת מהפקת מסקנות נכונה ועניינית מהטעויות שהביאו להתמוטטות ארצות סוציאליסטיות אחרות:

    מצד אחד: היצמדות דוגמטית למודל נוקשה, המבוסס רק על הכתובים ולא על הנסיבות הייחודיות לכל ארץ וארץ ועל נסיבות היסטוריות משתנות.
    מצד אחר: התפרקות טוטאלית ממורשת המהפכה בדמות ה"גלסטנוסט" של גורבצ’וב.

    כאן יש לפנינו משטר שנותר בעיקרו סוציאליסטי, למרות הדמוניזציה שסוציאליסטים רבים עושים לו.
    הרפורמות הן אכן ברוח קפיטליסטית, אך אלה התוקפים את סין כיום על רפורמות אלה הם אלו שתקפו את ברית המועצות על הססמה "סוציאליזם בארץ אחת" ועל כך שמתקיימת בה כלכלה חד מגזרית.
    ההעולם הוא קפיטליסטי, ומדינה אחת, גדולה ככל שתהיה, לא יכולה לקיים "סוציאליזם טהור" בלי להתמוטט.
    בקובה נעשות רפורמות דומות מאוד לאלו שבסין, אך ממדיה הקטנים ועמידתה בצלה המאיים של ארצות הברית מקנים לה יחסי ציבור טובים יותר בקרב אנשי שמאל בעולם.
    בסין, כמו גם בקובה, המשטר נותר בידי המפלגה, ועיקר הנכסים והמשאבים נותרו בידי המדינה.
    זו הסיבה שמהצמיחה הכלכלית בסין נהנה רובה המכריע של האוכלוסייה. רמת החיים של כל האוכלוסייה, ולא רק של שכבה מצומצמת, עולה בהתמדה.
    מעניין שדווקא מי שאינו מתעניין בפוליטיקה מודע היטב להבדל בין צמיחה בסין לצמיחה בהודו.
    סיור בן שעה בעיר גדולה פה ובעיר גדולה פה מבהיר את ההבדל.
    הרפורמות בסין אכן מצערות את מי שייחל לסוציאליזם "טהור" ונאיבי, שבו הכול ורוד והכול טוב והכול מסתדר כמו בספרים.

    ל"דמוקרטיזציה" בסין, בנוסח שאירע במזרח אירופה, יהיו השלכות חמורות בהרבה מאלה שהיו לה ברוסיה או בפולין. פירוש הדבר יהיה דגנראציה טוטאלית של הפרט ושל החברה. ההשלכות השליליות של הרפורמות בשנים האחרונות יחמירו בהרבה.
    העוני, החולי והזוני יגיעו לממדים עצומים.

    כשאני שומע חדשות על סין ועל מדיניותן של הממשלה והמפלגה אני בהחלט מודאג כסוציאליסט, אבל מבחינתי ביטויים כמו "אין שחור ולבן", "סוציאליזם זו לא דוגמה, אלא חשיבה מתפחת", פירושם בין השאר לסמוך על האוחזים בהגה, כל זמן שהם יושבים על כיסאם של מאו צה טונג ושל דנג סיאו פינג.
    אני לא השתתפתי במסע הארוך ולא לחמתי בשתי מלחמות אזרחים נגד צ’ן קאי שק. כך שסביר שהם יודעים איך עושים סוציאליזם בסין יותר טוב ממני, גם אם לפעמים זה נשמע שהם אומרים ששמאל הוא ימין וימין הוא שמאל.

    לגבי טיבט, שאלת טיבט היא השלכה של שאלת המשטר בסין. דומני שב-99 אחוז מהמקרים דעתו של אדם על המשטר בסין גופו תקבע במידה רבה את דעתו על שאלת טיבט.
    לגבי הצנזורה, דעתי בנושא ניהול האתר דומה למה שאמרתי קודם בנושא הסוציאליזם בסין ואחריותה של ההנהגה, אבל בכל זאת הייתי רוצה לשמוע את נימוקיה של המערכת.
    עמדותיו של גדעון ספירו ידועות. לא פעם הוא הביע דעות מסוימות של מהפכת אוקטובר ועל נושאים נוספים שצרמו הרבה יותר לאנשים בעלי השקפה אחרת (אני ביניהם), וזה לא צונזר.
    ממילא מתנהל כאן ויכוח פתוח על מה שגדעון לא פרסם כאן.
    מבחינתי לצהול על פירוק יוגוסלביה זה חמור הרבה יותר מלקרוא לניתוק טיבט מסין, ודעה כזאת מעולם לא צונזרה בגדה השמאלית.
    אז עורכים יקרים, באמת כדאי שהפעם תוותרו על זכות השתיקה.

  42. שי פסבדונים הגיב:

    פרסום בארץ הצבי. יואיל נא ספירו להסביר למה הוא מפרסם שם את מאמריו.

    יואיל נא חבר המערכת של הגדה להסביר מדוע צונזר קטע על קומוניזם סיני מתקדם.

    תואיל הגדה להסביר מדוע היא מפרסמת ומתחרטת.

    יואיל נא דוידי להסביר למה הוא עונה בגסות לאד הכותבים המובילים באתר.

    יואילו הקוראים בגדה לשאול את עצמם מדוע הם לא מחפשים חלופה לאתר הזה לאחר שהוא הוכיח להם קבל עם ועדה כי הוא אינו מעוניין לחשפוף בפניהם את מיטב החשיבה השמאלית.

  43. ליובי הגיב:

    זה מה שאתה אומר, אבל אני רק שומע:

    "אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית אפולוגטיקה דוגמטית"

    בחייך, לא נראה לך אפילו קצת בעייתי להתלונן (בצדק!) הכיבוש, על המחסומים, החיפושים, החיסולים, הסגרים, המעצרים והמאסרים, ובאותו זמן להגן על שלטון שעושה פי 1,000 יותר מזה?

  44. יואיל שי הגיב:

    יואיל שי ויציע חלופה.

  45. אבי ל" סין לא הצילה אף אחד מכלום" הגיב:

    שלא יהיה ספק, אני תומך בדמוקרטיה ההודית ומעריך אותה יותר מהדיקטטורה הסינית, אבל הטיעונים שלך מגוחכים. התמ"ג לנפש בסין גבוה פי 2.2 מזה של הודו, הצמיחה בסין הרבה יותר גבוהה מבהודו, בסין עודף מסחרי גדול לעומת גרעון מסחרי ענק בהודו, ההשתתפות בכוח העבודה גבוהה יותר בסין מבהודו, שיעור ידיעת קרוא וכתוב גבוה בסין מבהודו, שיעור הלומדים בהשכלה על תיכונית גבוה בסין מבהודו, שיעור הטלפונים ומשתמשי האינטרנט גבוה בסין מבהודו, התשתיות טובות בהרבה בסין מבהודו.
    — קישור —

  46. גדעון ספירו הגיב:

    לשי פסבדונים,
    מדוע אני צריך להסביר את נכונותם של אחרים לפרסם את טוריי? זו סיבה לשביעות רצון ולא לנרגנות. ניתן היה גם להסתפק בתשובה: "בשביל שקוראי הגדה יוכלו לקרוא את מה שמצנזרים".

    אבל ברצינות: לפני מספר שנים, כאשר עדיין פורסם טורי (תחת אותו שם "סמרטוט אדום") בשבועון "מעריב" בירושלים "כל הזמן", פנה אליי אחד מעורכי אתר "ארץ הצבי", שהכיר אותי וביקש שאכתוב טור לאתר. (האתר היה אז הרבה פחות ימני ממה שהוא היום). השבתי כי אם הם מוכנים לפרסם את טורי שמתפרסם ב"כל הזמן", אין לי התנגדות. וכך היה.
    "ארץ הצבי" החל לפרסם את טורי באפריל 2002. האתר עבר מאז תפנית חדה ימינה, אבל את טורי הם ממשיכים לפרסם מבלי שנגעו בתוכן, ולו בפינסטה. כל עוד זה המצב אינני יכול להתלונן שגם אנשים שאינם מהשמאל קוראים את טורי. כפי שהעיר מגיב קודם, האתר מפרסם גם את טורו של אורי אבנרי המופיע בו זמנית גם בגדה.

    "מערכת "הגדה השמאלית" פנתה אלי מאוחר יותר לאחר שטורי הופסק על ידי עורכו החדש (אז) של "מעריב" אמנון דנקנר. הטור מתפרסם בקביעות בגדה מאז אוקטובר 2002. כל עוד לא מצנזרים אותי ב"ארץ הצבי" לא יהיה זה הוגן להפסיק שם את הפרסום. בגדה כמובן יודעים על כך.

    בנוסף אימצתי את הכלל שנוקט בו ידידי עקי אור, שמקפיד להדגיש בפרסומיו שכל אחד רשאי להעתיק את הכתוב ובלבד שיהיה נאמן למקור.
    בסופו של דבר זה מה שאנו רוצים,להרחיב ככל הניתן את מעגל הקוראים. טורי מתפרסם גם באתר "כיבוש", ב"אתר של קימקא" בעריכת עו"ד שמחה ניר ובחלקו גם במגזין האינטורנט "על צד שמאל".
    יחד עם זאת אני רואה בגדה השמאלית את אתר הבית שלי, לפחות כך עד טורי המצונזר, ואני עדיין מקווה שהקטע שעלה והורד שוב יוחזר.

  47. עופר ליובל הגיב:

    אתה בעצם אומר שאם סין תהפוך למדינה קפיטליסטית גורלה יהיה כמו של אפריקה מדרום לסהרה. אבל אתה שוכח שמבחנת רמת התפתחותה היא דומה יותר למדינות הרבה יותר מפותחות מאשר אזורים כאלה כמו אוקראינה או תורכיה.

  48. ספקולנט הגיב:

    מעניין מה יקרה אם האולימפיאדה בסין לא תתקיים בגלל החרמה מאסיבית. לדעתי תהיה קריסה כלכלית בסין, מאחר והממשל מכניס עצמו לגרעון עצום בשביל ההכנות האסטרונומיות לאולימפיאדה. תהיה אינפלציה גבוהה שתחסל את היתרון התחרותי של סין בתחום התעשייה (=שכר נמוך), תביא לאבטלה המונית ותחבל בצמיחה הגבוהה.
    במישור הפוליטי ללא ספק המפלגה הקומוניסטית תצטרך לוותר על כוחה האבסולוטי, ואולי להביא לדמוקרטיזציה. היום אי אפשר כבר לעשות עוד טיאננמאן.
    מסקנה: להחרים את האולימפיאדה ויפה שעה אחת קודם (עדיף לפני האולימפיאדה מאשר אחריה כלומר).

  49. יובל הלפרין הגיב:

    1. מי החליט לקרוא לי "יובי"?
    2. דוגמטי הוא מי שאומר שסין זה לא סוציאליזם כי יש בה סקטור פרטי, אף שעיקר המשק נותר בידיים ציבוריות, מצב החינוך, הבריאות והרווחה משתפרים בהדרגה (לאוכלוסייה כולה, ולא רק לשכבת מתעשרים, כמו בארצות אחרות שיש בהן צמיחה), והרפורמות פתרו בעיות שהיו נחתלתה של הכלכלה הסובייטית עקב גישתה הדוגמאטית.
    מה שקורא בסין זה הדבר הרחוק ביותר מדומטאטיות. עם כבר, זה יותר נוטה להיפוכה הגמור: גמישות מחשבתית (להגדרתי), פרגמאטיזם (ביטוי ניטראלי), או אופורטוניזם (להגדרת המתנגדים).
    3. סוציאליסט או קומוניסט בכל מקום בעולם צריך לדאוג בראש ובראשונה מכך שבסין לא יקום גורבצ’וב ולא לך ולנסה, שעקב טענות צודקות במובנים רבים יביא להחמרה בחזקת 1,000 של הדברים שהוא עצמו ביקר ותקף אותם.

  50. על סין הגיב:

    סין מעולם לא היתה קומוניסטית. כמו מדינות "אדומות" אחרות, משמעות המלה קומוניזם בסין היתה אחת – פיתוח. סין עברה את המהפכה הקומוניסטית על מנת להתפתח, ולהפוך לארץ מודרנית מתועשת מאוד מאוד מהר. תהליך שלקח לאירופה יותר מ-150 שנים עבר על סין בכ-50, ומכאן גם הברוטאליות שלו. ברגע שהשלטון הבין שהוא יוכל לשרת את מטרות הצמיחה והפיתוח טוב יותר על ידי מעבר לקפיטליזם, הוא עשה את זה, ובצורה מהירה וברוטאלית אופיינית.
    אותו סיפור לגבי ברית המועצות ומדינות רבות אחרות.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים