הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-27 במרץ, 2008 5 תגובות

בהתרגשות רבה קיבלתי את הבשורה שבבחירות שנערכו ב-24.2.08 לנשיאות קפריסין האי השכן לנו, נבחר קומוניסט, מזכ"ל מפלגת אק"ל, דמיטרי חריסטופיאס.

קשה לי לתאר את גלי השמחה שהציפו אותי למקרא הכותרת בעיתון "הארץ" מ-25.2: "קומוניסט נבחר לנשיא בקפריסין". זאת במיוחד לאור המגעים וקשרי העבודה שהיו לי בעבר עם מפלגת אק"ל, וכן כי נפל בחלקי הכבוד להכיר אישית רבים ממנהיגי המפלגה.


ביקורי הראשון בקפריסין היה בשנת 1946, כשהאי היה נתון בשליטתה של בריטניה ואק"ל היתה עדין מפלגה בלתי לגאלית. אני יצגתי את חברי ברית הנוער הקומיניסטי הישראלי בוועידה של תנועת הנוער אק"ל.


בין אק"ל והמפלגה הקומוניסטית בישראל נוצרו קשרים ידידותיים וכן גם בין תנועות הנוער של שתי המפלגות. היו אלו קשרים של מפלגות אחיות, שחבריהם נרדפו על ידי השלטונות הבריטיים על רקע המאבק נגד האימפריה הבריטית .


שלוש שנים לאחר ביקורי בניקוסיה זכינו לארח בישראל את קטסמבס, מזכ"ל הנוער של אק"ל. טבעי היה שמזכ"ל של תנועת נוער קומוניסטית יהיה מעוניין להיפגש עם קשת רחבה של מנהיגי ציבור, ביניהם מנהיגים של הציבור הפלסטיני. חברנו הנס לברכט היה אחראי לקיום הפגישות.


להפתעתנו, שירותי הביטחון של ישראל ראו במגעים אלו עבירות על ביטחון המדינה. לכן קטסמבס והנס לברכט הועמדו לדין. עורך דין אמנון זכרוני נטל על עצמו את מלאכת ההגנה על שני חברינו. לצערנו, בית המשפט הרשיע את קטסמבס וגזר עליו שישה חודשי מאסר ועל הנס לברכט גזר חודשיים מאסר.


על רקע גלי המחאות והמאבק הציבורי לשחרורם של האסירים החפים מפשע בישראל ובקפריסין התהדקו מאוד הקשרים בין שתי המפלגות.


חברי אק"ל סייעו לנו רבות בארגון מפגשים עם נציגי אש"ף שפעלו בקפריסין, וזאת בתקופה שממשלת ישראל אסרה על קיומם של מפגשים אלו. היתה לי הזכות ליטול חלק ברבים מהמפגשים האלו.


חברינו – בצד גילויי התמיכה במאבקו הצודק של אש"ף נגד הכיבוש הישראלי – העלו במפגשים קריאה לאש"ף לקבל את החלטות מועצת הביטחון 242 ו-338 וקבלת העקרון של הכרה בקיומן של שתי מדינות עצמאיות ישראל ופלסטין.


הנהגת אק"ל היתה בין הראשונים שברכו את ערפאת על הכרתו בהחלטת מועצת הביטחון. היה זה ב-1988 בג’נבה בכנס של ארגוני שלום לתמיכה במאבק העם הפלסטיני נגד הכיבוש. תופיק טובי ואני יצגנו את מק"י. טרם פתיחת הכינוס אמר לנו יאסר ערפאת שבכוונתו להודיע בכנס שהנהלת אש"ף החליטה לקבל את החלטות מועצות הביטחון.


הנהגת אק"ל התמידה בהעמדת שירותיה להגברת המפגשים בין נציגים ישראלים ונציגי אש"ף ועל כך אנחנו חייבים לה חוב גדול.


קשרי חברות הדוקה נקשרו בין רבים מחברי אק"ל וקומוניסטים ישראלים בעת לימודיהם באוניברסטאות במזרח אירופה. קשרי הרעות נמשכים עד היום. רעיתי מטי, שלמדה עם רבים מחברי אק"ל בקפריסין, התקשרה עם היודע בחירתו של חריסטופיאס אל חבר הוועד המרכזי אנטוניוס כרוסוטאמי לברך את המפלגה על נצחונה בבחירות.


מהשיחות שהיו לנו עם אנטוניוס כרוסומאטי הבנו, שהנצחון הושג הודות להצלחתה של המפלגה ליצור קואליציה בה סוציאליסטים ומפלגות מרכז חברו יחד להעמיד קומוניסט מועמד לנשיאות. הקואליציה התאחדה סביב מנהיג קומוניסטי שהציג עמדה עקרונית לחתירה לאחדות לאומית ונגד מדיניות ההפרטה ושמירת הבעלות החברתית על אוצרות ונכסים כמו חשמל, מים, תחבורה ועוד.


אודה, שאני נרגש מהנצחון של חברינו באק"ל, נצחון שקבע כי מנהיג מפלגה קומוניסטית יהיה הנשיא של האי, אי למוד מלחמות וסבל.

תגובות
נושאים: עדכונים

5 תגובות

  1. אסנת הגיב:

    עוזי בורשטיין אתה חייב לדור הצעיר להעלות לנו מכלי ראשון את ההסטוריה המפוארת של מק"י.

  2. טל קוך הגיב:

    כל הכבוד לקפריסין.
    מי יתן וגם בארצינו…

  3. אביב הגיב:

    על הכותב מוטלת חובה להעביר לנו יותר מידע על עבר שלא היינו מודעים לו

  4. על האתר הגיב:

    על האתר מוטלת החובה שלא להיות בולשביקי וסטאליניסטי ולא לצנזר מאמרים שבמקרה מבקרים מדינה אכזרית וכובשת שקוראת לעצמה סוציאליסטית.

  5. רמי הגיב:

    עוזי, תקרא היטב מה שכותבת אסנת ותתחיל לשנס מתניים.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים