הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-6 באפריל, 2008 20 תגובות

"היי, תוריד ממני ת’יד! לא אתה! אתה!!!" – נשמע באולם הקולנוע החשוך קולה של הצעירה מהבדיחה. "היי! תורידו את הידיים מטיבט!" קוראת הקהילה הבינלאומית, "אבל לא מצ’צ’ניה! לא מחבל הבאסקים! ובוודאי שלא מפלסטין!" וזו לא בדיחה.

כמו כולם, גם אני בעד זכותו של העם הטיבטי לעצמאות, ולא כל שכן לאוטונומיה. כמו כולם, גם אני מגנה את ממשלת סין על מעשיה שם. אבל שלא כמו כולם, אינני מוכן לצאת ולהפגין.


מדוע? מפני שיש לי הרגשה סתומה שמישהו שוטף לי את המוח, שיש כאן תרגיל של צביעות.


לא איכפת לי שיש כאן מניפולציה גלויה לעין. הרי לא במקרה פרצו המהומות בטיבט ערב האולימפיאדה העומדת להתקיים בבייג’ין. זה בסדר. לעם הלוחם על חירותו מותר לנצל כל הזדמנות הנקרית בדרכו כדי לקדם את מאבקו.


אני תומך בטיבטים למרות שברור שהאמריקאים מנצלים את המאבק הזה לצרכיהם. ברור שהסי-איי-אי תיכנן ואירגן את המהומות, ושהתקשורת האמריקאית מובילה את המערכה העולמית. זהו חלק מהמאבק הסמוי בין המעצמה השלטת, ארצות-הברית, נגד המעצמה העולה, סין – מין מהדורה חדשה של "המשחק הגדול" שהתנהל במאה ה-19 במרכז אסיה בין האימפריה הבריטית לרוסיה. טיבט היא קלף במשחק הזה.


אני מוכן אפילו להתעלם מהעובדה שהטיבטים הנחמדים ערכו פוגרום רצחני נגד סינים תמימים, הרגו נשים וגברים ושרפו חנויות ובתים. דברים מגונים כאלה עלולים לקרות במהלך של מלחמת-שחרור.


לא, מה שבאמת מפריע לי זו הצביעות של התקשורת העולמית. סביב המאורעות בטיבט היא רועשת וגועשת. באלפי מאמרים ראשיים ותכניות-ראיונות שופכים קללות וגידופים על סין הרשעה. מתקבל הרושם שהטיבטים הם העם היחידי בעולם שזכותו לעצמאות נשללת ממנו ביד גסה, שאם רק תסיר בייג’ין את ידיה המלוכלכות מארץ הנזירים כתומי-הגלימות, העולם יבוא על תיקונו.


אין ספק, לעם הטיבטי מגיעה הזכות לשלוט בארצו, לקדם את תרבותו הייחודית, לטפח את מוסדותיו הדתיים ולמנוע ממתנחלים זרים להציף את ארצו.


אך האם לא מגיעות אותן הזכויות לכורדים בתורכיה, בעיראק, באיראן ובסוריה? לתושבי סהרה המערבית, הכבושה בידי מרוקו? לבאסקים בספרד? לקורסיקאים בצרפת? לאירלנדים הצפוניים, הכפופים עדיין לשלטון הבריטי, גם אחרי שהושגה שם שביתת-נשק הראויה להערכה. ורשימת דורשי העצמאות ארוכה-ארוכה.


מדוע מאמצת התקשורת העולמית אל ליבה מאבק-שחרור אחד, אך מתעלמת ברובה בציניות גמורה ממאבק-שחרור אחר? מדוע דמו של טיבטי אחד סמוק יותר מדמם של אלף אפריקאים בקונגו המזרחית?


אני שב ומתחבט בתעלומה זו, ולא מוצא לה תשובה מספקת.


הפילוסוף עמנואל קאנט דרש שנתנהג כך, שתמצית מעשינו תוכל להפוך לחוק כללי. לזה הוא קרא "צווי מוחלט". (הנוסח המקורי הרבה יותר מסובך, אבל מה לעשות, קאנט היה גרמני.) האם היחס לבעיית טיבט מתאים לדרישה זו? האם הוא משמש דוגמה לטיפול בשאיפת-השחרור של כל העמים המדוכאים?


לא.


אם כן, מה גורם לתקשורת העולמית להפלות בין מאבקי-השחרור השונים המתנהלים עתה ברחבי העולם?


הנה כמה מן האפשרויות שעולות:


– האם העם הנאבק לשחרור הוא בעל ייחוד אקזוטי?


– האם הוא עם המעורר אהדה, עם "סקסי" מבחינה עיתונאית?


– האם עומד בראש המאבק אדם סימפטי, חביב על התקשורת?


– האם השלטון המדכא שנוא על התקשורת, או שהתקשורת נוטה לו חסד?


– האם השלטון המדכא נמנה עם ידידי ארצות-הברית? זהו גורם חשוב, מכיוון שארצות-הברית שולטת בחלק גדול מהתקשורת העולמית. סוכנויות-הידיעות ורשתות הטלוויזיה שלה מעצבות במידה רבה את סדר-היום ואת המינוח של התקשורת העולמית.


– האם מעורבים בסכסוך אינטרסים כלכליים?


– האם יש לעם המדוכא דוברים מוכשרים, המסוגלים למשוך תשומת-לב ולהציג מיצג המתאים לצורכי התקשורת?


מבחינות אלה, אין כמו העם של טיבט. יש לו נתונים אידיאליים.


הוא ממוקם באחד הנופים היפים בעולם, לרגלי הרי ההימלאיה. במשך מאות שנים, עצם ההגעה לשם הייתה הרפתקה. הדת הייחודית שלו עוררה סקרנות ואהדה. אי-האלימות שלה מושכת לב ומחפה גם על מעשי-זוועה כמו הפוגרום האחרון. המנהיג הגולה, הדלאי לאמה, הוא דמות רומנטית, כוכב של תקשורת. המשטר הסיני שנוא על רבים – על הקפיטליסטים מפני שזוהי דיקטטורה קומוניסטית, ועל הקומוניסטים מפני שהפך למשטר קפיטליסטי. הוא מטפח חומרנות מכוערת ושלוחת-רסן, בניגוד גמור לנזירים הבודהיסטיים, המבלים את זמנם בתפילה ובהתבוננות פנימית.


כאשר סין בונה רכבת לבירת טיבט על פני אלף קילומטרים, אין מתפעלים במערב מן ההישג ההנדסי. מה שמדגישים (בצדק) הוא מפלצת-ברזל, המביאה לשטחים הכבושים מאות אלפי מתנחלים סיניים בני הלאום השליט (האן).


וכמובן – סין היא מעצמה עולה, שהצלחתה הכלכלית מאיימת על ההגמוניה האמריקאית בעולם. חלק גדול של הכלכלה האמריקאית החולה כבר שייך, בעצם, לסינים. האימפריה האמריקאית האדירה שוקעת בחוב חסר-תוחלת, וסין היא בעלת-החוב הגדולה. התעשייה האמריקאית עוברת לסין, ולוקחת איתה את מקומות-העבודה של מיליונים.


לעומת הנתונים האלה, מה יכולים הבאסקים, לדוגמה, להציע? גם הם, כמו הטיבטים, יושבים על טריטוריה רצופה, שמרביתה בספרד ומקצתה בצרפת. גם הם עם עתיק, בעל לשון ותרבות ייחודיות. אבל אלה אינן אקזוטיות, ואינן מושכות עניין מיוחד. אין גלגלי-תפילה. אין נזירים עטורי-גלימות.


לבאסקים אין מנהיג רומנטי כמו נלסון מנדלה או הדלאי-לאמה. המדינה הספרדית, שקמה על חורבות הדיקטטורה העקובה-מדם של פרנקו, נהנית מאהדת העולם. ספרד שייכת לאיחוד האירופי, שהוא בעל-הברית של ארצות-הברית.


המאבק המזוין של המחתרת הבאסקית מעורר סלידה אצל רבים ונחשב ל"טרור", בייחוד אחרי שספרד העניקה לחבל הבסקים אוטונומיה מרחיקת-לכת. בתנאים אלה אין לבאסקים שום סיכוי לזכות בתמיכה עולמית לשאיפתם לעצמאות.


הצ’צ’נים היו, לכאורה, צריכים להיות במצב יותר טוב. גם הם עם נפרד, שנשלט זה זמן רב על-ידי הצארים של האימפריה הרוסית האדירה – ובכללם סטאלין ופוטין. אבל אבוי, הם מוסלמים – ובעולם המערבי תפסה האיסלאמו-פוביה את המקום שהיה במשך מאות שנים שמור לאנטי-שמיות. האיסלאם הפך שם נרדף לטרור, רואים בו דת של דם ורצח. עוד מעט יגלו שהמוסלמים שוחטים ילדים נוצריים ומשתמשים בדמם לאפיית פיתות. במציאות זוהי דתם של עשרות עמים שונים זה מזה, מאינדונזיה עד מרוקו, מקוסובה עד זנזיבר.


ארצות-הברית אינה פוחדת ממוסקווה כפי שהיא פוחדת מבייג’ין. בניגוד לסין, רוסיה אינה נראית כמדינה העלולה להיות למעצמה השלטת במאה ה-21. אין למערב עניין בחידוש המלחמה הקרה, כפי שיש לו עניין במסע-צלב חדש נגד האיסלאם. הצ’צ’נים המסכנים, שאין להם מנהיג כריזמטי ודוברים מצטיינים, ירדו מהכותרות. פוטין יכול להכות בהם כרצונו, להרוג רבבות ולמחוק ערים שלמות מעל פני האדמה, ואיש לא יצייץ.


זה לא מפריע לו, לפוטין, לתמוך בדרישתם של חבל אבחזיה ואוסטיה הדרומית להיפרד מגרוזיה, המרגיזה את רוסיה.


אילו ראה עמנואל קאנט את המתרחש בקוסובה, היה מתהפך בקברו.


החבל הזה תבע את עצמאותו מסרביה, וגם אני – לדוגמה – תמכתי בכך בכל לבי. זהו עם בעל ייחוד, שיש לו תרבות שונה (אלבנית) ודת משלו (איסלאם). אחרי שסלובודן מילושביץ, השליט הפופולרי של סרביה, ניסה לגרש את הקוסוברים מארצם, התעורר העולם והעניק את חסותו המוסרית והמעשית לעצמאות החבל.


הקוסוברים ממוצא אלבני מהווים כ-90% מאוכלוסיית המדינה החדשה, המונה שני מיליונים. שאר 10% הם סרבים – ואלה אינם רוצים להיות חלק ממדינת קוסובה החדשה. הם רוצים שהחבלים שלהם ייספחו לסרביה. לפי העיקרון של קאנט, האם הם זכאים לכך?


אני הייתי קובע עיקרון מוסרי-פרגמטי: כל אוכלוסייה היושבת בשטח מוגדר, שהיא בעלת ייחוד לאומי, זכאית לעצמאות. מדינה שיש בה אוכלוסייה כזאת צריכה לדאוג לכך שזו תרגיש בה בנוח, שתקבל את מלוא זכויותיה, שתיהנה משוויון, שתזכה באוטונומיה המספקת את מאווייה. בקיצור: שלא יהיה לה חשק להיפרד.


זה נכון לצרפתים בקנדה. לסקוטים בבריטניה, לכורדים בתורכיה, לקבוצות האתניות השונות באפריקה, לעמים הילידים באמריקה הלטינית, לטאמילים בסרי-לנקה ולרבים אחרים. ךכך אחד מהם הזכות לבחור בין שוויון מלא, אוטונומיה או עצמאות.


וכך אנחנו מגיעים, כמובן, לעניין הפלסטיני.


בהתחרות על התקשורת העולמית, אין לפלסטינים מזל. לפי כל הנתונים האובייקטיביים, הם זכאים לעצמאות מלאה, בדיוק כמו טיבט. הם יושבים בטריטוריה מוגדרת, יש להם ייחוד לאומי, יש גבול ברור בינם ובין מדינת-ישראל. צריך אדם להיות בעל מוח עקום מאוד כדי להכחיש זאת.


אבל הפלסטינים סובלים מכמה מכות-גורל: העם המדכא אותם תובע לעצמו את כתר הקורבן האולטימטיבי. העולם כולו רוחש אהדה לקרבנות השואה, גדול הפשעים של העולם המערבי. נוצר מצב מוזר: המדכא פופולרי יותר מקרבנו. מי שתומך בצדקת הפלסטינים נחשב כמעט אוטומטית לאנטי-שמי וכממשיך השואה.


חוץ מזה, הרוב הגדול של הפלסטינים הם מוסלמים (איש לא שם לב לפלסטינים הנוצרים). מכיוון שהאיסלאם מעורר במערב פחד ופלצות, הפך המאבק הפלסטיני אוטומטית לחלק מ"הטרור הבינלאומי". ומאז הריגתם של יאסר ערפאת והשייח’ אחמד יאסין, אין לפלסטינים מנהיג מרשים – לא לפת"ח ולא לחמאס.


התקשורת העולמית מזילה דמעות על העם הטיבטי, שאדמתו נגזלת ממנו על-ידי מתנחלים סיניים. למי איכפת מהפלסטינים, שאדמתם נשדדה על-ידי המתנחלים שלנו.


בהמולה העולמית סביב טיבט, דוברי ישראל משווים את עצמם – לא להאמין – לטיבטים המסכנים, לא לסינים הרשעים. לרבים זה נראה הגיוני.


אילו היו מוציאים את קנט מקברו ושואלים אותו על הפלסטינים, היה מן הסתם עונה קצרות "תנו להם מה שאתם חושבים שצריכים לתת לכולם, ותפסיקו לבלבל את המוח!".

תגובות
נושאים: מאמרים

20 תגובות

  1. אין להם מה להתלונן הגיב:

    בנגוד למה שכותב אבנרי הפלשתינים לא מסכנים. ראשית, יש להם יותר עתונות אוהדת מאשר לכל עם "מדוכא" בעולם כולל הטיבטים. שנית, האהדה העולמית שהם זוכים לה היא למרות הטרור האכזרי באופן יוצא דופן שהם נוקטים מאז ומעולם. שלישית, הפלשתינים הם העם היחיד בעולם שהוצעה לו מדינה והוא סירב להקמתה רק בגלל שהוצעה מדינה גם ליהודים. לא היתה זו רק פעם אחת אלא כמה פעמים – ב-1936 עמדה ועדת פיל להציע שתי מדינות לשני עמים והפלשתינים סירבו להפגש עם הועדה ופרו במסע הרג ורצח שהם קראו לו המרד הערבי הגדול (הערבי, לא הפלשתיני). ב-1947 החלטת האו"ם היתה להקים שתי מדינות לשני עמים ושוב הפלשתינים סירבו ופתחו במלחמה. לאחר הסכם אוסלו שהיה אמור להוביל להקמת מדינה פלשתינית קיבלו הפלשתינים תמיכה כלכלית אדירה שהלכה כולה ליצור טרור במקום להקמת מדינתם. כך גם עם הועידה בה הציע ברק מדינה פלשתינית וכך גם היום כשישראל אומרת במפורש שהיא בעד הקמת מדינה פלשתינית ובלבד שהם יחדלו מטרור אבל היום כמו אז המטרה הראשית אינה הקמת מדינה פלשתינית אלא השמדת מדינת ישראל ורצח תושביה היהודים. זו הסיבה שהפלשתינים זוכים לאהדת אנטישמים, חסרי מצפון, חסרי ידע וסתם טיפשים.

  2. רן הגיב:

    תגובה קטנונית. יש מאבק ברור של העם הטיבטי שזוכה לאהדה כלל עולמית. למה לא לפרגן? מה כואב לו לכותב? שיש מאבק צודק שנעשה בדרך מיוחדת?אולי הבעיה היא שהמאבק הוא בסין הקומוניסטית, אבינרי לא יהיה הראשון שלא נוח לו לתמוך במאבק כיון שהוא יוצא נגד הדיכוי הקומוניסטי בסין. עדיף שנצטרף כולנו ונרים קול בעד המאבק הצודק של הטיבטים!

  3. אתה צוחק, נכון? הגיב:

    אין מאבק שנהנה מתמיכה עולמית כמו המאבק הפלשתיני – הרבה יותר מהמאבק הטיבטי, שרק עתה תופס כותרות. הרבה יותר מהמאבק הכורדי. הרבה יותר מהמאבק הבאסקי והרבה יותר מהמאבק הצ’צני.
    ועכשיו, כשפתאום עוד עמים בעולם תופסים כותרות במאבקם לעצמאות, וזה מעט מזיז את הזרקורים מהפלשתינים בני טיפוחיך, אז אתה מתרעם?
    מה כואב לך, אם הטיבטים יזכו לעצמאות? מה כואב לך אם גם אחרים?

    ואגב, בנוגע לבדיחה מראש הרשימה, "שקודם הבריטים יצאו מאירלנד, הסינים מטיבט והרוסים מצ’צניה", זהו טיעון ימין קלאסי.

  4. לרן הגיב:

    לא הבנת. אבנרי לא היה מעולם בצד השמאלי של המפה הפוליטית מבחינה כלכלית. להיפך, הוא היה תמיד מרכז ימין. לכן סין כמדינה קומוניסטית מענינת אותו כקליפת השום. כל המאמר נכתב כדי להבליט את הפסקה האחרונה – כמה הפלשתינים מסכנים.

  5. שמאלני: ההשוואה לבאסקים היא בורות הגיב:

    הבאסקים זכו לאהדת העולם ובמיוחד השמאל כשהם נלחמו נגד משטרו הנבזי של פרנקו. כיום בספרד הדמוקרטית לבאסקים יש אוטונומיה תרבותית הרחבה ביותר מכל המחוזות בספרד לצד המיעוט הקטלוני.
    הממשל המרכזי בספרד מסבסד ערוץ טלווזיה, רדיו ועיתונים בשפה הבאסקית. באסקים רשאים להתגורר היכן שהם חפצים בספרד, ולהתקבל לכל משרה ללא אפליה. זו הסיבה שהמתחרת הבאסקית איננה זוכה לתמיכת רוב האוכלוסיה הבאסקית.
    לגבי טיבט, בו נגיד שאמריקה באמת ממנת את המפגינים, והטיבטים כל כך ‘סתומים’ שהם צריכים את הפתרון האמרקאי. אז מה? גם ברטניה הייתה מדינה אימפרילסטית, ובכל זאת רוב השמאל העדיף לתמוך בה ובצ’רצ’יל כאשר התיצבה מול גרמניה הנאצית.

  6. המתפעל הגיב:

    קשה לי להאמין איך לא נגמרת לך האנרגיה להגיד כמה טוב יהייה בעולם כשתקום מדינה פלשתינאית ואיך כל דבר בעולם תמיד יהיה קשור אצלך לזה.מעבר לזה אני פשוט לא רוצה להוסיף כלום.חוץ מלהגיד שאני מתפעל מזה כל פעם מחדש.תמצא לעצמך חיים ועזוב אותנו במנוחה מר אבנרי.גם לך מגיעה קצת מנוחה אפילו אם לך קשה לראות את זה.

  7. איתן חג’בי הגיב:

    אורי, האם היית הולך להפגין בתהלוכה של ולמען פליטי דארפור ב13 לחודש בשעה ארבע בצהריים שתצא מרחוב רוטשילד פינת נחלת בנימין? (מודעה זו הינה מצד אחד ניצול ציני של בימה נכבדה זו, אבל מאידך גם מסר ראוי הקשור לנושא בעבותות מפתיעות אשר יוכלו לגרום לאורי ולקוראים עניין באותו עניין)

    אשמח אם לא תצנזרו את תגובתי אך אם תצנזרו גם כן אשמח.

    תודה!?

    אנא סילחו לי על נועזותי הפרועה ורמיזותיי אשר לא יסולח להן ופרסמו את תגובתי בבקשה בבקשה בבקשה

    🙂

  8. המאוכזב הגיב:

    המאמר של אבנרי נראה כמו תמונת ראי של הביקורת הנפוצה על מאמריו שלו…קרי-מה כל הזמן מתרכזים בפלסטינים כשיש אין ספור קבוצות אחרות שסובלות לפחות באותה מידה ולעיתים הרבה יותר (מי אמר קונגו, סודן וצ’צניה?). אבנרי בכך נוהג בחוסר חוכמה לא אופייני-הוא טומן פח לעצמו משום שהוא מאמץ סוג טיעון שבו אין לו סיכוי לנצח.
    זאת משום שעובדתית אין עם הנתון במצוקה/כיבוש וזוכה ליותר יחסי ציבור וכיסוי תיקשורתי מאשר העם הפלסטיני. רק דארפור ועירק זוכות לתשומת לב דומה בשנים האחרונות וגם זאת רק אחרי שבאמת כלו כל הקיצין שם.
    למעשה, יש לומר ביושר שמיקוד היתר בפלסטינים עשה שירות רע מאוד לעמים מדוכאים אחרים בעולם.

    • ניצול דרפורי אסיר תודה הגיב:

      אל תשכחו שבסודן שולט לוחם הצדק, אביר "האנטי אימפריליזם" (האידאולוגיה לה הגדה סוגדת) באשיר.

      העם הדרפורי מודה לבאשיר על הגנתו הרחומה על העם הדרפורי מפני השטן המערבי.

  9. אבנרי מה זה מפחד שהזרקורים יופנו אל הכיבוש הסיני: הגיב:

    בכך תוסט כל תשומת הלב התקשורתית העולמית למאבקו (הצודק) של העם הטיבטי.
    וכך יווצר מצב שאבנרי ודומיו חוששים ממנו כמו ממגיפה:

    1. פתאום יתברר שבניגוד לטיעון הפלסטיני המפומפם השכם והערב מעל כל במה אפשרית – "אנחנו העם היחיד בעולם הנתון תחת כיבוש בלה בלה בלה " המציאות שונה לחלוטין – יש לא מעט עמים כאלה,

    2. ככל שיתפתח מאבקם -הצודק והלגיטימי – של בני העם הטיבטי כנגד הכיבוש הסיני יתברר שהכיבוש הישראלי הוא קייטנה לנערות מתבגרות לעומת הכיבוש הסיני, ובמצב כזה הטענות בדבר "הפלסטינים המעוכבים במחסומים" ו"פשעי הכיבוש הישראלי" יאבדו ממשמעותם ולא יהוו עוד נושא שבו ניתן לנגח את ישראל.

    שתי האפשרויות האלה מדירות שינה מאורי אבנרי שבן שתיהן יכולות לסתום את הגולל על המאבק התיקשורתי אותו ניהלו הפלסטינים עד עתה ואשר היווה נשק יעיל מאד במאבקם להפיכת ישראל ללא לגיטימית בדעת הקהל הבינלאומית.

  10. סמולן הגיב:

    לשירותך, תיאורית קונספירציה שימושית.

    ישנם הרבה עמים מדוכאים בעולם. על שנים מהם שומעים: הטיבטים והפלסטינים. החירתם אינה מקרית, היות ושניהם אינם מאיימים על הסדר הקיים.

    הפלסטינים מהווים דוגמה מצוינת לסיבה שבגללה אין שום צורך לתת לעמים מדוכאים חופש. הפלסטינים רצחניים, חסרי מוסר, והבישול שלהם משעמם. הם מוציאים שם רע למאבקי שחרור לאומיים, ולמעשה, אחראים לחלק נכבד מהמוניטין הלא לגמרי הומאניים שיצאו לאסלם ולערביות. בקיצור, הם ממש לא מאיימים על הסדר. קל לארח אותם באו"ם, וקל עוד יותר להזדהות איתם באופן שטחי ולא מחויב.

    לעומתם, הטיבטים נמצאים בדיוק בפינה השניה. הם כמעט דוגמה לתיאוריית אי האלימות המערבית, ולדרך שבה הנכבש הכי נחמד בעולם מלטף את כובשו ומבקש לצאת, ולהוריד את הזבל בדרך, אם זה לא קשה. ככאלו, הסיכוי שלהם להצליח הוא אפס. ועל כן, שוב, אין בעיה לתת להם מקום של כבוד בפנתיאון המטרות הלא באמת חשובות של העולם המערבי.

    סוף התיאוריה. נראה לי עדיף על גישת תכני המדיה שלך.

  11. יוסף – על עזה ולהסה הגיב:

    אני ממש לא מבין את קו הטיעונים של אורי אבנרי במאמרו הנ"ל.

    במשך שנים טוענים שוחרי זכויות אדם כנגד הכיבוש הסיני בטיבט, ו"יוק", הכל נופל על אזניים ערלות.
    אז הנה סוף סוף יוצא לחזית התקשורת אחד המאבקים המושתקים ביותר של עם השואף לחרות,
    ודווקא אורי אבנרי (איש עם המון קבלות בנושא זכויות אדם) מלין, ואני לא מבין על שום מה?

    יסביר לי מישהו מדוע חש אבנרי שבטיבט מדובר ב"תרגיל של צביעות", וכאשר מדובר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני אין "תרגילים צבועים" מכאן ועד להודעה חדשה?
    שהרי כל מה שנאמר במאמר כנגד "הרעש הטיבטי" נכון לחלוטין גם אצלנו, ודוגמאות לא חסרות:

    – אומר אבנרי שהאמריקאים מנצלים את המאבק הטיבטי לצרכיהם, אדרבה, האם בריה"מ לשעבר, איראן, וקבוצות אנטישמיות רבות לא מנצלות את המאבק הפלסטיני לצרכיהם?

    -אבנרי טוען שהסי-איי-אי תיכנן ואירגן את המהומות? גם אצלנו בוחשים בקלחת הפלסטינית איראן, החיזבאללה, סוריה ואל-קעידה.

    – "מאבק הסמוי בין המעצמה השלטת, ארצות-הברית, נגד המעצמה העולה, סין"… אז מה? האם נשכחה התמיכה של בריה"מ בארצות ערב במלחמותיהן כנגד ישראל, כחלק מהמלחמה הקרה?

    – מפריע לאבנרי שהתקשורת העולמית "רועשת וגועשת" סביב המאורעות בטיבט?
    וכאשר היא "רועשת וגועשת" סביב מאורע כזה או אחר בעזה או ג’נין זה בסדר?

    אשמח אם אורי אבנרי יסביר מדוע מה שטוב כאן אינו טוב שם…

    • אשכנזי יפה תואר הגיב:

      להגיד שארה"ב ממנה את התקוממויות זה פשוט הבל גזעני מתנשא וזחוח.

      מסתבר, לתדהמת אבני, שהטיבטים העם ממש בני אדם ולא רק מלוכסנים כתומי גלימה.

      מסתבר שהטיבטים ממש יכולים לחשוב (ממש כמו האדם המערבי !) אתה לא תאמין, אבל הם יכולים אפילו…להגיע למסקנות ! כן כן ממש לרצות דברים …כמו למשל להרגיש שהכיבוש הסיני זה לא כיף, כמו לרצות חופש (כן חופש, איזה מוזר שהם רוצים לחיות בלי סינים, קומוניסטים או מערבים על הראש נכון ?) .

      מסתבר שהם ממש יודעים לבצע פעולות כמו לכתוב שלטים, למחאות, להתנגד ולזעוק את זעקתם , ממש כי לא טוב להם. ובלי שאיזה כמה שליטים ממגדל השן אומרים להם מה לחשוב (קפיטליסטים או קומוניסטים זה כל כך לא משנה). מסתבר שהם ממש יכולים לחשוב בעצמם.

      רד קצת ממגדל השן שלך, תגלה דברים מדהימים.

  12. אילנה הרסטון הגיב:

    כמו המגיבים האחרים, אני תוהה על מה מלין מר אבנרי.
    אני מבינה את התסכול מכך שהפלשתינאים, למרות הדיכוי וההתעללות מזה למעלה מ-40 שנה, אינם נהנים מהאהדה התקשורתית של הטיבטים. יש לכך מגוון סיבות, אך המציאות היא שלא המאבק האלים של הפלשתינאים ולא המאבק הלא-אלים של הטיבטים הועיל לעמים אלה להשיג את מבוקשם. אם נזכר לרגע במאבק לשחרור מזרח טימור, די ברור שלדעת הציבור העולמי תפקיד חשוב בהפעלת לחץ על מנהיגי העולם לפעול באופן מוסרי.
    לא ניתן לקחת חלק בכל מאבק, אבל ראוי לתמוך במאבקים צודקים. נראה לי שנייר הלקמוס שלפיו צריך להיבחן מאבק חברתי-פוליטי הוא מבחן זכויות אדם, ולא הסטטוס התקשורתי שלו.
     

  13. לאילנה הרסטון הגיב:

    בואי נגיד שאם התפקידים היו מתחלפים – וישאראל הייתה בימקום סין ואנחנו היינו מקבלים טיבטים וסין הייתה מקבלת פלסטינים המצב היה כזה :

    היינו חיים בשלום עם הטיבטים בזמן שסין והפלסטינים היו טובחים זה בזה …

    הא…זה היה יכול להיות מעניין…

  14. ל"לאילנה הרסטון" הגיב:

    כן, בטח,

    אנחנו לא היינו נלחמים עם אף אחד.
    אנחנו – הרי אפילו אם מתחילים איתנו מלחמה, אנחנו מתאפקים ולא מגיבים. איזה מאמי אנחנו. זה הכל הערבים הפרימיטיביים, הרצחניים, המוסלמים, המלוכלכים, השחרחרים, הגזענים האלה.

    שיחקת אותה, עשית לי את השבת.

  15. רמי הגיב:

    לכל אלו שאינם מבינים מדוע העניין הפלסטיני ציוני חשוב יותר מהמאבק של הטיבטים לאוטונומיה מול בין הגדולה: הפלסטינים הם כאן ומדכאיהם הם אנחנו עצמנו. אם מתרחש מאבק לחירות בכוכב אחר, נניח מארס, זה חשוב ומצדיק הזדהות, אבל קודם כל בואו נרחיק את נגע הכיבוש ועוול הדיכוי מעל עצמנו. בואו נרחץ את הדם מכפות ידינו. הרי רק אתמול נרצחו ארבעה ילדים בעזה ואיש לא פצה את פיו. מיגור הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית בת קיימא בגבולות הקו הירוק היא התרופה היחידה למחלת המונסטריואידיס הכרונית שלנו עצמנו. איני רוצה לסיים את חיי ככובש כמו אסור-להשוות. תנו לחיות ולמות ביושר תחת השמים.

  16. לרמי הגיב:

    עזה איננה תחת כיבוש אלא תחת מצור.
    המצור הזה הוא חלק ממצב מלחמה, והמלחמה הוכרזה על ידי הפלסטינים, לא על ידי ישראל.

    יכול להיות שהיה אכפת יותר לאנשים בישראל בעניין הילדים שנהרגו (לא "נרצחו") בעזה, אילו היה אכפת לעזתים משני האזרחים הישראלים שנרצחו על ידי "לוחמי החופש" שלהם במסוף הדלקים, שמשרת את הצרכים ההומניטריים של אותה עזה.

    הקמת מדינה פלסטינית היא רעיון נחמד, אבל אם הפלסטינים לא מסוגלים להרים את הפרוייקט, בעיקר משום שהוא לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם, אנחנו בוודאי לא יכולים להקים אותה בשבילם.

  17. ליאור הגיב:

    רק הערה קטנה: קוסובה היא לא מדינה בעלת 10% סרבים בלבד. ישנם פליטים רבים שנהרו לסרביה לאחר תחילת הפצצות בעלות הברית, וגם קודם לכן כשהKLA התחיל את מתקפותיו. אז יש צורך להתייחס גם לאותם פליטים כשמדברים על קוסובה.

  18. כפיר הגיב:

    יש נטייה ברורה באתר לצנזר דעות שונות מאלו של יוזמי האתר ומרבית באי האתר – וזה קרה לי לא אחת. אני מקדים תרופה למכה ומודיע שבדברים הבאים אין בהם שום נימה אישית, מעליבה או נמוכה, והם ענייניים לחלוטין. לפיכך אני מבקש לפרסם את דברי כהווייתם.

    יש בכול הקביעות במאמר כשלים לוגיים וטעויות קטגוריות: "עם" זה לא מצב טבעי, אלא מצב תודעתי. אף אחד לא יכול לומר מה מותר הפינים מהשוודים, או מה מותר השוודים מהבלגים – וזאת למרות שניתן לכאורה לשרטט מאפייני תרבות לכול קבוצה כזו. המדד היחידי להיות עם "עם" הוא שהוא רואה עצמו ככזה, ואחרים רואים בו ישות נפרדת גם כן.

    גם מושג העצמאות הלאומית סובייקטיבי, ומקורו בתודעה. למה להפסיק איפה שאורי אבנרי רואה לנכון? אולי גם האינדיאנים בארה"ב צריכים לבקש שוב עצמאות? אולי גם ההיספאנים בפלורידה? (המיעוט הגדול בארה"ב הוא היספאני). מה עם הדרוזים בישראל? אולי גם הם? אפשר להמשיך בלי סוף.

    לפיכך החוקיות של קאנט לא רלוונטית. וזאת מכיוון שאורי אבנרי משחק כדורגל עם חוקים של כדורסל.
    כל המאמר הוא קצת יומרני, כשלמעשה הוא מבוסס כולו על טעם אישי.
    כפיר

הגיבו ליוסף – על עזה ולהסה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים