הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-8 באפריל, 2008 28 תגובות

כאשר הגרמנים שעטו מזרחה הם טענו שזכותם כגזע עליון עם משטר מפותח לנכס לעצמם את המדינות המפגרות ממזרח לגרמניה, ולהחיל עליהן את משטרם ושיטותיהם. כאשר הסינים פלשו לטיבט היתה להם טענה דומה – הם התכוונו להכחיד את המשטר הפיאודלי ב"ארץ השלגים", הידועה גם כ"גג העולם", ולכפות עליה את משטרם.

וכמו שהגרמנים דרשו לעצמם "לבנסראום" – היינו, מרחב מחייה רחב-ידיים – כך גם הסינים. מאו דזה-דונג הכריז על שאיפתו שבטיבט יהיו עשרה סינים מגזע האן לעומת כל טיבטני. בינתיים היחס הוא שניים לאחד, אבל בלי ספק התהליך נמשך.


טיבט ארץ ענקית (גודלה ככל מערב אירופה) אבל היא מאוכלסת בדלילות, כי זהו שטח קשה מאוד – גבוה כל-כך שאנשים שלא נולדו וגדלו שם מתקשים לנשום, ורוב הקרקע תלולה מאוד, צלעות הרים שקשה לפתח עליהם חקלאות. יש אומרים שהסיבה שכשליש מן הטיבטנים היו נזירים היא שהארץ אינה יכולה לקיים אוכלוסיה גדולה (לפחות כך היה לפני התיעוש והחקלאות המודרנית). אבל ערכה של טיבט הוא במעמדה האסטרטגי – ממרומי ההימלאיה היא חולשת על הודו ובכלל על חלק גדול מאסיה – וכן באוצרות הטבע שלה. כל זה משך את הסינים ועורר בהם את הדחף לכבוש אותה, ולגרש ממנה או לדכא בה את התרבות המקומית. התירוץ שזוהי תרבות נחשלת וחברה מפגרת היה שימושי מאוד לשכבה השלטת בסין – הנקראת משום-מה מפלגה קומוניסטית, למרות שהמשטר שלה הוא קפיטליסטי לעילא, רק בלי החירויות המקובלות ברוב המדינות הקפיטליסטיות.


גם התנועה הציונית בתקופות שונות הצדיקה את ההשתלטות על הארץ בטענות דומות. אפילו בשנים הראשונות אחרי מלחמת 67 נאמרו אמירות כמו , "תחת השלטון ההאשמי היו בכל הגדה רק שני טרקטורים – היום יש עשרות (או מאות)!"… ישראל טענה שהיא מביאה קידמה למזרח התיכון, ממש כמו שסין "העממית" בלי ספק הביאה מעין קידמה לטיבט. רק שהטיבטנים לא רוצים לא מעוקצה ולא מדבשה, וזכותם האנושית לסרב לה.


לאמיתו של דבר, רוב הכיבושים בכל הדורות באו מצויידים באמתלות טובות – הכיבושים האירופאים באמריקה, למשל, נועדו להציל את האינדיאנים מתרבותם האפלה ולהביא להם את אור הנצרות. ערימות הגולגלות סביב מזבחיהם של האצטקים, סימני קניבליזם באיים הקריביים וכביכול גם בצפון אמריקה, המשטר הטוטליטרי של האינקה, וכן הלאה – כל אלה הצדיקו את הכיבוש הספרדי, הפורטוגזי והאנגלי, ואת ההשתלטות האירופאית על היבשת הענקית והעשירה מקוטב אל קוטב. באפריקה היה מקובל על הכל שהכיבוש האירופי הביא איתו את הנאורות ליבשת השחורה, ונועד להציל את עמיה מברבריות פרימיטיבית… היה טיפה יותר קשה למכור את הנאראטיב הזה לגבי סין והודו, שתרבויותיהן עתיקות בהרבה מתרבות אירופה והישגיהן החומריים נראו לעין. אבל עד מהרה נמצאו אי-אלה מנהגים ברבריים (קשירת רגלי הנשים בסין, שריפת האלמנות בהודו – שניהם מנהגים של המעמדות העליונים), שהוכיחו שגם ארצות אלה זקוקות לטיפול של נאורות מתקדמת מצד האימפריות האירופאיות.


אבל למה להרחיק אחורה להיסטוריה? – ממש בימים אלה מנהלת ארצות הברית, בעזרתן של כמה מדינות נלוות, מלחמות כיבוש בעירק ובאפגניסטן. בעירק היה צורך דחוף להפיל את משטר העריצות של סדאם חוסיין ולהביא לארץ עתיקה זו את הדמוקרטיה. באפגניסטן היה צורך דחוף להפיל את הטליבאן האנטיפתיים, שונאי הנשים והתרבות, וגם שם להפיץ את הדמוקרטיה והקידמה… נפט? שיקולים אסטרטגיים? העברת צינורות ממזרח אסיה אל האוקינוס ההודי? – הס מלהזכיר! הכוונות כולן טהורות, כולן אלטרואיסטיות למהדרין.


אין שום חידוש בכיבוש הסיני בטיבט. כל האמתלות והצידוקים מבוססים על קצת אמת, ועם זאת הם שקריים כמו כל הצידוקים של כל הכיבושים בעולם. איש לא ביקש מאיתנו היהודים להביא את הקידמה למזרח התיכון, איש לא ביקש את מלכי ספרד להציל את האינדיאנים משלטונם של האצטקים או האינקה, ואת מלך הבלגים ליאופולד שיציל את עמי קונגו מן הברבריזם. הגיע הזמן ליישם את התפיסה הפשוטה הזאת גם לגבי סין העממית וטיבט.


לא צריך להיות בודהיסטי או חסיד מושבע של הדלאי לאמה כדי לתפוס שזהו סיפור מכוער מאוד, ולמחות על מה שנעשה שם. הסיטואציה הנוכחית, שסין שואפת לקיים את האולימפיאדה ללא בעיות, ולהתקבל על ידי מדינות העולם, בשעה שהיא הופכת למעצמה כלכלית אדירה, מספקת את ההזדמנות ללחוץ על המשטר בבייג’ינג שיפסיק לדכא את הטיבטנים ויאפשר להם את מה שהדלאי לאמה מבקש – היינו, מידה רבה של אוטונומיה, חברתית, כלכלית ותרבותית. הוא אינו דורש עצמאות מדינית, ובכלל הוא נוטה לפשרנות.


שיקולים פרגמטיים מונעים עמדה חד-משמעית בחוגים כלכליים, היודעים מה שוויים של יחסים תקינים עם סין. שיקולים אידיאולוגיים מונעים עמדה שלילית בחוגים הנאמנים לדיכוטומיה של ימי המלחמה הקרה. אבל אנשים שאינם בעלי עסקים גדולים ולא מחוייבים לשום תדמיות מן העבר, רשאים ואף חייבים להביע דעה ברורה נוכח הדיכוי בטיבט.

תגובות
נושאים: מאמרים

28 תגובות

  1. באמת? הגיב:

    ישראל הצדיקה את כבוש עזה והגדה בהבאת קידמה לערבים? המעט שאפשר להגיד על הטעון הזה שהוא לא נכון ואם לדייק יותר שהוא שקר מוחלט. ישראל יצאה למלחמת ששת הימים שבה נכבשו השטחים משום שאוימה בשמד ע"י שכנותיה מדרום ומצפון. היא כל כך רצתה להביא את הקידמה עד שעשתה במשך ששה שבועות כל מאמץ דיפלומטי כדי שהאיום לחנוק אותה יוסר ולא יהיה צורך במלחמה. היא כל כך רצתה בשטחים עד שפנתה לחוסין מלך ירדן בבקשה שימנע מלהצטרף למלחמה. הטענה על הקדמה הושמעה ע"י ישראל כאשר אנשים לא ישרים מסוגה של הכותבת טענו שישראל מחריפה את המצב הכלכלי ומונעת פיתוח בגדה וברצועה. כל השוואה בין הציונות וישראל לבין המעצמות הקולוניאליות הוא שקר גס מבית מדרשו של שמש העמים והעיוורים שהלכו אחריו. את שקריו כבר מכיר כל העולם כולל הגוש הקומוניסטי לשעבר אבל לא חבורת שוטים שונאי ישראל שממשיכים למחזר את השקרים הללו

  2. עלי הגיב:

    לגבי טיבט לא ברור לי דבר עקרוני אחד
    מדוע עם של 6 מליון אנשים תובע את טיבט
    הגדולה שמהווה שליש משטח סין
    דבר תמוה נוסף
    טיבט ההיסטורית כוללת בתוכה
    שטח נרחב בהודו אבל הדלהי לאמה לא תובע
    אוטונומיה אלא בשטח הסיני בלבד !
    דוקא סין טוענת ששטחי טיבט בהודו שיכים
    לסין
    ————————-
    יש הרבה מעשי כיבוש שמתקבלים על ידי הנכבשים
    לדוגמא כיבוש אוסטריה על ידי הנאצים
    כנ"ל כיבוש סלובקיה ובוסניה וצפון אפריקה
    —————————
    כיבוש ארץ האצטקים על ידי הספרדים
    נעשה על ידי הפושעים של ספרד
    ספרד התרוקנה מאנשים פליליים באותה תקופה
    של פרדיננד ואיזבלה וכל הפושעים שטו
    מערבה כדי למצוא זהב
    ———————————–
    כיבוש אמריקה הדרומית על ידי בוליבאר
    היתה אקט שחרור אידיאליסטי בין הבודדים בהיסטוריה
    ———————
    המזרח התיכון נשלט ונכבש על ידי אימפריות
    רבות והעמים חיו תחת כיבוש במשך אלפיים שנה
    ואלה האימפריות הכובשות
    פרס יון רומא ביזנט הכיבוש הערבי
    הצלבנים הממלוכים העותמנים הבריטים
    להגיד שהיהודים והציונות הם הכובשים
    זה מגוחך גם משום שתמיד היו יהודים
    בארץ ישראל ובירושלים תמיד היה רוב יהוןדי
    ————————
    לסיכום
    לוטן מתיחס לכיבוש בצורה אידיאולוגית
    לא מבחינה בין כיבוש לכיבוש
    ומשום כך מבצעת טעויות
    תמיד אבל תמיד שוכחים שירדן ומצרים
    היו כובשים שכבשו את הגדה והרצועה !

  3. מציין כמה הבדלים קטנים : הגיב:

    ממש קטנטן :

    ישראל הייתה הרבה פחות מאוכלסת אז והציונים (במקור) קנו אדמות והתיישבו באדמות ריקות (שהיו בבעלות הבריטים) ועד המלחמה ההדדית שנפתחה בינם לבין הערבים – הם לא כבשו אף אדמה .

    עוד הבדל קטנטן :

    אם סין תחזיר לטיבטים את הארץ שלהם – עדיין תהיה סין . ואם ישראל תחזיר את "פלסטין" לא תהיה ישראל .

  4. אחת משם הגיב:

    האם "המערכת" תביע עמדתה על פרשת קצב ומעמד האשה בישראל, או שנמשיך לשמוע רק על טיבט ו"שתי מדינות" בפעם האלף ?

    יש ציבור בישראל שמונה כחמישים אחוז, ויש נגדו הפליה ודיכוי (באלימות מינית והטרדה בעבודה). יש כרגע עיסוק כלשהו בנושא הזה בציבוריות הישראלית..שמעו על זה כאן ?

    מה עוד צריך להתרחש כדי שהגדה השמאלית ינחתו לכדור הארץ ?

  5. מיכאל: למה זה ככה? הגיב:

    למה רוב או כמעט כל המגיבים באתר זה הם אנשי ימין שנמאס עד לזרא לשמוע את דיקלומיהם הצפויים מראש, וגם ניסיונותיהם לגוון את דבריהם הם מחליאים ובנאליים, כשתמיד ניכר כאן אותו טון הרמטי ואטום?

    למה זה ככה?

    ראו איפיון סיגנון ימני עקר ומשמים זה במאמר "על גדימת הביקורת"
    — קישור —

  6. הרומנטיקה של דור ילדי הפרחים חיה ובועטת! הגיב:

    יש כותבים שעדיין לא השתחררו מרוח שנות ב60 ומן הטרמינולוגיה שלה.

    הפרא האציל, קרי עמי העולם השלישי הם תמיד תמיד נציגי האור ואילו הזכר הלבן האירופי מייצג את כוחות החושך.

    הקולוניאליזם הוא כולו שלילי ואין בו נקודת אור חיובית אחת – ההתיישבות האירופית בארצות העולם השלישי החריבה אידיליה כלכלית תרבותית ואנושית ששררה בהן עד בוא האדם הלבן שכמובן המיט עליהן אסון.

    יעל לוטן סבורה ודאי כי מצבן של הארצות שהיו תחת כיבוש קולוניאלי היה טוב בהרבה לו זה לא היה קיים – תמותת התינוקות הייתה יורדת פלאים, רמת ההשכלה הייתה עולה הכלכלה הייתה פורחת והן כולן היו הופכות לדמוקרטיות מפוארות.

  7. אין בנמצא קולוניאליזם מוסלמי. רק נוצרי. הגיב:

    כך מתרשם הקורא לאחר קריאת המאמר המלומד.

    כל הצרות באו לעולם אך ורק בעיקבות מעשיהן של האומות הנוצריות.

    הערבים, מסתבר, לא כבשו עמים אחרים, לא חמסו את משאביהן של הארצות עליהן השתלטו ולא שלחו ידם בסחר עבדים!

    יתכן כי כותבת המאמר היא פרו מוסלמית ובעלת אוריינטציה ערבית מוחלטת?

    תמהני.

  8. יעל לוטן הגיב:

    לפעמים נדמה לי שהמגיבים מגיבים בלי לקרוא את הכתוב, בצורה אוטומטית, בהנחה שכותב או כותבת המאמר נוקטים עמדה סטראוטיפית. ובכן, לא כתבתי שישראל טענה שכבשה את הגדה והרצועה כל מנת להביא לשם קידמה – הטענה הציונית על קידמה החלה בראשית ימי הציונות (קיראו את הרצל ונורדאו ורבים אחרים), וציינתי שהדים ממנה עוד נשמעו אחרי מלחמת 1967.
    שנית – לא אמרתי שטענות הכובשים היו מופרכות לגמרי -במקסיקו באמת היו קורבנות אדם, וטיבט באמת היתה פאודלית ונכשלת, וכן הלאה. גם לא כתבתי שכל הכיבושים היו מעשי חברות נוצריות – סין הכובשת לא נוצרית, וגם לא ישראל הציונית. אינני יודעת מספיק על הכיבושים המוסלמיים כדי לכלול אותם ברשימה – אדרבא, יבואו יודעי-דבר וישלימו את החסר. ולבסוף – לא קראתי "להחזיר את טיבט לטיבטנים", כי גם ההנהגה הטיבטנית ותומכיה אינם דורשים זאת, אלא להניח לעם הטיבטני לחיות בשקט לפי תרבותו ואמונתו, ולשחרר אותו מן הנישול הנרחב ע"י מתנחלים סינים.
    הערת שוליים: כתבתי בטעות "העברת צינורות ממזרח אסיה לאוקינוס ההודי" – צ"ל "ממרכז אסיה".

  9. ליעל לוטן על הבהרותיך ולמיכאל הגיב:

    חצי אמת גרועה משקר. לא אמרת במפורש אבל הקונטקסט של הדברים מוביל למסקנה ולכן במגיבים התיחסו לכך כאילו אמרת במפורש. הטכניקה הזו ידועה – לא מצדיקים את סאדם חוסיין רק אומרים שארה"ב לא היתה צריכה להפיל אותו. לא מצדיקים את אחמדיניג’ד אבל מזהירים מפני האפשרות שהעולם המערבי בכלל וארה"ב בפרט ינקטו צעדים כוחניים כדי לעצור את הפצצה האיראנית. ההתחמקות הזו לא תעזור לשמאל הסהרורי – התנגדות לחסול סאדם היא תמיכה בו ובכל מעשיו הטובים. התנגדות לפגיעה באחמדיניג’ד היא תמיכה בכוונתו לחסל את ישראל באפלית הנשים באירן ושאר מעשיו הנאורים. התנגדות לחיסול טרוריסטים שמנסים יום יום לרצוח אזרחים היא תמיכה ברצח אזרחים. אחר כך אתם מתפלאים למה לא אוהבים אתכם למרות ההסברים "הרציונלים" שלכם על התנהלות העולם.
    ולמיכאל שלא מבין – רוב המגיבים פה אינם אנשי ימין. חלקם הקטן אנשי מרכז ורובם הגדול מהשמאל הציוני. האתר מביא את דבריהם כי אחרת כל מה שהיה כתוב מתחת למאמרים זה – איזה יופי, כמה שאנחנו צודקים, כמה שאנחנו יפים איך אף אחד לא מבין כמה אנחנו עוזרים להציל את העולם.

  10. נתן. הגיב:

    הציונות אכן הביאה קדמה לערבים.

    מצבם של ערביי ישראל בהשוואה לערבים במדינות השכנות טוב בהרבה בכל תחום שעולה על הדעת ובמיוחד בתחום של זכויות אזרח ואדם.

    נכון שזה מרגיז,מתסכל,מעצבן,(הוסף את המיותר)
    אתכם ,אבל זאת עובדה.

  11. מיכאל שרון למגיב: מבט מעבר לחנקן סביבנו שאנו נושמים. הגיב:

    ראה, רוב המגיבים משחררים תגובות לאומניות, והנושא אינו שייכותם המפלגתית, דבר שאין הם מציינים וגם לך אין מושג ספציפי בנושא, בהיעדר מידע.

    אז מה הבעייה כאן? פשוטה מאד. הלאומנות שורה כיום באופן עודף בכל מרחב ההוייה הישראלית והמדייה שלה, נוכחת ומפעפעת מצד סוכני התרבות והסוציאליזצייה בהיקפים עצומים, והגישות הללו הינן סטראוטיפיות ויש בהם אלמנט תועמלני.

    זה האויר שאנו נושמים, זה הים שאנו הדגים נימצאים בו. כך זה מאופק אל אופק.

    מאידך, קיימת הביקורת על הנסיבות הקיימות, קיים הרצון לשינוי בונה, קיימת הגישה המנסה לפקוח עיניים סומות, מעבר למסך המילים המומטרות עלינו בלי הרף.

    כאן מנסים לקדם מציאות אפשרית שונה מהקיימת, הניראית עדיפה.

    ועם יד על הלב, האם כבודו כה מעוניין לאשר את המציאות השוררת? מרמס אדם, השבקת צדק חברתי, מחירים שעלו ב-40% בשנה האחרונה של מחירי המזון, עיקר סל המצרכים של 80% מאזרחי ישראל, כשיש עוות בחישוב המדד ולא ניתנה תוספת יוקר. והשחיתות הנוראה, והאלימות בבתי ספר בישראל – מקום ראשון בעולם. וגזל כספי הפיצויים של שורדי השואה הזקנים ויורשיהם. ובירוקרטיה כבדה ומושחתת המתישה את האזרח.והסקעת אדמות מסיבית ותיפוף תופי מלחמה, התעמרות והרג אזרחים, ותעמולת שקר שנאה וניאוץ דת כלפי עם אומלל שאנו יושבים על אדמתו, אף שזה מקרוב באנו לכאן – 90% מיהודי ישראל באו לכאן אחרי 1948. האם אתה כה שבע רצון מכל זה?

    אז למה לחזור כתוכי על הרטוריקה השלטת, הרי אנו מכירים אותה היטב, עד לבחילה. למה לא תנסה לחרוג מבעד לקירנוף להבנות שונות, משחררות רוח, נוסכות תקווה אמיתית, מעוררות אנרגיות שסוממו והורדמו בקירבך?

    מה, חרף העובדה שאנו מכירים היטב את הדברים הלאומניים האלה, כמעט כבר מקיאים מרוב נוכחותם השמנונית והמקורנפת בכל אתר ואתר ללא מוצא, חרף זאת אתה מנסה ללאוט את הדיקלומים הללו באוזנינו בכוח? וכי אין אנו וכולם מכירים אותם עד למאוס? למה לחזור על זה שוב ושוב ושוב? זו המציאות האורוולית ששכמותך מזמנים לנו?

    האם גם באתר של השמאל הרדיקלי אנו חייבים להתקל ללא מתום בדברים הללו, שוב ושוב? הגם באתר שלנו? וכי אין מהם בשפע מזויע בכל מקום אחר סביבנו?

  12. הגיון "ציוני שמאלי" הגיב:

    מי שלא תומך בכיבוש עירק והרג של כמיליון וחצי עירקים בינהם חצי מיליון ילדים הוא תומך במשטרו של סאדם חוסיין.מי שלא תומך בפעולה צבאית נגד אירן והרג של אולי מיליונים נוספים הוא תומך באחמדיניג’ד, תומך בחיסול ישראל ובאפליית הנשים באירן. מי שרוצה שהעולם המערבי יעצור את הפצצה האירנית לא חושב כך לגבי הפצצה הישראלית. מי שלא תומך בחיסולים ללא משפט של פלסטינים, שם נרדף לטרוריסטים, הוא תומך ברצח אזרחים.
    אף אחד לא מתפלא שלא "אוהבים" אותנו. איזה מכוער אוהב את זה שמציב מולו מראה?
    המסקנה מ"ההגיון" הזה שאין ציוני שמאלי, אין חיה כזאת יש בציונות ימין קיצוני וימין מתון. זה שכתב את התגובה ליעל לוטן על חצי אמת הוא ימין קיצוני

  13. מושקו למיכאל שרון הגיב:

    מי שאומר על רוב מגיבי הגדה שדבריהם מחליאים ובנאלים – טוב יעשה אם יבדוק את עצמו ולא יספר סיפורים (ואני מצטט ממאמרך:) על
    "שטופת רוח השנאה המדודה של חוליגניות למיניה ומגמות השבה לקדמות ברברית. זו של שילטון השמאן המודרני, השרלטן החברתי, המנשל, מנצל-היתר, מפקיע האדמות והחיים, הטובח והמדכא עד עפר בחסות מלל צדקתני – הניזון מן הדברים שהוא שולל".

  14. עופר לעלי הגיב:

    תושבי טיבט, יהיה מספרם אשר יהיה, תובעים עצמאות בשטחם בשם עיקרון ההגדרה העצמית, כמו כל עם אחר שתובע זאת. מובן שזה לא אומר שהם תמיד צודקים: העמדה הרשמית של הממשלה הטיבטית הגולה היא תביעה גם למחוז צינגאי (או קינגאי) שבו כתוצאה ממדיניות ההגריה של משלת סין, רוב התושבים כיום הם סינים (האן).

  15. איתן לרנר הגיב:

    אני מאוד בעד דיאלוג בחברה הישראלית אבל אני מסכים עם מיכאל ורואה שמאמר אחר מאמר אני קורא דיקלומים ימניים משופרו של השלטון הישראלי וזה לא מוביל לשום דיון . הרמה של השיח כוללת עכשיו גם קריאת שמות וכינויים כגון שמאל סהרורי והאשמת אנשים בשנאת ישראל . האם לזה התכוונו בדיונים כאן ?.

  16. מיכאל שרון: וידוי אישי ותהליך הלמידה הגיב:

    דברים שכתבתי באתר הימין "ארץ הצבי" למגיב רדיקלי בכינוי יוסלה, אמן ופילוסוף ישראלי נחשב בישראל בזמנו, החי כרגע אי שם מחוץ לטריטוריה הזאת, וחברי הוותיק עוד מגיל העשרה. הדברים שכתבתי יפים אף למגיבים הימניים באתר זה, אליהם התייחסתי בתגובתי:

    ראו את הדיון, רשימותי ורשימות יוסלה, דיון ממנו תלמדו דבר או שניים חדשים
    — קישור —

    יוסל’ה, אנו חייבים להתקל בשלילה ובנשמות נמוכות של חושך ואובדן, על מנת לנסוק למימושנו בחזקת נשמה מוארת. האתר הזה הוא דבר נפלא מבחינה זאת, באשר באיזה נס קוסמי, זומנו לכאן נשמות נמוכות שבנמוכות, שופעות אנרגיות שליליות. להיות באתר הזה זה שיעור חשוב לקראת השתכללות רוחנית. אין מה שאני אומר כאן דברים איזוטריים, אלא מדובר במציאות פשוטה וגלוייה לעין. אתה רואה כאן את החשכה באופן המעורטל ביותר, וזה דבר נהדר. אתה רואה את הבהמיות הנמוכה ביותר, את משמני ההתקרנפות הניבלותית, את צדקתנות הלינץ’ – אלה יצורים נמוכים שבנמוכים. יצורים ממהות אחרת. דברי אלה הם שיקוף של תמצית הדיון כאן, ומה משמעותו במימד נוסף, החשוב מכולם.

    ________

    כמוך, אני משחרר כאן טקסטים שלי, מגיב באופנים מגוונים לרשימות כאן בבחינת ניסויים שונים, שאני משכלל אותם, על מנת ללמוד, ולמדתי פה, צברתי כאן ניסיון רוחני ופסיכולוגי שאין לו ערוך.

    היכולת לערוך ניסויים בשיחרור טקסטים והתגובות אליהם, תוך הוספת שלבים לניסוי, זה אחד היתרונות בעידן האינטרנט, ומתאים לאמצעי, כחוקר צנוע ומעוט אמצעים, הפועל ללא תקציב מוסדי כלשהו.

    _____

    היה כיף לא נורמאלי, לכתוב חומר ימני,
    יותר מכל דובר נמוך של הימין. ראשית העניין בנסיעה שלי לחיפה, בשנת 97, כשבדרך חזרה אמרתי לעצמי, פרופ’ דוד נבון מיצב עצמו כדובר ימין, ובחסות העניין גם עשק אסיסטנטים מבריקים. ואז צץ במוחי רעיון אדיר – לכתוב אף אני חומר ימני, והרי אני מוכשר ובעל מיומנות העולה על שלו בעשרות מונים, ולראות את הפוחלץ נדחק לפינה קיומית, בבחינת הקוסם מארץ עוץ שנחשף בערוותו ברגע מסויים. זה פשוט היה אדיר לכתוב חומר ימני, מעולם לא נהניתי כך.

    להלן מאמר ימני שלי במיטב המליצה. רק טרנספריסט בשם פרלמן חשד כאן במשהו, העיר על סלסולי לשון, ולרגע "שיקשקתי"..
    — קישור —

  17. מיכאל שרון: וידויו של פובליציסט ימני הגיב:

    בהמשך לדברים שכתבתי ("וידוי אישי ותהליך הלמידה") ושמקווה שיפורסמו כאן, ניסיתי לרמוז בדרך עקיפה מה באמת קורא כאן בשנת 2003, בסיפורי "וידויו של פובליציסט ימין קיצוני". — קישור — . המאמר פורסם בשנת 2003 באתר "ליטרטורה" אך בשנת 2005 מחק העורך, גימלאי "מסור" של המוסד, 137 מיצירותי,

    אולי החבר’ה האלה רצו להפגין שאני "בעייתי" מבחינה כלשהי. דומה שאין לשלול את האפשרות שסיבת הדבר משולשת:

    1) הן, התחלתי אז לפרסם חומר על פרשה קשה של ניכוס עבודת מחקר ופיתוח בת 30 שנה שלי על ידי אנשי אקדמייה ימניים מקורבי הממסד הביטחוני תוך פריעה בי לטשטוש מקור החומר, וביצוע מה שמכונה בעגה משטרתית "הרחקה" -יצירת רושם כאילו מדובר בעניין אחר לגמרי. והיפרחתי רמזים אומללים מבחינתי, על כוונה לתביעת ענק של פיצויים, אף שלא היו לי כל משאבים וזמן לממש תביעה אזרחית כזאת. ;היגשתי מכל מקום תלונה פלילית מפורטת לאגף חקירות במשטרת ישראל;

    2) והן אסופת מאמרי על הפשיעה הכלכלית והשחיתות בישראל בריבוי היבטיה: הלא יאומן – כאן. שחיתות וחמס בישראל בריבוי הבטיהם — קישור —

    מאמר מקיף שלי בנושא השחיתות המערכתית, הפשיעה הכלכלית, הפשע המאורגן, הון הסמים; וההאטימות לרווחת האזרח והכשרת מרמס אנוש בישראל- מאמר כולל המביא קישורים למאמרים אותם פירסמתי בעיתונו של יואב יצחק (רשת נימרודי, ועיתונאי בכיר במעריב בזמנו), גדול חושפי השחיתויות בישראל;

    3) והן שיבתי לכתיבה רדיקלית אז באתר "הגדה השמאלית".
    ;

    ובכן, שותפו של העורך גימלאי המוסד, אביעזרי אחד, היגיש עלי תלונה כוזבת למשטרה. להלן מכתב ששיגרה במקביל למשטרה בעניין זה מכרתי, יו"ר ועדת אתיקה באגודת הסופרים:

    — קישור —

    באמת, אנו חיים במקום קצת מוטרף, והאסטרטגיה הקיומית המומלצת מול המטורפים והמאנייקים היא זאת של יוסריאן ב"מילכוד 22″.

  18. מושקו למיכאל שרון הגיב:

    מדוע אתה משתמש באתר "הגדה השמאלית" בכדי לקדם את פרסומך האישי?
    הלינקים שאתה מביא לא קשורים לנושא הדיון, אתה מפרסם תגובות בהן אתה שקוע בעצמך ובמאמרים שכתבת, וביננו – מה שכתוב בהם הוא מלל פסאודו איטלקטואלי וחסר שחר לחלוטין, ממש אין משפט אחד הקשור למשנהו ובד"כ גם אין משפט אחד קוהרנטי.

  19. מושקו הב הב כלבלב הגיב:

    ימין במיטב שקרנותו. איפוא, מושקו יקר, האחריות למילה הכתובה? ולמה חשובה לך האנונימיות? איפוא האדם מאחורי המלל העקר והרע הזה? חמק ברח לו מושקו מצלמו הוא שעוות – הפך ללא איש, שום ישות חומרית, רק אד חמקמק וירטואלי, כינוי עלום, לאומן שוטה הלועט סדרות מילים, רהוטות אמנם, אך חסרות כל ממשות, מילות שקר, אגב, אך הרעה היא לא השקר, אלא חוסר האחריות.

    ואת זה יש לנו מלוא האופק. כלבלב הב הב מושקו כמשל.

  20. קורינה הסופרת הגיב:

    תודה ליעל לוטן.
    נגעת רק בקצה קצהו של הדיכוי בסין.
    יותר מדי פרים קדושים רועים כאן.
    כאשר אמירה מתחזה ל’משלנו’ – מעד מופעח הרפלקס הפבלובי להשתיק. על כן אם זה מתכנה ‘קומוניזם’ – גם אם הוא כיבוש ודיכוי – החיסון לו אוטומטי.
    אם זה מתכנה ‘ציונות’ – גם כאשר הוא כיבוש ודיכוי וסכנה קיומית לכולנו – הס מלהזכיר.
    אם זה מתכמנ דמוקרטיה – גם אם זה תאוות נפט – הס מלצייץ כי איך ניסע אחרת ךא-חשוב-לאן.
    על כן תודה ליעל לוטן.
    פתטי ומכמיר לב עד כמה המובן מאליו מוכחש. השנה 2008.
    עורו עם חלכה.

  21. מושקו הב הב הגיב:

    מדוע אתה מכנה את דברי "ימין במיטב שקרנותו"? שהרי אינך מכיר את השקפת עולמי.
    איני איש ימין ועם זאת איני רוצה לפצוח כאן בתחרות "מי יותר שמאלן".
    רק ציין לעצמך שהסקת שאני איש ימין מזה שביקרתי את דבריך,
    מעניין שאתה עושה כך לאחר שבמאמרך דווקא יצאת כנגד "הפעולה האקראית, המתפרצת"…

    הטענה המקורית שלי היתה שבתגובתך בכותרת "מיכאל: למה זה ככה?" לא התייחסת כלל לנושא המאמר (המוצלח, יש לאמר) של יעל לוטן, וגם לא לאף תגובה ספציפית בכדי לפתח דיון.
    מכאן היסקתי שהמאמר והתגובות לא באמת מעניינים אותך.
    במקום זה בחרת לקטר על המגיבים באופן כללי, ולקינוח צירפת לינק למאמר תמוה פרי עטך ("על גדימת הביקורת") בו אתה עושה בדיוק כמו אלה נגדם אתה יוצא במאמרך!
    אתה כותב כנגד "הפעולה האקראית, המתפרצת, ושטופת רוח השנאה המדודה של חוליגניות למיניה ומגמות השבה לקדמות ברברית. זו של שילטון השמאן המודרני, השרלטן החברתי, המנשל, מנצל-היתר, מפקיע האדמות והחיים, הטובח והמדכא עד עפר בחסות מלל צדקתני – הניזון מן הדברים שהוא שולל"
    ובאותו זמן משתמש בשפה אלימה ומשתלחת בעצמך, שלא לדבר על כך שתיארת את הביקורות כאן כדברים "מחליאים".
    האם אין כאן דמיון מפתיע בין מעשיך וסגנונך לבין אלו נגדם אתה יוצא??

  22. למערכת: האינטוקסיקצייה המילולית של פושעים נגד האנושות הגיב:

    ברשימה שמעל יש כמה מאפיינים סגנוניים המאפשרים לזהות את 3 או 4 הימניים הקיצוניים היוצרים הצף באתר הזה, הצף של טקסטים מחליאים. זאת תוך טירפוד כל דיון, הטרדה בלתי פוסקת תוך היצמדות לכותבים, בפרט אלה הניתפסים על ידם כאפקטיבים ובעלי מסרים משמעותיים. ובעיקר, השבקת חדוות המעשה והמחשבה הפוליטית המתנגדת, תחושת העשייה המהפכנית, האופוזיציונית העומדת בניגוד מחייה נפשות למלל ההנגמוני.

    מאפיינים סגנוניים אלה הם: טקסט הכלוא בתוך עצמו, הרמטי, תוך הבאת חומרים בנאליים. במידה שיש גם ניסיון לחדשנות ומקוריות, זוהי החדשנות של סוכן מכירות דביק וניצמד, המביא עובדות מכל הבא ליד, בשירשור מהיר. זוהי כתיבה של אובדן המשמעות, ולא חידוש והחייאת המשמעות.

    מעבר לכל, יש כאן משהו שקשה לאפיין במילים, אך האינטואיציות הלשוניות שלנו מזהות אותו מייד – תערובת מחליאה, צדקתנית, דביקה מאד, ניצמדת, מתעקשת, לופתת, נוטלת כל רעננות מהדברים כאן.

    יש לזכור: מדובר, בדרך כלל בבני אדם המגבים פשיעה נגד האנושות מהקשים מסוגה, אנשי שקר ורצחנות, שכאן באתר זה הופכת בגילגול צורה לסגנון דביק ומתחטא, תוך הקפדה מתחזית על אי השמעת ביטויים מוקצנים. אלה אנשים שמנהיגיהם מבוקשים בבית הדין בהאג, שיש נגדם צווי מעצר ברוב מדינות אירופה. לא הייתם נותנים כאן במה לכמה מאנשיו של מילושביץ, לא כן? מקומם בבית כלא, לא בגדה השמאלית. ברור שיש להם כושר הנעה מילולי, כמו לשאר 6 מליארד בני האדם בפלנטה הזאת, והרי אף כייס הניתפס על חם, מצליח לגלגל בלשונו לרגע לשכנענו בצידקתו, למלל יש לפעמים אפקטים היפנוטיים משלו. אבל זאת אינטוקזיקצייה של עבריינים ופושעים מוסריים. דללו זאת, הם הורסים את במת השמאל הזאת.

    מ.ש.

  23. למערכת: האינטוקסיקצייה המילולית של פושעים נגד האנושות הגיב:

    ברשימה שמעל יש כמה מאפיינים סגנוניים המאפשרים לזהות את 3 או 4 הימניים הקיצוניים היוצרים הצף באתר הזה, הצף של טקסטים מחליאים. זאת תוך טירפוד כל דיון, הטרדה בלתי פוסקת תוך היצמדות לכותבים, בפרט אלה הניתפסים על ידם כאפקטיבים ובעלי מסרים משמעותיים. ובעיקר, השבקת חדוות המעשה והמחשבה הפוליטית המתנגדת, תחושת העשייה המהפכנית, האופוזיציונית העומדת בניגוד מחייה נפשות למלל ההנגמוני.

    מאפיינים סגנוניים אלה הם: טקסט הכלוא בתוך עצמו, הרמטי, תוך הבאת חומרים בנאליים. במידה שיש גם ניסיון לחדשנות ומקוריות, זוהי החדשנות של סוכן מכירות דביק וניצמד, המביא עובדות מכל הבא ליד, בשירשור מהיר. זוהי כתיבה של אובדן המשמעות, ולא חידוש והחייאת המשמעות.

    מעבר לכל, יש כאן משהו שקשה לאפיין במילים, אך האינטואיציות הלשוניות שלנו מזהות אותו מייד – תערובת מחליאה, צדקתנית, דביקה מאד, ניצמדת, מתעקשת, לופתת, נוטלת כל רעננות מהדברים כאן.

    יש לזכור: מדובר, בדרך כלל בבני אדם המגבים פשיעה נגד האנושות מהקשים מסוגה, אנשי שקר ורצחנות, שכאן באתר זה הופכת בגילגול צורה לסגנון דביק ומתחטא, תוך הקפדה מתחזית על אי השמעת ביטויים מוקצנים. אלה אנשים שמנהיגיהם מבוקשים בבית הדין בהאג, שיש נגדם צווי מעצר ברוב מדינות אירופה. לא הייתם נותנים כאן במה לכמה מאנשיו של מילושביץ, לא כן? מקומם בבית כלא, לא בגדה השמאלית. ברור שיש להם כושר הנעה מילולי, כמו לשאר 6 מליארד בני האדם בפלנטה הזאת, והרי אף כייס הניתפס על חם, מצליח לגלגל בלשונו לרגע לשכנענו בצידקתו, למלל יש לפעמים אפקטים היפנוטיים משלו. אבל זאת אינטוקסיקצייה של עבריינים ופושעים מוסריים. דללו זאת, הם הורסים את במת השמאל הזאת.

    מ.ש.

  24. למערכת: מאפיינים סגנוניים. והאינטוקסיקצייה המילולית של פושעים נגד האנושות הגיב:

    [למערכת, אנא הביאו גירסא זאת]
    ברשימה שמעלי יש כמה מאפיינים סגנוניים המאפשרים לזהות את 3 או 4 הימניים הקיצוניים היוצרים הצף באתר הזה, הצף של טקסטים מחליאים. זאת תוך טירפוד כל דיון, הטרדה בלתי פוסקת תוך היצמדות לכותבים, בפרט אלה הניתפסים על ידם כאפקטיבים ובעלי מסרים משמעותיים. ובעיקר, השבקת חדוות המעשה והמחשבה הפוליטית המתנגדת, תחושת העשייה המהפכנית, האופוזיציונית העומדת בניגוד מחייה נפשות למלל ההגמוני.

    מאפיינים סגנוניים אלה הם: טקסט הכלוא בתוך עצמו, הרמטי, תוך הבאת חומרים בנאליים. במידה שיש גם ניסיון לחדשנות ומקוריות, זוהי החדשנות של סוכן מכירות דביק וניצמד, המביא עובדות מכל הבא ליד, בשירשור מהיר. זוהי כתיבה של אובדן המשמעות, ולא חידוש והחייאת המשמעות.

    מעבר לכל, יש כאן משהו שקשה לאפיין במילים, אך האינטואיציות הלשוניות שלנו מזהות אותו מייד – תערובת מחליאה, צדקתנית, דביקה מאד, ניצמדת, מתעקשת, לופתת, נוטלת כל רעננות מהדברים כאן.

    יש לזכור: מדובר, בדרך כלל בבני אדם המגבים פשיעה נגד האנושות מהקשים מסוגה, אנשי שקר ורצחנות, שכאן באתר זה הופכת בגילגול צורה לסגנון דביק ומתחטא, תוך הקפדה מתחזית על אי השמעת ביטויים מוקצנים. אלה אנשים שמנהיגיהם מבוקשים בבית הדין בהאג, שיש נגדם צווי מעצר ברוב מדינות אירופה. לא הייתם נותנים כאן במה לכמה מאנשיו של מילושביץ, לא כן? מקומם בבית כלא, לא בגדה השמאלית. ברור שיש להם כושר הנעה מילולי, כמו לשאר 6 מליארד בני האדם בפלנטה הזאת, והרי אף כייס הניתפס על חם, מצליח לגלגל בלשונו לרגע לשכנענו בצידקתו, למלל יש לפעמים אפקטים היפנוטיים משלו. אבל זאת אינטוקסיקצייה של עבריינים ופושעים מוסריים. דללו זאת, הם הורסים את במת השמאל הזאת.

    מ.ש.

  25. מושקו למ.ש. הגיב:

    למיכאל שרון שלום רב,
    או שמא אני צריך לומר "שלום הב" שכן אתה כינת אותי "כלכלב" קודם לכן, כנראה מתוך "חדוות המעשה" או "תחושת העשייה המהפכנית" ששרתה עליך בזמן הכתיבה.

    אני לא מבין אל מה יצא קצפך?
    אם היה בתגובותיך מלל משמעותי וקוהרנטי אז הייתי מבין את טענותיך כלפי. אבל מכיוון שמדובר בהתפרצות בוטה ואלימה שמטרתה השתלחות ותו לו – אז אל מה אתה מתלונן?
    בסך הכל ציינתי שפירסמת תגובה בה אתה רק מקטר על תגובות של אחרים, ואף צירפת לינק למאמר פרי עטך (כמובן…) בו אתה מותח ביקורת על הביקורת.
    לא תרמת ולו מאומה לדיון ולא התייחסת כלל למאמר.
    האם אני טועה?

    אשמח לדעת מדוע אתה מקשר אותי עם אלו "המגבים פשיעה נגד האנושות מהקשים מסוגה, אנשי שקר ורצחנות"? ולמה אתה חושב שהמנהיגים שאני תומך בהם הינם "מבוקשים בבית הדין בהאג"?
    האם אין כאן לדעתך היסחפות קלה?

    נ.ב: מכיוון שתגובתך פורסמה שלוש פעמים, כולי תקווה שמערכת הגדה תמצא לנכון לפרסם את תגובתי זו, אך אני אסתפק בפעם אחת 🙂

  26. מושקו, למה חשוב לך להשתלח בשרון? הוא רק איפיין את סגנונך הגיב:

    והיצביע על כך שסגנון זהה במהותו משותף להצף הניטפלים החסודים כאן לספירו ולאחרים. אסף אורון הפנה ב-14 לאפריל אף הוא בקשה למערכת
    — קישור —

    כשהוא מסב את שימת ליבנו לכך ש:

    "גם כאן וגם בכמה טוקבקים אחרים מתקבל הרושם ששניים-שלושה ימנים קיצוניים (ואולי רק אחד) המתחזים בשמות שונים ומשונים מצליחים לטרפד כאן את כל הדיון. אני מציע להתחיל לדלל. יש בימינו מגוון אמצעים לזהות מחבלים סדרתיים כאלה".

    בסך הכל הלכתי צעד בכיוון הזיהוי של המתחזים, וזאת על ידי ניסיון לאיפיון סיגנוני.

    אם יגוללו למעלה כאן, יראו שכבודו ניטפל אלי מלכתחילה, אף שלא עשיתי לו כל רע. כבודו גם מציג עצמו כשמאלני (הודעתו הקודמת) בסגנון מבחיל, ("איני איש ימין ועם זאת איני רוצה לפצוח כאן בתחרות "מי יותר שמאלן". רימוז בסגנון אטום על היותו "יותר שמאלן" או שמה "סמאלן". הערת מ.ש.).
    דבר שאף פעיל שלום או שמאל רדיקלי לא יעשה, מה שמהווה אינדיקצייה להתחזות, כפי שאורון היתריע.

  27. מושקו הב-הב למיכאל שרון הגיב:

    קודם כל עלי להבהיר שאני האחרון שנוהג "להטפל" באופן כללי, ולגדעון ספירו בפרט.
    ספירו הוא בעיני אדם עם המון קבלות בנושאי זכויות אדם. איני מסכים אם כל דעותיו אך הוא בהחלט אדם ענייני ונטול משוא פנים בביקורתו (תכונה נדירה במקומותינו).

    "ההטפלות" אליך אינה היטפלות כלל אלא ביקורת על פירסום טוק-בק שאין לו דבר וחצי דבר עם המאמר או עם תוכן התגובות, אלא ביקורת משתלחת עם לינק למאמר פרי עטך, שגם הוא לא קשור לנושא.

    מעניינת במיוחד הביקורת שלך על כך שאני מציג עצמי כשמאלני "בסגנון מבחיל".
    מבחיל? מדוע? כי כתבתי "איני רוצה לפצוח כאן בתחרות מי יותר שמאלן"?
    מה מבחיל בזה? בעיני זו אמירה אפילו די אנמית. מה גם שזה הרבה פחות מבחיל מאשר הז’רגון בו אדוני משתמש, לדוגמה:
    "סוכן מכירות דביק וניצמד"
    "תערובת מחליאה, צדקתנית, דביקה מאד"
    "דבריהם הם מחליאים ובנאליים"
    "בני אדם המגבים פשיעה נגד האנושות מהקשים מסוגה, אנשי שקר ורצחנות"….

    איך אומרים? קצת סובלימציה לא תזיק, וגם קצת פחות צביעות.

  28. גוף שני הגיב:

    די משעשע לראות שמכאל שרון כותב כותרת להודעה כאדם אחד(שאיננו שרון) ממשיך להתייחס לעצמו בגוף שלישי בתחילת ההודעה, ואז גולש להזדהות בגוף ראשון מאמצעה ועד סופה.
    אחר כך הוא מתפלא שמעירים לו על קוהרנטיות.

הגיבו לליעל לוטן על הבהרותיך ולמיכאל

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים