הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-9 במאי, 2008 39 תגובות

אתמול (יום חמישי) התקיימה באזור אדמות הכפר ההרוס ספוריה, ליד מה שנקרא היום "ציפורי", צעדת "השיבה" – למען זכר הנכבה הפלסטינית וזכות השיבה של הפליטים לאדמותיהם. הצעדה עצמה הייתה אירוע מעניין, שהתחיל בהליכה ביער, לכיוון האזור המרכזי בו התקיימה עצרת בה נשאו נאומים ושרו שירים. באירוע נכחו משתתפים מספקטרום רחב של דעות ומפלגות בעם הפלסטיני בישראל, החל מחד"ש והמרקסיסטים, דרך בל"ד ובני הכפר ועד דתיים וא-פוליטיים כאלה ואחרים. למעט נאום אחד שתורגם לעברית, כל האירוע התקיים בערבית, ועלי להודות כי לא הבנתי את רוב מה שנאמר – לצערי עדיין אינני דובר ערבית. לצעדה ולעצרת הגיעו אלפי אנשים, משפחות וילדים, והיא התקיימה באישור המשטרה. די בתחילתה שאלתי חבר שהגיע איתי, איך זה שהמשטרה מאשרת עצרת כזו – ועוד ביום העצמאות ה-60 למדינת ישראל. לא שיערתי בנפשי שבעוד מספר שעות אקבל תשובה חדה וברורה, מפי המשטרה עצמה דווקא.

בסוף האירוע, שהתקיים כולו ללא הפרות סדר, חזרנו מהצעדה לעבר האוטובוסים והמכוניות. שמתי לב למשהו מוזר – ליד השביל בו הלכנו עמדו וחיכו מספר שוטרי יס"מ על סוסים, מצוידים בקסדות ואלות. לא הבנתי ממש מדוע הגיעו שוטרי יס"מ להפגנה שהתנהלה לפי אישור משטרה, ובמיוחד כזו שיש בה אלפי משפחות וילדים, אך לא הטרדתי את עצמי בכך יותר מדי, והמשכתי ללכת. כמה עשרות מטרים מאוחר יותר ראיתי שורה של שוטרי יס"מ עומדים לצד הכביש – כנראה בשלב זה כבר התחילו חילופי צעקות בין המפגינים שלנו למפגיני ימין שעמדו בצד השני (והיו, כך נראה, כ – 10-20 אנשים). כשהגעתי לאזור הכביש, כבר הבנתי ממה ששמעתי ברקע שהמשטרה דרשה מהמפגינים שלנו להוריד את הדגלים – דרישה תמוהה, ספק אם חוקית. כמובן שחלק מהנוער והצעירים לא הסכים (וכל הכבוד להם על כך), והיה ויכוח קולני. בשלב זה ראיתי את ח"כ מוחמד ברכה ועיסאם מח’ול צועקים למניפי הדגלים שיורידו אותם, כדי שלא תהיה מהומה. זה לא עבד ועל אחת המכוניות נעמדו כמה מפגינים ונופפו בדגלים בזמן שהם צועקים משהו בערבית.


בשלב זה השוטרים החלו להתקדם ולדחוק את המפגינים החוצה מהכביש (ובכך יצרו חסימה גדולה יותר של הכביש, שעד עתה לכל היותר היה חסום בכיוון אחד), ואני התחלתי להתרחק משם. פתאום הרגשתי המון אנשים דוחקים ורצים הרחק מהאזור, ולאחר כמה שניות שמעתי פיצוצי רימוני הלם והתחלתי להריח ולהרגיש גז מדמיע. הספקתי להסתכל ימינה, אל עבר אזור החניה, וראיתי מספר פיצוצים של רימוני הלם והרבה עשן לבן. בשלב זה כבר התחלתי לרוץ בכל יכולתי לכיוון האוטובוס שבאתי איתו, בעודי נושם מידי פעם גז מדמיע (למזלי לא נשמתי הרבה מזה וכל מה שהרגשתי היה רק צריבה קלה בעיניים). ביחד איתי רצו עשרות אנשים, מבוהלים מאד, דוחקים הצידה אנשים וצועקים מפחד. כל הדרך הרחק מאזור המהומה שמעתי פיצוצים עזים של רימוני הלם וראיתי את הגז המדמיע מתקרב אלי במהרה. כשהגעתי לאוטובוס הנהג החל לנסוע, למרות שיותר מחצי מהנוסעים לא היו על האוטובוס, בעודו צועק, כולו מבוהל, "אני לא רוצה למות" (ואני מבין לליבו). בסופו של דבר הוא נרגע, סובב את האוטובוס ואסף את יתר הנוסעים. מספר הילדים ובני הנוער שראיתי חוזרים לכיוון האוטובוסים, בהלם או אף בבכי, היה גדול ממה שיכולתי לספור. מספר הילדים שככל הנראה חוו טראומה שתישאר עימם לכל החיים היה כנראה גדול אף יותר.


אין לי שום ספק שהמשטרה תכננה מראש לפזר באלימות את הצעדה. אמר נכון תדי כ"ץ, שהיה עימי באוטובוס, ‘אם היס"מ באים, הם לא חוזרים בידיים ריקות’ – לא היתה שום סיבה להביא כוחות יס"מ להפגנה שאושרה ע"י המשטרה, בה נכחו אלפי משפחות וילדים, ואשר בשנים הקודמות התנהלה והסתיימה בשקט – אלא אם כן תוכנן מראש שתהיה אלימות. שוטרי היס"מ הרכובים על סוסים, ושוטרי היס"מ האחרים שהגיעו הרבה לפני כל המהומה, מעידים על כך. הדרישה לא להניף את הדגלים בדרך לאוטובוסים ולמכוניות – דרישה אבסורדית ולא חוקית, במטרה להתגרות במפגינים ולמצוא תירוץ להפעלת אלימות, וכמובן – הירי של גז מדמיע ורימוני הלם (הבנתי שגם היו כדורי גומי, אך אינני בטוח בכך), אל עבר אזור חניה מלא במשפחות וילדים, למרות שלא זה היה אזור המהומה, וכן הקלות והמהירות בה נקטו בירי זה, מספר שניות לאחר פרוץ המהומה – כל אלה מוכיחים זאת. באוטובוס בדרך חזרה אחת המפגינות אף סיפרה לי שכשהיא עברה ליד שוטרי היס"מ על הסוסים, לפני רוב משתתפי הצעדה, היא שמעה אותם מתווכחים ביניהם "מתי כבר ניכנס בהם". כאמור – היס"מ לא חוזר בידיים ריקות.


אני מנסה לתאר לעצמי מה היה קורה לו הייתה ההפגנה, למשל, הפגנת טרום-התנתקות לפני כשלוש שנים – אז היו המפגינים יהודים בלבד. באם המשטרה היתה משתמשת אפילו רק בחצי מהאלימות אותה הפגינה אתמול, בוודאי היו פותחים בחקירת מח"ש, ומעמידים לדין את האחראים לכך (כפי שקרה, אם אינני טועה, במקרה של הפינוי של המאחז עמונה). אך כאשר המפגינים הם פלסטינים, אפילו אם הם אזרחי ישראל, המשטרה יכולה להשתמש בכל האלימות שהיא חפצה בה (ואף מדי פעם, כפי שחזינו לפני כ-8 שנים, להרוג חלק מהמפגינים). יתרה מכך – גם אם האירוע מאושר ע"י משטרת ישראל, ונוכחים בו משפחות וילדים, יכולה המשטרה להרשות לעצמה לעשות כחפצה – ולאחר מכן לדווח כי "המשתתפים באירוע התפרעו, חסמו כביש וידו אבנים לעבר כוחות המשטרה". וכמובן – זה מה שהעיתונות תכתוב. אמנם אף אחד מהכתבים בעיתוני "הארץ", "ידיעות אחרונות" או "מעריב" לא נכח באירוע עצמו, אך מה שהמשטרה טוענת שהיה – קודש הוא, וזו בעיניהם האמת. בדיוק כפי שקורה עם הצבא.


אם המשטרה והמדינה רצו להכריח את הפלסטינים אזרחי ישראל לשכוח את הנכבה, ולא להרים ראש ולדרוש את זכות השיבה כזכותם, היא השיגה ותמשיך להשיג את המטרה ההפוכה. אני בטוח שכל מי שנכח אתמול רק קיבל עוד הוכחות לכך שמדינת ישראל איננה דמוקרטיה, בייחוד כאשר מדובר בלא-יהודים, וכי העם הפלסטיני לא יוותר, לא כאן ולא בשטחי הכיבוש, על מה שמגיע לו בצדק.

תגובות
נושאים: מאמרים

39 תגובות

  1. דניאל קלטי הגיב:

    אכן, מחריד. האם יעשה משהו בנידון, נגד השוטרים האלה? האם יחערכו הפגנות מול בתיהם, האם תוגש תביעה לבית-המשפט העליון, להורות למשטרה לשנות דרכיה ולטהר את שורותיה מגזענים – משהו???

    ואף יותר מכך מחריד אותי ואף מרתיח, שאצלנו בשמאל יש גם לא-מעט אנשים, שעלולים עוד לגלות "אמפאטיה" ו"הבנה" – לא למפגינינו דווקא, כי-אם ליס"מניקים ה"""אומללים""", הבאים מ"משפחות קשות-יום" וכל שאר הטרמינולוגיה, המעדיפה להזדהות עם האוייב (משטרה, צבא, שב"כ, יס"מ…), במקום עם אחינו-למאבק.

    ואיך שיהיה: אם יבוא לכם, שנה הבאה אולי, לארגן משהו בקובייבה/זרנוגה, רק תגידו…

    בהצלחה בעתיד!!! אני איתכם.

    דני.

  2. יס"מ -יחידת סיור מיוחדת הגיב:

    היס"מ נראים כמו חילים עם אפודים וחגור
    אין ליס"מ ציוד לפיזור הפגנות ואין הם
    רוכבים על סוסים
    אמצעי התנועה של היס"מ הם אופנועים וטרנזיטים

  3. פלג ספיר הגיב:

    למעשה ליס"מ כן יש ציוד לפיזור הפגנות והם אחד הכלים של המשטרה לפיזור הפגנות "אלימות" (מה שנקרא באנגלית Riot Police). להלן שתי תמונות של שוטרי יס"מ רכובים על סוסים, במהלך פינוי מתוקשר של מאחז:
    — קישור —
    — קישור —

  4. היס"מ הגיב:

    זה עוד כלום, יש להם גם 2 קב"פ, בעלי +2 ליוזמה ותדל0 14. שאל את שליט המבוך שלך לעוד פרטים.

  5. חנוך גנור הגיב:

    עוד על זכר הנכבה: כיצד התייחסו העיתונים לפליטים בזמן אמת:
    — קישור —

  6. YB הגיב:

    מתוך המאמר:
    "בשלב זה השוטרים החלו להתקדם ולדחוק את המפגינים החוצה מהכביש (ובכך יצרו חסימה גדולה יותר של הכביש, שעד עתה לכל היותר היה חסום בכיוון אחד)"

    הכביש היה חסום לפני התערבות המשטרה? אם כך הייתה לה סיבה טובה להתערב.

  7. עמית גבריהו הגיב:

    צריך להעיר: לא רק היום נקרא הכפר ציפורי, אלא גם בתקופת המשנה והתלמוד. ציפורי היתה כפר יהודי גדול ונמצאו בו כמה וכמה בתי כנסת.
    כמובן, ההיסטוריה של ציפורי אינה ממעיטה מן העוול שנעשה לתושביה בשנת 1948.

  8. שיחות רודוס עם הסורים הגיב:

    בשיחות להפסקת האש ברודוס הציעה סוריה
    ויתור ישראלי על הצד המזרחי של הכנרת והשלמה עם כיבוש משמר הירדן על ידי צבא קאוקגי
    בתמורה הבטיחה סוריה שהיא תקלוט את
    הפליטים הפלשתינים
    ישראל סרבה ותבעה נסיגה סורית לקו הבין
    לאומי
    מה זה אומר ?
    זה אומר שמדינות ערב לא התיחסו לפלשתינים כאל עם
    הפלשתינים ראו עצמם בשנות השלושים כחלק מסוריה מוגרביה (הדרומית)

    לחנוך גנור
    ישראל היתה מוצפת בפליטים יהודים ממדינות ערב
    ומהמחנות בקפריסין שנפתחו ב-1949
    האם עיתון ערבי כתב על התרוקנות הקהילות
    היהודיות מתימן סוריה מצרים עירק ?
    ומה אתה יודע על הטבח בתושבי גוש עציון ?

  9. יוסי הגיב:

    באוטובוס חזרה כששמענו יחד את הדיווחים השקריים ברדיו ובטלפון מכל אלה שהתקשרו לשאול מה שלומנו, היה מאד חסר לי קול משלנו שיספר מה ראינו, אז תודה, פלג, על הדיווח הזה 🙂

  10. פלג ספיר הגיב:

    בוודאי שהוא היה חסום – המשטרה עמדה על חלקו, המפגינים הלכו עליו בצידו השני, לכיוון האוטובוסים (לא כהתרסה, אלא מכיוון שהעצרת הסתיימה וכולם חזרו הביתה – די דומה למה שקורה בסוף עצרת רבין או כל דבר דומה), ובתחילת המהומה, כמה שניות לפני הגז ורימוני ההלם, עמדו כ-10 מפגינים על אוטו וצעקו סיסמאות. אני לא ממש רואה מה בין זה לבין זריקת רימוני הלם בשרשרת על משפחות וילדים שלא היו על הכביש או באיזור שלו. דרישה של המשטרה לא ללכת על הכביש הגיונית בעיני – ירי על משתתפי עצרת מאושרת ממש לא.

  11. השימוש במילים עוול וחטא הגיב:

    מזכיר דמעות תנין
    לאנשים שמשתמשים בטרימינולוגיה זו
    לא אכפת מהפליטים
    אלה
    המחזיקים את הפליטים בכלובים במשך 60 שנה
    הם גורמי הרשע
    השימוש בסבל האנושי למטרות פוליטיות
    זועק
    וכל המתחסדים למיניהם מתבקשים להחריש

  12. ג.ר הגיב:

    ועל כך נאמר: מי שתולה שוטרי יס"מ במערכה הראשונה, נותן להם להשתמש באלימות בשלישית.

    עוד בשידורי התמונות של ערוץ שתיים, בו יצא לי לצפות לגמרי במקרה באותו יום, משהו נראה מאוד מסריח. חיכיתי להתייחסות בגדה השמאלית. תודה על דיווח אחר בתוך בליל ה"הם אמרו ‘נכבה’, אז ההפגנה בטוח היתה אלימה ומגיע להם".

  13. פשקויל לחנוך גנור – מי כאן מיתמם? הגיב:

    זו לא חוכמה לבקר ממרום מושבך בשנת 2008 את העיתונות של 48.
    צריך לזכור את המלחמה בין היישוב היהודי לבין אותם פליטים פלסטינים ממש, ולכן אני לא מבין למה אתה מצפה?
    להזכירך, מדינת ישראל קמה באותם ימים והיהודים נלחמו על חייהם, לכן צריך להיות משוגע כדי לחשוב שהפליטים הערבים והסיבות לבריחתם הם הנושא המעניין את היישוב היהודי הנלחם על חייו.

    כרגיל נראה שהאמת נמצאת אי שם באמצע: בתוך הכאוס של 48 גורשו חלק מהפליטים ע"י כוחות צה"ל, חלק ברחו מתוך פחד, הוועד הערבי העביר מן הסתם הוראות סותרות וכנ"ל המנהיגים ערבים המקומיים. אין כאן אשם אחד ויחיד
    ולכן אני חושב שהעיסוק בסיבות הפיכתם של הפלסטינים לפליטים הוא עקר, וזאת משום שעיסוק זה מסיט את תשומת הלב מכך שיש בעיית פליטים קשה ומיידית ונדרש פתרון עכשיו.

  14. מתיישבים? הגיב:

    איזה מתיישבים? חומה ומגדל?
    כזכור לי אף אחד לא נעשה נכה מפינוי עמונה, אף אחד לא איבד עין, ואף מתנחל לא נהרג מירי מג"ב. כל הדברים האלה, וזוועות רבות אחרות, קרו למפגיני שמאל.
    חוץ מזה שאני לא שומע את הכתומים מתרגזים על אלימות משטרתית כשהיא מופנית נגד אנשי שמאל, או כמובן כלפי ערבים. להפך, רק צהלות שמחה ו"כל הכבוד לצה"ל".

    אז תפסיק להתבכיין.

  15. דני מנדל הגיב:

    כשמפנים מאחז של מתנחלים אתם חוגגים שהשוטרים אלימים ואומרים שזו הדרך היחידה.

    מוזר שזה השתנה אצל השמאל שקורא לעצמו ניטראלי ואנושי.

  16. דני מזרחי הגיב:

    פלג ספיר היקר,
    אתה וחבריך בשמאל הרדיקלי הינם תוצר של אינדוקטרינציה נגדית לזו הציונית אך גרועה לא פחות. להט הנעורים חמוד ויפה אך בעוד אתם מאתגרים ובצדק את צדקתו של הנרטיב הציוני אתם מאמצים בגלוי את הנרטיב הפלסטיני- כפי שהוא. בעוד אין עוררין על העוול שנוצר כתוצאה מהכיבוש, הסיפור של 48, ידידי, שונה במקצת. אימוץ טרמינולוגיית החמאס היא פתטית. אני ממליץ לך לקרוא את שלמה אבינרי מיום שישי האחרון בהארץ שמראה עד כמה העם הפלסטיני נכשל כישלון חרוץ- עוד לפני 48 וביתר שאת לאחר מכן- הן בקריאת המפה, הן בטכניקות המאבק, בהכול. מאבק למען זכות השיבה משמעו אחד- המשך הכיבוש. לא יהיו כאן גם בעוד שנות דור אנשים שתומכים בפתרון המדינה האחת ( מלבד אקדמיים ופעילים שניקנאים שלא מכירים במיל את החברה הישראלית) ופתרון של שתי מדינות עם זכות שיבה הוא מגוחך מיסודו.
    זכור-ספקנות היא תכונה ראויה לשני הצדיים- גם את הכבוש והקורבן אפשר וצריך לבקר- כמו שאנו מבקרים את ישראל של 48- מיעוט אזורי מותקף- יהודים שטוהרו אתנית בכל מקום שנכבש ע"י הערבים ועוד ועוד, כך ניתן לבקר את הפלסטינים הכבושים של היום.

  17. יניב עוז הגיב:

    אם זה היה קורה אצל המתישבים לא היית כתוב על כך.

  18. לשיחות רודוס הגיב:

    האם אתה יודע בוודאות שאף עיתון ערבי לא הזכיר את בריחת היהודים לישראל? נראה לי כמו ספקולציה תמוהה קצת.

  19. למנדל הגיב:

    מתי מפנים מאחזים של מתנחלים בדיוק? אולי פעם בעשור, לרגל ביקור של איזה דיפלומט אירופאי, וגם אז ישר מחזירים אותם ומחברים את המים והחשמל.

  20. פלג ספיר הגיב:

    דני מזרחי -מעבר לעובדה שלא התייחסת לכל המאמר למעט הפסקה האחרונה, הרשה לי לאמר לך זאת – המקרה של 48′ נקרא "נכבה" ושל ’67 נקרא "נקסה" (חזרת המחלה, או אם תרצה, אסון קטן יותר), לא במקרה. תחושת האסון שמלווה את העם הפלסטיני מאז אירועי 48′ לא הגיעה משום מקום. היא הגיעה מגירוש המוני של למעלה מ-700,000 איש אישה וילד, ממחיקה של לפחות 531 כפרים שאנחנו יודעים עליהם היום, והמספר רק עולה עם הזמן. עם נפילה לידי מדינה ציונית שמכירה בך כאזרח סוג ז’ תחת ממשל צבאי (ניסית אגב אי-פעם לחיות תחת משטר כזה?) ומפקיעה ממך אדמות על ימין ועל שמאל (וכשאתה מתנגד, יורה בך). תסלח לי באמת שאחרי 18-וקצת שנים של חיים בבועה בתל-אביב וחינוך ציוני, פגשתי פלסטינים אמיתיים, ולא מספרים בספר, והתחלתי להבין באמת את גודל הטרגדיה. אתה רוצה לקרוא לזה טרמינולוגית חמאס? תהנה מהדמגוגיה של עצמך, אבל אל תתפלא אם אנשים לא ירצו להגיב לך על שטויות כאלה. ובכל מקרה, עם כל דיבורי ה"מאזן הדמוגרפי" (מעניין, אגב, איך אתה היית מרגיש לו היו מתייחסים אליך במדינתך שלך כ"איום דמוגרפי"…) הגזעניים האלה, משמאל ומימין המפה הפוליטית, האפליה המתמשכת והתסכול העמוק של העם הפלסטיני כלפי הציונות והציונים, לא ברור לי איך מדינה יהודית, אפילו בגבולות הקו הירוק, תמשיך להתקיים כפי שהיא בטווח הרחוק. לכן אני תומך במדינת כל אזרחיה – וכאן, שוב – בטווח הרחוק – אני כבר לא רואה הבדל בין אם זה יהיה בין הים לגדה המערבית או בין הים לירדן.

    ומר מנדל המסתורי – כשמפנים מאחז של מנחלים (או אפילו התנחלות!) אני אולי שמח על גירוש הגנב מאדמה לא-לו, והחזרתה לידי בעליה המקוריים, אבל מכאן ועד תמיכה באלימות משטרתית הדרך ארוכה. מכמה סיבות: הראשונה בהן היא שהייתי רוצה לראות את המתנחלים מבינים מה הם גורמים לעם הפלסטיני וכמה שנאה הם יוצרים, ומחליטים לעבור דירה בעצמם, וכן כי כל אלימות שאתה מפנה כלפי מגזר באוכלוסיה, ואודה בכך שהמתנחלים הם אפילו לא מגזר אהוד במיוחד, אתה מחזיר על עצמך בחזרה. ואכן, אלימות משטרתית כלפי מפגיני שמאל ופלסטינים לא חסרה. למעשה, היא אפילו חריפה יותר (ביחוד במקרה של הפלסטינים) מזאת שמסכני המתנחלים מקבלים. חבל רק שבמקום להבין זאת, מתנחלים רבים ותומכיהם מעדיפים לעודד אלימות כלפי שמאלנים ופלסטינים ולהתעלם מכך שגם כאן, האלימות הזו חוזרת אליהם בחזרה. ואגב, למען הפרוטוקול, היתה זו דווקא האגודה לזכויות האזרח, הכה שנואה על הימין, שמחתה על מעצרים מנהליים של פעילי ימין, אלימות משטרתית והשתקה.

  21. איתן חג’בי הגיב:

    בתקשורת הערבית קיים סיקור מסורתי ומתמשך על יהודים שגלו מארצות ערב.
    לראיה הספר החדש הפופולארי והמוערך "עמארת יעקוביאן" (בניין יעקוביאן), שגם הפך לסרט מדובר ופופולארי: סיפורו של בניין בקהיר והאנשים שגרים בו, שחלק מהם הם יהודים שבשנות ה60 לאחר עסק הביש והתגברות הלאומנות הערבית הנאצרית נאלצים לעזוב את מצרים.
    או כתבות באלג’זירה על קהילות יהודיות – ואפילו כתבה על הקהילה היהודית העתיקה בבטבריה, שכללה ראיונות נרחבים עם בני הקהילה כשהסיקור יוצא מנקודת התייחסות לקהילה כקהילה יהודית ערבית נוספת בתוך רצף קהילות יהודיות בערב אבל עם זיקה שורשית וקדומה לארץ כפי שיש לשאר הפלסטינים ועם גורל ייחודי יהודי-ערבי-פלסטיני.
    או כתבה על יהודי תימן, או על שבטים יהודיים עתיקים מזמנו של מוחמד, והרבה אזכורים בכתבות עומק על החברה הישראלית, למשל אחד שראיתי על רצח רבין שמציין את ועוסק בפלונטר הציוני-אשכנזי-ספרדי-אירופאי-ערבי של החברה הישראלית איך הוא נוצר וכיצד הוא מתפקד בפוליטיקה ובאקטואליה הישראלית לאחר אוסלו. השבר של יהודי-ערב נוכח היה בכתבה לעומק ולרוחב כגולים-שבים-כבושים-גאולים-מופלים.
    בסוף השבוע הייתי בבלעין שמעתי רדיו צות אלחרייה (קול החרות) שמשודר מעזה, השמיעו שיר של אמן דבקה ששר בחתונה פלסטינית, השיר נפתח בפנייה מבודחת ("מה יש לה, לאמריקה? רק אלוהים יודע. היי! אני אחיך ראמספלד, בוש! קונדוליסה רייס!) וממשיך להתפתל כהנה וכהנה בלעג מריר לסבך ההשתלשליות והגורמים של "המצב" באופן מגניב כציורי-מסע גיאופוליטי ("יאללה לעיראק! לעיראק!") וגם עובר ונוגע בחורבן היחסים עם היהודים (בעברית: "מה העניינים שמעון? היו זמנים, שמעון, היו זמנים! אתה אחי בלב שמעון!! היו זמנים…"

  22. Ofira Roll הגיב:

    I was not there to see and feel it but I got the following video that made me so angry and confused regarding the goals of the police. For years I believed that the police is for the people and lately I feel that the police serves their own needs/wishes/aggression. I do not know what I can do more than writing here and everywhere…

    — קישור —

  23. חיים ו. הגיב:

    "עם כל דיבורי ה"מאזן הדמוגרפי…אפליה המתמשכת והתסכול העמוק של העם הפלסטיני…לא ברור לי איך מדינה יהודית, אפילו בגבולות הקו הירוק, תמשיך להתקיים כפי שהיא בטווח הרחוק. לכן אני תומך במדינת כל אזרחיה"
    סלח לי פלג, לא הבנתי את הקשר בין הסיבות לתוצאה.
    האם אתה טוען שהמאזן הדמוגרפי יביא כלייה על מדינת ישראל?
    האם אתה טוען שהפלסטינים בתסכולם יביאו כלייה על ישראל?

  24. אייל – הבעייה עם הנכבה, מפי איש שמאל ציוני ארכאי הגיב:

    אני באמת ובתמים מזדהה עם סבלם של הפלסטינים. אני מזדהה עם תחושת האסון שמלווה אותם בכל פעם שהם חושבים על מאות אלפי הפליטים שגורשו מבתיהם. דבר אחד אני מתקשה להבין – מדוע הנכבה מבחינתם היא היום בו בן גוריון הכריז על עצמאות מדינת ישראל בהתאם להחלטת האו"ם?
    הרי באותו יום, ה15 במאי 193\48, הצד הערבי היה בטוח בנצחונו. על הרבה עובדות ניתן להתווכח, אבל על העובדה שהצד הערבי החל במלחמה אי אפשר (וזה ממש לא משנה שזו בדיוק התגובה שבן גוריון ציפה לה על מנת לקבוע עובדות בשטח). עצם ההחלטה על קביעת התאריך הזה לציון האסון של העם הפלסטיני היא לטעמי הבסיס להתנערות הפלסטינית בפרט והערבית בכלל מאחריות למצב במזרח התיכון. החל משנת 1991 ישנן שיחות שלום בין ישראל לפלסטינים במישורים כאלו ואחרים, ואני שואל, באמת ובתמים, איך אתם יכולים לרצות לעשות איתי שלום, אך באותה מידה לטעון שלא רק עצם קיומי, אלא היום שבו נולדתי (עוד לפני שנשפכה טיפת דם אחת והוגלה פליט אחד) הוא האסון הגדול שלכם.
    במידה והיה נקבע היום בו נכנע הצד הערבי וחתם על הסכמי הפסקת האש עם ישראל כיום הנכבה, הייתי מבין. במידה והייתם קובעים את יום הכניעה ב67 כיום הנכבה אפילו הייתי מציין אותו איתכם.
    מה שיש לי לומר לצד הפלסטיני הוא – תפסיקו להתנער מאחריות. תפסיקו לדבר בשני קולות (אני יודע שגם הצד הישראלי נוהג כך וזה מאד מכעיס אותי – אני לא מתנהג כך), קחו אחריות, לפחות חלקית, לגורלם של הפליטים. אל תבטיחו להם הבטחות שווא, יש אנשים זקנים במחנות פליטים שמשוועים למעט נחת לקראת סוף ימיהם. הם לא יחזרו להתגורר בכפרים מהם גורשו, אבל הם יכולים לחיות חיי רווחה במסגרת המדינה הפלסטינית או במסגרת אחרת במדינות ערב.
    אל תתנו להם להינמק.

  25. דני מזרחי לפלג ספיר הגיב:

    פלג היקר,
    אני לא תל אביבי, גם לא בן 18. בוא לא נתחיל להתחרות בינינו מי נסע יותר פעמים לשטחים, חבל. גם לא מי פגש "פלסטינים אמיתיים".
    רק שים לב ידידי שהספקות שלך והביקורת שלך שמופנות מול החינוך ששנינו גדלנו עליו אינן קיימות בהקשר לנרטיב של הצד השני. כראוי לשמאלן רדיקל אינך מבקר את הצד הפלסטיני. אני מבין לחלוטין את הכאב האישי והקולקטיבי של הגירוש ( אגב, מתוך 700,000 לא כולם גורשו- חלקם הגדול ברח- היכן שהם נשארו היהודים לא נהפכו לפליטים כי אם טוהרו לחלוטין). האמן לי ששנים ארוכות כפעיל שמאל בשטחים הפגישו אותי עם סיפורים קורעי לב. עם זאת, ההתנהלות הפוליטית של הפלסטינים מטומטמת מא’ ועד ת’. קריאתם את המפה גובלת באינפנטיליות וחוסר יכולתם להתגבש כתנועה לאומית אחידה בעלת מטרות אחידות היא מקרה עצוב. חוסר הסכמה לחלוקת האו"ם שהיו הם משוועים לה, הכרה מאוחרת ובלתי מספקת במציאות הפוליטית באזור, הדגשת זכות השיבה על פני דרישה למדינה, כל אלו ועוד יוצרים סיטואציה מורכבת. הפשטנות שאתה ורבים מחברי אתר זה קוראים את המפה היא עצובה. אתה מתעלם מהמלחמה שהתחוללה ב-48 ומהיותו של הצד היהודי הצד המותקף והחלש, מהעובדה כי לא היתה מעולם מדינה פלסטינית ( מה שלא מקטין כמובן את דרישתם הצודקת למדינה), את המאבק המזוין והפיגועים להם כל איש שמאל חייב להתנגד ( בדיוק כפי שאני מתנגד לכל התנחלות ואלימות מעבר לגבולות 67).
    אתה מאמץ טרמינולוגיה נפסדת של בחור צעיר שרואה שחור מול לבן וחושב שהחזרת הגלגל ההיסטורי אחורה לטרום 48 תשנה משהו. נהפוך הוא ידידי. מדינת כל אזרחיה קיימת בעולם בצורה אחת והיא קבלתו של אתוס קולקטיבי אחד ואחיד ע"י ארחים מדתות שונות ומתרבויות שונות. צרפת נראית לך נאורה, כך רוב מדינות אירופה וארה"ב אך בפועל אין שם מקום למיעוט לאומי בעל אתוס מכונן אחר. מדינת כל אזרחיה משמעה ביטול שני האתוסים שקיימים קם והפיכתם לאתוס אחד- זה לעולם לא יקרה. לכן אתה וכמותך אינם מקדמים את השלום כי את המשך הכיבוש לאור הצבת מטרות פוליטיות אינפנטיליות- בדיוק כמו שהימין הישראלי והימין הפלסטיני עושים מזה 60 שנה.

  26. יוסי הגיב:

    אייל, למד מעט היסטוריה. יום הכרזת המדינה ב-15 במאי היה קודם לפלישת מדינות ערב אך היה כבר לאחר חצי שנה של מלחמה עם הפלסטינים, בה הובסו ובה כבר גלו רובם הגדול. אחר כך רק קובעה גלותם כאשר ישראל החריבה הכפרים שנטשו וסרבה להחזירם. לכן משמעות ציון הנכבה בתאריך זה אינה מה שאתה חושב כלל. זהו תאריך תבוסת הפלסטינים והליכתם בגלות.

  27. אותנטי כזה כאילו הגיב:

    לדניאל קלטי-
    שאלה לי אליך:

    מה יחסך לפלסטינים\ערבים אזרחי ישראל, מוסלמים בין השאר שמשרתים בצבא, במשטרה ובתפקידי מפתח בממשלה\כנסת ושאר מוסדות המדינה?

    תודה מראש על תשובתך.

  28. דניאל קלטי ל"כזה כאילו" הגיב:

    מכיוון, שבשונה מרבים אחרים, אני א?ינ?נ??י גזען, יחסי לשוטרים ערביים זהה לחלוטין ליחסי, לשוטרים יהודיים – לצד צער מסויים שאני חש כלפיהם, כי הם מסרבים להבין, שבעיני הציונות הם סתם כלבים צייתניים ולעולם, לעולם לא יקבלום בתור שווים, רק כי שירתו יחדיו היכנשהו. חל לי עליהם, כי דבר זה לא יובילם להשתלבות – כי השתלבות אמיתית, תוכל לבוא רק כתוצאה משוויון – ושוויון יוכל להיות מושג, אך ורק, באמצעות מאבק.

    ואם מוסלמי כ??ל?ש??הו?, משרת בצבא-הכיבוש – מבחינתי הוא משת"פ פתטי, לא דבר מעבר לכך.

  29. עומר נחמן הגיב:

    קצת מזכיר לי משהו ששמעתי מפי בחור דרוזי (או שסיפרו לי שאמר… לא באמת משנה) –
    בישראל, כמו בסוכות, יש ארבע מינים: יהודים – שעושים צבא ומקבלים מהמדינה יחס טוב, יהודים חרדים – שלא עושים צבא ומקבלים מהמדינה יחס טוב, ערבים – שלא עושים צבא ולא מקבלים מהמדינה יחס טוב, ודרוזים – שעושים צבא ולא מקבלים מהמדינה יחס טוב. בצורה דומה גם למשטרה, והלוואי והעדה הדרוזית תבין זאת מהר ותפסיק לתמוך במדינה עד שזו תיתן לה יחס שווה.

  30. אותנטי כזה כאילו הגיב:

    דניאל- מדוע לדעתך דווקא הערבים המוסלמים ספציפית הם סתם כלבים צייתנים ולעולם לא יקבלום בתור שווים?
    האם שוטרי היס"מ הם אינם כלבים צייתנים? האם מישהו קיבל, מקבל או יקבל אותם אי פעם בתור שווים?

    מדוע רק ערבי-מוסלמי הוא משת"פ פתטי וערבי-יהודי הוא כביכול קובע מדיניות ואחד ממחלקי העוגה?

    לאורך כל ההיסטוריה של מדינת ישראל היא הוכיחה פעם אחר פעם שיהודי מדינות ערב הם בסך הכל בשר תותחים וכלי משחק שלה במאבק לשליטה באיזור.

  31. ערן אלחייק הגיב:

    בשבוע שעבר ראינו שקצין צה"ל (צבא הכיבוש לנאצים) ירה על מפגין ישראלי והיום אנחנו קוראים על הסיפור הזה.

    אז כן הם יורים גם בישראלים וטוב להבין את זה במוקדם מאשר במאוחר.

  32. חייל צה"ל הגיב:

    ערן,נכון הם יורים גם בישראלים ובערבים ובכל אחד שלדעתם מסכן אותם (לאו דווקא פיזית) וכן הם יורים גם בכאלה שקוראים להם נאצים בלי לדעת כלל את משמעות המושג עצה לי אליך ידידי,סדר בלשון מונע כדורי גומי בראש.

  33. ל"חייל צה"ל" הגיב:

    יש לך מקום של כבוד בוורמאכט

  34. לחייל צה"ל הגיב:

    ולכן אולי ראוי לשנות את דעתם של החיילים.

  35. ארנה כהן הגיב:

    פלג שלום,
    שמי ארנה כהן ואני עורכת דין בעדאלה. אנחנו אוספים עדויות וכן צילומים לצורך מיצוי הדין עם השוטרים שאחראים לאלימות הקשה כלפי משתתפי תהלוכת השיבה בספוריה וכן לצורך ההגנה המשפטית באם יוגשו בעתיד כתבי אישום כנגד מי ממשתתפי התהלוכה (כל העצורים לשמחתנו כבר שוחררו אבל אי אפשר לדעת האם יוגשו בעתיד כתבי אישום)
    אשמח אם תיצור אתי קשר: טל’ 04-9501610

  36. רהב עטיה הגיב:

    נראה לי שפלג הבין את הטעויות שלי ועשה תשובה גם אתה מוזמן ללכת בדרכו ולהצטרף לימין המאמין ואל תסתתר תזדהה כך אולי תפתח אישיות כלשהי

  37. רהב עטיה הגיב:

    פלג רק חבל לי שאתה וחברייך בעדללה מנסים לתאר דבר שקר ועלילה כי ידוע לך בוודאי ששכחתה משום מה להזכיר את האבנים שחברי עדללה זרקו על רכבים עם דגלי ישראל ואת הפרובוקציות שעוררו כל השבב שלך בעללה אז תעשה תשובה יהודי יקר ותחזור בך מהשקרים ותשובה מלאה לפני כיפור ותתגיס לצהל
    אשרייך צדיק

  38. למערכת הגיב:

    למה מפרסמים תגובות חסרות ערך כשל המגיב רהב עטיה.

  39. נחשון הגיב:

    מר פלג ,טול קורה מבין עיניך…אני מצטט אותך "..באם המשטרה היתה משתמשת אפילו רק בחצי מהאלימות אותה הפגינה אתמול ..אז הנה דוגמה קטנה מאלימות נגד יהודים ולא נפתחה שם חקירה. — קישור —

הגיבו לעמית גבריהו

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים