הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-12 במאי, 2008 73 תגובות

אחד המובנים מאליהם השגויים הוא שכל התנועות הפמיניסטיות משתייכות גם למשפחת התנועות ההומניסטיות. הבדותה הזו מקורה בבערות או בחוסר אומץ לב לומר את האמת. והבדותה הזו מזיקה, שכן היא מעניקה לנשים פמיניסטיות כוח של לגיטימציה לקידום ערכים שוביניסטים, כמו שירות נשים בצבא.

את הבדותה, כי כל התנועות הפמיניסטיות הן הומניסטיות, ניתן להפריך בקלות. כך, למשל, תנועה פמיניסטית רחבה באיטליה דווקא שיתפה פעולה עם הפשיזם וראתה בפשיזם כלי להגשמת הפמיניזם. היא העדיפה את המפלגה הפשיסטית על פני המפלגה השמרנית, למשל, כיוון שזו הצהירה על תמיכתה במתן זכות הצבעה לנשים, בעוד זו התנגדה לה. גם במקומות אחרים היו פמיניסטיות שראו בפשיזם כתנועה שתגשים את הפמיניזם. כך, למשל, באנגליה הפמיניסטית מרי אלן טענה, כי האיחוד הפשיסטי הבריטי הוא שיוביל להגשמת הפמיניזם.


דרך אגב, בניגוד גמור להצהרות אותם פשיסטים איטלקים, דווקא מובילי המהפכה הצרפתית התנגדו בעוונותיהם הגדולים לזכות הצבעה לנשים, שכן הם חששו מהשפעת הכמרים על הצבעת הנשים. חשש זה התגשם בבחירות המשמעותיות ב-1933 בספרד, שבו הנשים, שהושפעו מהכנסייה, העלו לשלטון את האנטי-רפובליקנים.


קווזי-פמיניזם אנטי-הומניסטי ניתן למצוא גם בפלגים בחמאס שקוראים לאפשר גם לנשים להיות מחבלות מתאבדות ולבצע זוועות נגד אזרחים, לרבות ילדים ונשים, בישראל.


אך הפמיניזם השוביניסטי אינו רק נחלת איטליה הפשיסטית או החמאס. למעשה, גם בישראל רווח פמיניזם שוביניסטי. אחד מפסקי הדין החשובים בעיצוב הפמיניזם המשפטי בישראל הוא פסק דין אליס מילר. אליס מילר עתרה לבג"ץ בתביעה שיתאפשר לה לצבוא צבא בקורס טייס, לאחר שהצבא חסם אותה אוטומטית מחמת מינה (אני נוקט במילה "מין", ולא מגדר, שכן הצבא והממסד אינם מכירים בהבדל שבין זהות מינית לזהות מגדרית). למעשה, בג"ץ החליט, כי לאישה יש זכות להיות טייסת בחיל האוויר הישראלי, שמפציץ ילדים ונשים בלבנון ובפלשתין ומטיל עליהם משטרי אימים (פסק הדין ניתן עוד לפני נסיגת הצבא הישראלית מקרקע לבנון). פסק הדין הזה מזכיר את הקריאה בחמאס לאפשר גם לנשים להיות מחבלות מתאבדות.


מעניין, שגם בארה"ב אחד מפסקי הדין החשובים בעיצוב הפמיניזם המשפטי עסק בזכותן של נשים להתקבל לבית ספר צבאי.


הפמיניזם השוביניסטי הלז איננו קורא לפמיניזציה של הסדר החברתי. חלף זאת, הוא פמיניזם של קבוצת לחץ נשית, לעתים קרובות מליאום או מגזע מסוימים. ההבדל המרכזי בין הפמיניזם של הסדר לבין הפמיניזם השוביניסטי הוא שהפמיניזם של הסדר שואף לסדר חברתי שמבטל את יחסי ההיררכיה המגדרית, גזעית, מעמדית וכו’ ומשתית את היחסים האנושיים על עקרונות של שוויון, חירות, אחווה וכבוד האדם. לעומת זאת, הפמיניזם השוביניסטי רוצה לשחרר נשים או נשים מקבוצה מסוימת מעמדת הנחיתות ולהזניק אותן על עמדת העליונות. הפמיניזם השוביניסטי בישראל מניף את דגל שירות נשים ביחידות קרביות בצבא, וכל זאת אף על פי שמדובר בצבא דיכוי, שמדכא גם נשים וילדים, ובגוף שאחראי להפצת נשק לרבות לדיקטטורים ולמי שמצבעים בו מעשי אונס ורצח, ובגוף שאחראי במשך שנים לדיכוי נשים בשורותיו ולאלימות סימבולית גברית.


הפמיניזם השוביניסטי איננו מתמצה רק בצבאיות. הפמיניזם השוביניסטי הפסיאודו-ליברלי גם לוחם למען זכותן הגעתן של נשים לדרגות שתלטניות ונצלניות בשוק העבודה. הוא לוחם על זכותן של נשים להיות נוגסות-קפיטליסטיות. מדובר בתפקידים, שאינם יאים לא לגבר ולא לאישה.


חלף הפמיניזם השוביניסטי, יש לתמוך בפמיניזם הומניסטי-שמאלני, כזה שיוביל לפמניזציה של הסדר החברתי, לשוויון ולחירות לנשים, למיעוטים, למהגרי עבודה וכו’, כלומר לצדק לגר ליתום ולאלמנה. בישראל, הפמיניזם ההומניסטי-שמאלני מוצא את ביטויו בתנועת "פרופיל חדש".


בין הפמיניזם ההומניסטי-שמאלני לבין הפמיניזם השוביניסטי קיים גם פמיניזם שהוא אמנם מורכב מאנשים ששותקים נוכח זוועות כלפי קבוצות אחרות, וחלקם אף תומך בהם, אך הוא אינו תומך בהן או שותק מכוח הפמיניזם. כזו היא, למשל, תנועת "קולך", שאני רואה בה כפמיניזם המשמעותי ביותר בישראל. קולך איננו קורא להפסקת העוולות נגד הפלשתינים, וחלק מראשותיו הן גם מתנחלות. יחד עם זאת, הוא גם נאבק בשוביניזם בחברה הדתית, בבתי הדין הרבניים ובמסורת, וזהו מאבק חשוב מאין כמותו. זהו מאבק ייחודי לתיקון מסורת שתשרוד ומאבק שבמידה בלתי מבוטלת נאלץ להמציא את עצמו. זהו מאבק שפירותיו, בין מבורכים ובין מובאשים, יעמדו למשך דורות.

תגובות
נושאים: מאמרים

73 תגובות

  1. יובל הלפרין הגיב:

    איזה סוג של פמיניזם זה שילוב נשים כמחסלות בכירות במאפיה של סיציליה? ושל שיקגו? ושל הפדרציה הרוסית?

  2. ליובל הגיב:

    ומה לגבי שילוב נשים בין תלייני הנואפות, ההומוים והלסביות באיראן? מה אינה מיכאלי תחשוב על כך? והאם יהיה מותר לגבר לומר פיפס?

  3. חסן הגיב:

    אינה מיכאלי – למה זה שאת אישה אומר שמותר לך להפציץ את האחים שלי בעזה? ומה זה משנה לי אם אורי וייס יהודי או ערבי – גבר או אישה?

  4. וואו, שתי כותבות שנפסלו הגיב:

    האם הרמה של מאמריהן היה ברמה של תגובותיך? ואולי מדובר בך, ושוב בך שכתבה תחת שם בדוי? אפשר לעשות ניסוי פשוט- לקחת מאמר של אשה שנפסל ולשלוח אותו שוב תחת שם של גבר, ולראות מה יקרה.
    כרגע מי שמתפקדת כפקידה פלוגתית\משק"ית ת"ש\יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים היא דווקא את, שבודקת מה יש לכל אחד ואחת בין הרגליים בלי קשר לתפקידו בכוח, בין אם מדכא או מדוכא, עובד או מנצל.
    בקיצור, תחי עפרה שטראוס, שרי אריסון וציפי ליבני.

  5. ליהי לפיד הגיב:

    נכון, אני מסכימה עם אינה. צריך יותר נשים בדירקטוריונים של תאגידים, במטכ"ל, בשולחן הממשלה ובבורסה. הרי יש זהות אינטרסים מוחלטת ביני לבין שרי אריסון לבין עובדות הבנק שלה (או מפוטרות "שיכון ובינוי"), כולנו צריכות לעבוד יחד בשביל להגדיל את יצוג הנשים בשיח הציבורי ובמדור המאמרים של "מעריב". וכמובן בערבי העצמה נשית ב-450 ש"ח למפגש.
    ותודה לעוזרת הניגרית שלי שהביאני עד הלום.

  6. מירית ללזו שענתה לנועה הגיב:

    "ראוי לתואר גבר" – מה גבר זה כמו דוקטור? ומה זה אומר לך שאני אישה? מה לכן לי אין אומץ? את מדברת בכל המטאפורות השובניסטיות מביצ’ית ועד ביצים. את ראויה לתואר משתפית. אז במקום לחלק תארים שוביניסטים, תדאגי לתארים שלך ותלכי להשלים בגרויות.

  7. נגד כיבוש הגיב:

    והקטע היפה באמת, הוא שאילו אינה היתה מעמיקה קצת בפמיניזם הפורמלי שלה, היא היתה תומכת בסיפוח מוחלט של שטחי עזה והגדה לישראל, כולל כיבוש מוחלט של שטחי המזרח התיכון על ידי אמריקה. הרי עם כל הבעיות, מעמדן של נשים בחיפה ובאוקלהומה טוב יותר מזה בחאן-יונס ובקהיר. זה שהיא שמאלנית מראה רק על חוסר הקוהרנטיות של הדוגלות בפמיניזם הפורמלי (שזכה משום מה לתואר "ליברלי").
    אחחח, עד כמה אשנא את הפוליטיקה המצוצה מהאצבע של האקדמאים הפלצנים.

  8. למגיבה ללא השם (אינה?) הגיב:

    "רצוי לחפש קנדידטים עם ביצים קצת יותר מרשימות (וגם קצת יותר שכל לא היה מזיק, למרות שזה עניין משני. את השכל אנחנו יכולות לתרום)."
    משפט מגעיל. את לא ראויה לקרוא לעצמך לא פמיניסטית ולא שוויונית ולא כלום. את עסקנית קטנה שמחפשת ג’ובים תחת כיסוי של אפליה מתקנת. לכי למרכז הליכוד, אולי מחפשים שם עוזרת פרלמנטרית בשריון.

  9. אירית הגיב:

    כל שלל התגובות שבאו אחרי התגובה השניה שלי, לא שייכות אלי ותודה על התארים והסופרלטיבים.

    אצמצם את הטענה שוב – מסכימה עם אינה.
    2. לא מסכימה עם נועה.
    3. תגובה אפקטיבית למדיניות של הגדה השלישית צריכה להיות סולידרית ונחרצת.
    4. שילוב נשים בצמרת הקולוניאליזם או מתקני העינויים של השב"כ הוא נושא ראוי לדיון לאחר שהתברר שנושאי דגל הפועלים, נגד הכיבוש והשמאל – נאה מקיימים מה שהם דורשים, כלומר מראים שהשיגו שוויון בחצר הקטנה שלהם. ביקורת על ציפי לבני לא מעניינת אותי באתה שבו יש פחות נשים מאשר ב"קדימה" (של לבני).
    הניסיון להציב את זה כברירה (להיות מדוכאת אבל בין הטובים או לקבל שוויון בקרב המדכאים) הוא נואל. ואם כן – בטח, אני הולכת לקבל זכויות שוות אצל לבני.
    יש מדיניות באתר זה שמעודדת דיכוי נשים בשם "הנאורות ונגד הכיבוש". זה כבר שקוף, והאמת נוזלת מתחת למסיכות הנמסות בחום הקיץ.

  10. גאידמק הגיב:

    והעניין הוא, שאינה מיכאל בעצמה הרבתה לפרסם מאמרים בגדה. לכן אין שחר לדבר על אפליה. אבל עזבו, תמשיכו להתעסק ב"שיח הנשי" ב"פטריארכיה", ב"מגדר מול מין", בזמן שאני אהפוך לראש ממשלה ואמכור את כולכם לעבדות.

  11. חיים ו. הגיב:

    ליהי לפיד כותבת "הרי יש זהות אינטרסים מוחלטת ביני לבין שרי אריסון לבין עובדות הבנק שלה" וכאן בדיוק הכשל.

    אין זהות אינטרסים בין נשים מלבד שוויון הזכויות. כל אמירה על "זהות אינטרסים" בין נשים מעבר לזאת היא מקבילה לאמירה "כל הנשים – (השלימי כפי רצונך)". מעניין אם ליהי לפיד מחפשת זהות אינטרסים בין נהג מונית ללב לבייב, או שהיא מבקרת גברים מצליחנים על שהם מעסיקים עוזר אישי, נהג, טבח ופקיד כדי לנהל את זמנם וכשרונם יותר טוב.

    ביקשתי מאשתי להגיב כאן, היא מסרבת. אשתי שתחיה היא אשת קריירה מצליחה, בבעלותה רשת קטנה של בוטיקים לרהיטים, כלי בית וכדומה, יש לנו מטפלת לילד שמבלה אתו בערך חמש שעות ביום, יש לנו גם מנקה שבאה פעם בשבוע וכובס שמגיע אף הוא פעם בשבוע. האם ליהי מציעה שאשתי תמכור את העסק או שאני אתפטר מעבודתי בכדי שנפטר את המטפלת, המנקה והכובס ונעשה את עבודות הבית בעצמנו? מה כלכך מיוחד בעבודות הבית?

    אני מצטט ממנה "הטענות הצבועות והמתחסדות מנשים אנטי-פמיניסטיות שנולדו עם כפית של כסף בפה ולא עבדו למחייתן(אבל באמת למחייתן) יום בחיים פשוט עושות לה בחילה", כך האשה (האשה התחילה את הקריירה בניקוי בתים ומדרגות, ממש עצבן אותה עניין הניגרית והעד הלום).

  12. לסינדי הגיב:

    קודם כל, תמיד יכול להיות יותר גרוע. ראש ממשלה סוחר נשק ופושע בינלאומי עוד לא היה לנו.

    לא הבנתי את הקטע עם היונים. אני לא חזק במשלים.

    נשים זה טוב ויפה, אבל כרגע לא קורעים לפלסטינים את הצורה כי יש לחלקם רחם. אינה מיכאלי והשאר הן פשוט פלגניות שמחפשות תירוצים לא להשתתף במאבק למען שחרור האנושות עד שלא יסדרו להן מניין.

  13. קשקושיאדה הגיב:

    אין שום אפליית נשים בשמאל. כל ההתחשבנות והספירת-אסטרוגנים בכל ארוע ובמה אפשרית היא לא יותר מאשר בניית תלי-תילים על כלום. העובדה המצערת היא כי רוב השמאל מורכב מבני ובנות המעמד הבינוני ומעלה, ושם, כרגע, יש יותר בנים מאשר בנות.

  14. סינדי לגאידמק הגיב:

    ותחת הישבנים של עובדי משרד הבטחון או הנשיא קצב, וכמה אנשי שמאל מיופיפים – נהנינו מכל רגע של עבדות.

    על האיום ב"גאידמק הנורא" נאמר –לא מאיימים על יונה ביין. והמבין יבין.

    כל מה שנותר פה באתר זה לאיים על הנשים בגאידמק או לעאשים אותן במצב בעזה ?

  15. לאינה הגיב:

    2. טוב
    3. שיהיה
    4. בסניף רחובות של המפלגה הקומוניסטית הישראלית יש פחות נשים מאשר בצמרת "הליכוד". מסקנה: למפלגה הקומוניסטית אסור לבקר את הממשלה.

  16. לחסן הגיב:

    בהנחה שצה"ל לא יגייס נשים בכלל, האם לדעתך יהיו יותר או פחות פצצות על עזה ?. לשיטתך, עד שהמשיח לא בא (והעולם יתוקן מכל פגעיו) נשים צריכות לשבת בבית כי אחרת הן יתגברו את הרעים.

    מדובר פה כרגע על אתר שמאל רדיקלי שבוחר מכל הנושאים (וכרגע לא חסר מקרים שעליהם אפשר לכתוב ברוח שונה על מצב הנשים בישראל) להיטפל לתביעה לשוויון במסגרת צה"ל ולהפוך את זה לדלק נוסף במדורת השוביניזם הפורח בארץ.

    במקום לברבר כל כך הרבה, האתר צריך לדאוג לכך שמחצית הפירסומים בכל דף יהיו פרי עטן של נשים. ואם חסרות נשים מוכשרות מספיק להגיע לרמה המדהימה הזו, אפשר לתרגם מאתרים זרים לוהציב. התירוצים מתחילים לייגע.

    המאמר של אורי דומה לאלה ששוללים שחרור עזה כי "החמאס שולט שם והוא איכס". ככה לגבי נשים, בוא נשחרר רק חצי, כי החצי הימני הוא "לא ראוי". איזה שטויות

  17. סינדי הגיב:

    ראש ממשלה סוחר נשק ופושע בינלאומי עוד לא היה לנו ?

    אולי תצביע על אחד שלא עונה על התיאור הזה בעשרים השנה האחרונות ?

    —–
    אתה לא עונה לעניין. אתם, השמאל לא עשיתם כלום בקשר לעבדות ולשפחות המין עד כה, כך שהצגת גאידמק כאילו ירע את מצב הנשים היא דמגוגיה.

    כתבתי סינדי, ולא בכדי. באתר הזה – אם אינני טועה – סינדי (ושאר שפחות המין של המערכת) היא אשמה בגירעון המזרח התיכון. נו, אז לפחות אצל גאידמק היא תקבל פרס ישראל ולא מטחי עגבניות מ"נאורים" כמו העורך דין פלדמן וחבריו, מגני הזכות לאנוס ולהתעסק עם ילדים.


    יכול להיות רע יותר. על זה אין ויכוח..

  18. סטודנטית הגיב:

    חובה להוציא את הגברים מהחוג למגדר. מה פתאום שהם יכתבו על פמיניזם?

  19. לילי הגיב:

    האם נראה לכם הגיוני לבקש מנשים בישראל לוותר על שירותן הצבאי תחת ניסוח כושל של פמיניזם? האם היותי אישה מחייב שאצא כנגד הצבא במדינתי?
    קודם תסתכלו סביבכם, טוב לכם בארץ? אתם נהנים מהחופש הזה להסתובב ברחובות ולקיים את מצוותיכם?(וואו, גם אישה גם שומרת מצוות וגם ימנית – בושה וחרפה, לא זכאית בכלל לקרוא לעצמה אישה)…..
    אולי כל גבר גם לא ישרת ויודעים מה? בואו ניתן את המדינה היחידה שיש לנו, לפלשתינאים. לא, למרות מה שעובר בראשכם השמאלני אינני בעד הכיבוש אולם הפיתרון המטומטם הזה לוותר על ההגנה שלנו באשר אנחנו נשים נראה לי פשוט הסוואה של האידיאולוגיה השמאלנית שלך מחבר יקר. בטוחני שיצאת מהצבא על נפשי – או אולי הינך אחד מסרבני המצפון?יפה לך ולאידיאולוגיה שלך בזמן שאתה נהנה מהפירות של מות ילדינו בני ה18 שנלמים בשביל שאתה תחיה בשלום עם האידיאולוגיות השמאלניות שלך עם החברים הפלשתינאים החמודים שלך שמתפוצצים כל שני וחמישי או בוחרים לעלות על טרקטור ולדרוס עשרות אנשים.
    ישר כוח לך ולמאבקך!
    אל תכליל את כל הציבור הנשי יחד איתך. שכן אם אתה מדבר על אפליה בשם האפליה, נראה לי שבגישה זו שלך אתה מפלה ציבור שלם של נשים ימניות.
    תודה ושלום עלי אדמות

  20. אורי וייס הגיב:

    כעת עם הייוודע העובדות על הזוועות שמעוללות חיילות בצבא הכיבוש, המחלוקת מוכרעת:
    — קישור —

  21. ברק הגיב:

    אורי היקר,
    הטעות שלך היא שאתה מבלבל בין המושג צבא (שהוא אנטי-הומני בהכרח, לטענתך) לבין שוביניזם.
    הצבא אינו מוסד שוביניסטי בהכרח (בוודאי לא כיום, כאשר הכיוון הוא שיתוף מלא של הנשים). יתכן שהצבא הישראלי הוא לא-הומני (וזה ויכוח אחר), אבל תופעת הנשים בצבא זה לא פמיניזם שוביניסטי, זה לכל היותר פמיניזם לא-הומני.

    עוד ביקורת ואולי אפילו פגם לוגי בחיבור שלך היא, האם הפמיניזם יש בכלל ריב עם ההומינזם ?
    זאת-אומרת, אם כטענתך הפמיניזם יכול להיות גם הומני וגם לא-הומני, אז אולי אין שום קשר הכרחי בין שני המושגים. ומכאן, כל הדיון שאתה מנסה להציג הוא עקר !
    נכון, צריך לסיים את הכיבוש, ואולי צריך לפרק את הצבא (לטענתך) – אבל אין לקריאה הזאת שום קשר לפמיניזם. כי הוא יכול לגרוס כך ויכול גם לגרוס אחרת.

    ואם נהיה יותר רציניים, לדעתי יש לפמיניזם מספר ערכים מהותיים אשר סותרים את תפיסת העולם שלך, ידידי היקר. ראשית, פמיניזם הוא בהכרח סותר ומתנגד לרב-תרבותיות. שנית, פמיניזם פירושו בהכרח אחריות חברתית אשר משמעותה, בין היתר, חובה להגנה אקטיבית על זכויות (כל הכבוד !). לכן, אי-אפשר להיות גם פמיניסט וגם אנרכיסט.

    בקיצור, אם אתה גבר אמיתי, בוא שרת איתי בצבא ונגן ביחד על זכויות נשים.

    ברק,
    ניאו-שוביניסט.

  1. […] 4. לא לפמיניזם שוביניסטי – ביקורת על בג"ץ אליס מילר […]

  2. […] גם התנועה הפמיניסטית נדרשת לחשבון נפש. היא נכשלה בגדול במילוי תפקידה מול התיאוקרטיה השוביניסטית בדיני הגירושין, והיא צריכה להכיר בכך. העוינות לפמיניזם הליברלי היא בעוכריה. המאבק נגד דיני הגירושים השוביניסטים צריך לתפוס מקום של כבוד בסדר יומה של התנועה הפמיניסטית. אמנם קודמים לו מאבק נגד סחר בנשים ונגד אלימות נגד נשים וילדים, אבל הוא בוודאי קודם למאבק למען זכותה של אליס מילר להיות טייסת בחיל האוויר הקטלני של צבא הכיב…. […]

הגיבו לסינדי לגאידמק

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים