הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-24 במרץ, 2009 9 תגובות

בשבת 21 במארס צויין היום הבינלאומי למאבק בגזענות בכנס שאורגן על ידי מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל, ובהשתתפותם הערה של כעשרים ארגונים פוליטיים וחברתיים. בכינוס, שהתקיים בתיאטרון אל-לאז בעיר העתיקה בעכו, הוצג דו"ח הגזענות של מוסאוא לשנת 2009. ממצאי הדו"ח מעוררים דאגה.


בשמונה בשנים האחרונות, קובע הדו"ח, נהרגו 41 אזרחים ערבים בידי שוטרים, אנשי ביטחון או אזרחים יהודים. רק בחלק קטן מן המקרים נפתחה חקירה.


הדו"ח מתעד יותר מ-169 ארועי גזענות שנרשמו בשנת 2008 נגד אזרחים ערבים , אך גם כלפי מהגרי עבודה ומהגרים יהודים מאתיופיה וברית המועצות לשעבר. עליה של כ-900 אחוז לעומת שנת 2007. כמו כן נרשמו 29 ארועי הסתה בתקופת מערכת הבחירות לכנסת ו-39 גילויים של גזענות במגרשי הספורט.


בעכו נמשכות ההתנכלויות לתושביה הערבים. בשנת 2008 נרשמו בה יותר מ-20 אירועי גזענות שגבו כ-80 נפגעים ערבים. בפתח הכינוס נמסר על שתי התנכלויות שהיו בשבוע שעבר לתושבים הערבים, מכונית אחת הועלתה באש ובקבוק תבערה הושלך לבית.

הדו"ח ממשיך ומפרט תופעות רבות של אפליית ערבים בתעסוקה ובקבלת שירותים ציבוריים, של חקיקה מפלה ובידוק משפיל בנמלי התעופה ובמעברי הגבול. התבטאויות של פוליטיקאים, אנשי דת ואנשי ציבור יהודים, קובע הדו"ח, פוגעים בלגיטימיות של המנהיגות הפוליטית הערבית ודרכה בציבור הערבי כולו.


את הדיון המרכזי בכותרת, ‘פניה השונות של הגזענות’, הנחתה הד"ר מרי תותרי מאוניברסיטת חיפה. פרופ’ חאולה אבו בכר, ממכללת עמק יזרעאל, עמדה על כך שתישא את דבריה בערבית, כהצהרה נגד עליונות העברית אפילו בפורומים משותפים לערבים ויהודים. אבו בכר דיברה על החלוקה המעמדית בחברה הפלסטינית, ועל ההיסטוריה של הריבוד החברתי, שמקבעים בה גזענות פנימית. היא הציעה לחברה הערבית לטפל בגזענות שבתוכה כפתיחה לדיון הרחב בגזענות בישראל.


פרופ’ גדי אלגזי, מאוניברסיטת תל אביב, עמד על ייחודה של הגזענות הישראלית. בישראל, טען אלגזי, ניתנה לגזענות לגיטימציה והיא משמשת כנשק אפקטיבי בידי חברת הרוב במאבק שהוא מנהל נגד הלאום הערבי. מאבק זה נשען על תשתית של אפליה קולקטיבית. אלגזי מציע לשמאל שלא יסתבך בהכחשת הלאומיות הערבית, כדי לא לשחק לידיה של הגזענות, המתבססת בעצמה על הכחשת הלאומיות. לדעתו, מאבק נכון בגזענות צריך להתמקד בפירוק המנגנון המוסדי שלה. ויש לו גם סיסמה מוצלחת לקמפיין נגד הגזענות – ‘מדינה נאמנה לכל אזרחיה’; לא רק לאזרחיה כפרטים, אלא לאזרחיה הערבים כקולקטיב.


פרופ’ רמזי סלימאן, מאוניברסיטת חיפה, התייחס לגזענות כתוצר של הציונות והכיבוש. כשלון הציונות לכפות את ההגמוניה שלה על המיעוט הערבי, ‘להוריד אותו על הברכיים’ וגם לאהוב את ההגמוניה, יחד עם הכישלון בהשלטת כיבוש ‘נאור’ בשטחים הכבושים, הביאו, לדבריו, לייאוש שמייצר גזענות. לא יהיה קץ לגזענות ולאפלייתם הקולקטיבית של הערבית בישראל, אמר סלימאן, כל עוד תיושם הציונות בדמות המדינה היהודית, וכל עוד יימשך הכיבוש. סלימאן הצביע על הימים האלה כזמן הקריטי באתניזציה של המאבק הלאומי הפנימי בישראל. הוא סיים את דבריו בתחזית הקודרת, שבכינוס הבא, אם יתקיים בשנה הבאה, עוד נתגעגע למארס 2009.


פרופ’ יוסי יונה, מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, טען שהבעיה המרכזית שלנו היא ההכשר המדינתי שניתן לגזענות העממית. האופן שבו ישראל מדמיינת את עצמה כמדינה מערבית משפיע על דימוי הערבי בישראל. הגדרתו כאלים וכמסוכן היא שריד לתקופת הקולוניאליזם האירופאי. בשונה מאפליית המזרחים, שהיא אפליה בתוך המשפחה, הגזענות נגד הערבים מחזקת את האני הציוני הקולקטיבי. לפיכך, אמר יונה, כל מאבק בגזענות מחייב מאבק בציונות כתנועה קולוניאליסטית. היסוד לאזרחות פוליטית שוויונית הוא הענקת זכויות חברתיות. ביטחון תעסוקתי וקבלה של זכויות סוציאליות הם תביעה חברתית לגיטימית שבלעדיה לא יתאפשר פתרון לגזענות הלאומית.


בין המסקנות האופרטיביות שהוסקו בכינוס נציין שתיים:
1. המאבק בגזענות לא יתמקד בליברמן כמייצגה ודוברה המובהק של הגזענות, אלא בגזענות המוסדית, המכשירה את הביטויים העממיים שלה, ובמנגנוניה.
2. יש להמשיך בפעילות משותפת של ארגוני הזכויות ותנועות השמאל במאבק מרוכז בכל צורות הגזענות.

תגובות
נושאים: מאמרים

9 תגובות

  1. ג’וקר הגיב:

    הכנס שיקף היטב את בעיית הגזענות בישראל ומקורותיה, ואף רמז, בדברי הפרופ’ רמזי סלימאן, לפיתרון הבעיה – חיסול מדינת ישראל, פיתרון מובן מאליו, כפי שפיתרון בעיית הגזענות באמריקה הוא חיסולה של ארצות הברית.

    כעת, לאחר שביררנו את מהות בעיית הגזענות בישראל, נותר רק לדון בגזענות בשאר מדינות המזרח התיכון. הדבר ייעשה ללא ספק בכנס הבא.

  2. נתן הגיב:

    אם מדינת ישראל "הגזענית" היא המדינה היחידה במזרח התיכון בה ערבים יכולים להשתתף בבבחירת השלטון , זה עלול ליצור את הרושם המוטעה שגזענות זה דבר טוב…..

  3. "גזען" הגיב:

    רוב טענות המאמר כל כך מופרכות שקשה להחליט היכן לתחיל. אין חקירה כשערבי נהרג? תמיד יש חקירה כשאדם נהרג. בד"כ התוצאה לא מוצאת חן בעינכם כי המדינה חושבת שאם מחבל(שזה שם עדין לרוצח) נהרג זו תוצאה סבירה. לכם נדמה שאם הרוצח ערבי אסור לגעת בו.בידוק משפיל בשדה התעופה? מענין למה. זו ממש גזענות שהיהודים מניחים פצצות רוצחים ערבים באמצעות רוצחים מתאבדים ובכל שיטה אחרת ובסוף את הבידוק עושים לערבים. ממש לא מובן ורק גזענות יכולה להוביל למעשה אבסורדי כזה.דה לגיטימציה של המנהיגות הערבית? שיתחילו לעסוק בעניני הצבור הערבי בישראל ולא בתמיכה בארגוני טרור ואז לא יעשו להם דה לגיטימציה. אלגזי מציע לא להתכחש ללאומיות הערבית אבל כמו רובכם אינו מכיר בלאומיות היהודית ויש לו חוצפה לטעון שהישראלים גזענים.פרופ’ סלימאן קורא במפורש להשמדת מדינת ישראל ולא הוא ולא אתם מבינים למה בעקבות עמדות כאלה מפלים ערבים בישראל. לא על רקע גזעי אלא על רקע הגנה עצמית מפני טרור. ספרו לי באיזו מדינה במלחמה היו מרשים למישהו להביע דעה נגד המדינה ובעד האויב. פרופ’ יונה לא מבין בכלל למה הדימוי של הערבי כאלים. אלפי אזרחים יהודים נרצחים הם כמובן ביטוי לנאורות חמלה ואהבת האדם. כדאי שהערבים יבינו שהגזענות בישראל קימת אבל היא מזערית ורוב מה שאתם קוראים גזענות הוא בעצם שנאה על רקע הרצחנות של הפלשתינים והתחושה של היהודים שהערבים בכלל והפלשתינים בפרט אינם נלחמים למען זכויות לאומיות לפלשתינים בדמות מדינה משלהם אלא הם שואפים ונלחמים כדי להשמיד את מדינת ישראל ולרצוח את כל תושביה היהודים. אם הפלשתינים ימשיכו לתת ליהודים את הרושם הזה אני חושש שהתוצאה תהיה קשה הרבה יותר מהאסון של 1948. לעומת זאת אם הפלשתינים ישכילו לתת ליהודים הרגשה שכל רצונם במדינה משלהם כשכל עם מממש את רצונותיו הלאומים במדינתו ורק שם נדמה לי שהם יגלו שהיהודים אינם גזענים אלא להיפך,שותפים ומסייעים.

  4. ציפור בודד הגיב:

    לכל אורך המאמר וגם בסופו (המסקנות האופ’),לא באה לידי בטוי תופעת גילוי הגזענות,מספר אחת היום במדינתנו:
    אני מתכוון כמובן לתופעת הטוקבקים שמלווים היום כל מאמר בעתונות המקוונת.
    כל מי שמשוטט או מצ’וטט ברשת,אינו יכול שלא להתוודע לתופעת התגובות הגזעניות ששוטפת כגל ענק ועכור כמעט כל אשכול תגובות שהוא.
    הדבר כבר גולש לאבסורד,כאשר פשלות של רופאים,תאונות דרכים,או סתם דווחים על אסונות וגם הצלחות שבהם מעורבים גם ערבים,הופכים מיד לזירת התגוששות גזענית.
    בצורה של פשקווילים,השמצות וקללות.
    לא עשיתי מחקר,אך מהתבוננות אישית,כמעט וכל אשכול טוקבקים שני סובל מהנגע.חשוב לצין שיש גם תגובות מהצד השני,אך הן בטלות בשישים (צריך אמנם לזכור שהשתתפות ערבים באשכולים האלה היא נמוכה בכל מקרה).
    האם הובעה בכנס התיחסות לנושא,והאם גובשו הצעות עקרוניות לטפול (או אי טפול) בבעיה.
    אני מציע לא להקל ראש בנושא,משום שהיום כל ילד נחשף לזוועה התקשורתית הזו.
    דבר נוסף שלא נתקלתי בו,הינו תופעת הגזענות כפי שהיא באה לביטוי בצד הערבי.התיחסות חד צדדית לנושא מסוכנת לדיון המעמיק ובטח להסקת מסקנות אופרטיביות.

  5. ל"גזען" הגיב:

    אחד האשים את חברו שגנב לו שלושה כדים,השיב החבר שא.לא גנב כלל וב.בכלל היו אלה רק שני כדים.
    כך גם אתה.בבואך למנות את הסבות המוצדקות כביכול לאי קיומה של הגזענות אתה מאשר שהיא קימת.שהרי הגזענות אינה נמדדת מהמניעים אלא מהתקימותה כתופעה שאפשר לחוש בה.
    לכן במקום להשמיץ לשלול על הסף ולהתעלם מהתופעה,הייתי מציע לך להצטרף לכנס הבא ולדרוש למשל,שהמאבק בגזענות יתקיים גם בצד הערבי (אך אל תתפלא אם חלק מהתשובות כנגדך שם,יהיו דומות לטענותיך כאן).

  6. תומר דותן הגיב:

    המצב רק ילך ויחמיר מעתה.

    — קישור —

  7. אורנה לביא – לתומר דותן הגיב:

    וברור למה ומי אשם, כי ככל שכבדה ידם של הכובשים כך גדולות יותר שאיפות החופש של הנכבשים.

  8. מיכאל שרון: הגזענות ככלי לפרוייקט "יהוד הגליל" הגיב:

    ברצוני להסב את שימת הלב להתרת המשטרה את הפגנת הכהניסטים באום אל פאחם — קישור — .

    התרת פגיעה בסדר הציבורי? זו שיטה. המשטרה נוטה לא להתיר הפגנות המיועדות להביא להפרת הסדר הציבורי, כמו למשל הפגנת חרדי "יד לאחים" ליד מקומות התכנסות נוצריים. למה היתירה הפעם המשטרה לכהניסטים? לפי הוראה מגבוה כנראה. כשם שהיתירו את עליית שרון להר הבית שהיציתו את ארועי האיטיפאדה השנייה.

    מדובר בפרובוקצייה. הפרובוקצייה נועדה להתסיס את הפלשתינאים הישראלים ולהפכם מושא להסתה, להצגתם כפורעים וגייס חמישי.

    ליברמן? לא. הוא רק תופס טרמפ על משהו. גזענות? לא. זה רק כלי לקידום משהו אחר.

    מהו אותו משהו?
    הפרוייקט מתקופת ממשלת שרון של "יישוב" או "ייהוד הגליל".

    לשם כך צריך להפקיע אדמות. לשם כך צריך אווירה גזענית המתירה את קנייניהם של הפלשתינאים הישראלים. לשם כך צריך לעורר מהומות בעכו. הערבים מגיבים כמובן, ומשחקים לידי אלה הנערכים להפקיע את קניינם הקרקעי. ליברמן, בחושיו החדים, רוכב על גל ציוני מרכזי זה.

    ניטרתי מגמה זאת סמוך לתחילתה ב-2005 אך אני נימצא מזה מספר שנים בהדרה והשתקה הולכות וגוברות עקב חשיפות ותחקירים מהטובים מסוגם בישראל, עם כל הצניעות. וגם הכפשה ושיסוי ביריונים בי, בדומה לפרקטיקה הנהוגה במדינות עולם שלישי אחרות כלפי אינטלקטואלים אופוזיציוניים באמת. ראשי קופד…

    מאמרי האחרון בתחילת 2006 בעיתונות הממוסדת: נישול וניחשול

    "נישול כלכלי ורוחני הוא שם המשחק מאחורי הגזענות. ותכופות גם ניחשול – מניעת מיצוי הפוטנציאל האנושי של קורבנות הגזענות"
    — קישור —

    מיכאל שרון
    אתר העיתונות העצמאי שלי
    — קישור —

  9. אורנה לביא – לנתן הגיב:

    אתה טוען שאם הם גזענים אתה צריך להחזיר להם בגזענות? הערבים אצלנו יכולים להשתתף בבחירות אבל לא מקבלים אותם לעבודה. למשל.

הגיבו לנתן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים