הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-18 ביוני, 2009 14 תגובות

ביום רביעי 17 ביוני הוזמן ראאד סלאח לדבר לפני סטודנטים באוניברסיטת חיפה.


בקבוצת הפייסבוק של אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, במיילים סודיים וגם על גבי לוחות המודעות ברחבי האוניברסיטה קראו תאי הימין ואגודת הסטודנטים לי ולחברי לצאת נגד הרצאתו.


אני מודה, שאני לא מת על סלאח. אבל כאשר נרשם על גבי לוחות המודעות שתהיה הפגנה, ידעתי בדיוק מה הולך להיות – עוד ליבוי יצרים בין יהודים וערבים באוניברסיטת חיפה – בחסות אגודת הסטודנטים.

ניחא, לא ציפיתי מהם באמת לקיים משמרת מחאה מכובדת ומאופקת. קריאות כמו "מדינה יהודית", או "מוות למחבלים", ושירת התקווה בגרון ניחר הם עניין שבשגרה כאשר האגודה וגרורותיה הימניות נכנסות לפעולה. גם לא הופתעתי כאשר נעצרו שניים מן המפגינים היהודים על ידי כוחות היס"מ ונגררו בכוח מהמקום, עקב נסיון פריצה לאולם ההרצאות. גם לא מהעלבונות שהוטחו בי ובסטודנטים יהודים וערבים אחרים שעמדו מנגד והרימו במחאה שקטה דפים שנשאו את הכיתוב: "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים".


מה שצרב לי באופן משמעותי יותר מכל היה הסיקור של אלירן טל, כתב ערוץ 1 בחיפה והצפון. המהדורה נפתחה בכיתוב: "אין כניסה ליהודים". אין דימוי חזק יותר מדימוי השואה כדי לעורר חרדה בקרב צופים. נתבשרנו כי "סלקטור ערבי" עמד בכניסה, וכי סטודנט יהודי אחד שניסה להסתנן נהדף בכוח בידי אנשי האבטחה.


טל שכח משהו. הוא שכח לשאול: למה? הבסיס החיוני ביותר בעבודה העיתונאית הוא לשאול למה. כל סטודנט לתקשורת או לעיתונאות לומד זאת בקורסי המבוא. מדוע ירצו בכלל סטודנטים יהודים להיכנס להרצאה של סלאח? רמז, אלירן. זה לא כדי לשפר את הערבית שלהם. במוצהר ובגלוי, הסטודנטים היהודים שתבעו ודרשו להיכנס להרצאה (ואח"כ כמובן בכו על התנכלות מצד האוניברסיטה וקינחו בקריאות, "מדינת משטרה") רצו לעשות זאת אך ורק על מנת למנוע מסלאח לדבר. הם רצו לעשות זאת על מנת ללבות יצרים ולהכעיס. הם אף עשו זאת כדי להראות שהם, נציגי התאים השונים, הם היחידים שיכולים להגן על הסטודנטים היהודים המסכנים והחלשים מפני הסטודנטים הערבים מלכבוש את הקמפוס.


טל וצוות הטלוויזיה שלו נכנסו להרצאה וצילמו את המראות הרגילים – סלאח מדבר נגד מדינת ישראל. מה שהם פספסו זה המשך ההתנהגות של המפגינים שהתמקמו על גג אולם ההרצאות ורקעו ברגליהם ובמקלות הדגלים שלהם על מנת להפריע לנאומו של סלאח. לא זו בלבד, אלא שהם עקרו ממקומם ספסלים ממתכת וחבטו בהם על הרצפה. כל זאת כדי להרעיש כמה שיותר. ואכן, הם הרעישו. חבל שטל גם פספס את היהודים והערבים שעמדו ממול וניסו להרגיע את הרוחות. ראינו שהצלם שלו צילם אותנו. הוא התמקד בנו למשך דקה ארוכה. ההתעלמות הבוטה של טל והשמטת החלק הזה בעריכה היא בבחינת סיוע בליבוי היצרים. נשאר כעת רק לשאול אותה שאלה שטל שכח לשאול לאורך כל הכתבה – למה?


הכותב הוא סטודנט באוניברסיטת חיפה.

תגובות
נושאים: מאמרים

14 תגובות

  1. עדן הגיב:

    אתה כותב בצורה מדוייקת על העניין המכאיב שנקרא שליטה על המידע.
    הבעיה מתחילה כשאנשים לא ראויים, שלאו דוקא נכונות המידע מדריכה אותם, כמו העיתונאי הזה.
    וכמו שאמרת, כנראה שהרבה גם לא ממש מזדהים עם ראאד סלאח, אבל בכלזאת אנחנו מקבלים תמונה מסויימת, מאוד חד-גונית, מאוד מלבה ובאופן מאוד מעצבן כשברור שרוב האנשים אפילו לא מטילים בכך ספק.

  2. מי אמר שהתקשורת שמאלנית? הגיב:

    התקשורת הימנית.

  3. רונן הגיב:

    אבל איפה פה הגבול ?
    אני בעד חופש אקדמאי.
    היית גם מזמין את מנהיג החמאס? אחמדינגד?
    אני לא שואל בצורה מתריסה אלא רוצה דיון אמיתי

  4. יוני הגיב:

    מאמר יפה, כתבת נכון אורי.
    למיטב הבנתי נכנסו כמה סטודנטים יהודים להרצאה, כך שלסיפור של "אין כניסה ליהודים" אין גם אחיזה במציאות. אני מניח גם שמי שנעצר על ידי יס"מ לא רצה באמת להקשיב להרצאה (מכל סיבה שהיא), אלא לעורר פרובוקציות ולפוצץ את הכנס.

  5. שגיא הגיב:

    צר לי, בענין זה איני יכול לעמוד מנגד, כאשר מזמינים את סאלח לדבר גם ליבי מתקומם, מה לעשות יש דברים שמקוממים גם שמאלנים מן השורה

  6. ג’לאל ספייה הגיב:

    כל מה שאתה אומר הוא נכון. יש לתת לכל אחד לבטא את דעותיו ויש להקשיב לדברי סלאח כמו שצריכים להקשיב לליברמן. יש לשמוע ולנהל דיון תרבותי בין יהודים וערבים בלי כל התלהמות.

  7. בטטה הגיב:

    מעניין איך היו נוהגים בערבים שהיו באים לפוצץ נניח כנס של ליברמן/בן ארי/גוש אמונים וכו’ -היו קורעים להם את הצורה בסיוע פלוגות הסער של מג"ב והיס"מ

  8. אורי הראל הגיב:

    אני רוצה להתייחס לדבריהם של שגיא ורונן – דבריו של סלאח מכעיסים אותי גם כן, אך כעס ופגיעה ברגשות, אינם לדעתי קריטריניונים למתן או שלילת זכות דיבור. על אחת כמה וכמה, אין בהם כדי לתת צידוק למחאה הקולנית והאלימה שהיתה מנת חלקה של אגודת הסטודנטים. הפגנת הנגד לוותה בצעקות, בוונדליזם ואני מסכים לחלוטין עם בטטה, שלו היו אלו ערבים שמפגינים באופן שכזה נגד ליברמן, היו נוהגים בהם ביד קשה בהרבה מאשר נהגו באנשי האגודה והתאים הימניים שבאו להפגין. האם ליברמן הוא לגיטימי פחות או יותר מסלאח או אחמדיניג’ד? לא רלוונטי כלל – גם אם יביאו את אירווינג להרצות באוניברסיטה, דבר שהוא מגונה, אין בכך מתן רשות להתנהגות אלימה וגזענית, כפי שהיה ביום רביעי.

  9. סהר הגיב:

    המגיב שלפני אורי צודק. יש התייחסות אחרת בין הפגנה של שמאלנים והלפגנה של ימנים. להפגנה של ימין תמיד מתייחסים יותר בסלחנות, לעומת זאת, כלפי השמאל נוטים להתייחס באופן חסר פרופורציה.
    לגבי התקשורת: התקשורת מסיטה את השיח התקשורתי ובוחרת להראות לא מעט פעמים דווקא את הצד היאיגיאולוגי של הכתב, כך שלא נשמר האיזון, הציבור לא יודע את האמיתות באופן אובייקטיבי, וכמובן שלא יכול גם לבקר באופן ראוי, כמו במקרה בתואר לעיל.

  10. רונן הגיב:

    דווקא לפי מה שראיתי בהפגנת ימין לא מתייחסים אליהם יותר בסלחנות.
    יש לנו פשוט משטרה אלימה מאוד שלא מתאימה למדינה דמוקרטית.
    רק בעניין הזה אני מאמין לימין – גם שם ראיתי דם ועצמות שבורות בגלל השוטרים

  11. שי הגיב:

    אני מסכים,ש לתת לכל אחד לבטא את דעותיו ויש להקשיב לדברי סלאח כמו שצריכים להקשיב לליברמן.
    אני גם מקשיב בקשב רב לסחיח מוסלים שהקשיב טוןב טוב לנביא שלו ושל סלאח.הוא הקשיב כל כך טוב עד שכתב ספר ציתותים מחיי מוחמד,החדית’,כך כל מי שלא זכה להקשיב לנביא מוחמד(כמו סלאח) יהיה לו תמיד תאופצי להקשיב לשמוע ולהפנים כל מה שהנביא דיבר. אז בוא נקשיב ביחד למה שסלאח מקשיב לו יום יום בתפילות שלו:"יום הדין לא יבוא אלא כאשר ילחמו המוסלמים ביהודים ויהרגו אותם. או אז יסתתר יהודי מאחורי אבן או עץ, והאבן או העץ יאמרו: ‘מוסלמי, עבד אלוהים, יהודי עומד מאחוריי, בוא והרגהו’ פרט לעץ הימלוח (ע’רקד בשמו הערבי) שהוא עץ מעצי היהודים". חדית’ ,סחיח מוסלים".משום מה יש לי תחושה שלזה סלאח לא רצה שתקשיבו אבל אתם מוזמנים להקשיב לעוד ציתתות שאני וסלאח מקשיבים להם יום יום.

  12. איל הגיב:

    שי אני אשמח לדעת מאיפה הוצאת את המשפטים הללו של הנביא.

  13. חזאי הטמטום הישראלי הגיב:

    למערכת: אלה שם וכתובת תקפים, התעזו לפרסם?

    אורי הראל, סטודנט עיוור, קראתי באיחור את מכתבך קורע הלב למערכת כאן, אך למרות זאת חפצתי להגיב אליך (כתובת המייל שלי מוזכרת לעיל והנך רשאי להשיב אליה).

    קינתך וטענותיך כאן משקפים את עיוורונך כמו עיוורונם של יתר רעיך בשמאל הסהרורי.

    אם אינני טועה, עפ"י שמך הנך יהודי, לא כן?
    האם בחנת את מניעיך לשורשיהם? הבחנת אם הינך פועל מתוך אינטרס יהודי וישראלי (בסדר הזה) או שיש לך אג’נדה אחרת אשר אינה בהכרח פועלת מתוך "עניי ביתך קודמים" לפחות?

    מתוך התכתבויות-התכתשויות לא מעטות עם סהרוריים אחרים, למדתי כי אינכם "במצב האזנה" כליל. הינכם מצנזרים במוחכם כמו גם במדיה שלכם כל מה שאינו תואם אותה ג’נדה שזרה היא ליהדות ולישראל (לא, אינני דתי).

    מעניין אם הגדה השמאלנית תעז לפרסם זאת… קשה לי להאמין עפ"י נסיוני איתכם.

    לגופו (או גופתו) של עניין:

    כתבת כאן: "מדוע ירצו בכלל סטודנטים יהודים להיכנס להרצאה של סלאח?"

    אני תוהה: אתה סטודנט, לומד באקדמיה, מקדש את חופש הפרט המידע (כך לפחות היא טענת השמאל), או שהינך מקדש רק חופש לקבוצות מצומצמות על פי טעמך?

    אני למשל, לו היתה האפשרות בידי והמידע מבעוד מועד, חפץ להגיע לשמוע את נאומו של ראעד סלאח ולו רק כדי לשמוע ממקור ראשון דברים ולנסות גם לשאול שאלות את הדובר, כפי שמקובל.

    עמדתך שבאה לביטוי כאן (ולא במקרה, כאן) היא – שלילת זכותי זו.

    כינית את אגודת הסטודנטים: "האגודה וגרורותיה הימניות"… הרי זו בדיוק הדרך בה אתם גם כונתם "האגודה וגרורותיה השמאלניות", לא כן?

    מדע זכותך ודעתך עדיפות על האחרות?

    האיבה הקיימת באוניברסיטה החיפאית (וגם בירושלמית) בין יהודים וערבים, שורשיה בניצול החופש האקדמי בידי הערבים הלומדים ונהנים ממשמני הארץ שפתחה שעריה בפניהם כדי לבעוט ובה ולהפיץ את תעמולתם הארסית נגד היהודים ונגד קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

    איבתם זו מלובה ע"י מנהיגיהם הגנגסטרים באיצטלה דתית ובלעדיה כדי לקדם שאיפות קולוניאליסטיות וגם "לעשות לביתם", למה לא. כך בנוייה "תרבותם" וכך הם פני כל החברה המוסלמית ערבית.

    הם אינם חפצים בשלום איתנו
    הם רוצים שלום בלעדינו

    אז במה ובמי אתה מצדד?
    האם באמת אתה יהודי בעל הכרה יהודית
    או שמא מפעמת במוחך הכרה אחרת שאינה קשורך לעם שגנטית (יתכן) ואתה משתייך אליו, אך פועל כדי לקצר את קיומו ומשחק לידי אוייביו!

    "ותחשבו על זה"…

    * מנה מנה תקל ופרסין

  14. אורי בר לביא הגיב:

    אורי, רק עכשיו נתקלתי במאמר שלך.
    אתה אומר שם : "הוא שכח לשאול: למה?"
    אני חושב שההתייחסות הזאת, יש בה כדי לחשוף משהו גם על הסתירה הפנימית וגם על הגזענות של השמאל הישראלי.
    פתאום זה כן מתקבל על הדעת להניח מה הן כוונותיו של אדם רק על סמך מוצאו וגזעו? על סמך זה שהם יהודים אסרו עליהן להיכנס? באיזה קנה מידה מעוות הטיעון הזה יכול לקבל לגיטימציה.
    אם אתה טוען שליטימי היה לקבוע מה כוונתם אך ורק על סמך מוצאם, אז לשיטתך גם לגיטימי לעצור ערבים לבדיקות בטחוניות רק משום מוצאם. לא כך?

    ודבר נוסף. איך יתכן שאדם המטיף לרצח (שאהדה משמעותה היחידה מוות למטרת מוות)יהנה מן החסות של ערכי הדמוקרטיה, השוויון והפלורליזם?

הגיבו לאיל

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים