הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות



בימים אלה נערכת ועידת מפלגת השמאל הגרמנית, "די לינקה". במרכז הוועידה: מצע המפלגה לקראת הבחירות הקרובות ועמדותיה כלפי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, השותפה בשלטון עם המפלגה השמרנית. אחת מראשי האגף השמאלי במפלגה, שרה ווגנכנקט, חברה בפרלמנט האירופאי, שוחחה עם "די וולט" על עמדותיה. יצוין שהיא חברה בצוות הכותב בימים אלה את הצעת המצע.

שאלה: דובר רבות על הקרע הקיים במפלגת השמאל בין שני האגפים: "הפרגמטי" וה"רדיקלי". מהן ציפיותיך מן הוועידה?
תשובה: אינני חושבת שיש להציג כך את חילוקי הדעות בתוך המפלגה. ברור לכל שיש בתוך המפלגה המסתייגים מאימוץ מצע שמאלי ובעל אופי אנטי-קפיטליסטי. אבל אין לראות את חילוקי הדעות הלגיטימיים כבסיס לפילוג במפלגה.


ש. … ומהן הציפיות שלך מן הוועידה?
ת. אני מקווה שצירי הוועידה יתמכו במצע שהוא שמאלי, ושלאחר אימוץ המצע נעשה הכל שביכולתנו כדי להגשימו.


ש. בטיוטת המצע פרי-עטך – הניסוחים היו רדקיליים יותר ממה שהציע הצוות שהגיש את הצעת המצע לוועידה…
ת. … מה שאני הגשתי היא טיוטה ובה שורה של דרישות וגם ניתוח לעומק של הסיבות למשבר הכלכלי: השלטון שבידי בעלי ההון ויחסי הייצור הקפיטליסטיים. כתבתי, ואני מדגישה זאת, תפקדינו איננו מסתכם במאבק בקפיטליזם, אנו צריכים להציג חלופה סוציאליסטית.


ש. אך חילוקי הדעות בתוך הצירים אינם סביב המצע, אלא בשאלה האם המפלגה מוכנה להצטרף לממשלה יחד עם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית או שהיא תהפוך למפלגת אופוזיציה לשנים רבות?
ת. לדעתי אין כל במפלגה כל התנגדות להצטרפות לממשלה. זהו איננו עיקרון פוליטי שלה. אבל תמיד התנגדתי להתקרבות למפלגה הסוציאל-דמוקרטית ולהשתתפות בממשלה יחד עמה. מפלגה זו איננה סוציאליסטית – היא ניאו-ליברלית. לפיכך, היא איננה יכולה לפעול לטובת הרוב בחברה. ולראייה: אובדן הקולות של מפלגה זו בבחירות לפרלמנט האירופאי.


ש. אבל גם אתם לא ליקקתם דבש בבחירות לפרלמנט האירופאי. מפלגת השמאל לא השיגה את התוצאה שהיא ציפתה לה – ועוד בעיצומו של משבר קפיטליסטי. מהי הסיבה לכך?
ת. יצאנו מחוזקים מהבחירות לפרלמנט האירופאי. אך, אין ספק שאלה הרואים באיחוד האירופאי כמנגנון הפועל לטובת החברות הרב-לאומיות וההון החליטו להישאר בבתיהם ולא להצביע. אנו מצטערים שלא הצלחנו לתת מענה פוליטי לקבוצה גדולה זו של אזרחים.


ש. בבחירות לפרלמנט האירופאי היו דווקא הכוחות הניאו-ליברליים שיצאו מחוזקים. הם מאשימים אתכם בכך שאתם מקדמים את חוסר שביעות הרצון מן המצב דווקא בעת משבר, במקום להבין שהאזרחים אינם רוצים להחליף את הקפיטליזם. האזרחים רק רוצים לשפרו.
ת. רוב האוכלוסייה מפחדת. היא מפחדת מן האבטלה, היא מפחדת מן הבאות. אנחנו הבהרנו שאם המדיניות הכלכלית והחברתית של הממשלה תימשך, יהיו אלה העובדים והמובטלים שישלמו את המחיר, ולאו דווקא הספסרים או בעלי ההון. בעלי ההון הם הם האחראים למשבר והם צריכים לתת דין וחשבון על כך. רק על ידי מחאות המוניות, ובייחוד באמצעות שביתות כלליות, נצליח להזיז את הדברים. תפקידו של השמאל הוא לקדם, ובדחיפות, את המחאה.


ש. מפלגת השמאל קיימת כבר שנתיים, עם התחזקות גם במערב גרמניה וגם במזרחה. היש במפלגה מי שחוששים מאובדן המטרות המקוריות שלה?
ת. אין במפלגה כל ויכוח על כך. החברים במזרח מרוצים עד מאוד מההתקדמות שחלה בתמיכה במערב. הם סבורים שחשוב עד מאוד שהמפלגה תפרוץ לקהלים חדשים במערב, תתחזק ותצליח. אין הם סבורים שיש להיכנס לממשלה בכל מחיר, כפי שנעשה בברלין, ויש להתמיד בהצגת עמדות שמאליות עקביות.


ש. האם זה נכון שהמשטר הפוליטי ברפובליקה הדמוקרטית הגרמנית טוב יותר ממשטר הרפובליקה הפדרלית? כי כך אמרת פעם.
ת. אם אמרתי זאת, זה היה מזמן. השאלה אינה רלוונטית כעת. הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית חדלה מלהתקיים לפני שני עשורים. אינני מציעה לשבח את משטר הדיכוי שהיה קיים ברפובליקה הדמוקרטית. יחד עם זאת, מערכת החינוך ברפובליקה הדמוקרטית היה טוב בהרבה והעניק יותר הזדמנויות לכל. גם מתן שירותי הבריאות לא היה קשור לכמות המזומנים שיש לכל אחד מאיתנו.


ש. העיתון "בילד" הגדיר אותך באחרונה כ"אחת ממאה הנשים הסקסיות ביותר" בגרמניה. מה דעתך?
ת. שמי התפרסם בכל מיני רשימות. פעם גם כיכבתי ברשימה "מאה הנשים הפחות סקסיות בגרמניה". הכל הבלים. אני רוצה לשכנע את הבוחר – לאו דווקא בגלל ששמי נכלל ברשימה זו או אחרת – אלא בגלל דעותיי.

תגובות
נושאים: מאמרים

10 תגובות

  1. סטודנט להיסטוריה: מזרח גרמניה הרסה את גרמניה הגיב:

    לפני איחוד גרמניה, מערב גרמניה נחשבה לנס הגדול. זאת הייתה מדינה עשירה מאוד עם עובדים שהיו להם זכויות סוציאליות חלומיות. גרמניה המערבית הייתה קרובה מאוד לסקנדביה בכלכלה שהתנהלה במדינה במודל הסוציאל-דמוקרטית. אבל אז בא האיחוד עם גרמניה המזרחית שהייתה מדינה קומנסטית מפגרת שהשטאז החליף בה את הגסטאפו.
    זה בדיחה הדברים של המרואיינת לפיו החינוך במזרח גרמניה היה יותר טוב. מעניין היסטורית איזה צד היה צריך לבנות את חומת ברלין כדי שאזרחיו לא יברחו.
    היום באשמת החובות והבעיות של החברתיות של גרמניה המזרחית אז כל גרמניה בצרות. הכי אירוני שמפלגת הnpd הימנית קיצונית מתחזקת דווקא במזרח גרמניה איפה שבקושי יש מהגרים.

  2. לסטודנט להיסטוריה הגיב:

    אני לא יודע סטודנט למה אתה, אבל להיסטוריה בטח לא. האיחוד עם גרמניה הגיע אחרי שמערב גרמניה נכנסה למיתון הארוך ביותר מאז המלחמה, בזכות המדיניות הכלכלית המוניטריסטית של קוהל והבנק המרכזי הגרמני. מדיניות כל כך ימנית לא יכלה לעבור אפילו בחלום הרטוב של תאצ’ר ורייגן. כשהחומה נפלה, האבטלה במערב המדינה היתה ברמה גבוהה מרוב מדינות מערב אירופה, והקיצוצים החלו במלוא התנופה (אם כי פחות מאשר תחת הסוציאל דמוקרטים מאוחר יותר).
    מה שקרה במזרח הוא שהמערב החליט לנסות עליהם את אותה תרופה, של קיצוצים, הפרטות ומה שנקרא בלשון יפה "צנע". התעשיה המזרח גרמנית כשלה לגמרי, אפילו יותר מאשר במדינות פוסט-סובייטיות אחרות, ומערכת הבריאות והרווחה שלה, שהיתה מפותחת לפחות כמו זו במערב (ראה מדדי בריאות מהתקופה) הלכה עשרים שנה אחורה.

    אבל כן, זה הכל בגלל השטאזי.

    אגב, גרמניה היא עדיין אחת המדיניות השוויוניות ביותר בעולם, למרות הסטודנטים להיסטוריה (הסוציאל דמוקרטים בהגדרתם האישית) שרוצים להחזיר אותנו למאה ה-19.

  3. שרה ואגנקנכט? הגיב:

    הרי מדובר באישתו (מאז 1997) של תומאס נימאייר, רמאי וסוחר ב’יצירות אמנות’ מזוייפות שמשייט ברחבי אירופה כשלצידו אישתו ה’מהפכנית’ במרצדס יוקרתית פתוחה מודל SLK 500 (מחיר: יותר ממיליון ש"ח). תמונות הזוג מקשטות את מגזיני הרכילות בגרמניה ומחוצה לה.

    כמה טוב להילחם בקפיטליזם כשיש הרבה כסף קפיטליסטי-אימפריאליסטי מלוכלך בכיס.

  4. סטודנט להיסטוריה: לזה שענה מעלי הגיב:

    אני סטודנט להיסטוריה שתחום התמחותו העיקרי נוגע למערב אירופה ואמריקה הצפונית והדרומית. אמנם אני מתעניין יותר בארה"ב אך גם על גרמניה קראתי לא מעט.
    לא מבין מה בדיוק אתה מנסה להוכיח? גרמניה המזרחית הייתה ענייה למרות שמסורתית החלק של פרוסיה היה היותר מתועש ועשיר. אם אתה לא מבין למה השטאז’ גרם נזקים לחברה המזרח גרמנית אז יש לך בעיה.
    גרמניה אכן גם היום בין המדינות השויוניות והחזקות בעולם, אך זה בזכות כלכלה סוציאל-דמוקרטית רבת שנים שאיזנה בין השוק הפרטי לרווחה וזכויות עובדים.

  5. תוספת לסטודנט להיסטוריה הגיב:

    מז’ גרמניה היתה מדינה מפגרת עם תשתיות רקובות והרוסות ללא תקנה, בניינים וכבישים מתפוררים, ‘תקשורת’ המתאימה למאה ה-19, כפרים נחשלים ועזובים, ‘מכוניות’ מגוחכות (‘טראבי’) מפיברגלאס, שהסוסיתא שלנו משנות ה- 60 וה-70 נראתה כמכונית ספורט לעומתן…

    שלא לדבר על הכלכלה ההרוסה שקרסה מעצמה והפסיקה לתפקד.

    בית כלא ענקי ל-16 מיליון איש (כולל רוב חברי המפלגה הקומוניסטית), שלא רצו שום דבר יותר מאשר להימלט ממנו, עם בתי כלא אימתניים ומשטרה חשאית וצבא מלשינים בכל פינה – אבות על בנים, ילדים על הוריהם, בני זוג אחד על השני, כמו בימי סטאלין.

    זמן קצר לאחר האיחוד מחדש יצא לנו לפגוש במהלך נופש בטורקיה משפחה מלייפציג. הם התנהגו כאילו היו בחלום. כששאלנו לפשר התנהגותם אמרו: אתם לא יודעים מה זה לחיות כ"כ הרבה שנים מאחורי חומות, גדרות תיל ומכונות ירייה. עכשיו אנחנו מרגישים כאילו יצאנו מבית סוהר, מעבדות לחירות.

  6. שמענו, שמענו הגיב:

    שאני אבין, פגישה עם כמה יאפים בטיול זה מה שנחשב להוכחה מדעית בימינו? אבוי לחוג להיסטוריה.

    אני לא אומר שמזרח גרמניה היתה אידיאלית, וודאי שהיא לא היתה. אבל הבעיות שקיימות היום במזרח אינן תוצר של השיטה הסובייטית אלא של השיטה הניאו ליברלית. עובדה שהאבטלה במדינות סובייטיות-לשעבר אחרות, כגון צ’כיה והונגריה, נמוכה יותר מאשר במז’ גרמניה (8%~ לעומת 17%~ בהתאמה). זאת מכיוון שהמדינות האלה לא בלעו באותה צורה את תרופת האליל הניאו-ליברלית, ולא הלכו בקו המוניטריסטי הקשוח של הבנק הגרמני. השוויון שאתה מדבר עליו קיים למרות, ולא בזכות, המדיניות הכלכלית הזאת.

  7. עופר הגיב:

    כמו לכל מדינות הגוש המזרחי, למזרח גרמניה היו הרבה מאפיינים שליליים אבל גם חיוביים, כמו מוסדות רווחה מפותחים ושוויונית כלכלית רבה. כיום תושבי המזרח מכירים בכך שלא הכל היה שלילי בעבר. מכאן התפתחות תופעת ה-ostalgia כלומר נוסטלגיה למדינה זו, למרות שתופעה זו כבר עברה את שיאה.
    והגרמנים פיתחו לא רק ביקורת על הקומוניזם אלא גם על הקפיטליזם; עובדה שכיום מפלגת השמאל היא המפלגה השנייה בגודלה באזורים של המזרח-לשעבר.
    לעניין תומאס נימאייר – למיטב הבנתי הוא לא רמאי אלא אדם שמתפרנס ממכירת העתקים של יצירות ידועות. ועד כמה שמבחינה פוליטית זה די משעשע, לא צריך לפסול אדם רק מכיוון שהוא עשיר; גם פרידריך אנגלס היה תעשיין קפיטליסט.

  8. אסף ל"שמענו שמענו" הגיב:

    ההשוואה לצ’כיה מוזרה מאוד: על פי מה אתה קובע כי צ’כיה לא "בלעה באותה צורה את תרופת האליל הניאו-ליברלית"?

  9. לעופר: נימאייר הוא עבריין מורשע הגיב:

    שישב כמה שנים בכלא על רמאויות והונאת לקוחות.

    מתוך דיווח של DER SPIEGEL:

    Niemeyer, der laut Kölner Staatsanwaltschaft vorbestraft ist, war bereits in der Vergangenheit mit dem Gesetz in Konflikt gekommen. 1996 wurde er vom Landgericht Köln wegen Kapitalanlage-Betrugs in 46 Fällen zu drei Jahren und vier Monaten Haft verurteilt. Zuvor hatte Niemeyer versucht, sich durch eine Flucht in die Türkei der drohenden Verurteilung zu entziehen. Die Strafe habe er voll abgebüßt, sagte Appenrodt.

    תרגום: "ע"פ הודעת התביעה הכללית בקלן נימאייר הוא עבריין מורשע שהסתכסך כבר בעבר עם החוק. ב-1996 הוא נידון ע"י בית המשפט המחוזי בקלן עקב מעשי הונאה ב-46 מקרים לעונש מאסר של שלוש שנים ו-4 חודשים. קודם להרשעתו ניסה נימאייר להימלט לטורקיה וע"י כך להתחמק מהעונש. הוא ריצה את עונשו במלואו, אמרה אפנדרודט (=התובעת הכללית בקלן)".

    — קישור —

    לא בטוח שאנגלס היה שמח על ה’קומפלימנט’ שנתת לו ע"י השוואתו לבעלה של ‘שרה האדומה’.

  10. אההה הגיב:

    כי צ’כיה באמת לא בלעה את תרופת האליל הניאו-ליברלית, אולי?
    צ’כיה עברה לקפיטליזם, אבל לא עשתה את זה באופן ההיסטרי של רוסיה ומדינות כמו פולין. בצ’כיה לא היתה הפרטה אוליגרכית כמו ברוסיה, אלא ליברליזציה זהירה שהיתה הרבה, הרבה יותר דמוקרטית מאשר במדינות אחרות. עד היום יש בצ’כיה יותר רגולציה מאשר במדינות מזרח אירופה המושחתות, והמערכת הפוליטית שם מתפקדת בצורה הרבה יותר טבוה. היא גם שוויונית הרבה יותר מהן.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים