הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-5 ביולי, 2009 13 תגובות

בעקבות הסתירה המחריפה בין מדיניות חוץ מתקדמת ובין מדיניות פנים ריאקציונית של המשטר באיראן חל מעין קיטוב בשורות השמאל. הקיטוב נובע, לדעתי, מגישות חד-צדדיות שיש להתגבר עליהן כדי לגבש תמונה כוללת ומאוזנת של המציאות האיראנית. נצא ונראה.


בגלל היסודות החיוביים במדיניות החוץ שלה ומעמדה הבינלאומי ניצבת איראן מול איומים של התערבות זרה תוקפנית. אך אמת זו אסורה שתטשטש את אופיו הריאקציוני של המשטר הפנימי ושל ההנהגה האיראנית. היסודות החיוביים במדיניות החוץ מתבטאים בסירובה של ההנהגה האיראנית להיכנע ללחצים הכלכליים והאסטרטגיים של ארה"ב ושל אירופה בכל הנוגע לניצול משאביה של איראן, ובמיוחד הנפט שלה. בנושא זה יתכן ורצוי להיזקק למושגים ‘ותיקים’ שלא פג תוקפם. ישנה סתירה בסיסית ומרכזית בין העם האיראני כולו ובין הברית של ארה"ב-אירופה שמבקשת לשלוט במשאבים האיראניים.

יחד עם זאת, נשארת איראן חברה מעמדית מובהקת הנשלטת על ידי חוגים קלריקלים ריאקציוניים, שהצליחו לנצל את יוקרתם המהפכנית מימים עברו להקמת מערך עריצות כדי לדכא כל מי שמערער על המשטר ועל הנהגתם. יש מכלול של ניגודים בין המשטר ובין הגורמים העממיים בחברה האיראנית. הניגוד המרכזי הוא בוודאי המאבק של הפועלים ושל החקלאים, אבל המערכה על זכויות דמוקרטיות ונגד האופי הדכאני של הרפובליקה האסלאמית הולכת ומעמיקה.


במאמרי הקודמים שנועדו להתריע נגד האיומים על איראן מצד ארה"ב וישראל, הקפדתי לעמוד גם על האופי הדכאני של המשטר. עמדות השמאל חייבות להקיף את כל הצדדים של המציאות האיראנית. המאבק של איראן לעצמאות לאומית הוא תרומה משמעותית לסיכול התוכניות האימפריאלית והוא ראוי לתמיכה. המערכה של השכבות העממיות בקרב העם האיראני למען זכויותיהן ראויה לא פחות לסולידריות מלאה.


שום נוסחה, ככל שתהיה נכונה, אין בכוחה לשקלל את כל המרכיבים במשבר מסוים. אך שני היסודות האלה, מדיניותה הבינלאומית של איראן מצד אחד, והפגיעה בזכויות דמוקרטיות מצד שני, הם מרכיבים חשובים באותה מידה. לשמאל ניסיון רב בהתייחסות ללחצים הנגדיים האלה בתנאים לאומיים שונים ומגוונים. התופעה כשלעצמה אינה חדשה. בחפוי עיקרון של "אינטרנציונליזם פרוליטרי", קבעו בריה"מ ותומכיה את יחסם לגבי ישות מדינית זו או אחרת על בסיס "טעמי מדינה", או במילים פשוטות, על פי האינטרס הממלכתי של בריה"מ. מצד שני, מתעלמות תנועות לזכויות אזרח למיניהן מכל השיקולים השייכים למערכה הגורלית למען עצמאות מול המעצמות האימפריאליות. עצמאות לאומית לדידם אינה ערך ראוי.


במכלול התגובות למשבר באיראן ניתן להבחין במניע הקובע, המניע העמוק, שמסביר נקיטת עמדה פוליטית זו או אחרת. אלה המבקשים להדגיש את תפקידה הבינלאומי של איראן נוטים לאלתר קו הסברה שטחי ומלאכותי שנועד לייפות את מעשי המשטר ואת הלגיטימיות המפוקפקת של התהליכים האלקטוראליים. ניתוחים כגון אלה ‘מזדרזים’ להגדיר תנועות המוניות למען הדמוקרטיה כמכשירים של האימפריאליזם. מאידך, הן אלה השוללים את התפקיד הבינלאומי של איראן והן אלה המתעלמים מתפקיד זה, מטשטשים את החשיבות של מאבקה של איראן על עצמאותה. הקיטוב בשמאל שנובע מעמדות חד-צדדיות יוצר מתחים מיותרים. אין מנוס מהצורך להתרגל לתופעה זו של מדיניות חוץ מתקדמת לצד מדיניות פנים דרקונית החוזרת ונשנית. בנסיבות חמורות כאלה, נסרב תמיד לנהוג בסלחנות כלפי דיכוי המונים אך נסרב גם להתנכר לחשיבות המאבק לעצמאות לאומית.


ישנו מבול של מאמרים וניירות עמדה בסוגיית איראן. לדאבון הלב, רובם נוטים להתרכז רק בצד אחד של המטבע. בתוך זרם התגובות צדה עיני נייר עמדה שביטא את העמדות שלי על הצד הטוב ביותר. מדובר בהודעה מטעם קואליציה למען השלום בעיר וואנקובר שבקנדה.


STOPWAR COALITION (Vancouver, Canada)
Statement on the Iran crisis


STOPWAR הוא שם הארגון שקיבל את נוסח ההחלטה בפגישה חודשית ב-24 ביוני.


הנה התרגום שלי:


אנו שולחים את ברכותינו ואת רגשי הסולידריות שלנו לאלה הנאבקים השבוע למען דמוקרטיה וצדק באיראן ובעולם. אנו שותפים למחויבות שלכם לפתרון צודק ובלתי אלים של המחלוקות שנוצרו בעקבות הבחירות לנשיאות…ואנו מגנים את הריגתם של המשתתפים במחאה ומצטרפים לאלה הדורשים את הזכות להתארגן, לשבות ולמחות, לחופש הדיבור וההתקהלות לכל האיראנים. אנו דורשים את שחרור כל הפועלים, הסטודנטים והאסירים הפוליטיים…


אנו מגנים כל ניסיון של מחרחרי המלחמה בארה"ב ובקנדה לנצל את המצב כדי לדחוף למען "החלפת המשטר" באמצעות המעצמות הזרות. זרם האיומים נגד איראן אמור להזכיר לשוחרי שלום את ההתארגנות לקראת המלחמה נגד עיראק לפני שבע שנים, שחוללה אסון כבד לארץ זו מבלי לקדם את הזכויות של העם העיראקי.


….העם באיראן ישיג את יעדיו ללא התערבות של ממשלות כגון הממשל הקנדי, המעכב התקדמות ממשית לדמוקרטיה, צדק חברתי ושוויון המינים דרך המבצע הצבאי המתנהל באפגניסטן. “


ואלה, לדעתי, דברי תבונה ועמדה מאוזנת.

תגובות
נושאים: מאמרים

13 תגובות

  1. ע מיש הגיב:

    אני חרד לטענה ש"מדיניות חוץ [של איראן] מתקדמת" ? מתקדמת לאן? לשואה עולמית?
    האם החבר ראובן קמינר לא מבין שעל כל השמאל כאחת לא לקבל את "הסוכריה" האיראנית העטופה בהרבה דמים ונרצחים?
    הרי מדיניות החוץ האיראנית הנשענת על ערכי הפצת האסלאם שלחה זרועות טרור שיעיים ללבנון, למדינות המפרץ, למערב אפריקה, לאירופה ולצפון אמריקה. רק לאחרונה התבשרנו שהמצרים חשפו זרוע כזאת של החזבאללה ואיראן אצלם. לפוצץ שני פיגועים בארגנטינה נגד ישראל ויהודים זה אולטרה טרוריזם.
    עלינו להיות נחרצים ולשים קו אדום ביננו לבין מי שאינם בעדנו. אין כל עניין לסוציאליסטים שמשהו משמה של איראן ידבק בהם כי זה מחלישנו ביתר המאבקים, מהמאבקים הפנימיים על שכר הוגן לעובדי קבלן ולמהגרים ועד לעניין של השלום עם הפלסטינים ושאלת הנשק הגרעיני.
    עלינו לשים גבול ביננו לבין המשטר הפסול באיראן שמא זה ידבק בנו ולא נוכל להינקות!

  2. אסף הגיב:

    מי יוצא, או עשוי לצאת, נשכר מ"מדיניות החוץ המתקדמת" של איראן?

  3. איתן. הגיב:

    קשה לי עם הקביעה של כותב המאמר , הרואה דברים חיוביים במדיניות החוץ של איראן. מדיניות שמכחישה את קיומה של השואה היא פסולה בעיני.

  4. אריה בן חןרין הגיב:

    אין בינינו חלוקי דעות על אופיו הריאקציוני
    של המשטר הנוכחי באיראן.משטר זה הוא שילוב מוזר בין קאפיטליזם חמסני ופונדמנטליזם דתי חשוך של ימי הביניים הרודף בין השאר גם קומוניסטים חברי מפלגת טודה.אבל אני לא מסכים
    לעמדתך שמדיניות החוץ של המשטר האירני הנוכחי
    היא כיביכול "מתקדמת".האויבים של אויבי הם לא
    בהכרח הידידים שלי! הניאןנאצים הגרמים למשל
    מתנגדים מתוך נימוקים נכונים לגלובליזם האמריקאי. האם על ידי כך הם הןפכים לבני הברית שלנו? וגם אל תשכח שאחמדינגד קורא להשמדתה של מדינת ישראל והוא גם מכחיש שואה
    כמו הנאצים !

  5. רוני הגיב:

    תגובתם של אנשי שמאל רבים לסוגייה האירנית ממחיש באופן מצוין את הסיבות לכישלון השיטה הקומוניסטית ברחבי העולם.
    מקבוצת אינטלקטואלים המאוגדים בחשיבה מתקדמת אשר יוצאים נגד עוולות המערכות המגוונות ששולטות ,בעיקר, על דפוסי חייהם, לחבורת עיוורים אשר אינם מבדילים כלל וכלל בין ימינם ובין שמאלם. חירשים אשר מסמנים מטרה אחת עיקרית ולה הם עושים דמוניזציה מוחלטת (במסווה של דאגה לזכויות אזרח כאלה ואחרות)ומסוגלים לכרות ברית עם השטן על מנת לפגוע באויבם הגדול בכל דרך אפשרית.

    כך קורה, שאנשי שמאל סוציאלסיטי רבים בישראל מסוגלים לגלות סובלנות והבנה כלפי המשטר האירני החשוך. אמנם הם "מבכים" את החרבתה של הדמוקרטיה האירנית (אמנם זה נראה לעיתים שהסיבה העיקרית להצהרותיהם בגנות "אופיו הריאקציוני " של המשטר האירני היא תירוץ כדי שיוכלו לצאת חמידי חובה) אך יוצאים נגד "בחישתה" של ארה"ב בענייניהם הפנימיים של אירן, ו,כמו כותב המאמר הנ"ל, מעזים להלל את מדיניות החוץ "המתקדמת" של אירן.
    אמנם ספרים רבים וטובים נכתבו על מעורבותה הרצחנית של אירן בטרור הבינלאומי, וניסיונותיה העיקביים לערער את תהליך השלום במזרח התיכון, "לייבא" את מהפכתה הדתית קיצונית לכל פינה במזרחת התיכון, ולייצר נשק גרעיני, אך בניסיונם העיקש לערער את יסודות מדינת ישראל כמדינה ציונית, לא מסוגלים אנשי שמאל קיצוני רבים לזהות מציאות זו ובוחרים לתמוך באספקטים רבים של מדיניות אירניות כאלה ואחרות

  6. דרור בל"ד הגיב:

    לצערי,לא מצאתי דברי תבונה ועמדה מאוזנת בנייר העמדה המצוטט,ולצערי הרב,המבטא את עמדותיו של הכותב.

    צערי רב היות ולוחמי זכויות אדם צריכים לדאוג בראש ובראשונה לזכויות אדם,ורק אח"כ,בעדיפות משנית(וכמובן אין לזלזל בחשיבותה),לזכויות אזרח.

    ניצול משאביה של אירן(ואין לשכוח את הנפט) ע"י הברית הקפיטליסטית -שטן גדול,בינוני וקטן
    הוא נושא חשוב שראוי לעסוק בו.מלחמתה של אירן,המיוצגת ע"י בא -כוחה ,מר אחמדינג’ד ,כבודה במקומה מונח.אך מכאן ועד כדי טענה כי "בגלל היסודות החיוביים במדיניות החוץ שלה ומעמדה הבינלאומי ניצבת איראן מול איומים של התערבות זרה תוקפנית. אך אמת זו …"

    ובכן,אין זו אמת.זו לכל היותר חצי אמת,ולפעמים חצי אמת גרועה משקר.טוען הכותב כי רוב המתייחסים לסוגיית אירן מתרכזים רק בצד אחד של המטבע.הפכתי והפכתי במטבע,צד אחד,צד שני,ושוב הראשון,ושוב השני.מכל צד שתבחר לא תראה אלא הפרת זכויות אדם.

    העם האיראני,עם בעל מודעות גבוהה המוכן לעמוד על זכויותיו הצודקות ולשאת בתוצאות המאבק (במהרה,בימינו,בקרוב גם כאן),אינו זקוק לאחמדינג’ד כדי לשמור על המשאבים של ארצו.אחמדינג’ד,בדיוק כמו השטן הגדול,הבינוני והקטן,רוצים לנכס לעצמם את השליטה בעם האירני ,בזהותו ובנכסיו.אלה כלואים בין הפטיש והסדן,וכל דרך אחרת לראות זאת או לפרש זאת תחטא לאמת ותעמוד בניגוד למאבק על זכויות אדם ועל זכויות אזרח,ובסדר החשיבות הזה.

    נייר עמדה זה אינו עמדה מאוזנת:" אנו שותפים למחויבות שלכם לפתרון צודק ובלתי אלים של המחלוקות שנוצרו בעקבות הבחירות ." מחלוקות שנוצרו? האם דובר צה"ל ניסח את המכתב?

    "אנו מגנים כל ניסיון של מחרחרי המלחמה בארה"ב ובקנדה לנצל את המצב כדי לדחוף למען החלפת המשטר באמצעות המעצמות הזרות"
    האם עלה על דעת הכותב לגנות את ספינת ארגון free gazaוקרא לה לא להתערב בעינייניה הפנימיים של ישראל?האם העם בעזה "ישיג את יעדיו ללא התערבות של ממשלות כגון הממשל הקנדי"?

    אין להתבלבל עם הטיעונים הציוניים!אין בהם ולו טיעון הומניטרי אחד,ואם מוצאים הם לנכון להשתמש בטיעונים מוסריים,הרי הדבר רק מבזה אותם אפילו יותר משאר טיעוניהם הבזויים.אחמדינג’ד אינו מכחיש שואה. הוא אינו שואף להשמדת ישראל אלא להשמדת הציונים.
    הביקורת הלגיטימית שלו על התוקפנות הציונית היא בעקבות "מחלוקות שנוצרו" עם האורחים הלא מוזמנים שהשתלטו על אדמותיהם של המארחים.

  7. יובל הלפרין לרוני הגיב:

    האתר הזה לא נועד בשביל לחזור על השטותולוגיה הפרימיטיבית על "ציר הרשע".

  8. אור הגיב:

    חלק מאוד נכבד ממדיניות החוץ של איראן הוא הפיגוע המזעזע בארגנטינה אשר קטל מאות חפים מפשע. כך גם ירי הטילים המכוון על בי"ח "זיו" בצפת בזמן מלחמת לבנון השניה. וזהו רק קצה המזלג.
    המאמר שמר קמינר הוציא תחת ידיו הוא מאמר מחריד. אין מילה אחרת לתאר זאת – מחריד !
    אם אלה פני השמאל הרדיקלי בישראל אז אני כבר מעדיף את ה"הומניות" של כהנא וחסידיו.
    בושה!!!

  9. יוספוס הגיב:

    מר קמינר הנכבד,
    אם הייתי צריך לבחור בין איש שמאל כמוך הרואה חיוב במדיניות האיראנית, לבין איש ימין הגון (תתפלא, ישנם גם כאלה), לבטח הייתי מעדיף איש ימין הגון. אנשים כמוך מרחיקים מן השמאל כל בר דעת.
    יבושם לך אחמדי נג’אד!

  10. חיים ו. הגיב:

    "….העם באיראן ישיג את יעדיו ללא התערבות של ממשלות כגון הממשל הקנדי, המעכב התקדמות ממשית לדמוקרטיה, צדק חברתי ושוויון המינים דרך המבצע הצבאי המתנהל באפגניסטן"

    נכון מאד, המבצע הצבאי להפלת הטאליבן החזיר את מעמד האישה באפניסטאן שנות דור, מנע כל התקדמות לעבר צדק חברתי וגמז את הסיכוי לדמוקרטיה באפגניסטן בעתיד הנראה לעין.

    תשוחרר קנדה לאלתר.

  11. לחבר קמינר הגיב:

    האסטרטגיה שלך ברורה.

    לאחר נפילת הגוש הקומוניסטי, אתה מאמין שהכוח היחידי שיש לו יכולת להפיל את "האימפריאליזם המערבי" הוא המהפכה האיסלאמית.

    אחרי שהאימפריה המערבית תקרוס, נדמה לך שיתפנה מקום לצמיחת אימפריה סוציאליסטית/קומוניסטית של "העמים המדוכאים" וכל החארטה הזאת..

    רק שכחת לקחת בחשבון שאם אכן תקרוס האימפריה המערבית, האימפריה האיסלאמית היא זו שתתפוס את מקומה, והיא תהיה הרבה הרבה פחות סובלנית לאידאולוגיה הסוציאליסטית/קומוניסטית.

    הפעילים הגלויים יחוסלו או יכלאו, הספרות האידאולוגית תושמד ותוחרם, תיחסם גישה למקורות מידע, תיאסר תקשורת חופשית, התארגנויות חדשות יחוסלו בעודן באיבן.

    לא יהיה לכם לא חופש פעולה ולא מרחב פעולה ולא חופש דיבור ולא יכולת להפיץ רעיונות ולגייס תומכים חדשים.

    אתם אולי תפילו את השטן, אבל מה שתקבלו במקומו יגרום לשטן הקודם להראות כמו מלאך הרחמים.

    תהיה בזה מידה של צדק פואטי, אמנם, אבל להרשות לעולמנו וחיינו להחרב רק בכדי לראות חבורה של אדיוטים פאתטיים נענשים על ידי הצדק הקוסמי – זה מחיר כבד מדי.

  12. רוני ליובל הלפרין. הגיב:

    לא הזכרתי את "ציר הרשע" ואין בכוונתי להזכיר את הביטוי הדמגוגי הנ"ל. היחידים שכן מתעסקים בדמגוגיה הם אתם.

  13. תודה, טודה הגיב:

    עמדת מפלגת "טודה" "(הקומוניסטית האיראנית) על הנעשה באיראן:

    — קישור —

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים