הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-18 ביולי, 2009 28 תגובות

שי דרומי הוא בעל חווה בנגב. לפני שנתיים הרג את חאלד אל אטרש, בדואי אזרח ישראל, ופצע את חברו, כאשר אלה ניסו לפרוץ לחווה. דרומי טען כי חש מאוים, ולכן ירה. לאחר מעשה התברר כי החזיק בנשק ללא רישיון.
ההרוג נורה בגבו, כלומר, כאשר היה במנוסה, עובדה הסותרת את טענת דרומי כי היה בסכנת חיים.


דרומי הועמד לדין באשמת הריגה. תוך כדי המשפט קיבלה הכנסת חוק הפוטר מאחריות פלילית כל אזרח שפגע באדם שניסה לפרוץ לביתו. זהו חוק אומלל הטומן בחובו סכנה של הפיכת ישראל למערב פרוע. החוק קיבל את הכינוי "חוק דרומי".


בימים אלה זיכה בית המשפט המחוזי בבאר שבע את דרומי מאשמת הריגה.

אין ספק בליבי, כי עובדת היותו של ההרוג ערבי, מילאה תפקיד מכריע בפסק הדין המזכה. המציאות בשטחים הכבושים, לפיה חיי ערבים הם הפקר, חדרה לישראל, והיא משפיעה גם על פסיקות השופטים. זהו פסק דין גזעני, ולכן בזוי, מכוער וראוי לגינוי.


כרקע ראוי להוסיף, כי שי דרומי הוא חוליה בשרשרת של חוות שניתנו על ידי המדינה למשפחות יהודיות בודדות, במטרה למנוע מהבדואים זכויות קרקעיות. מדובר באדמות שבחלקן הגדול היו שייכות לבדואים, וממשלות ישראל, בכל מיני מעשי רמייה משפטיים, הפקיעו אותן מבעליהן והפכו אותן "לאדמות מדינה". כך נראה הרעיון של הזרם המרכזי בציונות – נישול ערבים מאדמתם לטובת יהודים.


כאשר ליד חוות אלה מתגוררים אלפי בדואים בכפרים לא מוכרים, ללא שירותים בסיסיים, בלי חשמל ומים, עם אבטלה גבוהה ומערכות חינוך ובריאות לקויות, אין פליאה שיש כאלה מקרב הבדואים המתוסכלים והמיואשים שפונים לפעילות פלילית.


מה היה קורה אילו הפורץ היה יהודי? אביו של חאלד אל אטרש אמר כי במקרה כזה דרומי לא היה מזוכה, ואני נוטה להסכים עימו. ומה יקרה אם וכאשר פורץ יהודי ייהרג על ידי ערבי? שופטים יהודים כבר ימצאו את העילות המשפטיות להרשיע את הערבי. יוזם החוק, ח"כ ישראל כץ מהליכוד, כיום שר התחבורה, סבר כנראה כי רק ערבים יפגעו ממנו. על הטיפשות הלאומנית הזו עוד נשלם ביוקר.


המכביה


בימים אלה נפתחה המכביה ה-18 בטקס חגיגי בו לקחו חלק ראשי המדינה.
המכביה אמורה להיות מעין אולימפיאדה יהודית בהשתתפות משלחות יהודיות מרחבי העולם. במטרה לתת לאירוע ניחוח אולימפי, העתיקו המארגנים כמה מסימני ההיכר של האולימפיאדה המקורית, כמו מצעד משלחות, הדלקת הלפיד ומופע אמנותי.


אולם האמת היא כי העניין הספורטיבי הא רק תרוץ, כי המכביה היא דוגמה קלאסית על הקשר בין ספורט לפוליטיקה. שהרי אין שום עילה ספורטיבית לאירוע כזה. ההישגים הם בינוניים ומטה, וגם לא קיימת עילה של אפליית יהודים, שהרי היהודים משתתפים בחיי התרבות והספורט בשוויון מלא בכל הארצות מהן באו המשלחות.


אז מ יש לנו כאן? אירוע ספורטיבי ציוני. ראש הממשלה נתניהו קרא בדבריו בטקס הפתיחה לחברי המשלחות "לעלות לישראל" כי "זהו ביתכם". ממש מעליב. האם חברי המשלחות מארה"ב, אנגליה, צרפת או אוסטרליה, חשים זרים בארצותיהם? האם הם חיים שם כאנוסים?


גם אמירת היזכור לחיילי הצבא הישראלי שנהרגו במלחמות ישראל נשמעה מוזרה ומאששת את הדעה כי האירוע הוא יותר פוליטי מספורטיבי.
מישהו מעלה על דעתו אולימפיאדה נוצרית, האוסרת על השתתפות יהודים, שבה יערך טקס לזכרם של חיילים נוצרים שנהרגו במסע צלב כזה או אחר?


ויש עוד מספר תהיות: מהו קנה המידה להשתתפות יהודית? מיהו יהודי? האם רק מי שהתגייר כהלכה בטקס אורתודוכסי, או שמא תותר הכניסה גם למי שהתגייר בגיור רפורמי? האם בן או בת לאב יהודי בלבד, יחשבו כיהודים לצורך המכביה, שהרי בישראל משרד הפנים לא יכיר בהם כיהודים.


כל האירוע הזה נגוע באפליה ולכן מיותר.


"יודנריין"


במסיבת עיתונאים משותפת לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר החוץ הגרמני פרנק ולטר שטיינמאייר, אמר נתניהו כי השטחים הכבושים ("יהודה ושומרון" בניסוחו) לא יהיו "יודנריין". זהו מונח הלקוח מימי גרמניה הנאצית שפירושו "נקי מיהודים". השר הגרמני, כך דווח בעיתונות, חש נבוך, ולא הגיב. אילו הייתי יכול ללחוש לאזנו של שר חוץ הגרמני בזמן אמת, הייתי דוחק בו להגיב במקום, למחות על השימוש הלא רלבנטי במושג, שהרי איש לא הציע זאת, מה עוד והנשיא ערפאת חזר לא פעם על כך שאין מניעה שבמדינה הפלסטינית יחיו יהודים, כולל מתנחלים שיסכימו לחיות תחת ריבונות פלסטינית. זו עמדתה של הרשות הפלסטינית גם כיום.


לעומת זאת, הייתי ממשיך ואומר לשר, אם ראש הממשלה משתמש במושגים הלקוחים מגרמניה הנאצית, ראוי לשאול אותו ואת תומכיו מהאגף הציוני לאומני, האם השטחים הכבושים הם בבחינת "מרחב מחיה" ((Lebensraum"" עליו השתלטה ישראל, במטרה לייהדו, לגרש חלק מהאוכלוסייה הילידית ולהפוך את הנותרים לחוטבי עצים ושואבי מים של ישראל היהודית?


לא ילכלך את ידיו


יאיר נתניהו, בנו הבכור של ראש הממשלה, בוגר מגמת תיאטרון בבית הספר לאמנויות, יתגייס בקרוב לצבא. דובר צה"ל יצא בהודעה רשמית, לפיה עבר יאיר את מבחני המיון והוא יצטרף ליחידת דובר צה"ל.


יחידת דובר צה"ל היא מאד מבוקשת. תנאי שירות נוחים במרכז תל-אביב. חיילים וחיילות צעירים מתחככים עם הצמרת הפוליטית, הכלכלית, הצבאית, החברתית והתקשורתית של המדינה. הם יוצרים קשרים משמעותיים שמסייעים לרבים מהם להמשיך בקריירה בתחומים מגוונים עם תום השרות הצבאי.
כדי להתקבל ליחידה צריך לא אחת להפעיל מערכת קשרים ענפה, פרוטקציה קראו לכך בעבר, אולם אם אתה בנו של ראש הממשלה, לא צריך פרוטקציה.


יחד עם זאת עוברים במוחי הבזקי מחשבות. מדוע לא יתגייס בנו של ראש ממשלה, שתומך בהתנחלויות ובהמשך השליטה בשטחים הכבושים, לאחת מיחידות הכיבוש?
אולי יאיר, בוגר מגמת תיאטרון, מפתח חשיבה הומניסטית שטרם נתן לה ביטוי פומבי? אולי מדובר בבחור עדין, שלא מסוגל להתעמר באוכלוסיה אזרחית כבושה, לטרטר אותה במחסומים, לפרוץ בלילה לבתים, להפוך את הבית, להפחיד את הילדים, לירות במי שקרויים "מבוקשים"? באחת, אולי אנו עדים לתחילתו של רומן סוער בינו לבין ארגוני זכויות האדם?


מצד שני, השירות בדובר צה"ל אמנם פוטר את יאיר מעשיית העבודה המלוכלכת, אבל עיקר מלאכתו בהצדקתה בהודעות לעיתונות ובפגישות רקע עם עיתונאים. מה שמכונה פושעי שולחן הכתיבה שמנסים להלבין את פשעי המלחמה המבוצעים בשטח.


מכל מקום, כמי ששייך לבית הילל, אני מבקש בשלב זה לזקוף לזכותו של יאיר את העובדה שהוא לא יהרוג בני אדם, ולראות בכך את שלב א’ בתהליך סגירת הפער עם בן דודו יוני בן ארצי, הפציפיסט שסירב ללבוש מדים ולשאת נשק.

תגובות
נושאים: מאמרים

28 תגובות

  1. דרור בל"ד הגיב:

    ספירו,אביר זכויות האדם,מציין כי שי דרומי הוא חוליה בשרשרת של חוות שניתנו על ידי המדינה למשפחות יהודיות בודדות, במטרה למנוע מהבדואים זכויות קרקעיות.

    לדעתי, תוספת זו אינה רקע למאמרו (המצויין,כתמיד),אלא עיקר העיקרים.דרומי כלל לא היה אמור לשבת שם,וסביר להניח כי היה מודע
    להדרת הבדואים מאדמותיהם.או בשפתו של ספירו:
    "כך נראה הרעיון של הזרם המרכזי בציונות – נישול ערבים מאדמתם לטובת יהודים."

    לעניין התהיות היהודיות (מכביה):
    אומר ליבוביץ`:"אין לדבר כאן על יהדות מבחינה רעיונית,מאחר ורעיונות הם הפקר, וכל אחד יכול לראות בהם מהרהורי ליבו. וכל עוד ניתנת רשות למתווכחים "להגדיר את היהדות" מהרהורי ליבם ומנטיותיהם והעדפותיהם האינטלקטואליות או האמוציונליות ולעשות את היהדות מושג סובייקטיבי לגמרי- אין הויכוח אלא פלפול סמאנטי בלבד" מתוך- "יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל, הוצאת שוקן, פרק היהדות, העם, המדינה, עמ` 235

    אכן, אירוע ספורטיבי ציוני.ומהי הציונות?להמשיך ולהנחיל בקרב הציונים את הפחד משואה שנייה,והכשרת כל תועבה למען ה"מטרה":לעולם לא עוד. נתניהו מבזה את זכר הנספים.לדבר זה אין מחילה.

  2. מערב פרוע הגיב:

    ספירו טועה. היום הנגב הוא מערב פרוע ולא רק בהיבט של עבירות פליליות אלא גם בהיבט של בריונות כביש. זה גם לא מפתיע שספירו כמו חברי הכנסת הערבים נגד חוק דרומי כי הרי הוא יפריע לערבים המקופחים לעשות חלוקה מחדש של העשר בדרך של גניבה ושוד. ספירו גם בטוח שדרומי בקש מההרוג תעודת זהות ורק אחרי שוידא שמדובר בבדשואי ירה בו. אכן גזענות נוראה. העובדה שארבעה אנשים מגיעים למקום מגוריו של אדם מבודד באמצע הלילה אחרי שכבר גנבו את רכושו יותר מפעם אחת לא מפריעה לספירו. הוא ערבי אז מותר לו לגנוב כי הוא מקופח. דרומי יהודי אז אסור לו להתגונןץ זו הרי התזה המרכזית של ספירו מאז ומעולם וענין דרומי רק איפשר לו וריאציה נוספת על הענין. ובענין המכביה ספירו מתפרץ לדלת פתוחה. המכביה אכן9 מוגדרת כארוע ציוני וזה כמובן פשע בהגדרה. ושואל ספירו האם יהודי התפוצות חיים שם כאנוסים והאם הם מרגישים שם זרים. מוזר שדוקא ספירו שואל את זה. ככל הזכור לי ספירו הוא יליד גרמניה הטרום נאצית שבה היהודים היו אזרחים שווי זכויות והם הרגישו שם ממש בביתם. מענין למה הוריו של ספירו עזבו את בור השומן הזה והגיעו לישראל. אם ספירו יזכר בתשובה על כך יכול להיות שתהינה לו תשובות על חלק מהשאלות שהוא שואל היום והוא יפסיק אולי לתמוך בחבריו של המופתי של ירושלים שעשב עם מנהיג גרמניה בבונקר שכל שאיפתם היא לסיים את מה שהיטלר והמופתי התחילו. אבל אין סיכוי לכך. כמו שאין חוזר בתשובה שחזר בשאלה כך אין מי שנתפס בציפורני דת "השמאל" והשכל הישר חזר אליו

  3. דרור בל"ד הגיב:

    דברים בשם אומרם:
    -מערב פרוע:"הרי הוא (חוק דרומי)יפריע לערבים המקופחים לעשות חלוקה מחדש של העשר בדרך של גניבה ושוד. "
    -סבט:"והיותך בדואי לא מחייבת שהיתך לנצח בכפרים בלתי מוכרים וחיי נכשלות – לא חסר בדואים מושכלים ונורמטיבים."
    -דן:"יפה שספירו נעלב בשם יהודי העולם על כך שנתניהו קרא להם לעלות לישראל,"
    -אלי:"אם הבנתי את טיעוניו של גדעון …חייו ורכושו של חוואי המותקף על ידי 4 פורצים באישון לילה שמרעילים את כלבו הן הפקר."
    -נו באמת:"בנוגע ליאוש ולתסכול של הבדואים. מעשהו של דרומי גם הוא נובע מתסכול "
    -שאלת תם:"האם הבדואים אינם נודדים? ממתי יש להם בעלות על אדמות? "
    -סהר:"לא יעלה על הדעת שבמדינה מתוקנת יפרוץ פורץ לחווה כל שני וחמישי… החוק הוא חוק מבחינתי כלפי כולם".

    אין בושה למגיבים הציוניים.עצתי להם לבדוק באינטרנט את מצבם של הבדואים,החל מ48.
    הטיעון לא שמעתי לא ידעתי התבטל בשנות האלפיים.הכל מופיע באינטרנט וכל אחד יכול להתעניין ולדעת מה קרה ועדיין קורה כאן.

    תהליך ההתנבזות העובר על הציונים,החל משנת 2001 הוא הגורם לתגובות מין אלו.לא רק הכחשה והסחת הדעת,כפי שהיה עד 2001,אלא הפצת שקרים ביודעין,בכוונת מכוון,בזדון.ההתממות,גלגול העיניים,הוא המכוער והשפל מכל.

    טעותו היחידה של ספירו ,שאינו יכול להכיל את כל הרוע הזה,היא הערכת מידת ההתנבזות.הוא יצא מהנחה כי הציונים יודעים דבר או שניים על הפקעת הקרקעות,וציין זאת כבדרך אגב.

    יבוא יום וכל הציונים יישלחו לבית המשפט בהאג ויישפטו על אי-הרצון לדעת את האמת.זה פשעם,והוא עצום ורב.

  4. סבט הגיב:

    גדעון ספירו היקר, מתי פעם אחרונה הרחקת לכת למחוזות דרום הארץ והייתה עד לרמות פשיעה הגבוהות בקרב "בני חסותך המקופחים" הבדואים.
    כדי לפנות לפעילות פלילית לא צריך להיות מיואש ומתוסכל – לא חסר דוגמאות לעבריינים ממשפחות עמידות ונורמטיביות.
    והיותך בדואי לא מחייבת שהיתך לנצח בכפרים בלתי מוכרים וחיי נכשלות – לא חסר בדואים מושכלים ונורמטיבים.
    אולי כאשר גנבים יפרצו לחוותך, תדאג לפתח איתם שיחה ולברר את מוצאם האתני, מצבם הסוציו-אקונומי ו"לפצותם על קיפוח מתמשך"?

  5. דן לספירו הגיב:

    הפיסקה בנושא המכביה מוכיחה שוב שלא חייבים להתלונן בכח על כל דבר, שכן אז התוצאה היא רשימת טענות שהאחת יותר אבסורדית מהשניה:

    אומר ספירו ש"אין שום עילה ספורטיבית לאירוע כזה. ההישגים הם בינוניים ומטה"…
    מה?? ממתי רק ארועים בהם יכולים להיקבע שיאי עולם הם ארועים "לגיטימים"?
    אם כך האם גם אליפות רמת-גן לשחייה עד גיל 16 היא ארוע פוליטי?
    האם ליגות הכדורגל בישראל ומיקרונזיה הן מיותרות ו/או פוליטיות?

    ממשיך ספירו עם האמירה התמוהה ש"המכביה היא דוגמה קלאסית על הקשר בין ספורט לפוליטיקה"…
    קשה להבין על מה מלין ספירו, שהרי בסופו של דבר המשתתפים רצים קופצים ושוחים. עובדה.
    לא זכור לי שהם לובשים מדים והולכים להגן על התנחלויות.
    אז נתניהו אמר משהו פוליטי, So what ?
    הוא הרי ראש הממשלה ומצופה ממנו לומר דברים פוליטים כאשר הוא מעל במה כלשהי.

    יפה שספירו נעלב בשם יהודי העולם על כך שנתניהו קרא להם לעלות לישראל, אבל משום מה לא זכור לי שאיזשהו ספורטאי יהודי נעלב מזה ומחה על הדברים. מוזר שספירו נעלב בשמם, מוזר ונוגע ללב כאחד.
    לא כל שכן – גל העליה מצרפת מוכיח שיש דברים בגו ושטועה מי שאומר שכל היהודים בתפוצות חשים בטוחים בארצותיהם.
    אגב, מתי לאחרונה ביקר ספירו בית ספר יהודי באיסטנבול או בבואנוס איירס?
    ומה עם מצב היהודים בתימן? לא חשוב, העיקר שספירו קובע(!) שהם נעלבים מדברי ביבי ומרגישים נינוחים בארצות מוצאם.

    גם הטענה "כל האירוע הזה נגוע באפליה ולכן מיותר" היא מעט הזויה:
    קודם כל אין כאן שום אפליה. כל קבוצה (אתנית, לאומית או סתם קבוצת חברים) יכולה לקיים משחקים ספורטיבים כאוות נפשה.
    טיעון האפליה הוא פשוט אווילי, כנ"ל יכול לטעון אדם נגד אולימפיאדת הנכים שזו אפליה מפני שהם לא מקבלים כל אדם לתחרויות.
    ואם הטענה היא כנגד עניין "מיהו יהודי" – אדרבא, יכתוב כבודו מאמר על העניין העקרוני והבעיות האמיתיות שבצידו, ולא ישלח חציו לעבר ארוע ספורטיבי המיועד ליהודים.

    ולבסוף – "ארוע מיותר"? נראה לי שאלפי המשתתפים קובעים חד משמעית אחרת.

    לסיכום – מה שהיה מיותר היא הפיסקה של ספירו בנושא המכביה. בעולם המוזיקה זה נקרא filler.
    ז.א. שיר סתמי וחלש שבא למלא חלל ריק באלבום.

  6. אלי -אין חדש הגיב:

    אם הבנתי את טיעוניו של גדעון ספירו, הרי המסקנות הנובעות מדבריו על פרשת שי דרומי הן
    שחייו ורכושו של חוואי המותקף על ידי 4 פורצים באישון לילה שמרעילים את כלבו הן הפקר.
    מדבריו של של ספירו נובעת גם המסקנה שרוב הגנבים והפורצים באזור הדרום הם בדואים וכי הפורץ שנורה, נורה קודם כל עקב היותו ערבי.

    יתרה מכך על החוואים להסכין ולשלם בגופם ורכושם, שכן קדמו למקרה המצער הנ"ל באותו אזור מעשה רצח של חוואי, שוד אלים ומעשי פריצה רבים, את מחיר ההזנחה הממשלתית

  7. נו באמת… הגיב:

    "הוא ירה באיש בגבו וזוהי ההוכחה שחייו לא היו בסכנה" – בגלל שהיית שם אתה יודע בוודאות מה קרה…ככה אני מניח לפחות. הרי לא הגיוני שמישהו שנושא נשק ישפר עמדה עם הגב לאויב רק בשביל לירות בו מחדש. מישהו נכנס אליך באמצע הלילה…אם הוא לא מגיע עם זה פרחים או עם צ’ק שמן הוא כנראה מאיים.
    בנוגע ליאוש ולתסכול של הבדואים. מעשהו של דרומי גם הוא נובע מתסכול על כך שעדריו וציודו נגנבים כל לילה. כמו גם תסכולם של הורי תושבי עומר שמכוניתם נגנבה 3 (!) פעמים בחצי שנה.
    בנוגע ליודנריין – המקום היחיד בעולם שנחשב יודנריין הוא דווקא באיזור מכה..לא ממש נתקלתי באבירי זכויות אדם נלחמים על זכותם של יהודים לבקר היכן שבוצע גם הג’נוסייד הראשון בהסטוריה בשני השבטים היהודים קינוקעא ושבעא. לא ממש ראיתי שאתה גם מלין על זה…ככה זה כשהדיעה שלך מבוססת רק דרך משקפים כל כך צרים שזה נראה כעיוורון…

  8. שאלת תם הגיב:

    מה זאת אומרת: "מדובר באדמות שבחלקן הגדול היו שייכות לבדואים"?
    האם הבדואים אינם נודדים? ממתי יש להם בעלות על אדמות?

  9. ל"שאלת תם" הגיב:

    רוב הבידואים בעולם מוגדרים כ"נודים למחצה" (semi-nomadic). הם נודדים בתוך תחום מצומצם מאוד, בדרך כלל באופן עונתי, ומחוץ לתחום הזה נמצא תחומו של שבט אחר או שאי אפשר להתקיים שם בכלל.

    לכן ברור שלבדואים – גם לפני שבאו משטרים מודרניים שאסרו עליהם בכלל לנדוד ולרעות והורו להם לחרוש ולזרוע – תמיד היו אדמות משלהם, שם היה המרעה לצאן שלהם, מקורות המים, לפעמים נווה מדבר עם כמה עצי דקל וכד’.

  10. לפרשן הספורט גדעון ספירו הגיב:

    כולנו צריכים להודות לגדעון ספירו על כך שלא בחר בקריירה של פרשן ספורט מפני שברור לחלוטין שהנושא ממנו והלאה.

    האמנם אין שום עילה ספורטיבית לאירוע המכביה?
    האמנם הישגים הם בינוניים ומטה?

    לידיעתך גדעון, כל תחרות ספורט היא בעלת חשיבות, על אחת כמה וכמה ארוע כזה בו משתתפים המון(!) ספורטאים מקצוענים או מקצוענים בתחילת דרכם.
    ספורטאי כאלו חיים מתחרות לתחרות, השתתפותם (גם במכביה) מתוכננת מראש ומחושבת בגרף הפעילות שלהם.
    חבל שאתה מזלזל בזה.

    ההשגים במכביה לא מוטלים בספק: היום שבר השחיין גיא ברנע את השיא הישראלי במשחה ל-50 מ’ גב.
    אח"כ עשה זאת שפירא בר אור כאשר שבר את השיא הישראלי במשחה ל-100 מ’ חתירה, משחה בו השתתף גם השחיין האמריקאי ג’ייסון ליזאק "הבינוני ומטה" (אליבא דפרשננו גדעון ספירו) שזכה בשלוש מדליות זהב אולימפיות.

    נו שוין, איך גדעון ספירו יכיר את ג’ייסון ליזאק אם אינו מכיר את מארק ספיץ הבינוני שהתחרות הבינלאומית הראשונה בה השתתף היתה המכביה השביעית…
    ממש מפעל חסר חשיבות.
    ומה עם הג’ודוקאים הישראלים אורן סמאג’ה ואריק זאבי שהשתתפו במכביות לפני שזכו במדליות אולימפיות?
    ומה עם טל ברודי שעלה לישראל מיד אחרי השתתפותו במכביה? ממש לא רלוונטי וחסר חשיבות.

  11. סהר הגיב:

    נכון שיש בישראל גזענות, ואפילו בוטה, אבל צריך לדעת מתי להשתמש במונח הזה ולא לתחוב אותו לכל פרשיה פשוט כי זה נשמע טוב. כאדם המזוהה עם מה שאוהבים לכנות "המשאל הרדיקלי" אני דווקא תומך בהחלטה של בית המשפט כלפי שי דרומי. לא יעלה על הדעת שבמדינה מתוקנת יפרוץ פורץ לחווה כל שני וחמישי (וזה מה שחווים אותם חקלאים) וידך תהיה על התחתונה, ולא משנה אם הוא יהודי, ערבי, בדואי או צ’רקסי. החוק הוא חוק מבחינתי כלפי כולם, למרות דעותיי הברורות לגבי אפליה של מגזרים כאלה ואחרים. לגבי הדבר השני, הפקעת אדמות, יש טעם בדבריך ועל זה אינני חולק.

  12. דן לספירו הגיב:

    ליבי ליבי עם ספורטאים יהודים החיים בניכר, ונאלצים לשמוע את נתניהו קורא להם לעלות לישראל, העלבון ממש גדול מנשוא.

    מעניין האם גם משפחתו של אילן חלימי ז"ל חשה שנתניהו הגזים? או אולי כל העולים מצרפת החשים בטחון אינסופי בארצם, כולל קולגה שלי שסיפר לי שהוא מוריד את הכיפה מראשו כאשר הוא מגיע לביקור מולדת בפריז…

    בביקורי האחרונים בצרפת ובבלגיה נפגשתי שוב ושוב עם יהודים מקומיים שהפצירו בי לא לדבר עברית עם אשתי תוך כדי נסיעות בתחבורה הציבורית בשעת ערב או ברובע כזה או אחר של בריסל, אנטוורפן ופריז.
    שלא לדבר על יהודי איסטנבול ובואנוס-איירס שמעולם לא חשו טוב ובטוח יותר.

    אבל מה הם מבינים לעומת ספירו שקובע חד משמעית עבורם שהם לא מרגישים זרים בארצם, ואף חשים עלבון צורב לנוכח דבריו של נתניהו…?

  13. טוביה פרנקל הגיב:

    בררתי אצל המכר המשותף לנו על הקשר שלך לספורט, נאמר לי שאין כזה ולכן כמה הבהרות, יש דבר שנקרא אלופים ואלפים, האם הם קשורים,מפריעים אחד לשני ,מפרים אחד את השני,בקיצור שניהם קיימים ומחויבים,האם אתה מבין התרגשות של העוסקים בספורט למשל בליגה למקומות עבודה,בעצם למה שתבין, כשהענין הוא לא אולימפידה אלה יודופוביה.

  14. דרור בל"ד-המשך הגיב:

    תגובה מרושעת במיוחד :"ככל הזכור לי ספירו הוא יליד גרמניה הטרום נאצית שבה היהודים היו אזרחים שווי זכויות והם הרגישו שם ממש בביתם. מענין למה הוריו של ספירו עזבו את בור השומן הזה והגיעו לישראל. "

    על כך כתבה עמירה הס-מזל שהורי כבר אינם(הארץ)
    — קישור —

    לתגובתו של דן-הפחד מלדבר עברית במקומות אלה
    (בלגיה,צרפת,ועוד)הוא אשמה בלעדית של הציונים-כלומר שלך.בוודאי גם ראית את החדשות בטלוויזיה במקומות אלה.שם,בניגוד לכאן,מראים
    מה הציונים עושים,ולכן הזעם. בביקורך הבא באירופה,קח חולצה עם הכיתוב free palestine
    ותזכה ליחס אחר לגמרי,גם כשתדבר עברית.

    ניסיתי,זה עובד מצויין.

  15. אור לדרור הגיב:

    שלום דרור היקר. לא נעים לי להגיד, אבל אתה מצטייר כבן-אדם כ"כ מלא חימה, כך שאם היה נכנס פורץ לביתך, לא רק שהיית הורג אותו, גם היית אח"כ ממשיך לחבוט בגופתו בזעם.

    ובכל זאת, אני מאחל לך שתוכל לשבת בביתך בביטחה ובנחת, להמתין לבניית הבית השלישי כדי שניתן יהיה להחריבו מיד אח"כ, ולהאמין שהאינפנטיליות שלך היא נאורות והומניזם.

  16. לדרור בל"ד הגיב:

    נכון מאוד. הרי אם הרוב חושב בצורה מסויימת, בטוח שהוא צודק. והפחד בו יהודים צריכים לחיות בגלל "מעשי הציונים" מוצדק לגמרי. הרי ידוע שכל יהודי בעולם אחראי למצב הפלסטינים.
    ובאיזו מדינה מתוקנת ודמוקרטית, שודדים אינם יכולים לפרוק את הזעם והתסכול שהם מהמדינה על רחושו הפרטי של אדם?

    אבל בעצם, אני ציוני, כך שהתגובה לא באמת תקפה מבחינתך….

  17. בטטה הגיב:

    שאלה לספירו-מה קרה לאתר ארמגדון ? האם נסגר או יורט?ולמה כשהאתר כבר פעל חלק ניכר מהלשוניות לא פעל -צנזורה עצמית ?

  18. גיא ר"ג הגיב:

    גם אם אני נבוך מהשימוש התכוף שעושה ספירו ברפרנס למשטר הנאצי בהקשר לפעולות ישראל ככובש או כמשטר פסאודו דמוקרטי הרי שקריאה בכל ספר אוטורטיבי על התקופה הנאצית (למשל ספרו של שאול פרידלנדר ‘גרמניה הנאצית שנות ההשמדה’) תלמד אותו ששטחי חסות/מחיה תחת מנגנוני הכיבוש הנאצי פרושם מערכת בירוקרטית שלמה שנועדה לגרש ולהשמיד אוכלוסיות שלמות (יהודים/סלבים ואחרים).

    ואולי ישנם קווי דמיון בהתנהלות כוח כובש באשר הוא, אני לא חושב שיש מקום להשוואה בפרט אם חוקרים לעומק את מנגנוני הכיבוש הנאצי וזרועותיו השונים ומטרותיו האידאולוגיות אפשר ללמוד על אופיו האמיתי של כיבוש זה.

    ואין דומה כיבוש ארה"ב בעיראק לכיבוש ישראל ביו"ש לכיבוש הנאצים בפולין.

  19. לדרור הגיב:

    אתה "מבין" ומצדיק גם איסלאמופוביה במערב, מאותן סיבות שאתה "מבין" ומצדיק אנטישמיות?

    אחרי ש"רואים בטלוויזיה" מה עושים מוסלמים ברחבי העולם, די מוצדק לשנוא ולתעב ואפילו לתקוף במילים ובמעשים מוסלמי/ת שעוברים מולך ברחוב,או גרים מעבר לפינה, נכון?

    בטח נכון.

  20. דרור בל"ד למגיבים הגיב:

    לאור- הדיון הוא לא עלי,אלא על מצב הבדואים.
    אודה לך ואף אתייחס לטענותיך אם תגיב לנושא זה.
    למגיב הראשון-
    נכתב:"הפחד מלדבר עברית במקומות אלה (בלגיה,צרפת,ועוד) הוא אשמה בלעדית של הציונים".
    פורש:"הפחד בו יהודים צריכים לחיות בגלל "מעשי הציונים" מוצדק לגמרי".
    הואשם באנטישמיות:"הרי ידוע שכל יהודי בעולם אחראי למצב הפלסטינים".

    אנא הבדל הבדל גדול בין יהודים ובין ציונים,ובין ביקורת לגיטימית על ישראל לבין אנטישמיות.לעניין הבנת הנקרא:
    האשמים בפחד לדבר עברית באירופה-הציונים,
    הקורבנות-יהודי התפוצות ויהודי ישראל הלא ציוניים.
    הנושאים באחריות לפשעם והנענשים בהתאם-הציונים תושבי ישראל המבלים באירופה בידיעה ברורה כי הפלשתינאים נמצאים מאחורי חומות וגדרות.

    למגיב השני-
    קביעת אמיתות ללא שום קשר למציאות והפצתן בציבור כעובדות (להלן:עילה לתביעת דיבה):
    "אתה "מבין" ומצדיק גם איסלאמופוביה במערב, מאותן סיבות שאתה "מבין" ומצדיק אנטישמיות?"

    מעולם לא הצדקתי אנטישמיות.לעניין ההבנה,אין צורך במרכאות.ההבנה היא משהו רציונלי לחלוטין.כדי "להבין אנטישמיות" (צירוף מילים זה בעברית חסר משמעות-אתייחס למה שאני הנחתי כי התכוונת אליו),צריך לחקור את הנושא מהיבטים רבים ושונים(מחקר אקדמאי).פרופ’ שטרנהל ופרופ’ צימרמן הם בעלי שם עולמי בתחום זה.הם "מבינים אנטישמיות" אך אינם אנטישמים.בד בבד,הם מהמבקרים החריפים ביותר של מדיניות ישראל,דווקא משום אהבת ישראל שבליבם.

  21. עופר לדרור בל"ד הגיב:

    כותב דרור:
    "הפחד מלדבר עברית במקומות אלה
    (בלגיה,צרפת,ועוד)הוא אשמה בלעדית של הציונים-כלומר שלך"

    כלומר דרור מצדיק אלימות ואנטישמיות כלפי כל מי שמדבר עברית בחו"ל. האשמה לא חלילה בחוליגנים שיתקפו אותך, היא גם לא חלילה של האנטישמים שכן אין אנטישמיות. הרי ידוע שהרוע שיחידי בעולם הוא בלעדי לציונות.

    הנסיון להצדיק אלימות ובו בזמן לחשוב שאתה המוסרי באדם הוא במקרה הטוב מוסר כפול.

    מזל שהחולצה שלבשת נותנת לך חסינות מאנטישמיות, ההפך מטלאי צהוב…

    הנחמה היחידה היא שטיעונים כל כך דמגוגים וקלושים מביאים לתוצאה ההפוכה. וישאירו אנשים בעלי עמדות כשלך במיעוט מזהיר עם אפס יכולת השפעה.

    דרך אגב אתה גם יכול להרחיב את המלתחה שלך וללכת לדוגמא עם חולצות שקוראות לאיראן גרעינית, כמו שקוראת חברת הכנסת מהפלגה שלך.

    — קישור —

  22. בן צבי הגיב:

    מענין שספירו לא שאל אף פעם כמה שוים חייה של בדואית שנרצחת ע"י אחיה על רקע "כבוד" המשפחה. כ 20 צעירות מוסלמיות נטבחות מידי שנה כאן אצלנו בארץ והרוצחים , שהם בד"כ קרובים מדרגה ראשונה, משוחררים כי אף אחד לא מעיד נגדם. שמעתם פעם את ח"כ טאלב א-סנע יוצא כנגדם? לדעתי שניהם מקטלגים את מעשי הרצח האלה כחלק מ"הרב תרבותיות " שאותה אסור לגנות .

  23. באשר לחנין זועבי הגיב:

    מדובר בשהידית אמיתית.
    לא אכפת לה שיישרפו הפלסטינים ופלסטין תיהפך למדבר גרעיני, כל עוד יחוסלו הציונים השנואים.

    מזכיר לי את המגיבים בוואיינט בזמנו שטענו בלהט בזכות השלכת פצצת אטום על עזה.
    אלא ששם מדובר בבורים עלגים, ואילו הגברת זועבי אמורה להיות משכילה ואינטיליגנטית.

    היא לא למדה שום דבר ממלחמת לבנון השניה, שבה הטילים של חיזבאללה פגעו גם בערבים, ולא מאינתיפאדת המתאבדים, שהפצצות שלהם לא הבדילו בין אוייב לאוהב.

    מישהו זוכר את השוס הכי גדול של מלחמת לבנון השניה?
    חסאן נסראללה משיא עצה טובה ל"ערביי 48″ – תעזבו את הבתים שלכם בינתיים, עד שנגמור עם היהוד… שידור חוזר של 1947.

    אולי חנין זועבי רוצה להמליץ לערביי 48 שיעזבו כולם בינתיים את ישראל, עד שאחמדינג’אד יטפל "בציונים", ואחר כך יחזרו והכל יהיה שלהם.

    כנראה שהשנאה מעוורת, האידאולוגיה משבשת את הזיכרון, והשכלה אקדמית לא מחסנת בפני טפשות.

  24. דן לדרור בל"ד הגיב:

    מעניין, לא התייחסת כלל לעניין אילן חלימי. מן הסתם הוא דיבר דווקא צרפתית, ולא עברית.
    האם גם אותו רצחו בגלל הציונים?
    ובכלל, הקלות הבלתי נסבלת בה אתה מקבל תקיפה של דובר עברית בחו"ל מעידה אך ורק על המוסר הכפול שלך.
    איך קראת לזה? "הזעם"?
    אין בעיה, רשמתי לעצמי ש"זעם" מבחינתך הוא סיבה לגיטימית לאלימות.
    אגב, כך חשב אולמרט כשהגיב "בזעם" על מעשי החיזבאללה (הפיגוע בסיור של צה"ל) והחמאס (ירי אלפי רקטות לעבר ישראל), ויזם את מלחמת לבנון השניה ומבצע עופרת יצוקה.
    הכל נבע מהזעם הקדוש.

    מעניין איך שכחת גם את כל תופעות האנטישמיות היותר גדולות ואכזריות שקרו באירופה לפני הקמת מדינת ישראל, שהגיעו לשיאן בשואה בה הוכח עד כמה היהודים שנואים ע"י רוב עמי אירופה.
    האם אתה טוען שהם ראו את הנולד ורצו להעניש את היהודים מראש על חטאי הציונים בעתיד?

  25. דן לדרור בל"ד הגיב:

    בתגובתך כתבת: "אנא הבדל הבדל גדול בין יהודים ובין ציונים,ובין ביקורת לגיטימית על ישראל לבין אנטישמיות".
    זאת אומרת שאתה חושב שישנן רק שתי סוגי תופעות:
    1. ביקורת לגיטימית על ישראל (מוסלמי ייגש אלי בתחתית של לונדון וישאל אותי בנימוס "איך אתם עושים ככה לפלסטינים?")
    2. אנטישמיות (יכו אותי וישאלו "איך עשיתם ככה לישו"?)

    ובכן, קודם כל ברור שאתה ממש מסרב להכיר במציאות בה אנטישמיות ואנטי-ציוניות הולכות יד ביד, זו מזינה את זו.
    עכשיו להזכירך: הפעולות הקשות והדרסטיות ביותר נגד יהודים קרו עוד לפני קום המדינה.
    מה שאומר שקיימת רציפות אנטישמית מאז ועד היום, רק שהפעם לאנטישמים יש תרוץ (מה שנקרא כסת"ח): בא לך להרביץ ליהודי? הכה בו וצעק: "זה בגלל מה שאתם עושים לפלסטינים".
    לפני שבעים שנה באותו רחוב בדיוק מישהו היכה יהודי וצעק "זה בגלל מה שעשיתם לישו".

    זה רק עניין של סמנטיקה, העיקר שיהודים חוטפים מכות.

    בתגובה "דרור בל"ד למגיבים" אתה עושה אבחנה בין יהודים לבין ציונים, אבל את אותה אבחנה דקה כתער לא עושה אנטישמי ממוצע או מוסלמי אלים (ואל תסיק מזה ש"כל המוסלמים אלימים"),
    הם קודם כל תוקפים, ואז מסרבים משום מה לשאול אם אתה ציוני או רק יהודי.

    השתמשת בביטוי "ביקורת לגיטימית על ישראל",
    אבל ממתי "ביקורת לגיטימית" כוללת אלימות?
    כמה חבל שאתה מגלה טולרנטיות כלפי תופעות אלימות, ובכלל נראה שאתה מאמין בענישה קולקטיבית אלימה.
    אנו נשתדל לזכור את זה לקראת תגובותיך כנגד המבצע הישראלי הבא בעזה.

  26. בן זאב לבן צבי הגיב:

    נקודות אור…

    — קישור —

  27. מגיב הגיב:

    לבן צבי,

    ספירו כתב על הנושא לא פעם, וכמובן גינה בחריפות הראויה את התופעה הנוראה.

הגיבו לבאשר לחנין זועבי

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים