הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-12 באוקטובר, 2009 16 תגובות

יש לערוך סדר בדברים אחת ולתמיד. בנושא הדת קרי – יהדות, החוק הוא ברור וחד ועבר אלינו מדור לדור על ידי קדמונינו. בין השאר הורישו לנו אבותינו, שמאז חרב בית מקדשנו העלייה להר הבית אסורה. כמו שחוק "הגנת דייר" קובע מוסכמות בין שוכר למשכיר, וכמו שחוק פלילי קובע מה מותר ומה אסור, אזי על אחת כמה וכמה מה מותר ומה אסור במקומות קדושים נקבע על ידי החוק הדתי וביהדות קוראים לחוק הדתי: הלכה.

וכמו שמי שעובר על חוק "הגנת הדייר" או על החוק הפלילי מסכן את החיים של האחר ולכן יש לאכוף את החוק נגדו, ויפה שעה אחת קודם לכן, הרי שכך יש לעשות גם עם אלה שעולים להר הבית והתססתם מסכנת חיי אדם בארץ ישראל ובעולם. אלה האמונים על זעקת ההלכה בעניין הר הבית הם הרבנים ומטעם מדינת ישראל זוהי "הרבנות הראשית". אך מלבד בד"ץ "העדה החרדית" קולם של האחרים פשוט דמם. העלייה להר הבית מצד יהודים שבעטו בהלכה היא בגדר פיקוח נפש ממש, עד כדי סיכון חיי יהודים גם בחו"ל מזעם המוסלמים. כמו שמארגנים מחאות והפגנות נגד עוברי עבירות שבת וכדומה לכך, יש לצאת ולחסום בגוף ממש את העולים להר הבית.


בזמן האחרון הפכה ה"רבנות הראשית" לחותמת גומי של גיורים מפוקפקים, של המצאות רפואיות הנוגדות את ההלכה, של התרת חיות לאכילה שנאסרו דורות קודם לכן ועוד מיני נושאים שהאדונים עמר ומצגר משמיעים את קולם שוב ושוב בשמה של ההלכה הקדושה מהזווית שלהם, כמובן. והנה בנושא ההלכה האוסרת לעלות להר הבית (שגם רוב האזרחים אינם מערערים על כך), הרי שכאן נדמו קולותיהם של עמר ומצגר כשדם נקי עלול להישפך עקב שתיקתם הרועמת של השניים ועוד מיני "רבנים" שכמותם. אם אותם רבנים חושבים אחרת מההלכה הפסוקה זה אלפיים שנה, עליהם לא רק להשיל את הגלימה ולבטל את סמיכתם אלא להוריד את כיפתם כדי למנוע את חילול השם.


האנשים הללו המזוהים כיהודים ועולים להר הבית הם עברייני דת. והרבנים והעסקנים הדתיים (ובמיוחד החרדים), המחזיקים בידם זאת ומתעלמים ממהלכה הם בגדר אנשי חוק שסרחו ויש למצות אתם את הדין של שלילת סמיכתם. ההלכה על פי האורתודוכסיה איננה משתנה עד בוא גואל, ומי מבין הדתיים הלאומים והחרדים החושב אחרת בסוגיית הר הבית איננו אלא בגדר חוטא ומחטיא, ויפה לו ההגדרה של רפורמי.
 
הר הבית אינו בידינו ולא יהיה כזה עד בוא משיח צדקנו. ומי שטבע סיסמא הפוכה בעבר בוודאי שאינו ראוי לשמש דוגמא למורה הוראה הלכתית בישראל. על הרבנים – ובמיוחד אותה "רבנות ראשית" – השותקים לנוכח מה שמתחולל בהר הבית לעשות חשבון נפש אם אינם בגדר שופכי דמים, שנאמר, "לא תעמוד על דם רעך".
 
* כותב שורות אלה הוא רב אורתודוכסי, סופר, עיתונאי ובעל תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל ובסובייטולוגיה.

תגובות
נושאים: מאמרים

16 תגובות

  1. YB הגיב:

    נותר רק לשמוע מה דעתו ודעת ההלכה על נשים והומו-לסביות ונוכל לצרפו לאחמדיניג’ד ושאר המאורות המרקסיסטיים.

  2. שמי הגיב:

    הלכה מפורשת היא לא לבקר בקודש הקודשים, לא בהר הבית מפני שלא ידוע מיקומו המדויק, אבל ברור שהוא לא שכן בקצה ולא בצדדים ואםילו לא באזור המרכזי, שמסביבו, כיום ידוע איפה שכן קודש הקודשים לפי כמה מקורות, אז טענתך בטילה ומבוטלת ומי קבץ שלפי פסק הלכה של איזה סגור ומחמיר מאירופה, אזור לעלות להר הבית, אסור לבקר במשכן הלויין ובקודש הקודשים שני תחומים די צרים.

  3. רמי הגיב:

    אני מבין את החילוניים ההורסים אל הר הבית. הם הרי פועלים משיקולים לאומנים טהורים וענייני תורה והלכה אינם שוקלים בעיניהם. אבל הדתיית? מה הם מחפשים שם? הרי הם מתעלמים מאיסור הלכתי גמור לעלות להר. אם הם מצייתים לרמב"ם בכל, אפילו כשהוא אומר להם על איזה צד לשכב לישון בערב ועל איזה צד לקום בבוקר, מדוע הם מצפצפים עליו כשהוא אוסר בתכלית האיסור עליה להר הבית? מסתבר שתורתם היא להם קרדום לחפור בה, ולא רק לשם פרנסה, אלא גם לחרחור מחלחמות עם השכן המוסלמי. הם אכן דתיים ואנשי אמונה, אבל דתם אינה דת משה ואמונתם אינה נתונה לאלהי ישראל, אלא עובדי עבודה זרה הם העובדים בשקידה את מרס אליל המלחמות, ואמונתם נתונה לדת הפשיזם הגזעני והלאומנות החשוכה.

  4. סבט הגיב:

    לפי ההלכה והמסורת העתיקה גם אסור ליהודים לבקר בכנסיות ומקדשים פגאניים ובטח ש"יהרג ובל יעבור" לקחת חלק בעבודה זרה.
    לפי כך עם מחר הוותיקן, המקדשים הבודהיסטיים והאשראמים בהודו יאסרו על כניסת יהודים לשטחם, גם אז נראה כאן כתבות מצדיקות התנהגות שכזאת?

  5. דמוקרט הגיב:

    קול שחשוב שיישמע. ולו בשביל להזכיר לכולם שהדת היהודית אינה כולה עבודת אלילים לאומנית. שאינה כולה סגידה לאדמה ולריבונות עליה, ושנאה אוטומטית לכל ערבי.
    ולמגיב YB: פחות ציניות, יותר טוב. אי אפשר להשיג התקדמות ללא שיתוף פעולה נקודתי וענייני עם גורמים שונים מאתנו. כן, גם אם בתחומים אחרים נאבק זה בזה משני צידי המתרס. ככה עובדת פוליטיקה, בוקר טוב.

  6. מרים ג’ונס / הכותל והרב הגיב:

    הייתי רוצה לשאול אל הרב מדוע קיימת אפליה כזו בכותל: גברים לחוד ונשים לחוד. הרי בשנות ה-30 וה-40 נשים וגברים התפללו ביחד ללא מחיצות וללא אפליות. נדמה לי שהאורתודוקסיה כל הזמן ממציאה כללים חדשים כדי לדכא את הנשים עוד ועוד.

  7. איתמר הגיב:

    לדמוקרט ולשאר הצדקנים:
    הדת היהודית (או יותר נכון – רוב הדתיים) לא רואים ממטר לא זכויות אדם ולא ערבים.
    מי שחושב שעניין איסור העליה להר הבית קשור לערכים הומניים כלשהם טועה וטועה בגדול.
    ברגע שיהודי דתי יאמין שהמשיח הגיע וזה הזמן לבנות את בית-המקדש השלישי על חורבות מסגד אל-אקצה – שום דבר לא יעצור אותו.

    כרגע מאמין הרב קאופמן שיש איסור הלכתי לעלות להר הבית אז הוא רותם את עניין ההתססה "המסכנת חיי אדם בארץ ישראל ובעולם",
    בדיוק כמו שנתורי קרטא הצטרפו לטיעונים הפרו-פלסטינים של אחמדיניג’אד, כאילו מדובר בפלג קיצוני של "רופאים לזכויות אדם".

    חברה, הצחקתם אותי.
    מספיק שתקראו שוב את המשפט: "בזמן האחרון הפכה הרבנות הראשית לחותמת גומי של גיורים מפוקפקים, של המצאות רפואיות הנוגדות את ההלכה, של התרת חיות לאכילה שנאסרו דורות קודם לכן"…
    אהה? "גיורים מפוקפקים"? מה קרה לפלורליזם ההומני?
    ומה זה בדיוק "המצאות רפואיות הנוגדות את ההלכה"? אפשר לקבל פירוט בבקשה?
    "התרת חיות לאכילה שנאסרו דורות קודם לכן"?
    מישהו אמר "מדע וקידמה"?

    בקיצור, לא צריך לפרסם כל דובר רק בגלל שיש במישנתו פינה קטנה שמתאימה במקרה לראיית העולם של המערכת.

  8. חלוקת העבודה הגיב:

    בן זומא ראה אוכלוסין בהר הבית אמר
    ברוך חכם הרזים וברוך שברא כל אלו לשמשני
    כמה יגע אדם הראשון ולא טעם מלוגמא אחת עד שחרש וזרע וקצר ועמר ודש וזרה ובירר וטחן והרקיד ולש ואפה ואח"כ אכל, ואני עומד שחרית ומוצא כל אלו לפניי.

    (תוספתא, מסכת ברכות)

  9. יובל הלפרין הגיב:

    גם אני חושב שהר הבית לא בידנו וודאי לא צריך להיות בידנו.
    המניעים שלי שונים לחלוטין משל הרב קאופמן, אבל כפי שהמגיב "דמוקרט" אמר, יש נושאים שהשותפים נקבעים על פי מבחן התוצאה.

    אני לא יודע אם הכותב יסכים עם דבריי הבאים.
    אני הצעתי פעם לחבר בתנועה הנפלאה "רבנים לזכויות האדם"
    — קישור —
    שיכריזו בפני ממשלת ישראל, הרשות הפלסטינית הדו-ראשית, האו"ם וכל גורם שיראו לנכון –
    שהם יהיו מוכנים לנהל בפועל את המקומות הקדושים לדת היהודית (כולל ההיבט היהודי במקומות המקודשים לכמה דתות) בשטחי המדינה הפלסטינית כאשר תקום.
    זה כולל את רחבת הכותל המערבי, קבר רחל, בית הכנסת העתיק ביריחו ועוד.
    אני חושב שנוכח האמון שהם רכשו בקרב הפלסטינים בעקבות אין ספור מבצעי תמיגה וסולידריות –
    הם עשויים להיות המפתח ליישוב המתח בין ריבונות ממלכתית לחופש פולחן.

  10. אמנון ותמר הגיב:

    האם ניתן לקבל קצת פרטים על אודות כבוד הרב ופועלו?

    האם זה אותו הרב המתואר בעיתון הארץ?

    — קישור —

  11. ניר — שאלה לגבי מדינה מוסלמית הגיב:

    לפי הראיון הנ"ל, רומז ה"ה קאופמן שמדינה מוסלמית עשויה לקרב את ביאת המשיח.

    שאלתי היא: האם יש הבדל בין מדינה מוסלמית סונית למדינה מוסלמית שיעית מבחינת הקירוב הפוטנציאלי של ביאת המשיח.

  12. גיורא הגיב:

    "…איננו אלא בגדר חוטא ומחטיא, ויפה לו ההגדרה של רפורמי."

    האם המערכת נותנת את ברכתה להתקפה בוטה זו על "רפורמים"?

    האם מישהו/י מחברי/ות המערכת קרא/ה את כתב השטנה הזה לפני פרסומו?

  13. מריון טה הגיב:

    היה מדהים לקרוא את הכתבה בהארץ על מר קופמן, תודה על הקישור המעניין.

    סתם רעיון: בתור פעולה אנטי-קולוניאליסטית, מדוע שהמערכת הנכבדה לא תזמן מאמרי דעה כאלו גם מצדדים אחרים, כמו למשל מהשייך ראאד סלח?

    או אולי לערוך סימפוזיון של השניים, עם המוטו שגם מי שהיה מודיע משטרתי (לדבריו), יכול לעשות תיקון ולחזור בתשובה מלאה (לשמאל ואח"כ לדת)

  14. מאזן עבד אל-ג’וואד הגיב:

    לדעתי צריך להוציא את הדת מהאתר הזה, מכל כיווניה. יש מספיק אתרים לדתיים.

  15. למערכת הגדה הגיב:

    לטעמי יש לחייב כותבים אצלכם להגיב בשבוע הראשון לפרסום מאמרם לתגובות הקוראים.
    די מעליב שלא מתייחסים.

  16. פטריוט הגיב:

    עדיף אדם דתי שמתנגד לכיבוש, מאשר ה"שמלאנים" ממפלגת העבודה שבונים התנחלויות ופותחים במלחמות מיותרות. הרב קאופמןלא שולח את ילדיו לצבא כיבוש פלסטין… כן ליהדות, לא לציונות!

הגיבו למאזן עבד אל-ג’וואד

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים