הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-25 באוקטובר, 2009 8 תגובות

בשבוע הבא ימלאו 53 שנה לרצח בכפר קאסם , בימים שקיומו של ממשל צבאי על אוכלוסיה אתנית מוגדרת לא סתר את המשך קיומה של ה"דמורקטיה" היחידה במזה"ת גם לדעת חוגים "שמאליים" בתנועה הציונית. עצם המעשה והאירועים אינם כה תמוהים כמו השאלה כיצד, לאחר רצח ניפשע כזה, המשיך אותו ממשל צבאי להתקיים במשך עשור נוסף?! שאלה זו סמוכה ודומה לשאלה הממשיכה להעסיק אותנו ברגעים אלה ממש – כיצד, לאחר כיבוש של למעלה מארבעים ושתים שנה, עדיין חיה אוכלוסיה של מיליוני בני אדם ללא זכויות אזרחיות (במצב אנטי-דמוקרטי קשה גם מזה שחיו ערביי המדינה בזמן הטבח בכפר קאסם- עם זכויות כלשהן כאזרחי מדינה מוגדרת) מינימליות?!

התשובה נעוצה במילה אחת: ציונות- וכמובן ללא מרכאות. שיר סרקסטי מהעבר מסביר בצורה לירית את העניין. "אני ציוני, אני בכלל לא גזעני. אני ציוני, אני חושב שערבי נחות מיהודי אבל אני לא גזעני כי אני יהודי ציוני, ויהודי ציוני אינו יכול להיות גזעני…". כאן נמצאת התשובה הפרדוכסלית לשאלות הקודמות. "יישוב ארץ ישראל" על ידי הציונות היה בנוי – מאז ומעולם – על ההשקפה הגזענית העקומה שהתנחלות על אדמת עם אחר כדי ליצור עם חדש ( עפ"י אמות מידה דמיוניות פלוריליסטיות ), שלטעוניו הקולוניאליסטיים ישתמש בנימוקים דתיים שנגדם הוא מתקומם. ההשקפה הזאת הטביעה את חותמה גם בהנחה שהושתלה ע"י שטיפת מוח מסיבית מגיל אפס, כי אין סתירה בין כיבוש והתנחלות לבין "דמוקרטיה" במיטבה, אם קוראים למתכון הזה ציונות. וכך, בשם אותו קוד מסתורי – ציונות שמו – אפשר לדבר על "זכות האבות לעם ישראל על ארץ ישראל", בלי להיות קשורים לחוקי אותה "מורשת אבות". כך אפשר להשתמש בקוד: ציונות, לגירוש ואפליה ומנגד, לזעום כאשר אחרים יוצאים חוצץ נגד זאת. וכך, גם אין סתירה בין דיכוי הילידים תחת משטרים צבאיים לבין שלילת היותו של המדכא גזעני בשל כך. וזאת משום מילת הפלא: ציונות, המטהרת טמאים ומטמאת טהורים. דהיינו, הציונות איננה רק סתם "פרה קדושה" אלא "פרה אדומה" ממש. וכשיש לך טאבו של פרה אדומה וקדושה גם יחד הרי שקצר המרחק מלהכריז שכל מי שבגדר חולק אינו אלא "בוגד" ודינו מגירוש ועד מוות.


לצערינו הרב השקפה זו היתה וממשיכה להיות גם נחלתם של חוגי "שמאל" או "ליברלים" החוסים תחת כנפי הנשר הציוני. לכן, כשערביי המדינה יצעדו ויפגינו את מחאתם על הטבח שהיה לפני 53 שנה יש לזכור, שכדי להביא תינוק בריא לעולם יש לנתק ממנו את חבל הטבור הציוני.

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. muhammad isa הגיב:

    שלום לך כבוד הרב
    זו פגישה ראשונה שלי עם דבריך
    דברים של אדם עם אומץ רב וחזון ברור
    אני גאה בך
    מוחמד עיה

  2. עוד על גורמי הטבח בכפר קאסם הגיב:

    — קישור —

  3. נירית הגיב:

    מדוע אין תגובה של הכותב או של המערכת לגבי מי זה "הרב אליהו קאופמן"?

    בקישור בתגובה למאמר הקודם שלו "הרב הבית לא בידינו" נכתב:
    "כשיושבים בדירתו הסגפנית של קאופמן, בבניין בקומה שלישית, בלי מעלית, ברמת בית שמש, סיפוריו נשמעים כמשהו בין הזוי למסתורי. אבל הוא מתעקש שהם אמת לאמיתה ואכן התרחשו. התהפוכות והמעברים בשלושים שנות חייו הבוגרים מסחררים וקשה לעקוב אחריהם. הוא היה שחקן כדורגל. פעיל בתנועת מוקד. ושל"י. עבר לארגון הטרוצקיסטי האנטי ציוני אוונגרד. הפך לסוכן בתשלום של השב"כ. הצטרף לפנתרים השחורים של צ’רלי ביטון, בחד"ש. אחר כך חבר לתנועת תמ"י של אהרן אבו-חצירה ובנימין בן אליעזר, שביקשה לייצג את המזרחים. בהמשך התקרב לדת והיה מקורב לש"ס, וכיום הוא נמנה עם העדה החרדית."

    האם זה אכן אותו רב?

    מותר כמובן לעשות מהפכים בכל הכיוונים, אבל הגילוי הנאות (זכותם של הקוראים לדעתי) יכול לספק רקע/פרספקטיבה כוללת יותר.

  4. צוקי הגיב:

    כדאי לקוראים להתיחס לגופו של עניין ולא של איש משום שכל פעם שלרב קאופמן יש מאמר רדיקלי מיד מתעוררים נגדו בעניינים אישיים . כניראה שמישהו מכוון את ההסתה הזו כנגד אדם חרדי שחזר בתשובה לדרך האנטי ציונית הקלאסית של ישראל סבא וללאומנים החרדים או לאלה שאינם חפצים בקשר של שלום בין חרדים לערבים קשה להשחים עם רעיונותיו המקוריים של האיש. כמי שעקב אחרי דרכו של הרב קאופמן הוא תמיד תמך בקשר של קיימא בין יהודים לערבים בהיותו בכל אותן תנועות שבהן פעל מתוך רעיוניות ולא קונפומיזם או אופורטוניזם. מה שנכתב על ידי מלמן ב"הארץ" היה יזום מצד שירותי הבטחון שכועסים על הרב קאופמן כי התנער מהם וחשף את קלונם- כולל בפררשת רצח רחל הלר(…), ומי שיודע הרי שמר מלמן הוא האיש של שירותי הבטחון עם עיתון "הארץ"…
    "הזוי" ו"תמהוני"הם מטבעות לשון שלמשטרים טוטליטריים כנגד מתנגדיהם ולמישהו יש כניראה מטרה בעיוות דמותו של הרב קאופמן – שבסקטור החרדי פוחדים ממנו כאיש אמת, כדי שחרדים וערבים לא ישתפו פעולה או כדי שפרשת כפר קאסם והציונות הגזענית יטוייחו.

  5. לצוקי הגיב:

    דווקא מהכיוון השמאלי, יש בכל הסיפור הזה דברים מטרידים. בדקתי את ההפניה, ושם מופיע:

    "… לדבריו, במשך שלוש שנים הוא היה סוכן בשכר של שירות הביטחון הכללי ואין לו על כך נקיפות מצפון או רגשות חרטה. הוא מסר למפעיליו מידע על ארגוני שמאל קיצוני ולטענתו עזר להרשעתם של חברי קבוצת דרך הניצוץ, שהצטרפו לחזית הדמוקרטית לשחרור פלשתין בהנהגת נאיף חוואתמה. מובן שקשה לדעת אם הוא דובר אמת בעניין הזה…"

    הדרך הכי פשוטה, ישירה ונכונה, היא לפזר את הערפל, ושמר קאופמן בכבודו ובעצמו יספר את תמונת הדברים אז והיום. ואולי מגיעה גם התנצלות לאנשים שהפליל, אם הפליל.

  6. מ.ש. נון קונפורמיזם כפשע נורא הגיב:

    למה כרגע ההשתלכויות הזולות והנלוזות כנגד כבוד הרב קאופמן? כי בישראל העכשוית, המתבהמת, מילת המפתח היא "נורמטיבי" — קישור —

    (גוללו לתגובה הבאה). הרב, עוקר הרים מבריק, בחר לא להתבהם עם עדר כלשהו, אלא הולך בדרך מצפונית, בהתאם לערכי היהדות ונביאיה הגדולים, שהיתריעו על סאובים, עושק, ועל לוחמניות יתר של רהב מיליטריסטי (ראו פרשת מיכיהו נביא האמת, מול אחאב העומד לעלות למלחמה מיותרת על רמות גלעד — קישור — )

    מדובר באיש אמיץ הלוחם למען צלם אלוקים שבאדם. גם אם ניסו לסבכו עם השב"כ, למה הדבר? כי אנשים אפורים החיים באנונימיות ותוך חשיבה קבוצתית אחידה, מוקסמים תכופות מדמויות לא קונפורמיות מבריקות, ועשויים להטפל אליהם.

    מניסיוני, חרף המראית האקסנטרית, מדובר תכופות באנשים מאד אנושיים, ופשוט טיבעיים, בסקרנותם האנושית, בזה שהם מתנהגים באופן אנושי ללא פוזה. על כך נאמר "דברי אלוקים חיים" – כלומר האלוקי קרוב לאנושיות הבלתי אמצעית שהיא החיים עצמם, ולא הקפאת החיים במשחקי כוח ושררה. ועל זה נאמר על השם בפרשת האזינו "הצור – תמים פועלו" – כלומר דווקא התמימות, חוסר ההתחכמות השרירותית, דרך הישר – היא דרך השם. השטן הוא שמתחכם בתכסיסי עקמומיות שונים.

    מיכאל שרון

  7. אבירם לצוקי ובתגובה למאמר הגיב:

    צוקי: לאט לך, לומר על מישהו שפוחדים ממנו כי הוא "איש אמת" זו איוולת.
    מי שלא יודע ש"האמת" היא עניין כלל לא ברור ובכלל לא מוחלט – כדאי לו לעשות עוד כמה שנים בבית-הספר של החיים ולהתפכח.

    וכפי שביקשת – התייחסות לגוף הכתבה של הרב אליהו קאופמן, המלאה חורים וסתירות כרימון, ואני אתייחס למספר ציטוטים המעידים על כך שהמאמר הוא לא מדויק ואפילו שקרי:

    1. הציטוט מהשיר "אני ציוני, אני חושב שערבי נחות מיהודי":
    המושג "ציוני" לא אומר שערבי נחות מיהודי, אלא שליהודים מגיעה מדינה עם רוב יהודי בארץ ישראל. חוק השבות למשל מפלה נוצרים אירופאים ובודהיסטים סינים באותה מידה שהוא מפלה ערבים מוסלמים.
    כמובן שישנה סתירה בין ציונות לבין דמוקרטיה, אבל האמירה ש-א’ נחות מ-ב’ היא על דעתו של הכותב בלבד ולא על דעת הציונות.

    2. "יישוב ארץ ישראל על ידי הציונות היה בנוי …על ההשקפה הגזענית העקומה שהתנחלות על אדמת עם אחר כדי ליצור עם חדש"
    העם היהודי היה קיים הרבה לפני שיבת היהודים לא"י בעת החדשה. העם הזה החל להתקיים בזמן אברהם אבינו, דרך תקופת המקרא, תקופת הגלות, ועד ימינו.
    נא לא להתבלבל – הציונות היא תוצר של העם היהודי (והתייחסות שאר העמים אל היהודים) ולא להיפך.
    מה גם שאם זכרוני אינו מטעני – ב-29 לנובמבר 1947 קיבלה העצרת הכללית של האו"ם את החלטת החלוקה ואישרה את "יישוב ארץ ישראל על ידי הציונות", כך שאין מדובר בגזענות אלא בדבר שהתקבל על דעת העולם כולו למגינת ליבו של הרב אליהו קופמן ש"שכח" שאנחנו כאן באישור שהעניקה לנו האנושות כולה.

    3. "ההשקפה הזאת הטביעה את חותמה גם בהנחה … כי אין סתירה בין כיבוש והתנחלות לבין דמוקרטיה במיטבה":
    ןבכן, אני ציוני, אבל אני חושב שיש סתירה בין דמוקרטיה לבין התנחלות בשטחים כבושים,
    וכמוני חושבים עוד המוני ציונים…. אופס, האם זו אנומליה "קלה" בין המציאות לבין דעותיו של קופמן?

    4. ע"פ הציונות אפשר לדבר על "זכות האבות לעם ישראל על ארץ ישראל", בלי להיות קשורים לחוקי אותה "מורשת אבות":
    ובכן, אני ממליץ לרב אליהו קאופמן למתן את דעותיו הפונדמנטליסטיות (המנוגדות לחלוטין לדעות השמאליות בשאר המאמר).
    ישראל היא מדינה חילונית, ולצערי אפילו לא מספיק חילונית. אני כחלק מהעם היהודי זכאי למדינה משלי בה אהיה בין בני עמי, ומספר הפעמים בהם ביקרתי בבית-כנסת אינו רלוונטי לעניין.
    אבקש את הרב הנכבד והפלורליסטי לא לפשפש בציציותיו של יהודי פלוני לגבי מידת אמונתו, ולפי זה לתת לו אישור על זכות אבותיו בא"י.
    להזכירך – אבותי היו יהודים בדיוק כמו אבותיו של גדול המאמינים היהודים החיים בדורינו, ולכן "זכות אבותינו" על א"י זהה לחלוטין.

  8. אביבה הגיב:

    ניכר כי הח’ קאופמן כתב את הדברים בדם ליבו.

הגיבו לאבירם לצוקי ובתגובה למאמר

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים