הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-19 בדצמבר, 2009 16 תגובות

"לגברים הבדואים נמאס: מבריחים כלות מסיני", זעקה כותרת הכתבה במעריב (9.12), שתיארה כיצד גברים בדואים שמאסו בנשותיהם העצמאיות והמרדניות "מייבאים" כלות מעבר לגבול.


אכן, אם יש בדברים אמת (ובתרבות ההסתה נגד הקהילה הבדואית שהתפתחה כאן – מותר לפחות להניח שהם נופחו), הרי שזוהי תופעה מכוערת הראויה לכל גנאי. מי שמעדיף אישה שהיא עבד כנוע לצידו על פני שותפה אמיתית לחיים הוא פחדן חסר אופי.


יומיים לאחר מכן סגר מפעל תדיראן בעפולה את שעריו והעביר את מרבית הייצור לסין (המפעל צפוי "להיפתח מחדש" כשהוא מעסיק מחצית מהעובדים). הבעלים העדיפו פועלים, שהם עבדים המקבלים דולר ליום, על פני הפועל הישראלי בעל הזכויות הסוציאליות ותנאי העבודה המשופרים.


כמובן – שלא כמו המקרה הקודם – זוהי קידמה קפיטליסטית, המעידה על ניידות ודינאמיות בשוק העבודה! על כך יעיד כל כלכלן.

אפשר גם לראות את הצד הקומי שבכל העניין – השיטה הקיימת מצליחה להעביר חוט מוסרי מקשר אפילו בין בעל מפעל תעב בצע לגבר בדואי שובניסט.


מספיק זמן שתקנו


לאוטובוס הדפוק שהסיע אותי מואז’ה-גראנדה לקוצ’במבה (שזו, אגב, ללא ספק אחת הערים עם השם הסקסי ביותר בעולם), עלה הנהג והסביר בחיוך מבויש שיש בעיה – בהפסקה שעשה האוטובוס באמצע הדרך השטנקר אחד הנוסעים, התקשר לרשות הפיקוח על התחבורה בבוליביה, וסיפר להם את האמת המכוערת: שהחברה העלתה עשרה נוסעים מעל המותר ושילדים קטנים שוכבים במעברים המטונפים וישנים כל הלילה לרגליהם של הנוסעים – באופן בלתי חוקי כמובן. עכשיו, איים הנהג, נאלץ להוריד מספר נוסעים מהאוטובוס. הנוסעים החלו לנזוף במלשין, מעין זקן טרחן מהסוג שהוא ברכה לכל חברה, דון קיחוטה כזה, וסלסטה (תכלת בעברית), הבחורה שישבה לידי, יצאה להגנתו.


¨למה התקשרת?¨ רטנה לעברו קשישה שמנמנה עם שתי שיניים עליונות חסרות. ¨גברת, הוא רק דואג לילדה שלך¨, ענתה לה סלסטה, ¨ומה אם תיק יפול מלמעלה באמצע הנסיעה? זה מסוכן¨. ומזל שהיא עצרה ברגע הזה, משום שאני כבר התחלתי להתאהב. ולבלות את שארית חיי בלה פאס, מגדל שלושה אינדיאנים קטנים הוא רעיון גרוע, עם כל החיבה הכנה שאני רוכש לבוליביה.


¨את יודעת?¨ אמרתי לסלסטה מאוחר יותר, כשהמהומה שכחה, הנה הבדל במנטליות. במערב אנשים לעולם לא היו מתערבים. הם היו יושבים ושותקים ומחכים שזה יגמר.


היא הסתכלה אלי במבט ערמומי ובחצי קריצה ענתה לי: מספיק זמן שתקנו.
 
מספיק זמן שתקנו. לגלוג שמגלם בתוכו עולם ומלואו. רוח שנושבת מעל מדינה שלמה, מזה שלוש שנים – מתחילתה של המהפכה של EVO.


כשנבחר אוו מוראלס לנשיא, לבוש בבגדים אינדיאנים (אגב, אוי למי שישתמש במילה הזאת היום בבוליביה. המילה התקינה פוליטית היא אינדיחנה – ¨יליד¨) ושרשרת פרחים, עלה לדוכן ובאיימרה (אחת משתי השפות הילידיות בבוליביה, השניה היא קצ’ואה) שתורגמה לספרדית הודיע: ¨באנו לשים סוף לחמש מאות שנות דיכוי¨. משפט שעצם היומרנות שבו מרתקת בפני עצמה.


לפני מספר חודשים אושרה ברוב של 61 אחוז חוקה חדשה לבוליביה. חוקה הכוללת הפקעת אדמות מברוני הקרקעות בבוליביה, שנטען שהם מחזיקים בהיקף אדמות דמיוני שמעובד בידי אריסים עניים. עוד היא כוללת: צמצום כוחה של הכנסיה, אוטונומיה תרבותית לשבטים מרוחקים, וכו’. החוקה אושרה ברמה הארצית, אך זכתה להתנגדות תקיפה בשלושה מחוזות עיקריים: סנטה קרוז, צ’וקיסקה (שהעיר המרכזית בה היא סוקרה) וטאריחה. שלושת המחוזות האלה, הממוקמים במזרח המדינה, מהווים את האופוזיציה התקיפה נגד מוראלס.


¨הם לא יכולים לסבול אותו, הם משתגעים מזה שהוא הנשיא¨, הסבירה לי סלסטה (שהיא, אגב, סטודנטית למשפטים בת עשרים המתגוררת בלה פאס) וגיחכה. ¨שלושה חטאים הוא חטא שעליהם אין לו סליחה. קודם כל הוא אינדיאני, שנית הוא קמפסינו (איכר) ושלישית הוא סוציאליסט. זה עולה להם בבריאות לראות אותו מנהיג את בוליביה¨. מלחמת מזרח-מערב הזו היא שיחת היום בבוליביה. בתמימות של ילד, המספר מה אבא אמר לאמא על הדודה בחדרי חדרים, הסבירה מלכת היופי הבוליביאנית הנבחרת מסנטה קרוז, לתקשורת הבינלאומית, שלא כל בוליביה פרימיטיבית כל כך: ¨למרבה הצער, אנשים אינם מכירים את בוליביה וחושבים שכולנו אינדיאנים… לה פאס – זה מה שמשתקף, כל האנשים האינדיאנים והנמוכים והעניים… אבל אני מהצד המזרחי של המדינה – ולא קר אצלנו, אלא חם מאוד, ואנחנו גבוהים ולבנים ומדברים אנגלית…¨


אאוץ’, לא נעים כשעושים לך אאוטינג כזה.


עוד פחות נעים, שלמטה משנתיים לאחר שהתקיים הריאיון היא קיבלה את מוראלס בתור נשיא. נראה שעכשיו אנשים ימשיכו לזהות את בוליביה עם כל מיני אינדיאנים נמוכים במקום עם החבר´ה הטובים של סנטה קרוז.


בנוסף ובנפרד, הלאים מוראלס את תעשיות הגז של המדינה, שנשלטו בידי חברות מברזיל רוסיה ואנגליה. מהלכים לא פשוטים, בלשון המעטה.


בכיכר המרכזית בלה פאס ראיתי המון מתגודד סביב פוליטיקאי צעיר בחליפה, ממנהיגי האופוזיציה, ומגדף אותו. "טוני מאלדונאדו (טוני הרע, הרשע) חוצפן! מושחת! רוצה להיות נשיא, הא? אין לך בושה! ‘שינוי’ הוא מציע […] החבר של סאנצ’ז המושחת¨ (בבוליביה לא שכחו ולא סלחו לנשיא לשעבר, סאנצ’ז, שנמלט לארה¨ב ב-2003, לא לפני שגנב מיליארדים ושלח את הצבא לטבוח במפגינים נגדו).
 
נזכרתי במה שאמר ידיד ארגנטינאי: יש מהפכות שבאות מלמעלה למטה, כמו בוונצואלה למשל, שם בא איש אחד ושינה את המצב, ויש מהפכות שבאות מלמטה כמו בבוליביה שבה חמישה מיליון אינדיאנים עצבנים תפסו קריזה והחליטו לקחת את העניינים בידיים.

תגובות
נושאים: מאמרים

16 תגובות

  1. לפ.ב.: כל יום עבודה בסין הוא יום חג הגיב:

    בכל יום ויום בונים עמלי סין עוד נדבך של הסוציאליזם.

  2. עמוס לפ.ב. הגיב:

    ארבעה-עשר יום בשנה זה לא הרבה אבל לפחות בחשבון הידוע לי זה יותר מיום כל שלושה חודשים (= 4 ימים בשנה, פחות משבוע עבודה)

  3. כליל החורש נאורי הגיב:

    לדרור בל"ד:
    טרם הבהרת מדוע אתה, כיהודי, מוצא לנכון לבחור עבור הפלסטינים בבל"ד דווקא. אולי כדאי שגם אתה תיתן לפלסטינים לנהל את מאבקיהם החברתיים לבד?

  4. אורי זקהם הגיב:

    לדרור בל"ד – מעניין איך היה מגיב ח"כ לשעבר עבאס זקור – המקום הרביעי במפלגתך להברחת הנשים מסיני. זקור כזכור תומך בריבוי נשים.
    זקור על לסביות: — קישור —

  5. בטטה הגיב:

    מעניין כמה זמן ירשה אובמה או מי ששולט באמת בבית הלבן שההפקרות הזו תמשך .

  6. דרור בל"ד הגיב:

    "מי שמעדיף אישה שהיא עבד כנוע לצידו על פני שותפה אמיתית לחיים הוא פחדן חסר אופי".

    "השיטה הקיימת מצליחה להעביר חוט מוסרי מקשר אפילו בין בעל מפעל תעב בצע לגבר בדואי שובניסט".

    מערכת הגדה השמאלית מעלה שוב התבטאויות גזעניות כלפי העדה הבדואית וכלפי הפלשתינאים. (קדם לו ליאור קיי מהפנתרים הוורודים). הכשל הבסיסי גם שם וגם כאן הוא השיפוט המוסרי ע"פ קנה המידה המערבי הנאור, ללא יכולת ההבחנה כי כאן המאבק (במקרה זה הפמיניסטי) הוא רק בחיתוליו. גם בהולנד נשים לא יכלו לבחור עד לפני פחות מ50 שנה. הדבר שמפריע יותר מכל הוא שיפוט מוסרי מבחוץ, מלמעלה, אותו מבט מתנשא האומר הנה אנחנו נאורים יותר.

    חוני קבלו הוא ציוני ומזימתו להניף את דגל ישראל. אנשים כמוהו רק יחפשו צידוק מוסרי לגזענותם, ע"י נסיונות הפרד ומשול.
    דיברת פעם עם בדואים? דיברת פעם עם נשים פלשתינאיות? הדבר האחרון שהן רוצות הוא תמיכה של ציונים במאבקם.

    מצער מאד כי הגדה השמאלית נותנת במה לציונים. במפלגת בל"ד זה לא היה קורה.

  7. מיכאל שרון: רשע וחסד הגיב:

    10 הילדים מעל המותר, היו (ככל הסביר) בני עניים חסרי פרוטה, שעובד(י) חברת האוטובוסים, באקט של חסד, אפשר להם באופן רחום, אולי תוך העלמת עין, לעלות לאוטובוס. גם מתקופת השואה (להבדיל) באירופה, יש סיפורים על קציני ס.ס. שהעלימו עין מהחוק הפורמאלי, סובבו את הראש כאילו אינם רואים, והיצילו חיים.

    הזקן השטינקר שאתה מתאר, הוא מסוג האנשים שבשביל להאדיר את יוקרתם האישית, יוצרים בעייה לא קיימת ("הזהר, המטרייה עשוייה ליפול"; "המגש שלך עשוי לפגוע במישהו"). במחקרי על חלוקת קשב, מצאתי שנמוכים בחלוקת קשב, נוטים להעיר הערות סביב בעייה מדומה, על מנת להאדיר את יוקרתם, בפרט במקומות פומביים (כתחליף מסתגל להאדרת יוקרה באמצעות יצרנות אישית, המותנית ביכולת חלוקת קשב גבוהה). זה זקן מרושע. הסלסטה שלך היא בחורה יפה וכנראה מבריקה, שנחלצה להגנת הזקן, שהיה מבודד (שכן האנשים הירגישו בטיבו, לפעמים הפרצוף המרושע "מספר הכל"), על מנת לתפעל את כישוריה המבריקים, מבחינת אתגר יורידי (לימוד סנגוריה באופן מבריק).

    זאת סיטואצייה יום יומית השכיחה גם בישראל, של מאבקי מאסף של חסד רחום ויפה, מול רשע, ההולך ונעשה שכיח – תרבות הרשע סביבנו.

    למה לנקוט בצד הרשע החסוד והצדקתן ולעשות צרות לעם? עדיף שמרקסיסטים יהיו אנשי חסד, ולא שנואי העם הפשוט, שיכנה אותם שטינקרים ומאנייקים. בגלל אי חסד ואנשים כאלה, נופלות לפח הכוונות היפות ביותר.

  8. דרור בל"ד- חלק ב’ הגיב:

    ציוני אחד אמר משהו, ואילו ציוני אחר אמר משהו אחר. אך הציונים ציונים. שמעת אחד, שמעת את כולם. הנה תגובה של הימת זועבי להבלים של שר האוצר. התגובה ראויה, בשינויי נוסח קלים, לכל ציוני המנסה ליצור חוצץ בין מכשולים תרבותיים ומסגרות מסורתיות בחברה הערבית לבין נאורותו של השמאל האשכנזי. כך מסתיים המאמר ‘מובטלות בעל כורחן’ הארץ:

    "במקום להאשים את החברה הערבית בישראל ואת הנשים, מוטב לו לשר האוצר להכיר במחדלי הממשלות הקודמות, ולהשקיע את מאמציו בהפעלת תוכניות לעידוד תעסוקת נשים ערביות; את הטיפול במחסומים החברתיים, שישאיר לנו".

    המשפט האחרון מוקדש לכל תומכי חד"ש. הכותב הציוני מוזמן לשימוע אצל צ’אווס.

  9. גרציאלה סונדרס-הארדימן הגיב:

    האם הבנתי נכון את דברי הכותבת, כי בסין הפועלים הם עבדים המקבלים דולר ליום לעומת הפועל הישראלי בעל הזכויות הסוציאליות ותנאי העבודה המשופרים?

    האם חוני שוכחת שבסין יש קומוניזם ואילו בישראל יש קפיטליזם חזירים?

  10. האם בעלי תדיראן עפולה לא קוראים את הגדה השמאלית? הגיב:

    אם היו קוראים היו למדים על התקדמות הסוציאליזם בסין ועל העלייה העצומה ברווחת התושבים שהממשלה דואגת להם, ואז הם לא היו עושים שטויות כמו אלה המתוארות במאמר:

    "יומיים לאחר מכן סגר מפעל תדיראן בעפולה את שעריו והעביר את מרבית הייצור לסין (המפעל צפוי "להיפתח מחדש" כשהוא מעסיק מחצית מהעובדים). הבעלים העדיפו פועלים, שהם עבדים המקבלים דולר ליום, על פני הפועל הישראלי בעל הזכויות הסוציאליות ותנאי העבודה המשופרים."

    עבדים? בסין הסוציאליסטית? ומאידך – "זכויות סוציאליות ותנאי עבודה משופרים" לעובדים בישראל הציונית-פאשיסטית?

    עורך, מישהו התבלבל פה, אולי האוייב המעמדי הסתנן לשורותינו ומפיץ תעמולה ציונית כדי לזרוע בלבול ופילוג בשורות המהפכנים.

  11. פ. ב. הגיב:

    מידע אישי (שהיתי כתייר אורח של המפלגה הקומוניסטית הסינית):

    תנאי העובדים הסינים משופרים מאלו של הישראלים, ובמיוחד תנאי החופשה שלהם (יום אחד כל שלושה חודשים, לעומת 14 יום בשנה בארץ).

  12. דרור בל"ד – לאורי זקהם הגיב:

    "במקום אחד אחרייך ברשימה נמצא עבאס זכור, שערק אליכם מרע"מ-תע"ל והתבטא בעבר נגד הומואים ולסביות וגם נגד החוק האוסר לשאת יותר מאשה אחת. מה עמדתך בעניין?

    "העמדה שלי וגם של המפלגה היא בעד שוויון זכויות מלא לכולם, כולל לסביות והומוסקסואלים. זכור ייאלץ להצטרף למצע שלנו ולא להפך. כמובן שבבל"ד מתנגדים נמרצות לכך שגבר יישא יותר מאשה אחת, והבסיס להתנגדות הוא גם כבוד האשה וגם בריאות המשפחה. אנחנו פעילים מאוד בנושא זכויות הנשים בנגב ובעיקר הנשים הבדואיות. זחאלקה גם דיבר בפירוש נגד ריבוי נשים בכנס בנגב שנכחו בו לא מעט גברים שיש להם יותר מאשה אחת. שום חברה לא יכולה לחיות חיים נורמליים עם דיכוי נשים ועם ריבוי נשים".

    מתוך:לא אוהבת בלונדינים- נרי ליבנה (הארץ)
    — קישור —

    לכליל החורש – קרא את הראיון כולו.

  13. לדרור בל"ד הגיב:

    אנא בדוק את העובדות בפעם הבאה. בהולנד ניתנה זכות בחירה לנשים ב-1917.

  14. כליל החורש נאורי הגיב:

    לדרור בל"ד: אז אתה שייך לבל"ד כי זו המפלגה הערבית היחידה שנותנת ליהודים להיות חברים בה? כלומר, אתה בוחר בה, ונותן לה כוח שאולי ניתן לתרגמו לכוח בתוך החברה הערבית, משום שהיא המפלגה היחידה שמוכנה לתת לך להיות בה? אתה לא חושב שיש בזה משום המניפולציה הציונית שאתה מתרה בכל מי שהוא יהודי – רח"ל – להמנע ממנה?

    אגב, אם אתה חושב משהו אחר לחלוטין, יש לי פתרון מאד פשוט בשבילך: אמור מה דעתך שלך, והגן עליה, במקום להפנות אנשים לראיונות ולמקורות חיצוניים. האחרונה היא התנהגות מקובלת בדיון אקדמי הדורש הסתמכות על מקורות עיוניים כבדים, לא בויכוח פוליטי על ענייני דיומא בפורום באינטרנט.

  15. אורי זקהם הגיב:

    אולי הוא התכוון לשוייץ?

  16. ישראטיני הגיב:

    לי זה נראה מאוד לא מכובד שבל"ד מקבלת לשורותיה יהודים. לדעתי הם צריכים לנהוג כמלקולם אקס בשעתו, ולהכריז על כך שהם מתמקדים בציבור הערבי בלבד, על מנת להעצים אותו, ללא צורך בלבנים-קולוניאליסטים-יהודים שיתמכו מתוך שורותיהם. יהודים נאורים יוכלו לתמוך מהצד, אבל לא מבפנים.

    כל עוד הם לא עושים את זה, בעיני היא מפלגה פלסטינית מזויפת.

הגיבו למיכאל שרון: רשע וחסד

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים