הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-22 בפברואר, 2010 3 תגובות

מה משותף לשני טכנאים מחברות "יס" ו"הוט", למדריך במעון יום בנגב, לעיתונאי ידוע בערוץ הספורט, לעובד ותיק בשקמיות שבסיסי צה"ל, למחסנאי ברשת "קסטרו", לעובד עירייה ברמת-השרון ולפועל במפעל אקרשטיין בירוחם? כמובן, כולם שכירים. אבל ישנו מכנה משותף נוסף: כולם פוטרו מעבודתם בשבועות האחרונים בגלל ש"העזו" להגן על זכויות עמיתיהם או ניסו לארגן ועד עובדים.


המקרה האחרון היה של סטודנט מאוניברסיטת בן-גוריון. הנהלת עמותת "יחדיו", הפועלת בחסות קרן רש”י ומשרד הרווחה בדרום, זימנה את אסף בונדי, המועסק שם כמדריך במערך דיור לאנשים עם מוגבלויות שונות, לשימוע לקראת פיטורים. השימוע נערך ביום חמישי האחרון. בונדי מוביל בחודשים האחרונים מהלך של התאגדות עובדים בעמותת" יחדיו" במסגרת ארגון "כוח לעובדים".

ההנהלה מודעת למהלך ההתארגנות ובימים האחרונים כונסו עובדים ל"מפגשי הסברה" עם חברי הנהלה בהם הוצג הניסיון להתאגד כ"בגידה" בעמותה. עוד נאמר לעובדים בהקשרים שונים, כי מנכ"ל העמותה לא ייתן לוועד לקום. בעמותת "יחדיו" מועסקים 350 עובדים הפועלים בכ-60 פרויקטים שונים באזור הדרום ומשרתים בוגרים וילדים הסובלים מפיגור שכלי, פגועי נפש וקבוצות של ילדים, נשים וגברים בסיכון.


"מגיעים אלינו אנשים שנפלו בין הכיסאות, תושבי מערך הדיור שאני מלווה. הם דיירים בוגרים שמתקשים להשתלב בחברה. עבורם אנחנו סוג של הורים. לחלק מהדיירים, שנמצאים בקו התפר שבין פיגור שכלי לבעיות נפשיות, אין לעיתים כל קשר עם משפחותיהם", סיפר בונדי והוסיף: "אנחנו מוקירים את הפעילות המקודשת של העמותה ואוהבים את העבודה בה. מהלך ההתארגנות אמור לחזק את העמותה, על ידי הבטחת תנאי העסקתם של העובדים וחיזוק הזיקה שלהם לעמותה."


חבריו של בונדי לא שתקו לנוכח איומי הפיטורים והפגינו ביום חמישי שעבר מול משרדי הנהלת העמותה בבאר-שבע. כפי שחבריו של העיתונאי דני אמיר מערוץ הספורט ופעילים חברתיים לא המשיכו בסדר היום בעקבות פיטוריו. הפגנות נוספות נערכו בכל המקומות שבהם פוטרו נציגי העובדים. המעניין הוא, שכל המפוטרים הם שכירים אבל בין המפטרים יש מעסיקים פרטיים, עמותות ומוסדות, הפועלים לכאורה ללא כוונות רווח, ואף מוסדות ציבוריים. הגדיל לעשות ראש עיריית רמת השרון, יצחק רוכברגר, שפיטר את יו"ר הוועד,  צביקה צמח, חרף העובדה שרוכברגר היה במשך שנים איש ההסתדרות שטיפל בעובדי הרשויות המקומיות, ואף הגיע לתפקיד כנציגה של מפלגת "עובדים" שהקים בזמנו עמיר פרץ בשם "עם אחד".


עורכת דין ותיקה העוסקת בהגנה על זכויות עובדים, מור סטולר, אף כינתה את התופעה "מגפה של ממש. לא עובר שבוע מבלי שאני נאלצת לצאת להגנת יו"ר ועד עובדים או חבר ועד עובדים, או עובד המנסה להקים ועד עובדים. נדמה שמתקפה כזו נגד העבודה המאורגנת והעבודה המתארגנת לא נרשמה מזה שנים רבות". המעניין בכל המתקפה הוא,  שמאז תיקון לחוק, שיזמה לפני כעשור ח"כ תמר גוז’נסקי (חד"ש), אסור לפטר נציג עובדים או מי שנבחר על ידי חבריו כדי לייצגם. איסור זה כולל את העובדים המקימים ועדי עובדים. ועוד: לפני שלוש שנים נרשם תקדים משפטי חשוב כאשר בית הדין לעבודה השיב לתפקידו את אלון-לי גרין, הצעיר שהקים את ועד העובדים ברשת בתי הקפה "קופי בין". כך שהעובדה שפיטורי נציגי העובדים היא בניגוד לחוק, ושישנם תקדימים משפטיים בנושא, אינה מרתיעה את המעסיקים ברצונם להמשיך ולפגוע בעבודה המאורגנת או המתארגנת.


חמור במיוחד הוא מקרהו של דייגו שירטה, שבמשך שנים הועסק במחסני חברת ההלבשה קסטרו ונבחר ליו"ר הוועד. לאחר בחירתו הפכו חייו המקצועיים לקשים מאוד ולקושי הזה יש להוסיף תאונת עבודה במקום העבודה שהותירה אותו עם עשרות אחוזי נכות לכל החיים. חרף העובדה שהוא יכול להיות מועסק בעבודות שאינן דורשות הפעלת כח, ובעבר הועסק במערך המחשבים של "קסטרו", לשירטה "לא נמצא מקום" אצל מעסיקיו. אין מנוס מלהסיק שהתאונה הקשה העניקה הזדמנות פז למעסיקיו "להיפטר" מעושה הצרות, נציג העובדים שהיה עולה חדש מארגנטינה.


מעסיקים ציבוריים או פרטיים מבינים היטב בחושיהם הנצלניים שעובד מאורגן הוא עובד בעל זכויות, ועובד בעל זכויות הוא עובד יקר. כך, שמול גל ההתארגנות הקיים במשק הם החליטו להקדים תרופה למכה. או במקרה הזה: הקדימו מכה לעובדים כדי למנוע את התקדמותם וחלוקה אחרת של עוגת ההכנסות. אחת התופעות הבולטות בעולם בשנתיים האחרונות, שנות המשבר הקפיטליסטי שאת סופו לא רואים, היא, שלצד העמקת האבטלה קיימת מגמה גוברת של התארגנות עובדים. עובד מאויים – בכל העולם וגם בישראל – הוא עובד הנוטה להתארגן. כן ירבו.

תגובות
נושאים: מאמרים

3 תגובות

  1. דורי גיל הגיב:

    אופוזיציה בהסתדרות. אין דרך אחרת. למה שחד"ש לא ירימו את הכפפה, יפסיקו לשתף פעולה עם הבירוקרטיה בהסתדרות ויפעילו את כל התומכים והפעילים שלהם בכיוון זה? דוידי אמר בכנס סוציאליזם האחרון שהבעיה בארץ היא המחסור בתודעה מעמדית. איזו דרך יותר טובה לעורר אותה מאשר לבנות איגודים מקצועיים לוחמניים ודמוקרטים שיחשלו את התודעה המעמדית של העובדים במאבקים נחושים אשר פורצים ויפרצו כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי?

    לא מספיק לקטר על ההסתדרות. יש לפעול כדי להרוס את המנגנונים האנטי-דמוקרטיים בה מבחוץ ומבפנים. ובעוד כח לעובדים עושה עבודה יוצאת דופן בהתחשב במשאביו המוגבלים כדי ללחוץ אותה מבחוץ (והוא ללא ספק טילטל את הענק מתרדמתו) יש להתחיל ליצור מבנים אופוזיציונריים להתנהלות המושחתת, המסואבת והמשת"פית של עיני והקליקה שלוש.

    קדימה דוידי, הרם קול צעקה.

  2. מיוסי ונטורה לדורי גיל הגיב:

    חבר יקר: סעית חד"ש בהסתדרות היא הסיעה היחידה (אני מדגיש: "היחידה") שאינה חברה בקואליציה שמנהלת את ענייני ההסתדרות בראשות המזכ"ל הכושל והמכשיל עופר עיני. דוידי הוא פעיל בענייני עובדים. האם אתה מוכן להצטרף לסיעת חד"ש בהסתדרות כדי לחזק את האופוזיציה שם? זו השאלה…

  3. xxx הגיב:

    כולכם כל כך חכמים שלא בדקתם למה באמת הוא פוטר!
    בתור קבוצה שבאה לדאוג לעובד שיקבל את כל התנאים הראויים והמכבדים. אך אנו יודעים שהוא אדם עצמאי ומלומד שיכול להגן על עצמו. נכון?
    תפקיד העמותות הוא להגן על חסרי ישע שנמצאים במסגרות מוגנות כך שמחובתנו לכבד אותם ואם עובד לא מקיים את פעולה פשוטה זו ואף מחמיר ופוגע אני אשאיר אותו בגלל שהוא שייך להתאגדות מסויימת והוא לא היחיד בהתאגדות אז למה רק הוא פוטר? אז לכול מי שלא שאל את עצמו למה הוא פוטר, זה הזמן

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים