הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-15 במרץ, 2010 8 תגובות

שר החוץ, אביגדור ליברמן, החליט להחרים את ביקורו בארץ של נשיא ברזיל – המכונה "לולה". יש, אולי, כאלה שהתרגלו להתנהגותו הלא דיפלומטית של שר החוץ. אבל שר החוץ לא בוחל בקידום הדיפלומטיה הימנית עד מאוד של ממשלת ישראל ואף ביקר לפני מספר חודשים באמריקה הדרומית… ונפגש עם "לולה". מדוע השר מוכן להיפגש עם נשיא ברזיל בעת ביקורו שם, אבל מסרב להיפגש עם אותו נשיא בירושלים? לליברמן פתרונות.


ביקורו של ליברמן היה הראשון, מזה עשרות שנים, של שר החוץ הישראלי ביבשת הרחוקה, וכפי שניתן היה לצפות ביקורו של מנהיג הימין הקיצוני הישראלי לא עבר בשקט. הפגנות נערכו בעת הביקור ואף ארגונים ותנועות של היהודים מן השמאל בארגנטינה ובברזיל פרסמו הודעות המגנות את בואו. עם שובו לארץ, פורסם ראיון שנערך עם ליברמן, בו הוא התייצב שוב לימין ארה"ב נגד הכוחות השמאל באמריקה הלטינית. ליברמן תקף בחריפות בראיון לעיתון הקולומביאני "אל-טיימפו" את נשיא ונצואלה, הוגו צ’אבס, והאשים אותו ב"אנטישמיות ובשיתוף פעולה עם תנועות אסלאמיות קיצוניות".

 חרף בקשת כתבי העיתון שדרשו הוכחות להאשמות החמורות, סירב ליברמן למסור פרטים. "אני לא מתכוון לדבר על מידע מודיעיני", אמר ליברמן בראיון לעיתון בבוגוטה, "אבל יש לנו די דיווחים מדאיגים על כך שצ’אבס משתף פעולה עם תנועות של אסלאם קיצוני". ביקורו של ליברמן בקולומביה בא בתום סיור נרחב במדינות דרום-אמריקה, שכלל גם את ברזיל, ארגנטינה ופרו.


בבירת קולומביה הוא נפגש עם הנשיא אלווארו אוריבה ועם שרי הממשלה. זאת, בעקבות הידוק הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות. בסמוך לביקור, מטוס של חיל האוויר שנמכר לקולומביה, התרסק מחוץ למסלול ההמראה בשדה תעופה צבאי ועל סיפונו שני אנשי צוות של התעשייה האווירית. בעת ביקורו בפרו, שב ליברמן ותקף את צ’אבס. הוא אמר שנשיא ונצואלה "מתערב בענייניה הפנימיים של אמריקה הלטינית, מממן מסעות פוליטיים והשפעתו קשה ושלילית". "צ’אבס רוצה להשתלט על דרום אמריקה" אמר השר המתנחל. עוד הוא הדגיש ש"ביקור זה בדרום אמריקה הוא ההוכחה שישראל מעוניינת להיות פעילה יותר ביבשת". 
 
אך ליברמן לא מצא אוזן קשבת בכל תחנותיו. מיד עם הגעתו לבואנוס איירס נועד ליברמן עם עמיתו חורחה טיינה. שר החוץ הארגנטינאי אמר כי הוא מאוד מוטרד המצב ההומניטרי ברצועת עזה בשל הסגר שהטילה ישראל על האזור. טיינה אף קרא להסיר מייד את המצור על הרצועה. ארגנטינה הייתה התחנה השנייה במסעו של ליברמן ביבשת. כאמור, קודם הוא נפגש עם הנשיא "לולה" דה-סילבה. גם "לולה" דרש להפסיק את המצור. ביקורו של ליברמן בקולומביה ובפרו, עבר בשקט, לפחות בחזית הממלכתית כי שם שולטות ממשלות פרו-אמריקאיות במובהק, שאינן מוכנות להטיל כל דופי במדיניות הכיבוש הנמשכת של ישראל והשלכותיה הקשות.


מדוע הרחיק ליברמן עד ליבשת הרחוקה? ממבט ראשון ניתן להבחין ששר החוץ מוחרם על ידי מדינות ערב (אלה שעמן יש לישראל קשרים דיפלומטיים) ואינו מתקבל באהדה בארצות אירופה. כך, שהאופציה הדרום-אמריקאית טובה במיוחד: לפחות שם ישנו נשיא אחד או שניים המוכנים להצטלם בפומבי עם האורח הבעייתי.


במבט שני, ולאור הצהרותיו של ליברמן, ישראל פתחה במערכה נגד איראן… באמריקה הלטינית. קרי: התמודדות של ישראל ואיראן על הבכורה במזרח התיכון כבר עברה מהמישור המקומי אל המישור הגלובלי. אך, בניסיונו להגן על ה"אינטרסים הישראליים" של מדינה שמדיניות החוץ שלה מוכתבת על ידי ארה"ב (ע"ע התמיכה הרשמית הישראלית על החרם הנפשע על קובה) הוא מגן על האינטרסים של ארה"ב. אין זו פעם הראשונה שבגלל מגבלותיה של מדיניות החוץ של ארה"ב, בת חסותה במזרח התיכון מוכנה ליטול על עצמה את תפקיד הגנת האינטרסים של מעצמת העל  (ע"ע מכירת הנשק לקונטרס בניקרגואה – פרשת ה"אירנגייט"). 


אך מעבר לטיפוח תדמיתו של שר החוץ ולשירותים (המצוינים!) שישראל יכולה להעניק לארה"ב באמריקה הלטינית – ישנן מכירות הנשק. עם שובו של ליברמן בארץ פורסם בברזיל שהיא עומדת לרכוש שמונה מלט"ים (מטוסים ללא טייס) מתוצרת כחול לבן. כמובן, שעסקה זו אינה "נסגרה" רק בגלל ביקורו של ליברמן בברזיליה. כבר יולי 2005 ביקר השר לפיתוח, תעשייה וסחר חוץ של ברזיל, לואיז פרננדו פורלן יחד עם משלחת של 30 אנשי עסקים, שגריר ברזיל בישראל, נספח ההגנה ונציג חיל האוויר של ברזיל בארץ במתקני התעשייה האווירית בלוד. אשתקד סיכמו ראשי התעשייה האווירית ומנכ"ל קבוצה בשם "סינרג’י", ג’רמן אפרומוביץ’, על שיתוף פעולה להקמת חברה משותפת, שתפעל בברזיל ובשווקים פוטנציאלים נוספים בדרום אמריקה. קבוצת "סינרג’י" היא תאגיד דרום אמריקאי מוביל בתחום התעופה, הדלק, הגז והבנייה.
 
החברה המשותפת תעסוק לדברי מקימיה "בפיתוח, אינטגרציה ותמיכה במגוון רחב של מוצרי ביטחון ותעופה, וכן במתן שירותים לתעופה האזרחית המקומית, כמו גם בתאום עבודות מקומיות בין התע"א לתעשיות בתחום הביטחון והתעופה בדרום אמריקה. בתחום הביטחוני תציע החברה המשותפת מערכות מתקדמות כגון מל"טים, טילים, מכ"מים, מערכות לוחמה אלקטרונית".


ברזיל, יחד עם קולומביה, היא אחת מארצות היעד של הייצוא הביטחוני הישראלי. צבא קולומביה רוכש ממדינת ישראל ומזה שנים רבות אמצעי לחימה כדי לעשות בהם שימוש במערכה הלא מוצלחת שהוא מנהל נגד תנועות הגרילה. עתה עומדת על הפרק מכירת מטוסים של חיל האוויר שכבר הגיעו לשדות התעופה הצבאיים של המדינה הדרום-אמריקאית.


עד לתחילת השנה, קולומביה הייתה המקור של כמחצית הייבוא של ישראל באמריקה הלטינית – מדינה זו מספקת פחם לתחנות הכח של חברת החשמל. השנה הצטמצמו רכישות אלה למינימום, אבל ישראל המשיכה לייצא לקולומביה – בייחוד "ציוד אלקטרוני" ו"כלי תחבורה". אלה שמות צופן בנתוני הייצוא המצביעים על ייצוא נשק ואמצעי לחימה – דווקא לצבא הרצחני ביותר ביבשת. עוד נמסר כי בפמליה של ליברמן, נציגי התעשיות הביטחוניות שניסו לעניין את הדרגים הממלכתיים המקומיים בפרו ובארגנטינה ברכישת "ציוד אלקטרוני וכלי תחבורה" מתוצרת ישראל.  ברזיל כבר רוכשת "ציוד אלקטרוני וכלי תחבורה". אז, איווט ולולה – ברוגז ברוגז לעולם? לא, כאשר מדובר על מכירת נשק ועל הגנת על האינטרסים של ארה"ב ביבשת הרחוקה.

תגובות
נושאים: מאמרים

8 תגובות

  1. קורא אנגלי הגיב:

    חנות קטנה. ומטריפה.

    — קישור —

  2. בן צבי- חרם " נפשע" הגיב:

    אין הרבה חדש במאמרים מסוג זה , מה שמפתיע אותי זה כשהכותב מדבר על חרם " נפשע" שמטילה ארה"ב על קובה -כידוע לכל אחד ,כמעט, החרם הוטל על קובה בשל היותה בית הכלא הגדול ביותר בעולם שבו התושבים משוללי זכויות חירות בסיסיות ,זה לא מפריע למפגינים לגנות את החרם ובו בזמן לדרוש הטלת חרם על ישראל מכיון שאינה מעניקה זכויות לפלסטינים…
    ( מידע אישי אני יכול לספר לכם שהקובנים היו רוצים רמת חיים כמו הפלסטינים שלא לדבר על ערביי ישראל). אבל מה כל זה מול אידיאולוגיה?
    אז איך אתה פותר את הפרדוקסים הללו , אם הם בכלל מטרידים אותך?

  3. לקורא האנגלי הגיב:

    מה הנקודה שלך? כמעט כל צבא בעולם מוכר עודפים.

  4. האם יש לדוידי משהו לספר על מצב האינדיאנים בברזיל? הגיב:

    או אולי על אלפי הילדים הנרצחים שם כל שנה ברחובות?

    היישות הציונית היא גן עדן בהשוואה לזוועות המתרחשות יום יום בארצות המולדת של המוצ’אצ’וס מאחורי מסך העשן של ההסתה המתמדת נגד היהוד.

  5. ק.א. הגיב:

    ל"עודפי צבא" …
    זה לא "עודפים" אלא רעל לנרקומנים של כיבוש. תגיד בושה הם לא מוכרים שם?
    לא. הם לא מוכרים שם שום בושה. כי אין להם.
    באמת מה עם עודפי הבושה?
    האין לך ולו טיפ-טיפונת של בושה?
    חשבת על ילדי עזה בין ההריסות?
    על החולים? על היתומים? על הפצועים? על חסרי הבית? על הישנים באוהל מצחין וצפוף? על האמהות והאבות? על הגיהנום שנעשה להם – תוצרת אדישות העולם? בשם מה ובשם מי נעשים הפשעים האלה? זה בשמו של העם היהודי?
    הסיסטמה הגזענית הישראלית סופה שתיפול.

  6. מתן הגיב:

    מדוע ממחזרים כאן כתבות מעיתון ידיעות אחרונות? ואם עושים זאת, מדוע לא לציין זאת מפורש?

  7. איש עם שפם הגיב:

    לקורא אנגלי,אתה ממשיך עם האובססיה המוזרה לאתרי אינטרנט קיקיונים שמזכירים את צ.ה.ל,מה הבעיה שמוכרים סמלים? אתה פציפיסט? צבא מהותו להלחם ואין צבא בעולם שצדקת מלחמתו יותר גבוהה מצה"ל,עצוב לי על ילדים,נשים,זקנים,וגברים שסובלים שניה מכל סיבה שהיא -א ב ל-עם שבחר להלחם ,והם בחרו ברוב גדול בחמאס,ורוצה לחסל אותי ומשפחתי יסבול וילדיו יסבלו ושכנו יסבול והכלב המשפחתי יסבול. הרוע הבורות וצדקנות לא ינצחו!

  8. לשפמניק מאנגלי הגיב:

    — קישור —

    "עם שבחר להלחם" ????????

    אסור להם להלחם על בתיהם וחייהם??????

    מאיפה אתה מרים את החוצפה הזו??

    אתם רומסים ויורים בכל מה שזז!!

    ילדים? – יורים לראש.
    אזרחים? – יורים לראש.
    מפגינים? – יורים לראש.
    עתונאים? – יורים לראש.

    — קישור —

    זוהי המדינה שלך.
    היא ראויה לך ואתה ראוי לה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים