הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-17 ביולי, 2010 29 תגובות

הכנסת עשתה השבוע צעד נוסף במדרון החלקלק לעבר חיסול שיירי הדמוקרטיה האתנית בגבולות הקו הירוק שעדיין נותרו לפליטה. לראשונה בתולדותיה הענישה הכנסת את אחת מחברותיה, בגין מילוי תפקידה  החוקי, ושללה ממנה זכויות רק מפני שהשקפת עולמה לא עולה בקנה אחד עם הימין הישראלי.


ח"כ חנין זועבי מסיעת בל"ד נענשה על השתתפותה במשט הטורקי שהיה בדרכו להעביר מטען הומניטרי לעזה. היא השתתפה במשט מאותה סיבה שאני השתתפתי במשט אחר לעזה (שכן שבר את המצור) – התנגדות לסגר ולמצור שממשלת ישראל באמצעות צבאה הטילו על מיליון וחצי תושבי עזה. היא סברה וסוברת, בדיוק כמוני ועוד כמה אנשים טובים, שהענישה הקולקטיבית הזאת, שהפכה את עזה לגטו ולכלא הגדול בעולם,  אינה צודקת ולדעתנו גם אינה חוקית.


השתתפותה של ח"כ זועבי במשט הייתה חוקית לחלוטין. אף על פי כן החליטו לשלול ממנה זכויות, שהן חלק מחסינות חברי הכנסת כמו, הזכות לדרכון דיפלומטי והזכות למימון הגנה משפטית. היא תוכל לחיות גם בלי הזכויות האלה, אבל נקבע כאן תקדים,  שכמו חלק ניכר מהפגיעות בחרויות יסוד בישראל הגזענית, זה מתחיל בערבים, והמשכו עלול להטביע את כולנו.

האירוניה בכל הפרשה, שהיא החלה מתלונה שהגיש ח"כ מיכאל בן ארי מסיעת "האיחוד הלאומי", שכמתנחל הוא שותף לפשע מלחמה על פי אמנות ז’נבה ורומא. בן ארי נמנה עם תנועת "כך" של הרב כהנא, שהוצאה מחוץ לחוק. אפילו בית המשפט העליון, הלוקה בלא מעט הכרעות גזעניות, לא יכול היה להחריש לנוכח האידיאולוגיה שלה ושל מנהיגה, וראה בה סימני היכר הדומים לאידיאולוגיה הנאצית. 


ח"כ בן ארי מצהיר גם כיום שהוא רואה עצמו כתלמידו וממשיך דרכו של הרב כהנא. אם כן, מלך הגזענים בכנסת הישראלית הגיש תלונה נגד ח"כ חנין זועבי והצליח לגרור את הכנסת לסנקציות נגדה.


בדיון שהתנהל בכנסת בסוגיית השתתפותה של חנין זועבי במשט, התבלטו שתי דוברות באלימותן ובקיצוניותן. ח"כ מירי רגב מהליכוד, בעבר דוברת הצבא, גירשה בהבל פיה את זועבי לעזה וקראה לה "בוגדת", וח"כ אנסטסיה מיכאלי, מ"ישראל ביתנו" , סיעתו של שר החוץ אביגדור ליברמן, הגיעה עד כדי אלימות פיסית. היא הייתה בדרכה להכות את ח"כ זועבי ורק הסדרנים חסמו את דרכה. זהו אחד הסיפורים העצובים של ישראל, שהפכה לביתם של לאומנים וגזענים. שר הפנים אלי ישי מסיעת ש"ס החרדית, גזען עם קבלות,  הודיע כי יש לשלול את אזרחותה.


בגידה היא לא רק מונח משפטי, אלא גם ערכי. וילי ברנדט, קנצלר גרמניה לשעבר, ומי שבמלחמת העולם השנייה הצטרף למחתרת הנורבגית, היה בוגד בגרמניה הנאצית. האם ח"כ חנין זועבי בוגדת? אני מאד מקווה שהיא אכן בוגדת במשמעות של וילי ברנדט,  בוגדת בישראל הגזענית והקולוניאלית, כפי שאני בוגד בה, וכך גם כל מי שנאבק למען ישראל דמוקרטית ושוחרת זכויות אדם לכל.


בינתיים, כל עוד מותר, אני קובע כי כל מי שהצביע בעד שלילת זכויותיה של ח"כ חנין זועבי בגד בערכי הדמוקרטיה כפי שבאו לידי ביטוי בהצהרה העולמית בדבר זכויות אדם, והלך שבי אחר הגזענות.


האגף הימני בכנסת עובד באחרונה שעות נוספות בניסיון לקצר את תקופת המעבר לעבר משטר עריץ הסוכר פיות. לא עובר יום בלי איזו הצעת חוק חדשה. פעם זה שלילת גימלה מח"כ לשעבר עזמי בשארה, פעם זה איסור קבלת תרומות מממשלות בחו"ל המגיעות בעיקר לארגוני זכויות אדם, פעם זה שינוי בחוק ההתאזרחות שנועד לחייב ערבים להישבע לנאמנות למדינה "יהודית ודמוקרטית" (חיה שנכחדה), פעם זה איסור על אזרחי ישראל הפלסטינים לשאת בני זוג מהשטחים הכבושים ולחיות עימם בישראל, פעם זה איסור על ישראלים לחתום על עצומות להחרמת ישראל ותוצרתה בגין הכיבוש (כולל  תוצרת ההתנחלויות), והטלת קנס כספי על החותמים, וכך הלאה, ככל שהראש הימני  מייצר.


חקיקה זו נעשית תחת הכותרת "דמוקרטיה מתגוננת", עוד דוגמה ללשון מכובסת בנוסח "הדמוקרטיה העממית" הזכורה מהעידן הסובייטי. למען ניקיון הלשון חשוב להעיר כי לא מדובר כאן בדמוקרטיה מתגוננת אלא בדיקטטורה בועטת ותוקפת.


אם הדברים יימשכו בקצב הזה לא ירחק היום וחזונו המצמרר של ח"כ ד"ר אחמד טיבי יקרום עור וגידים: עד 2022 יחוקקו בישראל חוקים שיאסרו על ערבים ללכת  במדרכה  אחת עם יהודים, יחייבו אותם לשבת בספסלים מיוחדים באוטובוסים, ייאסר עליהם לגור באותו בית עם יהודים. האפרטהייד בשטחים הכבושים יכבוש את ישראל כולה.


אינני מסכים בכל עם בל"ד, ולכן לא הצבעתי עבורה בבחירות.  אולם אם בבחירות הבאות בל"ד תתמודד  וחנין זועבי תוצב במקום ריאלי (לפחות שני) אצביע בעד "הבוגדת" בבחינת "בוגד לבוגדת יביע אומר".


אוי אובמה


יונית לוי, מגישת החדשות של ערוץ 2, הערוץ הנצפה ביותר בישראל, זקפה לזכותה הישג עיתונאי נאה  כשקיבלה ראיון בלעדי עם הנשיא אובמה שנמשך 20 דקות. אובמה המשיך בראיון את מדיניות הליטופים כלפי ישראל כפי שבאה לידי ביטוי בביקורו האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן. הנשיא אובמה התגלה בראיון יותר ציוני מבן גוריון והרצל גם יחד.


יונית לוי לא שאלה שאלות מאתגרות אלא הרימה שאלות להנחתה שאפשרו לאובמה להופיע ככלב נחייה שבוית ולא רוטוויילר נושך.  אובמה גילה הבנה ל"מצבה המיוחד" של ישראל שנמצאת בעימות עם סביבה עוינת, הוא הדגיש כי הוא ידיד ישראל מאז ימים ימימה, הוא הפליא במחמאות לנתניהו כמדינאי "חכם ושוחר שלום", הוא הדגיש כי ממשלו סייע ביטחונית לישראל יותר מכל ממשל לפניו, הוא אפילו גילה הבנה לגזענות הישראלית כאשר העיר כי הוא מבין שהחשד כלפיו נובע משמו האמצעי, חוסיין, ללמדך שזה לגיטימי לגלות יחס מסתייג מכל חוסיין עד שלא יוכיח ההיפך. בקיצור מעמד קלאסי בו הזנב מכשכש בכלב, או לחילופין  האימפריה הישראלית לימדה את אובמה לקח. המתנחלים והכהניסטים שהספיקו לנאץ את אובמה בכינויי גנאי גזעניים ("כושון" וכאלה) צריכים עתה לבלוע את רוקם.


השמאל הישראלי, שתלה באובמה תקוות רבות, עומד עתה מבויש. יש המנסים להתנחם בכך שמדובר בטקטיקה בלבד שנועדה לרכך את ישראל לקראת הבחירות לקונגרס בנובמבר בגלל משקלו של הקול היהודי (בהנחה מוטעית כאילו כל היהודים תומכים במדיניות ישראל).  אל חשש הם מוסיפים, הלחץ הכבד על ישראל לקראת הויתורים הגדולים בוא יבוא. חיכינו 43 שנים, נחכה עוד קצת.


ללמוד מהנאצים


הדסה בן עתו היא שופטת מחוזית בדימוס ומכהנת כנשיאת הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים.  בכנס שהתקיים זה מקרוב בלונדון עם עורכי דין יהודים שעסק בשיפור ההסברה הישראלית, הופיעה הדסה בן עתו ובדבריה אמרה שעל ישראל לאמץ את הטקטיקה של הנאצים בכל הקשור לשימוש הנחוש שעשו בפרוטוקולים של זקני ציון בבתי המשפט. (אתר YNET באנגלית מיום 7 במאי 2010).


זו לא הפעם הראשונה שאישי ציבור בישראל מבקשים ללמוד מהפרקטיקה הנאצית. קצין בכיר בצבא הכיבוש הישראלי הצהיר בשעתו כי הצבא הישראלי צריך ללמוד את דיכוי מרד גטו ורשה בידי הצבא הנאצי, כדי ליישם לקחים בדיכוי הפלסטינים בשטחים הכבושים.


החלוקה בישראל כיום ברורה. יש כאלה שלומדים מהנאצים, והם נמנים עם הממסד השלטוני.  ויש כאלה הלומדים מהמתנגדים לנאצים, והם נמנים עם  שוחרי זכויות האדם.


במקום לחסל את העוני, מחסלים את העניים


טעות לומר שאין לישראל הצלחות בינלאומיות. למשל בנושא הפער בין עשירים לעניים,ישראל מככבת בצמרת העולמית. בישראל כמיליון ילדים החיים מתחת לקו העוני. שכר המינימום בישראל הוא כיום כ-3800 ש"ח. זהו שכר שאינו מאפשר למשפחה קיום הוגן. ממשלת ישראל, ובעקבותיה הכנסת, דחו לאחרונה הצעת חוק להעלאת שכר המינימום בכמה מאות שקלים, שאילו התקבלה, הייתה  מעלה מספר ניכר של משפחות מעל קו העוני.


משרד האוצר ובנק ישראל הפחידו את הציבור בתחזיות אימים באם יעלה שכר המינימום.  המשק  יתמוטט. כך עשו גם לפני מספר שנים כאשר שכר המינימום הועלה לרמתו הנוכחית. דבר מכל זה לא התרחש. בעקבות ההעלאה האחרונה חל דווקא שיפור במצב התעסוקה ובפעילות הכלכלית.


ישראל היא מדינה הנשלטת למעשה על ידי עשר משפחות הון. מנהלי חברות ציבוריות מרוויחים בישראל סכומים שלא מקובלים במדינות עשירות בהרבה. מיליון שקלים לחודש הוא לא דבר יוצא דופן בקרב אליטת ההון הישראלית. ניסיון שנעשה לאחרונה על ידי מספר חברי כנסת  בעלי מחויבות חברתית כלשהי, לקבוע שכר מקסימום למנהלי חברות ציבוריות, לפיו מנכ"ל חברה ציבורית לא יוכל להרוויח יותר מפי 50 מהשכר הנמוך ביותר באותה חברה, לא התקבל. ועדת שרים בראשות שר המשפטים שדנה בנושא ממזמזת את הדיון וממאנת להחליט. לא מפתיע, שהרי שר המשפטים הישראלי, פרופסור יעקב נאמן, נמנה עם אליטת ההון, שותף במשרד עו"ד המייצג את אצולת הממון הישראלית, ורווחיו מרקיעים למיליונים מדי חודש.


ישראל הפכה לחברה לא סולידרית שדורסת את העניים ומאמצת את העשירים. הכיבוש גידל דור מתעשרים חסר עכבות מוסריות, יצואני נשק המוכנים למכור לכל זב ומצורע, וחשבונם הולך ותופח.


העוני בישראל הוא לא עוני ברמת עולם שלישי. ילדים רבים בישראל לא מקבלים תזונה נאותה, חיים בתנאי דלות, אולם לא רואים כאן ילדים רעבים עם בטן נפוחה כמו באזורים מוכי רעב באפריקה. העוני בישראל הוא יחסי לרמת החיים בישראל. עובדה זו מאפשרת להטות את אי שביעות הרצון וההתמרמרות לעבר האויב החיצוני. "רע לכם בגלל בעיות הביטחון שהערבים  כופים עלינו" אומרת להם הממשלה,  וחלק ניכר מהעניים היהודים קונים את הסחורה השקרית, ועל כן נוצר כאן מצב שמרבית העניים מצביעים לימין העושק אותם, כי "הוא יודע איך לטפל בערבים".


20 אחוזים מאזרחי ישראל הם פלסטינים, בשפה הסטטיסטית הרשמית החלוקה היא בין יהודים למוסלמים, נוצרים ודרוזים כלומר חלוקה דתית במטרה לעמעם את השיוך הלאומי. אחוז העוני בקרב המוסלמים, המהווים את רוב אזרחי ישראל הפלסטינים, הוא גבוה בהרבה מאשר אצל היהודים.  העוני שם לא מעניין במיוחד את הממשלה ולא מרגש את מרבית היהודים, שהרי הם נחשבים ,"לאויב מבפנים". אם זה תלוי ברוב היהודי, אז "שהערבים ימותו" (אמירה עממית).  הגזענות מכה גם כאן.


כך מצליחה הממשלה לבנות חיץ בין העוני הערבי לעוני היהודי ולמנוע מאבק משותף נגד שלטון ההון ובעד חלוקה צודקת יותר של ההכנסה הלאומית.


אי אפשר להשוות


הפרשן הידוע של העיתון רב ההשפעה "הניו יורק טיימס", תום פרידמן, עיתונאי יהודי המסווג בדרך כלל כידיד ישראל, השווה  במאמר שכתב לפני זמן מה בין פעולות ישראל במלחמת לבנון השנייה ומלחמת עזה,  לבין פעולות הצבא הסורי באל חמה (טבח אל חמה ב-1980).


דורי גולד, ממקורביו של נתניהו ובעבר שגריר ישראל באו"ם, פרסם מאמר  ב"ידיעות אחרונות" ובו התקומם על ההשוואה. "אי אפשר להשוות" הוא טיעון שחוזר על עצמו שוב ושוב כאשר עורכים השוואות בין ישראל למשטרי דיכוי אחרים. אפשר גם אפשר, צודק פרידמן, שהרי פה ושם מדובר בטבח אזרחים.


יונתן שפירא, טייס חיל האוויר שסירב  לקחת חלק  בהפצצות על עזה,  ביקר בפולין והיה שותף לפעולת מחאה ישראלית פולנית בה רוסס על חומת גטו ורשה "ישוחררו כל הגטאות" ו"תשוחרר עזה". מיד קמה מהומה בישראל "איך אפשר להשוות". בוודאי שאפשר, שהרי  יש קווי דמיון בין כל הגטאות, בוודאי כאשר מדינה המתיימרת לייצג את קורבנות גטו ורשה מקימה למעשה את הגטו הגדול בעולם.


כאשר משווים בין האפרטהייד בשטחים הכבושים לבין זה שהיה נהוג בדרום אפריקה תחת שלטון המיעוט הלבן, חוזר התוכי הישראלי על המנטרה "אי אשר להשוות", אבל דווקא קורבנות האפרטהייד בדרום אפריקה כאשר ביקרו בישראל ובשטחים הכבושים חשבו שאפשר גם אפשר להשוות. שהרי בשני המקומות מדובר בחקיקה מפלה בין תושבי אותו אזור: זכויות יתר לעם האדונים, שם הלבנים וכאן המתנחלים היהודים, ושלילת זכויות יסוד, שם מהרוב השחור וכאן מהרוב הפלסטיני.


כאשר משווים בין מחנות המעצר ההמוניים בהם ישראל עוצרת אלפי פלסטינים חפים מפשע לבין מחנות המעצר שהבריטים הקימו בקפריסין ליהודים שניסו להגר לפלשתינה, מיד עולה הצווחה "אי אפשר להשוות". למה אי אפשר? שהרי פה ושם כלאו חפים מפשע שכל מבוקשם עצמאות לאומית.


כאשר משווים את מרתפי העינויים של השב"כ בהם עונו ומענים אלפי פלסטינים בשיטות  אכזריות, למרתפי העינויים במשטרו של פרנקו בספרד, או משטרי הגנרלים בארגנטינה וצ’ילי, עולה הזעקה "אי אפשר להשוות". למה אי אפשר? האם עינוי יהודי יותר סימפטי מעינוי פשיסטי בספרד? בשני המקומות קורבנות העינויים הם אסירים פוליטיים המבקשים להשתחרר משלטון דיכוי.


האם פירוש הדבר שאין הבדלים? בוודאי שיש, אולם קווי הדמיון בולטים.  אפשר וצריך להשוות, שאחרת אין לומדים מההיסטוריה. ישראל אינה לוויין בחלל החיצון שאינה ברת השוואה.


שיר רגב- סרבן כיבוש


מי שמחפש חדשות מעודדות, הנה אחת: שיר רגב, בחור צעיר בן 20, מסרב להיות חיל בצבא הכיבוש. בימים אלה נשפט לתקופת מאסר שלישית בת 34 ימים אותם החל לרצות בכלא 6. הוא  אינו מוכן להיות כלי בידי קלגסי הצבא, שהרי הצבא הישראלי הפך זה מכבר מצבא הגנה למשטרת כיבוש השומרת על נדל"ן המתנחלים ורודה בפלסטינים חסרי הזכויות. כשמו כן הוא, השראה לכל משורר בעל מחויבות לזכויות אדם.


מכתב ששלחתי לשופטי בית המשפט העליון


לכבוד                                                                 12 ביולי 2010


מרים נאור, חנן מלצר, יצחק עמית


שופטי בית המשפט העליון


רחוב שערי משפט,  הקריה, ירושלים


בעיתון "הארץ" (11 ביולי 2010) התפרסמה רשימתה של עמירה הס תחת הכותרת "לידיעתך מר אובמה", ובה דווח על עתירת בג"צ של עו"ד פאטמה שריף מעזה (באמצעות נעמי הגר מארגון "גישה" – עמותה לשמירה על זכות התנועה),  במסגרתה ביקשה מכם, להורות לשר הביטחון לאפשר לה לצאת מעזה במטרה ללמוד לתואר שני באוניברסיטת ביר זית בתחום זכויות האדם.


למרבה הבושה והביזיון שוב הרכנתם ראשכם בפני השלטון הצבאי (השר, השב"כ וצבא הכיבוש), ודחיתם את העתירה. קיבלתם את טענת נציגת המדינה, שפיה פלט את אשר השב"כ והצבא הכתיבו לה, לפיה יציאת אנשים מעזה מתאפשרת רק ל"מטרות הומניות דחופות", ולימודי זכויות אדם, כך אנו למדים, אינם בגדר הומניות ואין בהם דחיפות. 


אתם פלטתם לפסק הדין את הטקסט המסוכן הזה שפלטה נציגת המדינה.  כך נשמרת שרשרת המזון של משטר הדיכוי הישראלי, החל מהדרגים הצבאיים הזוטרים, עבור לבכירים, משם לשר, ממנו לפרקליטות וממנה אליכם, כשמעל כולם פרושה חופת השב"כ שאתם עבדיו הנרצעים.


עו"ד פאטמה שאריף, עובדת במרכז זכויות האדם "אל מיזאן".  אין דבר מסוכן יותר למשטר דיכוי מלימודי זכויות אדם, שהרי אם היא תוסיף חוכמה ודעת בתחום זכויות האדם, הדבר יגדיל את מסוכנותה לישראל הגזענית והקולוניאלית, משום שתוכל לשכלל את מאבקה נגד הכיבוש. חשש זה הינו תופעה מוכרת במשטרי דיכוי.  אפשר לשאול את פעילי זכויות אדם בבריה"מ לשעבר, שלהוותנו מרביתם שכחו את תלמודם מהימים ההם, והצטרפו לבולשביזם הלאומני והגזעני בישראל.


הפסיקה העריצה שלכם מרקיעה לשיאים  של צביעות, לנוכח העובדה שהיא נעשית תחת המלה "צדק". אילו הייתם מכונים בג"ר, בית משפט גבוה לרשעות, היה לפחות מתאם בין המוסד לפסיקתו. היומרה  שלכם להשתמש במלה צדק ובחסותה לפסוק עוול, להתעלל בבני אדם, היא תרמית ופשע שיפוטיים הראויים לא רק להוקעה אלא לצעדי ענישה. יש סעיף בחוק הפלילי בשם "שיבוש הליכי משפט" וזה בדיוק מה שמאפיין פסיקות כמו זו אליה מתייחס מכתב זה.


החלטתכם לדחות את עתירתה של עו"ד פאטמה שריף, קשורה לצדק כמו שהרפובליקה הדמוקרטית בצפון קוריאה מחוברת לדמוקרטיה. אני מתלבט באשר למעשה הנכון: האם להציע לכם להשתלם בפיונגיאנג כדי ללמוד שיטות נוספות בתחום הדיכוי, הרשעות והנבזות, או שמא ראוי להזמין את נציגי הממשל הצפון קוריאני להשתלמות אצלכם למען ילמדו כיצד ניתן לרמות הרבה בני אדם, הרבה זמן שעוול זה צדק.                                                           
                                                                             גדעון ספירו
העתקים: הנשיאה ביניש
           היועץ וינשטיין.


 

תגובות
נושאים: מאמרים

29 תגובות

  1. בטטה הגיב:

    גדעון היקר אתה משחית מילותיך לשווא וזורה אותם לרוח. גורלה של מדינה זו נחרץ לרדת מדחי אל דחי וכנראה עד שלא תספוג מכה כמו שספגו גרמניה ויפן לפני 65 שנה דבר לא ישתנה.

    אני את מסקנותי הסקתי -יעצתי לילדי היקרים ובכלל למכרי הצעירים , שאם הם יכולים ומעיזים שיעשו את חייהם הבוגרים הרחק מכאן,לפחות אחד מהם שעה לעצתי .

    מבחינה אחת אני מקנא בך גדעון שיש לך דרכון גרמני ויהיה לך לאן לברוח ,לאן אני שאבות אבותי הגיעו לכאן ממרוקו אברח?

  2. רמי יובל הגיב:

    בעניין ח"כ זועבי, כנסת ישראל ירדה לשפל המדרגה. חוליגנים כמו פלסנר, נסטטסיה, ברקוביץ’ ואחרים התנפלו על חברת הכנסת התרבותית פיזית ומילולית ולאחר מכן תמכו בהצעתו האנטי דמוקרטית של הכהניסט בן ארי (כאשר כהנא המקורי הציע הצעות דומות, הח"כים החרימו אותו ויצאו מהאולם ואילו עתה הם הולכים אחריו כעדת כלבים שוטים) לשלול ממנה את זכויותיה כחברת הכנסת. זה הרי מפלצתי וזה עבר את העיתונים והמדיה כמעט ללא תגובות. ברור אפוא שהמצב הולך ורע והטבעת מתהדקת. אזרחי ישראל הערבים חייבים (חייבים!) לאחד שורות על מנת להכפיל את נכחותם בכנסת ולעמוד מול צריהם המאבדים אתצ הבושה ומסיתים את ההמונים. עליהם להקים את "המפלגה הערבית היהודית המאוחדת למען שוויון זכויות אזרחי וחברתי גמור" (הניסוח לקוח ממגילת העצמאות ולכן לא יהיה ניתן להטפל לו) ולהציב במקומות ריאליים יהודים אמיצים (כמו ספירו) וכך להחליף את מרץ ולזכות בתמיכה מסיבית בקרב מצביעים ישרים ברחוב היהודי שעדיין מהווים אלקטורט משמעותי: עוז לתמורה בטרם פורענות!

  3. בל"ד פאשיסטית בדיוק כמו הימין הגיב:

    אין לה דבר וחצי דבר עם דו-קיום בין היהודים והערבים במדינה הזאת וזה שהם ערבים לא הופך אותם אוטומטית לחלק ממחנה השלום.ההגבלות על זועבי אולי מיותרות אבל בל"ד פאשיסטית בדיוק כמו הימין הישראלי.וככאלה אין לי דבר וחצי דבר להגיד לטובתה.

  4. גדעון ספירו הגיב:

    לבטטה,
    הדרכון הגרמני הוא תעודת ביטוח חלקית, כל עוד חופש התנועה קיים. הדרכון לא יעזור לי אם תיפול על ישראל פצצה גרעינית, או יתרחש אסון גרעיני אדיר בכור בדימונה שיכסה את ישראל בענן רדיו אקטיבי, אזי הדרכון לא יעזור, אלא אם עזבתי בטרם אסון.
    מצבך יותר טוב משאתה חושב. למיטב ידיעתי, אם מוצא משפחתך ממרוקו, ממשלת מרוקו תשמח להוציא לך דרכון אם רק תאות להתאזרח מחדש שם.

    למגיב "בלד פשיסטית כמו הימין",
    יש לי מחלוקות עם בל"ד, וציינתי זאת גם בטורי, אבל אני חולק עליך בהגדרתה "כפשיסטית". היא לא כזו לא על פי מצעה, לא על פי הצעות החוק שחבריה הגישו,לא על פי הצבעותיהם ונאומיהם של חברי הסיעה בכנסת. תראה לי הצעת חוק אחת של בל"ד מסוג ההצעות הימניות הגזעניות המציפות לאחרונה את הכנסת.

  5. לרמי יובל מזה שכבר לא מתפלא הגיב:

    חשבתי שהמפלגה שאתה רוצה להקים כבר קיימת מזמן, ושמה בישראל חד"ש.

    תנסה לעשות אנליזה ריאלית לעובדה שחד"ש אינה מצליחה לזכות בתמיכה מסיבית של אוכלוסית היעד שהגדרת, ותבין למה אומרים שעל דיבורים אין מכס.

    דרך אגב, לא ברורה התביעה בפטרונית מערביי ישראל להתאחד תחת מפלגה אחת.

    למה ליהודים מותר לבחור בין מפלגה ליברלית, מפלגה דתית, מפלגה לאומנית, מפלגה "סוציאליסטית", ומפלגה של סטלנים, בעוד שכל הערבים חייבים להיחנק תחת גג אחד, דוסים עם אתאיסטים, קומוניסטים עם קפיטליסטים, שוביניסטים עם פמיניסטיות?

    ערבים הם לא בני אדם? אסור שיהיו להם דעות שונות ותפיסות שונות בענייני חברה, כלכלה וכו’?

  6. המגיב מגיב הגיב:

    אם יש לך בעיה עם ההגדרה של בל"ד כפשיסטית אני מוכן לחזור בי מההגדרה הזאת.ועדיין היא לא מפלגה שדוגלת בדו-קיום בין יהודים וערבים כמו חד"ש למשל.וככזאת אין לה מקום במחנה השלום בישראל אפילו אם היא מייצגת את המיעוט.עובדת היותך מיעוט לא נותנת לך היתר להכל.

  7. אפיקורס הגיב:

    אין מה לומר, כל הפארסה הזו מצמררת.
    מדהים לראות כמה שונה היחס שמקבלת חברת הכנסת בגלל השתייכותה לגזע מסוים.
    למצוא חברי כנסת שעברו על החוק בזמן זה או אחר הוא משחק ילדים. כל מה שצריך זה לפתוח עיתון או פשוט שתי עיניים.
    חברי הכנסת גונבים, מנצלים, אפילו מצביעים בשם שכיניהם (כמו ילדים קטנים בגן) אבל ברגע שהעבירה מערערת על זהותה של מדינת ישראל, ומקורה באמונה, ברצון לגרום שינוי, מדובר בחטא מוות.
    משום מה במדינה הרקובה אף אחד לא מרים גבה כשמטרת הפשע היא רווח אישי אבל אם מדובר בעבירה שמקורה הוא באידיאולוגיה (לא זו הרווחת כמובן) אז פתאום כל עם ישראל עומד בשורה ומצדיע לגזענים שקוראים לעצמם מנהיגים.

  8. יוסף הגיב:

    יש לזכור שח"כ חנין זועבי הכחישה בתוקף שהיתה אלימות יזומה מצד נוסעי המרמרה, והתעקשה לדבר רק על אלימות חיילי צה"ל,
    שירדו לסיפון, כזכור , עם רובי צבע(!) שלופים.

    גם אם נניח שהשתתפותה של זועבי בפריצת סגר ישראלי היא חוקית, עצם העובדה שלא ניסתה להשקיט את הרוחות על הסיפון ולמנוע אלימות,
    והמגמתיות הברורה בתיאור שלה את מהלך הארועים מראים שהיא אינה ראויה להיות חברת כנסת.

  9. יובל הלפרין הגיב:

    המחשבה הישראלית המקובלת מבוססת על עקרון ההטלה.
    ככל שאני פוגע יותר בזולת, כך אני כועס עליו יותר, כי כל פגיעה מצדי היא "הגנה עצמית", ואם אני "מגן" ביתר כוח נראה שעמדתי בסכנה גדולה יותר.

    חיילי צה"ל פעלו באלימות בעצם עלייתם על אונייה בלב ים שהייתה בדרכה לשטח שישראל מצהירה השכם והערב שאינו בריבונותה.

    הנוסעים בחרו להגן על עצמם בדרך מסוימת ובגבורה רבה. יש שני סוגי גבורה: איפוק והשלכת הנפש מנגד.

    עמידת הגבורה של המרמרה הביאה ל"הקלות" משמעותיות בסגר על רצועת עזה. אין להעלות על הדעת שההקלות הללו היו מושגות בעקבות מחאה בלתי אלימה.

    כל הכבוד לחנין זועבי ולשאר המשתתפים בפעולת המחאה הנועזת! (פעילי זכויות אדם או פעילים אסלאמיים)!

    לחיי הספינות שבדרך!

  10. התמכרות וקריז (ק.א.) הגיב:

    יוסף – מי אשם בשתיינות?
    השתיין או האלכוהול?
    התשובה היא: אין זה משנה.

    השאלה היא: מה רוצה כעת לעשות המכור?
    או במלים אחרות האם המכור יכול ומעוניין להשתנות?

    ישראל מכורה. לברבריות נפשעת.
    וגם מכורה (מלשון SOLD) – לפושעים.

    החדשות הן שהעולם מתחיל להבין זאת.
    מתי גם יוסף יבין את זה?

  11. עודד קדם הגיב:

    כרגיל, גדעון – מאמר מעולה!! מסכים לחלוטין עם כל דבריך. המשך כך!!

  12. יובל לפרוליך הגיב:

    ולפני 120 שנה, כשליהודים באירופה המזרחית היו כמה אופציות להגירה, פלסטינה ניצבה בקצה סדר העדיפויות ולא מסיבות ביורוקרטיות כוויזה וכד’.

    אחר כך עלה ופרח לובי שביקש לנתבם ליעד אחד – ארץ שיש בה מחסור במים, בקרקע ובכל דבר אחר, ושעצם השהייה בה פירושה סכנה מתמדת ממנה סובל כל מי שעצם נוכחותו תלויה 100% בדחיקת מישהו אחר.

    בהשפעת הציונות, שהייתה חזקה בקרבם כבר אז, לא צעקו יהודי ארצות הברית חזק מדי לפתיחת השערים(בלשון המעטה), כשבאירופה עלו משטרים גזעניים והרבה יהודים חיפשו מקום אחר.

    בשנות ה-90 הזיעו נציגי הציונות קשות כדי להשפיע על ארצות רבות שלא יקלטו יהודים שהיגרו מברית המועצות עקב המצב שגורבצ’וב וחבר מרעיו דרדרו אותה.

    בטלוויזיה הישראלית שודר מקרה שבו עשרות יהודים מובלים בכוח למטוס בנמל התעופה באמסטרדם כעולי כפייה לישראל.

  13. לאמיר הגיב:

    כמובן.
    כי ההורים שלך יודעים, שבתקופה של הסבא שלהם, המגורים במלאח היו בכפיה, והיה עוצר לילה. ורק בואם של הקולוניאליסטים והאימפריאליסטים מאירופה הוציא את היהודים משם.
    אבל אתה, גם לקרוא את הערך בויקיפדיה לא קורא.

  14. asher frohlich הגיב:

    ל"ק.א."=

    זה לא קשור כלל ליהדות או ליהודים.זה קשור לכל בן אדם.בתגובתי כתבתי על הזיכרון,על גבורה ועל אובדן האנושיות.ללא זיכרון,וללא החלומות,האדם מאבד את אנושיותו והופך לחתיכת בשר ללא נשמה.
    הזיכרון וגם החלומות הם שעושים אותנו בני אדם.גבורה אינה מעשה של התאבדות.מתאבד שונא חיים ואינו גיבור,הוא פחדן,המפחד מהחיים ומהקושי והטרחה הכרוכים בחיים.גבורה היא מעשה של אוהבי החיים,לא רק החיים של עצמם,אלא החיים בכלל,החיים כערך קדוש.לוחמי גטו ווארשה בלחימתם,קיוו לעורר מרד בגטאות נוספים ולעורר התנגדות לרוצחים.
    לצערינו האנטישמיות קיימת בעולם ושורשיה עמוקות מאוד.אם כי מעשים טיפשים של ממשלות ישראל השפיעו על התעוררות האנטישמיות האחרונה,זו לא הסיבה המרכזית והעקרית.המצב הכלכלי בעולם ואבוד התקווה של העניים בעולם הוא גורם מרכזי אבל גם הוא לא לבד.הרבה נכתב על האנטישמיות ואין כאן המקום לדון בה,אבל כן יש מקום לדון על הזיכרון ,על החלומות ועל הגבורה. ישראל אינו מקום בטוח, החיים בכלל הוא לא דבר בטוח.אבל בישראל,כמו בכל מקום אחר,אפשר לחלום ואפשר להלחם עבור החיים,שלנו ושל אחרים,גם כשהמחיר יהיה כבד.

  15. עופר ליובל הגיב:

    כפי שאתה עצמך רומז, חלק מנוסעי המרמרה בחרו להתנגד באלימות – בעיני לא מוצדקת, לא רק מכיוון שהיתה חסרת סיכוי מול כוח צבאי אלא גם לאור העובדה שעצם קיום המשט היא זו שהביאה להקלות בסגר.
    והאמת, איש ימין שאומר על הסכמי אוסלו והנסיגות שאחריהם שהם פרס לטרור לא יודע כמה הוא צודק – כנראה שממשלות ישראל מבינות רק כוח.

  16. רעיה הגיב:

    הרעיון שידידי גדעון ספירו יעמוד בראש רשימה ערבית אותנטית נראה לי פשוט מצויין! איך מתקדמים ליישם את זה? כמובן, צריכה לראות מצע וכו’, אבל בהחלט רואה את עצמי פעילה ברשימה כזו.

  17. asher frohlich הגיב:

    לגדעון ספירו ול"בטטה"

    מפליא הזיכרון הקצר שלכם !. לפני 65 שנה בלבד מליוני יהודים באירופה חלמו והתפללו לקבל ויזה לפלסטינה ולברוח מהרוצחים הגרמנים ולפני 60 שנה בלבד יהודי מרוקו חלמו והתפללו
    להגיע למדינת ישראל הצעירה.
    נכון שהסכנות היום (וגם קודם)רבות ונוראיות בישראל אבל כל עוד האנטישמיות תהיה קיימת,רק בישראל אפשר ליהודי להגן על עצמו,לטוב או לרע.הזכות הזו,הנה זכות הנתנת לאנשים חופשים האחראים על עצמם,ולא לעלובי נפש המחפסים להציל את גופם אבל לא את נפשם ואת כבודם.
    קחו דגמה ממגיני גטו ווארשה,שהחליטו ברגעים הקשים ביותר של העם היהודי וללא כל תקווה לסרוד,להישאר ללהילחם בתוך הגטו ולא לברוח ליערות ולהציל את עצמם.
    המעשה שלהם לא היה התאבדות,היה כניסה לחיי נצח,המעשה האנושי ובעל הערך ביותר שאפשר לחשוב עליו.

  18. יובל הגיב:

    לא כל העולים הם עולי כפייה, אבל אני זוכר שאנשי הסוכנות וגורמים אחרים אכן השתדלו בקרב ארצות שונות שלא יעניקו אשרות שהייה למהגרים יהודים (רק יהודים) מברית המועצות,

    היה גם דיון על זה באחת מתוכניות האקטואליה. אדם קלר הופיע בעניין מול מיכאל קליינר (אז חבר כנסת מהליכוד).

    ואכן, באותה טלוויזיה ראו שוטרים הולנדיים תופסים בכוח מהגרים יהודים וגוררים אותם למטוס שטס לישראל.

    ב’ מיכאל תיאר בעקבות זאת באופן סאטירי פקיד הגירה באירופה שדורש ממהגר רוסי להפשיל את מכנסיו, ובאותו טור הוא תבע את המושג "עולי כפייה".

    קישורים באינטרנט אין מהתקופה הזאת.

    לגבי עמדותיו של סטפן הייז ו"ציוני אמריקה" במלחמת העולם השנייה, ר’ תגובה 37:

    — קישור —

  19. יוסף ליובל הלפרין הגיב:

    לפני 120 שנה ישראל לא היתה מקום שקל לגור בו, על סף הבלתי אפשרי אפילו, למישהו שהוא סוחר קטן או חקלאי במזרח אירופה.
    לכן אין דין הגירה לישראל כדין הגירה למקום אחר.
    אבל:
    כבר היה כאן דיון על הגירת יהודים לישראל לעומת הגירה למקומות אחרים, וכבר הראיתי שהיתה הקבלה בתאריכים ובכמויות המהגרים
    בין העליות לישראל לבין גלי ההגירה אחרים למקומות כמו ארה"ב ואוסטרליה. אם תרצה אוכל לחזור על הנתונים.

    כל עניין "עולי הכפייה" כפי שאתה מתאר אותם הוא אבסורד. ישראל היא מדינה פתוחה וכל אחד יכול לצאת ממנה כאוות נפשו.
    לו הייתי אני "עולה כפייה" הייתי טס מכאן עם האלף דולר הראשונים שהייתי עושה כאן.
    אז למה זה לא קורה?

  20. אמיר הגיב:

    כבן לעולים ממרוקו, רעיון השיבה אל המלאח דווקא מאד קוסם לי

    — קישור —

    אך הורי מסרבים לשתף איתי פעולה בנסיון לקבל תושבות במרוקו

  21. ל asher frohlich (ק.א.) הגיב:

    מילת המפתח בהערתך היא: חלמו.
    כשאנשים בתחתית אז הם חולמים –
    בד"כ זה כי אין להם אפשרות אחרת.
    וכמובן שאין בעובדה זו שום דבר "יהודי".

    יש כאלה היום שמעדיפים לא לחלום חלומות יותר.
    אנשים בורחים לא כדי לקיים חיים "יהודים" במקום טוב יותר (רחוק ובטוח)…אנשים בעצם בורחים מיהדותם שאינה אומרת להם מאומה (בעצם היא כן אומרת להם משהו – ושום דבר מזה אינו חיובי).

    זוהי בריחה נבונה ומוצדקת בהתחשב במצב שהגענו אליו. הבריחה היא אולי גיאוגרפית אבל לדעתי מתחבאת מאחוריה בריחה מסיבה מעיקה יותר. הרבה יותר. אף אחד לא יתן לעוזבים תעודת ביטוח לחיים בטוחים באשר ילכו לכן אינני קונה את הבטחון הפיזי כסיבה לבריחה.
    מדובר קודם כל על בטחון ושפיות ברמת הנפש.

    קשה להאמין שבהתחשב בעובדות קם אדם ומציע לאנשים לחשוב על גיטו וורשה לפני עלייתם למטוס….מי זה שיקנה את "שיחת המוטיבציה" הזו?

  22. יובל ליוסף הגיב:

    לא כל העולים הם עולי כפייה, אבל אז אני זוכר שאנשי הסוכנות וגורמים אחרים אכן השתדלו אצל מדינות שונות שלא ירבו להעניק אשרות שהייה ליהודים (רק ליהודים) שמהגרים מברית המועצות.

    היה על כך דיון באחת מתוכניות האקטואליה, ואדם קלר התפלמס בעניין עם מיכאל קליינר (אז חבר כנסת מהליכוד).

    באותה טלווזיה נראה פעם גם שוטרים הולנדים גוררים בכוח מהגרים יהודים מברית המועצות אל מטוס שהמריא לישראל.

    ב’ מיכאל הגיב על כך בטורו הסאטירי, ובו תיאר פקיד הגירה באירופה המצווה על מהגר להפשיל את מכנסיו.

    אין לי קישורים מהתקופה הזאת.

    לגבי עמדת "ציוני אמריקה" ומנהיגם סטפן וייז, ר’ תגובה מס’ 37 בקישור הבא:

    — קישור —

  23. מ.ש. ליוסף הגיב:

    "עולי הכפייה" יכלו לקבל בוינה או במקומות אחרים באירופה אשרת כניסה לארה"ב או למדינות באירופה, בחסות אירגונים יהודים בארה"ב. מהרגע שהיגיעו לישראל, הדבר כמעט לא מתאפשר. כפי שאומר קורא אנגלי, החלום לחיים ראויים ואמיתיים מנותץ עבור מרבית האוכלוסיה בקיום בישראל. השכר נמוך, הבירוקרטיה מתעמרת, מרמים אותך על כל צעד ושעל בצרכנות. אין רוח טובה ואין ברכה בחיים בישראל.אין נעימות יום יומית פשוטה. תוקפים וממוטטים את רוחך בדרכים רבות. זה קיום מוחצן, מוקף בצעקנות ורוח רעה מסביב. בני האליטה והפריפריה שלהם הם אנשים רעים, עצלנים וחסרי כישורים וכישרון באופן מובנה. הם עברו תהליך של התאבנות, ואין להם למעשה נשמה.

  24. בטטה הגיב:

    דוגמא לתהליכי הנאציזציה של המדינה

    — קישור —

  25. יוסף תבגובה ליובל הלפרין ומ.ש הגיב:

    למ.ש: לא ברור לי על סמך מה אתה טוען ש"הדבר כמעט לא מתאפשר" בהקשר של אשרת שהיה במדינה מערבית עבור ישראלי,
    כל ישראלי יכול לקבל אשרת שהייה על בסיס עבודה בארה"ב או אירופה.
    לא ברור לי גם מדוע אתה מלין כנגד ארגונים ציונים בארה"ב על כך שיכלו להנפיק אשרות שהיה ליוצאי חבר העמים ולא עשו זאת(?).
    מדוע שיעשו זאת כאשר ישראל פתוחה ומזמינה את אותם עולים?
    ומדוע אתה מתייחס לעלייה לישראל כאל סוג של עונש?
    ישראל ממוקמת בכל המדדים הבינ"ל כמדינה בעלת איכות חיים גבוהה מאוד, בוודאי יותר מאשר אוקראינה, מולדובה ושות’.
    כל התכונות הרעות של החיים בישראל נכונות ותקפות הרבה יותר עבור רוב אוכלוסי העולם, שכן ברוב המוחץ של המדינות רמת החיים נמוכה יותר מאשר כאן.

    ליובל: לא השתכנעתי בפליליות או חוסר מוסריות המעשים שאתה מתאר.
    הסוכנות היא גוף שמטרתו להביא יהודים לארץ-ישראל ולא לאף מקום אחר. הוא דומה לכל ארגון מיסיונרי (לגיטימי), ואין לבוא בטענות לארגון ציוני על כך שהוא ציוני…
    מן המפורסמות שבישראל אין איסור יציאה מהארץ, וכל עולה שלא טוב לו כאן יכול לקבל אשרת שהיה היכן שירצה. עובדה חותכת היא שרוב העולים ממדינות חבר העמים מעדיפים להשאר כאן למרות שרבים מהם עוסקים במקצועות הפותחים להם הרבה דלתות בחו"ל (אני מכיר עשרות עולים שהם עובדי היי-טק).

    לגבי מה שכינית "עמדת ציוני אמריקה ומנהיגם סטפן וייז" אני יכול רק לומר:
    "על עמדת הפלסטינים ומנהיגם חאג’ אמין-אל חוסייני אתה יכול לקרוא כך וכך".
    ואידך זיל גמור.

  26. ווארשה ומעשים טיפשיים (ק.א.) הגיב:

    כתב (ולא פירט) פרויליך:
    "..אם כי מעשים טיפשים של ממשלות ישראל השפיעו על התעוררות האנטישמיות.."

    פשעים נגד האנושות ופעולות ג’נוסייד במשך עשרות שנים הם "מעשה טיפשי"?

    מדוע ממשלות (אגב, כמה מהן?) העם היהודי מתנהגות ב"טיפשיות"? מישהו מכריח אותן לזה?

    הבעיה שמווארשה עד עזה – הרבה לא השתנה.

  27. למ.ש. הגיב:

    בני האליטה והפריפריה שלהם חסרי כישורים, עצלנים, עברו תהליך של התאבנות ואין להם למעשה נשמה". את מי אתה מגדיר בתור אליטה עצלנית? את הרופאים שחלקם חיים בישובים יוקרתיים? את המהנדסים שהצליחו לחסוך ולהביא את עצמם למצב כלכלי טוב? אתה ממשיך לשכלל את היכולת שלך לא להגיד כלום בכמה שיותר מילים…המשך כך עיתונאי…עד הסקופ הבא (מי חזבאללה חיסלה הפעם? איך השב"כ ניסה להתנקש בך?)…משעשע

  28. אבירם לק.א הגיב:

    חבל שענית בהתלהמות על תגובתו הראויה של פרויליך.
    אם ממשלות ישראל לדורותיהן היו עושות פשעים נגד האנושות ופעולות ג’נוסייד במשך עשרות שנים אזי מן הסתם לא היה נשאר זכר לעם הפלסטיני.
    מווארשה עד עזה השתנה עולם ומלואו, ודי היה לראות אתמול את פרק 3 בסדרה "אפוקליפסה" על מבצע ברברוסה ותחילת פעולות האיינזצגרופן בבריה"מ. הרי לך כיבוש וג’נוסייד! ולכן משפט כמו "שמווארשה עד עזה – הרבה לא השתנה" לא שווה אפילו את הפיקסלים עלבסיסם הוא כתוב.

  29. לאבירם מק.א. הגיב:

    לא שווה? אל תקנה. כופתאות למרק בפסח אתה קונה?

הגיבו ללמ.ש.

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים