הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 בנובמבר, 2010 28 תגובות

ב-15 בנובמבר פירסם דובר צה"ל את המבזק הבא : "במהלך הלילה עצרו כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון ובבקעת הירדן 11  מבוקשים". זוהי ידיעה שגרתית שמתפרסמת  כמעט בכל בוקר של יום חול אך אינה זוכה לתשומת לב, כי את מי זה מעניין? ואם בין 11 המבוקשים ישנם כמה ילדים שנקרעו ממיטותיהם באמצע החלום בחצות, באחת או בשתיים לפנות בוקר, ונתפסו בידי חיילי חטיבה מובחרת לנוכח עיני משפחה מבועתת; נאזקו, עיניהם כוסו ואז הם הועלו על רכב צבאי שהובילם למתקן חקירות השב"כ.  למישהו באמת איכפת?

אני יוצאת עם חברותיי ממחסום ווטש לבית המשפט הצבאי "עופר" שאליו הילדים האלה מובאים לאחר שעברו חקירות שב"כ ומשטרה ללא מלווה מבוגר, כשהם עצורים עם מבוגרים. לפני שבועיים נראו שני ספסלי הנאשמים כמו כיתה בבית ספר יסודי, אך כאן הנשים הן לא אימהות ולא מורות, אלא השופטת והתובעות. הם יושבים בקבוצות מימין לשופטת, לבושים במדי אסירים ביטחוניים חומים של בגירים, אזוקים ברגליהם. אי אפשר להתרגל למראם של ילדים עצירים. בכל פעם הלב מחסיר מחדש פעימה, והבושה מציפה,  כי הם יושבים שם בשמי וכספי המיסים שלי מממנים את מדיהם, את השופטת והתובעות החרוצות וגם את המיזוג באולם.

בשבועות האחרונים מספר הילדים העצורים גדל באופן דרמטי. אחד הסנגורים העריך   שבבוקר 25 באוקטובר השנה הופיעו על ספסל הנאשמים שתי כיתות של בית ספר –  כחמישים ילדים ונערים. נתונים של ארגונים פלסטינים וישראלים מלמדים, שבכל זמן נתון לפחות 300 קטינים פלסטינים מאכלסים את כלא עופר. השבוע אמר לנו עורך דין,  שלאחרונה רוב התיקים הנדונים בבית המשפט הצבאי עופר הם של קטינים. לאחר מאות  שעות צפייה בדיונים משפטיים ושיחות עם משפחות ועם עורכי דין אני טוענת שמדובר פה בתופעה איומה של צייד – אין מילה אחרת – צייד המוני של ילדים פלסטינים.

kidarrest

זה עובד כך: ג'יפים צבאיים נכנסים לכפר ומתמקמים ליד בית ספר. הם יוצרים חיכוך מכוון ומתוכנן היטב עם התלמידים. אבנים מושלכות ואז, באישון לילה כמה ילדים זוכים לביקור לילי של חיילי היחידה המובחרת ונעצרים. המעצר מסתיים בעסקת טיעון שבמסגרתה הקטין מודה במקצת כדי לחסוך לעצמו זמן כלא ולמשפחתו כסף, כי כפלסטיני הסיכוי שישיג שחרור בערבות שואף לאפס גם כשמדובר בעבירה של יידוי אבנים. לכן הוא לא ינהל משפט כדי להוכיח את חפותו. המערכת מנצלת זאת היטב. התוצאה הפרטית היא רישום פלילי. ואילו התוצאה הכללית המצטברת היא אלפי ילדים ונערים פלסטינים בעלי עבר פלילי. לעומתם, הקטינים היהודים, עברייני ההתנתקות, זכו לחנינה גורפת לפני כשנה בעקבות חוק מיוחד שחוקקה עבורם הכנסת. כ-400 תיקים שנפתחו נסגרו והרישום הפלילי שלהם נמחק.

מאז כיבוש הגדה המערבית בשנת 1967, קטינים פלסטינים נשפטים בבתי משפט צבאיים. רק לאחרונה נחקק צו שהורה על הקמת בית משפט צבאי לנוער, וקבע הוראות חדשות הנוגעות להעמדה לדין של קטינים בבית המשפט הזה. זהו טיפול קוסמטי הממשיך למנוע מהם את אותן הגנות מיוחדות שילדי ישראל מקבלים, לרבות אלה המתגוררים בגדה המערבית. בשנת 1991 אישררה ישראל את האמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד לפיה, "ילד פירושו כל יצור אנוש מתחת לגיל שמונה-עשרה."  הילד הפלסטיני הוא כנראה יצור על אנושי, אולי סופרמן, מפני שלפי התחיקה הביטחונית הישראלית הוא מגיע לבגרות כבר בגיל שש-עשרה. מדובר בהפרה של אמנה בינלאומית, בעוול מתמשך ובאפליה גזענית. ואכן, ביוני האחרון פנו האגודה לזכויות האזרח והארגון יש דין  לפרקליט הצבאי הראשי בבקשה שיפעל לתיקון החוק.

ביושבי כך באולמה של השופטת הצבאית שרון ריבלין-אחאי שמונתה לדון בתיקי הקטינים בבית המשפט הצבאי "עופר" בימי שני וחמישי, מציקה לי, בנוסף לכאב ולבושה, גם השאלה:  מדוע הצבא החזק ביותר במזרח התיכון מתעסק בהיקף כזה ובדבקות כזאת בילדים ובנוער הפלסטינים? מדוע הוא משקיע בהם כל כך הרבה משאבים וחשיבה? מה יוצא לו מזה?

התשובה שאני מסיקה מתוך הניסיון המצטבר של הקבוצה ברורה ועגומה מאוד. מבחינתי, מי שמטפל כך בדור הפלסטיני הצעיר פניו אינן להסדר מדיני. מדובר פה בצעד מתוכנן היטב המהווה נדבך במדיניות הישראלית הכללית ששמה לה למטרה להמשיך ולשלוט בפלסטינים בעתיד הנראה לעין. הפללת אלפי קטינים, והפיכת חלקם למשת"פים ומפלילים, מפוררות והורסות את הדור הבא. טיפול מקדים זה "צורב את התודעה" של הדור הצעיר ומכשיר אותו לקראת חיים בוגרים תחת כיבוש ולא לחיים של כבוד במדינה משלו.

אני מניחה שמדיניות זו  מנוהלת היטב בידי צוותים של מומחים ויועצים מתחומים שונים המסתייעים, מן הסתם, בספרות מקצועית עשירה עם מראי מקום וביבליוגרפיה.

האם מישהי/ו מהבכירות/ים והמשכילות/ים שמוציאות/ים לפועל מדיניות עבריינית זו ת/ישבור אי-פעם שתיקה ?!

הכותבת חברה בארגון מחסום ווטש

תגובות
נושאים: מאמרים

28 תגובות

  1. במביה הגיב:

    מי שמתעקש לספור כל חור, שוכח את הרשת

    • שחר הגיב:

      בתור חייל קרבי אשר שירת בחברון במשך שלוש שנים, ועכשיו אני חייל מילואים כבר למעלה מתשע שנים, אני יכול להגיד בוודאות שמעולם אין מעצר שווא. חיילי צה"ל לא "יוצרים חיכוך מכוון ומתוכנן היטב" ואין שום כוונה כזו.

      • אמנון נוימן הגיב:

        הגיע הזמן שתתבגר נערי בן השלושיים . אנא קרא את סיפרו של בן כפר יחזקאל נועם חיות "גנבת השואה שלי"ששירת בחברון שלוש שנים לאחר מכן אשמח לשוחח עמך.
        בענוה אמנון

  2. עיניים לראותEYES2C הגיב:

    כך מייצר הכיבוש, ו"הפרטנר הישראלי", שונאים חדשים לבקרים. ביניהם יהיו גם "מחבלים" כשיגדלו.
    כי הפרובוקציות שעליהן מעידים עורכי הדין, דומות למעשי כל משטר פשיסטי שהולך ומאבד את שפיות הדעת של מנהיגיו וקציניו. "שמלה לך, קצין תהיה"… והיום "מתנחל אתה, למפקד פלוגה או גדוד נמנה אותך, ועתיד צפוי לך – גם חטיבה ניתן לך". ואם מעשה תפיסת הנערים לא נראה תקין, כך גם נראה הצדק הצבאי… שבו "הנשים אינן אימהות או מורות, אלא שופטות ותובעות."

    עברו שנים מאז כתב חיים חפר כשיר:
    "מה אומר לך ואוסיף – מכייפים פה לא על גלידה, מכייפים פה רק על ג'יפ!
    הי. הג'יפ, הי הג'יפ – איזה לילה מסביב!"

    וכמו שניגמר השיר כך צריך לומר לכובשים:
    "כל אחד עכשיו יגיד – שהפנצ'ר בא מספיד
    פה נשב עד בוקר אור – ג'יפ! עצור! עצור!"

    והמסקנה: צריך לתבוע את ישראל בבתי דין ב-ע-ו-ל-ם. החוק הישראלי הוא ח-ו-ק-ן. כצעד ראשון הייתי מציע להגיש את "שופטי נירנברג שלנו" למשפט בעולם. האם ניפתח במשלוח השופטת הצבאית שרון ריבלין-אחאי להאג? אמתין לתשובת עורכי הדין שלנו, מהשמאל!

  3. אב שכול הגיב:

    ממש בושה ! זה הגמר רק שנדבר ורק בסוף על הכיבוש

  4. קורא אנגלי הגיב:

    זה מסביר הכל

    http://www.youtube.com/watch?v=VA9tGxJ2JOI

  5. ניצן אביב הגיב:

    יישר-כח וכל הכבוד לעפרה בן-ארצי על דבריה האמיצים.
    הלב נכמר למקרא הדברים הקשים על מעצרם, שפיטתם בבתי-דין צבאיים ועל העוול הנורא של המדיניות הגזענית הזדונית המפלה והנפשעת כלפי מאות בני-נוער פלסטינים לעומת היחס המפלה לטובה כלפי נערים מתנחלים.
    מדיניות לאומנית קיצונית, גזענית ופאשיסטית מתועבת – כבר אמרנו?

  6. ברק הגיב:

    לגבי אותה אמנה שישראל חתמה עליה בשנת 1991, ההגדרה של ילד באמנה תקפה אך ורק לגבי תוכן האמנה. בכל חוק או אמנה יש הגדרה של מושגים בסיסיים בו, אבל בחוק או אמנה אחרת יכולים להגדיר מושגים בצורה אחרת. מותר לכל מדינה לתת זכויות לאזרחיה שאין לאנשים זרים, כמו למשל זכות הצבעה. או אם מדברים על זכות שניתנת לילדים אז אפשר לאמר שמדינה שמספקת חינוך חינם לכל הילדים שהם אזרחיה לא מחוייבת לעשות זאת עבור כל ילד בעולם. לכן המדינה לא מחוייבת להשקיע את אותם מאמצים שהיא משקיעה באזרחיה גם באלה שאינם אזרחיה. לגבי אותה אמנה, אני לא כל-כך מבין למה היא הוזכרה, בהתחשב שלא הוזכרה שום הפרה של סעיפי האמנה. האם יש בפעילות זו של ישראל הפרה של תקנות אמנה זו?
    אם יש הפרה, אז מהי?
    זה מידע מאוד חשוב אם ישראל הפרה תקנות של אמנה שהיא חתמה עליה, ואם יש באמנה הזו תקנה שאוסרת על כליאת ילדים אז זה מידע שחשוב לאמר. ואם אכן יש כאן הפרה של האמנה אז בבקשה שמישהו יציין בדיוק מהי אותה הפרה.
    ראוי לזכור שגם ילדים ישראלים נעצרים ונשפטים על העבירות שלהם, ולא רק ילדים פלסטינים.

    לניצן אביב – אתה באמת חושב שילדים מתנחלים לא נעצרים?
    כי אם כן אז אתה ממש טועה. גם ילדים מתנחלים נעצרים. כל מי שזורק אבנים נעצר. אני ממש לא מבין על סמך מה אתה מבסס את הקביעה הזו לאפליה.

  7. הנרי הגיב:

    ילד ישראלי, ערבי , דרוזי , בדוואי, טיבטי… מה זה משנה
    הוא זרק אבן ? הוא יכול היה להרוג – חד שמשמעי !
    אבנים הרגו בעבר הורדות בהווה ויהרגו בעתיד – אז מכוון שהוא ילד / נער עלינו להניח כי האבן שהוא זרק לא תפגע באף אדם ? לא תגרום נזק?
    מה נסגר כאן עם ההזדהות התמידית והחד כיוונית והקריאה הגסה נגד מדינת ישראל בכול פעם "שזכויות יסוד" פלסטינאיות נפגעות ??!!!

    1500 ש"ח הינו ענש מרתיע ונכון – האם אתם מעדיפים שהילדים האלו ישבו 4 חודשים בכלא {עונש שניתן לנערים יהודיים{חרדים} בירושלים, אם ההורים של נערים אלו לא הסכילו לחנכם כי אין זורקים אבנים שיכולות לפגוע בצורה עיוורת באנשים וילדים אחרים אז שישלמו !

  8. ודים הגיב:

    "זה עובד כך: ג'יפים צבאיים נכנסים לכפר ומתמקמים ליד בית ספר. הם יוצרים חיכוך מכוון ומתוכנן היטב עם התלמידים. אבנים מושלכות…"

    1. אבנים לא מושלכות – נערים ערבים *זורקים* אבנים בכוונה לפגוע בכוחות הביטחון.
    2. אני לא מצליח לחשוב על "חיכוך" שהיה גורם לי לזרוק אבנים על שוטרים \ חיילים. האם כותבת המאמר טוענת שערבים לא מסוגלים לשלוט בכעס שלהם וזעמם הוא כמו תופעת טבע בלתי נשלטת? כי אני ממש לא סבור כך. אני סבור שכל אחד צריך לקחת אחריות על מעשיו, אפילו אם הוא ערבי. אפילו אם הוא "תחת כיבוש" ואפילו אם ג'יפים צבאיים יוצרים לידו "חיכוך מכוון"
    3. האם הילדים לא מאבדים את זכויותיהם כאזרחים שאין להם חלק בלחימה כאשר הם משליכים אבנים על כוחות הביטחון?
    4. "מדובר פה בצעד מתוכנן היטב המהווה נדבך במדיניות הישראלית הכללית ששמה לה למטרה להמשיך ולשלוט בפלסטינים בעתיד הנראה לעין" – את טוענת את זה גם אחרי ההנתקות? בשביל מה ישראל צריכה לשלוט בהם? כדי להפיק משאבי טבע? כדי לנצל את ההון האנושי וכוח האדם הטכנולוגי? כדי לקבל מהם מיסים? אני לא מבין איך האשמה כל כך מגוכחת לא מצריכה אפילו הסבר מינימאלי.

  9. התקוע ולא מתקוע הגיב:

    ברק,הנרי וודים,"לא מבינים","רוצים הסבר","מבקשים דוגמאות" ומה לא.
    אך האמת פשוטה ומרה ועליה אין ויכוח:
    קיים כאן משטר כיבוש אכזרי,נקודה.
    כלומר,נדרשים שלושה "סעיפים":

    1.צריך לאפשר הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67
    2.צריך לאפשר לפלסטינים להקים בירתם בירושלים המזרחית
    3.צריך לפתור את בעית הפליטים בצורה הוגנת: שיבה לפלסטין ופיצויים.

    לא מדובר ב"צעדים חד צדדים" עאלק או ב"פינויים כואבים",ממכבסת התעמולה הפרו מתנחבלת.אלא בצעדים ברורים שיכולים להחתם מחר ביננו ובין הפלסטינים וללא התערבות אובמה ואחמדינאגאד.
    מ-ה ל-א ב-ר-ר-ו-ר כ-א-ן ???!!!!
    ברק,הנרי וודים "לא מבינים","רוצים הסבר",ומבקשים דיון "פורה",בו יתבזבז זמן יקר ותוסח הדעת מהמאמר הנוקב ומהכיוון אליו הוא מצביע.
    לכן רצוי ויענו קודם כל אם מקובלים עליהם שלושת הסעיפים הנ"ל.אח"כ נדון בעובדה אם ילד בן עשר שנקרע ממיטתו ומושלך לבית כלא באישון לילה ואח"כ מחויב בקנס של 1500 שקלים,משום שידה אבן בג'יפ משטרתי,הינה ענין ראוי אם לוא.
    ובכן האדונים ברק,הנרי וודים,התוכלו לענות על השאלה:
    האם שלושת הסעיפים הנ"ל מקובלים עליכם כמות שהם?

    • ברק הגיב:

      לגבי הסעיפים:
      * אין לי בעיה עם גבולות הסכם הפסקת האש 1967.
      * אני בהחלט בעד שיבת הפליטים שגורשו בשנת 70 ובשנת 132 ופיצויים.
      עכשיו אחרי שהסכמנו על הסעיפים העיקריים (לא שאני רואה את הקשר בינם לבין הסוגייה):
      אני בכלל לא נכנסתי לסוגייה אם צריך להעניש ילדים שמשליכים אבנים ואיך צריך לעשות את זה, ואני אישית מאמין שצריך להעניש אותם, אם כי אני לא מסכים עם הממשלה לגבי איך להעניש אותם, אבל לא ניכנס לסוגייה הזו מכיוון שהיא ממש לא קשורה לנושא.
      אני באתי להתייחס לשאלה האם יש כאן אפליה נגד פלסטינים.
      בשביל שתהיה כאן אפליה נגד פלסטינים צריך שהיחס כלפיהם יהיה שונה מהיחס לישראלים, ושהיחס כלפיהם יהיה יותר גרוע.
      ילד ישראלי שזורק אבנים על חייל לרוב מקבל עונש הרבה יותר גרוע מאשר יום מעצר ו-1500 ש"ח קנס. בשביל שיהיה אפשר לטעון לאפלייה נגד ילדים פלסטינים צריך שהעונש שפלסטיני מקבל יהיה יותר גדול מזה של ישראלי שביצע את אותה העבירה. כל עוד זה לא קורה אין כאן באמת אפלייה בנושא הזה.

      האם אתה חושב שלתת למשליך אבנים פלסטיני את אותו יחס שנותנים למשליך אבנים ישראלי זו אפליה?

      • התקוע ולא מתקוע הגיב:

        לברק:
        אל תתחכם,אתה יודע שכוונתי לגבולות של לפני מלחמת ששת הימים.
        לא ענית על הסכמתך לגבי ירושלים המזרחית בירת פלסטין.
        ובקשר לבעית הפליטים שוב התחכמת…
        ובכן,יאמר לזכותך שאתה מתחכם.
        i rest my case

  10. ודים הגיב:

    לתקוע –

    קיימת סיבה אחת מדוע אני קורא את הכתבות באתר זה – והיא כדי לבדוק את עצמי. אני לא מנסה לשכנע, אלא רק מנסה ללמוד. לא מנסה לכפות את דעתי אלא מתעניין כל הזמן בדעות שונות משלי כדי לאתגר את עצמי וכדי לראות זוויות אחרות שאולי יעשירו את תפיסתי. לכן לי נורא אם משפטים כמו "אך האמת פשוטה ומרה ועליה אין ויכוח:קיים כאן משטר כיבוש אכזרי,נקודה.". יש על זה ויכוח, וישנם אנשים שלא יסכימו איתך. זה עלול להפתיע – אבל חלק מאותם אנשים יהיו משכילים, קוראי ספרים ומתעניינים, בעלי דעות ליברליות ולא גזענים. אם אתה לא מאמין שאנשים כאלה קיימים, כי כל מי שלא מסכים אם דעתך הוא מתנחבל \ גזען חשוך \ פשיסט, אשמח לשלוח לך תמונה של עצמי.

    לעצם העניין – אין לי בעיה שילד שזרק אבן על מכונית משטרתית \ צבאית, בין אם הוא ערבי, יהודי או תאילנדי יקרע ממיטתו ויושלך לבית כלא באישון לילה (או במהלך היום, או בשעות הבוקר המוקדמות) ואח"כ ייחויב בקנס של 1500 ש"ח. אני לא עשיתי דברים דומים והילדים שלי לא יעשו משהו כזה (אפילו אם יהיה חיכוך מתוכנן היטב)

    תשים לב לדרך בה אתה מתייחס לאנשים עם דעות שונות משלך – הרי יכולתי להגיד שאתה מדקלם "תעמולה ערבית" ולפסול את דעתך כלאחר יד כשם שאתה פוסל "תעמולה פרו מתנחבלת" אבל זה לא יוביל אותנו לשום מקום. לא כל כתבה שמציגה את צה"ל באור לא טוב או זועקת כנגד "הכיבוש" היא אוטומטית "נוקבת".

    אני לא יכול להגיד שהסעיפים מקובלים עלי כמות שהם, כל דבר צריך להישקל לגופו. למה דווקא גבולות 67 ? האם לצד המדינה ה"פלסטינית" יכולה להתקיים מדינה שהיא *יהודית*? למה בכלל צריך מדינה פלסטינית כשיש את ירדן והאם העולם יהיה מקום טוב יותר עם עוד מדינה תחת שלטון של חמאס? כשאתה אומר שבעיית הפליטים צריכה להיפתר בצורה הוגנת – הוגנת למי? מי ישלם פיצויים – ישראל או המדינות שהכריזו עליה מלחמה ב67? או ב48?

    בקיצור – דיונים ושאלות זה טוב, דעות מקובעות זה לא טוב ומאמרים מוטים ומגמתיים זה בכלל גרוע.

    • התקוע ולא מתקוע הגיב:

      לודים:
      נא ראה תגובתי לברק המתחילה במילים: "לברק: גם אם אומר שמחר תזרח השמש…וגו'", היא תקפה גם בעבורך.

  11. צאו מהחור של ה.. הגיב:

    זה כמעט מגוחך להשתמש בנוסח האפולוגטי הזה כלפי אנשי שמאל אבל ניחא;
    אני מתנגד לכל ההתנחלויות והכיבוש
    אני בעד הקמת מדינה פלסטינית ועצמאית וכולי

    אין בזה סתירה עם כך שאכן אבנים אינן "מושלכות" באורח פלא, אנשים משליכים אותם בכוונה מאוד מסוימת, ואבנים יכולות לפצוע ולהרוג.
    ומי שמנסה לפצוע ולהרוג צריך להיענש, זה ממש לא משנה אם הוא פלסטיני, כמובן שהחוק צריך להתחשב בגילו של הנאשם ובנסיבות.
    ואין בזה שום הצדקה להאשים את צה"ל והרשויות בתיאוריות קונספירציה מגוכחות כשאין לכך אף ראיה!
    הרי אם גוף כלשהו היה מאשים ארגון פלסטיני כלשהו בדבר דומה בלי הוכחות הייתם כל כך מזדעקים…

  12. ודים הגיב:

    הנוסח האפולוגטי משמש אותי עם כולם. כזה אני…

  13. בין עיקר לטפל הגיב:

    האנשים כאן (המגיבים ובכלל) חיים כנראה על הירח. זה לא מפליא משום שהם נתונים מיום לידתם לשטיפת המוח הציונית וגם נהנים מפירות המשטר הזה.

    הפלסטינים נתונים למשטר קולוניאלי של כיבוש, טיהור אתני ואפרטהייד כבר יותר ממאה שנה כדי לקיים כאן מדינה "דמוקרטית" בשביל יהודים בלבד (וגם בשביל לא יהודים בתנאי שלא יהיו ערבים וישרתו בצבא הכיבוש).
    הדמוקרטיה הציונית מתקיימת על עקירה של מחצית העם הפלסטיני ממולדתו כדי להבטיח רוב יהודי. אחרי כל זאת הפרופגנדה הציונית מתהדרת בכך שהיא "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" מה שבטוח שהיא המדינה הגזענית היחידה במזרח התיכון

    המשטר הקולוניאלי הציוני נוקט בדיוק באותם פרקטיקות של משטרים קולוניאלים אחרים (שלשמחתנו כבר פסו מן העולם, למעט כמובן המשטר הקולוניאלי הציוני), הפרד ומשול, פרובוקציות, דיכוי, הטלת אימה – טירור נגד אוכלוסיה שלימה, רצח, חיסול הנהגה פוליטית ורוחנית ועוד פטנטים נוספים שממציא "המוח היהודי".

    אז יופי, אין אפלייה בין ילד יהודי שנהנה (עדיין) ממנעמי הכיבוש הציוני והתמיכה שהוא מקבל מהאימפריאליזם לבין ילד פלסטיני שחיו אינם חיים וזורק אבנים על קלגס ציוני.

  14. קורא אנגלי הגיב:

    לודים,

    ואדים כתב:
    "קיימת סיבה אחת מדוע אני קורא את הכתבות באתר זה – והיא כדי לבדוק את עצמי.
    אני לא מנסה לשכנע, אלא רק מנסה ללמוד."

    בשביל ללמוד לפעמים צריך לזרוק את הרעל עליו גדלת. אינך יכול ללמוד כאשר נפשך טבולה בארס.
    גם מושגי השיח עצמו הם מעוותים בתעמולה, כך שגם כשנדמה לך שאתה מנסה ללמוד אתה למעשה עדיין בכלא המחשבתי שהוכן עבורך. הפריצה מהכלא הזה באה לאט לאט. חשוב שניה בעצמך…אם אתה חושד בשקרי הציונים עליך להבין גם שלא יתכן שהם יעשו את העבודה בשבילך וישאירו לך פירצה ברורה כדי שתוכל לחמוק ממנה בקלות החוצה…

    עלה והצלח.

    • קורא אנגלי הגיב:

      לודים המשך,
      אחד הטריקים הציונים הוא ליצור מסע פרסום שיווקי מתוחכם בו כביכול האינטרסים שלך מאויימים והנה הם אלה שמתייצבים לימינך כדי לשמור על האינטרסים שלך! זהו מרשם מנצח. וכי מי אינו מעוניין לשמור על האינטרסים שלו? זו כמובן זכותך להאמין שמשווקי "יוגורט הבריאות" הציוני מעוניינים בבריאותך.
      אתה מתחיל ללמוד?

  15. התקוע ולא מתקוע הגיב:

    לברק: גם אם אומר שמחר תזרח השמש,תענה לי ב:"כן אבל…".
    ומי אתה שתקבע כאן את סדר היום:"זאת לא הסוגיה…וגו'".זו כן הסוגיה.
    וכי מדוע שאשחת עליך מילותי ומאמצי.מה לא ברור כאן? אם אינך רואה את צבע התכלת שאני רואה,מדוע שאעמוד ואכלה זמני בהסברים?
    אם אינך רואה בעצמך את עוולות הכבוש,אינך רואה את הרוע המתפרץ בקריעת ילד רך ממיטתו באישון לילה ואינך רואה את העוולה שבהשתת קנס של 1500 שקל על משפחה מרודת יום ואם אינך רואה את עוולות המחסומים ואם אינך רואה את האוילות התחכמנית שבנסיונות לבצע שיחות עאלק עם אנשים מרי נפש על גורנישט מיט גורנישט ואם אינך רואה את מצוקת ההמונים העמלים הפלסטינים ואם אינך רואה את התבהמות המגדר הפשיסטוני ואם אינך רואה את העוות הנפשי שהכבוש גורם לילדינו ואם אינך רואה את תקציבי הענק שהולכים למתנחבלים ואם אינך רואה שניתן כבר מחר לסגור עם הפלסטינים עינינים באופן אמיץ וכן ללא הזדקקות לתווך ואם אינך רואה את קשרי הון שלטון המפרנסים עצמם מאנשים כמוך החושבים שיש טעם "להעמיד את הפלסטינים במקומם" ואם אינך רואה שצריך מחר לפנות את כל ההתנחלויות ואם אינך רואה שהילדים הפלסטינים זורקים אבנים לא כמו איזה דוס מפונק שעצרו לו איזו "אמא מרעיבה" משיגענע,אלא כמו ילד בגטו וורשה…ואם ואם ואם… ואם אתה בכלל עיוור אז מה יעזרו הדיבורים,מה יועילו תאורי צבע התכלת המרשימים שלי?
    אז עכשיו כאשר עוד נוח לך והחרב עדיין אינה מונחת על צוארך ועדיין אינך נדרש לשלם על פשעי הכיבוש האכזר את מלוא המחיר,אתה אומר לי:"כן נכון מחר תזרח השמש אבל אתה התקוע,טועה משום ש…ובלה בלה בלה בלה בלה..וגו'".כלומר שואב את החוצפה לענות לי משום שאתה חש שבתוך הקונצנזוס הישראלי הפרו מתנחבל,שיש לך גב,שאתה שייך למשהו בעל עוצמה,שיש לך כוח עאלק ואפילו סמכות.ואני מה אני? סתם הזוי שמאלן,שונא עצמו ותבוסתן.
    אז כנראה מאד,שזה גם מה שאתה שומע,כאשר אני דובר אליך מנהמת ליבי: …בלה בלה בלה (תחכיש עד מחר אך זה המשתמע)….וגו'".
    ועל כך דיברתי,לא פעם ולא פעמיים: שאתה ודומיך כאן,מבקשים רק תשומת לב ובצדק: אפילו המצפון שלכם,ביננו,כבר לא מתיחס אליכם,נטש אתכם מזמן (שוב,למרות ההכחשות הנמרצות,כן כן שמענו,היינו גם בסרט הזה),אז עכשיו אני הפראייר התורן…נו באמת.

    • ברק הגיב:

      אני אתייחס לדבריך אחד אחד:
      אתה טוען שזו כן הסוגייה, אבל אני לא רואה שום קשר בין מחלוקת על גבולות לבין מחלוקת על ענישת משליכי אבנים. אם אתה טוען שיש קשר הדוק בין הסוגיות אז אתה מוזמן להסביר את עצמך. אף אחד מהטיעונים שלי לא התבסס על גבולות שונים מאלה שאתה מציע או על פיתרון אחר לבעיית הפליטים. לצורך העניין הזה נניח שאני מסכים איתך על הגבולות ועל הפליטים, איך זה אמור לגרום לי להסכים איתך על ענישת ילדים?

      לגבי השאלות- "וכי מדוע שאשחת עליך מילותי ומאמצי.מה לא ברור כאן? אם אינך רואה את צבע התכלת שאני רואה,מדוע שאעמוד ואכלה זמני בהסברים?"
      אם אתה לא רוצה, אף אחד לא מכריח אותך. פשוט חשבתי שאולי יש לך משהו חכם להגיד בנושא, מסתבר שכנראה טעיתי. אם אין לך תשובה טובה יותר מהתלהמות אז אין לי סיבה להסכים איתך.

      לגבי מצוקות, אני רואה הן את מצוקת הפלסטינים והן את מצוקת הישראלים. אני לא מתכחש לאף אחת מהן.
      לגבי העוולה של מעצר ילד ומתן קנס, השאלה היא אם זו באמת עוולה יותר גדולה מאשר לזרוק אבנים על אנשים. היות שבזריקת אבנים יש חשש אמיתי לחיי אדם בניגוד למעצר אני חושב שהשלכת אבנים זו עוולה יותר גדולה ואני חושב שאכן צריך להעניש משליכי אבנים, ולו רק בשביל להרתיע אחרים מלעשות את אותו הדבר, שכן ככה נציל את החיים של אותם אנשים שרוצים לזרוק עליהם אבנים.

      לגבי הטענה שהשלכת האבנים שלו דומה להשלכת אבנים על גרמנים בשואה, זה הדבר הכי זוועתי ששמעתי נאמר באתר הזה ועצם ההשוואה לשואה היא זילות מוחלטת בשואה.
      ישראל לא מרעיבה למוות פלסטינים. ישראל לא יורה בכל מי שמנסה לצאת מגבולות פלסטין. ישראל לא באה אל הפלסטינים ולוקחת מהם את כל הכסף והציוד שעליהם ומחרימה אותם. ישראל לא שולחת פלסטינים למחנות השמדה.
      בוא נסתכל על מדינות מוסלמיות דמוקרטיות ומפותחות, בעצם יש רק אחת כזו – טורקיה.
      לפלסטינים יש תוחלת חיים גבוהה יותר מאשר לטורקים. זה משהו שיהודים בגטו לא היו יכולים להשיג בשום צורה, כי שמה עשו כל מה שאפשר בשביל לחסל אותם. עם כל הכבוד לסבל של הפלסטינים, אין שום מקום להשוות אותו לשואה. מעבר לזה שכמובן ילדים יהודים בגטאות לא באמת זרקו אבנים על חיילים נאצים, אבל גם אם הם היו ההבדל הוא שהיהודים היו בסכנת חיים מיידית בניגוד מוחלט לפלסטינים.
      לתת יחס שונה לערבים וליהודים בגלל מוצאם זו גזענות. לכן לתת לערבי שזורק אבנים יחס שונה מזה שנותנים ליהודי שזורק אבנים זו גזענות. אני לא יכול להסכים עם הטענה שליהודי מגיע עונש ולערבי על אותה עבירה לא מגיע עונש בגלל שהיא גזענית מיסודה.
      אם הייתי עיוור אז אכן לא היה מה לדבר איתי על שמיים תכולים, אבל אני מסוגל לראות. את מה שאתה כותב אני מסוגל לקרוא. לעומת זאת אם לא תסביר מה שאתה אומר אני לא אוכל להבין.
      לגבי הטענה המגוכחת שאני עונה בגלל שאני מסתמך על גב, אני האחרון שיאמין במשהו רק בגלל שכולם מאמינים בו. אני עונה לך משום שחשבתי שדיעותיך אולי מגובות בהיגיון וקיויתי שתוכל להסביר את ההיגיון מאחוריהן. עד עכשיו לא מצאתי בדבריך הצדקה עניינית אחת לתת לילדים פלסטינים זורקים אבנים יחס שונה מאשר היחס שמקבלים ילדים ישראלים שזורקים אבנים, פרט להשוואה המחרידה לגטאות שהיא פשוט מוגזמת ולא מבוססת. אם יש לך סיבה הגיונית למה יש מקום לאפליה כזו אז אתה מוזמן לאמר אותה, ואני מתכוון לקרוא אותה. אני מסתמך בדיעותי על ההיגיון שהצגתי בטיעוני ולא על דעת הרוב, אני בהחלט יודע שהרוב לפעמים טועה.
      לגבי הטענה שאני חושב שאתה "סתם הזוי שמאלן,שונא עצמו ותבוסתן", אם זה מה שהייתי חושב אז לא הייתי מבזבז זמן בלקרוא מה יש לך להגיד. אתה צריך להבין שאנשים קוראים מה שאתה כותב בגלל שבאמת איכפת להם מה יש לך להגיד.
      אני לא מחפש כאן תשומת לב, את זה יש לי מספיק בבית. לי אין בעיות עם המצפון שלי, ואתה בכלל לא מכיר אותי ולא יודע מי אני, אז מאיפה אתה בכלל בא בטענות אל המצפון שלי?

  16. לברק. הגיב:

    טפס ידידי על עץ אחר.כמו שאמרתי בתגובה אחרת אליך.אתה טיפוס מתחכם שבא כביכול "ללמוד","להחליף דיעות" ואולי אף (אללי,עכשיו מרטיט אני) "להשתכנע"…ובכן להד"ם.כל מטרתך כאן היא למשוך תשומת לב ולהטות את השיח והדיונים מהכתבה הנוקבת.לזכות בתשומת לב ולהוכיח לעצמך שהנה "נכנסת לגוב האריות" של זירת "השמאל הקיצוני" ויכולת גם שרדת.באמת כל הכבוד ברק,באמת,קורצת מחומר של אלופים.כולך נכונות ל"דיון פורה ועיניני" פחחח עם אמת חקוקה בסלע.מה נאמר,ברכינו תלכנה מים למראך.
    ברק,אומר זאת שוב,אתה עיוור למתרחש ושבוי בידי התעמולה הפרו מתנחבלת.אוזניך אינה כרויה לנרטיב הפלסטיני ולבך גס במאוויו של השכן ובזכויותיו.
    ואם אינך רואה דברים בסיסים כמדינה פלסטינית על בסיס תכנית החלוקה של האו"ם מ1947 ואם אינך מוכן לקבל את העובדה שירושלים המזרחית היא היא בירת פלסטין ושיש לדון בתביעות הצודקות של פליטי הנאכבה,מה לנו כי נתווכח על קוצו של יוד.האינך רואה לבדך את נואלותך זו,הילדותית לעשות כך?
    נפוליאון אמר פעם שאם הוא מגיע לעיר כלשהי חיבים לקבל פניו בצלצול פעמונים ולא,יהרוג את פרנסיה.והנה הגיע הוא בראש צבאו לעיר אחת ולא נשמע בה קול הפעמונים.אסף הוא את ראשי העיר והתכוון להרגם,אך לפני כן שאל אותם לפשר אותה דממה חוצפנית."ובכן קיסר נכבד" ענה לו ראש העיר "קיימות אלף סיבות לכך,ראשית,אין לנו פעמונים ושנית…"קטע אותו נפוליאון ואמר:"זו סיבה מספקת,אינך חיב למנות את השאר".וכך גם אתה.מתוך גישתך הבסיסית,אינך חיב לשחת מילותיך לא עלי "המתלהם" ולא על אחרים כאן.מדובר במשהו בסיסי.אם תביט לאחור תראה שברוב תגובותיך אתה מצטיר כמי שמתרוצץ לנו כאן בין הרגליים ומנסה להפריע לדיונים האמיתיים ולזכות בתשומת לב.אם הנאכבה היחידה עבורך היא זו שהתרחשה בשנת 73,לך לשם,שב עם צנוניותיך וחפש איתן את מצפונכם האבוד. שהרי מה ששנוא עליכם כן תשמחו לעשות לחבריכם…אה שכחתי,הם לא חבריכם,הם "האויב",נכון?…וכאן נעוץ כל ההבדל.

    • ברק הגיב:

      טוב, אחרי שהבנתי שאין לכם שום דבר חכם להגיד והחלטתם לעבור להתקפות אישיות אני אעבור לתשובה לחלק מהן, לפחות בהקשר לסוגייה הזו.
      אני לא עיוור לסבל של הפלסטינים, ואני מודע לזה שחלקם היו רוצים לחיות בשלום במדינה שלהם לצד מדינתינו.
      המחלוקת בנושא הזה היא על אלה מביניהם שפונים לאלימות, כגון זריקת אבנים. לצורך המחלוקת הזו אני מוכן להניח שהפיתרון הנכון הוא גבולות 50. אני עדיין מתנגד לאלימות. האם יש כאן מישהו שלא מתנגד לאלימות? האם יש כאן מישהו שחושב שזריקת אבנים אינה אלימות? אם כן זה בהחלט דורש הסבר.
      לא ממש הבנתי מה הקשר של הסיפור על נפוליאון.
      לגבי בעיית הפליטים, ישראל אפילו לא הצליחה להתמודד עם הפליטים שלה, וכל מגורשי ההתנקות עדיין חיים במחנות פליטים בישראל. איך אתם רוצים שנוכל לטפל בבעיות פליטים של אחרים לפני שהצלחנו לטפל בבעיות הפליטים שלנו?

      לגבי "האויב", אני לא חושב שכל הפלסטינים הם אויב, רק אלה שנוקטים באלימות כלפינו ואלה שתומכים באלימות נגד ישראל\יהודים. מי שלא תומך באלימות נגדי אני לא רואה בו אויב. ההגדרה של אויב במילון אבן-שושן היא: "צר, דורש רעה". זה בהחלט כולל את מי שמשליך עלי אבנים, שהרי האבנים נועדו לפגוע בי, וניסיון לפגוע בי זו דרישה ברעתי. מי שרוצה לחיות איתי בשלום (ויש הרבה כאלה) הוא לא אויב שלי ואין לי בעיה איתו. מי שרוצה ברעתי ומנסה לפגוע בי הוא אויב שלי. האם יש לכם הגדרה אלטרנטיבית לאויב?

    • רותי הגיב:

      לו אכן היה אמת בטיעונים שלך, לא היית חושש מלהתייחס לגופם של דברים, על יסוד טיעונים אובייקטיביים.
      וכך, בעוד אתה מאשים כי אוזנו של ברק אינה כרויה לנרטיב הפלסטיני, הרי דווקא אוזנך אינה כרויה, ואינך מוכן גם לשמוע, ומבקש אתה מברק שיפסיק לומר את דעותיו, על מנת שתוכל, ביחד עם נוספים המחזיקים בדעתך, לצקצק בצוותא בשפתיכם, להכות על חטאיו הרבים של העם היושב בציון ולברך על הכתבה ה"נוקבת". שהרי, אין תחביב טוב יותר לעם היהודי מאשר לחוש תחושת אשמה, קשה. ועל כן, ימשיכו אויבנו להכות בנו, באבנים, בבקבוקי תבערה, בפצצות מרגמה ובהשד יודע מה עוד, ואנו נחוש אשמים בשל כך, עד מאוד. ולעניין זה אויבנו – אלו אשר מכים בנו גם באבנים, ואפילו עוד לא מלאו להם 18 שנים.

  17. עמי כהן הגיב:

    מדוע צה"ל מתעקש לרדוף אחרי קטינים משליכי אבנים?
    ובכן ייתכן וזה נובע מכך שנערים בני 17 לא שמעו על כך שהם לא אמורים להפעיל אלימות קטלנית כלפי אזרחים וחיילים. הדוגמא הזכורה לי ביותר היא אותם נערים פלסטינים שהשליכו בקבוקי תבערה על אטובוס אגד באיזור יריחו והביאו למותם הנורא של רחל וייס ושלושת ילדיה הקטנים (כמו גם של החייל בחופשה שניסה להצילם ומת כעבור ימים מספר מנזקי שאיפת העשן). לא יהיו פעולות נגד נערים בגיל כזה אם נערים בגיל כזה לא יפעילו אלימות, שנזקה וקטלניותה אינם נופלים מאלו של בוגרים.

    • אני הגיב:

      עמי כהן, סוף סוף תגובה לרוחי. הגעתי בכלל לכתבה זו מתוך סקרנות מה כתבה בת דודתי עפרה. אהבתי אותה תמיד וכאב לי שהיא הגיעה להיכן שהגיעה. קיצוניות תמיד מובילה למקומות לא טובים. עם כול הכבוד לזכויות אדם וכול הבלללה הזה, אין לנו את הפריבילגיה לבחור. צר לי עליהם כבני אדם על שאחיהם דוחים אותם אך בני עירך קודמים. רק היום התקיימה אזכרה לזכרו של אחיה היקר שנפל בשנת 1968. כאב לי שנים רבות לראות את הוריה ז"ל סובלים בשקט עקב פעילויותיה ודעותיה. מי ייתן ויתקיים המשפט "כל ישראל ערבים זה לזה כל ישראל אחים" אמן!

  1. […] Original Hebrew: https://hagada.org.il/2010/11/30/%D7%A2%D7%9C-%D7%A6%D7%99%D7%93-%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A… […]

הגיבו לעמי כהן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים