הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-19 בדצמבר, 2010 9 תגובות

בשבת נקרא את פרשת השבוע – פרשת שמות , הפרשה הראשונה בחומש שמות .

בפרשת שמות סובלים מהדמוניזציה של הזר בני עמי – העברים שהגיעו למצרים כפליטים, שנסו מהרעב בארץ כנען. את הדמוניזציה של הזר החי במצרים זורע ממשל מצרי בנאומים פופוליסטיים  זולים ואימתניים כלפי הזר. בפרשת חיינו סובלים מהדמוניזציה של הזר בני עמים – אפריקאים שהגיעו לישראל כפליטים , שנסו מהרעב והאימה באפריקה. את הדמוניזציה של הזר בישראל זורע ממשל ישראלי בנאומים פופוליסטיים זולים ואימתניים כלפי הזר.

בפרשת שמות מנצח על הדמוניזציה כלפי בני ישראל – פרעה , מלך מצרים . בפרשת חיינו מנצח על הדמוניזציה כלפי האפריקנים, המשנה לראש הממשלה שלנו, המכהן בתפקיד שר הפנים, שתחת חסותו פועלת משטרת ההגירה – הרי הוא אליהו ישי.

למרבה הכאב והצער הטקסטים האימתניים כלפי הזר בספר שמות דומים להפליא לטקסטים האימתניים כלפי הזר בבוטות ובהתנסחות העילגת של השר אליהו ישי. בשני המקרים אנו רואים זריעת פחד בלתי רציונאלי הפורט על נימים לאומניים של סכנה קיומית. בשני המקרים הסממנים האופייניים לזר הם חייתיים ומפלצתיים. בכל מקום הם,הזרים,"שורצים" ומסכנים את הקיום של ילידי המקום. הנוסח המבהיל של פרעה כפי שנוסח בספר שמות פרק א' 7 תואמים לדברי ההבל של כבוד שר הפנים שלנו: "וּבְנֵי יִשְׁרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאוֹד מְאוֹד וַתִּמַּלֵּא הָאָרֶץ אוֹתָם". רק כבוד שר הפנים שלנו, אליהו ישי  החליף "שורצים חייתיים" ישראליים ב"שורצים חייתיים" אפריקנים.

בפסוק 9 באותו פרק אנו קוראים – "וַיּאמֶר (פרעה) אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם יִשְׁרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ". פרופסור נחמה ליבוביץ בספרה ספר "שמות" מביאה את פירושו של הרמב"ן, לפיו פרעה אינו חושש רק מהריבוי הטבעי – מהסכנה הדמוגרפית – של השורצים החייתיים בדמות בני ישראל, אלא חושש במיוחד ממה שהם בני ישראל ככאלו שיכולים להצטרף אל האויב: "וְהָיָה כִּי תִּקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא אֶל שׁוֹנֵאנוּ וְנִלְחַם בָּנוּ…". (שם, פס' 10. למרות שבני ישראל שוהים במצרים מאות שנים כמיעוט לאומי, מחליט ממשל אווילי במצרים להסית נגדם ולהצביע על הסכנה הדמוגרפית – "שורצים", ועל הסכנה הקיומית – "נלחם בנו".

pharoe

הפופוליזים הזול של פרעה במצרים כלפי מי שהוא רואה בו זר – בני המיעוט העברי – קיבל ממדים מפלצתיים מסוכנים בעויינות שלו כלפי בני העם העברי החי במצרים כבר מאות בשנים.

הפופוליזים הזול של הימין בישראל כלפי מי שהוא רואה בו זר – בני המיעוט הערבי – מקבל ממדים מפלצתיים מסוכנים בעויינות שלו כלפי בני העם הערבי החי בישראל כבר מאות בשנים.

פרשת השבוע, פרשת שמות, זועקת אלינו זעקה גדולה נגד כל גילוי של גזענות. פרשת השבוע דורשת מאתנו בל נחטא בחטא הדמוניזציה של הזר ונייחס לו שדים ורוחות רפאים החבויים בראיה החייתית של "שורצים ".

לצערי, ארון הספרים היהודי על עושר תכניו ההומניים מנוכס על ידי נותני טון לאומניים. פרשת שמות טומנת בחובה צו קריאה לקורא להילחם בכל גילויי שנאה כלפי האחר החי בתוכנו, אם זה בן המיעוט הערבי ואם זה פליט או מהגר עבודה.

תגובות
נושאים: מאמרים

9 תגובות

  1. ברק הגיב:

    בסופו של דבר כל המדינה שלנו היא מדינה של פליטים. בעיקר פליטים יהודים שברחו מהגויים בגולה. אנחנו עדיין קולטים פליטים יהודים שבאים מברית המועצות. למעשה כל מי שמחזיק ספר תורה ותפילין יכול לבוא למדינה שלנו. היהודים בגולה חיו כפליטים במשך כאלפיים שנה, והתפללו כל יום שלוש פעמים שיוכלו לחזור לארצם. המכנה המשותף היחידי של כל אותם פליטים יהודים ששבו לארץ הוא היהדות. המכנה המשותף היה השבת, התפילין, הגמרא, החגים ובקיצור התורה. על המכנה המשותף הזה הצלחנו להתבסס כמדינה.
    אני אומנם לא גר בדרום תל-אביב, אבל הבנתי שיש שמה פליטים סודנים שפשוט משליטים שמה טרור. שמעתי שיש שם פליטים סודנים שגונבים, בוזזים ונוקטים באלימות. ממש מאפיה סודנית שהתפתחה שם. אם אלה ההשלכות שמתקבלות מקליטת פליטים גויים מסודן, אז אולי צריך להפסיק עם זה. יש לנו מספיק פליטים אחרים שאנחנו קולטים באמצעות חוק השבות, ואיתם יש לנו לפחות את התורה כמכנה משותף. כמה עוד פליטים מדינה אחת כל כך קטנה כבר יכולה לקלוט?
    אם כבר משוים ליהודים במצריים, מה שהפחיד את פרעה זו הילודה הגדולה של בני ישראל, ולא חס וחלילה שחיטות מוסרית. מה שמפריע לאותם תושבים מסכנים בדרום תל-אביב הוא לא קצב הרבייה של הפליטים הסודנים אלא האלימות והפשיעה שהם צריכים לסבול בגללם. זה לא שאנשים אומרים "איכס סודנים" ומפלים אותם בגלל המראה שלהם או בגלל הדת שלהם, אלא מדובר במצב שבו אנשים לא מצליחים לנהל את חייהם כמו שצריך בגלל ההפרעות הפשיעה והאלימות מצד פליטים סודנים.

  2. כלבויניק הגיב:

    כאשר אני קורא מאמר כמו זה של קליסקי (אותו אני מחזיק כאחד מגדולי משוררינו),אני מתמלא שמחה.הנה אני לא לבד.קים עוד מישהו שרואה כמוני כיצד בני עוולה מנכסים תורתי תחת דת פגנית ועבשה ומנפנפים בה כבדגל גזענות פרימיטיבית זדוני.
    דעתי קצת מצטננת לה ביודעי שקליסקי הוא אחד משונאי הציונות.כלומר גם אני שונא את הכידונאות הקולוניאליסטית של המתנחבלים,אך לא מנכס את הציונות (אותה זיקה בת שנות אלפים לתורת משה,לארץ ישראל ולחזונם ההומניסטי של נביאנו),לידיהם של ערלי הלב,שמוטי הכיפה,עבדקני התפילין והמזוזות,"שובבי ציון" ומתנחבליה.

    • ברק הגיב:

      שני דברים:
      1) מסיבה כשלהי אמרת שקליסקי הוא אחד משונאי הציונות. איך הדיעות א העמדות של אדם יכולות להפוך את דבריו לנכונים יותר או נכונים פחות?
      2) הרי התפילין והמזוזות הן הגשמה של התורה ("וקשרתם לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך" דברים פרק ו' פסוקים ח-ט). אותם אנשים מדקדקים בתורת משה הרבה יותר מאשר מחללי שבת ובועלי נידות. למי בדיוק אתה כן מייחס את קיום תורת משה?

      • כלבויניק הגיב:

        ברק ראה,מצבך עגום באמת:
        אני מדבר על קלגס הדורך במגפי עץ מסורבלים על צמית מושפל ואתה תוהה ממה עשויים המסמרים במגף העץ שלו והאם בכלל הוא ניתן ליצור ואם כבר הכיצד ילבש או יחלץ.
        התפילין והמזוזות נאמרו בלשון השאלה והמלצה.כלומר תורת משה והאנושיות שלה חשובים ולא מצוות אנשים מלומדה,פגניות ועבודת אלילים,בה העשיה החיצונית קובעת והידור ביצוע המצווה מכסה על נפש ערלה ואין תחתיה ולו קורטוב של נשמה.עבדקנות המזוזות והתפילין היא עשיתו של הבובדיע שעל כל אסון יוצא הוא עם השחור (בשורוק) הנאלח שלו בקשר לכשירותן של המזוזות או שמירת שבת נעבעך.כאילו שמי שלא נוסע בשבת הוא שומר שבת עאלק.
        לגבי השאלה הראשונה כאן כבר רחמי נתונים לך,קרא שנית את דבריך: על נאה דורש ונאה מקים שמעת?
        הרי אם היטלר יבוא ויגיד שהוא אוהב יהודים,אז לפי דבריך עלי לקבל את דעתו.
        וכרגיל לא קראת את דברי.
        מה אמרתי? אמרתי ששמחתי לדבריו של קליסקי בקשר לתורת משה ועל כך שמצר הוא שנוכסה לידי עובדי אלילים.
        אך נעצבתי משום שאת הציונות הוא (קליסקי קשישא) כן מנכס לידיהם של ערלי לב,מתנחבלים ועבדקני מזוזות ותפילין (חביביך).
        לדעתי ברק,יש לך בעיה קשה בהבנת הנקרא ויתרה מכך,אתה נחפז להגיב ולהתיחס,שולף מהמותן ומתפלמס למעשה,עם כל דבר שזז כאן באתר. כאילו ואתה כנראה חושב שאם אתה מגיב משמע אתה קיים…ולא היא.איסטרא בלגינא קיש קיש קריא יקרא לך.

        • ברק הגיב:

          אז עדיין לא ענית לשאלה של מי לדעתך כן מקיים את תורת משה?

          אני לא אומר שלא ליסוע בשבת זה אוטומטית לשמור אותה, בשביל לשמור שבת צריך להימנע מכל מלאכה. אבל מי שמבעיר אש בשבת (ובנסיעה אתה מבעיר אש במנוע), בטוח לא מקיים את "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (שמות פרק ל"ה פסוק ג').
          על תפילין אולי איכשהו סביר לא להניח (למרות שהרבה אנשים לא יסכימו איתי על זה), אבל על מזוזות זה דיי ברור מתוך "וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך". גם כל היהודים החילונים שאני מכיר מתקינים מזוזות בכניסה לבית שלהם, אז אני לא מבין מה הנקודה שלך על מזוזות.
          אם יש לך רעיונות מהפכניים שלא זו תורת משה (אולי אתה מאמין בספר תורה השומרוני בכלל?), אז אתה מוכן להסביר לי מה בדיוק לדעתך כן תורת משה, ומי לדעתך מקיים אותה?

          • כלבויניק הגיב:

            אומר לך ברק מדוע אינני נהנה להתווכח איתך.טיעונך רדודים ומעידים על כך שאתה מסרב להפעיל חשיבה עצמית ודמיון אם אינם מעורבים בפלוגתא כלשהי,הא ראיה:
            הסברתי לך פעם וגם פעמיים שמדובר ברוחם ההומינסטית של נביאינו ובחזונם החברתי המתפרץ.
            באמת שאנני מבקש ממך שתקריב יונה ופרורי סולת אם פגעה בך הצרעת וגם את העובד הפלסטיני או ה"זר" אנני מבקש כי תקרב למזוזת ביתך ותרצענו אוזן למרות שהוא עובד בשעריך כבר יותר משנות דור (לא,לא אנני מתכוון אליך אישית,תכף תתחיל כאן ויכוח חדש ר"ל).כלומר אם פעם נאסר עלינו לאכול חזיר משום שאינו מעלה גירה,עדין אפשר לשמור את תורת משה גם מבלי לקים את הכלל הזה.
            כלומר הדת הופכת את תורת משה לקרדום לחפור בה ולצמת אנשים לשרותם של בעלי ההון,או המלכים בעזרת הכוהנים ושאר אנשי הדת. משמע ערמות של חוקים ישנים שאין בינם לבין המציאות הקימת דבר נוחתים על המאמינים ע"מ לאפסרם לכבלי השטאנץ ומדי קללה שיבואו בעצמותם כשמן.האדם רשאי לפרש את תורתו כראות עיניו.ואם נשמר החזון ההומני מה לי כי אלין על מי שנוסע בשבת משום שיש לו במנועו בערה פנימית (ד"א גם בגופינו מתבצעת בעירה פנימית שהרי זה בדיוק מה שהחמצן עושה בבואו במגע עם האדינוזין פוספט הנמצא בצאי השרירים למשל).כלומר אדם צריך להיות חכם ולהבין שהיו חוקים פעם שאם שמרת עליהם קרבת עצמך לחזון ההומני (ואהבת לרעך כמוך,מה ששנוא עליך וגו' ועוד),אך ברגע שחצית את נהר הקידמה וכי למה שתשען על כללים עתיקים אלה?
            כלומר אתה אינך מבדיל בין היהדות לבין תורת משה.יתרה מכך אתה נוטה לראות את תורת משה מזוית מבט יהודית מאד מחמירה.ועוד בא ומתגולל עלי בטענות שאני מצר על אובדן תורת משה ההומניסטית שנתנה להמון אדם פגני ונבער בעוד שאנני מקיים אסור כפרת עוונות של שעיר לעזאזל או מצוות פטר רחם חמור.
            אתה פשוט מחפש ויכוחים נואלים ואני עונה לך,משום שעדיין אני מאמין בתבונתך ורואה עצמי מדיין עמך על אמת של תורת משה כמו "שרי העשרות",היכן הם אלו,אושיות התארגנותנו החברתית? היכן הם?
            אנא ענה לי על כך ולא על עוד חיטוט משמים בהבנת התחביר שלי,שחלפת על פניו כמים פחז,מלקט נקודות פרץ.
            אינך קורא דברי,אלא אץ למצוא סיבה לויכוח,מה חבל.

          • כלבויניק הגיב:

            ורק תוספת לשאלתך: "מי כן מקיים את תורת משה".
            ובכן אנני אלוהים או משה ולכן לא אוכל לענות לך על שאלתך הנואלת.
            אך כן אוכל לאמרך שאתה ברק,אינך מקיים אותה וגם הרעבע מלובביץ' וחסידיו המשובבים,כמו גם הבובאדיע על חבר נאמניו העלוקתי ולבטח מתנחבלי אי"ה,מדכאי עניי העם ומקלגסיו,אינם מקימים אותה וראויים לה.
            אינכם שומרים אותה בעיקר,משום שכולכם הופכים את פרשנותכם (היהודית) לתורת משה,לקרדום לחפור בו,בעולם הזה וגם לעולם הבא למרבה הגיחוך.
            אתם הופכים את חזון גאולת ארץ ישראל (הציונות) לענין יהודי פרטי וחלקי (משום שישנם יהודים רבים המתנגדים להתנחבלות נמר"צות). כלומר,עושים את מה ששנוא עליכם לחבריכם (הנוצרים והמוסלמים), אלה שחיו כאן אלפי שנים ואלה שנהרו אליה זה מכבר בשם ומת(וקף) אותה אהבת ציון,השמורה כביכול רק לכם ה"היהודים האמיתיים","שומרי תורת משה",ע(מ)אלק.
            האינך רואה,כיצד הפגניזם הדתי מאפסרך לזרועות הטייקון?
            בתחילה כקאובוי הדוהר על סוסו מסביב לעדרים הוא מעורר איבה על רקע דתי ומצליף בשוטו המאים מכל עבר.או אז קולות המלחמה מחלחלים בך אימה ואתה נדחק ומצטופף עם עדרך כנגד העדרים האחרים,הישר לתוך המכלאות האבוסות והמרוהטות (שמובילות לבית המטבחיים,שהרי מותר האדם מהבהמה אין).
            ויש בכך מן הצדק הפואטי:
            משום שאינך שומר תורת משה,אלא מקימה מצוות אנשים מלומדה,זה חלקך בעולם הזה ויתכן מאד שגם גורלך לעולם הבא.

          • ברק הגיב:

            לגבי שרי עשרות, אין מצווה לקיים את זה, בסך הכל כתוב שמשה עשה את זה, וזה לא בגלל ציווי אלוקי אלא רק בגלל המלצה של החותן שלו יתרו.
            לגבי אוזן במרצע, זה לא קשור לעבד גוי, אלא רק לעבד עברי, ויש הבדל מפורש בין עבד לבין שכיר.

            נתחיל מעניין של הגדרה:
            תורת משה = התורה שמשה נתן בסיני. אם יש לך הגדרה אחרת למושג "תורת משה" אז אנחנו בכלל לא באותו ויכוח.
            לצורך העניין דוגמאות לזרמים שונים שלפי ההגדרה שלי כן מקיימים את תורת משה: אורתודוקסים, קראים ואולי גם קונסרבטיביים (אני לא בקיא ב-100% בכללים שלפיהם הם קובעים הלכה אז אני לא בטוח לגבי קונסרבטיביים). כמובן שבכל אחת מהקבוצות האלה יש זרמים שונים, אבל מבחינתי כולם מקיימים את תורת משה, למרות שכל אחד מפרש אותה קצת אחרת.
            דוגמאות למי שלא מקיימים את תורת משה לפי ההגדרה שלי:
            רפורמים, חילונים וגויים. רפורמים לא מכירים בהלכה כלשהי, אלא אומרים שכל אחד יעשה את המצוות שנוחות לו. חילונים עושים אפילו פחות מרפורמים. גויים בכלל לא מצווים על תורת משה, אלא רק על שבע מצוות בני נוח.
            בגלל העניין של ההגדרה הייתה נחוצה השאלה של "מי לדעתך מקיים את תורת משה", אבל אם אין לך תשובה לזה אז הייתי רוצה להבין איך בדיוק אתה מגדיר את המושג הזה כי כנראה ההגדרה שלך שונה מאוד מההגדרה שלי.

            אם אתה חושב שתורת משה לא מתאימה לימינו בגלל שאין לדעתך סיבה לא לאכול חזיר זה סיפור אחד, אבל אתה לא יכול להגיד שתורת משה מתירה לאכול חזיר. אתה יכול להגיד שלדעתך כבר לא צריך לקיים חלק גדול מהתורה, אבל זה מגוכח לטעון שאותו חלק שאתה לא מקיים הוא לא חלק מהתורה. אם אתה מבעיר אש בשבת עברת על התורה בין אם אתה חושב שזה בסדר לעבור על האיסור הזה ובין אם לאו.
            אם אתה חושב שתורת משה מיושנת וכבר לא מתאימה זו בעיה שלך, רק אל תגיד שמי שכן דבק בה לא מקיים אותה. הבעיה שלך היא עם התורה עצמה, וחבל שכך.

            לסתירה שמצאתי בדבריך: אמרת גם "האדם רשאי לפרש את תורתו כראות עיניו", ואמרת גם "הרעבע מלובביץ' וחסידיו המשובבים,כמו גם הבובאדיע על חבר נאמניו העלוקתי ולבטח מתנחבלי אי"ה,מדכאי עניי העם ומקלגסיו,אינם מקימים אותה". אם הם רשאים לפרש את התורה כראות עיניהם אז איך בדיוק אתה יכול לטעון שהם לא מקיימים את התורה אם לפי הפירוש כראות עיניהם הם כן מקיימים את התורה?

            דיברת גם על "אלה שחיו כאן אלפי שנים", והייתי רוצה לדעת מי בדיוק חי כאן אלפי שנים?
            היחידים שאולי אפשר להגיד שהם כאן כבר אלפי שנים זה רק קבוצות מעטות של יהודים שנשארו כאן גם אחרי כיבוש האיסלם.

            שבת שלום 🙂

  3. עיניים לראותEYES2C הגיב:

    * שליטינו המטומטמים לא הפסיקו להאמין שניתן לדכא את רוחו של עם שהחליט להיאבק לחרותו, כפי שמשה המיתולוגי נאבק לחירות האדם מעבדות, וגם הפעיל את "עשרת המכות" נגד מעבידיו… דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, ברד, ארבה, חושך, בכורות. — חושך כבר יש לנו. גם דם שפכנו די והותר. צפרדעים ושאר לוקשים אכלנו… ומה עם יתר "מכות מצרים" – רק שמותיהם השתנו, מאז שנכתב ספר שמות…
    ** משה מהיאור-סמל החירות לכל! — בעולם הפך המיתוס על משה מהיאור סמל למאבק האדם בעבדות, ורצונו של כל אדם להאיבק לחירותו, שהיא הדרך לחירות לכל. אבל כמובן, היהודים כאן בציון, נוטים לתת לסיפור "משה מהיאור-חירות לכל" פרשנות מאוד מצומצמת – כאילו רק היהודים היו זקוקים לחירות… והעולם חייב להמתין [לישוע? למוחמד?]…
    *** בתגובה למאמר ב"העוקץ" — אין-לנו-צורך-בעובדים-תודה
    אולי נעביר את ישראל לתאילנד או שנקרא לה NEW THAI-CANAAN
    מדינת כל אזרחיה – או מדינת העבדים של "חקלאיה"?
    לתומי חשבתי שכאשר משה (זה שנמצא בגיגית של גומא שט ביאור / בנילוס) קרא למרד העבדים "מעבדות לחירות", זה ישמש גם דוגמה למנהיגינו וחקלאינו, כמו שנהוג בעולם הנוצרי והמוסלמי — אבל כנראה שאנו מצפים שתיגדל האבטלה בכפרים הערבים, שזו תביא לגידול בפשע, ואז תן-די-גידאן – נלך כמו בברזיל לקרב על הפאבלה. והמשטרה הגזענית שלנו – זו מסילוואן ושייח ג'ראח ואל-אקראיב – תצא לקרב על הפאבלה כמו ב- FAVELA ליד הר הסוכר Pão de Açúcar ב- Rio De Janeiro ‪-‬ כפי שדיווחתם : משטר‪ת‬ ברזיל השתלטה על אחת משכונות העוני הקשות בריו דה ז'ניירו, כחלק מההכנות … למונדיאל 2014 רק שעד להודעה חדשה אין אנו במונדיאל, ובמקום גול של ממש כבשנו את ה-ג-ו-ל-ן.
    **** העולם מקבל את המרד שהנהיגה דמות מיתולוגית "משה, בן היאור" נגד העבדות כדוגמה למה שצריך לקרות. כך היה בקומונה הפריסאית, בחקיקה בארה"ב נגד העבדות, ובכלל בציביליזציה המודרנית. אך לצערי רוב ה"יהודים" רואים בעשר הדיברות וב"מעבדות לחירות" מעשה מוסר שהם חייבים לנהוג לפיו — אך רק ביחס ליהודים. לכן, בניגוד לנו בשמאל, אין הם רואים ב"מעבדות לחירות" נורמה כלל-אנושית מחייבת, למשל לנהוג כך באחינו הפלסטינים, משל כאילו אין הם זקוקים לחירות מהעבדות שמטיל עליהם הכיבוש "היהודי". [יאהוד, בערבית פלסטינית מדוברת בשטחים, זה כובש עם רובה].
    ***** "הזרים יכולים לנקות את בני ברק, אך לא לגור בה"
    זו היתה הכותרת למאמר ב"הארץ"… והאפרטהייד הציוני דומה כשתי טיפות מים לאוריגינל הדרום-אפריקאי, שם נאמר לשחורים, למנקי הכנסיה הלבנה של הבורים בדרום אפריקה בזמן האפרטהייד:
    אתם צריכים לנקות את הכנסיה אבל אסור לכם להתפלל כאן
    In the WHITE ONLY Afrikaner Church Gerefomeerde Kerk they told Bantu [=Black] cleaners: You must clean the church, but don't dare to pray here". אבל אצלנו הדבר פשוט יותר, היות ואין דת המנקים "דת משה", אין הם זקוקים לתפילה "כשרה".
    ****** אחת הבעיות האסטרטגיות של ישראל – היא הגזענות – הנתמכת בידי המדינה!
    מי שמשלם את שכר לגזענים, ומחדש את מינויים, נושא בנטל האחריות לריבוי התופעות והחוליים הגזעניים. אין שורש הבעיה בגידול היחסי המהיר של ערבים ויהודים דתיים או חרדים. אם המדינה תלמד אותנו לחיות כשווים ליד שווים, ותעשה הכל לשירוש התופעה, היא תיעקר. אבל הימין אינו רוצה בחיסול הגזענות. הוא רוצה בהתפשטות המחלה – בדיוק כמו שהיה בתחילת התקופה הנאציונל-סוציאליסטית בגרמניה, בשנות השלושים של המאה שעברה. ואנו יודעים כיצד זה ניגמר!
    רות גביזון הציעה "לאמץ מדיניות מודעת, להפוך את צפת לעיר דו-לאומית". ואני שואל מדוע שלא נרחיב את זה ונקרא למדינת כל אזרחיה??? כי אם ישראל לא תחסל את האוטו-אנטישמיות שפשעי הכיבוש מביאים לנו, אלה יחסלו אותה… כי הגיע הזמן להבין שבין הירדן לים יש מקום למדינת כל אזרחיה!!!

הגיבו לכלבויניק

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים