הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 במרץ, 2011 31 תגובות

הקטעים שיובאו להלן אינם לקוחים מספרות עויינת למדינת ישראל, הם לקוחים מספר שכולו אהבה למדינת ישראל – תש"ח של יורם קניוק זוכה פרס ספיר לספרות. יורם קניוק, האוהב בכל נימי נשמתו את המדינה שבה גדל, בגר וגם הגיע לשיבה, מרבה בספרו לשאול שאלות כדוגמת השאלה הנוקבת שנשאלה במהלך הקרב על כפר קיסריה ב-1948: "שאלתי את אורי למי הם מפריעים כאן והוא אמר: הם מפריעים בתחת שלי, פשוט צריך שלא יהיו פה ערבים ולכן מגרשים אותם מכאן" (תש"ח, עמ' 97).

יורם קניוק כואב את כאבם של ערביי קיסריה שגורשו מכפרם. חלקם הארי היו מוסלמים יוצאי בוסניה שגם הם גורשו על נשותיהם וטפם:  "היוצאים סוחבים את המטלטלים שלהם…מישקה דפק על פח שיהיה יותר רעש ופרימוס (סוג של מטוס קל) של ה"הגנה" חלף מעט מעלינו, הנמיך טוס וניסה להשליך פצצה…הבוסנים היו שקועים בחול…העצב שלהם היה בהליכה שלא הבנתי אז, אבל אני מבין היום" (שם , עמ' 97).

החיים זימנו את יורם קניוק למפגש ספרותי בארצות הברית עם בוסנית החיה בניו יורק, פליטה מהכפר קיסריה, שהיתה ילדה בת חמש עת גורשו הוריה מכפרם. במהלך הפגישה חש יורם קניוק הסופר שאינו נמצא במפגש ספרותי בארצות הברית אלא חוזר עשרות שנים לאחור, לחולות קיסריה, לשורות בספר שהוא כותב: "הם לבשו מעילים וניראו כמו נמלים לוחכות בחול. בקצה השיירה ראיתי ילדה שהחזיקה בידה בובה. היא הסתכלה אחורנית ונגררה על ידי הערבי שזהיתי כבוסני, ידידו של אבי, והתעצבנתי. אבל לא עשיתי דבר. למה שראיתי לא היה עדיין שם ולא היה תואר… היה צריח של מסגד קבור למחצה מתחת לערימת החול והשיירה האנושית שנראתה כבר פחות נוהרת  ויותר אבודה" (שם עמ' 98).  יורם קניוק אינו מוצא מנוחה לנפשו כשהוא רואה לפניו את מי שהיתה ילדה שהוא היה שותף לגירושה מביתה. כפרה נהרס ועל חורבותיו באו לגור אנשים אחרים.

kanyuk

על פי חוק הנכבה, אם יתאספו תלמידי בית ספר ערבי בכפר הסמוך לקיסריה וישאלו ביום הנכבה שאלות העולות מספרו של יורם קניוק, הם עלולים למצוא את עצמם ככאלה שעברו על החוק. אם הם יקראו שורות מספרו, כביטוי לכאב ולזעם על מה שפקד את עמם, הם יעברו על החוק שחוקקה, לבושתנו, כנסת ישראל. לפי החוק אסור להם לקרוא בטקס את הרהוריו של יורם קניוק שאותם הצפין במעמקי נפשו במשך עשרות שנים עד שהעלה אותם על הכתב בספרו תש"ח : "…אמרתי שאני לא מבין בשביל מה צריך לכבוש את קיסריה…ומדוע היה צריך לגרש את תושביה".

בבית הספר הממוקם בין הווילות בקיסריה יעלזו נערים ונערות בשמחת יום העצמאות של ישראל. תלמידי בית ספר ערבי הסמוך לקיסריה עלולים למצוא את עצמם עבריינים וייענשו, כפי שישיתו עליהם סעיפי חוק הנכבה, כי הם נתנו ביטוי לכאבם בטקס. כתב האשמה יתייחס לעובדה  שהתלמידים ערכו טקס בבית ספרם והביעו את כאבם על כפר ש"יש שם אמת מים רומאית עתיקה ואמפיתאטרון" (שם, עמ' 100). הם יקראו קטעים ספרותיים אחרים המתארים את חיי הדייגים במקום שהיה במשך מאות שנים כפר קיסריה שממנו גורשו תושבים ועל חורבותיו נבנה יישוב ישראלי.

על פי הוראת החוק, כאזרחי ישראל הם חייבים לשמוח ביום העצמאות כמו עמיתיהם החוגגים בכרי הדשא של קיסריה. אסור להם להביע את כאבם על האסון שפקד אותם. אסור להם לקרוא קטעים מתש"ח של יורם קניוק. וכבר אינני מדבר על העבירה החמורה של קריאת שירי הכאב  של מחמוד דרוויש או תופיק זיאד על הרס של למעלה מארבע מאות כפרים.

כמורה וכמחנך אני מצר על כך שכנסת ישראל חוקקה חוק המונע מחמישית מאוכלוסיית המדינה לתת ביטוי לכאבם. אין חוק שיכול למנוע מאדם או מציבור להביע את כאבם.

תגובות
נושאים: מאמרים

31 תגובות

  1. אי הבנה בסיסית הגיב:

    חוק הנכבה אינו אוסר להעלות את זכר הארוע שנקרא הנכבה. הוא אפילו לא אוסר לעשות זאת במסגרת רשמית. מה שהוא קובע זה שמוסד רשמי, בית ספר למשל, שיעלה את הנכבה כערך בטקס רשמי יאבד את זכותו לסבסוד על ידי המדינה. זה גזעני פשיסטי או כל שם אחר כזה פחות מאשר ממשלת בריטניה אסרה לערוך עצרות הזדהות עם הנאצים במלחמת העולם השניה. לא היתה מדינה בעולם שהתירה עצרות הזדהות עם אויביה תוך כדי לחימה. ישראל מתירה עצרות כאלה אבל מסרבת לסבסד אותן. ממש גזענות. אם וכאשר הערבים יכירו בישראל כמדינת העם היהודי לא תהיה התנגדות של השלטון בישראל להזכיר את כאבו של המיעוט הערבי על כך שהפסיד במלחמה בה פתח אבל כל זמן שהמלחמה מתנהלת זו דרישה מכוערת צינית ולא הגונה לדרוש מישראל שתסבסד תעמולה שיקרית נגדה. טוב, השמאל החום אף פעם לא הצטין ביושר אינטלקטואלי או בכלל.

    • קורא אנגלי הגיב:

      תגובה מפלצתית ומרושעת. בריטניה לא ראתה את אויביה ככאלה מחמת גרמניותם. 'אי הבנה בסיסית' ממליץ בתגובתו להתעלל ולדכא את התושבים הערביים לנצח מחמת ערביותם. להמשיך ולרדות בהם עד שיקבלו את מה שממילא הם אינם יכולים ולא יוכלו לעולם לקבל בשל אי השתייכותם לעם היהודי ולמדינתו. חוק הנכבה חושף את המהות הטבועה במדינה הזו וברובו של העם היהודי כיום – הסגידה לכוח ולהתפרעות הצבאית, התנערות מערכים הומאניים אוניברסליים והתגודדות קולקטיבית ליד הקומזיץ הפאשיסטי. על רקע בהמיות שכזו חוקים אלה, ואחרים שעוד יבואו בהמשך, הם מובנים לגמרי. פשיעה זו אינה נתפסת אצל הציונים כפשיעה – הם רואים בכך זכות, הגשמה עצמית ואף חובה דתית. זהו הזבל המאחד את העם היהודי שהתפרק לו מבפנים בעזרתם האדיבה של רבניו ופושעיו – מחוקקי החוקים הללו.
      הקרב כיום הוא למנוע התפשטות הזיהום המרושע הזה גם בעולם הנוצרי.

      • עמי כהן הגיב:

        קורא אנגלי,
        אתה בטוח שבריטניה לא ראתה את אויביה ככאלה בגלל גרמניותם? האם אותם אזרחים ממוצא גרמני (בניהם, למרבה האירוניה, יהודים) שהושמו במחנות ריכוז באימפריה הבריטית היו מודעים לכך?
        בריטניה חשדה בכל אדם ממוצא גרמני, כפי שארה"ב חשדה בכל אזרח ממוצא יפני, וכפי (כמובן) שעירק חשדה בכל אזרח ממוצא יהודי (ולגבי בריה"מ….טוב). ככה זה בקונפליקטים לאומיים, למרבה הצער.
        ולגבי חוק הנכבה-אין שום סיבה שמדינה כלשהי תסבסד פעילות שהיא במהותה חתרנית-יש קו ברור שמוביל בין הנצחת מה שמכונה ה"נאכבה" ובין העוינות למדינה ולאזרחיה היהודים ולמגמות אירדנטיות. אין בזה שום דבר פאשיסטי וכו'. אף אחד כאן לא מציע לדכא או להתעלל בערבים אזרחי ישראל, וגם קשה לומר שיש התעללות או דיכוי של ממש ביחס אליהם כיום. עם כל הדיבורים על "פאשיזם" מתגבר וכו', בפועל מצב השוויון והחירויות הפוליטיות של אזרחי ישראל הערבים טוב מאי פעם, הרבה בזכות פסיקות של בית המשפט העליון ובזכות חקיקת חוקי היסוד.
        יחסית לעובדה שהאזרחים הערביים הם מיעוט שמשתייך לאומה שנמצאת בקונפליקט קשה עם מדינת ישראל, מצבם טוב למדי. בוודאי טוב יותר משל כמעט כל מיעוט אחר במצב דומה ברחבי העולם. שלא לדבר על מיעוטים במזרח התיכון. תמיד טוב לשמור על פורפורציות ולא להיגרר להתלהמות.

        • קורא אנגלי הגיב:

          לעמי. אין להיתמם, יש צדק בדבריך. הדברים אכן דומים (ואפשר שנובעים בדיוק מאותן המכשלות האנושיות) אך העובדה היא שאותם עמים לא מיסדו את אותן הסטיות וידעו גם להתנגד למגמות אלה כך שהדברים הללו היו לרוב בגדר של אפיזודה מצערת, אפילו מצערת מאד. לעומת זאת במדינה בה עסקינן כאן אי אפשר שלא לחוש שמימדי התופעה חורגים לחלוטין מאותן הדוגמאות שהבאת (ושחשבתי עליהן בעצמי תוך כדי רשימת התגובה המקורית) והפכו לחומר ולתבנית המעצבת. יחי ההבדל.

          אשר לעניין הסבסוד – אינני מקבל את הסייג הטכני (הריכוך לחוק המקורי) הזה כמעיד על "רצון טוב" – זה מצחיק. אותו כנ"ל לגבי הטיעון של "מצבם טוב למדי" – אם אינך שם לב לרשעות ולאטימות הקשה שבטיעון הזה – מוטב שתחשוב פעם נוספת – ואסתפק בזה כדי לא להיגרר למילים חריפות.

          • עמי כהן הגיב:

            העמים הנ"ל לא מיסדו את ה"סטיות"?
            בדוק את עצמך, משום שייתכן שתופתע. מימדי התופעה בישראל הפ מתונות מאוד בהשוואה למקומות אחרים, בעלי נסיבות דומות.
            לא ברור לי היכן הרשעות שבאמירה, הנכונה לחלוטין עובדתית, שמצב המיעוט הערבי בישראל טוב למדי באופן יחסי-הן לעבר והן לזה של מיעוטים במצב דומה. ובכל מקרה, אנא בלי איומים במילים חריפות-התקפות אישיות פוגעות בעיקר במי שהוגה אותןף לא בנמען.

      • הנרי הגיב:

        לקורא האנגלי- אני לא מבין את הנהלת האתר – צינזור התגובות הוא חד כיווני ומהווה הוכחה נוקבת לדו-פרצופיות של השמאל הישראלי !
        איך אתה יכול לקרא לתגובה הראשונה במאמר הזוי זה "תגובה מפלצתית ומרושעת." הרי בקרב על דעת הקהל אתה נושא את דגל הקיצוניות והמפלצתיות בכול מה שקשור לשימוש במילה, נאצי, נאצים או כול הטייה אחרת של קבוצה רצחנית זו
        אז אתה! אתה "מבהיר" לנו מה הזבל שמאחד את העם היהודי ?
        הנכבה "יוצרה" בבית המדרש הציוני /יהודי/ישראלי הנכבה היא תוצאה של פעילות שללית של ערבי ישראל שהתפוצצה להם בפנים !
        הם הם אלו שהחליטו למחוק את העם היהודי הם אלו שפתחו במלחמה {אבל למה לדייק בקטנות}

        במלחמת העולם השנייה הונחו אלפי יפנים /אמריקאים בבסיסים צבאיים בהסגר מכוון שיפן לחמה באמריקה בדיוק כמו שהחמאס במצב מלחמה היום עם ישראל !
        {דרך אגב – זה מצב לחימה שלא אנחנו הכרזנו}
        הגרמנים המעטים שהיו על אדמת ברטניה גורשו ואחרים נעצרו – אפילו באמריקה שמובילה בכול מה שקשור לעבדה שכול אידיוט שם יכול לצעוק מה הוא רוצה הייתה רתיעה אמיתית וכנה ממעשי הנאצים {לא מדבר על השואה מדבר על המלחמה} וקבוצות אמריקאים שהחזיקו אידיאולוגיה נאצית הושקטו באמצע המלחמה ולא ממש באמצעים דלים
        אפילו הנרי פורד הגדול סתם את הלוע שלו
        אבל לנו שנית – אין שום זכות מלבד הזכות להתרפס בפני אויבנו ולנסות להסביר למה מותר לנו לחיות

  2. כשתסתיים האפליה המובנית במערכת חוקי מ' ישראל נשמח כולנו הגיב:

    אנו חייבים להפוך את הגירוש – הנאכבה – ללא יותר מפרק מהרבה פרקים נוראים בהיסטוריה המשותפת שלנו. התנאי לכך הוא שנסכים לשלום הצודק המוצע.

  3. עמיחי הגיב:

    איתן , אני גאה שאתה היית מורה שלי במכללת תל חי.

  4. אחד העם הגיב:

    למר אי הבנה בסיסית שלום

    ההבדל ביני ובינך , שאני לא רואה בערביי כפר קיסריה אויבים . אני לא רואה הצדקה בגירושם מהכפר , כמו שגורשו הערבים מכפר ציפוריבגליל , מהעיר לוד ומהעיר רמלה במבצע דני . אינני רואה הצדקה בגירושם של ערביי נוזהה וסחנה בפרברי תל אביב שעל אדמתם נבנה אתר שיכונים גדול . אתה משווה אותם לנאצים ואני רואה בהם אחי לאותה מולדת , לאותה מדינה .

    הפתרון שאני מצדד בו שתי מדינות לשני עמים , לא היה צריך לעבור את הדרל של הרס למעלה מ-400 כפרים .

  5. מישהו הגיב:

    כבר נאמר שבטפשות יכול להיות חן מסוים אבל לבורות אין תקנה ואין כפרה. כחובב היסטוריה לימדתי את עצמי וממשיך בתהליך זה, של מה היה כאן לפני 1948, זה תהליך מרתק, מצייר את ההסטוריה באור כל כך שונה, עוזר לי להבין הרבה יותר לעומק הרבה דברים ותופעות. תהליך בת היענה הישראלית שטומנת את ראשה עמוק יותר ויותר בתוך החול כדי להימנע מ או למנוע סכנה הוא עצוב, מצער, פחדני, מעורר רחמים, מעורר חמלה ובעיקר מעורר בוז. את הפריביליגיה המפוקפקת שהייתה לאמריקאים למחוק לחלוטין את זכר האינדיאנים וכנ"ל לארגנטינאים ומן הסתם עוד דוגמאות רבות אחרות אין לנו. אנחנו לא מחקנו לחלוטין את האוכלוסיה המקומית מהמפה, נאהב זאת או לא, גם לא יכולנו. בעולמנו כיום הפנטזיה על היעלמות הצד האחר היא במקרה הטוב לא מציאותית ובמקרה הרע מבחילה ומסוכנת. אז הציבור היהודי לא יידע ערבית, והציבור היהודי לא יידע את העבר האמיתי של המקום שבו הוא חי והציבור היהודי לא יראה את כל הפלסטינאים וכל הערבים שחיים בתוכו, מולו ולידו, אלא יראה האח הגדול במקום. ומה אז? הפלסטיאים באמת ייעלמו? כל העולם הערבי ייעלם? מסגד אל אקצא יפסיק להיות חשוב למאות מיליוני מאמינים? ההכרה בטרגדיה של העם הפלסטיני היא כורח המציאות, היא תחנה בדרך לאינטרס החיוני ביותר למדינת ישראל ולציונות השפויה שהוא בסיס בטוח לעם היהודי וחיים בשלום עם שכניו, אין שום דרך אחרת. אם רק נוציא את ראשנו מהחול ננטרל את כל הפלגים הקיצוניים בצדו השי של המתרס, הם יהפכו למיעוט קיצוני בלתי רלבנטי בחברה שלהם. בדיוק כמו שהיתה כך של כהנא לפני 30 שנה והיום למרבה הצער אוחזת במושכות השלטון.

    • עמי כהן הגיב:

      "מישהו", גם אני אוהב היסטוריה ושותף לתיסכולך מכך שאנשים לא יודעים ולא רוצים לדעת מה היה. הרוב, במקרה הטוב, רוצים רק לדעת מה שכבר מתאים לאמונות הקיימות שלהם.
      על כל פנים, הרשה לי לתקן הערה אחת בדבריך. כן "יכולנו" "למחוק" את האוכלוסיה המקומית מהמפה. ב-1948, לא היה רצח עם (למעשה, דומני שבמלחמה נהרגו יותר יהודים מאשר ערבים פלסטינים, בוודאי באופן יחסי לגודל כל אחד מהאוכלוסיות) אבל כן היה גירוש ישיר, בריחה ובריחה שקיבלה עידוד ברמות כאלו ואחרות. התוצאה הסופית הייתה כמובן שהרוב המוחלט של האוכלוסיה הערבית שחיה בתחומי מה שלימים היה "הקו הירוק" "נעלם" מהנוף. הייתה אפשרות לגרש את כלל האוכלוסיה הערבית באותה הזדמנות או להשאיר אותה על אותו בסיס מספרי זניח של האינדיאנים בארה"ב או האבוריג'ינים באוסטרליה, אבל החלטה כזו לא נתקבלה כחלק מאי הרצון ליצור מדיניות ברורה וכוללת בעניין ואולי גם משום שהייתה דואליות ביחס לכל העניין. מצד אחד ראיית האוכלוסיה הערבית כאוייב שיש להיפטר מימנו, ומצד שני ראיית גירוש כמעשה פסול מבחינה מוסרית ואף מזיק למפעל הקמת המדינה מסיבות אלו ואחרות. עובדה היא, למשל, שבהחלט היו מקומות שבהם מנהיגות יהודית מקומית ניסתה לשכנע ריכוזים ערביים מקומיים שלא לברוח. בקיצור, אני טוען שב-1948 העובדה שלא כל האוכלוסיה הערבית יצאה/הוצאה מתחומי המדינה לא נבעה מהעדר יכולת כמו מהעדר רצון. יש אגב, מי שמקוננים על העדר אותו רצון באותם ימים.

      • "היסטוריה" הגיב:

        העובדה היא ששלוש שנים לאחר השואה ביצעו כאן טיהור אתני על מנת לאפשר מרחב מחיה למדינה הציונית.
        אז יופי יכלו ולא גרשו את כולם, יכלו וגם לא הקימו משרפות… המרחק בין לגרש בני אדם מבתיהם לבין רציחתם הוא לא רב, כפי שלמדנו מההיסטוריה הלא כ"כ רחוקה. המשותף לשני הפשעים הוא שטיפת מוח קודמת גלויה או סמויה היוצרת דה-הומניזציה של המגורשים/הנרצחים.

  6. עמי כהן הגיב:

    המאמר מטעה וחבל
    חוק הנכבה פשוט אינו מטיל איסורים ואינו מטיל סנקציות כפי שמתואר כאן בכישרון ספרותי לא מבוטל ובאופן כה דרמטי. אישית, אני סבור שמדובר בחוק מיותר, אבל גם ההסיטריה כאן מיותרת.
    לגבי יורם קניוק-מדובר בסופר מוכשר ואדם מעניין. חשוב לציין שבסיפרו יש גם צדדים אחרים ל"נכבה" ולניסבותיה. הוא מתאר את האכזריות בה התייחסו לוחמים ערבים ללוחמים יהודים פצועים והרוגים שנפלו לידיהם, ואיך פשעי מלחמה שבוצעו על ידו ועל חבריו באו בחלקם תחת השפעת אותם אירועים. זה חשוב על מנת להבין את מורכבות אותם ימים.

    • קורא אנגלי הגיב:

      עמי, רק הערה כללית לי, אם יורשה: הטון הפדגוגי, היחסיות, העידון, מנגנוני ההגנה העצמית וההכחשה חסרי התקנה שלך הם 'מרשימים' מצד אחד אך בעצם הם גם די מובנים מצד שני.
      זו כנראה משימה לא פשוטה לחיות בלעדיהם.

  7. אחד העם הגיב:

    לעמי כהן שלום

    האם בית הספר יתוקצב על ידי משרד החינוך במקרה ותלמידיו ביום הנכבה יעמדו ויקריאו קטעים מספרו של קניוק .. לאחר מכן יקריאו שיר של אבות ישורון המעלה אסוציאציות מטבח באוקראינה בהקשר למה שחש המשורר כאן ופה . נוסיף לכך גם המורים יעמדו יחד עם תלמידיהם , ומורה אחד יקריאו להקראת שיר של תופיק זייאז .
    מר עמי כהן , אני חושש שעל פי החוק המנוסח , בית הספר הזה לא יתוקצב . לצערי, ושוב לצערי, נשקפת סכנה לבית הספר הזה , שיתוקצב על ידי משרד החינוך.
    ממה שאני הבנתי , כותב המאמר חושש לגורלם של אלו שבטקס , שיתקיים בבית הספר ביום הנכבה

    • עמי כהן הגיב:

      לאחד העם
      ידידי, אינני דובר משרד החינוך ואפילו לא של יוזמי החוק הזה, שאינני מתומכיו.
      ובכל זאת, למען הפורפורציות, יש לתהות מדוע יש הכרח לקיים טקס פורמאלי (וזה מה שאתה מתאר, בעצם) בבית ספר, ביום הנכבה, או בכל יום ומועד אחר שלא נקבע על ידי תוכנית הלימודים הפורמאלית והמאושרת. רוצים התלמידים לקיים טקס, איש לא ימנע מהם לעשות זאת מחוץ למסגרת הלימודים הרשמית. ולא הייתי ממליץ להם לצטט את קניוק דווקא.

      • הבדל קטן הגיב:

        מלחמת העצמאות ארכה לא מעט חודשים. לפני כן, המלחמה הלא פורמאלית נמשכה גם היא יותר מיום יומיים. בריחת הערבים נמשכה בכל התקופה הזאת.

        אפשר לציין את הכבה (אם ממש רוצים) בכל יום.
        איזה דבר איום ונורא קרה דווקא ביום העצמאות, מלבד הקמת המדינה? שום דבר!

        הסיבה היחידה לציון הנכבה ביום העצמאות הוא חתירה נגד המדינה. אין משהו חצוף בכך שאנשים בוחרים לציין את יום העצמאות כיום אבל בטקס רשמי ועוד דורשים סבסוד מהממשלה?!

        (לק.א – כן, זה פשע ציוני נתעב. כמו כל דבר אחר שקורה בימינו…)

      • למה הגיב:

        מדוע יש הכרח לקיים טקס פורמאלי ביום השואה? מאחר שנקבע על ידי תכנית הלימודים.
        ליהודים מותר ולערבים אסור (לא נקבע על ידי תוכנית הלימודים הפורמאלית והמאושרת) למה?
        כי העדבים תחת כיבוש גם בתוך הקו הירוק

  8. עמי כהן הגיב:

    לקורא אנגלי
    ייטב לכולם אם תשמור על תגובות ענייניות ולא אישיות. זה ייטב גם לך שכן לא רק שיש בהן מן ההתנשאות, אלא גם דומה שאתה חוטא באותן בעיות שאתה מוצא באחרים-הטון הפדגוגי, ההכחשה וכו'
    אם להשתמש בטרמינולוגיה הפרוידנית שחביבה עלייך-השלכה.
    וזו הפעם האחרונה שאגרר לתגובה שאיננה ישירות לתוכן העניין. את בניית הפרופילים הפסיכולוגים למגיבים החוסים באלמוניותם אשאיר לאחרים.

  9. פשוט בורות הגיב:

    לכו לאתר הכנסת וקיראו שם את מה שמכונה כאן "חוק הנכבה". אין בחוק הזה התייחסות כלשהי לנכבה. בודאי שאין בחוק איסור על ציון הנכבה וכו'

    גם בית ספר שיחליט לציין את הנכבה לא יפסיד ולו שקל מתקציבו.

    הכל פשוט שטויות מוחלטות. אין דבר שכזה בחוק. הכל פיקציה של כותבים שבכלל לא טרחו לקרוא.

    זה חבל מאד. כי ככה מתחילה הסתה. מישהו שנחשב לבעל דיעה (כמו כותב המאמר כאן) כותב דברים שהם פשוט לא נכונים. הקוראים בתורם לא טורחים לבדוק. התקשורת העולמית מצטטת את השטויות חסרות הביסוס הללו ואז מישהו קורא את כל זה ושונא. הנה לכם קשר ישיר בין בורות לשנאה.

    בדיוק כפי שבקשר הזה קיים בין הבורות לגבי המיעוט הערבי בישראל (שמוביל לשנאה בלתי מוצדקת שלו), כך יוצר כותב המאמר כאן שנאה כלפי המחוקקים וכלפי כל אדם שמנהגיו ותרבותו שונים.

    מי שנוהג כך צריך להתבייש!

    • אז משהו בשביל הבורים הגיב:

      אז מה בכל זאת יש בחוק? לא רק מה שאין בו.
      אולי תפרט משהו בשביל הבורים. אולי יבינו?…

  10. ר הגיב:

    הכאב על הנכבה הוא לא רק כאבה של חמישית מהאוכלוסיה, אלא כאבה של כל האנשים הישרים בארץ הזו. תשוו עם פולין (עם כל השוני העצום!): כל פולני הגון כואב את ההעלמות מהנוף של היהודים, שהיו במשך מאות שנים רבות חלק מן הנוף הפולני. כאן לא מדובר על השתתפות בצערו של הזולת אלא בצער על האובדן שלנו. לא רק שהם ברחו וגורשו אלא שאנו איבדנו אותם ואיתם איבדנו את כל העושר שבקשר היומיומי אתם. הם היו נטועים באדמה ממש, הם ובתיהם ובוסתניהם. זקנים בתוכנו עוד זוכרים.

  11. מלירן הגיב:

    קצת פרופורציות היתה החלטה באו"ם על תוכנית החלוקה הערבים לא קיבלו זאת ופתחו במלחמת השמד
    גורלו של היישוב היהודי היה כליה אבל ניצחנו בניגוד לשכל הישר
    מזכ"ל הליגה הערבית אמר באותם ימים שהיהודים יושמדו כמו הצלבנים
    היו מקומות שהערבים ברחו למרות שהיהודים ביקשו מהם להישאר כמו בעיר חיפה היו מקומות שהיהודים עודדו אותם לברוח והיו מקומות שהם גורשו
    אך אל נטעה היישובים היהודים שנכבשו כמו כפר דרום או גוש עציון הוחרבו ותושביהם שנשארו במקום נטבחו
    בתום מלחמת העצמאות נותרו 156000 ערבים בשטחי מדינת ישראל
    ואילו ברובע היהודי או היישובים שנכבשו מידי היישוב היהודי לא נותר אפילו יהודי אחד
    אז קצת פרופורציות כמו שאומרים ושהעובדות לא יבלבלו אותכם אם יש צד שצודק זה אנחנו

  12. יהודי הגיב:

    למר בן עמי

    אני כיהודי מתבייש בחוק "המתוקן" . מר בן עמי יודע , שבית ספר ליד קיסריה עם יתייחד עם זכר כפרים שייהרסו , אם יקרא קטעים מהשירה והספרות הערבית בטקס שיתקיים ביום הנכבה בבית הספר הוא עובר על החוק.

    לתלמידולמורה היהודי מותר להתייחד עם כאבי עמם במועדים לא מעטים . אב תלמידים ערבים ומוריהם שיתנו ביטוי על הרס מאות כפרים ערבים וגירוש חלק מבני עמם מכאן , הם יימצאו עוברים על החוק.
    האם בית הספר הזה יתוקצב אחרי הטקס ביום הנכבה .

    • פשוט בורות הגיב:

      יותר טוב שתתבייש על היותך בור. לך וקרא את "חוק הנכבה" (פשוט כנס לאתר הכנסת וראה את התיקון האחרון לחוק יסודות התקציב – זה המכונה בטעות "חוק הנכבה").

      אתה מוזמן לחזור לכאן אח"כ ולהתבייש בפובמי על כך שאתה מאמין לתעמולה ולשקרים באופן אוטומטי.

      ולמי שלא טורח להכנס לאתר הכנסת ולקרוא בחוק, הנה ספוילר:

      אין חוק כזה. אין איסור בחוק על איזכור הנכבה (וגם אין איסור בחוק על שקרנות פוליטית בכלל) וכמובן ששקל לא ילקח מתקציבו של אף בי"ס.

  13. בן צבי למלירן הגיב:

    יכולתה להוסיף עוד על סילוק של 800000 יהודים מארצות ערב, שלא נטלו חלק בפעילות עוינת נגדן,
    אבל גם ככה אתה מטיח עובדות כבדות ונכונות בפרצופם של מי שרואים רק צד אחד של המטבע
    העובדה שהנכבה נוצרה על ידי הערבים עצמם לא תועלה על דל שיפתיהם של משכתבי ההיסטוריה.

    • עובדות כבדות ונכונות הגיב:

      ודאי. הערבים הגיעו לארץ ישראל כדי להקים בה מדינה ערבית בעזרת השלטון הבריטי על חשבון הישוב הילידי היהודי האוטנטי ואז היהודים נצחו במלחמה והניסו את הערבים הפולשים החוצה וזאת הנכבה…

  14. מלירן הגיב:

    בן צבי זאת הבעיה שמציירים אותנו רק כרעים
    הנה עופרת יצוקה שידענו שהיה מוצדק אפילו גולדסטון מודה שהוועדה ובעיקר מסקנותיה היו טעות
    מי עומד בראש הוועדה לזכויות אדם לוב הרפובליקה ההומניטרית ביותר שרגישה לזכויות אדם

  15. ירון רגב הגיב:

    מצד אחד, זה המזוהה עם הימין, יקדש את זכותה של המדינה להתקיים, מתוך פחד וחשש שתחדל בגלל סיבה או גישה כזו או אחרת, ומצד שני, הקול מן השמאל יעיד, כי יש להגן לא רק על המדינה באשר היא, כי אם על מדינה מאוד מסויימת, כזו העונה לקריטריונים ולערכים נאורים. הויכוח הזה (שאינו נחלת הפורום הזה כלל, כמובן), הוא ויכוח קלאסי, כאשר בסיס ההסכמה בו בולט להפליא.

    התפלאתי למצוא כאן מיני ומיני טיעונים רטוריים שחלקם נראו לי כלקוחים מחמשיר פנטסטי, או שנאמרו בודאי כהלצה. דוגמה אחת,אוכל לתת לגבי הטענה כי – מדינות הנתפסות כנאורות, הוכיחו בעבר, ובפרט במלה"ע השנייה, כי היחס כלפי ה'אויב מבפנים' הצדיק אמצעים הרבה יותר קיצוניים. תשובתי לטיעון שכזה הנה כי ההישענות על הפרימיטיביות לא בהכרח מוכיחה את ההווה, וכי אם כך הדבר, אזי פצצת האטום יכולה להיות מוכשרת גם כן

    המאמר עצמו ניסה להדגיש את הסתירה והאבסורד שבין הסופר , אשר אומץ על ידי הציבוריות ואף הממסד הישראלי, לבין מסריו שהוקעו על ידי אותו ציבור ואותו ממסד. את הצביעות הזו, המחבר מטיב להעביר. ואכן בצביעות עסקינן. אני יכול רק לקוות שבנוגע ליצירת הועדות, מדובר יותר על מס שפתיים פוליטי בסגנון (יס מיניסטר) ופחות בסגנון מקארת'י.

    לאנשי השמאל אני אתן אזהרה, שהיא מעין אבחנה היסטורית. כאשר אומה או קהילה או קבוצה הופכת מבודדת בערכיה הליברלים (קרי ישראל והעולם הערבי), היא תשקיע יותר ויותר מאמצים אנטי ליברלים כדי לשמר זאת. זהו פרדוקס שגור, שדובר בו בעיקר לגבי הדמוקרטיה האמריקאית. (חוק האח הגדול למשל)

    שורה תחתונה – היו הוגנים כאשר מגיבים, ותשאלו את עצמכם מה מניע את הטענות השונות. איזה פחד חי שם ומקונן, איזו תמימות ומי-קונספציה עומדת מאחוריו. אני מבטיח לכם, יקיריי, ההפתעה שלמה!.

הגיבו להבדל קטן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים