הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-7 ביוני, 2011 37 תגובות

העיתונאי ופעיל השמאל הוותיק גדעון ספירו נעצר אתמול (יום שני) על ידי משטרת תל אביב לכמה שעות בחשד "להסתה לאלימות" בשל מאמר שכתב בספטמבר אשתקד ופורסם באתר הגדה השמאלית. ספירו מסר כי זו הפעם הראשונה שאדם נעצר בשל מאמר.

בעבר הוא נחקר על מכתבים ששלח לשופטים במחאה. בספטמבר פרסם מאמר שכותרתו "מחזות קורעי לב". שם הסביר כי הוא מתנגד למאבק אלים נגד הכיבוש ומעדיף את המאבק הבלתי אלים, "נוסח בלעין ונעלין". אך הוא גם מסביר שהוא, "כמי שנמנה עם העם הכובש", לא יכול "להכתיב לפלסטינים את שיטות מאבקם".

 

spiro

גדעון ספירו עם יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה (צילום: גדעון ספירו)

עוד הוא קובע כי "כמעט כל מתנחל נושא עמו נשק, לעתים הוא במדים ולעתים לא, ולכן הפגיעה בהם אינה זהה לפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת. לא כך לגבי נשים, ילדים וזקנים. גם אם הם מתגוררים בהתנחלויות הם אינם כוח לוחם ולכן יש למנוע ולגנות כל פגיעה בהם על ידי מי שנאבק בכיבוש באמצעים חמושים". עוד אמר: "מאבק חמוש נגד כיבוש מוכר כלגיטימי במערכת הבינלאומית".

בעקבות המאמר פנתה זמן קצר לאחר הפרסום עו"ד הילה כהן מהפורום המשפטי למען ארץ ישראל ליועץ המשפטי לממשלה ולמפקד אגף החקירות במשטרה בדרישה לפתוח בחקירה נגד ספירו. לטענת כהן יש במאמר עבירות של הסתה לאלימות ותמיכה בארגון טרור.

אתמול קיבל לפתע פנייה להגיע לחקירה במשטרת תל אביב. "אמרתי לחוקר שהמאמר הוא בדיוק ההפך מהסתה לאלימות, הוא כולו שיר הלל למאבק הלא אלים ויש בו אפילו גילויי אמפתיה למתנחלים", סיפר ספירו. "אחרי שנגמרה החקירה הגיעה קצינה והודיעה לי שאני עצור. רוקנו לי את הכיסים והכניסו אותי לתא עם שב"חים". טרם כניסתו למעצר יצר קשר עם עו"ד מיכאל ספרד שפנה למשטרה יחד עם עו"ד אבישר לב כדי לשחררו. כשהפנייה לא נענתה פנו עורכי הדין לשי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה. ככל הנראה עקב כך שוחרר ספירו בערבות לאחר כשעתיים.

"המעצר הוא הוכחה מבעיתה שהאווירה כיום מאפשרת פעולות כוחניות נגד אנשים… כשהם נוגדים את תפישת השלטון", אמר ספרד. גם האגודה לזכויות האזרח גינתה את המעצר. מהמשטרה נמסר: "החשוד נחקר לאחר שהוגשה תלונה. לאחר התייעצות עם הפרקליטות הוחלט לשחררו בתנאים מגבילים".מערכת אתר "הגדה השמאלית", בו פורסם המאמר לראשונה, מגנה את חקירתו של ספירו. חקירה כזו אינה מתנהלת בחלל ריק. מדובר על צעד נוסף בדרכה של מדינת ישראל לעבר הפשיזם.

כשירות לקוראי האתר, אנו מפרסמים כאן את כל הקטע בגינו נחקר ספירו אתמול:

שתי פעולות הגרילה בשטחים הכבושים בהן נהרגו 4 תושבי התנחלויות ושניים נפצעו, מהווים תזכורת שהכיבוש נמשך, וכך גם ההתנגדות. הפעולות, שתנועת החמאס לקחה עליהן אחריות, מהוות ביטוי למחלוקת העמוקה בקרב העם הפלסטיני, שכוללת כמובן גם את פתיחת השיחות הישירות בין ישראל לרשות הפלסטינית תחת פיקוחה של ארה"ב. החמאס מזה והמתנחלים מזה רואים בשיחות אלו בגידה, כל אחד בעמו שלו.

השמאל הפלסטיני, שתומך בפתרון שתי מדינות, מתייחס לשיחות בחשדנות רבה אל מול מדיניות ההתנחלות הישראלית והחשש שלחץ אמריקאי יכופף את אבו מאזן לעבר הסכם שיהפוך את מה שייקרא מדינה פלסטינית למדינת בנטוסטן, על פי הדגם הדרום אפריקאי בעידן משטר האפרטהייד.

ידיד שלא חולק עמי את השקפת עולמי, שאל אותי מה דעתי על הריגת הארבעה, שהרי מדובר באזרחים ואזרחיות. שאלה מצוינת, שהרי חלק בלתי נפרד מהתנגדותי לכיבוש הנמשך כבר למעלה מארבעים שנים, הוא הפגיעה המתמשכת של כוחות הכיבוש באוכלוסייה אזרחית. האם המתנחלים נכללים בקטגוריה זו? החוק הבינלאומי אוסר על מדינה כובשת להעביר את אוכלוסייתה לשטח הכבוש, על כן המתנחלים אינם אזרחים תמימים, אלא חלק מכוחות הכיבוש, בוודאי המתנחלים החמושים.

כמעט כל מתנחל נושא עמו נשק, לעיתים הוא במדים לעיתים לא, ולכן הפגיעה בהם אינה זהה לפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת. לא כך לגבי נשים, ילדים וזקנים. גם אם הם מתגוררים בהתנחלויות הם אינם כוח לוחם ולכן יש למנוע ולגנות כל פגיעה בהם על ידי מי שנאבק בכיבוש באמצעים חמושים.

מאבק חמוש נגד כיבוש מוכר כלגיטימי במערכת הבינלאומית. כך פעלו המחתרות הציוניות, אצ"ל לח"י וההגנה, כך פעלו המחתרות שנאבקו בכיבוש הקולוניאלי באפריקה, באסיה ואירופה, וכך פעלו האמריקאים במאה ה-18 נגד הכובש הבריטי.

יש לי סיבות רבות להתנגד לחמאס, הן בתחום האידיאולוגי, כמי שתומך במדינה חילונית דמוקרטית, והן כפעיל בארגוני זכויות אדם שמגנה את הפרות זכויות האדם ששלטון החמאס מבצע בעזה. אולם בכל הקשור למאבק נגד הכיבוש החמאס לא חורג מהמקובל והמוכר בהיסטוריה האנושית.

כמי שנמנה עם העם הכובש, יהיה זה משום התנשאות להכתיב לפלסטינים את שיטות מאבקם, מה עוד ומולם עומד כוח צבאי חמוש ואכזרי שלא חס על חיי האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, גם כשמדובר בילדים ונשים.

להכתיב איני יכול, אבל לתמוך במאבק לא מזוין אני רשאי. מול המאבק החמוש של החמאס ואחרים, אני תומך, לא רק בכתיבה, במאבק הפלסטיני הלא אלים נוסח בילעין ונעלין. גם חוסך חיי אדם ולעתים קרובות גם יותר יעיל.

ארבעת המתנחלות והמתנחלים ההרוגים הותירו אחריהם שבעה יתומים. אכן, זה מחזה קורע לב לראות את הילדים הקטנים מבכים את הוריהם, זועקים אמא בטרם הורדת הארון לקבר.

ההבדל ביני לבין מתנחלים הוא ביכולת לחוש אמפתיה לאבלו של הצד השני. כשמדובר בסבלם של פלסטינים, הם אטומים לחלוטין. אני אומר למתנחלים, חישבו לרגע על הצער והאבל העובר על הפלסטינים בסיטואציות דומות רק בממדים גדולים בהרבה.

חישבו על המשפחות בעזה שרק במלחמה האחרונה איבדו 400 ילדים, חישבו על אלפי הילדים בשטחים הכבושים שקברו את הוריהם והפכו ליתומים בשנות הכיבוש, חישבו על 1500 ילדים פלסטינים שנהרגו מאש "כוחות הביטחון" ב-43 שנות הכיבוש, על הצער והמשבר שעברו המשפחות. בלי היכולת לראות את האנושי והדומה בצד השני, לא תיתכן התפייסות.

הנהגת המתנחלים לא חיכתה שנייה מיותרת וגייסה את הטרגדיה והדם שנשפך למימוש מטרותיה הפוליטיות. עוד בטרם נקברו הארבעה כבר יצאה הקריאה לראש הממשלה לחזור מוושינגטון, להפסיק את שיחות השלום ולהמשיך ביתר תנופה בבניית התנחלויות חדשות. כך שופכים עוד דלק למדורה.

ההתנחלויות הן מפלצת שעלולה לקבור את כולנו, אם לא יימצאו מי שיפרקו אותה.

תגובות
נושאים: מאמרים

37 תגובות

  1. בטטה הגיב:

    מה רוצים ממשטרת כ"ך?

    משטרת ישראל היא שילוב מפלצתי של חוסר יכולת להגן על בטחונו האישי של האזרח,שחיתות עמוקה כפי שחשפה מח"ש רק אתמול,חיפוי על פרקליטות מושחתת ודורסנית כפי שנחשף היום,
    אלימות כלפי החלשים והשנואים (ערבים,בדואים,שמאלנים,עובדים,מהגרי עבודה,פליטי חרב) והתרפסות בפני אדוני הארץ שהם הטייקונים הברונים השודדים, המתנחלים ועוזריהם.
    בקיצור גוף שמזכיר את המשטרות במדינות מזרח אירופה לפני הכיבוש הנאצי או את משטרת ויימאר לפני שזו נפלה למרמס מגפי היטלר ומרעיו.
    מה שמזכיר לי בדיחה מרה מימי השרות הצבאי-למה קילו מוח של רס"ר משמעת עולה כל כך הרבה כסף? כי צריך להרוג הרבה רסרים על מנת לאסוף קילו אחד…

  2. חיים ברעם הגיב:

    התפתחות חמורה. אנשים כמו גדעון ספירו דואגים לחברה הישראלית ושלומה הרבה יותר מהתמתנחבלים, שמסבכים אותנו במלחמת אין-קץ ועוד ידם נטויה. מי שלא מגן על ספירו היום, יהיה חסר אונים כאשר יתנכלו לאחרים, הנחשבים כיום למתונים.
    "שלטון החוק"? כאשר המשטרה והפרקליטות מאיימים על אזרח ישראלי המתנגד להתנחלויות, שהן בלתי חוקית לפי כל עקרונות המשפט הבינלאומי והצדק הבסיסי?

  3. ערן ארגוב הגיב:

    מחזק את ידיו של גדעון ספירו במאבקו האמיץ נגד הטרור הפוליטי והמחשבתי האלימים שהמתנחבלים ועוזריהם משליטים במדינת ישראל ומגנה את השימוש במשטרת ישראל לסתימת פיות.
    מדינת ישראל הציבה עצמה על מדרון בעל שיפוע חד וחלקלק בדרך להפיכתה למדינת משטרה לאומנית-דתית. למותר לצין שככל שמתדרדרים במדרון הזה – מה שמתחיל כ"חקירה" עלול להסתיים במעשים נפשעים ובקורבנות בנפש. הפעם עמד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בפרץ – אבל זהו ניצחון פירוס. הפוליטיזציה של המשטרה ושל מערכת המשפט אינה דבר חדש. כבר טעמנו פירור או שניים מן האיפה ואיפה שנוהגת משטרת ישראל בפעילי השלום ובמתנגדי הגזענות והאפרטהייד. מה חבל שהפשע הזה נעשה בין השאר בחסות עלה התאנה של מפלגת העבודה שישיבתה בגועליציה הנוכחית משמשת את נתניהו בעיקר למטרה זו. אסור לעבור לסדר היום ויש להניח את הבזיון לפיתחה של ח"כ שלי יחימוביץ'.תיכבד נא תבוא להשמיע את דעתה בנוגע לענין זה אם היא אכן מתיימרת להיות "שמאל". – ולא כל שכן – "מנהיגת השמאל". החופש הפוליטי האלמנטרי הולך ומתכרסם בישראל בפני ה"ערכים" וה"נורמות" ה"ציוניות" מה גם שלא נותר עוד מקום לפרשנות לא דתית של ה"ציונות" וזו מקבלת יותר ויותר את ציביונה ומשמעותה של האידיאולוגיה הכהניסטית שדורשת – כמו כל דוגמה – גישה אורתודוכסית ואורתו-פראקטית. הכירסום בזכויות האדם בישראל מתחבא עדין מאחורי המטריה של "קונסנסוס לאומי" אך הגדרתו של זה נעשית מיום ליום מצומצמת וקיצונית ביותר.

  4. ק.א. הגיב:

    האמת היא ש"עם ישראל" ומדינתו רואים באנשים כגדעון ספירו המתבטאים כאן ובמקומות אחרים את "תמציתו של הזבל". מה נותר מעם שמקיא ממנו את האמת?
    מיהו "עם ישראל" באם הפכו אנשי מצפון ויושר – לזרים בארצם \ מאמר מ 1983 שהתפרסם במצפן
    http://www.matzpen.org/data/gilyonot/G90P3.htm

  5. רבקה ויטנברג הגיב:

    משטרה פאשיסטית בשירות מתנחלים פשיסטים….

    • ברק הגיב:

      ב"ה
      משטרה בשירות מתנחלים? באיזה סרט את חיה?
      המשטרה אלימה כלפי הפגנות של מתנחלים לא פחות ממה שהיא אלימה כלפי הפגנות שמאל.
      עם כל מה שיש להגיד על המשטרה (ויש הרבה מה להגיד) אי אפשר לטעון שהמשטרה בשירות מתנחלים.

  6. עומר צנגוט חיפה הגיב:

    אז מה חדש ? תצעקו הנה עוד ביטוי לפאשיזם של ליברמן

    אבל העובדות הפשוטות הם שוב שכנראה חנין זועבי , חברת פרלמנט של מדינת ישראל , תמצא
    עצמה בעימות פיזי מול חיילים ישראלים , שינסו לפנות פצועים מהמשט הקרוב , שהיא
    לצרכים פוליטיים תעדיף אותם מתים בלב בים , וששוב , לא משנה כמה החכ"ים ערבים יצעקו על אפליה וסתימת פיות , עדיין המפלגה היחידה שנזרקה מהכנסת היא זו של כהנא הגזען , ולא של בשארה הטרוריסט .

    יכול להיות שבשטח המדינה הופכת לגזענית וקצת פאשיסטית ( מדביקה פערים מאירופה וארה"ב
    בסה"כ , איפה שהפעילי שלום המאגניבים שאתם מעריצים מגיעים משם ) אבל התקשורת
    ומערכת המשפט תמשיך להיות מוחזקת ע"י השמאל הציוני שפה ושם יפגין את חיבתו לראדילקיות
    הקיצונית , בעיניהם חופש הביטוי קדוש יותר מחייהם ובטחונם של היהודים או הערבים .

    ולגבי המאמר , כל מה שהכותב אמר נכון , ההבדל בינו לבין כהנא היא התפיסה הפשוטה
    מי פה הכובש ומי פה בעל האדמה . עפ"י השמאל הראדיקאלי העולם נברא בשנת 1930
    שהיהודים היו רשומים בתוכניות השמדה , והערבים חיו ( נהרו אל ) בארץ ישראל , שאותה מיעוט
    יהודי וכובש בריטי החלו לפתח , ולכן הערבים הם האדונים . עפ"י בן ארי כהנא ורוב היהודים והנוצרים ,ארץ ישראל שייכת דורות לעם ישראל והערבים הם לא אחר מאשר כובש ברברי ואכזר – משום מה קוראים לבן ארי איש ימין ולכתב איש שמאל . שניהם אגב הזויים באותה מידה .

  7. ניצן אביב הגיב:

    יישר-כח לעיתונאי גדעון ספירו על מאמריו.
    הלאה הכיבוש הנפשע!
    לסגת מכל השטחים הכבושים ולהוריד את כל ההתנחלויות והמאחזים, שכולם בלתי חוקיים ולהסיר את המצור הנפשע מעל עזה לאלתר – צו השעה!!!

  8. פאול הגיב:

    גדעון ספירו איש יקר. חזק ואמץ (לת).

  9. מני הגיב:

    לא הייתי מאמין. . .
    ישנם עדיין (עדיין) בישראל מתי מעט עליהם צריך להגן מפני
    הטימטום הימני כשם שהנשיא דה גול הגן על סארטר ולומר
    "גם הוא/היא ישראל!". . . ובין אלה תופס מקום מכובד גדעון
    ספירו, אחד הנביאים האחרונים לפני המבול. . . אולם, איפה
    דה גול שיוציא את ישראל מאלג'יריה? וימנע את מעצרם של
    הז´אן פול סארטר'ים. . .

    הסוף קרוב. . .

  10. רוסיה בפוטנציה הגיב:

    גדעון ספירו היקר . אולי לא אסכים איתך שאנו עם כובש – מהות התלונה – מה כן שאנו עם נכבש בבורות – חומר הראיות . (המאמר ), צריך לטעון את זה להגנתך. לא משנה איזה פורום מייצג עו"ד זה או אחר מצופה ממנו /ה הבנת הנקרא לפחות ברמה בסיסית של הכנה לפסיכומטרי. אבל לא שיש לי איזשהו אינטרס הדיבר המפורסם על "הסתה לאלימות " – מיוחס בד"כ ,לימין הקיצוני הסהרורי' לא כך? אולי ראוי לחזור לחופש הדיבור הביטוי הדעה … ומבלי שנאלץ לרוקן את הכיסים בתחנות משטרה .

  11. דמוקרט הגיב:

    הדברים של ספירו עומדים חדים וברורים: נגד פגיעה באזרחים חפים מפשע, זהירות בהתייחסות לגברים מתנחלים חמושים ברובי M-16 כאזרחים, וקריאה כללית להעדפת המאבק העממי הלא חמוש בהפגנות.
    בכל מקרה כדאי להשתמש במקרה הזה להבא, ולתבוע מהמשטרה לעצור לחקירה כל מי שיעז לעודד פגיעה בערבים, אפילו חמושים. כשהם יסרבו- הם יאלצו להתמודד עם המקרה הזה ולהסביר בבית משפט למה פעלו באיפה ואיפה.

  12. לא נורא הגיב:

    מצד אחד זה טמטום בלתי נתפס לחקור את ספירו או מישהו אחר על דברי ההבל שהוא משמיע תדיר. מצד שני זה לא נורא כי זה נותן לספירו עוד סיבה להשמיץ את מדינת ישראל שבחוקיות קיומה הוא לא מכיר. אם הוא גם היה מסוגל להבין שבמדינה שבה הוא דוגל הוא לא היה מגיע לחקירה בגלל דעות כאלה אלא תלוי כבר לפני שנים על חבל זה היה חשוב לחקור אותו אבל עד כדי כך הבנתו לא מגעת.

  13. חיים ברעם הגיב:

    לא נורא? כך בדיוק חשבו פון-שלייכר ופון-פאפן, המקבילים שלך בדיוק, בשנים 1930 עד 1933. מציע לך לקרוא שוב

    • לא נורא הגיב:

      מה גם הם חשבו חיים, שזה טמטום לחקור על דברים כאלה כמו שכתבתי? מכך אני מבין שאתה בעד החקירה? או אולי לדעתך במדינת החמאס שספירו ואתה דוגלים בהקמתה (בנגוד לי שתומך כבר 40 שנה בהקמת מדינה פלשתינית דמוקרטית) הוא היה יכול להשמיע דעות כאלה? ממש לא מובן מה רצית להגיד.

  14. יוסף הגיב:

    כל הכבוד לאזרחי ישראל הנאמנים לעם ולמדינה שעד היום לא פגעו באנשים דוגמתו של ספירו.
    בכל עם ומדינה אחרת הוא וצאצאיו מזמן היו משלמים מחיר אמיתי על התנהגותם האלימה כלפי עמם ומולדתם. כך צריך להמשיך לנהוג – לחרוק שיניים ולהתאפק למרות התגרויות השמאל הפשיסטי.

  15. ודים הגיב:

    המשפט "כמעט כל מתנחל נושא עמו נשק, לעיתים הוא במדים לעיתים לא, ולכן הפגיעה בהם אינה זהה לפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת" הוא מזעזע. מדובר בהכתמה של ציבור שלם של אנשים והתרת דמם. הנה משפטים דומים – "כמעט כל ערבי מקווה להיות שאהיד, לעתים הוא משתייך לארגון טרור לעיתים לא, לכן הפגיעה בהם אינה זהה לפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת" או "הערבים שונאים אותנו יותר משהם אוהבים את ילדיהם ושולחים אותם להתפוצץ רק כדי להרוג כמה יהודים, לכן הפגיעה בהם אינה זהה לפגיעה באוכלוסייה אזרחית בלתי לוחמת". מזעזע ומגעיל לא פחות. האם גם משפטים אלה הם "סימפטיה לערבים" משום שאני לא מציע לטבוח בכולם אלא רק בחלקם!?

    אתה כנראה לא שם לב לשנאה הנוטפת מדברייך, כל התייחסות שלך לציבור שלם בישראל היא הכללה גסה ומרושעת. אם הייתי כותב שליש מההכללות שעשית על ערבים, היו אומרים שאני פשיסט, גזען, לאומן, ימני קיצוני, אימפריאליסט כוחני או (הכי גרוע) תומך של ביבי. אבל לך מותר להגדיר ציבור *שלם* ככזה שאין לו סימפטיה כלל לצער של אחרים, ככזה שהוא לא ממש אוכלוסייה אזרחית כי הוא נושא נשק (אולי כדי להתגונן?), כמפלצת אותה צריך לעקור כדי שיהיה שלום או ככאלה שכל התייחסות שלהם למאורע כלשהו הוא גיוס הדם שנשפך למטרותיהם הפוליטיות.

    לא הוכית, לא הושפלת, לא תלו אותך בכיכר העיר – עברת חקירה במשטרה. זה מה שהמשטרה עושה – חוקרת. לא פשיזם ולא נעליים, סתם אדם שיורק לבאר ממנה הוא שותה ועוד מתלונן שהמים לא טעימים.

  16. shimbar הגיב:

    "מי שאינו לומד את ההיסטוריה, נדון לחזור עליה". גם שם, זה התחיל בקטנות, במעצרים לשעות, בהעדר היענות לפרקליטים, באישומים בנאליים ומטומטמים, המספיקים למעצר בן כמה שעות…אבל חובה לקרוא את העמודים הבאים של ספרי ההסטוריה. זה הסתיים בתבוסתם אך במחיר נורא…ובינתיים בין ההתחלה לסיום, עברו שנים של מדינה ואומה "נצחית" (1000 שנים הבטיח לה מנהיגה, ולעולם לא ורסיי) "נצח" שאנחנו היינו המטבע הזר(המט"ח) שלו.

    האם אנחנו מועמדים להיכנס להיסטוריה (שוב) ,שתחזור על עצמה משום שאיש לא הפיק את לקחיה של זו שקדמה לה?

    • ק.א. הגיב:

      ואם ניכנס שוב על מי תיפול האשמה? אולי כדאי להכין אשמים כבר מעכשיו..(שיהיה ככה מוכן לכל מקרה).

  17. דינו הגיב:

    למרות שדבריו של ספירו הם לא פעם מקוממים, מעצבנים, ולטעמי גם מוסתים בצורה קיצונית לצד מסויים והזוי – אני עדיין חושב שהדברים הם במסגת חופש הביטוי וניתן להשמיעם ולכותבם מבלי לעבור דרך תחנת המשטרה.

  18. מישמיש הגיב:

    דבריו של גדעון ספירו ראויים לכל גינוי ויכולים בקלות להתפרש כהסתה לרצח, גם אם כמה משפטים לאחר מכן הוא מתנער מהם באלגנטיות של מי שמנסה רק לרמוז על הפעולה ולא לקרוא באופן ישיר לאלימות.

  19. אלון שחר הגיב:

    עליית מדרגה בניסיון הדה לגיטימציה של המחנה הנאור בישראל.

    • ודים הגיב:

      לא נאור ולא נעליים.
      הניסיון לקשר דעה מסוימת (לעתים קיצונית) לנאורות, שלום או חופש הוא מגוחך.

      אני לא פחות נאור ממך, רוצה שלום לא פחות ממך ודוגל בחופש הביטוי לא פחות ממך. אבל דעותיי על הדרך להשיג דברים אלו שונה. זה לא סותר.

  20. ברק הגיב:

    ב"ה
    כבר הוציאו צווי מעצר נגד רבנים על זה שהם כתבו הסכמות לספרים!
    חופש הביטוי בישראל כבר נפגע על הרבה פחות מזה כשאנשי ימין היו המתבטאים. אם זה מוצדק או לא זו שאלה אחרת לגמרי, אבל זה ממש מטומטם לטעון שהמשטרה מפלה נגד השמאל בעניינים האלה.

    • ירושלמי הגיב:

      ההבדל הקטן – בספר ההוא של הרבנים, שיש חשד שמיין קאמפף עצמו נשען על המקורות שהרבנים הכותבים נשענים בו עליהם, יש התרה מפורשת לרצח תינוקות (ועל רקע זה להאמין אדון תושיה שכותביו לא ראו אפילו את מראה של תחנת משטרה מבפנים כי ויתרו להם), בעוד שהבנת הנקרא קצת מעל לגובה המצח של משטרת ישראל במאמרו של ספירו מגלה מיד שאין הוא קורא לשום רצח, בוודאי לא רצח תינוקות.

  21. גלובליסט הגיב:

    במשטרים ה'דמקרטיים-עממיים' האהובים על הכותבים בגדה השמאלית היו אנשים כמו גדעון ספירו מזמן מתנדנדים על החבל.

    ב'יישות הציונית הפאשיסטית' השנואה על הכותבים הנ"ל כולה מסתכם בשעתיים 'מעצר' ו'חקירה' הדומה יותר לשיחת נימוסין.

  22. מעצר מיותר וטפשי הגיב:

    גם אם דברי ספירו לא ראויים (לדעתי), כמו גם רבים מדברי הרבנים הימניים-קיצוניים – לא היה צורך לעצור אותו, כמו שלא היה צריך לעצור אותם.
    אני מתכוון בעיקר ל"על כן המתנחלים אינם אזרחים תמימים, אלא חלק מכוחות הכיבוש, בוודאי המתנחלים החמושים"

  23. סהר הגיב:

    גדעון ספירו חזק ואמץ במאבקך למען הכיבוש המשחית והפשיסטים המנסים להשתיק אותך לאורך השנים – ללא הצלחה. בכל כתבה אתה מהווה עבורי מודל גאווה ומוסר. יחד, לא ניתן למדינתנו להמשיך ולהתדרדר לשלטון נוסח מדינות אירופה של סוף שנות השלושים, אף כי נראה שבקצב הזה, כאשר מנסים להשתיק פעיל שלום אמיץ שכמותך, לא ניתן לשלול כי קרב היום.

  24. ק.א. הגיב:

    השאלה שלמרות הנסיונות לטאטא אותה מתחת לשטיח כ "לא רצינית" שבה ועולה – מיהו העם הזה?

  25. דינו הגיב:

    "מיהו העם הזה"… באמת מעניין.

    השאלה היא האם כוונתך היא להעלות את שאלה הכללית הידועה "מיהו יהודי?",
    שאלה שטובי המוחות באקדמיה, בפוליטיקה ובממסד הדתי שוקדים ונותנים עליה את הדעת יומם וליל…?
    או שמא אתה שואל בהקשר של גדעון ספירו, ובניסוח אחר: "מיהו העם הזה אשר משטרתו עוצרת וחוקרת את גדעון ספירו על לא עוול בכפו"?
    חבל שלא פירטת בכדי שנוכל לרדת לסוף דעתך.

    יש לי תחושה שהאפשרות השניה היא הנכונה, ואם אכן כך היא, הרי שמדובר בדמגוגיה לשמה.
    באותה מידה אשאל אותך "מיהו העם הסורי?" אשר צבאו מבצע כך וכך פשעים ,
    או "מיהו העם האיראני" אשר משטרו מבצע כהנה וכהנה זוועות,
    או אולי "מיהו העם הפלסטיני בעזה?" אשר בחר בחמאס – המבצע הפרות בוטות של זכויות האדם,
    וכולי וכולי שאלות שאתה תפסול על הסף רק מפני שלא מדובר בציונים ימ"ש.

    • ק.א. הגיב:

      משמעות השאלה היא האם קבוצת היהודים, כפי שהיא כיום, הינה העם היהודי? או שזה עם מסוג חדש?
      האם קבוצת החפצים הקרויה אופניים נשארת אופניים גם אם אני מוסיף לאופניים מנוע, שריון ותותח? או שהקבוצה הזו (בגלל השינויים המהותיים שחלו בה) הופכת לקבוצה חדשה, קבוצת הקטנועים המשוריינים?
      האם מן הפונקציה החדשה (לדעתי האימפריאליסטית) שהוענקה לעם שמונפק בכור היתוך צבאי 60 שנה (דומני שעל מרכזיות הצבאיות בעם זה הבולטת בכל תחומי החיים אין עוררין) צומחת מהות ותרבות חדשה המגדירה בעצם עם ומדינה אחרים אשר ראשיה עושים שימוש, אפשר ציני, בשם היסטורי שאולי אינו מוצדק יותר. מעם שהוטל עליו לחיות על פי אורח חיים דתי ייחודי הפך עם זה לעם שהוטלו עליו משימות אחרות ולשרת מטרות אחרות שלשמן הוא קיים. המטרה לשמה גודלתי היתה להיות חייל ולשנוא ערבים. זה ברור לי כשמש. אינני יכול לחשוב על שום מטרה אנושית אחרת. הדבר הזה היה לי מוזר מילדותי (אולי מגיל 10) אבל זרמתי עם זה כמו הרוב הגדול. אני מרגיש שנוצלתי. היום אני יכול לשאול, ראבק מה זה העם הזה? ואני חושש שהתשובות לא מחמיאות. כמובן שאפשר להגיד שכל עם מנוצל במידה מסויימת אבל נשאלת השאלה לאיזו מטרה. האסטרטרגיה של לברוח מיידית לעמים אחרים היא טיפיקלית ועקבית אצל המתחמקים מתשובות ובאורח לא מפתיע שוב ושוב נעשה בה שימוש כאילו שמיזה תצמח להם ישועתם. אבל זה אולי מסייע להם לקבור את העסק ולהמשיך הלאה בעלטה הנעימה.

      • דינו הגיב:

        קודם כל מבחינה פרקטית , העם היהודי מורכב מכלל הפרטים הנכללים בו על כל ההבדלים, הזרמים והדעות. האנטי-ציונים הגדולים ביותר אינם פחות יהודים מהציונים הגדולים ביותר,
        ולכן התשובה היא ברורה לחלוטין: "כן" – קבוצת כל היהודים, כפי שהיא כיום, הינה העם היהודי.
        החל מטרנסג'נדר בסן-פרנסיסקו וכלה בחסיד סאטמר במאה שערים.

        דוגמת האופניים שלך לחלוטין לא ברורה לי:
        מהם התכונות של יהודים של היום אותן אתה מקביל ל"מנוע, שריון ותותח"?
        מהי לדעתך התכונה של היהודי או של העם היהודי של היום, ההופכת אותם ל"לא יהודים"?
        מי אמר שיהודי הוא מי ש"הוטל עליו לחיות על פי אורח חיים דתי ייחודי", ומי אמר שאורח חיים דתי עומד בניגוד לאימפריאליזם וכיבוש?

        בקיצור, כיוון המחשבה בתגובה שלך הוא תמוה ביותר.
        כל הסיפור שלך על "המטרה לשמה גודלת" לא קשור לעם היהודי אלא לציונות, מה גם שהתחושות שלך הם סובייקטיביות לחלוטין. אני לא חשתי שמגדלים אותי ל"משהו". מערכת החינוך שאני חוויתי לא הצליחה להטמיע בי שום דבר מלבד הרצון לברוח מהכיתה ולשחק כדורגל.
        אני לא יודע כמה עמים אחרים מחנכים ילדים ל"מטרות אנושית אחרות", ואני לא "בורח לעמים אחרים" אלא חושב שהעם היהודי הוא בדיוק כמו עמים אחרים, לא יותר טוב ולא פחות טוב, והמהות שלו אינה יותר מפוקפקת מהמהות של כל עם אחר.

      • שום בצל הגיב:

        אני אברח לעם אחר, אבל לא כל-כך רחוק: העם הפלסטיני.
        תודעתו הלאומית מתוחזקת ללא הרף ע"י החייאה בלתי פוסקת של הנכבה,
        השארת מצב הפליטות הארוך בהיסטוריה, ואי רצון בולט להגיע לשום הסדר,
        ועוד כהנה וכהנה.

        באותה מידה, אפשר לטעון, ללא עוררין, שמטרת כל אזרח פלסטיני הוא לשנוא את ישראל, היהודים, ולאהוב ג'יהאד, החזרת אדמות, חזרה לבתים, וכיו"ב.

        ההבדל הגדול הוא שאצל הפלסטינים, ה"חינוך" הזה מופיע בצורה בוטה, מפורשת וחד משמעית, ע"י החמאס וגם ע"י הפתח, במערכות החינוך, בטלוויזיה, ובכל אמצעי התקשורת שלהם. אצל הישראלים עוד אפשר להתווכח.

        ולשאלתך, אף שיש סממנים של חינוך שיטתי ל"חיילות טובה", טקסיות כמעט דתית, הרי שבכל זאת מתקיים דיאלוג פתוח, לעיתים בוטה, על עתיד המדינה ודרכה, כמעט מכל כיוון פוליטי אפשרי. ולמרות הציניות, קשה שלא להתרשם מהשנאה נגד ישראל באיזור – אתה מתעלם מהעניין הזה ובוחר להתעסק בשנאה נגד ישראל גופא. לשיח הערבי האנטי ישראלי יש השפעה על ההווי הישראלי, אין ספק.
        אבל אני באמת לא מבין למה אתה חותר: למדינת כל אזרחיה? להחזרת היהודים לארצות המוצא?

  26. הרב אליהו קאופמן הגיב:

    כדי לשמוט את השטיח מתחת למאמרו של ספירו ולבדוק את דעתו האמיתית אין צורך במאסר אלא בחוק חדש שיפרק את המתנחלים מנישקם והם יחיו יחיו שם כמו כל אזרח אחר בעולם, ללא נשק. אם מסוכן מדי עבורם הרעיון להתפרק מנשק הם יכולים פשןט לא לגור שם…

  27. דניאל קלטי הגיב:

    פעם ראשונה?? ממש לא.

    אינכם מעודכנים בקורה סביבכם. זהו המצב כבר שנים!!

    אנו חיים במדינה פשיסטית פאר-אקסלאנס. כבר נעצרו כאן אנשים רבים, בשל דעותיהם ומאמריהם…

    בחלק מן המעצרים, גם תמכה הנהגת חד"ש.

  1. […] התביעה לפקוח עין בוחנת לנעשה בין ספריהם. מה גם שרק לאחרונה נחקר גדעון ספירו, על מאמר שפרסם באתר הגדה השמאלית. ועוד לא דיברנו על […]

הגיבו לעומר צנגוט חיפה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים