הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-19 ביולי, 2011 25 תגובות

למרבה הצער, אני מגיע לעתים רחוקות לשטחים ביהודה ובשומרון. לכל ביקור שלי יש מטרה. לעתים אני מגיע לסייע במסיק זיתים. לעתים אני מגיע להר חברון לסייע לרועים, שנמנע מהם לצאת למרעה מחשש של התנכלות מצד המתנחלים. לעתים אני מתלווה לחברתי לחיים, מזה חמישים ושש שנים, כאשר היא יוצאת עם חברותיה  לעמוד במחסומים בגדה.

bdsמצב בריאותי אינו מאפשר לי ביקורים תכופים. אודה, שההספק שלי בעבודת המסיק הוא נמוך מאוד, וזאת בלשון המעטה. אני מקפיד אחר כל יום עבודה לקנות בקבוק שמן מבעלי המטע, תושב הר שומרון.

בביקורי בהר חברון או בשהות במחיצת הרועים הפלסטינים אני חש, שנוכחות של קבוצת ישראלים מונעת מהמתנחלים להתנכל לרועים ולהבריח אותם כהרגלם. אני מקפיד אחר יום של שהות במרעה לקנות מוצרי חלב מהרועה, תושב הר יהודה.

בכל נסיעה שלי עם חברתי לחיים וחברותיה לאחד המחסומים ביהודה ובשומרון, אני מקפיד לקנות מעט ירקות מפלחים, העומדים בשולי חלקותיהם הנושקות לכביש. כן, מפלחים ביהודה ובשומרון.

כן, אני קונה מצרכים ביהודה ובשומרון. אך מרגע זה ואילך אני נכנס לשדה מוקשים. לא התייעצתי עם עורך דין , אבל אם עברתי עבירה, אני מוכן לשאת בכל ההוצאות הכרוכות בכך.

מאחר שאני רואה בהתיישבות יהודית בשומרון וביהודה מכשול לשלום, גזרתי על עצמי לא לקנות מוצרים המיוצרים במקומות, שלדעתי, הם מכשול לשלום. אם בעצם ההכרזה שלי בפרהסיה – שאני ובני משפחתי איננו קונים מוצרים, שיוצרו באותם המקומות – עברתי עבירה, אזכה כנראה בכבוד, שבעשור השמיני לחיי אתנסה פעם ראשונה בחוויה של נאשם בבית משפט.

תגובות
נושאים: מאמרים

25 תגובות

  1. גרופי הגיב:

    גם אני קונה ביהודה ובשומרון, שמן מעולה של משק אחיה.
    אני מרגיש שיש מי שרוצה ומנסה לפגוע בהם בצורה יומיומית, ואני חש שקניית מוצרים מהם עוזרת להם לשרוד.

    אגב להכריז שאתה לא קונה לא דומה לקריאה מצידך לנקוט בחרם, אני לא חושב שתגיע לבית המשפט.

    • shimbar הגיב:

      לגרופי, של מי?
      ובכן אני לא קונה שמן גנוב במשק של אחיה, ואני ממליץ לכל מי שנרתע מקניה של סחורות גנובות, לעשות כמוני. ועוד, איש מאיתנו לא יגיע לבית המשפט, אולי רק לשיפוטו של הרחוב של גרופי. אבל זה מעולם לא הרתיע אותנו, לא רחובות ולא "גרופיים".

      • ציוני הגיב:

        אם כבר, רוב המוצרים הגנובים נמכרים על ידי ידידכם הערבים.
        אני יודע שזה לא חכם לבלבל אתכם עם עובדות אבל הנה מנה קטנה ורשמית:

        "ערביי ישראל אחראים ל-50 אחוז מכלל הגניבות החקלאיות, ול-30 אחוז מסך גניבות הרכב.
        בתיקי האלימות מחזיקים הערבים ב-39 אחוז מכלל תיקי השוד בנסיבות מחמירות, ו-40 אחוז מסך תיקי ההצתה הנפתחים בישראל.
        בני הנוער הערבים, שהם כמחצית מכלל ערביי ישראל, בולטים בתיקי האלימות החמורה: 38 אחוז מסך תיקי הנוער של שוד חמור, ו-33 אחוז מסך תיקי הנוער הנוגעים להצתות – קשורים בנערים ערבים-ישראלים."

        אז בפעם הבאה שאתה רוכש ירקות מערבים, תחשוב פעמיים בכדי שלא תלכלך את המצפון הזך והטהור שלך חלילה.

  2. מיקי מילר הגיב:

    "יהודה ושומרון" היה דומני מראשוני הערכים במילון האורווליאני של הכיבוש. עד 1967 לא היה זכר בשיח הפוליטי והציבורי לביטוי הזה, השטחים התחומים בקו הירוק שממערב לירדן נקראו "הגדה המערבית". ישראל הרשמית של 19 השנים הראשונות הכירה בריבונות ירדן על השטח, ו"הגדה המערבית" היה הערך הלשוני שסימן את ההכרה בהסכמי שביתת הנשק ובגבולותיהם. "יהודה ושומרון" (כמו בן דמותו "רמת הגולן", שהחליף את "הרמה הסורית") היה מלכתחילה ניסיון לייצר מציאות פוליטית, לספח את השטח וליהד אותו באמצעות השפה. המציאות הלשונית הייתה הקדימון למעשה ההתנחלות ולסיפוח בפועל. כיום, כאשר הגדה מצורעת בהתנחלויות רבות, משמשת עדיין "יהודה ושומרון" כאמצעי להכחשת הכיבוש.

    הפלסטינים תושבי השטחים אינם מתגוררים ב"יהודה ושומרון", שהיא יישות נבדלת, כל יהודית, מגודרת וחמושה, ומובדלת מהם גם בדרכי התחבורה שלה. הם חיים ב"איזור הדמדומים" כהגדרתו של גדעון לוי. לפיכך, איתן קלינסקי, הכותרת מטעה מאד. אינך קונה ב"יהודה ושומרון", להפך! ההתנגדות לכיבוש כוללת, לטעמי, גם הסתייגות מן השפה שהפכה צידוק שלו ואישרור של המשכו.

    • דינו הגיב:

      זו סתם צדקנות.
      בניגוד לרמת הגולן, לא היו לירדן תביעות על יהודה ושומרון (סליחה, "הגדה המערבית")
      וגם אם היו – הרי שהן התאדו. כמדומני שב-1988 ויתרו הירדנים בצורה רשמית על השטח.
      הויתור הירדני לא קרה בגלל מדיניות ישראל אלא בגלל הרכב האוכלוסיה בשטח – "תפוח אדמה לוהט" ממנו שמחו הירדנים להיפטר. לכן אין להציג את הירדנים כנגזלים מסכנים, ישראל עשתה להם טובה בכך שהשתלטה על השטח.
      הז'ארגון מדויק לחלוטין, ניתן לומר "יהודה ושומרון" (שם נכון היסטורית) כמו גם
      "הגדה המערבית" – ביטוי שמרבים להשתמש בו עד היום בניגוד לתיאוריית ה"סיפוח ע"י שפה" שלך.

      למרות שמדובר בשטח כבוש אליו העבירה המדינה הכובשת אזרחים (עבירה על החוק הבינ"ל) –
      עדיין המקרה דנן הוא מיוחד ומורכב בגלל שתי סיבות עיקריות:
      1. כפי שכבר כתבתי – המדינה ממנה הוא נכבש הסירה ידיה (ותביעותיה) מהשטח.
      2. העם הנכבש אינו חלק מהמדינה ממנה נכבש השטח, שכן הפלסטינים היו ברובם פליטים ובחלקם תושבי המקום עוד לפני עצמאות ירדן.

      הדרישה והטענות העולות היום כנגד ישראל של 67 הן דמיוניות ולא הגיוניות: לכאורה היתה ישראל אמורה להבין שהפלסטינים בשטח זכאים לעצמאות, ולהתחיל מיד בכינון המדינה הפלסטינית (ב-67 !) .
      זו אוטופיה שאין מדינה בעולם הנוהגת לפיה.
      כמובן שאין זה מצדיק את מפעל ההתנחלויות הנפשע ואת קוצר הראייה הפאטתי של ישראל, אבל מצד שני לא צריך להפוך את הכל לקונספירציה מתוכננת שעושה מניפולציה בעזרת השפה.

  3. מירי ברק הגיב:

    כל הכבוד לך איתן.

  4. עמי כהן הגיב:

    במקומך הייתי ניזהר מתוצרת חקלאית מסוימת שמגודלת מעבר לקו הירוק. במו עיני ראיתי אייך משקים שם במי ביוב.

  5. עמירה ב. הגיב:

    כל הכבוד . מי ייתן ויהיו רבים כמוך.

  6. אבירם הגיב:

    מיקי,
    איני יודע מהיכן ידיעותיך ההיסטוריות, אך תרשה לי לעדכן אותך שהמושג "יהודה ושומרון" אינו בן 40 שנים כמו שאתה מנסה לטעון ,אלא בן 3000 שנה! הרבה לפני שהפלסטיני הראשון בכלל ידע שהוא כזה. גם בשירים מראשית הציונות ("סלינו על כתפינו" )למשל יהודה ושומרון מוזכרים.
    אינני יודע מה גרם לישראלים רבים ,בני הדור השני והשלישי לציונות, התנתקות רגשית חמורה כזו ממורשתם ותרבותם, שרובה נמצאת על הרי יהודה והשומרון. רוב השרידים הארכיאולוגים והתרבותיים למדינה היהודית שהתקיימה כאן בימי דוד ושלמה ולאחר מכן בימי החשמונאים, נמצאים ביו"ש, מהר הבית בו שכן בית המקדש,משכן שילה, מערת המכפלה, מזבח יהושע בהר עיבל וכו' וכו'.
    רוב סיפורי התנ"ך התרחשו על ההרים האלה! לא צריך להיות דתי כדי לכבד את המקומות האלה ולהרגיש קשור אליהם!זו מדינת ישראל ההיסטורית. אף עם לא היה מוותר על מורשתו כמו שחלקים בישראליות ויתרו עליה.
    אתה מדבר על מושגים אורווליאנים?!
    אולי תראה לי מישהו שדיבר על "עם פלסטיני" לפני 67? אולי על "מדינה פלסטינית"? הרי גם עזמי בשארה עצמו הודה בראיון, שאין דבר כזה עם פלסטיני, לדידם זה נקרא דרום סוריה והכל חלק "מסוריה הגדולה"…
    ובכלל האם המונח "פלסטין" אינו אורווליאני?!
    הרי השם הזה נוצר מהכיבוש הרומי של יהודה ,שבנסיון להחריב אותה ולנתקה מהיהודים קראו ליהודה "פרובינקיה פלשתינה" על שם יורדי הים הפלישתים שישבו באיזור החוף (כמובן שאין שום קשר לערבים..הפלישתים היו יורדי ים מאיזור כרתים ויוון).
    אימוץ השם פלסטין ע"י הערבים הוא הוא המגוחך והאורווליאני!!! וכל כולו בא להכחיש את הקשר בן היהודים למולדתם ההיסטורית.

  7. אבירם הגיב:

    בקשר ל"חוק החרם",
    החוק הזה הוא חשוב והכרחי ,כדי למנוע פגיעה בבני אדם רק בגלל שהם חושבים אחרת ממך.
    חרם (ואני מתכוון לחרם מוחלט ולא לחרם צרכני שבו הצרכן מציב דרישה ספציפית מנותן השירות) הוא סוג של אלימות ,שבלית ברירה, משתמשים בו נגד אויבים, אבל הוא איננו כלי לגיטימי במאבק פוליטי פנימי בין קבוצות אוכלוסיה שונות.
    אחרת,מה אנחנו כל כך נעלבים מכל מיני אומנים/זמרים שמחרימים את מדינת ישראל ולא מוכנים להופיע בה?זה לגיטימי,לא?
    מי שחושב שהחרמת אוכלוסיה רק בשל מקום מגוריה זה צעד לגיטימי, אינו מבין בדמוקרטיה ואינו מבין מה הוא חופש הביטוי.
    חופש הביטוי, למרות היותו זכות חשובה מאוד, אינו מקנה לך את הזכות לפגוע באחר ולהזיק לו פיזית או כלכלית. בדיוק כמו שחופש הביטוי איננו כולל את הזכות לצעוק "שריפה" בבית מלא אדם רק לשם השעשוע..
    לכל אחד יש את הזכות להביע את דעתו, מזכות ההפגנה ועד זכות ההליכה לקלפי (למרות ששם השמאל לא כל כך מצליח…). מיותר לציין שלכל אחד יש גם את החופש לקנות מה שהוא רוצה ממי שהוא רוצה (ולכן ,איתן החביב, אף אחד לא יעמיד אותך לדין בהגיעך לגבורות..).
    מה שכן,החוק הזה מאפשר התגוננות ממי שנפגע מכל מיני מחרימנים מקצועיים ומארגני עצומות למיניהם, לתבוע אותם לדין אזרחי , ולדרוש פיצוי כספי על הנזק שנגרם לו.
    חבל שהגענו למצב שבו היינו צריכים לחוק חוק כזה. חבל שהגענו למצב שבו יש כזו שנאה ורצון להזיק בין חלקים בעם.
    אבל במצב הנוכחי ,החוק הזה הוא חשוב,צודק ודמוקרטי!!!

  8. אחד העם הגיב:

    לעמי כהן שלום

    עמי כהן , אתה מזכיר לי תקופות אפלות בהיסטוריה , בהם היו אנשים כמוך , שאמרו את מה שאתה כתבת , "שבמו עיני ראיתי" …. אתה , לדבריך, ראית במו עיניך ערבים משקים במי ביוב גידולים חקלאיים , ובאותה תקופה היו כאלו "שראו במו עיניהם יהודים שותים דם נוצרים". .

  9. עמי כהן הגיב:

    לאחד העם
    מה לעשות, זה מה שראיתי.
    היות וצרכני אותם גידולים היו מן הסתם רק (או בעיקר) פלסטינים, הרי שזה אולי משתווה ל"יהודים שותים דם של יהודים". וסוג כזה של התנהלות חקלאית נפוץ בעולם המתפתח כולו. גם בהודו הייתי ממליץ לך להיזהר באכילת ירקות.

  10. הלל הגיב:

    אוקיי. מנסה לעזור כלכלית ל"עמך" הפלסטיני ולהמנע מעזרה ליהודים (מתנחלים או לא) שמוציאים פרנסתם מעבר לקו הירוק.

    מה עמדתך ביחס למוצרים שמיוצרים במפעלים בהם הבעלים הם יהודים אבל רוב מוחלט של הפועלים הם פלסטינים?

    מעניינת בכלל העמדה האמביוולנטית של "השמאל הרדיקאלי" ביחס פרנסה פלסטינית שנגזרת משיתוף פעולה עם ישראלים יהודים.

    מצד אחד – דורשים חד משמעית לאפשר לפלסטינים לעבוד בישראל, אצל מעסיקים יהודים, בין כשכירים, בין כקבלנים, בין כנותני שירותים, ובין כספקי סחורות.

    מצד שני – מתלוננים על ניצול ויצירת תלות.

    נראה שה"צדיקים" מנסים לרקוד על כל החתונות באותו זמן.

    אם חרם הוא כלי פוליטי לגיטימי, מה דעתכם על החרם שתושבי ישראל עשו, למשל, על בידיה (מעבר לכפר הירוק) , בעקבות האינתיפאדה השניה? ומה עם החרם על ערביי ישראל כתוצאה מאירועי אוקטובר?

    דרך אגב, בשני המקרים האפקט המשמעותי לא היה עניין של "אמירה" אלא יותר בקטע של "שומר נפשו ירחק".

    נראה ש"חרם" זה כלי של מפונקים, שיש להם אלטרנטיבה.
    הפלסטיני לא יכול להרשות לעצמו להחרים את "הכובש", לכן הוא בונה לו את הבתים בהתנחלויות, ולכן הוא משתב"ח בשביל סיכוי ליום עבודה.

    כמוהו, ל"ו צדיקים מקמפיין ה BDS לא יפסיקו להשתמש במחשבים שיש בהן חומרה ישראלית, או בתוכנות שכתבו יוצאי צבא ישראלים, או בתקשורת שמתבססת על ציוד טלקומוניקציה ישראלי, ולא ימנעו משימוש בתרופות או בציוד רפואי יחודי תוצרת ישראל.

    חרם על בייגלה? זה כן. גם אם עוד פלסטיני ישאר בלי מקור פרנסה כתוצאה מהחרם, המטרה הלא מקדשת את האמצעים.

  11. טובה שיבר הגיב:

    למיקי מילר:

    טעות בידך -ישראל לא הכירה מעולם בריבונות ירדן על הגדה המערבית.

    כשהכריז המלך חוסיין על סיפוח הגדה המערבית לממלכתו בשנת 1950 הכירו בסיפוח הזה שתי מדינות בלבד -בריטניה ופקיסטן.
    שאר מדינות העולם, ובכללן ישראל, לא הכירו בסיפוח זה.

    הסיבה לכך פשוטה: השטח שממערב לירדן יועד למדינה הערבית ולמדינה היהודים שהיו אמורות לקום על פי החלטת האו"ם 181 ולכן סיפוח אותו שטח של ידי ירדן סתר החלטה של האו"ם.

    מכאן ששיחרור הגדה המערבית ע"י ישראל מן הכיבוש -הלא חוקי כאמור -של ממלכת ירדן מהווה מקרה מיוחד במינו משום שלמעשה בגדה המערבית לא היה ריבון מוכר על ידי אומות העולם (להוציא בריטניה ופקיסטן כאמור).

    מכאן שהטענה כאילו ישראל כבשה שטח לא לה נתקלת בבעיות משפטיות לא פשוטות שהרי באותו שטח עצמו נועדה לקום חלק מן המדינה היהודית.

  12. טובה שיבר הגיב:

    ועוד דבר – כל אותו באז תקשורתי סביב החרם על תוצרת ההתנחלויות אין לו שום סיכוי להשיג תוצאה כל שהיא – להיפך: נראה שלאור החוק שאושר לאחרונה בכנסת "הושגה" תוצאה הפוכה.

    יש דבר נוסף המגחיך את כל נושא החרם – העובדה שברשות הפלסטינית מחרימים תוצרת של ההתנחלויות אבל אין נוקטים בשום אמצעים כנגד עשרות אלפי הפועלים המועסקים בהתנחלויות, וכמו כן אינם נוקטים בחרם כנגד מאות ואלפי סטודנטים וסטודנטיות פלסטינים השוקדים על לימדיהם באריאל.

    אכן, חרם של ממש….

  13. טובה שיבר הגיב:

    ובאשר לי – למרות שאני סבורה שהחמאסניקים גרועים בהרבה מן המתנחלים בשל העובדה שמצעם רווי ציטטין מן הפרוטוקולים של זקני ציון ומספרו של אדולף ה. "מיין קאמפף" – אין אני מעלה בדעתי לקרוא להחרים תוצרת המיוצרת על ידם.

    ראשית, אינני סבורה שהדבר יעזור במשהו.

    שנית, אם יסגרו מפעלים כתוצאה מחרם הרי הראשונים לסבול מכך יהיו הפועלים קשי היום ולא הקפיטליסטים החמאסניקים המעסיקים אותם, ממש כפי שסגירת מפעלים בהתנחלוית כתוצאה מחרם צרכנים תפגע בפועל קשה היום הפלסטיני שעשרות אלפים כמוהו מוצאים את פרנסתם בהתחלויות ובאיזורי תעשיה הממוקמים מעבר לקו הירוק.

    שלישית, הטחינה המיוצרת בשכם עולה בטעמה על הטחינה המיוצרת בישראל והיא עולה על שולחני תדיר כמוה כמוצרים נוספים שבטוחה אני שיצרניהם משתייכים לחמאס.

  14. לאבירם הגיב:

    אני ממליץ בפניך לטרוח ולהביט במפות של העולם המקראי (אטלס כרטא יספיק בהחלט), כדי לבדוק את גבולות "יהודה" ואת זו של ממלכת שומרון. האין רכס הכרמל כולו כלול בשטח שומרון? האין שטחי "שומרון" מגיעים עד הים? האין נחלת יהודה כוללת את מדבר צין כולו?! ועתה, אנא הבט במה שקרוי מפת "יהודה ושומרון" בכל פרסום אפשרי נכון להיום: האין הם תְחוּמים באופן הכי מובהק בגבולות הקו הירוק? אמור מעתה, ההיסטוריה של 3000 שנה, לטעמך, מתחילה בשנת 1948. אריתמטיקה משונה למען האמת. אז כשאתה מדבר על "ידיעות היסטוריות" כדאי שתיטול קורה מבין עיניך. השטח הזה בגבולותיו האלה לא היה מעולם "יהודה ושומרון", ולא נקרא כך מעולם – גם על ידי מדינת ישראל של 19 השנים הראשונות. ההחלטה להשתמש בשמות העתיקים כדי לציין את היחידה הגיאופוליטית שנכבשה ממלכת ירדן ב-1967 אין לה דבר עם רומנטיקה תמימה של "חדש ימינו כקדם". השימוש בצירוף הלשוני הזה הוא מקדם אג'נדת סיפוח ימנית במסווה של טיעון היסטורי. – לא בהיסטוריה מדובר, אלא, אם כבר, בשקר היסטורי.

  15. אבירם הגיב:

    למגיב האלמוני..
    תגיד לי ,אתה אמיתי??..
    אתה באמת מאמין לטענות שלך?!
    נכון שממלכת יהודה הגיעה בשלבים מסויימים עד איזור נחל צין, ונכון גם שממלכת ישראל שבירתה הייתה בעיר שומרון (!!!) הגיעה עד פאתי הכרמל וכלל הגם את השרון.
    אבל האם אינך יודע שבירתה ומרכזה של ממלכת ישראל היה בעיר שומרון שנבנתה ע"י המלך עומרי?
    האם אינך יודע שחורבותיה של העיר ניצבות עד היום במרכז השומרון של ימינו??(ע"י הכפר סבסטיה). אם אינך יודע,אתה מוזמן לבקר שם ולהעשיר את ידיעותיך בתחום.
    יש הקבלה מוחלטת ,הסטורית וארכיאולוגית, בין מרכז השומרון המקראי לשומרון של ימינו שנמצא בנחלת שבט אפרים. זה לא מניפולציות ולא נעליים!
    כשירמיה הנביא התנבא "עוד תטעי כרמים בהרי שומרון" ,הוא התנבא על ההרים בהם נמצאים קדומים,אלון מורה ושבי שומרון (ישוב שנמצא צמוד לחורבות שומרון המקראית). ההרים האלה היו השדרה המרכזית של השומרון כבר לפני 3000 שנה.
    גם בקשר ליהודה, ברור לגמרי ,לכל ארכיאולוג בתחום,שמרכז נחלת יהודה היה בין ירושלים ובית לחם ,חברון ומדבר יהודה. הרי בתנ"ך כתוב שדוד המלך נולד ב"בית לחם יהודה" (כדי להבדילה מבית לחם הגלילית) וכשהוא נמשח למלך על "בית יהודה",בירת ממלכתו היא חברון!(חורבות חברון המקראית נתגלו ע"י ארכיאולוגים לפני כמה שנים בתל רומידה). האם התנ"ך זה מקור מספיק קדום עבורך,או שגם הוא נכתב לדעתך ב1967? יכול להיות שהתנ"ך הומצא בכלל ע"י הציונים/גוש אמונים…
    לסיום,אני מציע לך להסתכל על מפת מידבא מהמאה השישית לספירה (אפשר למצוא באינטרנט) . תווכח לדעת שהכיתוב הלטיני של "יהודה" ו"שומרון" נמצאים בדיוק במרכז יהודה ושומרון של ימינו.
    מספיק עובדות,או שאתה רוצה עוד?…
    שיבת עם ישראל ליהודה,בנימין ושומרון היא בהחלט "חדש ימינו כקדם" (תקרא שוב את הפסוק מירמיהו ..). חזרתו של עם לאחר 2000 שנה אל המרכז והלב של מולדתו ההסטורית (שילה,חברון,שכם,בית אל וכו') הוא בהחלט צדק הסטורי ממעלה ראשונה (למרות שאפשר להתווכח עליו מבחינות בטחוניות וכו'..).
    מכתיבתך נראה שאתה אדם אינטיליגנטי. צר לי לראות שדעותיך הפוליטיות מעוותים את יכולתך לקבל עובדות הסטוריות ולוגיקה פשוטה.

  16. החבר של ניסים הגיב:

    מחלבת סוסיא בחזקת גזל.רועיי ההתנחליות עולים תמיד על שדות תבואה פלסטיניים .אנו הפעילית מצלחים מעט מעט מאד לעצור תופעה זאת .

  17. ישי בית הלחמי הגיב:

    אני קונה הכל / בעיקרון / רק לא תוצרת גרמניה
    הנכד שואל אותי אבל למה.?

    אם לא הבנתם הכל חולף……

  18. לאלמוני מלירן הגיב:

    להגיד שאתה לא מסכים לשליטה של ישראל ביהודה ושומרון ניחא
    אבל להגיד דברי הבל ולהמציא עובדות בקשר ליהודה ושומרון שידוע שהגבולות הגיאוגרפים שלהם נמצאים קרוב או יותר למה שהם היום להגיד בגלל האג'נדה שלך שזה לא נכון חוטא לאמת
    ממלכת יהודה בתקופת החשמונאים הגיעה עד דמשק ועציון גבר(עקבה) בדרום אבל החבל הגיאוגרפי שנקרא יהודה תחום לפאתי בקעת באר שבע בדרום ולפאתיה של ירושלים בצפון

  19. בן צבי הגיב:

    צא ולמד מר קלינסקי איך עושים חרם כהלכתו – שמעת או ראית את הזמרת הלבנונית שהופיעה לצד
    להקה ישראלית כשדגלי לבנון וישראל משולבים זה בזה ? עכשיו היא מוחרמת ע"י בני ארצה רודפי השלום ויש איומים על חייה – היא כבר לא תחזור ללבנון . בלבנון מחרימים אמנים שמנסים לקרוא לשלום
    אצלנו האמנים וחבריהם מחרימים אוכלוסיות שלמות כדי להיראות רודפי שלום .

  20. לאבירם הגיב:

    הדיאלוג הזה מתיישן והולך, לא מטעם שאינו רלוונטי, אלא משום שאתה מתבצר בכאילו חוסר הבנה של מה שכתבתי, מה שהופך אותו לשיח חרשים. זהו ניסיון אחרון שלי לומר משהו כדי להנהיר עוד יותר את הטענה שבבסיס דבריי. לא שזה יעזור, כנראה.

    אני מבין שהסטת הדיון לשאלה האם מרכז "יהודה ושומרון" אכן נמצא באותו מקום גיאוגרפי שבו מדובר הוא, לטעמך, תשובה מוחצת. דא עקא, שזה בכלל לא ממין הטענה. היכן בדבריי מצאת שאני מכחיש את העבר ההיסטורי הזה?! ה"הסבר" שלך על הזיקה ההיסטורית בהקשר שבו הבאתי את הדברים נודף גם ריח של פטרנליזם גס כאילו אני נדרש לשיעור הזה בהיסטוריה. אני לא יודע אם הבעייה היא בהבנת הנקרא שלך או בהתעלמות מכוונת.

    התיוג "יהודה ושומרון" מאז מלחמת ששת הימים חל בדיוק על אותו שטח ואותם גבולות שנקראים מאז מלחמת השחרור בשם "הגדה המערבית". לא בנימינה, לא זיכרון יעקב, לא מבשרת ירושלים, ואפילו לא מודיעין נכללים בשטח הזה, למרות שבוודאי נכון היה לכלול אותם, אילו הייתה כל המגמה רק "לחדש ימינו כקדם". החלת השם הזה על האיזור בגבולותיו איננה קשורה להיסטוריה, אלא למדיניות ההתנחלות והסיפוח של ממשלות ישראל. שאם לא כן, מה בדיוק הפריע לממשלות ישראל על מלחמת ששת הימים לתייג אותו בשם המקראי?! הרי לא היה זכר במשך 19 השנים הראשונות לתיוג "יהודה ושומרון", ולא שההיסטוריה העתיקה השתנתה מאז. זו תמצית הטענה. כדי לסבר את האוזן אעיר רק, שלא מדובר בתופעה ספורדית. מעבר לקו הירוק בשטחים הכבושים יש השתלטות של שפה אורווליאנית ברוח זה, שכל מטרתה לקַבֵּעַ בתודעה הציבורית את הריבונות היהודית על שטחי ארץ הנמצאים עדיין במחלוקת פוליטית, ושמעולם לא היו בריבונות ישראלית.

  21. גולן הגיב:

    הרבה שטויות נכתבו כאן…

    https://www.youtube.com/watch?v=8R8jou2B5Fg

הגיבו לגרופי

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים