הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-3 באוגוסט, 2011 5 תגובות

המחאה החברתית שהחלה בשדרות רוטשילד ומתפשטת לכל רחבי הארץ מאופיינת בעיקר בהתנערותם של יוזמי המאבק מגורמים פוליטיים. המטרה ברורה, להמנע משיתוף פעולה עם אלו המבקשים לרכב על גבם הכפוף של אנשי המחאה מתוך רצון להשיג אתנן פוליטי. חברת הכנסת מירי רגב גורשה בבושת פנים וחבר הכנסת מאיר שטרית עמד בצד המדרכה ברוטשילד מבלי שיתאפשר לו להביע עמדה כלשהי. כעת הגיע הזמן להתנער גם מבעלי אינטרס והון המובילים לכאורה מאבקים לטובת הצרכן ומאידך מחדירים תכנים אנטי דמוקרטיים למרחב ההשפעה שלנו ושלהם. מעתה נאמר "לא עוד התרפסות בפני הפריץ".

ramileviאת השם "רמי לוי" שמעתם לא מעט פעמים, לא בשל פועלו כחבר מועצת העיר ירושלים, אלא תמיד בנוגע לכך שהוא מוריד את מחיר המוצרים ברשת השיווק שלו "לטובת" האזרחים העשוקים. לראשונה פרץ לתודעה כשמכר "עוף בשקל" , ואף הקפיד לחזור על מהלכים דומים גם בהמשך, מתוך "אני מאמין" לפיו לכולם מגיע להתקיים ולצרוך מוצרים בכבוד, ברשת רמי לוי כמובן. המחאות הרמות של עמיתיו של לוי לתחום לא מעניינות אותו. הם מוחים על כך שהוא "שובר את השוק", והדבר עלול להביא לכך שעוד רשתות ימכרו מוצרים בהפסד רק כדי שתתקיים תחרות, וההשלכה הישירה היא פיטורים של עובדיהן הזוטרים. גם לא מחאות עובדיו מעניינות אותו, אבל רמי לוי רואה את טובת הציבור, כל עוד הוא קונה אצלו.

גם ממחאת הקוטג' הזכורה לטובה, זכור גם רמי לוי, שהתראיין בכל כלי תקשורת אפשרי והסביר שלדרוש מהעם סכום של כמעט שבעה שקלים עבור מוצר צריכה בסיסי כקוטג', זהו גזל, ולכן הוא נרתם לטובתנו, העשוקים, ומוריד מחירים. רמי לוי שכח להזכיר שהסיבה שהמחירים האמירו היא משום שהוסר הפיקוח על מחירו של הקוטג' ותנובה ורשתות השיווק ביקשו להשית מחיר גבוה יותר על הצרכן, כי אין רגולציה. רמי לוי צייר תמונה לפיה הוא לוחם צדק, כשבפועל פשוט לא העלה את המחירים (גם אם הוריד אותם לתקופה מוגבלת בזמן).

אם באמת לרמי לוי כל-כך חשובים הציבור ומחאתו, וכבעל כח לא מבוטל בתחום המזון , מדוע לא הודיע שעד שמחירי הקוטג' לא יהיו שפויים הוא לא יזמין קוטג' אצל היצרנים במשך חודש? נקיטת פעולת מחאה בידי בעל עמדה דומיננטית  כשלו, עשויה הייתה לשנות את כללי המשחק. אך במקום הצגת עמדה לא פופולארית למול מי שמכתיב את תנאי שוק החלב, תנובה, טרה וכל השאר, העדיף לבחור רמי לוי את הפעולה הפופוליסטית. פעולה שבאופן מיידי אפשרה לו לקבל שיווק ופרסום חינם בכל אמצעי תקשורת נאיבי שנפל בפח שטמן לו האוליגרך המקומי, ואת אהדת ההמון.

כעת אנו זוכים ליהנות מתחום חדש אליו אולי יורחבו עסקיו של רמי לוי. הוא אמנם עדיין לא משווק אותו באופן גלוי, אך עושה רושם שהוא פוזל לכיוון עולם השידוכים. לאחרונה התברר כי באחד מסניפי הרשת שלו התרחש (או שלא, תלוי את מי שואלים) "רומן אסור". בין גבר נשוי לאישה שאינה? לא. בין אדם המתעלל באופן סידרתי בנשים אשר מצא לו קורבן חדש? גם לא. כל חטאם של משתתפיו הפעילים ברומן, שהופך אותו לאסור, הוא שמדובר בקשר בין גבר ערבי לאישה יהודייה המועסקים באחד מסניפיו.

לא חייבים להתברך בזיכרון פנומנאלי בכדי להבין שמדובר כבר חודשים ב"תפוח אדמה לוהט". החשש של גורמים דתיים לאומניים בישראל היהודית מפני התבוללות בנותיו, שימש אייטמים רבים בתקשורת המקומית. מכתב הרבניות, שנכתב בעידוד והשראת רבנים מכובדים וידועים, הגדיר לנשים יהודיות שאסור להן לצאת עם גברים ערבים, דבר שלא זכה לתגובה ראויה מצד נבחרי הציבור בישראל. מסתבר שניתן לעודד חוסר סובלנות עד כמעט הסתה כנגד ציבורים שלמים מבלי לשאת בעונש ויותר מכך, לזכות לשכר, מכספנו, משלמי המיסים. את נושא המניעה מפני ההתבוללות מוביל ארגון להב"ה, שיוזמה אחרת שלו, הקוראת ל"טהר" את העסקים מעובדים ערבים, תפסה תאוצה עד שאפילו "דפי זהב" אימצה אותה, ולעסקים בהם לא מועסקים ערבים היא מצרפת את הכינוי "עבודה עברית". שם כנראה כבר הספיקו לשכוח את חוקי נירנברג, שבין היתר אוסרים העסקת עובדים בשל מוצאם האתני.

בחזרה ללוחם החופש הצרכנות, רמי לוי. לא איש עסקים ממולח כלוי, שצמח מלמטה, וכל רצונו להיעתר לזעקת העם, גם אם הוא קצת גזעני ובעל מוטבים פשיסטיים, יוותר על  נסיון נוסף להושיע אותנו ולהרוויח הון נוסף, פשוטו כמשמעו. בתחילה בחן את היכולת לבצע את ההפרדה שכן הרומן בסניף בבית שמש גרם לארגון להב"ה לצאת כנגד רמי לוי ולדרוש הפרדה מוחלטת בין העובדים הערבים לעובדות היהודיות. לתפיסת עולמו של לוי "אני באופן אישי נגד התבוללות ואני אעשה הכל כדי למנוע התבוללות, כי לכל עם יש את הייחודיות שלו", אז מדוע שלא תוחל השקפתו של לוי בסניף אחד ספציפי? לדרישת העם כמובן. לעובדים בסניף הובהר לשם שקיפות\הפחדה כי הפלסטיני פוטר והצד הנשי ברומן עזבה מרצונה (רמי לוי מכחיש ומציין כי העובד נסע לירדן). משנשמעו קריאות כנגד אותה אפליה על רקע גזעני שבוצעה לכאורה, הסביר רמי לוי אושיית השידוכים כי "אין רומן ולא היה", וסיפר כי אינו מתכוון לבצע שינויים בסניפים או במבנה העבודה. היהפוך כושי את עורו? בינתיים הורחקו אורזי השקיות הערבים מהקופות כדי לצמצם את היכולת לנהל שיחות "לא מפוקחות". מיותר לציין כי רמי לוי לא עידן את המהלך מחשש לדמותה הדמוקרטית של המדינה או כדי להתנגד לעריצות הרוב. הסיבה היא כמובן כסף, והפגיעה בשמם המוערך של עסקיו.

מהמקרה של איש העסקים הירושלמי, רמי לוי, אנו שוב מגלים שהזול עולה ביוקר, וכל חסכון בעלות של קילוגרם עוף אצל לוחמי חופש דה לה שמאטה, מרעיל אותנו בקילוגרם תמיכה בפרדה גזענית עד להרס המרקם החברתי העדין בישראל. לרמי לוי אין לי טענות, מדף הספרים בספרייה עירונית ריק תחת הערך – ערכי המוסר של אנשי עסקים – ורמי לוי אינו שונה בכך מעמיתיו לקומבינה. אך לנו האזרחים המצויים בהתהוותה של זעקה חברתית קולקטיבית להיות רגישים לדמויות מהסוג של רמי לוי, המנסים לעשות הון על גבנו מדי יום ומחזירים אותנו לתקופות של טוהר הגזע וטוהר הדם. במידה ועניין ההפרדה היה עובר בשקט, וגם כעת, על כל לקוח של רשת מרכוליו של האדון לוי מוטבע אות קלון, של הסכמה שקטה ואולי מחוסר ידיעה ל"נירנברג שלי".

תגובות
נושאים: מאמרים

5 תגובות

  1. בטטה הגיב:

    את רמי לוי צריך לנדות ולהחרים לא רק בגלל הגזענות הנאלחת אלא גם בגלל שבסך הכל מדובר ברשת שיווק לא זולה כלל .

    ולגבי דפי זהב אני לא מתפלא עליהם כלל.מדובר בחברה שעושקת את עובדיה ושסובלת מתחלופת עובדים ענקית .

  2. רונן הגיב:

    הון ותורה – זה מה שמדבר במדינת ישראל של שנת 2011.

    נהיינו מדינה פאודלית….

  3. אני הגיב:

    מאיר שיטרית כבר לא שר למעלה משנתיים.
    ואכן כל עם צריך להשאר בתוכו

  4. משה הגיב:

    מדובר בחברה גזענית שהכיבוש והיד החופשית לה זוכים הרבנים המשיחיסטים הגזעניים מובילה גם להתערבותם בחיי האישות .

    לצערי תופעה זו רק תלך ותחריף כל עוד הכיבוש נמשך.

    הגיע הזמן לדרוש סיפוח של כל השטחים זכויות דמוקרטיות לכל התושבים ( כולל ערבים למי שיש ספק ) ולצאת לבחירות.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים