הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-16 באוקטובר, 2011 48 תגובות

בשעת כתיבת שורות אלו מקדישה התקשורת הישראלית את מרבית חלקה החדשותי להסכם שהושג עם שלטון החמאס בעזה על חילופי שבויים, לפיו ישוחרר השבוי גלעד שליט תמורת אלף ויותר שבויים פלסטינים המוחזקים בידי ישראל. המתווה של חילופי השבויים היה ידוע כבר למחרת שבייתו של שליט. התעקשותה של ישראל לא לשחרר שבויים פלסטינים מחד, ותקווה כי תימצא דרך לפעולת חילוץ צבאית מאידך (שקרוב לוודאי הייתה מסתיימת במותו של שליט כמו במקרה של נחשון וקסמן), גרמו לכך ששליט, כמו עמיתיו השבויים הפלסטינים, המשיכו להיות כלואים חמש שנים נוספות. מה שכפה בסופו של דבר על ישראל את חילופי השבויים הוא המאבק הציבורי כאן, והמידור המושלם למקום שבו עצור שליט בעזה. כל זרועות המודיעין של ישראל לא הצליחו לפצח אותו.

schalitנועם שליט בהפגנה למען צדק חברתי

התקשורת הישראלית מזילה  דמעות, בחלקן דמעות תנין, לנוכח "המחיר הכבד" שישראל משלמת על שחרורו של חייל ישראלי אחד, ומפרטת את מעשי הרצח של חלק מהמשוחררים הפלסטינים. אכן, מדובר בפעולות טרור קשות בהן מרבית ההרוגים היו אזרחים. לצערי, זה טבעם של מאבקים אלימים לשחרור לאומי. מרבית המשוחררים הפלסטינים הם תמונת ראי לטרור של מחתרות אצ"ל, לח"י ופלמ"ח שרצחו אזרחים בהטלת פצצות לבתי קפה, שווקים ואוטובוסים. טרוריסטים אלה זוכים היום למעמד של גיבורים בישראל, בדומה למעמדם של מבצעי הטרור הפלסטיני בחברה הפלסטינית. פגיעה באזרחים היא בעיני תופעה מגונה, גם כאשר המטרה צודקת, כמו שחרור מעול שלטון קולוניאלי, על כן אני תומך במאבק לא אלים. בל נשכח שמרבית ההרוגים הפלסטינים מידי הכובש הישראלי, צבא, שב"כ ומתנחלים הנם אזרחים. וגם זאת יש לזכור: באלימות בין כובש ונכבש, מי שהתחיל הוא תמיד הכובש. אלימות הנכבש היא תמיד תגובה לאלימות הכובש.

בחלוקה גסה בין שמאל לימין, השמאל תומך בעסקת חילופי השבויים והימין מתנגד. הימין זקוק להמשך הסכסוך משום שדרכו הוא מזין, מקיים ומקדם את גזענותו, קנאותו הדתית והתנחלויותיו. השמאל רואה בחילופי שבויים מהלך שאולי יוביל להורדת הלהבות ולהידברות.

שבוי ישראלי אחד מול אלף שבויים פלסטינים, משקף את היחס המספרי של שבויים אצל שני הצדדים. ההסכם לא מחסל את המוטיבציה הפלסטינית לחטיפות נוספות. כל עוד ישראל ממשיכה להחזיק בבתי הכלא שלה אלפי שבויים פלסטינים, קיימת מוטיבציה לחטיפות נוספות. אם תתרחש חטיפה נוספת מוטב שיעלו ברשת דג ישראלי שמן, שלא יצטרך לחכות חמש שנים בכלא, והעסקה לגביו תסתיים מהר. אילו הדבר היה תלוי בי, הייתי משחרר את כל השבויים, ובכך משדר לא רק כוונת שלום, אלא גם מוריד את המוטיבציה ללקיחת שבויים ישראלים.

ויש גם נקודה מקאברית או אירונית בכל הפרשה. העיתונאי עמית סגל, שהוא כתב מדיני של ערוץ 2, תחנת הטלוויזיה הנצפית ביותר בישראל, הזכיר בדברי פרשנותו את ההיבט המוסרי של שחרור רוצחים פלסטינים. עמית סגל הוא בנו של המתנחל חגי סגל, טרוריסט שהורשע בחברות במחתרת טרור שרצחה חפים מפשע, בהחזקת נשק ובגרימת חבלה חמורה, עבירות שפלסטיני שהורשע בהן קיבל מאסר עולם או לפחות כמה עשרות שנות מאסר. אבל סגל נידון לשלוש שנות מאסר ושוחרר אחרי שנתיים, כאשר תנאי כליאתו הזכירו יותר מלון לאנשים חשובים מאשר בית מחסה לפושעים טרוריסטים.

וכמו כל עם ישראל, אזיל דמעה לרגל המפגש המרגש בין גלעד שליט למשפחתו.


האם חנן פורת היה פשיסט? 

לא מכבר הלך לעולמו המתנחל חנן פורת, מהתנחלות כפר עציון, שנמנה עם אבות  תנועת ההתנחלות. הוא אחד האנשים ששינה את פניה של מדינת ישראל. הוא היה קנאי דתי, ראה בהקמת מדינת ישראל ובכיבוש השטחים מימוש הרעיון המשיחי של תחילת הגאולה, לדידו ההבטחה האלוהית כפי שמופיעה בתנ"ך מהווה קושאן של בעלות על הקרקע, בינתיים מהים עד הנהר, ובעתיד בעזרת האל, תהיה גם ירדן חלק ממדינת ישראל הקדושה.

הוא לא היה רק איש של חלומות משיחיים, אלא בעל כושר מנהיגות שסחף אחריו רבים, גם בעל יכולת ביצוע, היה חבר כנסת 10 שנים והצליח לגייס מיליארדים להקמת מדינת ההתנחלויות. הוא התכבד בתואר רב ונחשב בעיני רבים בשטחים לפוסק הלכות.

עם מותו ספדו לו רבים. אך טבעי שאנשי הימין כתרו לו כתרים לרוב, אבל גם אישים מהציונות השמאלית דיברו בשבחו. יוסי שריד וחיים אורון, שניים שהיו מנהיגי מרצ, אמרו שאמנם היו מחלוקות, אבל מדובר ב"איש הגון וישר".

שאלה: האם אדם שהיה ממקימיה של מדינת האפרטהייד בשטחים הכבושים, הוא אדם ישר והגון?

האם מי שגייס מיליונים לשוד וגזל הקרקעות מהעם הפלסטיני, אדם שהוא אחד מהאבות הרוחניים של בריוני נוער הגבעות, הוא הגון? האם אורון ושריד היו מדברים כך בשבחו של איזה אנטישמי באירופה?

האם פורת היה אוהבה של ארץ ישראל? שהרי כך נהוג להציג לא אחת את המתנחלים, שהם אוהבי הארץ, קשורים לכל רגב מאדמתה. אני כופר בכך. האם מי שמוליד 11 ילדים הוא אוהב ילדים? לא בהכרח ולא במקרים רבים של אנשים דתיים, שעבורם ההולדה לא קשורה כלל לאהבת הילד אלא למילוי מצווה דתית של "פרו ורבו" והפיכת האשה למכונת הולדה. כך גם באשר לארץ ישראל. להבנתי, חנן פורת לא אהב את ארץ ישראל, וכך גם חבריו שנותרו בחיים. מי שאוהב את ארץ ישראל לא מכער אותה במפלצות בטון, לא מזהם אותה במי ביוב, לא מטליא עליה בנייה שאונסת את הנוף ולא עוקר עצי זית של שכניו הערבים ולא כופה עצמו בשיטות כוחניות על העם הילידי ומבטיח לנו מלחמת נצח. חנן פורת היה נגד השלום עם מצרים ונסיגה מסיני משום  שהיה כרוך בפינוי התנחלויות בסיני. מוטב המשך המלחמה עם מצרים שתוביל לעוד טראומת יום הכיפורים, ובלבד שלא תפונה התנחלות אחת. בדומה להולדה על פי מצווה כך גם היאחזותו בקרקע השטחים נובעת ממצווה דתית, שאין לה כל קשר לאהבת הארץ.

חזרה לשאלה שמופיעה בכותרת, ומבוססת על שאלה ששאל אותי חבר: האם חנן פורת היה פשיסט? בשמאל אנו נוטים להדביק את התואר הזה לכל מי שתומך במשטר הכיבוש והאפרטהייד, בשלילת זכויות אדם, בחקיקה לא דמוקרטית, בהומופוביה ועוד. אלה הם מאפיינים שאפשר למצוא אצל כל פשיסט, אבל האם זה תואם את ההגדרה האנציקלופדית?

להלן כמה ממאפייני הפשיזם לפי מוסוליני: 1) המדינה הטוטאלית – המדינה קודמת לכל וערכה מוחלט לעומת ערכם היחסי של יחידים וקבוצות. 2) הפרט חשוב רק אם האינטרסים שלו תואמים את אלה של המדינה. 3) במרכז האידיאולוגיה הפשיסטית עומד המנהיג. 4) הערצת הכוח האלימות והמלחמה. 5) הפשיזם בז לרכות אישית ודוחה בשאט נפש רעיונות הומניטריים. 6) אין הבריות שווים ועקרון השוויון הוא מאוס ואווילי (לקוח מהאנציקלופדיה למדעי החברה).

חנן פורת קידש את האדמה כאחד העכו"מים (עובדי כוכבים ומזלות) אבל לא עבד את המדינה הטוטאלית ככל שמדובר במדינה חילונית המונהגת בידי ליברלים ואנשי שמאל. הוא כן קידש אותה אם תהיה זו מדינת הלכה שאת המנהיג הפשיסטי יחליפו פוסקי ההלכה. בשאר הפריטים דומה שחנן פורת, תלמידיו וחבריו הרעיוניים נופלים תחת החופה הפשיסטית. יכול להיות שהוא היה איש נוח ביחסיו עם חבריו ומשפחתו, אבל הוא לא היה הומניסט, ולא אהב את ארץ ישראל כפי שאהבת הארץ נתפשת על ידי.

אינני מתעלם מכך שכאשר אלך לעולמי עשוי מאן דהוא ממדינת המתנחלים לכתוב רשימה "האם גדעון ספירו היה בוגד"? ותשובתו תהיה חיובית והוא גם יצדק, כי לפי עקרונות מדינת המתנחלים אני באמת בוגד.


הידד, עוד פרס נובל 

פרופסור דן שכטמן מהטכניון הוא זוכה פרס נובל לכימיה לשנת 2011. ב-10 בדצמבר יעניק לו מלך שבדיה את תעודת הפרס בתוספת צנועה של מיליון וחצי דולר.

הארץ שמחה וצהלה, כאילו ישראל זכתה בפרס. הנשיא בירך, ראש הממשלה זימן את הפרופסור ללשכתו, העיתונות הזכירה כי שכטמן הוא הישראלי העשירי שזוכה בנובל. צר לי לקלקל את המסיבה, לא ישראל זכתה בפרס אלא דן שכטמן זכה בגין הישג מדעי. אין ספק, ישראל היא מעצמה טכנולוגית ומדעית בהשוואה לשכנותיה. אבל האם הדבר מראה גם על עליונות מוסרית?  מדענים מוכשרים בתחומם היו גם בגרמניה הנאצית, בברית המועצות, וכיום בסין. גם באיראן יש תשתית מדעית טכנולוגית שתוביל בסוף לפצצת אטום.

בטכניון יושבים שלושה כימאים שזכו בפרס נובל. מהי עמדתם בנושאי זכויות אדם, הכיבוש, ההתנחלויות? האם נאבקו נגד ההגבלות שהממשל הצבאי הישראלי הטיל ומטיל על האוניברסיטאות הפלסטיניות בשטחים הכבושים המצרות את החופש האקדמי? מה דעתם על מכללת האפרטהייד באריאל שבשטחים הכבושים?  האם מחו, לפחות בקול קורא, נגד מעצרו בשעתו של נשיא אוניברסיטת אל-קודס, פרופסור סרי נוסייבה?

חלק ניכר ממדעני ישראל משתף פעולה עם הכיבוש, עם תעשיית המלחמה הישראלית. יש מהם המתגוררים בשטחים הכבושים ונהנים מזכויות היתר שמשטר האפרטהייד מעניק להם. באחת, כל הכבוד להישגים המדעיים וקול מחאה לאטימות של אלה הספונים במעבדות ושום דבר אחר לא מעניין אותם.

מוסר ומדע לא תמיד הולכים שלובי זרוע.


יש גם חדשות טובות 

שופטת בית משפט השלום בתל אביב, שושנה אלמגור, דחתה תביעת לשון הרע שהגיש נגדי המתנחל משה זר על סך 200 אלף ש"ח בגין פרסום בטורי בו כיניתי אותו "מגדולי שודדי הקרקעות בשטחים הכבושים".

להלן הסיפור בקיצור. תכנית התחקירים היוקרתית "עובדה" שמשודרת בערוץ 2 בהגשתה של אילנה דיין, שידרה ב-13 בינואר 2008 כתבה על המתנחל משה זר שמגדיר את עצמו כ"סוחר קרקעות". בכתבה ציין זר בגאווה לא מוסתרת שרבים מאלה שלטענתו מכרו לו קרקעות נרצחו. בכתבה מכנה זר את הפלסטינים "מושתנים ומסוממים".

בטורי מיום 16 בינואר 2008 הגבתי על דברי הרהב הגזעניים וכאמור כיניתי אותו  שודד קרקעות. בכתב התביעה הציג עצמו כנפגע, "אני שודד קרקעות? אני סוחר קרקעות הגון וישר הפועל על פי חוק". הצעתי לו להגיב על מאמרי אבל הוא סירב.

פרקליטיי, עו"ד מיכאל ספרד ואבישר לב, טענו בכתב ההגנה, שמטרתו של זר היא לחסל את חופש הביטוי באמצעות תביעות ענק של מי שהפרוטה מצויה בכיסו. את הביטוי "שודד קרקעות" יש להבין במובן המטפורי המצוי לרוב בשפה העברית (לדוגמה: הגברת אריסון "שודדת" את לקוחות בנק הפועלים באמצעות עמלות מופרזות), שהרי איש לא הבין את הכתוב במשמעות המילולית של שודד שנכנס לסניף בנק עם אקדח וגונב את הקופה.

בעדותי ציינתי כי כל המתרחש על ידי ישראלים וישראל בתחום הקרקעות בשטחים הכבושים הוא לדידי שוד קרקעות המנוגד לחוק הבינלאומי ולעקרונותי המוסריים והרעיוניים. כל מתנחל הוא שותף לשוד קרקעות. לא תיתכן עסקה כשרה במובנה הדמוקרטי, בין שני אנשים בעלי זכויות שוות, בתנאים של כובש ונכבש. על כך מתנהל עימות פוליטי בחברה הישראלית.

השופטת קבעה שמדובר בוויכוח פוליטי שאין להחניקו, ציינה את החשיבות של חופש הביטוי, קיבלה את טענת המטפורה ופסקה כי אני נהנה מהגנת תום לב במאמר של הבעת דעה.

פרקליטיי, מיכאל ספרד ואבישר לב, שילבו ידע משפטי עם שאר רוח ויצירתיות. הדברים ניכרים גם בפסק הדין הנאור.

פסק הדין המלא (PDF) מומלץ בכל לב.


ויש גם חדשות רעות 

לפני ימים ספורים החליט בית המשפט הגבוה לצדק (השופטים ריבלין, רובינשטיין ומלצר) לדחות את עתירתו של מרדכי ואנונו לבטל את ההגבלות שהוטלו עליו ולאפשר לו לעזוב את ישראל.

מאז שחרורו מהכלא באפריל 2004 הוגשו כבר 8 או 9 עתירות, כולן נדחו באותו הטקס שקיבל אופי דתי. לא חשוב מי השופטים היושבים בדין, כל עתירה  כוללת הסתודדות של השופטים עם נציגי השב"כ במעמד צד אחד.

לאיש אין בקרה על מה שנאמר באותם מפגשים סודיים. לדעתי, אנשי השב"כ  משקרים את השופטים על ימין ועל שמאל, מספרים סיפורי מעשיות על "סכנות ביטחוניות" שכל בר דעת מבין שלאחר 25 שנים אינן קיימות יותר. הכור בדימונה עבר כה הרבה שינויים, טכנולוגיים ואחרים שלואנונו אין מושג מה מתרחש שם. אבל כל זה לא משנה, שהרי מדובר בטקס דתי בנוסח של מסדרים סודיים מימי הביניים. וכמו בכל שנה כך גם הפעם, לאחר ההסתודדות של השופטים עם השב"כ הם כתבו פסק דין, בהסתמך על אותו מפגש סגור, שאין לואנונו ולפרקליטו דרך לאתגרם בחקירה צולבת.

ורק הצדק נותר בפינה מבוייש ונעזב.


לזכרה של רני טלמור 

טור זה אבל על מותה של רני טלמור שניצבה בשדרה המרכזית של פעילי זכויות אדם. במקום שם שררו אי צדק, דיכוי, הפרות זכויות אדם, קולה נשמע ברמה. היא ושכמותה מהוות השראה להמשך המאבק לעולם יותר הומני וצודק.

נזכור אותה באהבה.

תגובות
נושאים: מאמרים

48 תגובות

  1. דוד עציון הגיב:

    ראשית, ברכות על כך שזכית במשפט הדיבה

    מעבר לכך, חבל לי לראות שתמיד תמצא משהו חמוץ, תעקם את האף (ולפעמים את המציאות) – רק כדי להראות שתמיד הצד השני צודק, וישראל היא טועה, פשיסטית ומדכאת. ברשותך כמה דברים

    1. אכן, אנשי המחתרות טרם קום המדינה פגעו מדי פעם באוכלוסיה אזרחית. פעולות אלו מגונות ודוחות, אבל הן היו המיעוט והיוצא-מן-הכלל. להשוות זאת למאות (אם לא אלפי) פעולות טרור מכוונות במישרין לטבח אזרחים על ידי מחבלי החמאס, מהווה עיוות של המציאות ההיסטורית

  2. דוד עציון הגיב:

    המשך
    2.אם, לשיטתך, מי שפוגע בנוף הארץ לא אוהב אותה, איפה ההתייחסות לכל הזיהום, השחתת היבולים, הבניה הלא-סביבתית, שריפת זבל וניילונים, שלצערי מאפיינים את האוכלוסיה הפלסטינית, בישראל ובשטחים, לא פחות ממה שהאוכלוסיה היהודית עושה.
    3.ולעניין זוכי פרס נובל. אי אפשר לפרגן למערכת חינוך והשכלה, שעם כל פגמיה ועם כל הירידה באיכותה, הוציאה מתוכה מספר כה מרשים של זוכי פרס נובל? להצדיע למערכת המדעית והמחקרית של ישראל בלי קשר לדעות הזוכים? דעתם על הסכסוך חשובה כדעתו של כל אחד אחר. ולצורך העניין, רובם מרכז-שמאל

  3. דוד עציון הגיב:

    ועוד המשך:

    4. ומי תומך בעסקת שליט? מסקרים שנערכו, נראה לי שמדובר בכ-90 אחוז מהאוכלוסיה. כלומר גם אנשים שהם בימין (בוודאי לשיטתך) תומכים בעסקה (אפילו גאולה כהן בעד…). ההתגמשות המסויימת של החמאס (עד עתה ישראל ויתרה וויתרה), יחד עם קונסטלציה מדינית מסויימת, הצליחו להביא את כל העסקה לידי סיום

  4. צפור בודד הגיב:

    ברכות לגדעון ספירו על מאמר נוקב, חכם, פשוט ובהיר. מסוג אותם הדברים (והכל כך מועטים), שמאפשרים לי ולשכמותי (יש כאלה?), להמשיך ולשבת כאן ועדיין לשמור על ניצוץ של תקוה בלב.

  5. עמירם הגיב:

    אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה? הצגת ההקשר בין עמית סגל לאביו מיותרת. אם התנהלותו של עמית – לא של אביו – נראית לך לא הולמת, התייחס אליו ישירות. (ואגב, אינני יודע אפילו במי מדובר, אינני צופה בערוץ 2).

  6. אורי וייס הגיב:

    האבות אכלו בוסר ו… ? מאי נפקא מינא שעמית סגל הוא בנו של חגי סגל? למה אתה פוקד פשעי אבות על בנים ומצטרף בכך לאנשי הענישה הקולקטיבית?

  7. ניצן אביב הגיב:

    יישר-כח וכל הכבוד והייקר לגדעון ספירו על מאמרו החשוב והאמיץ מאין כמותו. תבורך!

  8. דינו הגיב:

    לספירו,
    האמירה "מי שהתחיל הוא תמיד הכובש. אלימות הנכבש היא תמיד תגובה לאלימות הכובש" – היא פשוט שקר כאשר מדובר בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
    הרבה לפני הכיבוש (ולפני האצ"ל והלח"י) פרעו הערבים ביהודים.
    כזכור פרעות תרפ"א ותרפ"ט קרו בשנים 21 ו-29 כאשר היהודים היוו רק כ-15% מאוכלוסיית הארץ,
    שלא לדבר על מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט בהם נרצחו מאות יהודים, וההנהגה הערבית כבר חברה רעיונית ומעשית לנאצים…
    אז מי התחיל?
    הכיבוש הגיע עשרות שנים לאחר מכן, כאשר הנזק עקב האלימות הערבית כבר היה נתון.

    • מי התחיל? הגיב:

      הרוצה לשקר ירחיק עדותו
      אבל גם הפעם זה לא יועיל:
      הסכסוך הציוני פלסטיני התחיל בדיוק בהצהרת בלפור מ-1917. "הצהרת בלפור עוררה את התנועה הלאומית הערבית למאבק על השליטה בארץ-ישראל" (אתר הכנסת).
      המטרה הציונית להקים בית לאומי ליהודים (לשון עמימות למדינה) על חשבון ילידי הארץ הפלסטינים, הפכה מאז ההצהרה למעשית ומאיימת עקב התמיכה בה של המעצמה ששלטה כאן.
      האמצעים שנקטו הפלסטינים כמו אותם שנקטו הארגונים הציונים (שאותם אוהבים לשכוח) אולי לא ימצאו חן בעינינו אבל ההתננדות הפלסטינית לציונות היתה טבעית וצודקת.

      • דינו הגיב:

        אכן "הרוצה לשקר ירחיק עדותו". הבה נראה מי משקר:
        מיד לאחר ההצהרה החלו ראשי הציונות במגעים מדיניים (שים לב "מדיניים") עם המנהיגות הערבית כדי להגיע לפתרון שיהיה מקובל על הצד הערבי. חיים וייצמן גם הגיע להסכם בנושא עם האמיר פייסל.
        תוסיף לכך את העובדה שבהצהרת בלפור מצויין מפורשות שזכויות הערבים תשמרנה.
        אין ספק שהטענה שלך כנגד הציונות דאז מנוסחת בצורה עמומה, שהרי אין לך שום "קייס" כאן.
        התנהגות הציונים וניסוח הצהרת בלפור היו כל-כולן זהירות ופשרה, ואילו הערבים החלו בטבח.

  9. גופי הגיב:

    לדוד עציון: האצל רצח מאות ערבים וביניהם גם ילדים חפים מפשע בתקופת טרום קום המדינה. זה נכון אמנם שלעיתים נדירות פגע באזרחים בריטים, אך זו דמגוגיה לטעון שזו הייתה המדיניות הכללית שלו.

    • דוד עציון הגיב:

      אצל הארגונים הציוניים, פגיעה בחפים מפשע מעולם לא היתה מטרה. היא קרתה כחלק מהתגובה, או כחריגים. מעולם לא היתה מדיניות מכוונת כמו של החמאס, פשוט להיכנס למקומות הומי אזרחים ולטבוח בהם. ההבדלים במספרים, המצערים לכשעצמם, הם בגלל היכולת, לא הרצון. אילו יכלו, היו המחבלים הפלסטיניים טובחים הרבה יותר. ראה דברי המופתי ודברי אחרים ערב מלחמת ששת הימים

  10. גופי הגיב:

    אגב דוד: ישראל הורגת/רוצחת פי 4 או 5 חפים מפשע יותר מהמחבלים הפלסטינים, בין אם מתוך כוונה תחילה או סתם רשלנות פושעת שנובעת בעצם מזלזול עמוק בחייהם של הפלסטינים. זהו לא טרור? ניתן לגנות את שני הצדדים(כמוני כמו כל אדם הגון), ניתן לא לגנות אף אחד מהם ולראות באזרח חף מפשע מטרה לגיטימית. אבל מה שהתעמולה הישראלית מציירת זו פשוט דמגוגיה וצביעות.

    • ודים הגיב:

      דמגוגיה וצביעות = להשוות בין מחבל שנכנס לבית קפה\דיסקוטק\מסעדה ומתפוצץ כדי להרוג כמה שיותר יהודים לכל דבר שהוא לא רצח לשם רצח.

  11. איתי ירושלים הגיב:

    "בל נשכח שמרבית ההרוגים הפלסטינים מידי הכובש הישראלי, צבא, שב"כ ומתנחלים הנם אזרחים."
    מתוך "האינתיפאדה השנייה" בוויקיפדיה:
    "במהלך שנות העימות נהרגו כ-1,115 ישראלים בפיגועי טרור פלסטינים ונפצעו למעלה מ-8,000 בני אדם. כ-70% מההרוגים הם אזרחים וה-30% הנותרים הם אנשי כוחות הביטחון (לרבות חיילים שנהרגו מפיגועים בעורף).

  12. איתי ירושלים הגיב:

    המשך:
    על פי "הארץ", במהלך שנות העימות נהרגו 3,333 פלסטינים‏ (מספר הכולל מחבלים מתאבדים ונפגעי תאונות בעת טיפול בחומר נפץ) ונפצעו כ-30 אלף בני אדם. לפי ארגון "בצלם", עומד מספר ההרוגים על 3,329 איש, אולם מספר זה אינו כולל מחבלים מתאבדים ומחבלים שנהרגו ב"תאונת עבודה"‏. כ-1,200 פלסטינים נהרגו במבצע עופרת יצוקה ויש המונים גם אותם בהרוגי האינתיפאדה. ההערכה המקובלת כיום היא שבערך שליש‏ (ולפי טענת "בצלם": כמחצית) מן ההרוגים הפלסטינים היו אזרחים עוברי אורח, וכל השאר חמושים או פעילי טרור.
    זה כל העניין.

  13. עמיר הגיב:

    יישר כח לגדעון ספירו שהוא ללא ספק אחד האנשים החכמים וגם אמיצים , שהקדוש ברוך הוא ישמור עליך מכל רע אמן כן יהיה רצון!

  14. דמוקרט הגיב:

    לוחמי האצל והלחי שרצחו אזרחים פלסטינים בזמן הנכבה היו מחבלים לכל דבר, אבל ספירו מצדיק את היחס הגיבורי לו הם זוכים בארץ, כדי להצדיק את היחס הגיבורי אותו מקבלים האסירים הפלסטינים. ואחרי כל זה הוא עוד מדבר על סלידתו מהרג אזרחים, ואז עוד מוסיף בהתפתלות אפיינית שזה חלק מכל מאבק לאומי. יתכבד מר ספירו ויסביר לנו ממתי פיתויו של נער בן 16 להגיע למלכודת ואז רציחתו הם מאבק לאומי. והאם גם חיקוי משועשע בכלא של זעקותיו האחרונות נקרא חלק ממאבק לאומי. יש אסירים רבים שמאסרם הוא עוול. מרבית המשוחררים היום ממש לא.

  15. shimbar הגיב:

    תענוג. כמו זרם של מים קרים בלב המידבר. אכן גם הדימוי של מים חיים – גדעון ספירו. גם הדימוי של מדבר – ארצי שלי, נוגעים ואפילו מדייקים. דבר אחד אני מבין, כיצד אתם מתירים לדוד עציון,לעקוף את מגבלת 500 התווים, באמצעות מספר פרקי תגובה? התרגיל מתאים לפוליטקאים, שאינם מצויים בין כותבי ומגיבי הגדה השמאלית. שמא טעיתי.

    • דוד עציון הגיב:

      אני כותב את התגובות באמצעות "WORD" ואז מעתיק. היות שהתגובה היתה ארוכה, פיצלתי אותה, מדובר גם בנושאים שונים בכל תגובה. לאתר הגדה יש כמובן מלוא הזכות לדחות את מה שאני כותב, כולו או חלקו.

  16. מיכל הגיב:

    אני לא בטוח שהאסירים הפלסתינאים הנמצאים בבתי הסוהר בארץ נחשבים שבויים ע"פ החוק הבינלאומי.
    אשמח אם תוכל להבהיר את הנושא

  17. עמי כהן הגיב:

    ההשוואה בין גלעד שליט ל"שבויים" הפלסטינים מעוררת קבס. גילעד לא רצח, וכניראה גם לא הרג (הרג לגיטמי בקרב) איש. בין הפלסטינים ששוחררו יש רבים, רבים מאוד, שמעשיהם הם בגדר רצח מתועב ביותר שאיננו ניתן לכל הצדקה. אם אתה מתייחס אליהם כ"שבויי מלחמה" הרי הם מקבילים מבחינתי לכל חייל שמבצע פשעי מלחמה ועל כך ראוי לעונש המתאים. לא רק להרחקה משדה הקרב שהיא המשמעות של תנאי שבי. הכיבוש גם לצמד חלאות לחטוף נהג מונית, להכות אותו, לכפות אותו ולהכות אותו למוות? איך בדיוק?

    • מני הגיב:

      הסמנטיות של הרוע. . .
      סוללת את הדרך של ישראל לגיהנום, עמי כהן. . . וכמו מכחישי
      השואה כך גם מכחישי שואת הפלסטינים הרוצחים את מעצמת
      העל היהודית, שרק שודדת והורגת את הנגזלים בתעודת כשר
      בהשגחת הרבנות. . . מגעיל. . . "פושע מלחמה ראוי לעונש". . .

      עמי כהן, הרי כל מדינת ישראל היא פשע מלחמה אחד גדול. . .

      • שום בצל הגיב:

        הגיוני – היהודים גם אשמים בשואה,
        במשבר הכלכלי, בטרור בעיראק, בהתחממות הגלובאלית, ובבעיית האנרגיה האפלה.

      • דינו הגיב:

        השימוש במושג "שואה" בהקשר הפלסטיני הוא מוטעה ומיותר.
        "שואה" הוא מושג יחידני בעל הקשר מאוד ספציפי. לצורך העניין – עם שעבר שואה הוא עם שהושמד בצורה שיטתית.
        אין שום קשר בין הנכבה והכיבוש לשואה, ואם לדעתך יש קשר אז אמור גם שואת האינדיאנים, שואת הכורדים, שואת הטיבטים ושואת האופוזיציה הסורית.
        ואם כבר בסוריה וב"סמנטיקה של הרוע" עסקינן: מה לך כי תלין, כאשר כאן בגדה השמאלית נמצאים אלופי הסמנטיקה הזו כשמדובר ב"קצב" מדמשק.
        אגב, מדינת ישראל עצמה אינה "פשע מלחמה", לא גדול ולא קטן. סתם ביזבזת פיקסלים.

        • מני הגיב:

          סמנטיקה. . . סמנטיקה. . . סמנטיקה. . . סמנטיקה!!
          בעיקר של הרוע. . . כיאה ליורשי רש"י רמב"ם-רמבו
          רשב"ם ותוספות. . . יהודים לא אשמים בכלום – רק
          בהתפוצצותה של האנטישמיות הרדיקלית . .

          לו יכולתם לצפות איך אתם נראים מרחוק. . .

          אלוהים ישמור. . . יבורכו ל"ו הצדיקים בדמות גדעון
          ספירו. . .

          • שום בצל הגיב:

            חוץ מקריאות חסרות שחר ("ישראל פשע מלחמה אחד גדול"),
            יש לך סימוכין לטענות המופרכות האלה?
            יש לך עדויות חדשות שלא הופרכו בעבר?
            הרטוריקה הזאת אנטישמית פאר-אקסלנס.

          • דינו הגיב:

            אני מבין, עכשיו היהודים אשמים גם באנטישמיות?
            שים לב לניסוח שלך: "היהודים" ולא "הציונים"…
            זאת אומרת שגזענות היא אשמת הקורבן שלה… מעניין.
            האם גם המוסלמים אשמים בשנאת מוסלמים?
            ומה הקשר ל"רש"י רמב"ם-רמבו ורשב"ם"? האר את עיני בבקשה.

          • מני הגיב:

            ועכשיו רבותי הדיאלקטיקה של הרוע. . .
            אז כמו שכתבתי פעם לדינו היקר: לא התכוונתי לפתוח
            בדיון עמכם. . . תמשיכו כך עד לסוף המר. . . את רמב"ו
            הבאתי כדוגמה לסמנטיקה יהודית לא ציונית. ולגזע אין
            ל"ו צדיקים. . . עיזבו דיאלקטיקה וסימנטיקה נסו להביט
            מדי פעם בראי. . . מה שרואים מכאן לא רואים משם. . .
            חבל. . .

      • עמי כהן הגיב:

        סמנטיקה? מה הקשר לסמנטיקה? גילעד שליט הרג מישהו? מבין אלו ששוחררו אין כאלו שטבחו בצורה מבחילה גברים נשים וילדים?
        אתה רשאי להצביע על טעויות לוגיות או עובדתיות בדברי. לפטור זאת כ"סמנטיקה" זה לא מספק. sorry

  18. שירה הגיב:

    כשקראתי את המשפט שמתחיל ב: "..כאשר אלך לעולמי" זה היה כ"כ עצוב שכל התגובה שחשבתי לכתוב נמחקה לי מהזיכרון. ורק אני רוצה להגיד לך שהלוואי וזה יקח עוד הרבה הרבה הרבה זמן ושתחייה עוד הרבה שנים, כדי לכתוב ככה וכדי להיות סוג של עמוד אש באפלה מפחידה.
    חוץ מזה, שאתה כותב כ"כ טוב ומעניין ומצחיק, עם הבחנות כאלה מדויקות וחכמות.. זהו. אז תשמור על עצמך בשבילנו.. שירה

  19. גדול! הגיב:

    קראתי את הפס"ד, הוא פשוט מצחיק ועצוב באותה המידה. מצחיק שאשכרה יש מישהו שמנסה להפחיד ע"י תיבעת סרק, ועצובות התבטאויותיו…
    מקווה שהנתבע יבחר לתרום את כספו של התובע לאתר הגדה… אין ראוי מיידוע התובע כי כספו מועבר ישירות להנהלת האתר לצורך חיזוקו 🙂 אולי אפשר לבקש מהתובע לבצע בעצמו העברה בנקאית לחשבון האתר?

  20. חיים ו. הגיב:

    אז משה זר הוא לא שודד קרקעות, אלא "שודד" קרקעות, כפי שאריסון "שודדת" לקוחות, או שאינסטלטור יקרן הוא "גנב" … בקיצור חזרת בך משפטית לחלוטין מהטענה שטענת והתחבאת מאחרי עורכי הדין שלך ששיחקו משחקי מילים וג'ינגלו סמנטיקה. נצחון משפטי גדול לכל הדעות, גם פירוס כזכור, ניצח.

  21. מצטרף למבקרים בנושא "אבות אכלו בוסר" הגיב:

    ‎‫— בנים לא צריכים לשלם על חטאי הוריהם. אם לספירו ידע על פשעיו העיתונאיים של עמית סגל, הוא יכול וצריך לחלוק את המידע עמנו.

    — חנן פורת, אליבא דספירו "היה קנאי דתי". לדעתי הוא היה רק עובד אלילי כיבוש הנדל"ן. וזאת "הדת" שהנחיל לתליבניו.

    — הכור בדימונה עבר כה הרבה שינויים, טכנולוגיים ואחרים שלואנונו אין מושג מה מתרחש שם. אבל הבג"צ עוד כפות לשב"כ, כפי שהיה. ולשב"כ גם "זכות" להטיל עונש מוות…

  22. מה אוהב מי שמוליד 11 ילדים? הגיב:

    ביום הטבח במסגד האיברהימי (מערת המכפלה) בפורים 1994, צילם צוות של רינה מצליח את חנן פורת בקריית ארבע מאחל לציבור (שלו ושל הרוצח ברוך גולדשטיין) "פורים שמח". ה"מצוות" שפורת אהב ‫עסקו בכיבוש "אדמת ארץ-ישראל"— לכן הוא שנא את האדם הפלסטיני שנולד בהן ולא ויתר על זכויותיו. פורת לא עשה ילדים בשל מענק הלידה… אבל קשה להבין מדוע חיבבו "החברה" ממרצ ‫—‬יוסי וג'ומס‫—‬ את החסיד השוטה שהאמין שהכיבוש זה "חסמבה" ציונית —‬ מדוע את פורת שהיה חסיד הכיבוש, ידיד תעשיית הנשק הציוני ‫—‬ ואוהב מלחמות הנדל"ן.

    • עמי כהן הגיב:

      חנן פורת טוען בתוקף שצוות החדשות עשה לו עוול בעריכה מגמתית. ובכל מקרה, גם אם אמר "פורים שמח" זה לא ממש תמיכה ברצח. דומני שהוא גינה את הטבח במערת המכפלה באופן חד משמעי.

  23. ישראל הכובשת וכובסת — היא גוף זר לעולם הגיב:

    האם תמשיך ישראל להיות "מום—עם—שמום"? —הרבה תלוי בכם! כי לעולם יש חוק אחד— וזה קובע שכל ההתנחלויות בלתי חוקיות! ולכן באמת לא משנה מה תחוקק הכנסת, כל עוד חוקיה מנוגדים לחוק הבינלאומי. זה החל במניעת זכות השיבה מפליטי פלסטין, החוקן שנקרא "חוק השבות" (1951), ומאז ישראל היא "מום חוקי —עם— שמום". וקוראי הגדה השמאלית יודעים שהגיע הזמן לחזור ולהיות חלק מהקהיליה הבינלאומית.

  24. אלדר ישראלי הגיב:

    "משקרים ל-" (לא "משקרים את"). חוץ מזה, טור מצויין – במיוחד הקטע הראשון.

  25. יובל הלפרין הגיב:

    מזל טוב על זכייתך במשפט מול שודד הקרקעות.

  26. אני הגיב:

    גם היטלר נרצח בדם קר בלא משפט
    והיהודים נהרגו במהלך המלחמה כמו הרוסים הפולנים והצרפתים

  27. אלי הגיב:

    מאמר שנון וחד כרגיל אצל גדעון ספירו אך גם לקוי כמצופה באי דיוקים קשים:
    1. הטרור הפלסטינאי התחיל שנים רבות לפני הכבוש ..עוד בשנות ה 20 !
    2. הטרור של אנשי האצ"ל והלחי כנגד אזרחים ערבים, מעולם לא זכה להאלהה בקרב הצבור היהודי ולא הווה אות ומופת לחינוך הדורות הבאים
    3. כבוש הגדה המערבית כידוע ארע לאחר שצבא ירדן הפציץ והפגיז במטוסים ונשק ארטילרי את תחומי ישראל ואף כבש את ארמון הנציב. בקשה לחוסיין להפסיק את הקרבות תוך הבטחה לא לפגוע בממלכתו לא נענו.
    4. "המדור" של החמאס ממנו מתפעל כל כך גדעו

  28. אלי הגיב:

    המשך…

    4. "המדור" של החמאס ממנו מתפעל כל כך ספירו הינו בעצם הפרה מתמשכת של אמנת ג'נבה והתעללות בשבוי. ספירו "הבין" והצדיק זאת בעת בקורו בעזה לפני שלוש שנים.

    אותי הטרידה במיוחד שחרור האסירים הישראלים. האם ערבי ישראלי שרוצח חיל הוא שבוי , האם החיל הוא אויבו ? האם לערבי שירצח יהודי ממניעים פוליטיים כביכול יש חסינות. זו הדרך לאנרכיה ולדרדור מצבם…של ערביי ישראל

  29. הילה ספיר הגיב:

    שלום גדעון.
    כולם פה שכחו רק דבר אחד:למה גלעד שליט בכלל נחטף.
    גלעד הוא חלק מתחזוקת הכיבוש הישראלי,הוא לא מטייל תועה שבטעות נכנס לעזה אלא הוא היה חלק מכח שריון ששמר את המצור האכזרי על עזה.
    אולי גם מתישהו הוא ירה פגזים לרצוע ואולי לא.

    • דינו הגיב:

      אף אחד לא שכח דבר.
      גלעד שליט היה חלק מצבא של צד במצב מלחמה ולכן מעמדו (לפחות על הנייר)היה של שבוי מלחמה.
      מעמד שהחמאס כנראה לא מכיר ולכן זכויותיו של שליט הופרו באופן בוטה.
      אסירי החמאס המוגדרים כ"בעלי דם על ידיהם" הואשמו ברובם בפעולות שאינן שייכות לדיני המלחמה אלא להגדרות כמו טרור ופשעים נגד אזרחים, ואם כבר – הרי שעליהם לא חל דיני שבויי מלחמה.
      על מי כן חל דין כזה? על לוחם חמאס שנתפס בקרב או בכל פעולה כנגד צה"ל.

      כמובן שפגזים נורים "רק" לעבר עזה ואף פעם לא ממנה לעבר ישראל… קסאמים? – יוק

  30. גדעון ספירו הגיב:

    לשירה,

    תודה על האיחולים והפרגון. אעשה מאמצים בכיוון שציינת, אבל אני מודע למגבלה שהמשמרת שלי בעולם הזה, כמו של כל אחד מאיתנו, היא מוגבלת בזמן, ואני נמצא עתה בישורת האחרונה. אשתדל להאריך אותה ככל שניתן.

הגיבו לדינו

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים