הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-29 במרץ, 2012 22 תגובות

השוואה מתבקשת

בעקבות רצח הילדים היהודים בטולוז, התנפלו ראש הממשלה נתניהו ושר החוץ המתנחל ליברמן על קתרין  אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי,  ונזפו בה על שהשוותה בין הרצח בטולוז להרג ילדים בעזה על ידי ישראל. מי שקרא את דבריה של אשטון הבין כי לא ערכה השוואה כזו.  היא דיברה על ילדים שמשלמים בחייהם על מזבח מלחמות, וציינה בין שאר המקומות גם את עזה ושדרות.

חבל שקתרין אשטון לא ערכה את ההשוואה, כי יש לא מעט קווי דמיון והשקה בין הרוצח מוחמד מראח, לבין המתרחש בישראל הקולוניאלית.

ashton-bibiאשטון ונתניהו

דמיון א': קנאות דתית. זו יכולה להביא אנשים לידי טירוף הדעת. כך  ד"ר ברוך גולדשטיין, שרצח בחג פורים, פברואר 1994, 30 פלסטינים בחברון בעת תפילתם במסגד מערת המכפלה, וכך מוחמד מראח שרצח ילדים בדרכם לבית הספר.

דמיון ב': מדיניות תג מחיר. המתנחלים הקנאים כמו גם מוחמד מראח, אימצו את מדיניות תג מחיר, שעיקרה, פגיעה בחפים מפשע כנקמה על מה שאחרים עשו. מתנחלים עורכים פוגרומים בפלסטינים חפים מפשע ומוחמד מראח רוצח יהודים חפים מפשע.

דמיון ג': רצח ילדים. מאז תחילת הכיבוש נהרגו/נרצחו למעלה מאלף ילדים פלסטינים על ידי הכובש הישראלי. הוסיפו את מאות הילדים שנהרגו במלחמת עזה ("עופרת יצוקה" – דצמבר 2008 ינואר 2009), כולל משפחות שלמות שנכחדו, והמספרים מבהילים. הילדים הפלסטינים היו חפים מפשע בדיוק כמו הילדים שנרצחו בטולוז. שלושת בנותיו של הרופא הפלסטיני ד"ר אבו אל-עייש נהרגו מכינון ישיר של חיילי הפלישה הישראלית לעבר ביתן בבית להייה ברצועת עזה. איש לא הועמד לדין. הילדה אימאן אל המס, בת ה-13 מרפיח, הייתה באוקטובר 2004 בדרכה לבית הספר. היא עברה ליד מוצב של הצבא הישראלי (מוצב גירית), נורתה למוות ולאחר מכן ביצעו בה וידוא הריגה. מפקד המוצב זוכה בבית דין צבאי מכל אשמה. נשים פלסטיניות בהריון שהיו בדרכן לבית חולים ללדת, נעצרו במחסום של הצבא הישראלי והחיילים מנעו את הגעתן לבית חולים. חיילי כיבוש אטומים לא נענו לתחנוני הנשים ובעליהן לאפשר להם להגיע לבית חולים.  במספר מקרים (ינואר 2004, ספטמבר 2008) נאלצו הנשים ללדת במחסום, ובגלל התנאים הבלתי אפשריים ילדו ולד מת, במקום תינוק חי בבית חולים.  שוטרי משמר הגבול ירו בינואר 2007 למוות בעביר עראמין, ילדה פלסטינית בת 11 שהייתה בדרכה לקיוסק לקנות ממתק. השוטרים לא הועמדו לדין.

אלו הם דוגמאות ספורות מאלף ומעלה ילדים  פלסטינים הרוגים. להם יש להוסיף את אלפי הילדים שנפצעו מאש כוחות הכיבוש שחלקם יישארו נכים לכל ימי חייהם. נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השטן, כתב המשורר חיים נחמן ביאליק, וזה נכון כאשר מדובר בילדים פלסטינים קורבנות הכיבוש הישראלי, וזה נכון לילדים בטולוז, קורבנותיו של מוחמד מראח.

הרוצח מטולוז, אילו נותר בחיים, היה עומד לדין ונענש בחומרה המתחייבת ממעשה הזוועה. מול הדומה בין הרוצח מטולוז לפשעי הכיבוש הישראלי,  ניצב הבדל תהומי בין צרפת לישראל. ראו איך ההנהגה הצרפתית הגיבה. כאיש אחד גינו את המעשה, כל בתי הספר בצרפת עמדו דקת דומיה  לזכרם של הנרצחים, הנשיא וראשי הממשל השתתפו בטקסי זיכרון. שר החוץ הצרפתי בא להלוויה בירושלים. האם ראיתם פעם שר ישראלי, שלא לדבר על ראש ממשלה ונשיא,  שהשתתפו בהלוויה של ילדה או ילד פלסטינים שנהרגו מאש הצבא, משטרה ומתנחלים?

סגן נשיא הפדרציה של ארגונים יהודים בצרפת, אמר בראיון לתחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל כי בנו "עלה" (זה הביטוי שלו, לכן המירכאות) לישראל ומתגורר באחת ההתנחלויות. אשתו חששה שמא ישראל והשטחים הכבושים אינם מקום בטוח. והנה מתברר, כך אותו עסקן, כי דווקא צרפת אינה בטוחה ליהודים. המוטיב הזה, ישראל כמקום בטוח ליהודים, הוא חלק ממנטרה שראשי הממשל והתנועה הציונית חוזרים עליה מעת לעת, והרצח בטולוז שימש עילה לנתניהו ואחרים לחזור על המנטרה.

ולא היא. ישראל היא המקום הפחות בטוח ליהודים בעולם. מספר היהודים שנהרגו בישראל ממלחמות, הוא עצום ורב. וכאילו לא די בדם שכבר נשפך, מכין ראש הממשלה את דעת הקהל למלחמה נוספת עם איראן, שעלולה להיות הנוראה מכולן. אין היום קהילה יהודית בעולם שחיי היהודים בה עומדים בסכנה קיומית, להוציא את יהודי איראן, שהסכנה הנשקפת להם מקורה בהתקפה צבאית של ישראל נגד איראן.

ממשלה שודדת את אזרחיה

האזרחים הבדואים בישראל הם הקבוצה המופלית ביותר מבין אזרחי ישראל. בנוסף לאפליה בכל השירותים להם זכאים אזרחים, חינוך, בריאות, שיכון, תעסוקה, המדינה חומסת את רכושם הקרקעי. מאז תום מלחמת 1948, מלחמת העצמאות בשמה הרשמי, עושות כל הממשלות מאמצים לנשל את הבדואים מאדמותיהם ולהעבירן לבעלות יהודית. חלק מהבדואים גורשו מישראל תוך כדי המלחמה לירדן ומצרים, ואלה שנותרו בישראל, חלקם גרים בעיירות דמויי גטאות, ואחרים מנסים להיאחז באדמותיהם בכפרים שלא מוכרים על ידי השלטון ולכן אין בהם חשמל ומים.

נורי  אלעוקבי הוא יו"ר האגודה לסיוע והגנה על זכויות הבדואים בישראל. במשך שנים הוא נאבק לשוויון זכויות ולהחזרת האדמות לבעליהן. שבט אלעוקבי הוא אחד הקורבנות למדיניות הנישול והגירוש של השלטון הישראלי, שלא בוחל בשיטות הונאה ורמייה לסילוק הבדואים מאדמותיהם. בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת קיבלו ראשי השבט הוראה מהצבא לפנות את יישובם לתקופה של שישה חודשים. יש בידי נורי מכתב מהמושל הצבאי המבטיח כי כעבור שישה חודשים יורשו לשוב  לבתיהם. מאז עברו 60 שנים, והשבט עדיין חי בתנאי מצוקה במקום אליו גורשו.  בתמימותם האמינו להבטחות ולמעשה הולכו שולל.

נורי ועוד 16 מבני שבט אלעוקבי החליטו לתבוע את החזרת אדמותיהם באמצעות תביעה משפטית. נורי וחבריו, בסיוע עורכי דינם מיכאל ספרד ורדואן אבו ערערה, באו מוכנים למשפט. הם הוכיחו באמצעות מומחים כי הבדואים הוכרו כבעלי הקרקעות מאות בשנים עוד מימי השלטון העותומני וכך גם בימי השלטון הבריטי שבא אחריו. גם מוסדות היהודים בתקופת המנדט הבריטי הכירו בבעלות הבדואים על אדמותיהם, והראייה, שקנו קרקעות מהבדואים עליהן הוקמו קיבוצים. ואם לא די בכל אלה, נורי היה מצויד גם בניירות טאבו שהוכיחו את הבעלות על הקרקע. הכול לשווא. שופטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, שרה דברת, בפניה התנהל המשפט, הוציאה בימים אלה מתחת ידיה פסק דין הדוחה את תביעת אלעוקבי ומגבה את השוד הממשלתי.

זהו פסק דין של סוכנת ממשלתית שמוכיח שוב כי יש סתירה בלתי ניתנת לגישור בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, שהיהודית קודמת לדמוקרטיה ולכן מדינת ישראל אינה דמוקרטית.

הפרשה הכאובה של נישול וגירוש הבדואים מאדמותיהם ומסירתן ליהודים, מזכירה לי, כפליט מגרמניה נאצית, את שוד הרכוש היהודי והעברתו לידיים גרמניות. אני כבר שומע את זעקת הפטריוטים בעיני עצמם, "איך אתה יכול להשוות?" התשובה פשוטה: אני יכול, במינון ובהקשר נכונים, כי משפחתי נפלה קורבן לאותו אורח מחשבה לאומני של עם אדונים בעל זכויות יתר. האם פירוש הדבר ששם וכאן זה זהה אחד לאחד? בוודאי שלא. שאם כך היה  לא הייתי יכול לפרסם טור זה. השאלה  שאין לי עליה תשובה,  כמה זמן עוד נותר לי ושכמותי לפרסם ביקורת על גופי הממשל, נוכח המגמות האנטי דמוקרטיות של הימין השולט כיום בישראל.

יהודי שלם, יהודי חלקי

א.ב. יהושע הוא סופר בעל מוניטין שזכה בפרס ישראל. גם מחוץ לישראל הוא מוכר בקרב קוראי ספרות, משום שספריו תורגמו למספר שפות. מעת לעת יש לו יציאות מעט מוזרות. בהרצאה שנשא לאחרונה, אמר שהשואה היא גם כישלון של העם היהודי משום שלא צפה אותה. הוא ערך השוואה בין צרפת, שמנתחת את כיבושה בידי גרמניה ככישלון צרפתי לבין העם היהודי,  "מעולם לא שמעתי את היהודים מנתחים את השואה ככישלון של העם היהודי שלא צפה אותה".  ("הארץ" 18 במרץ 2012). לדבריו ב-2000 שנות גלות דלקו כל המנורות האדומות, אבל העם היהודי לא הבין מה מצפה לו ולא התכונן.

עם כל הכבוד, אלו דברי הבל. בכך מצטרף א.ב.יהושע לקבוצה נקלית המטילה את אשמת השואה גם על היהודים משום שלא התכוננו כיאות, כפי שצרפת לא התכוננה כראוי לפלישה הגרמנית. איזו איוולת. מי היה יכול לצפות את מחנה ההשמדה אושוויץ? את רצח מיליון ילדים בשיטות תעשייתיות? לא היהודים, לא הצוענים,  לא אנשי הרוח ולא פוליטיקאים, איש לא צפה פשעים כאלה נגד האנושות. גם מי שהיגרו מגרמניה בשנות ה-30, יהודים ולא יהודים, סברו שמדובר ברוח רעה בת חלוף שתחזירם במהרה הביתה. המשורר היהודי-נוצרי גרמני היינריך היינה, בן המחצית הראשונה של המאה ה-19,  אמר שבמקום ששורפים ספרים ישרפו בני אדם, אבל גם הוא לא שיער כי השריפה תגיע למימדים של עקירת עמים שלמים מהנוף האנושי. היהודים לא נושאים באשמה כלשהי לשואה.  יהודי גרמניה, פולין, צרפת או הולנד לא יכלו לצפות ולהתכונן למחנות ההשמדה, לתעשיית המוות.

לפי א.ב.יהושע היהודים מתחלקים לשלמים וחלקיים.  יהודי שלם הוא  יהודי שחי בישראל ויהודי חלקי הוא יהודי שחי מחוץ לישראל. יהושע מעיד על עצמו כ"יהודי שלם". מעבר להיבט הגיאוגרפי יהושע לא פירט מה הם הנתונים שמצדיקים הענקת התואר "יהודי שלם".  לפי התיוג של א.ב. יהושע, הרב הגזען מאיר כהנא היה יהודי חלקי כאשר חי בארה"ב והפך להיות יהודי שלם עם הגירתו לישראל. ואילו פרופסור אלברט אינשטיין, שבן גוריון הציע לו את תפקיד נשיא מדינת ישראל,  נשאר יהודי חלקי שהרי סירב להצעה. ואולי דווקא היהודי החלקי הזה,  הבין כבר אז, בשנות ה-50 של המאה הקודמת,  שלפציפיסט שוחר שלום וזכויות אדם, אין מה לחפש במדינה המעלה על נס את פולחן הכוח והצבאיות. לו יהי חלקי עם יהודים חלקיים כאלה.

תגובות
נושאים: מאמרים

22 תגובות

  1. ק.א. הגיב:

    במשטר הביבי-אובמה משרטטים בדם את מפת המזרח התיכון ואפריקה. מפילים משטרים, מציתים מהפכות, מדליקים חיסולים, מפרקים מדינות לגורמים, אחת אחרי השניה, עוד מעט הם מפרקים את סוריה ואח"כ את טורקיה כשהם דוחפים אותן לעימות, האימפריה עובדת בסבלנות ועקביות בכוון חיסולי חסר מעצורים. מה אתה מטריד אותם עכשיו בענינים פעוטים כ"כ גדעון? הם עסוקים נורא בחמ"ל שלהם ואין להם זמן לזה. באמת קצת התחשבות.

    • הנרי הגיב:

      מדהים, אין הגיון בין מה שכתוב למה שאתה עונה עליו.. באמת שלטון ביבי- אובמה ? רציני המהפכות של העולם הערבי שגבו עד היום כ 72000 קורבנות כשרות לביבי- אובמה?
      האים הנשיא הכי לא מפרגן שהיה לאמריקה בנושא ישראל יצר קואלציה עם בינימין נתיהו ומיישם תוכנית שידועה רק לך בעולם בכדי לשרטט בדם את מפות אפריקה והמזרח התיכון ? אמיתית מה שקורה בגבולנו הדרומי עם מצרים הוא "תוכנית-על" של ביבי? אלג'ריה? לוב? סודאן ? סוריה ? ירדן ? דובאי? קטאר ? באמת ? ביבי ? עם אובאמה.., ידידי את קצת מזכיר את זכויות האדם של האו"ם

      • ק.א. הגיב:

        כשתבין שרוב מה שאתה רואה ב"חדשות" בטלויזיה שלך זה בעצם תשדיר פרסומת אחד גדול תדע על מה אני מדבר. אם אתה חושב שבעלבתים של העולם לא מעורבים (עמוק) בכיוון שהעולם צועד אליו אתה נאיבי ביותר. איך אתה חושב שהם נהיו אמפריה? מעבודה קשה?

        • הנרי הגיב:

          שנית המון מילים ״מורכבות״ מעט מאוד הגיון אפס אמת
          ישראל – אימפריה קולוניאליסטית ? באמת ? וואו אני גר כאן 33 שנה ולא זיהיתי את זה!!! מתברר גם שמגוון רחב מאוד של החברים/ נכרים/ משפחה שלי גם לא ידענו שאנחנו אימפריה ובשילוב של ארצות הברית אנחנו בעצם אלו שעי
          שיערערו את המזרח התיכון
          לא תמים ולא נאבי טעתה יודע מה גם לא מטומטם

  2. אשר פרוליך הגיב:

    לא יאומן !!!.הכותב ירד מהפסים לגמרי. הרוצח בטולוז צילם את הקורבנות בזמן הרצח,וגם הצהיר שהוא לא רוצה להתאבד כי הוא אוהב לראות את המוות של קורבנותיו.הוא גם דאג לעשות סיבוב ולהכניס כדור במצח הילדה ,בדם קר ואפילו בכיף סאדיסתי .איך הכותב משווה ל"הרג ילדים בעזה"?
    האם הכותב לא מתבייש? לא רועדת ידו כשכותב דברי טירוף כאלה? .אני מוחה על מערכת הגדה
    השמאלית המאפשרת פרסום מאמרים חולניים כאלה.יש גבול ל"חופש הדיבור" המזויף והחולני.

    • דני הגיב:

      אשר, אני מסכים איתך, אבל הנה נקודה למחשבה שאולי תעזור לך (עזרה לי) להבין את גדעון. איך לא רועדת ידו של טייס חיל האוויר כשהוא משגר טיל לתוך שכונה צפופת אוכלוסין במטרה להרוג מחבל, מתוך ידיעה שבסיכוי לא רע ייפגעו חפים מפשע, כנראה גם ילדים. או שהוא שטוף פרופגנדה עד כדי כך שהאיזור במח שאחראי על הרעד ביד כבר לא מתפקד, או שהוא מאמין שבאמת אין ברירה (והרי תמיד יש ברירה), וחייבים לבצע את הפקודה. גם גדעון, משגר מילים נפיצות לאיזור צפוף אוכלוסין. והכי חשוש שנזכור ש פס"ח = פשטות, סבלנות וחמלה. חג שמח.

      • ע.ג. הגיב:

        נסביר לך אם הצנזור לא יחתוך – לא רק שהיד לא רועדת אלא שהוא עושה את זה בתחושה שהוא מציל חיים. אם הוא לא ירה אז בודאות ולא כסיכוי יהרגו אזרחים יהודים רבים ע"י אותו פושע מלחמה שכדי להרוג אותו הוא יורה את הטיל. בשאלה האם צריך למות בנו או שכנו של פושע מלחמה פלשתיני או בנו או שכנו של הטיס התשובה ברורה לגמרי מה עוד שהירי יכול להמנע אם פושע המלחמה הפלשתיני יפסיק לבצע פשעי מלחמה.

        • דני הגיב:

          בוא אגלה לך סוד … התמונה היא לא תמיד שחורה או לבנה, ויש הרבה גווני אפור. לפעמים זה לא ברור שהוא מציל חיים. ומה זה אומר על מצבינו, אם כדי להציל חיים של אדם חף מפשע אחד אנחנו פוגעים בחיים של חף מפשע אחר. אני מסכים עם מה שכתבת, אבל זאת כביסה שמכבסים בפעם המיליון, ירד ממנה הצבע, ונשאר רק אדום. אולי מחשבה רעננה תזיז משהו לכיוון אחר? תן לזה צ'אנס, אולי זה יעבוד. שפע ברכות!

  3. שום בצל הגיב:

    השוואה לא מתבקשת.

    מעזה נורו טילים, מתוך בתים של אנשים, על מנת לגרור את ישראל (הלוחמנית, יש לציין) ולהעצים את מס' הקורבנות למטרות פוליטיות – כן כן, הציניות של הרוע (של החמאס).
    ישראל לא קוראת לרצח – אף פעם לא. מראח וחבריו קוראים לרצח יהודים – לעולם כן.
    וידוא הריגה הוא עלילת דם שמעולם לא התרחשה. תיכף תאמר שהוא לקח את דמה להכין מצות.
    לגבי הבדואים – יש ביניהם המקופחים – אין ספק, אבל ישראל ענייה באדמות – לא יכולה להשיב להם את מלוא זכותם. לגבי א.ב. יהושע – צודק (למעט הקטע עם פולחן הכוח).

    • ג'מאל עאשור הגיב:

      אין מקום ואסור להשוות בין הרצח המתועב בטלוז לבין הרג ילדים חפים מפשע בעזה כי אם אתה עושה השוואה אתה בעצם מצדיק את הרג על הרג בלא מודע .עלינו לגנות בחריפות כל רצח וכל הרג. עלינו לגנות את הרג או רצח הצעירים והילדים במקומות שונים בעולם – הילדים היהודים שנרצחו בטולוז, והילדים הנורבגים שנרצחו בידי גזען באוסלו לפני שנה, והילדים הסורים קרבנות הקטל הבלתי פוסק בסוריה, והילדים הישראלים בשדרות ו…כן, גם הילדים הפלסטינים בעזה. ישראל נעלבת מההשואה ומבקשת התנצלות. איך אפשר להשוות, איך אפשר? כך חבריי המגיבים "הנעלבים" כי הם טוענים ומאמינים שעם ישראל בדמותה של ממשלת וצבא ישראל אף פעם לא הורגים ילדים בכוונה

      • הנרי הגיב:

        ילדים נהרגים, אין דבר עצוב ומדכא יותר מזה ואני מניח שלא יהיה
        אבל באותה נשימה מדינת ישראל לא רוצחת ילדים! לא רק בגלל שאני תמים ונאבי אלה בגלל שאני מילואמניק ואבא ואין פקודה בעולם שיכולה להביא אותי לרצוח ילד, פלסטינאי, יהודי,ערבי ,דרוזי אותו דבר
        ואנ ייכול להעיד על חבריי וקרוביי שחשים אותו דבר
        האים אתה יכול לבעיד על בני כפרך ? האים אתה יכול להעיד על בני עמך שאותה תפיסה קיימת?

  4. "צדק" לכל הגיב:

    "תג מחיר" שפוגע בחפים מקובל כי הונהג ע"י השופטים.
    כליאת אב גורמת נכות נפשית כרונית לילדיו לכל ימי חייהם, זאת תוצאה טבעית של התערערות האמון בסמכות החנוכית ההורית בשלב שבו האמון בהורה הנו קריטי להתפתחות נפשית תקינה. לפי בלוג "הפקטור המשפטי של עו"ד יוסי דר" בדהמרקר קפה ביום 09.03.12, אפילו ההודאה באשמה כשלעצמה פוגעת בילדים. כליאת בן מערערת את הבריאות של הוריו הקשישים, עקב סבלם, ומקצרת את ימיהם (לא ממש רצח שלהם, אבל..). פגיעות יומיומיות אלה בחפים (לא בגלל שהם משתיכים לגזעו של המורשע אלא "רק" בגלל השתיכותם למשפחתו) מוכתבות ע"י השופטים בגלל העדפת טובת הכלל, מיניה וביה השופטים גם מכתיבים לכולנו את העקרון המוסרי: פגיעה בחפים יכולה להיות מוצדקת, ואמנם איש איננו מערער על פסקי דין שכאלה, משמע שכולם מקבלים את העקרון הזה. אני לא מוצא הצדקה מוסרית להאשמת אותם בני נער שגובים "תג מחיר" משום שהם מממשים עקרון מוסרי שהתקבל על דעת כולם (אלא אני מתריע שהם פועלים בחסר סמכות ועלולים להזיק לכלל).

  5. בן שמואל הגיב:

    לאשר פרוליך: גדעון ספירו לא ירד מהפסים. הוא כותב אמיץ שמעמיד מראה מול צביעותה של החברה הישראלית. בדיוק בשביל מאמרים חשובים כאלה, שהתקשורת הממוסדת לא תיתן להם ביטוי, קיים אתר כמו הגדה השמאלית. ספירו מגבה את דבריו בעובדות מוצקות, טבח גולדשטיין, רצח הילדה עביר עראמין והילדה אימאן אל המס ועוד, .

  6. אשר פרוליך הגיב:

    פרויד הסביר שלכל אדם (ולכל תא חי)יש דחף לחיים EROS ודחף למוותTANATHOS .ההבדל העצום בין דחפים אלה לא מובן על ידי הכותב ואצלו הכל אותו דבר.צער רב צריך להיות בזמן מלחמות על קורבנות חפים מפשע,אבל ההשוואות של הכותב ראויות לגינוי חריף ביותר,כשהוא מערבב בין דברים ונסיבות ומשתמש ב"חשבונאות" של המוות כדי לבלבל את קוראיו,מבלי להבחין בעובדות.יש כאן בעייה פסיכולוגית קשה או גרוע מזה,חוסר תמימות מכוונת ומודעת.

  7. טרורולוג הגיב:

    טרור רצחני "הומניסטי" מנצח בסיוע ארגוני שמאל, ב 6 שלבים- א
    שלב א. ארגוני טרור מוסלמיים, בכוונה להשיג חופש פעולה לכוחותיהם ע"י דה-לגיטימציה של הלחימה נגד טרור, משתדלים לגרות את המדיה בעולם להציג שוב ושוב את פעולות הלחימה בטרור כאילו הן פשעי מלחמה.
    שלב ב. ארגוני שמאל משכנעים את דעת הקהל בעולם שהרג של חפים מפשע בשמשם "מגן חי" הוא פשעו של מי שהרגם ולא של מי שירה מאחורי גבם.
    שלב ג. ארגוני טרור מוסלמיים, בהיותם מודעים לדעת הקהל שכבר עוצבה כך שתאשים את הצד שהורג ב"מגן חי", רוצים בהרג מסוג זה ויורים דוקא מתוך אוכלוסייה אזרחית.

  8. אשר פרוליך הגיב:

    לבן שמואל:
    צר לי לא להסכים.לא די בלהיות אמיץ.צריך גם להיות שפוי או לפחות שקול.אינני מקבל את העקרון של "חופש מוחלט".כדוגמה,אסור לאפשר לנאצים להפגין או לכתוב בפומבי,כנ"ל למסיתים לגזענות.לא כל כל הגבלה היא פגיעה בדמוקרטיה,להיפך.הטענה שלי לכותב היא שבאופן מאוד מתוחכם ומלומד,בחצאי אמיתות וברטוריקה דמגוגית מנסה לערוך השוואות מכוונות תמיד לשלילת כל דבר הקשור לישראל.ביקורת זה טוב,דמגוגיה זה רע,ולפעמים הגבולות מתטשטשים.

  9. בן שמואל הגיב:

    לאשר פרוליך:

    אתה וכמותך,מנסים להלבין את פשעי הכיבוש, בהם הריגתם/רציחתם של קרוב לאלפיים ילדים פלסטינים, בחלקם תינוקות ועוברים בבטן אימן, בנימוק הילדותי "זה לא היה בכוונה". זו טענת סרק. מרגע שממשלת ישראל וצבאה החליטו בראש צלול על החזקת עם שלם תחת טרור הכיבוש, הם החליטו באותה שנייה בדיוק על הריגת הילדים בכוונה תחילה, כי אין כיבוש נאור.

  10. אשר פרוליך הגיב:

    לבן שמואל: החשבונאות שלך לקוייה.אם אתה טוען שהריגת הילדים בעזה הייתה מכוונת,ובוצעו שם וידואי הריגה של פצועים אתה משקר ביודעין.הרצח בטולוז היה מעשה סאדיסטי של מטורף שרצח ילדים מטווח קרוב וצילם את מותם.הרקע להרג הילדים בעזה שונה לחלוטין.ארגוני הטרור שם מיקמו מפקדות בתוך בתים של אזרחים בכוונה כדי שיפגעו ולאחר מכן לנצל זאת כ"פשע מלחמה".אתה לא יכול לרמות את העובדות.השלטון בעזה מכריז מדי יום על חיסול מדינת ישראל ומתארגן לכך.איך אתה יכול להתעלם מכל כך עובדות ולסובב את האמת על ראושה?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      אשר, חזרת על אותן מנטרות ישנות … אבל מה בדבר תגובה ל "אין כיבוש נאור". האם נראה לך הגיוני מצב שבו חיים שכנים זה לצד זה, שניהם בני אדם (נניח בחברון), ועל שניהם חל חוק אחר. הבחירה של איזה חוק חל על מי היא אך ורק על בסיס גזע. ימין, או שמאל, זה באמת לא משנה את העובדה שכיבוש, מעצם הפרדתו את האנשים על בסיס גזעני, הוא אינו נאור ומביא בסופו של דבר לריקבון החברה הכובשת. איזה עוד מדינה בעולם כיום מחילה חוקים שונים על אנשים שונים לפי בסיס גזעי? זה לא קיים בשום מקום.

      • דוד עציון הגיב:

        אין כיבוש נאור, צריך שיסתיים.
        זה לא נותן לגיטימציה לאף אחד, כולל לא מי שתחת כיבוש, לעסוק בטרור ולפשוע פשעי מלחמה. הרוצח מטולוז אפילו לא היה תחת כיבוש

  11. בן שמואל הגיב:

    לאשר פרוליך: אתה חוזר כמו תוכי אחרי הודעות דובר צה"ל בענין מיקום מפקדות של הארגונים הפלסטינים. עזה, המקום הצפוף בעולם, וכי איפה ימקמו את מפקדותיהם? גם הצבא הישראלי ממקם את מפקדותיו בקרב אוכלוסיה אזרחית. ראה המטכ"ל בתל אביב. האם זה מתיר לפגוע בגן ילדים שנמצא על יד הקריה? אתה מתעכב על צד הטכני של הרצח, ירה בקורבנותיו מקרוב, צילם בשעת המעשה. כאילו בצבא הכיבוש היישראלי אין בדובר צה"ל יחידת הסרטה המתלווה לפעולות הצבא ומצלמת, שלא לדבר על המטוסים שמצלמים כל פגיעת טיל. האכזריות טבועה בכיבוש.

  12. הצד שאתה מזדהה איתו רוצח אזרחים ללא התחשבות הגיב:

    במיקומם של מתקנים צבאיים בסביבה.

    באיזה מתקנים ניסו מושאי הזדהותך לפגוע כשהם רצחו את ילדי משפחת אוחיון ואת אימם שניסתה להגן עליהם בקיבוץ מצר (בתוך הקו הירוק)? או כאשר הם רצו את הילדים באוטובוס מס' 1 בירושלים שחזרו מתפילה בכותל?

    כניראה השתבשו אצלך כמה וכמה קואורדינטות פוליטיות-מוסריות.

הגיבו לדוד עציון

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים