הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-24 באפריל, 2012 37 תגובות

עדיין לא למדו את הלקח

זה עתה ציינה ישראל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. אני יליד גרמניה, בה נולדו גם הוריי, סביי וסבותיי ועוד כמה דורות לאחור.  שלטונה הרודני של גרמניה אילץ אותי ואת משפחתי להגר בדקה ה-90, מרץ 1939, חמישה חודשים בטרם פרצה מלחמת העולם השנייה, ומצאנו מקלט בפלשתינה המנדטורית תחת השלטון הבריטי.  מכאן יובן שזהו יום בעל משמעות עבורי. רק חבל שהנהגת המדינה ואנוכי לא משדרים על אותו תדר. דפוסי טקסי יום הזיכרון חוזרים על עצמם מדי שנה, ובהתאם גם ביקורתי, שהיא במידה רבה חזרה על עיקרי  הדברים שנכתבו בשנים עברו.

יום הזיכרון נפתח בעצרת מרכזית ברחבת "יד ושם" בנוכחות כל צמרת המדינה: הנשיא, ראש הממשלה, שרים, ראשי הצבא, המשטרה,  שופטי בית המשפט העליון, חברי כנסת, הרבנים הראשיים ויש גם מספר מוגבל של ניצולי שואה שסוננו בקפדנות על ידי השב"כ והמשטרה, כאלה שלא יקלקלו את ההצגה בקריאות ביניים.

העצרת מחולקת לשני חלקים. הראשון, שלב הדברת והנאומים של נשיא המדינה וראש הממשלה. החלק השני הוא הדלקת שש משואות על ידי שישה ניצולים לזכר ששת מיליוני הנרצחים (על המספר הזה יש מחלוקת בין מומחים, אבל הוא התקבע בתודעה הלאומית והבינלאומית). טקס פתיחת יום הזיכרון משודר בשידור ישיר על ידי כל ערוצי הרדיו והטלוויזיה.

נשיא המדינה, ובעיקר ראש הממשלה, ניצלו היטב את הבמה הבלעדית שניתנה להם, וגייסו את השואה לסדר היום הפוליטי שלהם. בנימין נתניהו הקדיש את רוב נאומו לפצצה האיראנית, הפחיד את כולנו שאנו עומדים בפני סכנת שואה חדשה, והלקח שלו מהשואה הוא שעתה יש מדינת ישראל חזקה ומצוידת היטב, רמז שישראל יכולה לגרום לשואה לאיראנים. מדברי נתניהו ניתן היה להסיק שמטוסי ישראל עומדים חמושים מוכנים להמראה להפציץ את איראן. ואכן הרמטכ"ל בני גנץ, אישר כעבור מספר ימים בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" (22 באפריל 2012) כי צה"ל מוכן ומזומן להכות באיראן. רק מחכים לפקודה.  בקהל לא היה מי שיפריע בקריאת ביניים, היי, נתניהו, לישראל נשק גרעיני, לאיראן אין (עדיין), מי כאן המסוכן?

גיוס השואה כגורם מסייע להצדקת עמדות פוליטיות אינו חדש. הדבר נעשה לרוחב המפה הפוליטית. השאלה העומדת למבחן היא, לאלו מטרות מגויסת השואה? ממשלות ישראל גייסו את השואה למטרות נלוזות כמו הצדקת הכיבוש ושלילת זכויות אדם ממיליוני בני העם הפלסטיני, לסתימת פיות המבקרים את ישראל, להקמת מערכת ענפה של ייצור נשק השמדה המונית – אטומי, ביולוגי וכימי, לפולחן הכוח והצבאיות, לשנאת הזר, למדיניות גזענית, למימון נדיב מחו"ל (דוגמה אחרונה, מימון גרמני לצוללת נושאת טילים גרעיניים), למלחמות מיותרות, לפשעי מלחמה ועוד מטרות מקטגוריה זו. בחסות השואה מותר לישראל מה שאסור לאחרים.

גם אני נעזר בשואה כעוגן לעמדותיי. ההבדל ביני לבין הממשלה ותומכיה הוא, שאני עושה זאת למטרות ראויות שהן ליבת הלקחים שיש להפיק מהשואה, כמו: מאבק בגזענות, שמירה קפדנית על משטר דמוקרטי, שוויון וכיבוד זכויות אדם לכל הנברא בצלם, התנגדות לשליטה של עם אחד במשנהו, מאבק ללא פשרות בכל הפרות זכויות האדם שהכיבוש הישראלי גורם להן, מתן מקלט לפליטים כאות וסימן שלא שכחתי כי גם אני פליט ובן לעם של פליטים, איסור יצוא נשק למשטרי עריצות, פרוק ישראל מנשקה הגרעיני, כימי וביולוגי במסגרת מזרח תיכון חופשי מנשק השמדה המונית ועוד כיוצא באלה עקרונות יפים הכתובים בהצהרה העולמית לזכויות אדם, שהתקבלה באו"ם ב-1948 כאחד הלקחים מהשואה.

לכל אורך הטקס ניצבה על הבמה יחידה צבאית חמושה של צנחנים, שקרוב לוודאי נלקחה ממשימות הדיכוי והכיבוש בשטחים הכבושים. איש במערכת השלטונית, גם לא אנשי "יד ושם", לא מצאו טעם לפגם שבטקס זיכרון למי שסבלו מצבא כיבוש, ימלא צבא כיבוש אחר תפקיד כה מרכזי. עם כל ההבדלים בין צבא כיבוש למשנהו, יש מכנה אחד משותף לכל צבאות הכיבוש: הפרות זכויות אדם.

החלק השני של הטקס, הדלקת המשואות על ידי שישה ניצולי שואה ריגש אותי עד דמעות. כל אחד מהשישה נושא עימו את משא התלאות והייסורים של מי ששרדו את תופת מחנות ההשמדה, האריכו ימים, בנו משפחות ותרמו לחברה כל אחד בתחומו.

יחד עם זאת אינני שוכח את יחסה המתנכר של ממשלת ישראל אל 40 אלף ניצולי שואה שחיים בתנאי מצוקה קשים, לעתים מגיעים עד פת לחם. בשמם של הקורבנות קיבלה ממשלת ישראל מיליארדים, אבל ידה קמוצה כאשר צריך לסייע לניצולים שכלכלית נשארו מאחור.

קולונל הכיבוש

סגן אלוף שלום אייזנר, סמח"ט חטיבת הבקעה בשטחים הכבושים, נצפה בכל העולם חובט עם רובהו בברוטליות בפניו של צעיר דני, חבר בתנועת הסולידריות הבינלאומית, שמעוצמת המכה הופל ארצה ונזקק למספר תפרים בפניו.

אייזנר לא לקח בחשבון שיש מסרטה במקום שצילמה את האירוע. הצילום הוכיח כי לא הייתה שום עילה למעשהו הנפשע. הצעיר הדני עמד נינוח, ידיו צמודות לגוף, לא היה חמוש ולא נשקפה ממנו כל סכנה לחייו של הקצין הישראלי.

לאור אכזריות המעשה נגד אזרח שוחר טוב, לא הייתה לראשי הצבא ברירה אלא להסתייג מהמעשה ולנקוט בצעדי ענישה מתונים נגד הקצין המכה. הוא לא גורש מהצבא. דובר הצבא, הרמטכ"ל ושר הביטחון חזרו על המנטרה ש"התנהגות הקצין היא חריגה ועומדת בניגוד לרוח וערכי צה"ל". על כך אפשר לומר "בולשיט". מה שעשה אייזנר, עושים חיילי הכיבוש מדי יום לפלסטינים, אלא שבמרבית המקרים אין נוכחות של מצלמה. התנהגותו הפראית של אייזנר מבטאת את רוח צבא הכיבוש. היומרה של דובר הצבא וצבא כתביו בעיתונות הממוסדת, כאילו מדובר בצבא כיבוש בעל קודים "מוסריים", הינה רמייה עצמית והולכת שולל של קוראיהם וצופיהם.

זאת אף זאת: התנהגות הקצין גם עולה בקנה אחד עם המחנה ממנו הוא בא. מדובר בקצין חובש כיפה סרוגה, בוגר ישיבת מרכז הרב, מוסד מרכזי של הציונות  הדתית, יצרן ויצואן מוביל של גזענות ולאומנות. לא במקרה הכותבים ממחנה המתנחלים הצדיקו את אייזנר וגינו את הרמטכ"ל על הסתייגותו. כאשר הצבא והמתנחלים מתנכלים ומכים אנשי שמאל, השמחה שרויה במעונם. יש מתנחלים שלא מסתפקים באלימות נוסח אייזנר, והם דורשים הפעלת נשק חם על מנת להרוג במפגיני השמאל. הצבא משתף פעולה ומפגינים נגד הכיבוש שילמו בחייהם.

עוד מספר מלים על גינתר גראס

בטורי הקודם נכלל פרק על הסופר הגרמני חתן פרס נובל גינתר גראס. חרגתי מהתזמורת הלאומית שבגין ביקורת אחת על ישראל הפך גראס לאנטישמי, נאצי וכמובן הוציאו מהנפתלין את היותו חייל בוואפן אס אס. באחת, נשכחו לו קרוב ל-70 שנות פעילות אנטי פשיסטית ואנטי נאצית.

כפי שציינתי בטורי, הוא גוייס בגיל 17, סמוך לסיום המלחמה, כשגרמניה הייתה כבר על סף כניעה, ושירותו הצבאי הסתכם במספר חודשים, בהם לדבריו לא ירה ולו ירייה אחת. הבה נתעלם לרגע מנתונים אלו, ונקדיש  מספר מלים לוואפן אס אס.

מדובר ביחידת עלית של הצבא הגרמני. נער גרמני בגרמניה הנאצית, שהיה נתון לשטיפת מוח בתנועת הנוער ההיטלראית, בבית הספר, בבית, חשוף לאמצעי התקשורת שכולם תחת פיקוח חמור של המשטר, כל אלה מטפטפים ללא הפסק על החשיבות של השרות בכוחות המזוינים ובראש ובראשונה ביחידות העלית, הכבוד למדים, כל זאת יוצר אצל הצעיר את הדחף להימנות עם הטובים ביותר. הנער גינתר גראס חווה כל זאת.

אנחנו בישראל מכירים את התופעה של צעירים שיעשו כל מאמץ להיות ביחידות עלית כמו סיירת מטכ"ל, שייטת 13, סיירת הצנחנים וכיוצא באלה יחידות. התופעה של ישראלים צעירים בתיכון, שמוכנים לשלם אלפי שקלים בקורסי הכנה כדי לעמוד במבחני הכניסה ליחידות המובחרות, אופיינית למדינה בה הצבא ממלא תפקיד מרכזי בניהולה.

גינתר גראס עבר שינוי תודעתי במעבר שבין הנער המגויס לאזרח במדינה דמוקרטית. מכאן חברותו במפלגה הסוציאל דמוקרטית, והתייצבותו מול כל ניסיון של ימין פשיסטי לחזור לחיים הפוליטיים. מעטים זוכרים כי גינתר גראס התנגד לאיחוד גרמניה לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי והעדיף שתי מדינות גרמניות דמוקרטיות, משום שחשש שמא מדינה גרמנית גדולה ומאוחדת תשוב ותסכן את אירופה.

יש עוד צדיקים בישראל

לפני מספר ימים השתתפתי בהפגנה מול הכניסה לבקו"ם, בתמיכה בשני סרבני גיוס, נועם גור ואלון גורמן, שמצפונם לא מרשה להם להיות חלק מצבא כיבוש השולל את חירותם של הפלסטינים. נועם כתבה בהצהרת הסירוב שלה "אני מסרבת לקחת חלק בצה"ל, כי אני מסרבת להצטרף לצבא שמאז הקמתו עסוק בשליטה בעם אחר, גזל, והטלת טרור על אוכלוסייה אזרחית הנמצאת תחת שליטתו" . אלון אמר בהצהרת הסירוב שלו:  "הסירוב שלי לשרת בצבא הישראלי, בנוסף להיותו סירוב לקחת חלק בכיבוש ובאפרטהייד, הוא פעולה של סולידריות עם חברינו הפלסטינים החיים תחת המשטר הישראלי, ונאבקים למען חירות, צדק ושוויון." נועם יושבת עתה בכלא בבידוד בגין סירובה ללבוש מדים. אלון נלקח לפסיכיאטר, וזה שיחרר אותו על סעיף 21 אף כי אלון הצהיר כי סירובו הינו פוליטי והוא מוכן לשבת בכלא. מה מניע את הצבא ליזום את שחרורו? הנה ספקולציה: נראה שמישהו בלשכת הגיוס הבחין כי מדובר בצעיר  נחוש, בעל תודעה פוליטית הומניסטית איתנה שיתסיס ויעורר ספקות אצל חיילים אחרים ולכן הלכו  בדרך הקלה של שחרור באמצעות קב"ן. עוד נקודת מפגש בין ישראל לגרמניה הנאצית: היחס אל סרבני גיוס לצבא כמי שזקוקים לטיפול מצד קב"ן (קצין בריאות נפש) שהרי זה לא נורמלי לא לרצות לשרת בצבא.

כל עוד יש צעירים כאלון ונועם, אולי לא הכל אבוד, ותהיה תקומה לישראל דמוקרטית ללא כיבוש ואפרטהייד.

לשחרר את מרדכי ואנונו

ב-21 באפריל ציינו מרדכי ואנונו וחבריו 8 שנים לשחרורו מכלא אשקלון, שהן גם 8 שנות הגבלות  האוסרות עליו לצאת מישראל, להיפגש עם זרים, בעיקר עיתונאים, להיכנס לשטחים ולהתקרב לשגרירויות. הוא שוחרר מהכלא הקטן אבל ממשיך להיות כלוא בכלא פתוח הקרוי ישראל. כל עוד לא יוכל מרדכי לחיות בארץ בה יבחר, הוא אינו אדם חופשי.

הטעון של השב"כ כאילו הוא מהווה עדיין סיכון  ביטחוני, הינו עלבון לשכל הישר. כל מה שידע מסר לסנדיי טיימס הלונדוני לפני 25 שנים. הסיבה האמיתית להגבלות היא, שואנונו עומד מאחורי מעשהו ואינו מביע חרטה. הוא יצא מהכלא לאחר 18 שנים, מהן 11 וחצי בבידוד,  שלם עם עצמו. השב"כ לא מסוגל לעכל זאת ומחדש את ההגבלות מדי שנה כנקמה על כך שואנונו סבור גם היום, שעשה בשעתו את הדבר הנכון כשמסר לעיתון האנגלי מידע על המתרחש מאחורי חומות הכור בדימונה. הוא מימש את העיקרון הדמוקרטי של זכות הציבור לדעת.

ישראל מבקשת מארה"ב לחוס על המרגל פולארד ולחון אותו אחרי 25 שנות כליאה ולאפשר לו לחיות מחוץ לארה"ב. ממשלת ישראל מגלה כלפי ואנונו אותו יחס נוקשה אותו היא מבקשת להסיר מפולארד. תראה ישראל דוגמה ותסיר מואנונו את ההגבלות או אז לפחות תוכל לבוא בדרישה לארה"ב עם ידיים נקיות.

לא רוצה בחורבנה של ישראל

קיים סוג מאוס של טענות המופנות כלפיי מטוקבקיסטים ימנים לפיהם אני אויב של מדינת ישראל, רוצה בפרוקה, תומך בהשמדתה ומבקש להמליך עלינו את הערבים.

נא רשמו לפניכם: אינני אויב של מדינת ישראל אלא לכל היותר אויבה של ממשלת ישראל. אינני רוצה בפרוקה והשמדתה, לזה דואגים הממשלה והמתנחלים, אני רוצה בסך הכל דבר מאד צנוע: להבטיח את קיומה של ישראל באמצעות סיום  הכיבוש והסכם שלום.

בביטאון אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה "פוסט  מורטם" כתבתי את הדברים הבאים: "כמי שרגיש לעוולות וקיפוח הן מבחינה סוציאלית והן מבחינה לאומית, הנני סבור כי הקמת מדינת ישראל הייתה אקט של צדק היסטורי לעם, שמידת הקיפוח והעוולה שהיו מנת חלקו לאורך ההיסטוריה, הן ללא אח ודוגמה. מי שמתכחש לצדק של עמו, אין לו כל זכות מוסרית להיאבק על צדקתם של אחרים". ("פוסט מורטם" 14.12.1972). במאמר ממנו לקוח הקטע הזה יש דברים שהיום לא הייתי חוזר עליהם או מנסחם אחרת, אבל מאחורי הקטע המצוטט לעיל אני עומד גם כיום. מדינת ישראל בגבולות הקו הירוק היא מימוש הצדק ההיסטורי. הבעיה היא, שבדרך לצדק שלנו, גרמנו עוול גדול לעם אחר, וכל עוד לא נכיר בכך ונרתם בכנות לתיקון העוול, בידיעה שלא הכל ניתן להחזיר לאחור, שהרי אז ניצור עוול חדש, מדורת הסכסוך תמשיך לבעור.

תגובות
נושאים: מאמרים

37 תגובות

  1. ע.ג. הגיב:

    למשל, הפלשתינים חתמו על הסכם בו התחיבו לשנות את האמנה שלהם. היא עדין כוללת התחיבות לחסול ישראל. הם רוצים מדינה לפלשתינים אבל מסרבים למדינה ליהודים והם עדין רוצחים יהודים בכל הזדמנות שיש להם. אף אחד חוץ מספירו ודומיו לא מספיק משוגע כדי להציב רצועת עזה מול גוש דן. אז כשהפלשתינים ירצו שלום לא יהיה כבוש. עד אז הם יסבלו. ולא אין הרבה ארועים כאלה כמו עם איזנר. כמעט לכל אדם שני באיו"ש יש מצלמת וידיאו מסוג כל שהוא ולמרות זאת הם מצליחים לספק רק תמונה כזו או שתים בשנה. המסקנה-זה מה שיש.

  2. דרור בל"ד הגיב:

    שחרור מתנגדי גיוס ע"י הליך פסיכיאטרי אינו עניין של מה בכך. עניין זה העסיק את העוסקים בו במדינה הציונית וכן את הסרבנים עוד בשנת 88 (אולי קודם, איני יודע – פרטים אצל ישי מנוחין) כאשר הצבא הציוני אילץ סרבני שטחים להוריד פרופיל נפשי או להשתחרר בגין הפרעה נפשית שהומצאה ע"י העוסקים בכך במסגרת הצבא. אני כיניתי זאת בגידת הפסיכיאטרים לאחר שאולצתי להפגש עם שלושה מהם, אחד אחרי השני, בתל השומר. לבסוף ערקתי מהצבא ונכנסתי לכלא (בפעם הרביעית) עקב אי הסכמתי ללכת לוועדה שתחתום על "ממצאי" הקצין.

  3. אני הגיב:

    עוד לא יצא לי להכיר אדם אשר מצטט את עצמו במאמרו…
    ולענייננו, אני אומרת- הלוואי! הלוואי וכולנו יכולנו להרשות לעצמנו להיות סרבני גיוס, הלוואי והייתי יכולה לומר לילדים שלי- אתם לא צריכים להתגייס לצבא. הלוואי והצבא שלנו היה יכול להניח את נשקו בצד ולאפשר לנערים ונערות לעשות דברים אחרים, שמחים יותר, בתקופה הנפלאה הזו בחייהם. הלוואי… אבל, כל עוד הצד השני אוחז בנשקו צמוד צמוד, לא מרפה, מאיים בלי הרף, מגדל את ילדיו על ברכי שנאת הציונים-אין ברירה.זה לא כולם- אבל זה מספיק בכדי שנאלץ לאחוז בנשקנו שלנו.

  4. טובה שיבר הגיב:

    איך מדינת ישראל בגבולות 1067 היא מימוש הצדק ההיסטורי?
    אם מדברים ללא הפסק על "הכיבוש" ותולים בו את כל תחלואיה של ישראל הרי שאם חושבים על כך מגיעים למסקנה שגם גבולות 67 הם גבולות "כיבוש" יען כי על פי החלטת האו"ם 181 -גבולות החלוקה – השטח שיועד למדינה היהודית היה מצומצם מגבולות 1967 ועל כן ג. ספירו אם הוא נאמן להשקפת עולמו (שאין לקבל כיבוש של שטחים השייכים לפלסטינים) אמור היה להגדיר את גבולות 1967 כגבולות "כיבוש" ולטעון בתוקף כי על ישראל להחזיר לאלתר את השטחים שנכבשו במלחמת 48.

    • מני הגיב:

      ימניים צדיקים מהאפיפיור. . .
      כשכל העולם כולל הפלסטינים הסכימו לגבולות 1967 באים היהודים
      הנצחיים ורוצים עוד. . . עוווד. . . הכוול. . . הכווווול. . . או לא כלווווום!!!
      שמעת, גדעון ספירו? אז תפנים. . .

      להקיא. . .

      • שמואל הגיב:

        כולל הפלסטינים?
        הם לא הגדירו את עצמם פלסטינים, אבל ערביי ארץ ישראל התנגדו בכל תוקף לתכנית החלוקה, ויום לאחר ההצבעה פתחו במלחמה על העם היהודי יחד עם כל צבאות ערב.

        סליחה על העובדות המבלבלות…

        • מני הגיב:

          כתבתי על הכרה בגבולות 1967 היום! הגנים
          היהודיים לא ניתנים לשינוי. . . אני מפסיק בזה
          לבזבז את זמני לריק. . .

          אללה ירחמו. . .

  5. אשר פרוליך הגיב:

    לגדעון :
    למה באתם לפלסטינה? למה לא למקום אחר?אולי תשאל את עצמך שאילה כזו? לגבי "שידור באותו תדר,לא הנהגת המדינה ואתה לא משדרים באותו תדר.הרוב הגדול,העצום של הישראלים לא משדרים בתדר שלך,כי התדר שלך מנותק מהמציאות כאן ומסביב.לי יש בקורת קשה על הנהגת המדינה,אבל אצלך זו לא ביקורת,זו עצימת עיניים וחזרה פעם אחרי פעם על אותם המנטרות:"שואה לאירנים",על פי דבריך והמנחה שלך מגרמניה.אם לגביך הקמת המדינה היה אקט של צדק היסטורי,תעשה הכל לשמור עליו,גם אם צריך להלחם נגד אלה שלא מקבלים את זה.

  6. רחל הגיב:

    מוזר שאדם כמוך מגן על גינטר גראס-די להבין ולקרא את תאור דמות היהודי פיינגולד בתוף הפח ואת השימוש במקורות נאציים בספרו הילוך הסרטן.טוענים שהקצוות מתחברים-לצערי זה נכון.

  7. עמי כהן הגיב:

    אהבתי את ההשוואה בין הוואפן אס אס ובין סיירת מטכ"ל. מידת הדיוק והמוסריות שבהשוואה זו הולמת את המאמר כולו.

  8. אשר פרוליך הגיב:

    לטובה ולאחרים: בכל הויכוחים על "כיבוש" מתעלמים מכמה עובדות חשובות,באופן תמוה ביותר:
    מאז 1948 ה"גבולות" הן קויי הפסקת אש שנקבעו ונכפתו על ידי האו"מ לאחר מלחמות.עובדה היא שמלחמות אלה היו על רקע סירוב מדינות ערב לחלוקה ושלילת קיומה של מדינת ישראל.לא היו אלה מלחמות של "כיבוש" שטחים באבסטרקט אלא תוצאה של איומים ומלחמות אכזריות.גם "גבולות"1967 הנן תוצאה של מצב זה.לדבר על "כיבוש" מבלי לבחון את הרקע כולל התערבות מעצמות באיזור,ועוד אלף גורמים נוספים זאת בורות במקרה הטוב ובמקרה הרע,דמגוגיה ריקה.

    • דני הגיב:

      בסופו של דבר, התוצאה היא אחת: חיים זה לצד זה שני לאומים בגדה המערבית, יהודים וערבים, על זה חל חוק אחד – רק כי הוא יהודי, ועל השני חוק אחר – רק כי הוא ערבי. לצערי, הפרדה כזאת על בסיס גזע בלבד היא גורם ריקבון מספר אחד בחברה שלנו. אפילו אם השטחים נתנו לנו מתנה מהאפיפיור. היה עלינו להחליט כבר אז – לספח, כולל אזרחות מלאה לכולם, או להתנתק. מצב הביניים הוא הוא הסרטן שבגופינו. ולהתעלם מזה – זו הדמגוגיה המסכונת ביותר.

  9. בן שמואל הגיב:

    לעמי כהן,

    גדעון ספירו לא ערך השוואה כזו או אחרת בין הוואפן אס אס לבין סיירת מטכל. לא שאי אפשר לעשות כזאת, כמובן בהקשרים רלבנטים, אבל הוא לא עשה זאת. מה כן עשה גדעון? הוא כתב על תופעה במדינות בהן הצבא ממלא תפקיד מרכזי בחברה, לפיה צעירים שנמצאים תחת השפעת האתוס הצבאי יעשו כל מאמץ להתקבל ליחידות עלית. מה לעשות ובמדינות כמו גרמניה הנאצית, מדינת ישראל וצפון קוריאה זה נכון.

    • עמי כהן הגיב:

      אני אומר לך מה עשה גידעון. הוא עשה על מאמץ לטהר את גינטר מאשמה, ולשם כך נקט בכל דמגוגיה אפשרית, כולל התעלמות (שבמקרה הטוב והלא סביר מקורה בבורות) מכך שהוואפן אס אס לא היה סתם יחידה מובחרת. היו בוורמאכט יחידות מובחרות לא פחות, ואף יותר-כגון הצנחנים. האס אס היה יחידה מובחרת לא רק מהחינה הצבאית אלא מהבחינה האידיאיולוגית, כולל צורך לעמוד במבחני טוהר גזע מחמירים. הבחירה של גראס מלמדת על יותר מהשפעת אתוס צבאי אלא על קבלת אתוס פוליטי וגיזעני כיאה למי שקודם לכן היה חבר בהיטלר יוגנד.

  10. בן שמואל הגיב:

    לרחל,

    עכשיו פתאום כולם נזכרים שגינתר גראס הוא בכלל נאצי ואנטישמי. אילו בתוף הפח היה קמצוץ של אנטישמיות, הוצאת ספרים מכובדת לא הייתה טורחת לתרגמו לעברית. כך גם הסרט שנעשה לפי הספר, האם היה מקבל את דקל הזהב בקאן ואוסקר על סרט הזר הטוב ביותר, אילו היה בו מסר אנטישמי? האם היה הקנצלר וילי ברנדט, לוחם במחתרת הנורבגית נגד הנאצים, מצרף לפמליה שלו בעת ביקורו בישראל את גינתר גראס? הסופר הגרמני אינו שייל לקצוות, אלא איש המפלגה הסוציאל דמוקרטית, מפלגת שלטון מרכזית.

    • מני הגיב:

      כן, כן, בן שמואל. . .
      ובניו של וילי ברנדט, לארס (היום סופר מוערך) ופטר (היום פרופסור
      להיסטוריה), שיחקו אפילו תפקידים ראשיים בסרט חתול ועכבר לפי
      גראס. . .

  11. אשר פרוליך הגיב:

    לבן שמואל:
    האם המציאות במשך כל שנות קיום מדינת ישראל אינה חשובה או רלונטית? האם שלילת ישראל על ידי הערבים לא היתה ולא ישנה?אם כן,האמירה שלך "הצבא ממלא תפקיד מרכזי בחברה " היא מיותרת וריקה.כך גם כל ניסיון מעוות לערוך השוואות או להעלות טענות נגד ישראל על בסיס עובדות חלקיות ,מנותקות מהמציאות הכללית,מהקונטקסט המהווה חלק מאותה מציאות.ישראל אינה מדינה תוקפנית ומרבית אזרחיה רוצים שלום בחלקת אדמה קטנה,וכל אמירה אחרת היא פשוט שירות מטופש לאנטישמים החבויים מאחורי אנטי-ציונות.

  12. שירה הגיב:

    מאמר מצוין. אני מקווה שואנונו יקבל מקלט במדינה מצפונית יותר משבדיה (אני לא יודעת אם יש כזאת, אשמח לדעת כי אז אעבור לשם) והשבכ יפסיק לשחק עם חייו.
    לנועם ולאלון אני מאחלת לחפש מקום טוב יותר על פני כדור הארץ.
    ולטוקבקיסטים הימניים, לא הייתי בכלל מגיבה. רובם קשקשנים ומצדיקים דברים מזעזעים בקלישאות לעוסות. זה מביך אינטלקטואלית וזה מזעזע מוסרית. עדיף להתעלם כי אנשים לא משתנים כ,כ מהר ובטח לא מחכימים בין לילה.

  13. הנרי הגיב:

    גידעון היקר, קורבן של תאריך לידה אינו סיבה מספקת להידפק על דלתות קוראיך כמומחה
    מה אתה אומר לכמה עובדות ? העובדה הברורה היא שלישראל יש פצצה גרענית ואולי אפילו כמה וכמה, ורחמנא ליצלן אפילו פצצת מימן עובדה מספר 2, ישראל לא השתמשה או איימה להשתמש, ישראל לא התכוונה בשלב זה או אחר להשתמש בפצצה גרענית א/ או כול נשק להשמה המונית עובדה 3, אירן כן עושה את זה לא מעניין אותי וענונו, לא מעניין אותי אירן , לא מעניין אותי שום צורה של היצדקות, מעניין אותי שהילדה שלי לא תאמר אני ילידת 2012….

  14. בן שמואל הגיב:

    אתה,אשר, טוען שהנך מרקסיסט ובה בעת כותב "שישראל אינה מדינה תוקפנית". מרקס מתהפך בקברו ממרקסיסטים כמוך, 45 שנות כיבוש ודיכוי אנה תוקפנות? ההתנחלויות וגזל האדמות המתלווה לכך אינו תוקפנות? מלחמת סיני בה חברה ישראל לאנגליה וצרפת לא הייתה תוקפנות? מלחמות לבנון הראשונה והשנייה לא היו תוקפנות? וזו רשימה חלקית. איפה אתה חי? אתה מעליב את מרקס.

  15. גדעון ספירו הגיב:

    לאשר פרוליך,
    שאלתך, למה באתי לפלשתינה, היא אופיינית לאנשי ימין שמבקשים לחסום ביקורת. התשובה הפשוטה: כי הוריי הגרו ובגיל שלוש וחצי עוד לא הייתה לי זכות החלטה. אבי היה ציוני עוד בגרמניה (מהאסכולה הבובריאנית) והגירה לא"י הייתה האופציה המועדפת. הוא היה הרופא הראשי של עליית הנוער (ראה קישור) וחייו הוקדשו להצלת ילדים ששרדו את השואה, יחד עם הנרייטה סאלד מאנשי ברית שלום http://aliyathanoar.massuah.org.il/Product.aspx?Product=81&Category=13&ln=he

  16. לשירה הגיב:

    כל מילה בסלע
    ויש כאן גם "מרכסיסט" אחד שיכול להכלל בין הטוקבקיסטים הימניים אלא שהוא מביך יותר אינטלקטואלית

  17. אשר פרוליך הגיב:

    לגדעון:לא עניתה לשאילה שלי.העובדה שפליטים רבים כאביך הגיעו לישראל היא לא חסרת משמעות.לא במקרה ישראל קמה אחרי השואה.הטענות שלי למבקרים את הציונות הן בגלל התעלמותם מהקונטקסט ההיסטורי וחושבים שישראל קמה מתוך נס מסתורי.
    לבן שמואל:45 שנות "כיבוש"הן תוצאה של סירוב הערבים לקיום ישראל ומלחמות תוקפניות שלהן וכדי שתעבור קצת על 45 שנים אלה.מלחמת לבנון הייתה נגד חיזבאלה מטורפים ופושעים.אתה רואה תוקפנות בכל התגוננותגם אם זאת להגנה עצמית.מלחמות זה דבר נורא,השאילה אם יש בררה.

    • דני הגיב:

      אשר, לפעמים קשה להבין אותך. אני מניח שאתה כבר לא איש צעיר, ובטח הבנת שכולנו שייכים לאותו מין אנושי, חיים באותו כדור. ולכן כל הבדלה "אני כזה" "אתה כזה" היא מלאכותית, שייכת לאגו המופרע שלנו, לאובססויות הפנימיות שלנו, ובוודאי לא מחוייבת המציאות. אולי, יש לה תפקיד מסויים בהישרדותינו כילדים, אבל כשאנו בוגרים היא משמשת לנו לרועץ. האם תנועה שדוגלת בהעדפת פלוני אלמוני כי הוא נולד ללאום מסויים, ובכך מנציחה את טירוף האגו שלנו עצמינו, היא תנועה שבטווח הארוך יכולה להרבות אושר בעולם? המממ ….

      • דינו הגיב:

        האמת היא שקשה להבין דווקא אותך.
        ההבדלה "אני כזה" "אתה כזה" היא אולי מלאכותית אבל היא שרירה וקיימת והתוצאות שלה הן יותר חמורות מכל סימפטום של כל בעיה אנושית אחרת.
        בסביבה כזו חייבים לנהוג לפי האמירה "ברומא התנהג כרומאי" ולהגן על עצמך והדומים לך, כך שהקבוצה שלך לא תושמד ותדוכא ע"י קבוצה חזקה יותר.
        להזכירך: היהודים בגרמניה ראו עצמם כגרמנים לכל דבר, האם זה עזר להם בזמן השואה?
        התנועה הציונית דוגלת דוגלת בהעדפת פלוני אלמוני כהגנה מפני קבוצות אחרות המעדיפות את הפולני אלמוני שלהם. כפי שראינו היטב

  18. שמואל הגיב:

    אני לא כל כך מבין. המחבר מתאמץ ללמד זכות על מעשיו של גינטר גראס, ועל גיוסו ליחידה מובחרת, כי היה קרבן של הנסיבות. אך מצד שני, אינו נושא פנים ליהודי שמתגייס לסיירת מטכ"ל או שהוא שותף ב"צבא הכיבוש". אם האדם הוא קרבן של הנסיבות, אין להאשימו בכלום, גם לא את הממשלה או את המתנחלים או כל אדם שלא מתחבר לדעותיו של המחבר, שהן, לפי דבריו, לא תואמות את הסביבה. אולי ניתן להסביר שזה פשוט נותן תחושה מאוד טובה, ללמד זכות על השונאים, ולשנוא את האוהבים. זה נותן תחושה של צדק, של מוסר, כך גם המחבר הוא בעצם קרבן…

  19. אב לבנות הגיב:

    החתירה לשלום של ישראל היא מיתוס. עד הסכם אוסלו עצם המחשבה על מדינה פלסטינית הייתה רחוקה שנות אור מהקונצנזוס . אחריי הסכם אוסלו הצד הישראלי היה עסוק בהתחמקות ממילוי התחיובותיהן בגלל שיקולים פרלמנטריים. ככה שישראל מדברת הרבה על שלום על במות האו״ם אבל בפועל שום דבר לא יזוז.  

  20. אשר פרוליך הגיב:

    לדני תודה על הניתוח הפסיכולוגי שלך שלא מוסיף ולא גורע מהדיון.מה לעשות,"אחד הוא כזה" והשני "לא כזה".היסוד של הפסיכולוגיה הוא בהבחנה בהבדלים אלה.צר לי שאתה לא יודע להבחין בין צעירים גרמנים שיצאו ליערות והצטרפו לפרטיסנים ,לבין אלה שהתגייסו לSS.התשובה של ספירו אלי ש"שאילתך למה באתי לפלסטינה היא אופיינית לאנשי ימין שמנסים לחסום בקורת"זו התגוננות חלשה ומעוסה ולא רצינית.אני לא שאלתי למה גדעון לא עוזב את הארץ,אלא למה הגיע לכאן,2שאילות שונות שיכולות להוסיף לניתוח ה"נס הציוני",אם הסתירות העמוקות שבו.

  21. גדעון ספירו הגיב:

    לשמואל,
    אינני מלמד זכות על גינתר גראס בכל הקשור לשירותו הצבאי. אבל בל נשכח כי הוא לא היה שומר במחנות ריכוז, לא נמנה עם יחידות צבאיות בשטחים הכבושים, לא רצח אזרחים, וכל שירותו הצבאי הצטמצם לחודשי המלחמה האחרונים כשגרמניה לפני כניעה. לדבריו לא ירה ירייה אחת. עם תום המלחמה החל בתהליך של התפכחות והטמעה של ערכים דמוקרטים , בכך התמיד קרוב ל-70 שנים. יחסי אליו דומה ליחסי ללוחמים לשלום, שהיו חיילי כיבוש, שינו עמדתם והפכו לבני ברית.

    • עמי כהן הגיב:

      גידעון, אתה או טועה או מטעה. דיוויזית האס אס פנצ'ר העשירית שבה שירת גראס הייתה מוצבת בצ'כוסלובקיה חלק מהזמן שהוא שירת בה (מרץ 1945). הוואפן אס אס היה מייצג של המשטר הנאצי ומעורב בפישעי מלחמה.הטענות של גראס שמנסות לגמד את חלקו במלחמה אמינות כמו שניתן לצפות ממי שהסתיר את עובדת שירותו באס אס במשך עשרות שנים.

  22. אשר פרוליך הגיב:

    לגידעון: גונטר גראס התגייס לSS,יחידות במוות והדיכוי של הנאצים.מאיכן אתה טוען שהוא לא הרג ולא נמנה עם יחידות צבאיות בשטחים כבושים? לפי תיעוד קיים,בחודשים האחרונים של המלחמה הנאצים הגבירו את קצב הרציחות ומשלוחים למחנות מוות.איך אתה מרשה לעצמך להתבסס רק על הטענות שלו,כ"עובדות"?אינני מחפס להאשים אותו כי אינני יודע,אבל האפשרות השנייה קיימת.
    חוסר האיזון בטענותך כשמדובר בישראל ובצה"ל מעלה שאילה לגבי כלל טענותך ועמדותיך.

    • מני הגיב:

      לאשר פרוליך ושאר היהודים. . .
      אינכם יודעים מה גינתר גראס עשה בגיל 17 (ש-ב-ע ע-ש-ר-ה!)! אולם אתם הגיבורים
      היהודים יודעים עם כל העולם הדמוקרטי מה הבן אדם הזה כן עשה מאז, 67 שנים. . .

      ובגיל 84 הוא ניסה, יחדיו עם פרופ' יוהאן גלטונג, יובל דיסקין, מאיר דגן ורבים אחרים
      להציל אתכם מעצמכם. . .

      כולה עדת "אנטישמים". . .

      • עמי כהן הגיב:

        מני, אנחנו דווקא יודעים מה עשה גינטר גראס בגיל 17-היה חבר בהיטלר יונגד ואחר כך התנדב לאס אס, יחידת העילית של המפלגה הנאצית אשר הייתה מעורבת עד צוואר בפישעי מלחמה. אנחנו גם יודעים מה עשה מאז-בעיקר כתב ספרים. ולפחות באחד מספרים אלו מסרים בעייתיים ביותר מבחינת לקיחת האחריות הגרמאנית על עללותיהם במלחה"ע השניה, השוואת הקורבנות שלהם (של התוקפן, כן?) במלחמה עם הקורבנות שלהם עצמם וחיזוק סטריאוטיפים אנטישמיים. ובגיל 84 הוא מנסה למנוע ממדינת ישראל להגן על עצמה. בסך הכל לא משהו להתפעל מימנו.

      • האם כוונתך ל'חוקר השלום' יוהאן גלטונג הנורווגי... הגיב:

        שטען לאחרונה ש"היהודים שולטים ב-96 אחוזים מהתקשורת העולמית" והמליץ לקוראיו לקרוא את הפרוטוקולים של זקני ציון? זה שטען שהמוסד עומד מאחורי הרוצח הנורווגי שרצח עשרות בני נוער בקיץ האחרון?

        אם כן, אז אתה צודק: גלטונג הנורווגי, גראס הגרמני וגדעון ספירו ה'יהודי' שייכים לאותה הקבוצה הידועה כ'אנטישמים'.

        • מני הגיב:

          אבי שהיה רב גדול שאל אותי בערוב ימיו: אמור לי מני, אתה מאמין
          בפרוטוקולים של זקני ציון? ועניתי לו: השתגעת אבא? הפרוטוקולים
          היו זיוף של חובבים, אתה צריך לקרוא את האוריגינאלים. . . צחקנו
          נורא. . . אבל הוא הבין, מה שאתה כנראה לא. . .

  23. אשר פרוליך הגיב:

    הכי עצוב,שה"פרופסור" גלטונג הנורווגי,הוא מייסד "מרכז השלום הבינלאומי".כמו רבים אחרים(חומסקי,אילן פאפה ועוד),מאחורי החזית בעד שלום,נגד מלחמות,נגד אימפריאליזם ועוד שלל רעיונות נחמדים,מסתתרת השינאה (עצמית אצל היהודים,של "האחר" אצל הלא יהודים)מסוכנת יותר מהאנטישמיות של אחמינעג'ד.דבר אחד זה בקורת לגיטימית על ישראל,כמו לכל מדינה אחרת,ודבר אחר העיוות המטורף ההופך את ישראל ל"סטן הקטן" ולאחרים אפילו ל"סטן הגדול".לא קשה לגלות את השינאה האי-רציונאלית והחולנית אצל כל אלה.

הגיבו לדינו

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים