בסוף השבוע שעבר נקלעתי לרחוב כנפי נשרים בגבעת שאול, איבדתי קצת את דרכי ושאלתי אישה, בערך באמצע שנות הארבעים שלה, על קו אוטובוס שיביא אותי לרכבת הקלה בבנייני האומה. היא חבשה פאה, אבל דיברה בעברית צברית, בעגה ובמבטא של חניכי בני-עקיבא. אחרי שכיוונה אותי בנימוס רב אמרה: "כך תוכל להגיע לרכבת, אם לא אכפת לך לשבת ליד ערבים". עניתי שלי קשה מאוד להיות במחיצת גזענים, אבל היא לא התרשמה במיוחד, רק סיננה איזו הברה שלא הצלחתי לקלוט מחמת הרעש ברחוב.
הפגנה נגד מתקן כליאה לפליטים, דצמבר 2010 (צילום: אקטיבסטילס)
התקרית הקטנה הזו לא הרפתה ממני לאורך כל היום, גם על רקע ההמונים המוסתים, שהִכּו פליטים בשל צבע עורם ודִקלמו את פסוקי ההטפה הגזעניים והפשיסטיים שאותם שמעו מפיהם של חברי כנסת מכובדים. כל מי שעקב אחרי הפרקים בספרי ההיסטוריה שעסקו ברדיפת מיעוטים ובדרך שבה נרתמת הגזענות לצורך חיזוק שלטונם של העשירים על העניים ושל החזקים על החלשים, לא הופתע ממהלך הדברים. רק מסר כואב שקיבלתי מחבר בהודו שעורך שם עיתון סוציאליסטי, הכביד קצת על הנשמה. בסופו של דבר, לא מדובר כאן באלבמה בשנות החמישים אלא על ישראל, שהיו לה פעם יומרות סוציאל-דמוקרטיות. יש להודות שאיבדתי אפילו את החשק להתקלס קצת במסיתים, ללגלג על בורותם או על העברית שלהם. "גזעני עירך קודמים?" קל מאוד להמציא פרפראזה כזו; הרבה יותר קשה לחיות את הדברים ועם הדברים, כאשר אין בידינו כלים בעלי עוצמה למגר את התופעה. יכולתי לכתוב "לגדוע אותה בעודה באִבּה", אבל זה קצת מאוחר לראות בגזענות ובשנאת הזר סתם מחלות רוח קולקטיביות שגרתיות, שניתן לטפל בהן בקלות יחסית. הפשיזם מכרסם בכל חלקה טובה שנשארה בחברה הישראלית. לא מאוחר להשיב מלחמה שׁערה אבל צריך לגייס כוחות רבים ומגוונים לפני שכולנו ניאלץ לנשום את האוויר הרעיל.
השמאל לבדו לא יוכל להתמודד עם המשימה הכמעט בלתי אפשרית הזאת. לצורך עצירת הגזענות המשתוללת ובלימת הפשיזם הלאומני הגואה, יש לרתום דמיון ויצירתיות למאבק, בעיקר כדי לאתר בני ברית בלתי צפויים ואולי מפתיעים. בינתיים, בחינה מדוקדקת של הדיווחים והפרשנויות על ליל הבדולח התל-אביבי חושפת לאו דווקא את ההצעות לפתרון, אלא בעיקר את הבעיות היסודיות של החברה הישראלית. ניתן אולי להצביע כבר עכשיו על המכנה המשותף, שמשתק כל פעולה יעילה לא רק בנושא הפליטים אלא גם בטיפול הכולל בבעיות המצוקה בישראל. רוב המגיבים, מכל קצווי הקשת הפוליטית, מסרבים להרים את נס המרד נגד הניאו-ליברליזם, ששולט בכל רובדי הממשל, האקדמיה, החברה והתרבות.
שתי מגמות מסתמנות בתגובות התקשורתיות והפוליטיות למהומות נגד המהגרים- הפליטים: א. ביקורת מתנשאת, לעתים אנטי-מזרחית בתוכנה ובסגנונה, כלפי אנשי השכונות; ב. הבעת אמפתיה כלפי המתפרעים מטעמים של הזדהות חברתית, עדתית ואפילו מעמדית איתם. חווינו הרבה גילויי הבנה כלפיהם, כולל ההטחה הפופוליסטית של מה היה קורה אם "המסתננים" היו גרים בשכונות היוקרה בצפון תל אביב. בולטת בעליל ההתחמקות מהוֹקעת האשמים האמיתיים במצב, הניאו-ליברלים והמתעשרים, הזוכים לגיבוי מוחלט בהנמקות הנובעות באורח ישיר, לא תמיד מודע, מהאידיאולוגיה השמרנית ומאמונה עיוורת ב"כוחות השוק", אולי עם תיקונים קוסמטיים ידועים. בכל המחנות מצאנו סממנים של המשך התמיכה בעושי דברם של בעלי ההון. לחילופין, ניתן למצוא גם ביקורת אישית כלפי חלק מראשי הדרג הפוליטי אבל מבלי להסיק את המסקנות הרעיוניות מהמצב.
אין טעם להאשים רק את בנימין נתניהו ואנשיו, כפי שעושים מבקרים המבקשים לקיים את הקונפליקט לכאורה בין הימין החילוני לבין המרכז הלאומני כמעט בכל מחיר. בחוגים מסוימים מצביעים על ביבי כאשם בלעדי בכל מצוקות החברה הישראלית, ומתעלמים מן העובדה שהוא מוציא לפועל את האידיאולוגיה הקיצונית שלו בנושאים חברתיים בהעדר יריבים רעיוניים ופוליטיים ראויים. נציגי אסכולת החמלה בתוך הליכוד נחלשו מאוד, והתאצ'ריזם שולט בּכול. ש"ס עוסקת רק בסקטור שלה, ומפקירה את כלל החברה ואת המגזרים החלשים האחרים למשרד האוצר, שעליו השתלטו כבר לפי שנות דור שמרנים קיצוניים. כיוון שמשרד הפנים נמצא בידי לאומנים-דתיים, שאין בהם שמץ של הומניזם וחמלה כלפי לא-יהודים, אין סיכוי לקלוט את הפליטים. כוחות השוק שולחים אותם לשכונות המצוקה; זו איננה בחירה אישית שלהם. אין יד מכוונת לחברה ולכלכלה כיוון שהאנוכיות היא האידיאולוגיה המנצחת בישראל.
כדי לקלוט את הפליטים ולהסדיר את בעיותיהם של אלה שלא ירצו להישאר כאן, יש הכרח בתכנון חברתי כולל, שיש בו גם אלמנטים סוציאליסטיים מובהקים: פיזור אוכלוסין, הקמת מרכזי קליטה ראויים, שירותי תעסוקה, רווחה, בריאות וחינוך. כל אלה דורשים תקציבים, שיניעו את גלגלי הכלכלה וייצרו תעסוקה גם להמוני אזרחים ישראלים. אין אפילו איש שמאל אמיתי אחד בישראל שחושב שאנשי שכונת שפירא או שכונת התקווה חייבים להרים את המשא הזה בעצמם. ריכוזם של המסכנים והנרדפים באזורי מצוקה הוא פועל יוצא מההשקפה הדומיננטית כאן, השוללת תכנון חברתי מסודר ושוויוני.
המסקנה החשובה ביותר מהניתוח הזה היא, שאין סתירה מבנית בין הטיפול במצוקתם של תושבי השכונות וערי הפיתוח לבין פתרון בעיית הפליטים החיים בתוכנו. רק תכנון, ריסון תאוות הבצע של העשׂירונים העליונים, מיסוי למימון שירותים ישנים וחדשים וחינוך נגד גזענות ולאומנות יקדמו אותנו לעתיד חדש וטוב יותר. חשוב שגם שמרנים מתונים יתמכו בצעדים האלה. באנגליה הייתה פעם אסכולה חזקה מאוד דווקא במפלגה השמרנית הבריטית, שנאבקה נגד תפיסות ניאו-ליברליות קיצוניות שקידשו את כלכלת השוק בכל מחיר. הזרם המרכזי בשמרנות המשיך (עד 1975) את הטוֹרים, שנאבקו במאה ה-19 בכלכלת השוק הפראית של הוִויגים. הסיעה של מרגרט תאצ'ר, שהביסה את הזרם המרכזי במפלגה השמרנית, חבְרה בתחילת שנות השמונים לנשיא האמריקאי רונלד רייגן בהכחדת כל שׂריד לתפיסות חברתיות בכלכלה. מאז שולט הכסף במקום המכניזם הדמוקרטי וההגינות הבסיסית. באירופה כבר קיימת התקוממות של ממש נגד הניאו-ליברליזם האנוכי; אבל העסקנים הישראלים דומים לשמרנים הקיצונים בארצות הברית.
שום ועדה לא תציל אותנו מהשלכות המצב הנוכחי. גירוש המוני ואכזרי יעצים עוד יותר את השנאה לישראל בכל העולם; המשך המצב השׂורר בשכונות בתל אביב ובערים הבינוניות בדרום הארץ יגביר את החדירה הפשיסטית (ובעתיד גם הניאו-נאצית) לאזורים מוכי עוני ומוזנחים. יש לשלב את המאמץ לשיפור מצבה של האוכלוסייה הערבית, לפתרון נאור והוגן לפליטים ולשיקום אמיתי של השכונות ושל ערי הפיתוח. אין, וגם לא יהיו, פתרונות קלים כלשהם.
- פורסם בכל העיר, 1 יוני 2012

ההנהגה ה'יהודית' של המדינה הציונית מסריחה יותר מכל עובד נקיון שמנקה את האשפה והלכלוך שלנו. "תורת המלך" המקובלת עליהם מסריחה כפל-כפליים, וכך גם פשעי האלוף 'הדתי' יאיר נווה, ור"אל אשכנאזי שפקדו/אישרו לרצוח ולחסל פלסטינים –בניגוד לפסיקת בג"ץ– שאינו מחמיר בביקורתו את הכיבוש. אבל יותר נוח לעסוק ב-PETTY APARTHEID-באפרטהייד הטריוויאלי — במקום במהותה הגזענית של הציונות, מאז הנכבה ועד הכיבוש ומסע ההתנחבלות.
אגב, הספר "תורת המלך" שלא ניפסל על ידי
היועץ המשפטי לממשלה החילוני מראה במה
זקני ציון עוסקים. . .
ובימינו אלה לאו דווקא במחשכים. . .
אני פעם התעניינתי בהצטרפות ל"אגודת תורמי דם" – אנשים שעומדים הכן ומוזעקים בכל פעם שמישהו זקוק לתרומת דם דחופה. שאלתי אם במקרה זה יוכלו להעיר אותי באישון לילה לבוא לתרום, והאחות מבנק הדם, אישה נחמדה ולבבית מאין כמותה (הכרתי אותה כי תרמתי אצלה דם הרבה פעמים לפני כן) ענתה:
"כן, ותיקח עוד משהו בחשבון: תצטרך לתרום דם גם לערבים."
השמאל העיקבי בישראל חייב להבין שהטינה בין יהודים לערבים מוזנת ומטופחת משני הצדדים.
קשה להאשים ישראלי מן השורה הקורא ושומע את חנין זועבי, ראאד סאלח, עאזמי בשארה, או כל גילוי דעת פלסטיני או מצרי למשל (פוליטי, ציבורי או עיתונאי) – ולא מפתח רגשות איבה כלפי הערבים בגלל שינאתם אותנו.
לא כל ישראלי רואה את הדברים בצורה רחבה ומתונה, הרוב מפרש את הדברים כפשוטם (פירוש לגיטימי).
למשל: בטלוויזיה הראו את ג'ינגל הבחירות של עמר מוסא לבחירות במצרים, השיר מסתיים באמירה החוזרת מספר פעמים:"אני שונא את ישראל"
לכל גזען יש הנסיבות שלו. באופן מפתיע גם לאנשים לא גזענים ישנן אותן הנסיבות- רק שהן לא הצליחו להפוך אותם לגזענים. מי שנרתעת מלתרום דם לאדם אחר בגלל מוצאו הערבי לא עושה את זה בגלל חנין זועבי או בגלל ג'ינגל של עמרו מוסא (אתה באמת חשבת שהגברת המתרימה שמעה על זה?…), אלא משום שאיבדה כל בושה בגזענות שלה.
גם אני וגם אתה לא יודעים על מה שמעה או לא שמעה אותה גברת.
אני רק תוהה האם חוסר הטולרנטיות שלך לגזענות תקף גם לגבי הקריקטורות האנטישמיות בעיתונות המצרית, הסרטים המצוירים עם המוטיבים האנטישמים בטלוויזיה של החמאס בעזה, וכל תאוריות הקונספירציה הנפוצות במדינות ערב לגבי היהודים המנסים להשתלט על העולם.
ואני שואל גם אותך: לתמוך בגירוש זרים שפלשו לכאן באופן לא חוקי זה "גזעני" "נאצי" "בלה בלה בלה כלשהו" אבל לתמוך בטהור אתני ליהודים ביו"ש שלא היה כאן כמוהו מאז ימי שלטון רומא – זה בסדר? למה,כי הם יהודים? אוטו ווינינגר מצדיע לכם מקברו
קריית ארבע ושאר ההתנחלויות הוקמו כדי לאכוף מדיניות גזענית. הקרקע הפרטית ואדמות המדינה בשטחים הכבושים נועדו לאוכלוסייה שחיה בהן ולא לטובת מי שבא לשם בכוח כידוני הכובש. אולי אם תסכים להעניק אזרחות שווה לכל התושבים שם תוכל להישאר, אבל לא על חשבון פתרונות דיור לפלסטינים באחד האזורים הצפופים בעולם. עצם הרעיון שכל גרגר בארץ ישראל שייך לעם היהודי מונע ממך כל זכות לדבר בשם עקרון השוויון. המתנחלים הם חיילים חסרי מדים שנשלחו לאכוף כיבוש שטח ורמיסת תושביו. כפי שיפונו החיילים במדים יפונו החיילים באזרח
אל תבלבל את המח.אני גר כאן פשוט כי אני גר כאן, במקום שבו אני גר היו פעם גבעות טרשים ולא אדמה פרטית של אף אחד אחר.
חושב שמותר לגרש אותי כי "האדמה שייכת לעם הפלשתיני"? אז אני חושב שהאדמה שייכת לעם היהודי ולכן מותר לגרש את הערבים – אם אתה קורא לי גזען כי אני מוכן לגרש ערבים אבל בעצמך מוכן לעשות טיהור אתני מחפיר ליהודים זה אומר שמבחינתך ליהודים אין זכויות אדם – זה אומר שאתה אנטישמי.
לדעתי אתה טועה.
ממשלות ישראל בסוף שנות השבעים ותחילת השמונים לא נקטו בשום אג'נדה לגבי הפלסטינים והתנחלויות. ההתנחלויות הוקמו מתחת לאפן ואושרו בגלל אדישות ואי-יכולת להבין ולהפנים את אשר עתיד לבוא.
הבעיה שבגללה הוקמו והורחבו התנחלויות מאז ועד היום היא אדישות ועיוורון למציאות, ולא גזענות.
המדיניות אינה "גזענית", למעשה אין כלל מדיניות…
אני מבין שאתה וחבריך לדעה מוכרחים להדביק תווית "גזען" על כל ציוני, אבל זוהי כבר בעיה שלכם.
גם אם מחר יורם נס המרד לא מובטח שזו תהיה ההתפתחות החיובית המצופה. עדיין נשאלת השאלה למה יכוון אותו המרד? ישעיהו ליבוביץ קרא בזמנו למרד. כשנשאל במה הוא מורד השיב: "בערכים המקודשים בארץ". מרד בגלל תנאי שכר וגובה מחירי הדיור, כבודו במקומו מונח, אך ספק אם מרד כזה יכיל את תשובת ליבוביץ. העם הזה, ולא רק בני-עקיבא, התרחץ שנים ב"תרכיז שום גזעני". כידוע ריח השום נספג עמוק בבשר, בבגדים, בריהוט, בקירות. מכיוון שתרכיז סמיך זה זרם בעורקיו שנים, העם עלול לחוש שמבלי ריח השום אין לו זהות ומשמעות יותר. בעיה.
מרד? יענו מרד בכח נגד החלטות הרוב? וואלה,דומקרטיים אתם, רוח דמוקרטית מופלאה כזו לא היתה מאז ימי שמש העמים זצ"ל…
זה בדיוק מה שהתכוונתי – הרוב הרי ספוג עד העצם בדרעק!
וכי במה כבר יוכל למרוד רוב השרוי במצב שכזה?
מן הסתם קודם כל יהיה עליו להשתנות.
מתנחל מקרית ארבע, אתה לא ראוי לתשובה, וזוהי גם תשובתי. אם נעלבת, תמיד תוכל למצוא ניחומים בקברו של ברוך גולדשטיין הסמוך לביתך
תשובה שמאלנים טיפוסית ופחדנית. נו טוב,עובדות לא היו הצד החזק שלכם מאז הימים שבהם מליונים מתו מרעב או נרצחו מאחורי מסך הברזל ואתם המשכתם להלל את שמש העמים.
חזק ואמץ!אל תיתן לפאשיסטים אנטי מהפכניים כמוני לבלבל אותך עם עובדות ולוגיקה בסיסית שלומדים בכיתה א'!
אגב,מצחיק שכל תושבי קרית ארבע אשמים בגלל רוצח אחד אבל תושבי עוורתא לא אשמים בגלל שתי רוצחים שיצאו מתוכם ורמאללה לא אשמה על האלפים שיצאו לרצוח במכות ולנקר את עיני חיילינו הי"ד.
שוב העיקרון הוותיק:יהודי אחד עשה פשע?כל היהודים אשמים.גוי עשה פשע?טוב,"זה רק הקיצונים" וגם זה "בגלל הכיבוש"…
החלטה דמוקרטית?! איך דמוקרטית, כשלך ולי יש זכות בחירה למוסדות השלטון השולט בארץ, וחוקי המדינה חלים עליו, אבל לשכן שלך הערבי בחברון (ולעוד כמה מיליונים שחיים איתך ביהודה ושומרון) אין זכות בחירה, והם חיים תחת ממשל צבאי?!
זה נושא אחר,השאלה היא למה אתה חושב שאסור לגרש ערבים אבל יהודים מותר.
בענין הזרים, אם הם באים לכאן סימן שישראל היא המדינה הטובה באזור, אחרת למה שלא יבקשו מקלט במצרים, בסוריה, בירדן, בסעודיה,במדינות המפרץ העשירות ?כנראה למרות הכל אנחנו יותר טובים.
בימים הרחוקים כשהשמאל העיקבי העריץ את אמא רוסיה וגרורותיה היו אנשיו נשאלים, בפורומים שונים או בסתם ויכוחים, אם גן העדן הקומניסטי כל כך טוב מדוע ההגירה היא דווקא מאותו גן עדן למערב המנוון, מנצל הפועלים, הרקוב והמושחת?
היו להם, לאנשי השמאל העיקבי המון המון נימוקים "משכנעים" והם היו משוכנעים שבסופו של דבר המערב יקרוס על יושביו (בשל סתירותיו הפנימיות…) .
כידוע קרה בדיוק להיפך.
אבל עדיין מתעקשים חכמי השמאל העיקבי לטעון, למרות שפע המהגרים הזורמים הנה שישראל היה מדינת אפרטהייד ושטויות נוספות.
הנימוק "המשכנע" ביותר אותו קראתי כאן בגדה השמאלית היה ש"התעמולה המערבית גרמה לקאמארדים יקרים לשנוא את הקומוניזם ולהימשך בצורה לא הגיונית לקפיטליזם".
לפי אותם קומוניסטים נלהבים, המערב הוא הוא האשם העיקרי בקריסת בריה"מ. לך תבין.
אני מסכים שגם במקרה דנן המצב זהה. עשרות אלפי פליטים והמהגרים סימנו את ישראל כיעד ומטרה לחיים ועבודה ולא את מצרים למשל, והנה כאן מנסים חכמולוגים להסביר לנו ולמהגרים למה הם (המהגרים) טועים, ובאותה נשימה מתעקשים שהמהגרים צריכים להישאר כאן. זהו דיסוננס חסר פשר.
וואלה יופי, אנחנו טובים יותר ממצרים, סוריה, ירדן, סעודיה ומדינות המפרץ העשירות. אכן גאווה ישראלית….
תעיר אותי כשנהיה טובים יותר מצרפת, בלגה, דנמרק וכו'.
יש הרבה יותר פליטים ומהגרים בסעודיה, בירדן, במצרים ובסוריה מאשר פה. לידיעתך…
יש יותר פליטים ומהגרים בסוריה, מצרים וסוריה בהשוואה לישראל? באמת?
אתה יודע, גם יהודים יכולים להיות פליטים ומהגרים…אין אף מדינה בעולם במאה האחרונה שקלטה כל כך הרבה פליטים ומהגרים יחסית לגודלה וגודל אוכלוסיתה.
כמובן שבמובן שאתה מתכוון אליו בתגובתך האחרונה (של פליטים פלסטינים וערבים מכל מיני סוגים), יש יותר פליטים בארצות הללו. אבל אני התכוונתי בדיוק במובן שהתכוונתי אליו בתגובתך הראשונה: בחלק מהארצות הללו יש יותר פליטים ומהגרים ביחס לאוכלוסיה (פליטים ומהגרים לא ערבים אני מדגיש. זאת כמובן בנוסף לכמויות עצומות של פליטים ומהגרים ערבים, שאותם "קיזזת" עם המהגרים היהודים שנקלטים כאן) מאשר בישראל. תתפלא.
זה לא נושא אחר. זו בדיוק הסיבה מדוע מותר "לגרש" יהודים מהשטחים אבל לא ערבים (ואתה מבין זאת היטב, נדמה לי) … האופציה השנייה, אם אינך רוצה להיות "מגורש", היא החלת הריבונות והחוק והדמוקראטיה על כלל התושבים מהים עד הירדן, בלי לגרש אף אחד. אם אתה מתנגד גם לזה וגם לזה אז אתה סתם תומך באפרטהייד תוך הפרחת דמגוגיה בשנקל. אבל את זה שאתה תומך באפרטהייד אנחנו כבר יודעים, בהיותך מתנחל.
והקשר בין הדיון של "כן מדינת פלשתינית/לא מדינה פלשתינית" לדיון של "כן טיהור אתני למתנחלים/לא טיהור אתני למתנחלים" הוא?…
מר ברעם – אתה רק שונא גזענים וימנים.
ולמר מתנחל – ההתנחלות לא הייתה צריכה להיות מלכתחילה.
וכבר נראה שלא ניתן יהיה להזיז את המתנחלים חזרה – הכמות כבר גדולה מדי.
אז תתחיל להכין ת.ז לפלסטינים.
לא רק ה"מתנחל מקרית ארבע" חושב ש"אני גר כאן פשוט כי אני גר כאן" ומתרץ את ישיבתו על פלסטינים בפסוקי תורה וקושאן אלוהי… גם הבורים – הגזענים הלבנים בדרום אפריקה – וכנסייתם ה- Gereformeerde Kerk טענו שזכותם על "ארצם" היא מהתנ"ך… גם אצלנו היו שראו (למשל אב"א אחימאיר שכתב את "יומנו של פשיסטן") בשלטונו של מוסוליני כמביא לאיטליה שלטון יציב, ומונע את השתלטות הקומוניזם. ולגב' שיבר אומר רק שאני שמח שאני רחוק מדעותיך יותר משיבר…
בלבולי מח מקצועיים שמסווים יופי את העובדה שאין לך בעייה לגרש עשרות אלפי יהודים שלא גרים על קרקע פרטית של אף אחד רק כי "הגדה המערבית שייכת לעם הפלשתיני" (אגב,כיום גירוש אנשים רק כי הם שייכים לקבוצה אתנית שונה מקבוצת הרוב נחשב בעולם(אלא אם כן מדובר ביהודים,כמובן) למקוצה מחמת מיאוס…)אבל תזדעק מרה נגד כל מי שיגיד "ארץ ישראל שייכת לעם היהודי ולכן צריך לגרש ממנה את הערבים"…
סליחה, אבל אין בסיס להיקש שאתה עושה בין דרום-אפריקה לבין ישראל.
הרי גם מהבחינה "המשיחית" יש הבדל בין מי שמצטט דברים רלוונטים מהתנ"ך לגבי העם והאזור הספציפים המוזכרים בו (היהודים, א"י), לבין מי שמשליך מהתנ"ך לאזור ועם לא רלוונטים (דרא"פ, הלבנים). המסקנה היא שלא בכל דיון כדאי לצעוק "אפרטהייד יהודי", לעיתים זה פשוט מאולץ מידי.
תגובתי כוונה כמובן למגיב בכותרת: "קשה לשכנע פולש לבית השכנים שאינו צודק"
מי אמר לגרש?
שוב, תבין, הגירוש הוא ברירת מחדל כדי לא להגיע למצב של אפרטהייד מוחלט וממאיר מהים עד הנהר.
אתה רוצה, תן לכולם זכויות ואזרחות, לא יהיה שום צורך לגרש אף אחד….
אבל אל תעשה מעצמך צחוק ותגיד שאתה לא מבין מה הקשר.
אם הפלשתינים ירסנואת הרוצחים הרבים שלהם אין סיבה שיהודים לא יכולו לגור באיזורי יו"ש בלי להפריע להם גם אחרי שמדינת ישראל,חלילה,תיסוג משם.
לכבוד "קשה לשכנע פולש לבית השכנים שאינו צודק" (מה כל כך קשה להזדהות בשם? תמהני…)
אשאל אותך שאלה טיפשית: מאז "הכיבוש" של 67 הסתננו לישראל שבתחומי הקו הירוק -בהערכות חסר – לפחות 250 פלסטינים מן הגדה המערבית ורצועת עזה. טבעי הדבר שכיום, לאחר 45 שנה התרבתה האוכלוסיה הזו והיא גדולה יותר כ 300 אלף.
כך שנוצר מצב בו יש מהגרים לא חוקיים לשטח ישראל (פלסטינים) ומהגרים לא חוקיים לשטח הגדה המערבית (מתנחלים).
ההיגיון מחייב שכל אוכלוסיה תשוב אל ארץ המוצא שלה.
האם תסכים לפתרון זה?
תודה מראש על תשובתך.
טובה שיבר שלום
התגובה שלך מענינת אבל אגע בנקודה אחרת בתגובה איך ע"פ השמאל מדינת ישראל היא מדינה גזענית כובשת פאשיסטית איך כולם מוכנים לכנס[להסתנן] לאותה מדינה זה שובר את הטעיון שלהם על ישראל כמדינה גזענית מי מוכן לחיות " בגהנום הציוני" כנראה שאלפים מהגדה[מילונים מאפריקה
ועובדים זרים ותירים ששוכחים לחזור הביתה לאחר תום החוזה/ הויזה מוכנים לחיות כאן בגן העדן
הציוני אני מקווה שמר חיים ברעם לא ימחוק את התגובה שבת שלום ובא גואל לציון
האם רק הגזענות נחלת היהודים לא http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1731951
כאן לא נרשם על "ליל הבדולח" לא נאה לכתוב כך על ערבים נכתב כך אני מצטט בגלל קטטה עם תושבים || מאה סודאנים עזבו את כפר מנדא בהמשך כמאה מהגרים סודאנים שהתגוררו בחודשים האחרונים בכפר מנדא שבגליל התחתון עזבו אתמול את היישוב בהסכמה, לאחר קטטה המונית שפרצה בינם לבין תושבים מקומיים כאשר מדובר בדרום ת"א מדובר בפליטים כאן מדובר במהגרים לעדן את הכתבה [הרי מדובר בערבים] עזבו את הכפר בהסכמה [מצחיק] כי היה להם ברירה