הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 ביולי, 2012 40 תגובות

השם טארק עלי מוכר היטב לאנשי שמאל באסיה ובמערב. טארק עלי יצא לאחרונה בקריאה נרגשת לתמוך בתוכנית של קופי ענאן תוך כדי הדגשה שזהו המוצא היחיד ואין לעמים שום אינטרס בהמשך הלחימה. עלי כתב שאם היו גורמים מתקדמים כלשהם בקרב המורדים בסוריה, הם נדחקו הצידה וההגמוניה עברה לריאקציה. דעתו של טארק עלי חשובה במיוחד בכך שהוא איש מוביל בקרב השמאל הלא-קומוניסטי (אפילו אנטי-קומוניסטי). אדם בעל יוקרה זה היה קשור במשך שנים לזרם הטרוצקיסטי. חלק גדול – אם כי לא כולם – של אנשי שמאל התומכים במורדים בסוריה ניזונו מאידיאולוגיה זו. רצוי לדייק, ישנם זרמים טרוצקיסטיים רבים וחילוקי דעות קוטביים ביותר אופייניים להם. יחד עם זאת, חלקים מהזרם הטרוצקיסטי בולטים בנאמנותם ל"מרד העממי" בסוריה. מכאן הצהרתו של טארק עלי, שאי אפשר להאשימו באדישות כלפי חטאי משטר אסד, היא בעלת חשיבות.

Tariq_Aliטארק עלי (צילום: ויקיפדיה)

א'

שני כתבים בכירים קבעו בניו יורק טיימס השבוע שארה"ב "מגבירה את העזרה למורדים ומכפילה את מאמציה לארגן קואליציה של תומכים כדי להפיל בכח את הממשלה של בשאר אל אסד". מה הסימן לכך? "פקידי ממשל אמריקאים מקיימים שיחות עם פקידים טורקים וישראלים על כיצד לארגן נפילתה של הממשלה הסורית". נוסף על כן, שר ההגנה האמריקאי פנטה "בדרך לישראל". ארה"ב עדיין אינה מספקת נשק למורדים, משימה המתבצעת בידי טורקיה, ערב הסעודית וקטאר. אך ארה"ב כבר עוסקת בהכשרת מומחים ואספקת ציוד מיוחד, כולל מודיעין, שנועד לגבש את כוחות המורדים.

ב'

ארה"ב מבקשת לארגן ממשל חדש ושואפת לכלול גורמים אזרחיים וצבאיים מקרב העלאווים. אך אנשי אובמה מודים שבדרך להשתלת שלטון חדש, אי אפשר לדעת מה יקרה בסוף. איש לא יודע, ומספר הסכנות הוא אינסופי. מי יכול לעשות סדר בבלגן? "מספר קטן של קציני הסוכנות הביון המרכזית (ה-CIA) פועלים באופן סודי בדרום טורקיה במשך מספר שבועות, כדי לקבוע אילו מהמורדים יקבלו נשק להילחם נגד הממשלה".

ג'

היו ידידים שונים של המהפכה העממית בסוריה שביקשו לשכנע את הציבור שישראל תומכת באסד, המבטיח עבורה יציבות. אגדה זו התנפצה. ברור כי המאבק בסוריה הפך במובהק להיות שאלה אזורית. ארה"ב מגייסת את בעלי בריתה: ישראל, טורקיה, ערב הסעודית וקטאר, כדי לחולל את שינוי המשטר בסוריה, למען הפעלת לחץ על טהרן וניסיון לבודד אותה. שם המשחק הסורי הוא הפלת המשטר בטהרן. מי שרוצה יכול לתמוך באמריקאים, אך רצוי שלא יעליבו את האינטליגנציה שלנו בסיפורי סבתא שהם פעילים בסוריה למען דמוקרטיה וחופש.

ד'

בינתיים הוכנו תוכניות הפלישה הישראלית. הרי ישראל טוענת שהיא חייבת לתקוף. כאשר עלול להיווצר בלגן בשליטה על הנשק הכימי, זו סיבה להתערב. סיבה נוספת המצדיקה בעיניי ישראל התערבות היא שהסורים עלולים להעביר את הנשק הכימי לחיזבאללה בלבנון. הפעלתנות הישראלית מספיקה כדי ליצור לחץ נוסף על המשטר הסורי. הרי ידוע כושר התחבולה של צה"ל.

ה'

מצער למצוא בקרב החברים הלוקים באשליות לגבי המצב בסוריה חברים מתראבוט. חררדו לייבנר, מהפעילים המרכזיים בתראבוט, יצא לאחרונה בהצהרה מוזרה ביותר:

"התחברות – תראבוט تـرابـط – هتحبروت
אכן, גנבי סוסים והרבה יותר גרוע מזה. אנחנו בוטחים בעמים, במיוחד כאשר הם מפגינים נכונות להיאבק באומץ ולהקריב למען חירותם. לא יעזור לבית המלוכה הסעודי המושחת (המשטר החשוך ביותר בעולם) ולא יעזור לממשלת ארה"ב (האימפריה התוקפנית והרעבה תמיד להרחבת הכוח והשליטה) – העם הסורי שיודע להתקומם נגד אסד לא ייתן שיגנבו לו את החירות ואת הריבונות!"

לנוכח התמימות, כיצד ייתכן קיום של התקוממות עממית מתקדמת בנויה כולה על עזרה של המערב האימפריאליסטי והריאקציה הערבית? לייבנר ואחרים טועים בזיהוי הכוחות. ההתקוממות מתרכזת בעיקר בקרב הסונים. מדובר במרד על בסיס אתני המכוון, יותר מהכל, נגד גורמים אתניים אחרים בסוריה. אפילו אם היה מומנט מתקדם בראשית המרד, השתלטו די מהר כוחות ריאקציוניים פרו אמריקאים על המרד. לייבנר מלא אמון באופי ההתקוממות ומשוכנע ש"העם הסורי" יתגבר על הכוחות שהוא משרתם. התמיכה ב"עם" מתעלמת מניסיון היסטורי עשיר ביותר, על פיו התגייסו ההתקוממויות כדי לשמר ולבצר כוחות ריאקציוניים. אי אפשר להתעלם מהמציאות הפוליטית על ידי סיסמאות רומנטיות בדבר "חירות וריבונות" – אפילו בברית הדוקה עם ארה"ב ה"רעבה" להרחבת כוחה ושליטתה. אני מציע לחררדו לייבנר לשקול היטב את דבריו של טארק עלי, שלא מדובר במאבק לחופש וחירות, אלא בקולוניזציה מחדש של סוריה.

ו'

המפתח להבנת הגורמים הפעילים הוא בעמדתם לגבי פשרה. בעוד שמשטר אסד חוזר על נכונותו לפשרה ומבטא זאת בתמיכה עקבית ביוזמת קופי ענאן, המורדים מסרבים לנהל מו"מ. הם מבקשים להילחם עד הסוף המר. עמדתם אופיינית לגורם המושפע על ידי כוחות הרפתקניים. רב המשקיפים הרציניים מזהירים מפני אשליות של ניצחון סוחף של המורדים. הרפתקנות זו מבשרת תבערה אזורית שסופה מי יישורנו.

תגובות
נושאים: מאמרים

40 תגובות

  1. דוד עציון הגיב:

    אף מילה על אכזריות המלחמה, בעיקר מצד השלטון
    אני לא יודע מה טוב יותר לישראל – אסד המחבר את איראן לחיזבאללה או המורדים שחלקם אנשי אל קאעידה
    אבל לפחות בתחום הפשוט של זכויות אדם וחייהם, הייתי מצפה ממי שרוממות זכויות האדם בפיו לומר על כך מילה (ואני יודע שגם המורדים נוהגים באכזריות).
    אני גם לא רואה הבדל בין ההתערבות של ארה"ב ובנות בריתה בסוריה לבין התערבות איראן ורוסיה. אם זה קולוניאליזם, אז גם זה.

  2. קמינר בכל זאת צודק הגיב:

    המשטר של אסד מושחת, ההתנהלות שלו כלפי ההפגנות בתחילת המאבק היתה אכזרית ומטופשת. זה מה שגרם לאיש שמאל להסתייג מאסד ולתמוך במורדים זאת עמדה רגשית מובנת אך עמדה רגשית אינה עמדה פוליטית.
    ככל שהדברים מתבהרים מתברר שידם הארוכה של האימפריאליזם והמשטרים הריאקציונים הערביים תחובה עמוק בתוך המרד נגד אסד ולא כדי להגן על העם הסורי מטבח (שהם עצמם שותפים לו).

    העמדה העצמאית של משטר אסד (המושחת כאמור) מול ארה"ב והנדבך שהוא מהווה בהתנגדות לאימפריאליזם באזור (יחד עם אירן, החיזבללה והחמס שגם אלו אינם צדיקים גמורים), זאת הסיבה למאמץ להפלתו. יש להניח שהמשטר לא ישרוד (באשמתו) אבל צריך שנבין מי כאן תומך במרד, נגד מה ולמה.

  3. ק.א. הגיב:

    א) בירושלים-ניו-יורק-לונדון (ההון-שלטון האימפריאליסטי) החליטו על כך מראש!
    ב) הראשים המדברים של האימפריה מתואמים להפליא בינהם והמלחמה הפסיכולוגית בעיצומה!
    ג) קלינטון ועוזריה אינם משחקים במשחקים הומאניטריים אלא רק במשחקים אימפריאליים!
    ד) במשחקי הטירוף של דומינציה טוטאלית קוביות המשחק הן ברמה וסדר גודל של מדינות ומשטרים!

    • שום בצל הגיב:

      לא ברור לי מה הכותב רוצה.
      כן או לא מהפיכה בסוריה?
      אסאד הוא טוב או רע?
      אבל, בדומה למשפט של גולדה, השמאל הרדיקלי לא מחמיץ שום הזדמנות לצאת נגד האמריקנים והציונים, והמאמר הוא עדות לכך.
      ובכן, התמונה לא כזו. בסוריה פועלים כוחות אימפריאליסטים, אסאד עם רוסיה, איראן, סין ולבנון מחד, וקואליציה משונה של מורדים, אל קעידה והמערב מאידך (בדומה למלחמת אפגניסטאן).
      ובאמצע, אזרחים שאף אחד לא מגן עליהם.

    • דינו הגיב:

      א) במחוזות דרעא, אל-חאמה, דמשק, ואידליב החליטו על כך לאחר שראו מה קורה למי שמעז להפגין נגד הקדוש מלך-מלכי-המלכים האנטי-אימפריאליסט העשיר כקורח – בשאר אסד!
      ב) הראשים המדברים בדמשק, טהרן ומוסקבה מתואמים להפליא בינהם והמלחמה הפסיכולוגית בעיצומה!
      ג) אחמדיניג'אד ופוטין אינם משחקים במשחקים הומאניטריים אלא רק במשחקים אימפריאליים!
      ד) במשחקי הטירוף של דומינציה טוטאלית קוביות המשחק הן ברמה וסדר גודל של מדינות ומשטרים, וגם עשרים אלף סורים שכבר שילמו בחייהם ועוד עשרות מונים יותר ששילמו בשלמות גופם ונפשם!

  4. רונן הגיב:

    בקיצור הכותב אומר שמי שקצת חושב שארה"ב בסדר הוא ראקציונרי ואמפריאסליסטי ומגיע לא להטבח בידי כוחותיו של אסאד המתונים ושוחרי השלום.
    לא נראה לי גם שישראל ממש רוצה לשים את היד בסוריה ולפלוש לתוכה.

  5. צדוק התקוה הגיב:

    ומה עושה רוסיה האימפרליסטית בסוריה ? הרי הרוסים חיים עדין בעידן האמפריה פוטין מתנהג כמו הצאר רוסיה נמצאת בסוריה סתם כך היא נהנת שם ומחזיקה בסיסי קידמי ימי במזרח התיכון בעירה לאטקיה נמצאים כוחות צבא רוסי מהצי הרוסי וכן כוחות מיוחדים כנראה שבדקה ה90 יעמיסו את משפחת אסאד [אם המורדים לפני זה לא יצליחו לשים[סכין] יד על המשפחה ]ויעבירו אותם לגלות באימפריה הרוסית החדשה אבל מכל אהבתי את המשפט
    הרי ידוע כושר התחבולה של צה"ל.

  6. דינו הגיב:

    האמירה לפיה "משטר אסד חוזר על נכונותו לפשרה ומבטא זאת בתמיכה עקבית ביוזמת קופי ענאן" פשוט אינה אמת, בלשון המעטה. אולי אנסח זאת אחרת: המשטר אכן "חוזר" על נכונותו ו"מבטא" תמיכה, אבל ברור לכל שהמשטר מצפצף על ענאן, על האו"ם ושליחיו, וגם על פשרה.
    "כושר התחבולה" הוא דווקא נחלתו של הצבא הסורי שדאג לתזמן מעשי טבח המונים כאשר פקחי האו"ם אינם באזור, ולפזר שמועות על "טרוריסטים חמושים".
    האלימות הקיצונית והמחרידה של הצבא הסורי והשאביחה עברה מזמן את הגבול
    שעד אליו עוד אפשר היה לראות באחראים כמי שאפשר להתפשר איתם.
    עכשיו כבר מאוחר מידי, אלו פושעים נגד האנושות לכל דבר ועניין.

    • צביעות הגיב:

      עכשיו כבר ברור שהויכוח הוא בין תומכי ההגמוניה של ארה"ב וגרורותיה באזור, המשטרים הערבים הריאקציונים, לבין מתנגדיהם. ההתנגדות לטבח שמבוצע ע"י שני הצדדים בסכסוך הוא רק מסך עשן המאפשר התערבות לצד הנטבח כביכול. אפילו אם היה מן אמת בזה בתחילת הסכסוך הרי שעכשיו הוא בטל בששים והמרצע כבר יצא מן השק.

      המשטר של אסד אכן תומך ביוזמת קופי ענן כנראה מתוך עמדה של חולשה אבל זו עובדה. הצד השני לעומת זאת לא מסתפק אלא בהפלת משטר אסד וגם זו עובדה עפ"י הצהרותיו. אז כמובן שהסכמה של צד אחד נראית כמו "צפצוף" מאחר שאינה מספיקה כדי להפסיק את הלחימה והטבח משני הצדדים.

      • דינו הגיב:

        איך אפשר לומר שמשטר אסד תומך ביוזמת קופי ענאן? מדוע אתה מציג אשליות כ"עובדות"?
        הפגזות הצבא הסורי על אוכלוסיה אזרחית נהיו כבר עניין שבשגה, ממש יום-יום ושעה שעה.
        הצבא הסורי בסיוע השאביחה טובח ומענה את כל מי שעומד בדרכו, כולל עינוי ורצח של ילדים.
        את/ה מוזמן לקרוא את דבריה של Radhika Coomaraswamy, נציגת האו"ם לטיפול בילדים באזורי סכסוך.
        קופי ענאן עצמו הכריז שעל בשאר אסד לרדת מכסאו. ישנם אלפי עריקים מצבא סוריה המספרים ממקור ראשון על מעשי הזוועה, ובאקלים הזה אתה טוען ש"משטר אסד תומך ביוזמת קופי ענאן"?
        אני פשוט לא מבין זאת. הרי יש משטרים כל-כך אפלים שאין שום דרך להצדיק את המשך קיומם, וזהו משטר שכזה. עשה חשבון נפש עם עצמך לגבי מעשי ישראל בשטחים לעומת הנעשה בסוריה, שם עבר מספר ההרוגים את ה-20 אלף, שלא לדבר על עינויים של ילדים ואפילו של פצועים, הכל ע"פ אינספור עדויות.

        כולי תקווה שגם המערב וגם איראן לא יהיו חלק מהמשטר החדש שיקום בסוריה,
        אלא מדינה עצמאית וריבונית שתנהל את ענייניה על-פי האינטרסים של תושביה בלבד,
        אבל אלוהים אדירים, כמה אפשר להמשיך עם הזוועות שקורות שם?

        • מסך עשן הגיב:

          זוועות ועוד פעם זוועות, הבנו. בכל זאת העובדה נשארה כשהיתה אסד (הרשע) קיבל את יזמת קופי ענן והמורדים לא כי לא מסתפקים אלא בסילוקו מהשלטון אפילו בהמשך הזוועות

          • דינו הגיב:

            אין שום עובדה כזו. אסד מעולם לא קיבל שום יוזמה או פשרה, ואין כמו מעשיו כדי להוכיח שמדובר באדם שלא יתפשר לעולם.

            האמירה שלך לגבי המורדים היא עיוות שאין שני לו:
            מכיוון שרוב הזוועות נעשות באחריותו ופיקודו של בשאר אסד כנגד המורדים, אינך יכול לומר שהמורדים אחראים לזוועות בשל התעקשותם.
            ממש מסכן אסד, המורדים העקשנים האלה לא משאירים לו ברירה אלא להמשיך לטבוח ולענות אזרחים, נשים, ילדים, פצועים, ומי לא. איזה חוסר אחריות!
            האם הצבא הסורי שוקד על הספר "טובחים ובוכים"?

  7. חנן שליב הגיב:

    .אמת כ100 שנות התפשטות אמריקאית והאימפריות האירופאיות (כולל ובמיוחד הרוסית) שלפניהם,משופעים היו במעשי זוועה ואנטי-אנושיות אבל מה לזה ולניתוח האומלל והמיושן של ר.ק.יסולק אסד ובמהרה ולנו יתאפשר אולי למנוע מביבי את משוגותיו הנשענות על "פחדי טהרן".

  8. שמעוני אליעזר הגיב:

    בין קרחים נפלה מחלוקת על טיבה של תסרוקת."

  9. ק.א. הגיב:

    לבעיית אסאד, וכן לרוב הבעיות האחרות, אין שום רלוונטיות לבעיית הכוח והדומינציה הגלובלית שמסובבת במערבולת את כל המתרחש בעולמינו. 1,000 בסיסי צבא ויוזמה מלחמתית-חיסולית-תעמולתית -פרמננטית- בכל נקודה על הגלובוס. איזה קשר לעזאזל יש לטיב השלטון הסורי, יהיה אשר יהיה (מן הקצה אל הקצה), לבעיה הקרדינלית הזו?

    • דינו הגיב:

      אתה צודק בהחלט. ומכיוון שטיב שלטון אסד באמת אינו קשור "לבעיית הכוח והדומינציה הגלובלית", עלינו לעשות כל שביכולתינו בכדי להפיל את הרעה החולה הזו בלי קשר למאבק בדומינציה הגלובלית.
      לגבי סוריה אין קרדינלית כמו הבעיה הנקראת "בשאר אסד ושלטונו". הוכח מעבר לכל ספק שלא יכול להיות גרוע יותר, גם אם סוריה תוכרז כמדינה ה-51 של ארה"ב.

      • טיב השלטון הגיב:

        באמת לא קשור כשם שטיב השלטון בסעודיה לא קשור אלא המשטר הסורי נמצא בציר שמתנגד לשליטה של ארה"ב באזור למטרותיה החמסניות והשני משרת אומם וזה מה שכן קשור

        • דינו הגיב:

          כדאי להזכיר בשלב זה שכאשר התנהלה ההפיכה במצרים – ישבו האמריקאים "על הגדר" ואפילו התבטאו בזכות סיום שלטון מובארק.
          חבל שתומכי משטר אסד למיניהם לא משווים את התנהגות ארה"ב בנושא מצרים להתנהגות רוסיה בנושא סוריה.
          אם כל הדיבורים על "האימפריה", מסתבר שרוסיה הולכת הרבה יותר רחוק מארה"ב בכדי להגן על האינטרסים שלה.

  10. חבל שכך קורה בגדה השמאלית הגיב:

    קמינר כותב כמו קומיסר וגם מצנזר תגובות ללא שום סיבה, כאלו שבכל אתר אחר – בין שמדובר באתר נישתי ובין שמדובר באתר של עיתון – היו מתקבלות ללא כל ספק. חבל.

    • מערכת הגדה השמאלית הגיב:

      עריכת תגובות נעשית על ידי עורכי האתר (ולא הכותבים) בהתאם למדיניות עריכת התגובות: http://bit.ly/ruLtaQ . אם תגובתך "צונזרה" כנראה שלא עמדה בקריטריונים המפורטים שם.

      • לא כך הוא וחבל הגיב:

        לא כך הוא, וחבל. בדקתי, התגובה לא עברה בשום פנים על אף סעיף. תהיו בריאים.

      • גם התגובה שלי 'צונזרה', כלומר 'נערכה' ע"י עורכי האתר הגיב:

        ע"פ מיטב המסורת של ביה"ס הקומוניסטי שבו הם התחנכו.

        הצנזורה הקומוניסטית תעזור למשטר של אסד שהקומוניסטים מהווים חלק ממנו כמו שהיא עזרה לקומוניזם הסובייטי.

  11. דר ג'מאל עאשור הגיב:

    חברי ,המציאות היא הקובעת.כל האינטרס של העם הסורי מהיום הראשון להפגנות הוא שהמשטר הקיים יפסיק את הדיכוי של המחאה העממית הלגיטימית ושל חופש הביטוי, את הירי באזרחים, ואת השימוש בתשובות כוחניות-צבאיות לשאלות חברתיות ופוליטיות פנימיות. המשטר הזה סרב לכל מחאה עממית לגיטימית . ומה היה על העם המסכן לעשות ?איך יכולה קבוצה של מתקוממים להתמודד עם צבא מאורגן, שלא מהסס להפעיל את כל מלוא הכוח שלו, ללא סיוע זר? מה אמורה להיות תגובת והתיחסות כל קומוניסט או סוציאליסטבעל מצפון המאמין באחוות העמים ? עליו להזדעזע מאכזריות המשטר כלפי עמו וחבריי החליטו במקום זה "להזדעז" מהרעיון של התערבות זרה{לכן מביאים מאמרים וגם עמדות בכדי לחזק את טענותיהם דוגמת הנ"ל}. אני יכול לחשוב על כמה "התערבויות זרות" שלא טרדו את מנוחת חבריי במקומות שההתערבות הזרה היתה חיונית ל"רעיון הקומוניסטי"ולשחרור העמים .שם חבריי ידעו להיות בהירים מאד, כשהם רוצים.לנקות את הבית הסורי מהתערבות זרה בליגסיקון שלך הוא להרוג את כל העם ולהרוס את סוריה ,אנרכיה טוטלית על ידי המשטר הצמא לשרוד ולהמשיך לשלוט בכוח על עם מסכן ועני.

  12. יואל שם-טוב הגיב:

    אין כמו המגיבים הציונים ואוהדי האימפריה: בתומכם ב"אופוזיציה" הסורית, הם מחזקים את המאמר ומוכיחים את צדקתו של ר' ראובן.

    • דינו הגיב:

      ואולי להפך: אין כמו המגיבים תומכי האימפריאליזם הדורסני הסובייטי בעבר והרוסי של היום (שלא לדבר על זה האיראני) בתומכם ב"שלטון" הסורי, הם מחלישים את המאמר ומוכיחים את טעותו של ר' ראובן.
      ידידי, 100 הרוגים ויותר בכל חודש והתנקשות חסרת מעצורים בהתקוממות הלגיטימית ביותר בעולם הערבי עד היום – מדברת בעד עצמה.

  13. טובה שיבר הגיב:

    סוריה, כמוה כמדינות אחרות במזה"ת, היא "תוצר" של הקולוניאליזמוס המערבי שכידוע החליט לחלק את האימפריה העותמנית המובסת לאיזורי השפעה (בעיקר בין בריטניה לצרפת.)
    כך שורטטו גבולות שרירותיים לחלוטין ונוצרו מדינות שכללו מיעוטים אתניים, דתיים, ותרבותיים שבמקרה הטוב לא היה שום קשר ביניהם: עלאוים, סונים, כורדים, נוצרים ודרוזים מצאו עצמם לפתע מוגדרים כ"סורים" מושג שקודם לכן לא היה קיים כלל.
    המצב הטבעי, אם חושבים על כך, הוא הגדרה עצמית לכל מיעוט או עם או לחילופין מדינות שאם רצונן בכך יתאגדו לפדרציה או לברית בהסכמה.
    הדבר הזה לא קרה ותחת זאת השתלט מיעוט – עלאווי – על כל המיעוטים האחרים.
    במוקדם או במאוחר עתיד היה המבנה המלאכותי הזה, יציר כפיו של האיפריאליזם, להתפרק פחות או יותר לחלקיו הטבעיים וזה מה שקורה עתה, בתהליך אלים וברוטאלי.

    • "מבנה מאכותי" הגיב:

      האימפריאליזם יצר (כשהיה נוח לו) ומפרק בתהליך אלים וברוטלי כשהגולם קם על יוצרו

      זה כל הסיפור. אין "מבנה מלאכותי" ולא "חלקים טבעיים".אחרת צריך לפרק את כל כדור הארץ לפרודות (אולי באמצעות "נשק טבעי"…

  14. צדוק התקוה הגיב:

    http://news.walla.co.il/?w=/13/2554926 לאלה שיוקרים ארס על מדינת ישראל איך שהיא מתנגת עם הפלסטנאים אולי נלמד מהם איך להתנהג למחבלים? מקווה שתפרסמו את תגובתי בכל זאת גם לדעה אחרת יש מקום

  15. טובה שיבר הגיב:

    המשך:
    קשה מאד להבין כיצד אלה התובעים את זכות ההגדרה העצמית לעם הפלסטיני ולמדינה עצמאית משלו מתנגדים נחרצות לזכות ההגדרה העצמית של העמים המרכיבים את המדינה הסורית שהיא עצמה יציר כפיו של הקולוניאליסטים סייקס&פיקו.
    הרי האתר הזה יוצא תמיד כנגד הקולוניאליזם המערבי, "מנתח" את מניעיו, "ומסביר" מדוע לעמים במזרח התיכון יש אינטרס עליון להתנער מספיחיו וממורשתו.
    לפתע פתאום, ללא שום הסבר מניח את הדעת, מתגייס כל השמאל העיקבי כאיש אחד להגנה על מדינה שקולוניאליסטים החליטו על הקמתה, וכדי להוסיף לפרדוקס הזה הם גם מגינים על שלטון המסרב בכל תוקף להעניק לעמים היושבים במרחב עליו הוא שולט, זכות הגדרה עצמית!

    • בורות צביעות או גם זה וגם זה הגיב:

      זכות הגדרה עצמית והקמת מדינה עפ"י השמאל היא זכותם של עמים או קבוצות המצויות תחת כיבוש, העדר זכויות אזרחיות (הסכסוך הציוני פלסטיניי לא מתחיל בגבולות 67, עיקרו היא בעיית הפליטים לכן הפתרון של שתי מדינות לא פותר אלא לצורך ההנחה של הגברת שיבר).

      עדיין לא נודע לי שהעמים בסוריה מבקשים זכות הגדרה עצמית והקמת מדינות במקום מדינת סוריה אז איך "השמאל העקבי" יכות להתנגד למה שהם לא מבקשים?…

      הקולוניאליסטים אכן הקימו מדינות עפ"י האינטרסים שלהם, לכן העמים הערבים שואפים לאחד את המזרח התיכון הערבי ולא להיפך.

      כאז כן עכשיו האינטרס של הניצול הקולוניאלי (הניאו קןלוניאלי למען הדיוק) הוא לפצל את השלטון ליחידות קטנות הנשלטות ע"י עושי דברם, בניגוד לאינטרס של העמים לאיחוד כדי ליהנות מיתרונות שוק גדול, זרימת מידע טכנולוגיה כוח הגנתי ועוד וממשאבי הטבע.

  16. טובה שיבר הגיב:

    בהיסטוריה הקרובה והרחוקה של המזרח התיכון (ובכלל זה גם בסוריה) עמים וקבוצות אתניות דרשו את זכות ההגדרה העצמית, כך שאלה מן המגיבים שאינם בקיאים בהיסטוריה של האיזור טוב יעשו אם ירחיבו את השכלתם בנושא לפני שהם מגיבים שלא לעניין.
    הכורדים למשל נאבקים מזה זמן רב על זכות ההגדרה העצמית שלהם: בעיראק למשל הם ניהלו מלחמת שחרור כנגד המשטר של סדאם חוסיין וכנגד המשטרים שקדמו לו ואילו עתה, בעיקבות התפרקות המבנה המלאכותי הקרוי "עיראק" שהוקם אף הוא בדומה לסוריה ע"י הקולוניאליזמוס האנגלו צרפתי הגשים העם הכורדי את שאיפתו והקים אוטונומיה בצפון עיראק.
    וזו אינה הדוגמה היחידה לרצון העמים היושבים במרחב המזרח תיכוני למימוש זכותם הלגיטימית להגדרה עצמית.
    הנסיונות ל"איחוד המזה"ת" נכשלו בעבר ויכשלו בעתיד מן הסיבה הפשוטה שאין כל יסוד משותף בין מוסלמים סונים, מוסלמים שיעים, נוצרים, כורדים, דרוזים, עלאוים וקופטים.

  17. "הרחבת ההשכלה" הגיב:

    " עמים וקבוצות אתניות דרשו את זכות ההגדרה העצמית"…
    אבל המורדים במשטר של אסד לא דורשים… והלוא בכך עסקינן, אז בשביל מה "להרחיב את ההשכלה"…

    בכלל עמים וקבוצות וכו' דרשו… אבל מי קבע ש"השמאל העקבי" תומך בכך והלוא בכך עסקינן.

    השמאל שהשקפת עולמו מעמדית אוניברסלית תומך בזכות ההגדרה העצמית והקמת מדינה עצמאית רק לעמים או קבוצות הנמצאות תחת כיבוש ודיכוי קולוניאלי כמו הפלסטינים תחת הכיבוש הציוני ולא לכל מי שמצא באר נפט בחצר שלו.

    הגברת בעלת "ההשכלה הרחבה" גם יודעת למי יסוד משותף ולמי לא. למשל לפלסטינים אזרחי ישראל בודאי יש יסוד משותף לדעתה עם יהודים מאירופה… או אולי עם יהודים מזרחיים? אבל אז ליהודים מזרחיים אין יסוד משותף עם אשכנזים.

    מסובך מדי אה? ואולי "השכלה רחבה" לא תעזור…

    • טובה שיבר הגיב:

      אנא ממך, המגיב המתקרא "הרחבת ההשכלה" – אם תוכל להזדהות בשמך המלא.
      הסתתרות מאחורי כינויים מעידה על משהו מאד בעייתי באישיות של המגיב.
      ולעצם העניין: קבוצות אתניות, עמים ומיעוטים אחרים דורשים כיום הגדרה עצמית בכל מרחבי המזרח התיכון וגם דרשו זאת בעבר. למשל: השיעים בלבנון, שהיו מדוכאים במשך עשרות בשנים הצליחו למצב עצמם כגורם משמעותי וחזק בלבנון ולמעשה הם מהוים כיום "מדינה בתוך מדינה" -יש להם צבא חזק משלהם הנלחם כנגד "היישות הציונית" (ןזה ודאי משמח אותך ואת שותפיך לדעה…) יש להם מדיניות חוץ עצמאית שאינה תלויה במדיניות החוץ של המדינה בה הם יושבים ויש להם מוסדות חינוך סעד ותמיכה עצמאים לחלוטין.
      הנה כי כן מיעוט דתי שהפך ליישות מדינית אוטונומית.
      כיום הכורדים בסוריה הכריזו בריש גלי כי שאיפתם לייסד מדינה או אוטונומיה כורדית בצפון מזרח סוריה , אחות לאוטונומיה הכורדית בעיראק.
      צא ולמד: עמים ומיעוטים דתיים במזה"ת שאפו להגדרה עצמית ופועלים בנחישות להגשים מטרה זו.
      לכיבוש אין שום קשר לשאיפה זו.

      • התשובה הגיב:

        נמצאת מעל תגובתך בכותרת "הרחבת ההשכלה" ואין צורך לחזור עליה.
        העזרי בשעור להבנת הנקרא

    • דינו הגיב:

      כמה קל לעקוף את הבעייתיות במשטרים סטאליניסטים או כאלה נוסח אסד בסוריה (ידיד ותיק, כמו אביו לפניו)
      הנה אתה טוען בשם השמאל העיקבי שיש לתמוך בזכות ההגדרה העצמית והקמת מדינה עצמאית רק לעמים או קבוצות הנמצאות תחת כיבוש ודיכוי קולוניאלי. ושכחת (אולי באשמת טובה שיבר) שדברים נוראיים מתרחשים כאן מעבר לגדר ע"י שליט שמכפיש את מה שנקרא "המאבק האנטי-אימפריאליסטי". אז מה אומר השמאל העיקבי?

  18. דינו הגיב:

    עוד בעניין הטענה ש"משטר אסד חוזר על נכונותו לפשרה ומבטא זאת בתמיכה עקבית ביוזמת קופי ענאן":
    הנה קופי ענאן בנושא זה:
    http://news.sky.com/story/968133/syria-crisis-deepens-as-annan-quits
    קמינר מתבקש לומר היכן בדיוק מבטא ענאן את התמיכה סורית ביוזמתו?
    זאת ועוד, ענאן אומר בפירוש שחוסר האחידות במועצת הבטחון (באשמת מי אם לא רוסיה וסין?) פגעה ביוזמה.
    כנראה כחלק מתמיכתו הבלתי מסוייגת של משטר אסד ביוזמה, מספרים משקיפי האו"ם על טבח של 220 סורים ע"י חיל האוויר הסורי, ומשום מה – מניעת המשקיפים מהגעה לאזורים בהם פועל צבא סוריה:
    http://www.rte.ie/news/2012/0713/death-toll-rises-to-250-in-syria.html

    כאן מדווחים משקיפי האו"ם על טבח ברור שביצע צבא סוריה:
    http://articles.cnn.com/2012-05-27/middleeast/world_meast_syria-unrest-un_1_idlib-hama-syrian-president-bashar-al-assad?_s=PM:MIDDLEEAST

    ציטוט:" attacks that involved a series of government artillery and tank shellings on a residential neighborhood"

    האם קמינר באמת חושב שמשטר המבצע פעולות אלו יכול להחשב כ"תומך בעקביות ביוזמת קופי ענאן"?

    • חבל על המאמץ הגיב:

      גם המאמר עוקף את הבעייה. קופי ענאן התפטר משום שלא הצליח להשיג הפסקת אש מצד כוחות הממשלה. אבל לא בזה העניין. השאלה היא עם אסד קיבל או לא קיבל את יוזמת אסד. ובכן קיבל אלא שהמורדים דחו על הסף (ועל כך אף מילה) לכן ברור שהאש לא הופסקה מצד הממשלה בזמן שממשיכה מהצד השני.

      הטבח מאז שהסכסוך הפך למלחמת אזרחים מבוצע ע"י שני הצדדים אלא שהתקשורת המערבית מבליטה רק את הזוועה מצד אחד

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים