הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 ביולי, 2012 44 תגובות

פינגפונג טרוריסטי

פעולת הטרור בנמל התעופה בעיר התיירות הבולגרית בורגס בה הפעיל מחבל מתאבד את חגורת הנפץ ליד אוטובוס מלא בתיירים ישראלים, מזכירה לנו שוב את האמת המרה שאת מחיר שיגיונות המנהיגים משלמים האזרחים מהשורה. התוצאה העצובה הייתה חמישה הרוגים ועשרות פצועים. פעולה זו הייתה ללא ספק פשע מלחמה.

בישראל התעורר ויכוח האם מדובר בפעולה של החיזבאללה או שמא זו יוזמה של איראן? תשובה ברורה אין, גם חיזבאללה וגם איראן מכחישים מעורבות בפשע.  בישראל לא קונים את ההכחשה, שהרי מנהיגיה מכירים מניסיון אישי את דפוסי ההתנהגות  של הכחשות אחרי פעולות טרור. לאחר פעולת מוסד מוצלחת  (מוכחשת כמובן, בקריצת עין) שגבתה חיי אדם בטהרן, ביירות או דמשק, יוצאות מיד ההכחשות שאיש לא מאמין להן.  בתחום זה אין הבדל בין ישראל, החיזבאללה ואיראן. המכחישים מכחישים והנפגעים  מאיימים בתגובה שתבוא.

לראשי הצבא והממשל בישראל היה ברור, שתנועת  החיזבאללה לא תעבור לסדר היום על הריגתו ב-2008 של עימאד מורניה, קצין המבצעים של הארגון,  עת שהה בדמשק, ואיראן לא תעבור לסדר  היום על רציחתם של פיסיקאים ברחובות טהרן, פעולות שיוחסו לישראל. הפעולה בבורגס היא התשובה האיראנית או החיזבלאית, או של שניהם, להתנקשויות של ישראל.

בשעתו כתבתי באחד מטוריי כי הוצאתם להורג של פיסיקאים איראנים, שנמנים עם הסגל האקדמי באוניברסיטאות באיראן ובמקביל עובדים גם בתעשיית הגרעין האיראנית,  הוא משגה פוליטי  ופשע מוסרי, וגם לא יעיל,  שהרי תעשיית הגרעין האיראנית לא תלויה במדען אחד, ובנוסף, מעשי רצח אלה מנציחים את מעגל הדמים. הנופשים מישראל, שילמו את מחיר ההרפתקה המתחכמת של חבורת המחסלים מהמוסד הישראלי. מדעני הגרעין האיראנים אינם שונים מעמיתיהם הישראלים באקדמיה שמשתפים פעולה עם הכור בדימונה. האם מישהו רוצה לראות אותם נרצחים שעה שהם יוצאים בבוקר לעבודה?

ישראל כבר הודיעה כי תגיב על פעולת הטרור בבורגס. וכך מסתובב לו מעגל הדמים, שהרי על התגובה הישראלית תבוא שוב תגובה מאיראן או החזבאללה ואנו נספור את הקורבנות ונאמר אמן.


אין כימיה עם נשק כימי

גל של חרדה עובר עתה על ישראל לנוכח מאגר הנשק הכימי המצוי בידי משטרו של אסד.  יש סיבות טובות לפחדים משום שבידי משטרו המתנדנד של הרודן הנתון במלחמת אזרחים, יש כמות אדירה של טילים נושאי ראשי נפץ כימיים המכסים את כל ישראל.  ישראלים שואלים עצמם, מה יעשה אסד  אם יעמוד וגבו אל הקיר? האם, כמוצא אחרון, ייזום מלחמה עם ישראל וישגר אליה את חימושו הכימי והביולוגי? בידי מי עומד נשק זה ליפול אם הקואליציה הנלחמת  באסד וצבאו, בה יש גם נציגות של אל קאעידה, תנצח? מה על ישראל לעשות? האם עליה ליזום מכה מקדימה בניסיון להשמיד את מאגר הנשק הכימי, ניסיון שיכול להיכשל וכך להסתכן במלחמה אזורית כשישראל חשופה למכת נגד? הדילמות האלה במציאות הסבוכה והרגישה של המזרח התיכון מלמדות עד כמה חשוב ליצור מזרח תיכון חופשי מנשק השמדה המונית, אטומי, ביולוגי וכימי.

מבלי לזלזל בסכנות הגלומות בנשק הכימי של סוריה, כמו גם בנשק הגרעיני שבידי ישראל, אני מקווה שישראל תשב בשקט, לא תעשה פרובוקציות. זאת עדיין האופציה החכמה.


איך גלגל ההיסטוריה מסתובב לו

להלן ספור מהחיים: גרמני צעיר ממזרח גרמניה גילה כי במשפחתו היו גם יהודים. הדבר השפיע עליו עמוקות עד שהחליט להתגייר. הוא עבר תהליך גיור אורתודוכסי, קיבל שם יהודי, שמואל בן אברהם, ומבחינה דתית הפך ליהודי כשר הרשאי להגר לישראל ולקבל מיד אזרחות על פי חוק השבות. ואכן, בשלב כלשהו בחייו המיר את גרמניה בישראל והפך לחלק מהמדינה "היהודית והדמוקרטית", עם כל זכויות היתר שיש ליהודים.

שמואל בן אברהם הוא בעל נטיות הומוסקסואליות, ובירושלים  פגש הומוסקסואל פלסטיני והתאהב בו עד כלות. העלילה מסתבכת.  השניים לא יכולים לקיים חיי זוגיות מלאים. בן הזוג הפלסטיני לא יכול לשאת את ההצקות החוזרות ונשנות במחסומי הצבא והמשטרה. אינני יודע אם הגר הגרמני לשעבר נזכר ברדיפת הומוסקסואלים בגרמניה הנאצית בשנות ה-30 של המאה ה-20 שם התייחסו בחומרה יתירה לזוגות מעורבים של גרמנים ויהודים.  הזוג היהודי פלסטיני עשה מה שעשו זוגות מעורבים בגרמניה של אז, חיפשו ארץ מקלט סובלנית, ומצאו אותה בקנדה. הפלסטיני לא צריך לחשוש יותר ממחסומי צבא כיבוש, היהודי מצא שם קהילה שמקבלת את שניהם ואילו שלטון הכיבוש הישראלי וקהילת הגזענים בכנסת יכולים לסמן V – עוד ערבי עזב את הארץ. אבל כמאמר הבלדה על עוזב קיבוץ – הוא עוד ישוב.

(העובדות הבסיסיות לקוחות ממעריב  26 ביולי 2012).


מכתב שכתבתי לשופטת בית המשפט העליון

spiro-bdolachניצול פרעות ליל הבדולח, ברלין, נובמבר 1938

לכבוד                                  יולי 2012
פרופסור דפנה ברק-ארז
שופטת בית המשפט העליון
רחוב שערי משפט
ירושלים 91950

גברתי השופטת,

בינואר 2012 פרסמה העיתונות את שמות ארבעת השופטים החדשים לבית המשפט העליון שנבחרו על ידי הוועדה לבחירת שופטים. להפתעתם של רבים שמך נכלל ברשימה. היו מי שראו בבחירתך איזון לבחירתו של המתנחל נעם סולברג. (הארץ 6 בינואר 2012).

 רק בישראל יכול להתרחש אירוע הזוי ומוזר לפיו שופט בית המשפט העליון גר מחוץ לתחומי המדינה בה הוא מכהן כשופט. בהיותו מתנחל סולברג הוא פולש לקרקע לא לו, שותף לדיכוי הפלסטינים בשטחים הכבושים, נהנה מזכויות היתר של משטר האפרטהייד שישראל הקימה בשטחי הכיבוש בנוסף להיותו עבריין לפי החוק הבינלאומי, האוסר העברת אוכלוסיית העם הכובש לשטח שנכבש.

בערך עליך בויקיפדיה נכתב כי נושא זכויות האדם עומד בראש מעייניך. בתור מי שמחויבת לזכויות אדם,  את בוודאי חשה את האבסורד, ואולי אף תעוב, מהיותו של סולברג עמיתך. מינויו של סולברג הוא תוצאה של 45 שנות כיבוש ושלילת חירויות בסיסיות, בהם חלה בישראל שחיקה מסוכנת בכיבוד זכויות אדם.

השחיקה לא נעצרה על ספו של בית המשפט העליון. המוסד הזה, שנהנה בשעתו מיוקרה והערכה מקיר לקיר, שהיו מי שציפו ממנו לעמוד כסלע איתן, כצוק גיברלטר, בהגנה על זכויות אדם, התפורר ונכשל. נורמות הכיבוש חלחלו לתוך המשכן, משם ללשכות השופטים ומהם לפסקי  דין. בית המשפט העליון זוהם בחיידקי הכיבוש ונתן אור ירוק לפשעי ותעתועי מדינת המתנחלים שקמה בשטחים הכבושים.

הגזענות שחדרה עמוק לרבדים שונים של החברה הישראלית לא נעצרה בעליון. ביותר מדי התדיינויות שימש בית המשפט זרוע מוארכת של הכיבוש.

לפני ימים ספורים התחלת את כהונתך בעליון. הסכנה הרובצת לפתחך היא שתבלעי לתוך שגרת הגיבוי למי שקרויים "כוחות הביטחון", שאינם אלא זרועות הכיבוש השונות (שב"כ, צבא, מתנחלים חמושים). שופטים לאורך כל שדרת ההיררכיה השפילו ראשם וקדו קידה למולך הביטחון.

לעתים אני נתקל בפסקי דין של שופטים שמגלים בורות מדהימה, נראה שלא מכירים את מגילת העצמאות ובוודאי לא קראו את ההכרזה העולמית בדבר זכויות האדם שהתקבלה ב-1948 כאחד הלקחים מתקופת השואה. לא אתפלא אם יתברר שיש שופטים שנתון זה אינו ידוע להם.

על מנת שלא תשאבי לסינדרום ההתקרנפות,  שמשם קצרה הדרך לשפיטה פושעת, אני מציע לך לאמץ מספר כללי  יסוד, שאם תנהגי לפיהם, תרשמי בתולדות המשפט הישראלי כמאור גדול בתקופת דמדומים לדמוקרטיה הישראלית.

  • לעולם אל תאשרי מעצר מנהלי.
  • לעולם תתנגדי להליך המעוות של שמיעה במעמד צד אחד, לפיו מסתגרים השופטים עם נציגי השב"כ ואלה מטפטפים ככל העולה על רוחם, מבלי שניתן לעצורים ופרקליטם לאתגר את המידע החסוי. השופטים תמיד נענים לשב"כ  תוך שימוש בביטוי המכובס "נחה דעתנו". נקווה שאת תשברי את העיוות  הזה.
  • לעולם אל תתני ידך לענישה קולקטיבית הפוגעת בחפים מפשע.
  • אל תתני יד לגירוש מבקשי מקלט ומשפחות של מהגרי עבודה שילדיהם נולדו בישראל. אנו עם של פליטים. יש מי ששכחו זאת ומתנהגים תוך גילויי רוע ואטימות בלתי נסבלים.
  • אל תתני ידך לשוד הקרקעות האדיר המתרחש בשטחים הכבושים לפיו משתלטים המתנחלים  על קרקעות פלסטיניות בשיטות רמייה בסיוע צבא הכיבוש.
  • אל תהססי לכסח את מערכת המשפט הצבאית, המפרה מדי יום את זכויות האדם בפקודות מעצר של קטינים.
  • הילחמי בעינויים שעל אף פסיקת העליון, נמשכים גם שעה שאני כותב שורות אלו.
  • שלחי לתקופות מאסר ממושכות מתנחלים השורפים מסגדים, העוקרים עצי זית של פלסטינים, עורכים פוגרומים תוך כדי ירי על פלסטינים והשחתת רכושם  נוסח ליל הבדולח.

תתחילי בנקודות אלו ובהמשך, אם תעשי חיל,  אציע לך נושאים נוספים.  עשי לך מנהג: לפני שאת כותבת פסק דין, קראי שוב את שני המסמכים המכוננים: מגילת העצמאות וההכרזה העולמית בדבר זכויות האדם.

בכבוד הראוי,
גדעון ספירו

תגובות
נושאים: מאמרים

44 תגובות

  1. דרור הנאור מרמת גן הגיב:

    מר ספירו היקר,אנא ספר לנו איך מתייחסת החברה הפלשתינית הנאורה לקיומם של הומוסקסואלים בתוכה. תודה.אם תענה לבקשתי,אמא השתדל להציג את עמדתך ללא שימוש במילה "הכיבוש".

    • רונן הגיב:

      התשובה היא : הפלסטינים מתנהגים אליהם רע מאוד. עכשיו תענה על השאלה ש – מה הקשר בין זה לבין הכיבוש? האם הכיבוש והמחסומים הופכים את חיי ההומואים הפלסטינים לחיים טובים יותר?
      האם החורבן שישראל מביאה על הכלכלה הפלסטינית עוזר להומואים? האם זה עוזר למטרתם ולמטרתנו של הפיכת פלסטין (והעולם כולו) למקום שבו אנשים יכולים לגור בביטחה ובכבוד?

  2. שום בצל הגיב:

    א. לא דין מתכנני פצצות גרעין איראניות כדין תיירים ישראלים בחו"ל.
    ב. אע"פ שאני מזדהה עם קריאתך למזרח תיכון נקי מנשק השמדה המוני, יש לכך תנאי מקדים פשוט:
    מזה"ת נקי מקריאות ופעולות ממשיות להשמדה המונית.
    ג. מצב השטחים הוא בעייתי.
    מצד אחד, פלסטינים אינם שווי זכויות.
    מצד שני, הם אינם רוצים במדינה על גבולות 67'. הם רוצים במדינה על גבולות טרום 48' רק בלי היהודים.
    איך פותרים?

  3. אולי הגיב:

    שלא תישא את שם "ליל הבדולח" לשווא!
    אל תיגע בעם יהדות גרמניה שאת ההסטוריה הנפרדת שלו ספק אם אתה מבין ומסוגל להשיג.

    ( לשם תזכורת: בעוד שבכל העולם ציינו את היובל לאירוע הנורא הזה- ישראל הפולנית
    היתה היחידה שהתעלמה התעלמות מחלטת מציון היום המיוחד הזה!)

  4. יאיר הגיב:

    קצת צניעות, מר ספירו… "תתחילי בנקודות אלו ובהמשך, אם תעשי חיל, אציע לך נושאים נוספים" (!!!)

  5. ק.א. הגיב:

    מעגלים, מעגלים, איך רקדנו הורה ב 48 על חורבות פלסטין ובמקומה הקמנו מדינה יהודית. אור לגויים.

    • דרור הנאור מרמת גן הגיב:

      קשה להאמין שאמירה מופרכת כזו יכולה להכתב בכלל.

      הכותב "שכח" כי ריקודי השמחה היו לגבי הקמת מדינה יהודית,עפ"י גבולות החלוקה.

      "חורבות פלשתין"? מתי בדיוק הוקמה "פלשתין" שעל חורבותיה רקדנו?

      מי לא הסכים לקבל את החלטת האום על הקמת שתי מדינות,ומי הכריז כי הוא ישליך לים את היהודים?

      קשה,קשה להאמין…

      מקווה שהתגובה הזו עומדת בקריטריונים של המערכת.

    • צדוק התקוה הגיב:

      ל ק'א
      רקדנו הורה במעגלים כי אחיך הערבים לא הסכימו לחלוקה ב47 המלחמה הראשונה בין ישראל ובין מדינות ערב, שהחלה ערב הקמת המדינה בונמשכה עד ינואר ‎1949, פרצה על רקע דחיית מדינות ערב והוועד הערבי (הפלסטיני) העליון את תוכנית החלוקה של ארגון האומות המאוחדות – החלטת העצרת הכללית של האומות המאוחדות ‎181, שהתקבלה ב-29 בנובמבר 1947. כבר בעת הוויכוח בעצרת הכללית של האו"ם איימו נציגי המדינות הערביות כי ישתמשו בכוח כדי למנוע את מימוש ההחלטה.

      שלב א': ‎29 בנובמבר ‎1947 עד ‎31 במרס ‎1948; אלימות מהצד הערבי פרצה יום לאחר קבלת החלטה ‎181. אוטובוס שהסיע יהודים נורה בקרבת נמל התעופה לוד, הוועד הערבי העליון הכריז שביתה כללית והרובע המסחרי היהודי שליד שער יפו בירושלים הוצת ונשדד.אם אחיך הערבים היו מסכמים לחלוקה אז גם הם היו רוקדים השאר היסטוריה………………

  6. ע.ג. הגיב:

    שמחה גדולה. ספירו מאשים לא ישראלים בפשע מלחמה, חלילה מלהאשים ערבים. אבל כמובן שמיד באה ההאשמה שזה בגלל התנהגות הישראלים. ומאור המשפט גם מעז "ליעץ" לשופטת בית המשפט העליון איך לשמור על זכויות אדם. מה שמזכיר את הספור על הקרציה שישבה על גב הפיל במדבר הסתכלה לאחור ואמרה-כמה אבק אנחנו מעלים.

  7. daniel הגיב:

    מאוד צורם שאתה מזכיר כל הזמן את זה שאתה ניצול ליל הבדולח כאילו זאת תעודת כשרות להחזיק בדעה כזאת או אחרת.כשאומרים שהשואה לא היתה רק מכת חרב אלא גם הכשת נחש מתכוונים אולי לצדדים הפחות יפים של מדינת ישראל נוסח מיכאל בן ארי וחבר מרעיו אבל גם דעה הומניסטית יותר שצריכה לחפש הצדקה בנאצים צורמת מאוד.אלא אם כן אתה סבור שהשואה היא בעצם הצידוק היחידי לקיום מדינת ישראל ואז עדיף שפשוט תגיד את זה.אחרת אין בעצם שום הבדל בינך לטומי לפיד או דב שילנסקי גם אם הכוונות שלך אחרות משלהם.מקווה שלא יצנזרו את התגובה הזאת.

  8. שמעון הגיב:

    זה ,כך נראה ,הפתרון. להפוך כול סוגיה ציבורית ,שכרוכה בזכויותיו של האדם,הפרט, לסוגיה פרטית.
    1. מול תפיסת המעצר המינהלי, להעמיד את סוגיית המעצר המינהלי של כול פרט.
    2.מול "הפרקטיקה הציבורית" של שמיעת צד אחד, להעמיד כול מקרה מעוות באופן הפרטי והשמי.
    3.לא עוסקים יותר בענישה קולקטיבים. קולקטיבים נרדפים מצויים רק בהיסטוריה של המנצחים….

    כך הלאה. תמיד עם שמות. תמיד אישי ,תמיד פרטי. כול מי שמכיר,שמע או יודע, נפגע אישית. נוצף בשמות, בתמונוות. העוול יהפוך אישי, פוגע בי ,בחבר, בשכן. כול אלה יש להם שם וכתובת. בניגוד לציבור האנונימי. אין דבר בודד יותר מן ההמון.

  9. גדעון ספירו הגיב:

    לדרור הנאור: יחסה של החברה הפלסטינית להומוסקסואלים אופיינית לחברות שמרניות עם השפעה דתית חזקה. זו חברה שחסרה בה פתיחות לשונה ולאחר, ומכאן גם היחס העוין והאלים לעתים להומוסקסואלים.מנקודת מבטי יחס זה ראוי לביקורת. בחברה הפלסטינית יש הרבה גזענות ולחלקים הנאורים שבה עוד צפויים מאבקים קשים עד שבשורת זכויות האדם תכה שורש. עכשיו באה המלה שאינך רוצה לשמוע: כל עוד הכיבוש נמשך האנרגיה של אותם נאורים מופנית למאבק נגדו.

    ליאיר: עם כל הצניעות, שופטי שראל יכולים ללמוד ממני פרק או שניים בתחום שמירת זכויות אדם.

    לדניאל: אני מזכיר את היותי ניצול ליל הבדולח על מנת להדגיש שהיותי פליט מגרמניה הנאצית הוא אחד העוגנים לדעותיי והשקפת עולמי. ההבדל ביני ללפיד הוא הבדל בין מי שהפיק לקחים מהשואה ומי שלא.

    • דרור הנאור מרמת גן הגיב:

      תודה לתגובתך.

      מתגובתך לעניין "הכיבוש", אפשר להניח שבכל מדינות ערב והאיסלם,על מאות מיליוני מאמיניהם,שאינן סובלות מ"הכיבוש" הישראלי,היחס להומוסקסואליות הוא נאור יותר. היות ולא כך הוא המצב,תהייה זו אך מסקנה הגיונית,כי אין בין "הכיבוש" לבין היחס להומוסקסואליות בחברה הפלשתינאית ולא כלום.

    • טובה שיבר הגיב:

      גם הנאורים מן החמאס מפנים את האנרגיה שלהם למאבק נגדנו: לג.ספירו ברור שברגע שה"כיבוש" יעלם הנאורים והמתקדמים (קרי החמאס) יגלו פתיחות וסובלנות כלפי ההומוסקסואלים.
      עיון במצע החמאס מוכיח שאכן ג. ספירו צודק: זהו מצע ליברלי מתקדם השואף להקים מדינה דמוקרטית חילונית משוחררת מכפייה דתית (בניגדו למדינה הציונית הנשלטת בידי אנשי דת חשוכים פונדמנטליסטים ושבה נאסר על הומוסקסואלים לקיים אפילו מצעדים בחוצות הערים הגדולות…)

  10. גדעון ספירו הגיב:

    לע.ג. – משל הקרציה והפיל הוא נחמד אבל עשית בו שימוש שגוי. אני לא יושב על גבם של השופטים. הם יושבים על גבי. הם סטו מדרך הישר והתקרנפו לתוך נורמות הכיבוש, עד כדי כך שמתנחל יושב בבית המשפט העליון. אחד מתפקידיי כאזרח מעורב, הוא לעשות כל שביכולתי להחזיר אותם למסלול הישר. במקרה של דפנה ארז ברק לנסות ולמנוע את שילובה והתמזגותה בתהליך ההתקרנפות.
    \
    לשום בצל: אתה שבוי עדיין בסיסמת "רוצים להשמידנו" – צא מזה. הפלסטינים הסכימו זה מכבר למדינה משלהם בגבולות 67 ומי שאינו מוכן לכך היא ישראל. ההתנחלויות הפכו את פתרון שתי המדינות לכמעט בלתי אפשרי ולכן מוטל עתה על כל דמוקרט התפקיד של מתן זכויות אזרח מלאות לפלסטינים ולהקים מדינה חילונית וגמוקרטית זו משימה קשה אד אבל זה מה שהמתנחלים כופים עלינו.

    • ע.ג. הגיב:

      תודה על ההוכחה ספירו. עדין אתה בטוח שאתה הפיל.

    • עמי כהן הגיב:

      הפלסטינים הסכימו לפיתרון 2 מדינות שאחת מהן מדינת ישראל? באמת? איזה פלסטינים? אתה בטח לא מתכוון לממשלה חמאס הניבחרת (ניבחרת על ידי ר-ו-ב הפלסטינים) שדוחה פיתרון זה מכל וכל אלא לכל היותר מסכימה, באדיבותה ונדיבותה, למדינה פלסטינית בגבולות 67, בלי להכיר בישראל או להסכים להתספק בגבולות אלו לטווח של יותר מיום. אכן, טובים המה החיים בלה לה לנד.
      ואגב, האם אתה חושב שאותה "מדינה דמוקרטית" חילונית צריכה לכלול את רמאללה, שלא לדבר על עזה? אתה באמת חושב שהניה יסכים לוותר על שילטונו שם לטובת תעודת זהות ישראלית וזהות מדינתית אחרת מערבית? שוב, טובים המה החיים בלה לה לנד. חבל שהמציאות קצת פחות סימפטית מהפנטזיות. הבן ספירו, גמרנו עם הכיבוש במובן שניתן להמירו באזרחות שווה במדינת ישראל. כל זה רלווננטי רק למה שמכונה שיטחי סי. ברוב שיטחי יו"ש, ובוודאי בעזה, הקיום הפלסטיני העצמאי (במידה זו או אחרת) הוא כבר בלתי הפיך.

  11. דרור הנאור מרמת גן הגיב:

    תודה לאבירי חופש הביטוי על שאישרתם לפחות תגובה אחת שלי.הפחות משמעותית,כמובן.

  12. אשר פרוליך הגיב:

    מר ספירו שוב משווה את פעולת הטרור בבולגריה עם הריגת מדעני גרעין באירן. האם לא ברור לך שתיירים תמימים ,נשים וילדים אינם מדעני גרעין העוסקים בפיתוח נשק להשמדה המונית? למה שוב ושוב מר ספירו ב"כשרון" ספרותי רב תמיד מדביק מין שלא מינו?ברור שמדעני הגרעין באירן לא עסקו בפיתוח למטרת שלום.ממשלתם הכריזה שוב ושוב על השמדת ישראל ומחיקתה מהמפה.אני שוב שואל את מר ספירו,ולא מקבל תגובה,האם אין בהשוואות המעותתות שלך משהוא שבמקרה הטוב אינו אוביקטיבי ובמקרה הרע ,דמגוגי בכוונה ובמודע?

  13. c הגיב:

    מה גורם לך לחשוב שהפקת לקחים מתקופת הנאצים וטומי לפיד או כל פליט מהתקופה ההיא עם דעות שונות משלך לא? הסלחנות שלך, בשם ההתנגדות לכיבוש כמובן ,לרצח של חפים מפשע או הפרה של זכויות אדם מעמידה את הקביעה הזאת שלך בספק גדול מאוד.וסתם מתוך סקרנות:אם לא הסכסוך היהודי-ערבי משהו בתרבות הערבית היה מעניין אותך בכלל? כמו טומי לפיד בזמנו גם אתה נראה לי פועל מתוך חוסר יכולת לסלוח לאירופה שהקיאה אותך כיהודי מתוכה ומנסה להצטייר כנאור אירופי שבא ללמד את הילידים מהי נאורות.בזה אתה לא שונה מכל ציוני אחר גם אם לכאורה אתה חושב את הדברים הנכונים.לפי הטורים שלך(ורק לפיהם) הערבים הם מבחינתך אמצעי שדרכו אתה יכול לתקוף את המדינה ומעבר לזה לא נראה לי שהם מעניינים אותך כבני אדם בכלל.מקווה שלא תצנזרו את התגובה הזאת.

  14. שום בצל הגיב:

    לגדעון ספירו:
    א. תודה על התגובה!
    ב. חלק מהותי (אם לא מכריע) של העם הפלסטיני לא מכיר בזכות היהודים להיות כאן.
    החינוך הפלסטיני מדבר על איזור ערבי נקי מזרים. מדובר בעיקר על חמאס/ג'יהאד,
    וגם אומנם פחות, מצד פת"ח וארגוני הסירוב האחרים. לדידם ישראל כולה היא אדמה גנובה
    ואין ליהודים זכות עליה.
    ג. אין הסכם פלסטיני להכרה בישראל ללא זכות שיבה מלאה, שזו לשון מכובסת לביטול מדינת ישראל.
    לישראל אין שום תוחלת עם רוב ערבי פלסטיני מוצק בתוכה, או לפחות לצד היהודי שלה.
    מדינת כל אזרחיה ללא זיקה לאומית היא אוטופיה דמיונית שאין לה שום הופעה בעולם.
    המקום הקרוב יותר לכך היא ארה"ב/קנדה שהם מדינות מהגרים מובהקות, וגם שם אין הדבר כך.

  15. אשר פרוליך הגיב:

    "פינג-פונג טרוריסטי" ? המדינה "היהודית והדמוקרטית"? (במרחאות,כמובן),"אין כימיה עם נשק כימי"?. ואז,מר גדעון מציע לנו פתרונות מעשיים: על ישראל להפסיק את מאמציה לעצור את הפיתוח הגרעיני של אירן ואפילו להתפרק מיידית מנשק אסטרטגי,כדוגמה לרצון טוב,ידידות ואהבה בין המדינות באיזור .מדינה יהודית ודמוקרטית ?,פשוט מאוד,נכריז שאין עם יהודי,ולכן,אין צורך במדינה יהודית.העם היהודי זו המצאה של הציונים הרוצים להשתלט על העולם,והאנטישמיות חלומות רעים של פרנואידים הסובלים מסיוטי רדיפה מולדים. גל של חרדה לנשק הכימי של סוריה ?.אל דאגה !.מחר ישראל מכריזה שמבטלת את חיל האויר ,חיל השיריון,את הנח"ל,ומשאירה רק את מערך ההגנה האוירית שלה למקרה שמנהיג ערבי בכל זאת ישתגע.

  16. דניאל הגיב:

    מר ספירו קצת ענווה לא תזיק לך בכול זאת אתה לא שופט אז למה בטון מתנשא אתה יועץ לשופטת איך לפסוק דין? אתה מזכיר לי הרבה אנשים עם עקרונות נפלאים אבל בחיי היום יום השופטים חייבים לעתים לסטות מהעקרונות הנפלאים שאתה מציע. מה לעשות קל להגיד קשה לעשות אז אולי תהיה קצת יותר צנוע ותן לשופטת שהוכיחה את עצמה לאורך שנים של שפיטה קצת כבוד מה דעתך?

  17. נתן הגיב:

    רוב המגיבים מתייחסים ל"מדעני גרעין" לעומת "תיירים תמימים" , אבל זאת השוואה מוזרה- אם לישראל מותר להחליט איזה אזרחים של איראן מותר לה להרוג גם לאיראנים מותר להחליט איזה אזרחים של ישראל מותר לה להרוג.

  18. גדעון ספירו הגיב:

    לאשר פרוליך:
    ההשוואות הן פרי רוחך. אני מסתפק בקביעה שתיירים תמימים משלמים את מחיר שגיונות מנהיגיהם. לדעתי, הוצאה להורג של מדעני גרעין איראניים הוא שגוי מסיבות רבות, והסברתי זאת בטורי. אם ניישם את שיטתך התומכת בטרור אישי של רצח מדעני גרעין, אזי אתה פותח את שערי הגיהנום לכל המדענים הישראלים המשתפים פעולה בייצור הפצצה הישראלית ומעניק למתנגדי החימוש הגרעיני הישראלי היתר לרצוח כל מדען הקשור לתעשיית הגרעין הישראלית. אני לא שותף לעמדתך המתירה חיסולים כאלה.

    דרור הנאור מרמת גן:
    מה אתה מתלונן? מרבית התגובות הן מאד ביקורתיות כלפיי וחולקות עליי ללא רחם. אני מציין זאת מתוך הערכה למערכת האתר, שעל אף צבעה הפוליטי שמאלי, לא נועלת את שערי האתר מפני מגיבים ימניים. יש לא מעט אתרי ימין שאוטמים עצמם מכל דעה חריגה לשלהם ואין בהם אפס קצהו של חופש ביטוי ממנו אתה נהנה כאן.

  19. גדעון ספירו הגיב:

    ל C,
    הניסיון שלך לשחק את תפקיד הפסיכולוג ודרכו להסביר את עמדותי, נועד לכישלון, שהרי אינך מכיר אותי. לכן מוטב שתתייחס לעמדותיי ולא למניעיי.
    ולטענותייך: זו לא אירופה שהקיאה אותי, אלא גרמניה הנאצית והיא מכה על חטאיה ופשעיה וקיבלה אותי בחזרה. התעניינותי בתרבות הערבית כלל אינה רלבנטית, כי כחבר אמנסטי וארגוני זכויות אדם אחרים, עמדותיי בתחום זכויות אדם הן אוניברסליות, חוצת גבולות דתות ואומות, ולא אירופיות, שהרי גם באירופה יש די והותר בני אדם גזענים המתרפקים על חזרה לימי האופל. הערבים אינם אמצעי דרכו אני תוקף את המדינה, שהרי אני מבקר את מדיניות הממשלה גם בנושאים שכלל לא נוגעים לערבים. זה לא הערבים שמעניינים או לא מעניינים אותי, אלא הדיכוי והפרת זכויות אדם שישראל מטילה עליהם. אני מתייחס בחומרה רבה לרצח חפים מפשע, אחרת לא הייתי נאבק לסיום הכיבוש ולחתימת הסכם שלום עם הפלסטינים. אתה כותב "שכמו כל ציוני אני מלמד את הילידים נאורות" וזו מחמאה שלא מגיעה לציונות.ההנהגה הציונית כיום היא גזענית ואני מתנגד לה ונאבק נגדה מתוך היצמדות להצהרה העולמית בדבר זכויות האדם.

  20. אשר פרוליך הגיב:

    לספירו:באופן מוזר ומתמיד אתה "שוכח" פרטים קטנים אבל חשובים:ישראל לעולם הכריזה על השמדת המדינה האיסלמית-ממשלת אירן המעסיקה את מעדני הגרעין שלה הכריזה בפומבי ולא ברמז על חיסול מדינת ישראל-אתה לוקח על עצמך את האחריות על כך שאלה רק דיבורים.?זו לא התנשאות,אולי זה דחף בלתי מודע להתאבדות,כפי שנראה בעמדותיך לגבי זהותך כיהודי ולא "אזרחהעולם"בלבד,בגרמניה רדפו את היהודים בגלל היותם יהודים וכאן המצב דומה,רק שקוראים להם "ציונים"-מותר לך לבקר את ממשלת ישראל,גם אני עוזשה זאת,אבל אתה מבקר את עצם קיומינו כאן ואת עצם קיומו של העם היהודי וזכותו לחיות בשלום כאן-בכל מקום בו אתה כותב "ישראל" או "ציונים" תכתוב "ממשלת ישראל" והכל יהיה בסדר

  21. גדעון ספירו הגיב:

    לטובה שיבר,

    המושגים שלך על נאורות הם מאד מוגבלים וצרי אופקים אם את רואה בחמאס ובמצע התנועה ביטוי לנאורות. אני חולק עליך מכל וכל. אמנת היסוד של החמאס היא מסמך מביש, אנטישמי, אפוף שקרים ומפגין בורות. ביקורת נוקבת על אמנת החמאס כתבתי באחד מטוריי ותוכלי להגיע אליו באמצעות גוגל.

    כאשר אני מדבר על נאורים בחברה הפלסטינית, אני מתכוון לאלה השותפים לעולם הערכים הדמוקרטי, בני אדם חילונים, גברים כנשים התומכים במשטר רב מפלגתי , שוויון בין בני אדם, עיתונות חופשית, מכבדים את השונה והאחר, תומכים בתנועה הפמניסטית ובין שאר הדברים הטובים רוצים לחיות כבני אדם חופשים משוחררים מאימת הכיבוש והכובש. יש אנשים כאלה בחברה הפלסטינית, באוניברסיטאות. ובקרב הציבור המשכיל, אני מכיר כמה מהם אישית. אנשים אלה מהווים מיעוט בחברה הפלסטינית, אבל לא חוששים להיאבק על משנתם הדמוקרטית. כל עוד הכיבוש נמשך, חלק ניכר מהאנרגיה הפוליטית שלהם מופנה נגדו, שהרי אי אפשר להיאבק כלפי פנים על חברה שזויונית, סובלנית ודמוקרטית כל עוד מתקיים משטר של טרור הכיבוש הישראלי..

    • טובה שיבר הגיב:

      חוש הומור בריא לא היה מעולם מנת חלקם של אנשי השמאל העיקבי: כשכתבתי שאנשי החמאס נאורים המה יכול היה גם ילד בכיתה ג להבין שחמדתי לצון, אבל כפי הנראה הכותב ג.ספירו נעדר לחלוטין כל קמצוץ של חוש הומור.
      ולעצם העניין: לאור תוצאות הבחירות האחרונות ברש"פ ולאור השתלטות החמאס על רצועת עזה ברור כיום כי רוב רובה של החברה הפלסטינית נוטה בבירור לאיסלם פונדמנטליסטי חשוך ומי שמנסה לצייר תמונה אחרת שוגה באשליות.
      מוזר הדבר שאנשי השמאל העיקבי מגדירים את החברה הישראלית כנשלטת ע"י ימין קיצוני ואנשי דת חשוכים ואינם מחילים קביעה דומה על החברה הפלסטינית.

    • נאורות כהשקפת עולם הגיב:

      ספירו נופל כל פעם מחדש בפח של השקפת עולמו הנאורה.

      הנחלת הנאורות לעמים הפרימיטיבים, הפונדמנטליסיטים וכו', היתה מאז ומתמיד האידיאולוגיה שקולוניאליסיטים ומדכאים למיניהם אוחזים כדי להצדיק את הדיכוי אבל רבים וטובים גם נופלים בה.

      השמאל זה שהשקפת עולמו מעמדית רואה בניצול וההתנגדות לניצול את הסיבה העיקרית להפרת זכויות אדם משני הצדדים הן של המדכא והן של המדוכא לכן הסולידרויות הבסיסית שלו נתונה למנוצלים והמדוכאים ללא תנאים אידיאולוגים ולא רק עם אלו בינהם שאמצו את האידיאולוגיה "הנאורה" של המדכא…

      החמאס הוא תנועה חברתית פוליטית של המדוכאים ביותר בחברה הפלסטינית ברובם פליטים שנושלו מחייהם ע"י הקולוניאליזים הציוני. אז למרות שעדיין לא "ראו את האור" עדיין הסולידריות הבסיסית נתונה להם כמנוצלים ומדוכאים יחד עם זאת, אין לי כל ספק שאיני תומך בכל שטות או מעשה נבלה שנעשה שם אבל אין לי כל צורך להתנצל ולהצטלב בפני כל פאשיסט מוצהר או סמוי על הפרת זכויות ההומוסקסואלים "בחברה הפלסטינית" (כאילו שאצל החרדים או הדתיים הלאומיים זכויותיהם ממש מכובדים), או על המצע האידיאולוגי או הפוליטי של החאמס.

  22. טובה שיבר הגיב:

    גדעון היקר,

    כיצד תסביר את העובדה שלאחר שחיטה של למעלה מ20 אלף ערבים ע"י המשטר הסורי לא קמה באירופה דרישה להחרמת תוצרת סורית?

    אודה לך על תשובתך

    • שירה הגיב:

      ואיך תבדילי בין "תוצרת סורית" שבעליו תומך באסד ובין תוצרת של מפעל שבעליו מתנגד לאסד? מה שיש בסוריה כרגע זה טבח עם שיגלוש ככל הנראה למלחמת אזרחים, מה שיש בישראל זה אפרטהייד רצחני עם עם שרובו אוכל את הלוקשים שמספרים לו ומעלה לשלטון מפלגות פשיסטיות מסוכנות, גם לנו, גם לפלסטינים וגם לשלומו של העולם כולו, לכן החרמה של תוצרת ישראלית היא מעשה מחאה נבון והחרמה של תוצרת סורית, לא בהכרח תביא למטרה המבוקשת.
      אני כן בעד לסלק את כל שגרירי סוריה מכל המדינות.

      • טובה שיבר הגיב:

        אכן אפרטהייד רצחני בישראל: בכל שנות האינתיפאדה נהרגו 3000 פלסטינים.
        הכמות הזו היא שוות ערך למה שהמשטר הסורי מחסל בחצי שנה

    • רונן הגיב:

      יש סנקציות על סוריה. אף מדינה מערבית מכובדת לא תנהל שום עסק עם נציגי משטרו של אסאדו

  23. שירה הגיב:

    כתבה מצוינת, כרגיל.

  24. טובה שיבר הגיב:

    גדעון היקר!

    לאור רצח פעילי ההתנגדות האיסלאמיים בחצי האי סיני ע"י צבא מצרים עולות השאלות הבאות:
    1. מדוע השמאל העיקבי והפלסטינים בישראל לא מצאו לנכון להפגין ולמחות כנגד רצח זה של חפים מפשע?
    2. כיצד אפשר להסביר את העובדה שאותם גורמים הנזעקים כנגד המצור על עזה לא הרימו את קולם כנגד סגירת מעבר רפיח ואל עריש בידי מצרים?

    אודה לך על תשובתך, ואם טעות בידי והשמאל העיקבי הפגין, מחה, או מתכוון לעשות זאת, אנא עדכן אותנו.

    בברכה,
    טובה שיבר.

    • דוגמא הגיב:

      לחוש ההומור הבריא של הגברת הימנית לעומת זאת שלא היתה "מעולם מנת חלקם של אנשי השמאל העיקבי"

  25. גדעון ספירו הגיב:

    לטובה שיבר:
    יפה שאת ממנה אותי לאומבוטסמן של השמאל העולמי לגווניו השונים, שצריך להסביר לך כל מעשה או מחדל שאת מוצאת בהם פגמים. השאלות שלך הן קנטרניות. גורלם של הפלסטינים בעזה והסורים בסוריה מענינם אותך כשלג דאשתקד. שהרי אילו באמת היה אכפת לך,היית נעמדת בעצמך בצמתים ומניפה שלטים בהתאם. אני את חלקי במאבק נגד סוריה עושה במסגרת אמנסטי אינטרנשיונל.
    בנוסף, השאלות שלך מראות על בורות, משום שלא זו בלבד שעלתה באירופה הדרישה לחרם על תוצרת סורית, היא גם הופעלה, ואם היא לא הרמטית הרי זה בגלל החבר של ליברמן, פוטין.

    אשר לסגירת המעברים בעזה על ידי מצרים, הרי דווקא מצרים החדשה פתחה את המעברים בניגוד לשלטון מובארק ששיתף פעולה עם המצור הישראלי.
    ההערות שלך מוכיחות על חוסר הבנה בסיסי בכל הקשור לפעילות שמאלית ושוחרת זכויות אדם. כאזרחי ישראל החיים כאן,עדיפות ראשונה תהיה למאבק נגד עוולות ופשעי ממשלת ישראל וזרועותיה, והם כה רבים ולכן נדרש להם חלק ניכר של האנרגיה הפוליטית. מכאן אין להסיק שאנו אדישים להפרות זכויות אדם בעולם, אולם לנוכח העבודה הרבה כאן נקדיש לכך חלק קטן יותר של פעילותנו. .

  26. אשר פרוליך הגיב:

    לטובה שלום: קודם כל מציע לשנות את הביטוי "שמאל עיקבי" ב"שמאל מקובע".כדי להיות שמאל אמיתי,צריך כל הזמן ביקורת עצמית,חשיבה בלתי "מקובעת",כל הזמן לרדוף אחרי האמת,אבל כל האמת ולא החלק שנראה לנו כאמת.מרקס עצמו אמר שהדבר היחידי שהוא בטוח בו הוא שהוא לא מרקסיסט.האם חברינו ב"שמאל המקובע" שואלים מהן הסיבות לדחיקה לשוליים של השמאל בכל מקום?,ההשפעה השולית והדהוייה שלו ? החשדנות והדחייה שמעורר ?,גרירתה אחרי סיסמאות אנטי אימפריאליסטיות חד-צדדיות?גימגומו בקשר לאלטרנטיבות אפשריות וחזרה על מנטרות קבועות?זה "שמאל" שמגדיר את החמאס כתנועת שחרור מדיכוי כשהם מדכאים את עמם,ומגדיר כ"פאשיסט" מי שמבקר אותם,ולא מבינים שהאויב המרכזי של העם הפלסטינאי זה הנהגתו,כולל החמאס (נאור או לא נאור זה לא רלוונטי),נציגי הריאקציה האיסלמיסטית,"אוהבי המוות".

    • ולא רואה הגיב:

      שאת הקידמה לאזור מביאים הקולוניאליזם הציוני והאימפריאליזם ששחררו את ישראל ואת העם הפלסטיני מהפאודליזם של האריסים הפלחים ושלחו אותם למחנות פליטים לתפארת המרכסיסזם בעל החשיבה הבלתי מקובעת (בציונות).

  27. טובה שיבר הגיב:

    גדעון שלום,
    פעילות באמנסטי אינטרנשיונל לנוכח רצח העם המבוצע על ידי המשטר הסורי הפאשיסטי מהווה לכל היותר עלה תאנה המכסה על צביעות, התחמקות מתשובה וזריית חול בעיניים.
    הרי כשישראל מחסלת כמה עשרות פלסטינים כל השמאל העיקבי מתייצב כאיש אחד למול הקריה בתל אביב, מניף שלטים בגנות "הטבח המבוצע בפלסטינים ע"י צבא הכיבוש" ובגנות "רצח העם הפלסטיני"
    מוזר מאד שכשנרצחים עשרות אלפי (!) סורים חפים מפשע השמאל העיקבי ממלא פיו מים, ואחד, ג. ספירו שמו, מנסה (ללא הצלחה יתרה יש לומר) לשכנע אותנו שבעת הזאת "תרומתו" למחאה כנגד רצח העם הסורי היא פעילות באמנסטי אינטרנשיונל!

    ובאשר לסגירת המעברים בידי מצרים: גם כאן אתה כנראה לוקה בהבנת הנקרא משום שמיד לאחר הפיגוע מצרים סגרה את המעברים לעזה וממנה, והשמאל העיקבי לא צייץ אפילו לנוכח המעשה.
    על איזה "אנרגיה פוליטית" מדובר? הרי אם ישראל תחסל 17 פלסטינים חמושים מיד יפרוץ השמאל העיקבי במחאות, הפגנות ודרישות ל"הפסקת ההתקפות על העם הפלסטיני"…

  28. גדעון ספירו הגיב:

    למגיב "נאורות כהשקפת עולם"
    מסכים עם עיקרי הדברים, ויש אבל, שאומר כי סולידריות עם המדוכאים והמנוצלים מתקפחת אם היא מונעת ביקורת על מנהיגים ותנועות של אותם מדוכאים. חשוב להסביר לישראלים שהתנגדות לכיבוש אין פירושה הזדהות עם תנועת החמאס, מצעה והאידיאולוגיה שלה. זהו חלק מהנאורות

    אתה גוזר גזירה שווה בין הנאורות שלי לבין הקולוניאליזם שבשם אותה נאורות שלט ודיכא. אינני מכיר קולוניאליזם שאימץ אידיאלודגיה נאורה להצדקת שליטתו בקולוניות, במשמעות 30 סעיפי ההצהרה העולמית בדבר זכויות אדם, לאורם אני פועל. אין קולוניאליזם כזה כמו שאין כיבוש נאור, חיה שאינה קיימת.

    אני מאד משתדל לא ליפול למלכודת המטיף למדוכאים, ויחד עם זאת אינני מהאו"ם לגבי שיטות מאבק כמו נושאי חגורות הנפץ שהתפוצצו בתחבורה האזרחית ובתי קפה וגרמו להרג חסר אבחנה באוכלוסיה אזרחית, בהם תינוקות, ילדים וקשישים.

  29. אשר פרוליך הגיב:

    לגדעון: ה"נאורות" האמיתית היא בלדעת להבחין בין אור וחושך.הבחנה כזו קשה כוון שאור וחושך כל הזמן מתחלפים ואינם קבועים.כך צריך להבחין בין ציונות כתנועת שחרור לאומי של העם היהודי עם ציונות אחרת,משיחית ,פנאטית ,המעלה את ערך האדמה מעל ערך החיים.בהתקפות שלך לציונות ללא הבחנה כזו,אתה לא "נאור",וללא כוונה אולי,אתה משמש כלי בידיים של אוהבי החושך.
    לא מספיק להגיד דברים,צריך לחשוב גם למה הן משמשות,ואיך מתקבלות על ידי אחרים,ובכך האחריות של האומר אותן.אנו חיים בעידן של דה-לגימיטזיה של קיומה של מדינת ישראל,ובמצב זה,על ה"נאורים" להגן על קיומה בכל כוחם,כתנאי ראשוני,ויחד עם זאת,לבקר את נקודות החושך שבה.

הגיבו לע.ג.

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים