הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות



הדיון בגירעון התקציבי עליו דווח לאחרונה מתנהל, על רקע הבחירות שבפתח, כאילו מדובר בכישלון התנהלותי נקודתי של ראש הממשלה ו/או ראשי האוצר, שלא השגיחו כי התבשיל שעל האש גולש על גדותיו. למעשה מדובר בתוצר של שלושה גורמים עיקריים: מדיניות פיסקלית שמרנית מן הסוג שפוגע כיום בארצות אירופה ותוקע מקלות רפובליקניים בגלגלי המדיניות של הנשיא ברק אובמה; מדיניות מיסוי המעצימה אי שוויון; ומדיניות ביטחון מגלומנית.

taxiz

נתניהו מוביל מזה שנים מדיניות של "ממשל קטן" שמטרתה ליטול כספים שעשויים היו לשמש את המדינה לצורכי פיתוח כלכלי והענקת שירותים חברתיים ולהעבירם לשליטה של התאגידים הגדולים. מדיניות זו מצדדת בצמצום התקציב ככל שניתן. היא באה לידי ביטוי בפטנטים שונים ובהם קביעה של כללים פיסקליים המגבילים את ההוצאה, מצד אחד, ואת הדיון הציבורי בתקציב מצד שני, אם במסגרת הגבלת הצעות חוק פרטיות הכרוכות בהוצאה תקציבית משמעותית ואם במסגרת ביטול הדיון השנתי בתקציב באמצעות קביעת תקציב דו שנתי. הכלל הפיסקלי האחרון הגביל את הגידול בהוצאה התקציבית ל-2.6%, בהשוואה ל-1.7% קודם לכן. גידול של 1.7% בלבד מבשר על סטגנציה, שכן זהו שיעור הגידול השנתי באוכלוסייה; גידול של 2.6% גם הוא אינו מבטיח גדולות ונצורות, בייחוד לאחר עשור שבו ידע התקציב קיצוצים חסרי תקדים בהיקפם. בסופו של דבר גם הכלל הפיסקלי החדש לא הספיק: אם משום שהממשלה נקטה צעדים מחויבים וחיוביים כדוגמת העלאת שכר המורות ואם משום שהממשלה נקטה צעדים פחות מחויבים ולא חיוביים כדוגמת העלאת תקציב הביטחון. כל זה לא היה גורם לבעייה משמעותית אילולא מנע התקציב הדו שנתי התמודדות בזמן אמת עם השלכות ההאטה בצמיחה, באמצעות מיסוי.

עתה, אל מול ההאטה בצמיחה, הכותרות מאיימות בקיצוצים כואבים. אלה אותם קיצוצים שעומדים לדעת רבים מאחורי הדישדוש של ארצות האיחוד האירופי. אלה אותם קיצוצים שהרפובליקנים בארצות הברית מבקשים לכפות על הנשיא ברק אובמה. רבים יגיבו על קביעה זו ויאמרו, שאי אפשר להשוות את ישראל לארצות עשירות אלה ושישראל אינה יכולה ליטול על עצמה סיכונים שארצות אלה נטלו. אלא שעד עתה, כאשר שיעור הצמיחה אצלנו היה גבוה משלהם, דווקא נהנו מנהיגינו מן ההשוואה. במלים אחרות, קיצוצים עתה עלולים להחריף את מגמת ההאטה בצמיחה.

לדעת אדריכלי "הממשל הקטן", כיוון שמדינה קטנה זקוקה לתקציב קטן, אפשר להפחית מסים ולהרזות את "האיש השמן". התוצאה היתה שתי הפחתות במסים הישירים, זו שהתמשכה בין 2003 ל-2010 וזו שנועדה להמשיך את המהלך עד 2016. בשני המקרים, הנהנים העיקריים היו משקי בית בעשירונים הגבוהים. מס החברות הופחת גם הוא, ותאגידים גדולים רבים שילמו ועדיין משלמים פחות מן השיעור הקבוע בחוק. אחת התוצאות – בשעה שהנכסים הפיננסיים שבידי הציבור גדלו בין 2000 ל-2010 פי שניים, הכנסות המדינה ממסים גדלו ב-9% בלבד.

חלק גדול מן הקושי לנהל מדיניות פיסקלית יציבה, שלא לדבר על מדיניות צמיחה יציבה, נובע ממדיניות הביטחון המגלומנית של ישראל. מדינות חזקות ועשירות מישראל היו מתקשות לשאת את הנטל של שליטה בפלסטינים המתמשכת מאז 1967, נטל הבא לידי ביטוי בהוצאות צבאיות גדולות, באבטחת רמת חיים נדיבה לתושבי ההתנחלויות ובמשברים כלכליים בכל עת שמתחולל עימות מזויין. מדינות חזקות ועשירות מישראל לא היו חותרות להשיג מעמד של דומיננטיות אסטרטגית על פני שטח של מחצית מיבשת אסיה.

התבשיל לא הקדיח במקרה. הוא הקדיח עקב שלושת מרכיבי המדיניות הנ"ל. ללא שינוי במדיניות התיקצוב, המיסוי והביטחון, הוא ישוב להקדיח ולגלוש.

  • ד"ר שלמה סבירסקי וירון דישון ממרכז אדוה
תגובות
נושאים: מאמרים

3 תגובות

  1. אבי הגיב:

    שלמה היקר ו
    מדוע אינך מדבר על כשל השיטה המוניטרית?
    כל גרעון תקציבי,צמיחה ופרמטר של תמ"ג,תל"ג נגזרים מהקופון הרווחי שמדפיסי הכסף הבנקאים *ותאגיד*הבנקאות הגלובלי המציאו,ובאמצעותו,מוחקים מדינות על אזרחיהן וברצותו משליך פירור לעבד השכר הנרצע אשר אינו יכול עוד להצמיח עבודה אנרגיה וחיים בכדי לשלם את הריבית על החוב שמשלמת הממשלה למדפיס הרווחי לשם רווח?
    מדוע להישאר אנכרוניסטי ולדבר על הכל פרט לעיקר?
    כליית אנרגיית כדה"א כדלקים,פחם ואנרגיה אנושית עד לרציחתם היא העומדת בבסיס המשברים,החילוצים והזרמות הכספים.
    יש להתאים את התורה והאכסיומות הישנות למציאות בניגוד לאסכולת וושינגטון,בהתאמה לתזכיר שיקגו של קרן המטבע העולמית(קישור באתר כלכלה אמיתית) ולעובדות הפיסקליות-מוניטריות הנחשפות על ידי בן דייסון ובארץ על ידי ערן הילדסהיים.
    אחרת חבל על הרצון והידע .האמת חייבת להתברר אצל מי שכמותך המבקש לחולל ראשית שינוי במודעות ולא להתעסק במחזור ולעיסה של נגזרות הנובעות מהעיוות במקור.
    את המצאת הדפסת הכסף בקליק וירטואלי בריבית דריבית (מעריכיתI יש לחסל.
    כסף מקומי,ביטקויין,הדפסה ממשלתית בלבד ללא חוב נושא ריבית .

  2. מי מקדיח את התבשיל? הגיב:

    גם לתשדיר "שהגליש את התקציב" יש 'נותן חסות'. הפעם זה לא רק שלדון שמהמר על ביבי בעזרת הלפיד השחור שהאיר מחדש – זה גם ארצות ה ב ר י ת United States – שהיא המדינה הכי ליסטית – אוונגליסטית בעולם ובמקרה (?) גם "ידידה גדולה של המדינה הכובשת ההיסטרית האחרונה בהיסטוריה. ומאז שהאל המוגלה –שהמציאו המוגלים לבבל– "אלוקים-ה'-אדוני" In God We Trust – הצליח אלוהי צבאות זה במלאכת הכיבוש והגירוש והפך את צה"ל לצבא הגנת ההתנחלויות. ואכן, מאז שינו המאמינים ב י ה ו ה את דרכיהם, והיום הם כל עיסוקם הוא במלאכת ההתנחבלות ובלמידת "תורתו הקדושה"… כך שינתה הציונות הדתית דרכיה, והיום היא משחירה את הארץ (וממלאת אותה כיפות סרוגות וגם שחורות) ונדרשת למלאכת ההתנחבלות, כאילו שהציונות -החילונית והדתית- היא המייצגת הבלעדית של "אלוקים שכרת את הברית בין הבתרים עם עמישראל" ובכך נתן את הארץ ("מנהר מצרים ועד הנהר פרת") ליהודוניו — שהקימו אותו ממרבצו.

  3. מישהי הגיב:

    "אותם קיצוצים שהרפובליקנים בארצות הברית מבקשים לכפות על הנשיא ברק אובמה".
    לכפות על אובמה?! סבירסקי ממך אני פשוט מסרבת לקבל ניתוח כזה.

    לפחות שהכלכלנים החברתיים, יפסיקו עם הפיקציה של אובמה. צריך לזכור שגם באפריקה היו וישנם 'מניהיגים שחורים' מושחתים ורצחניים, אז מה אם אובמה חצי שחור ושייך למפלגה הדמוקרטית, האם גם נערי האוצר ווהטייקונים שהם חצי או כל מזרחיים זה הופך אותם אוטומטית לרגישים לצרכי המזרחים שלא מציעים להם משרות עם מצנחים?.

    הנה קצת עובדות והרבה פחות רגשנות:

    http://www.blackagendareport.com/content/obama%E2%80%99s-steady-road-austerity

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2013/jan/23/untouchables-wall-street-prosecutions-obama

    http://www.nakedcapitalism.com/2013/01/after-obama-decided-to-sell-the-inaugural-to-corporations-did-he-even-make-his-sales-quota.html

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים