הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-20 במרץ, 2013 7 תגובות

לא אמיתי! ועוד ערב חג הפסח – החג בו, כך מספרים, יצאנו מעבדות לחירות. בג״ץ קבע שעל עובדות סיעוד לא חלים חוקי שעות עבודה ומנוחה.

לפי היהדות – וזו הרי מדינה יהודית, כך טוענים כולם – גם עבדים וגרים זכאים ליום מנוחה.

egyptslavesעבדות במצרים העתיקה (מקור)

בדברים ה׳ נכתב: ״ויום השביעי שבת לה' אלוהיך. לא תעשה כל מלאכה, אתה ובנך ובתך, עבדך ואמתך ושורך וחמורך וכל בהמתך וגרך אשר בשעריך. למען ינוח עבדך ואמתך כמוך. וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים, ויוציאך ה' אלוהיך משם ביד חזקה ובזרוע נטויה. על כן ציווך ה' אלהיך לעשות את יום השבת" .

אכן, משה ואלוהים שכחו להזכיר במפורש עובדות סיעוד, ובוודאי לא את גברת גלוטן, ולכן כבוד מעלתם שופטי בג״ץ לא הצליחו להכיל בדמיונם האפל את המושגים ״גר בשעריך״ או ״אמתך״ על עובדות זרות מהפיליפינים. כנראה שהסקה דדוקטיבית כבר לא נלמדת בבי"ס למשפטים.

בזמן שבו נבחרי הבית היהודי רוצים להוציא את ה"דמוקרטית" מה"יהודית" מהגדרת המדינה, בא בג״ץ ובמחי יד הוציא את היהודית. וגם סתם הגינות אנושית, ועקרונות חוקי העבודה של המאה ה-20.

אז מה נותר? מדינה קפיטליסטית בריונית?

תגובות
נושאים: מאמרים

7 תגובות

  1. ק.א. הגיב:

    "אז מה נותר? …" אכן זוהי הקושיה בהא הידיעה.

    כלומר מה קיים (ומתקיים) לפנינו?

    הדבר הראשון להבחין הוא שזו אינה שאלה פוליטית. זו שאלה תצפיתית נקייה מכל איזם-(ים).
    הצרה היא שאם יש לנו נכונות לפתוח את השאלה להתבוננות אנושית-ניטרלית אז אנו גם מסתכנים במסקנות שאולי איננו רוצים בהן. ואז חלקינו (או רובינו) מתחילים לעשות חשבונאות ולהגיש שלא בנוח.
    מצב כזה הוא מקור בלתי-אכזב לתסכול מתמשך. מצד אחד המצוקה היא מציאות מוחשית מצד שני אנו מסרבים להגדיר את הבעיות, מפחד המסקנות. לכן הטקטיקה היא שאנו מסכימים להיות "פרגמטיים" ולנוע בין יאוש לתקווה – מעין מאניה-דיפרסיה קולקטיבית. היו שקראו לזה פעם יורים ובוכים. עד מתי?.. ובעוד אנו כלואים במלכוד הזה האליטה לוקחת לנו (לאור היום) את כל הנכסים – הן החומריים והן החברתיים – עד שניוותר עירומים (בשוחה?)

  2. יעקב הגיב:

    אני לא מכיר את פרטי המקרה כפי שהובאו לפני השופטים ולא את הפסיקה עצמה. אבל, אני משער שעובד סיעוד צמוד אמור לשהות כל היום בחברתו של המטופל, גם אם, נניח, מרבית היום אין לו מטלה מוגדרת. באופן פשטני זה שלוש משמרות ביממה, אחת מהן לילית, כי גם בשנתו העובד מועסק. אופי העבודה דומה לזה של פועל הנמצא על אסדת קידוח או באניה בלב ים, שהוא עובד ולא עובד כל הזמן. לכן, אני חושב שאי אפשר להתייחס לתפקיד כאל משרה רגילה עם שעות עבודה מוגדרות, שעות נוספות וכו'. אגב, זאת אחת הסיבות שהתפקיד מאויש על ידי מי שבא מרחוק, ללא משפחתו. על כן, יש כאן שתי שאלות. האחת – תנאי השכר. גם בארץ, צעירים רבים ישמחו לצאת לעבוד תקופה ממושכת על גבי אסדת קידוח, תמורת שכר הוגן. בעידן בו עדיין קיימים פערים גדולים בעולם, משתלם לעובדת מהפיליפינים להגיע לארץ לשנה ולקבל שכר גבוה משמעותי מזה שתרוויח בארצה, ואין בכך הבדל מקניית מוצר זול מתוצרת הודו.
    נשארה לכן רק נקודה אחת חשובה – תנאי ההעסקה והזכויות הסוציאליות. אולי לא שבוע-שבוע, אבל עובד סיעוד צמוד צריך שיהיה זכאי לכמות סבירה של חופשות. וחשוב לא פחות…אבל נגמרה לי מכסת התווים

  3. ע.ג. הגיב:

    זה מה שקורה כאשר המטרה היא להוציא את דיבת מדינת ישראל ולא לבדוק מה האמת. ובכן, בית המשפט קבע כך:
    א. גברת גלוטן לא תקבל שכר עבור שעות נוספות ודמי הבראה.
    ב. גברת גלוטן כן תקבל תשלום עבור שכר מולן, פדיון חופשה שנתית והפרשי שכר מינימום.
    ג. אמנם נקבע שבמקרה ספציפי זה לא ישולמו שעות נוספות אבל ענין השעות הנוספות ידון בכל מקרה לגופו כלומר, אפילו בענין זה אין פסילה גורפת של תשלום שעות נוספות.
    ד. ענין יום המנוחה לא נדון כלל שכן היה ברור שאין מחלוקת בענין זה ושלגברת גלוטן מגיע יום מנוחה וכפי שרואים מפסק הדין גם חופשה שנתית.
    עכשיו תחליטו אתם

  4. צדוק התקוה הגיב:

    בזמנו לאמי ז"ל היתה עובדת סעודית פליפנית הגברת היתה זכאית לחגי עמה זו כמות לא קטנה של [חופשים]חגים בסופי שבוע הגברת היתה נוסעת כמובן הכל על חשבוני משכורתה היתה בערך כשבע מאות דולר אז יחסית שכר יפה לאישה שהרווחיה ע"פ דבריה בארץ מוצאה כעשר דולר לחודש במפעל ועבדה כשניים עשר שעות ללא הפסקות [מפעל סיני בפילפנים] מדובר לפני כעשור אז נכון מדובר בעבודה קשה אבל הגברת היתה אצלנו בכל האירועים המשפחתיםוהיתה מוזמנת לכל ארוחות של המשפחות וקיבלה הרבה בגדים ומתנות מהמשפחה גם בראש השנה הנוצרי קיבלה בונוס כסף שלא הינו חיבים לשלם לה אי אפשר לשלם שעות נוספות לעובדת סיעודית כי היא צריכה להיות כל היום עם המטופלת בני משפחה לא יכלו לעמוד בתשלום שעות נוספות בחגים שלה כאשר יצאה לחופשות קיבלה שכר מלא אז לא צריך ישר להוציא דיבה על העם היהודי " האכזר הרע והנצלן" חג חרות לכל עם ישראל ושלא נצטרך לעובדים סעודים בריאות

    • דני הגיב:

      לפי התיאור שלך מדובר בפסע אחד מגן אדן. אם כך, איך יכול להיות שאף ישראלי, בעצם אף יהודי, אינו מוכן לשיט התענוגות שאתה מתאר? למה צריך להביא עובדים זרים כדי לבצע את עבודת הסיעוד? כנראה שבכל זאת מדובר באחת העבודות הקשות והנוראיות ביותר שאפשר לתאר.

  5. ישראל הגיב:

    מעולם לא הבנתי את הדרישה להבטחת שכר מינימום לעובדי סיעוד מהפיליפינים (או כל עובד זר אחר). הרעיון של שכר מינימום נועד לאפשר קיום סביר לעובד. אבל במקרה זה לעובד אין כמעט צרכים כספיים – הוא גר בבית המטופל, אוכל שם, מתרחץ שם, לא משלם חשמל, מים, גז, חימום,ארנונה, משכנתא או שכר דירה וכו'. רוב מכריע של שכרו נשלח למשפחתו בחו"ל ועבורם שם זהו סכום עתק. מול אלה עומד המטופל/המעסיק שצריך לשלם לו על פי החוק את שכרו, לשלם עבורו לביטוח לאומי, לספק לו ביטוח רפואי וכמובן את כל השירותים שנזכרו לעיל. להוצאות האלה נוספים התשלומים שעל המעסיק לעמוד בהם למטפלים שהוא נדרש להם כאשר העובד יוצא לחופשתו השבועית והשנתית. כידוע רבים מהמטופלים נמנים עם השכבות הנמוכות.
    לפני מספר שנים ביקרתי בתאילנד והשתתפתי בסיור של מדריכה מקומית בצפון המדינה. באחד הכפרים שם שהיו בו בתים עלובים מחימר בלט למרחוק מבנה אבן שנישא לגובה. שאלנו של מי הבית הזה ונענינו כי זה בית של מי שעבד בישראל.
    אז בשאלה מי מהשופטים צדקו צריך להכריע המשפט "עניי עירך קודמים"

  6. ע.ג. הגיב:

    לישראל
    זו בדיוק היתה התלבטות של השופטים שכתבו במפורש שכל פסיקה שלהם תפגע באוכלוסיה מוחלשת. אם יפסקו באופן גורף לטובת העובדת הזרה הם יפגעו באוכלוסיה שנזקקת לשרותי העובדים סעודים שזו בדרך כלל אוכלוסיה שאין לה מספיק כסף ומצד שני פסיקה נגד העובדת הזרה תפגע בה וגם היא מאלה שמרויחים מעט. נוסף לכך נוסח החוק אינו אפשר לשלם לעובדים זרים שעות נוספות ולמרות זאת הם פסקו שבמקרה הזה יש שעות נוספות שכן צריך לשלם לעובדת הזרה. הם גם קראו למחוקק לתת דעתו על הבעיה הזו שלא היתה קימת כאשר נחקק החוק שכן אין זה מתפקידו של בית המשפט להכריע. כאשר קוראים את פסק הדין ברור לגמרי שבית המשפט ניסה ככל יכולתו להיות הוגן עם שני הצדדים במגבלות שמוטלות עליו.

הגיבו ליעקב

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים