הפורום החברתי העולמי ננעל בשבת האחרונה בבירת תוניסיה. יותר מ-50 אלף משתתפים לקחו חלק בכאלף מפגשים, הרצאות, סדנאות ודיונים מכל הסוגים. הפורום נפתח בהפגנה שנערכה במרכז תוניס ביום ג' בשבוע שעבר, 26 במארס, ובה לקחו חלק כ-25 אלף בני אדם. ביום נעילת הפורום נערכה הפגנה נוספת, בסולידריות עם העם הפלסטיני. "היה זה מפגש חשוב וחיובי מאוד" מסכם ההיסטוריון והפעיל החברתי אריק טוסאן, המרכז את "הוועד הבינלאומי לביטול חובן של ארצות העולם השלישי", אחד הארגונים המייסדים של הפורום.
ש. מהי התרומה המרכזית של הפורום שזה עתה ננעל?
ת. ההשתתפות המקומית הגדולה בכל הסדנאות והאירועים הקשורים בביטול החוב החיצון. כמו כן, יש לציין את האסיפה הכללית של התנועות החברתיות שנערכה ביום ששי האחרון. השתתפותם של התנועות ושל הנוער הייתה מרשימה במיוחד.
ש. האם הפורום יוצא מחוזק ממפגש זה, שנערך לראשונה באחת ממדינות המגרב?
ת. אין ספק בכך. זאת, לאחר משבר מסוימים בו נקלע הפורום בשנים האחרונות. בייחוד בוועדה הבינלאומית האמורה לרכז ולכוון את פעילות בעל העולם, בה חלה שחיקה מסוימת וקשה עד מאוד לאמץ דינמיקה חדשה העשויה לתת תנופה לפורום. יחד עם זאת, הפורום החברתי נותר מקום המפגש היחידי ובעל מימדים בינלאומיים בו נפגשים תנועות חברתיות מרחבי תבל. ובהיעדר חלופה אחרת, אין תחליף לפורום. מכיוון שבתוניסיה המאבק החברתי והפוליטי אינו פוסק, בדומה לאזור כולו, עריכת הפורום במדינה זו תרמה תרומה חשובה להתחדשותו. כאשר הפורום החברתי יוצר מגע עם חברה שבטלטלה נוצרת תגובה כימית מעניינת מאוד וכך היה גם הפעם.
ש. האם זו אופציה שיש לבחון ברצינות?
ת. כמובן, ניתן לקיים את הפורום החברתי העולמי הבא במצרים, בתנאי שהארגונים והתנועות שם יגלו עניין בכך. המצב במצרים הוא מרתק במיוחד: יש בה תעשייה גדולה יותר מאשר בתוניסיה, וגם איגודים מקצועיים עצמאיים חזקים יותר ושכבה רחבה של פלאחים שנפגעו מהמדיניות הניאו-ליברלית מבית מדרשו של הבנק העולמי. אך אני צופה מאבקים חברתיים רחבים גם במדינות אחרות, כבר במהלך החודשים הקרובים, כך שניתן לחשוב על אופציות נוספות.
ש. איך ניתן להוציא את הוועדה הבינלאומית מהשיתוק החלקי בו הוא מצוי?
ת. אני לא מסוגל לשלוף פתרונות מן השרוול. לצערי ישנן תנועות בתוך הוועדה הבינלאומית שאינן מעוניינות לשנות את דפוסי הפעולה הקיימים. אבל קיום הפורום בתוניסיה מלמד אותנו שיש לפנות מקום לכוחות חדשים. יחד עם זאת, הוועד הבינלאומי לביטול חובן של ארצות העולם השלישי, מעוניין להמשיך ולפעול במסגרת הוועדה הבינלאומית ויש לא מעט כוחות הרוצים בשינוי. ניאלץ להתמודד עם כוחות המעוניינים לשמור את "מותג" הקרוי פורום חברתי בידיהם, אך מבלי לצקת תוכן חדש ומהפכני לפועלו.
ש. חרף הסיכום החיובי, האם לא נרשמו תופעות שליליות בפורום האחרון?
ת. לצערי בין הארגונים שהקימו דוכנים היה הארגון האמריקאי USAID, שזהו ארגון ממלכתי המצוי בכל מקום בו ארה"ב מתערבת על מנת לשמור אל האינטרסים שלה ברחבי העולם. בקיצור: זו הזרוע הארוכה של מדיניות החוץ של ארה"ב. אין לסוכנות אמריקאית זו מקום במסגרת פורום הנאבק בגלובליזציה הקפיטליסטית. הימצאותה בפורום אף נוגדת את עקרונותיו. לכן, אני מסכים עם הדרישה של משתתפי הפורום שדרשו לסלק אותה מקמפוס אל מנאר בו נערך הפורום. ובדומה למה שקרה בפורום שנערך ב-2011 בעיר דקאר, בית המלוכה המרוקאי שיגר גם הפעם כמאה שכירי חרב שתחת מסווה של פעילות חברתית באו כדי למנוע כל ביטוי לדרישה להקים מדינה סהראווית עצמאית בשטחים שמרוקו כבשה ב-1975. מדובר בפרובוקאטורים בשירות הכיבוש המרוקאי שניסו, אף בכוח, למנוע כל אזכור לכיבוש סהרה המערבית בהחלטות הפורום. זו תופעה שלילית במיוחד ויש למצוא את האמצעים כדי להגן על הפעילים החברתיים המרוקאים הנאבקים למען זכותו הדמוקרטית של העם הסהראווי להקים את מדינתו העצמאית.
- הריאיון נערך על ידי סרחי פרארי ופורסם באתר "רבליון
עוד על כינוס הפורום החברתי העולמי באתר מק"י:
לאתר הפורום החברתי העולמי 2013 שנערך בתוניסיה (בערבית, אנגלית, צרפתית ובספרדית): http://www.fsm2013.org

ללא הארגון האמריקאי US AID
אלפי אנשים היו מתים במיוחד באפריקה הארגון מספק מזון למדניות עניות ברחבי העולם
זה היה רק ימים לאחר כיבוש ירושלים המזרחית – ולפני איחודה הכפוי. הרב הצבאי שלמה גורן רק עלה ותקע בשופר ליד הכותל. בשכנות לכותל המערבי, עמדה השכונה המוגראבית (=המערבית) שנדונה לכליה, בידי העושים להגדלת שם הרבנות. היה המון אבק באוויר. רוב בתי השכונה כבר נהרסו, לאחר שתושביהם גורשו. כשראיתי נזכרתי בפסוק מישעיהו "צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה". משפט צדק נאלם מאז ועד היום בכל השטחים הכבושים ו"המאוחדים". ואשר לביצוע: על ניקוי השטח והרחבת "רחבת הכותל", והפרדת עזרת הנשים מהאיזור שנועד למתפללים הגברים, עמלו כמה בולדוזרים צהובים D-4 מתוצרת CATERPILLAR מתנת ארה"ב ו'סוכנות הידידות' שלה USAID. על הבולדוזרים התנוסס הסמל: "יד לוחצת יד". צילמתי, והצילום מצוי בארכיון. לכן מאז ועד היום, כבר 46 שנה, אני אלרגי לצבע הצהוב, ולסמלי הכיבוש תוצרת ארצות הברית של אמריקה. (זה היה עוד לפני שקטרפילר אחר D-9 ענק, חום ומשוריין, רצח את Rachel Corrie ברפיח).
ספור יפה, יתכן שחלקו אף אמיתי
אני זוכר היטב את יום השחרור ואת הרב גורן תוקע בשופר
זה הזכיר לי דווקא את ״ושבו בנים לגבולם…״ איזו נוסטלגיה, כל אחד וזווית הראיה שלו
סליחה על התגובה המאוחרת, החבר יפת. אבל בתגובה של גדעון רואים גם את הצד עליו אתה מדבר (הרב גורן). מה שלא רואים אצלך (את הקטרפילר). כלומר גדעון רואה בשתי עיניו ואילו אתה נעבעך רק בעין אחת.
ודבר נוסף " ושבו בנים לגבולם"?…מה, הכותל המערבי זה גבולם של "בני ארץ ישראל השלמה" אותה יצג בנאמנות כזו הרב גורן? תמהני.
וגם מילה לגדעון: "ציון במשפט תפדה וגו'", ניתן לפרוש גם בדרך המצדיקה אירוע כבוש הר הבית ופינוי תושבי האזור העוינים. זאת משום שבמילה "במשפט" כלול גם גזר הדין ובעיקר, ביצועו…מכאן שעשוי להשתמע שאתה רואה רק את הפיאנלה (בצוע גזר הדין) ומפרשה כפעולה אלימה נטו, אך נוטה להתעלם מהמשפט (צודק או לא תלוי במתבונן) וגזר הדין שקדמו לה, מה שנקרא ראיה סלקטיבית.
מי נותן ברוסיה כבוד ל"עמך"? מי עושה לאזרחים достоинство (דוסטויניסטבו)? – אף אחד מנציגי השלטון. כך נהגו גם נכדי השיכנזים שהגיעו (מרוסיה ומזרח אירופה) יחד עם בן-גוריון, שלא למדו לעשות כבוד كرامة לערבים, ילידי המקום (כפי שדיווח לנו אלי אמינוב). ולכן השאלה היא כיצד נגיב לטרנספריסטים? מה נאמר להם? מה נטיח בפניהם? – תקוותי שלא נסתפק בהטחת עוגות קרם בפניהם, כבסרטי Slapstick, כי אין מדובר כאן בקומדיה דל'ארטה – אלא בטרגדיה פשיסטית, שחוקקה כאן חוקנים לחוקי העולם! זיכרו כאן אין המדובר ב"מוסר תשלומים" או בהחזר תשלום חוב כספי — כאן מדובר בהחזרת ילידים למקומם, בשבותם לארצם–מולדתם, ובתשלום חוב מ ו ס ר י להם, ולעולם שהסכים להעניק לנו "היהודים" מחצית ממולדתם, והציונים גזלו וממשיכים לגזול את השאר.
״מחצית ממולדתם…״ , החלקת על השכל? ! הסטוריה, הסטוריה
מסננים תגובות שלא מתאימות לאג׳נדה
עם כל הכבוד לויכוח הנטוש בין אם להזמין או לא להזמין ארגון קפיטליסטי כזה או אחר לשורות המפעל, יש לציין בקול רם ומעל כל גבעה נישאה, את רעיון שמיטת החובות הישר מתורת משה הערומה מקליפות הדת שמקיפות אותה כבמלכודת מולך. מדובר כאן ברעיון נשגב בפשטותו המוסרית, רעיון שיש לפעול לאורו ולמענו בכל מקום ע"פ הגלובוס, בנסיון להדביק את שאר העולם (על גווניו הפוליטיים- כלכליים- תרבותיים השונים) בתובנתו ולהפכו לכוח מניע, בלתי אלים, אך בעל השפעה מכריעה, בהתפתחותו המודרנית של האדם בעולם מוסרי ויעיל.