הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-21 באוגוסט, 2013 11 תגובות

כאבי החרטה של יצחק לאור

אינני רואה את עצמי כשיר לדון בעבודתו הספרותית הענפה של לאור. אך דרכו בפובליציסטיקה היא אסון לא קטן. חוט השני במפעל הפובליציסטיקה של לאור הוא מאמצו האישי-רעיוני לכפר על קשרי העבר שלו לשמאל. לכן, כאשר הוא אץ ורץ לפרש אירועים שוטפים יש לו כמעט תמיד מטרה מרכזית והיא להוקיע את "השמאל". הטכניקה מאד פשוטה. מערבבים קצת ניו יורק טיימס, קצת אקונומיסט וקצת בי.בי.סי, ומעבירים את המסר הממסדי של ביטאוני המערב היותר אינטליגנטיים. ממאמץ זה מתגבשת פרשנות בגרוש שתכליתה היא להוכיח לקוראיו שעבר דרך ארוכה "מאז". לאור נזקק לביקורת על הטיפשות ועל הסטליניזם של השמאל כדי להשלים את תהליך השיקום האישי שלו.

דילמה של השמאל על מצרים

לא קל לאף אחד להבין ולנתח את האירועים במצרים. בשמאל יש מאמץ כן לפענח את פשר האירועים. ציר הדיון הוא המשך הפעילות והאסטרטגיה של תנועת ה-30 ביוני, לאחר שעשרות מיליוני מצרים התקוממו נגד שלטון מורסי. בסוגיה זו מתנהל ויכוח חריף ביותר.

egypt201211הפגנה בכיכר תחריר, נובמבר 2012 (מקור)

לליברלים כמו לאור אין בעיות כאלה. עבורם "המונים" זו פיקציה. בחירות הן מה שקובע. והגרועה ביותר היא האלימות. ובכן, עיקר המסר של לאור מאד פשטני: מורסי נבחר ולכן הוא רשאי להמשיך – ולא חשוב הסבל של העם ורצונו. מורסי הורד מהשלטון באלימות וזה לא בסדר. תוסיף למקורות המידע המערביים שצוינו דלעיל את אל ג'זירה וניצחון הפרשנות הליברלית הרדודה הוא מוחלט וסופי. והנה לך הדרך של לאור אל הפרשנות המערבית השטחית עם תוספת גינוי השמאל שהוא תרומתו המיוחדת. לאור מסביר: מורסי נבחר, הגנרלים תמיד הגרועים ביותר והשמאל…חזוי.

תנועת ה-30 ביוני לאן

כל המקורות ללא יוצא מהכלל קבעו שמיליונים רבים יצאו לרחוב לדרוש את חיסול המשטר של האחים המוסלמים. הגנרלים החליטו מסיבותיהם להצטרף לדרישה זו ותוך כדי כך הגיעו לעימות חריף ביותר עם שלטון מורסי. בשמאל קיימים חילוקי דעות מנקודה זו. רבים וטובים בשמאל קבעו שכניסת הצבא לזירה תסכל כל סיכוי לדמוקרטיזציה במצריים. במילים אחרות הצבא ניצל את המצב לצרכיו שלו והמאבק המהפכני נפל קורבן לתככים של הגנרלים. כל המשך מחייב היערכות למאבק נגד שלטון הגנרלים. מאידך, רבים וטובים בשמאל טענו שהתערבות הצבאית בנסיבות ההן הייתה הכרח בל יגונה. לדידם הייתה הצדקה להפעיל כוח נגד שלטון מורסי, והמאבק המהפכני בחברה המצרית יימשך עם שוך הקרבות נגד הטרור של אנשי מורסי. לפי דעה זו הצבא ייבחן ביחסו למפת הדרכים של הממשלה הזמנית וסביב נקודה זו יערך הקרב על המשך השינויים במצריים.

השמאל "הבזוי והחזוי" של יצחק לאור מחפש דרך להביע את הסולידריות שלו עם המוני העם המצרי במאבקם למען שיפור תנאי חייהם הקשים, ונגד העוני והמצוקה שבהם שרוי רוב רובו של העם. על כן ראה השמאל בהתקוממות של ה-30 ביוני צעד קדימה לקראת תמורות חיוניות. סולידריות פוליטית-רעיונית זו היא תפקידו של השמאל, וכן תפקידו של כל הומניסט.

תגובות
נושאים: מאמרים

11 תגובות

  1. צריך לשפשף עיניים - לקרוא פעמיים - ולא להאמין הגיב:

    מה קרה לח' קמינר, שהוא יוצא בשצף-קצף נגד איציק לאור ובעד ההפיכה הצבאית של גנרל עסיסי. האם רצונו בהחזרת חוסני מובארכ לשלטון? ואולי ‎להחזיר את תעלת סואץ לבעלי המניות הצרפתים והבריטים? האם קמינר חסיד של ‎"הממלכה הסעודית הדמוקטטורית פלוס"? או שהוא בעד רצח מעל אלף איסלמיסטית ושריפת מסגדים וכנסיות? כי הרי כך כתב לאור במאמרו "במצרים יורים בשם הנאורות": הפארסה של השתלטות הצבא "בשם העם" הלכה והתרפטה… עכשיו, כאשר ההפיכה הצבאית היתה לטבח המוני ומתמשך באנשי הרוב, שבחר בנשיא ומסרב לוותר, דווקא עכשיו השתררה אצלנו דממה". . . אבל לא אצל קמינר… הוא תומך בחונטה הצבאית הטובחת בעמה לאחר שהעם לא מסכים לגנות את הנטבחים. . . כאילו יש הבדל בין הרטוריקה של הפיכה נוסח פינושה לזו נוסח א־סיסי. ראובן, מסתבר שאינך יצחק לאור ששואל: "האם למען החירות יש לדכא אותה?"

    • עופרה חננאל הגיב:

      נראה שראובן קמינר לקח על עצמו תפקיד של הפסיכולוג . הוא נכנס למכמני הנפש של כל בר פלוגתא, ומחליט שהדעות, אותן משמיע יצחק לאור נובעות מהצורך לחפות על תקופה ,בה הוא הזדהה כאיש שמאל.
      חבל שבשמאל שלנו אנחנו נוטים לאבד את הראש, ובדרך לאבד את כל מי שיכול להתחבר אלינו. במקום לנהל ויכוח ענייני עם יצחק לאור מכניס ראובן קמינר נימה אישית שמגמדת בראש ובראשונה את ראובן קמינר עצמו.

      יש לי ויכוח עם דברים שכותב יצחק לאור לאחרונה, אך מדוע שלא נחליט שמנהלים ויכוח מכבד. שמעת ראובן קמינר – ויכוח מכבד. כי אני זקוקה למאבקים שלנו לאדם כמו יצחק לאור.
      בצורה הזו אנחנו שוברות חזיתות ב"עיר לכולנו", בתנועות השלום ובכל חזית [ שאנחנו זקוקים ליותר מאדם אחד.

  2. אלמקייס הגיב:

    לאור מסיים את טורו במשפט "הטיסות לאירופה יוצאות כסדרן", והוא, פחדן כהרגלו, נזהר כמובן שלא להביע תמיכה מפורשת במורסי. מי יודע מה ילד יום ובשבוע הבא התמיכה במורסי עלולה לפגוע ב"טיסות לאירופה" שלו. הדבר היחיד שמעניין אצל לאור היא השאלה מי אוסף אותו בשדה התעופה.

  3. צפור חופשיה הגיב:

    ראובן קמינר נוהג בסגנון מופקר כלפי אנשים, המבטאים דעה בדרך שאינה נראית לו.בכך הופך ראובן קמינר את "הגדה השמאלית" לבמה פוליטית לא רצינית..
    זו חוצפה להתייחס בוודאות מוחלטת ונחרצות עוד יותר מוחלטת ליצחק לאור, שהתפנית בדעותיו נובעת מרצונו לכפר על קשריו בעבר עם השמאל.
    אני חולקת על דברים רבים שכותב יצחק לאור. אך חשוב לנהל דיאלוג בצורה מכבדת . יצחק לאור הוא אינו אוייב שלי. הוא אדם שיש לי הערכה רבה מאוד לכתיבתו הספרותית, ויש לי איתו חילוקי דעות בנושאים פוליטיים, שהעמיקו בשנים האחרונות.
    אך מן הראוי ללבן חילוקי דעות בדרך ראויה. בדרך מכבדת ומכובדת.
    וזה כבר מזמן חסר אצל ראובן קמינר.
    זה חלק מאופנה שדבקה בשמאל , העושה הכל כדי לתקוע מה שיותר גולים לרשת השער שלו, שהיא מאוד מחוררת.

  4. לשפשף עיניים - לקרוא פעמיים - ולא להאמין הגיב:

    האם ייתכן שראובן קמינר טעה בזיהוי והוא מזהה את הגנרל א-סיסי וחבריו -עם- גמאל עבד אל נאצר וקציניו? عبد الفتاح سعيد حسين خليل السيسي‎עבד אל-פתאח סעיד חוסיין אל-סיסי ושותפיו לפוטש אינם נלחמים בנאצר בשירות ה–סי-איי-אי אלא בשירות הממלכה הסעודית!

  5. צדוק התקוה הגיב:

    תודה על מחיקת התגובה אתם צרכים חותמת ועליה רשום לא עבר צנזורה מה כבר כתבתי שעדיף לנו [לישראל]שלטון הקצנים מאשר שלטון אירן בגבול הדרומי

  6. דינו הגיב:

    דאגתו של קמינר לעם מצרי מפתיעה לנוכח התעלמותו מהסבל של העם הסורי תחת "האריה השואג" בשאר אל-אסד, שהמשך שלטונו זוכה שוב ושוב לתמיכתו של קמינר.
    קמינר מצטט (בערך) את לאור: "מורסי נבחר ולכן הוא רשאי להמשיך – ולא חשוב הסבל של העם ורצונו", ומפרט את רצון השמאל ל"סולידריות עם המוני העם המצרי במאבקם למען שיפור תנאי חייהם הקשים, ונגד העוני והמצוקה"… ובכן, אני בעד! אלא שכאשר מדובר בסבל הנורא של העם בסוריה תחת אסד (שמקבל עזרה מאסיבית מאיראן, חיזבאללה ורוסיה) – אזי קמינר מעדיף להקריב את שאיפות העם הסורי על מזבח ההתנגדות לאימפריאליזם האמריקאי , שאין לה דבר וחצי דבר עם הזוועה בסוריה.
    כנראה שגם אמפטיה היא עניין של גאוגרפיה: לעיתים העם, מצבו ושאיפותיו – הם הדבר החשוב, ולפעמים (כך מסביר הפטרון) יש מטרה גדולה יותר שהעם הסורי פשוט לא רואה (כמה טוב שיש מי שרואה את התמונה הכוללת…) ולכן ימשיך לסבול.

  7. דרור BDS הגיב:

    יצחק לאור אינו ראוי להתייחסות. חבל על המאמץ.
    מי שכן ראויים להתייחסות הם התומכים בהסכמי הכניעה המכונים מו"מ. אלה הם אנשי מרצ וחלקים מחד"ש, המתבררים מיום ליום כציונים גמורים.

    In light of today's reporting about PA President Mahmoud Abbas' statements to Israeli politicians, that "“I assure you that following the end of successful peace talks, the conflict will be resolved, we will not demand to return to Jaffa, Akka and Safad” it is more urgent than ever to raise a clear voice that insists that the Right to Return is sacred and that Mahmoud Abbas and the PA participation in these negotiations DO NOT represent Palestinians.
    https://www.facebook.com/ronnie.barkan/media_set?set=a.10151695332847054.1073741825.737562053&type=1

  8. צפור חופשיה הגיב:

    לדרור

    אני סבורה ,שהציונות היא אידיאולוגיה שרתמה חלקים יותר מדי גדולים בעם היהודי לעגלה של לאומות מסוכנת, העלולה להוריד אותנו במדרון תלות של מלחמות ודם.
    יחד עם זאת אינני רואה בכל מי שלא תמים דעה איתי כאויבי. אני מחפשת מסילות לשכנע אותו על טעותו,
    כתיבה יהירה ופוגענית כלפי יצחק לאור אין בה כדי לשכנע . חשוב להתדיין בצורה מכבדת ומכובדת גם עם מי שאיננו מסכים איתי.
    אופו הויכוח, שניהל ראובן קמינר עם יצחק לאור, אינו מוסיף אף לא אדם אחד שישתכנע. הנימות הפוגעניות האישיות הן מיותרות..
    חשוב להתמקד רק בשיח מכבד את מי שאני חלוק עליו..

    • דרור BDS הגיב:

      גברת נכבדה.

      מי שכותב כתיבה יהירה ופוגענית הוא יצחק לאור עצמו. גם אני אינני מסכים עם ראובן קמינר בנושאים מסוימים, ולכן איתו אתווכח בצורה מכבדת ומכובדת. קמינר לא ניהל שום ויכוח עם יצחק לאור הואיל ולאור לא העלה שום טענה עניינית, פרט להשתלחויות חסרות רסן בכל מי ששמו אינו יצחק לאור. קמינר הציג את דעתו על המצב במצרים – את מוזמנת להסכים או לחלוק. קמינר הציג את דעתו על יצחק לאור – אני הסכמתי עימו בנושא זה.

  9. סטיב הגיב:

    הדי-בי-אס הזה, שמסתובב ברחבי הרשת עם העברית הלא סימפטית, יכול להתפרנס מיריקות על לאור. בספריה אצלנו יש עשרות כותרים של לאור. די בי אס, אומרים לךנו במחלקה, הוא בבל"ד. הוא לא יודע ערבית אבל הוא בבל"ד. נו, דיביאס, מה יש לך לומר חוץ מטוקבקים נרגזים? אוי גדה שמאלית, כמה נמוך עוד תתדרדרו

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים