הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-2 בספטמבר, 2013 7 תגובות

המשורר סלמאן מצאלחה נדרש לאחרונה לשאלה החשובה של "מדוע העולם הערבי, שבעבר היה מוביל בתחומים רבים אינו מצליח לצאת מהנחשלות". ("הארץ" 27 אוגוסט 2013.) מצאלחה קובע שההסברים השונים לנחשלות זו שהיו מקובלים, כמו שלטון זר, האימפריאליזם וכו' אינם אלא תירוצים. הוא מזכיר את התירוצים ופוסל אותם בלי להטריח את עצמו להתמודד עמם כיוון שיש לו, לדעתו, כבר תשובה ברורה, חד משמעית ואמיצה. והנה התשובה:

"פולחן העבר הערבי המדומיין הוא המכשול העיקרי הניצב לפני עמים אלה. מי שתמיד עיניו נשואות אל העבר, לעולם לא יראה את העתיד. הנוסטלגיה הערבית לעבר הפכה למחלה חשוכת מרפא. היא מצביעה יותר וויותר על האימפוטנציה שחברה זו שרויה בה כאן ועכשיו."

ההנמקה הזאת דומה בעיקרה להסברים נפוצים שונים לפיגור ולנחשלות אצל קבוצות מדוכאות, מופלות ומנוצלות באופן מעמדי, לאומי,מיני ואתני בכל מקום בעולם. הבעיה, אנו לומדים, אינה כרוכה במציאות החברתית ובאינטרסים הפוליטיים-כלכליים המשפיעים על החיים . לכן, יש לחפש את סיבות הכישלון ואת הפיגור בנפגעים עצמם. הטענה ברורה ופשוטה. יש אצל האנשים האלה, המנוצלים והמדוכאים תכונות אופי פגומות המונעות מהם בצורה זו או אחרת מלהאבק נגד מר גורלם ולהשיג השיגים במאבק לשחרורם. הבעיה אינה בחברה הסובבת אותם אלא אצלם. בלשון הרחוב "יש להם משהו דפוק בשכל או באופי".

התמזל מזלנו ומצאלחה מוכן להגיד לנו מה בדיוק הבעיה אצל העמים הערבים. מדובר, לפי מצאלחה, במקרה חמור של נוסטלגיה לעבר. מכיוון שמדובר בבעיה בתחום הנפש עלינו להזדקק לתורת הפסיכולוגיה. הנוסטלגיה במקרה זה היא, על פי מצאלחה, מחלה חשוכת מרפא. יש להבין כי לערבים בשונה מכל העמים המוצלחים באירופה ובאמריקה יש מחלה של נוסטלגיה. לא רק נוסטלגיה אלא נוסטלגיה חסרת מרפא. אם נירדם לתרדמה עמוקה של מאות בשנים כשנתעורר ניתקל באותם ערבים החולים באותה מחלה.

אינני בקי לצערי בשירה ערבית. יש האומרים שמצאלחה הוא משורר מוכשר. יש לקוות על כן שיבדוק את התזה המאד מפוקפקת שלו בדבר הנוסטלגיה חשוכת מרפא אצל העמים הערבים.

תגובות
נושאים: מאמרים

7 תגובות

  1. ק.א. הגיב:

    לצערינו זו עובדה ידועה שהמדע והטכנולוגיה (מה שקרוי קידמה) הולכים להיכן שנמצא הכסף והכוח.
    בנוסף שמרנות פרטית או חברתית אינה הסביבה האידיאלית ביותר לשינויים וחדשנות.
    אם נוסטלגיה (כמאפיין תרבותי) לפי מצאלחה היא סוג של שמרנות אז אפשר להבין את הכוונה שלו.

    אבל התרבות, או היחס והגישה (attitude), אינם קודמים לפרקטיקה שבפועל אלא ההיפך הוא הנכון!
    הכלל (הן הסוציאלי והן הפסיכולוגי) הוא, ונדמה לי שיש לזה גם שפע של תימוכים מדעיים, שאופי העיסוק הריאלי הוא זה שאחראי לבנייתה של הההשקפה והיחס. רק לדוגמה: העיסוק בפשיעה יוצר את התרבות המאפיונרית, העיסוק בכיבושים יוצר את המנטליות הנאצית ה"נאורה" השלטת כיום.

    כלל זה מסביר גם מדוע הימין מצליח… מי שעסוק בלהתנחבל – מורגל בהתנחבלויות.
    גם בדת היהודית גילו את הסוד הזה בקביעה שעונשו של החוטא הוא מיידי דהיינו החטא עצמו (וכן גם שכר המצווה עובד לפי אותו העקרון). בני האדם (ולא רק) הם בסופו של דבר creatures of habit.

  2. עלי הגיב:

    נוסטלגיה לעבר אינה קשורה למצב פסיכולוגי אלא לתרבות נורמות וערכים
    האדם נולד חופשי אבל בכל מקום הוא כבול באזיקים לא בגלל ניצול אלא
    משום שהחברה יוצרת ערכים ונורמות כדי שבני האדם יוכלו לחיות כקבוצה.
    בעולם אשר משתנה במהירות חברה שמרנית נוטה להסתגר ולגנות כל חריג וכל שינוי.
    הדוגמא הטובה ביותר היא החברה הדתית האורתודוקסית היהודית בישראל
    החברה הדתית הזו בוחרת מרצון באורח חיים מנוון אבל בעיניהם אורח החיים שהם בחרו
    הוא השיא של הקיום.
    חברה מסתגרת היתה החברה הסינית אשר בנתה חומות סביב המדינה דבר שהביא
    לניוון בהתפתחות
    לא האימפריאליזים הביא לניוון אלא הניוון עצמו הוא שהביא לכיבוש סין בידי האימפריאליזים.
    בגלל האינטרנט וחופש המידע כל אדם מודע לדיכוי ולניצול וגם מודע לזכויותיו ליכולת להתפתח
    לא ניתן כיום לטעון שההתפתחות נמנעת בגלל ניצול ודיכוי.
    החברה הטכנולוגית במערב רואה באפריקה ובעמים הערבים איום ונטל ולא מקור לניצול
    אירופה משקיעה מליארדים באפריקה כדי למנוע הגירה למערב

  3. סטיב הגיב:

    קמינר מודיע מדי פעם שאינו בקיא בשירה. כמה שנים הוא בארץ? לא הגיע הזמן שיבין: אי אפשר להיות מסביר למהפכנים בלי להתמודד עם התרבות סביבו? לא הכל נכתב בקורס הקצר.

  4. אמנון נוימן הגיב:

    ההסברים למהותו של של הפגור הערבי כמו של פגור חברתי אחר הינההסיבה המרכזית בכל חברה מפגרת ,שהיא רמתם של אמצעי הייצור הראשיים שהיא הבסיס והיכולת לפתח כלכלה ומבנה חברה מודרניים . אמת פשוטה זאת הסבירו וניתחו אבות המרכסיזם וזו בסיסה של החשיבה המרכסיסטית ,
    הבטויים האחרים החברתיים הינם פועל יוצא מאמת בסיסית זאת, התודעה האנושית החברה והתרבות משתנה רק על פי קרטריון זה בוריאציות התרבותיות הקודמות והנסיבות המקומיות ההסברים האידיאליסטים למיניהם אינם יכולים לסתור אמת מכרעת זו והיא קנה המידה להתפתחות החברתית .

  5. מבין עניין הגיב:

    כרגיל העובדות לא מבלבלות כאן אף אחד
    50% מהאוכלוסייה מדוכא ולא יצרני. חלק מהן עובר ברית מילה
    זה בגלל הכיבוש?

  6. דינו הגיב:

    קמינר לא מנסה אפילו להתמודד באמת עם הטענה של מצאלחה, ובמקום זה מלין על מצאלחה שאינו מתמודד לכאורה עם הטענה של קמינר….
    מישהו אמר "הפוסל במומו פוסל"?
    אני מנהל כבר זמן רב וויכוחים\דיונים בפורומים שונים עם ערבים ממדינות שונות. חלק מהם משוכנעים באמת ובתמים שישראל עומדת מאחורי כל חולי בעולם הערבי, החל מאיידס וכלה בהפיכות לשינוי שלטון.
    האקלים הזה שאין לטעות בו – מראה שלפחות חלק מהעולם הערבי (אני מתכוון לחלק שעוד מחובר לאינטרנט) לוקה בדבר עליו מצביע מצאלחה. ואם להיות יותר מדויק – חוסר לקיחת אחריות ו"הפלת התיק" על גורם "שטני" חיצוני. האמירה האחרונה של ארדואן (אמנם לא מנהיג ערבי, אך דבריו התקבלו בשקיקה) לגבי מעורבות ישראלית כביכול בהפיכה במצרים – היא דוגמה מצויינת. כנ"ל פרשת אילן גרפל, למי שזוכר, או עניין הכריש שליח המוסד שתקף תיירת בחוף סיני.

הגיבו לק.א.

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים