הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 באוקטובר, 2013 30 תגובות

גרמנים נגד גרמנים

לפני ימים ספורים התקיים בחנות "תולעת ספרים" (המשלבת מכירת ספרים עם בית קפה) בתל אביב ערב השקה לספרו של פרופסור משה צימרמן "גרמנים נגד גרמנים – גורלם של היהודים 1938 – 1945". פרופסור צימרמן מאיר פן בשואה שלא נחקר דיו –גורלם של יהודי גרמניה. זה התחיל באפליה, המשכו בהדרה ובחקיקה גזענית, בעקבותיה ההשפלה, הרדיפה הפוגרומים והמעצרים ובסופה ההשמדה. הספר איננו טקסט אקדמי יבש הנועד לצבירת פרסומים אקדמיים לשם קידום, צימרמן לא זקוק לכך, הוא כבר נמצא בפסגה. הספר עשיר בממצאים עובדתיים כיאה למחקר אקדמי ובו בזמן כתוב בצורה מרתקת כך שמי שיש לו עניין בנושא יקרא אותו בשטף. זהו לא ספר אובייקטיבי, הנושא גם לא מאפשר זאת, אלא ספר עם שליחות. הוא מתריע מה קורה במדינה בה חישוקי הדמוקרטיה מתרופפים ולבסוף מתרסקים והעריצות משתלטת. לכן זהו ספר בעל משמעות אוניברסלית, יפה לכל עם ולשון, ויש לו רלבנטיות מיוחדת לישראל הנמצאת בשלב העריצות בשטחים הכבושים וההתרופפות בתחומי הקו הירוק.

qalandiya120121מחסום קלנדיה, ינואר 2012 (צילום: אקטיבסטילס)

בדבריו בערב ההשקה עמד פרופסור צימרמן על התהליך לפיו מצליח מנגנון תעמולה ממשלתי להטמיע את הרדיפה הגזענית כעניין הגיוני שאזרח מן השורה ימצא בהם הסבר מתקבל על הדעת. אזרח גרמני, לאו דווקא אנטישמי, ששומע שוב ושוב על אי נאמנותם של יהודים למולדת משתכנע כי אין מנוס ממעצרם. המולדת חייבת להתגונן מפני המתנכלים. זו מסקנה מתבקשת אליה יגיעו גם מי שנחשבים לאנשים הגונים ולא מתלהמים. גיוס הסכמה לאומית לענישה קולקטיבית נגד ציבור המצטייר כאויב, איננה אופיינית לאומה מסוימת, היא התרחשה ומתרחשת בארצות רבות, ובישראל אנו מכירים אותה היטב.

שם הספר גרמנים נגד גרמנים אינו מקרי. הקהילה היהודית בגרמניה הייתה המשולבת ביותר מבין כל קהילות היהודיות באירופה. היהודים הזדהו כגרמנים. הם היו גרמנים יהודים אבל קודם כל גרמנים. הם נלחמו כגרמנים במלחמת העולם הראשונה ורבים קיבלו אותות הצטיינות ותעודות הוקרה בגין שירות מסור ומעשי גבורה כפי שנתפשו על ידי המטכ"ל הגרמני. היהודים נטמעו לתוך התרבות הגרמנית, ואחוזם בקרב האקדמיה, הספרות, האמנות, התיאטרון הרפואה היה גבוה מאחוזם באוכלוסייה.

כאשר באו הנאצים ואמרו ליהודים אתם לא גרמנים, הם סירבו לקבל זאת, פשוט נעלבו. אנחנו, שלחמנו למען גרמניה והיינו חלק מתרבותה, אנחנו לא גרמנים? אז מי כן? לא זו בלבד שאתם לא גרמנים, אלא אתם אשפה אנושית, גזע נחות המזהם את גרמניה ויש לטהר את גרמניה ולאחר מכן את אירופה מהזיהום הזה. בלתי נתפש ליהודים שחשו כפטריוטים גרמנים.

תחושה דומה קיימת אצל חלק מפעילי השלום בישראל ששירתו בצבא ביחידות קרביות, השתתפו במלחמות, ביניהם גם כאלה שעוטרו בכל מיני אותות הצטיינות, והם נאלצים לשמוע ממהגר זה מקרוב בא, מין וריאנט של ליברמן, שהמיר את הלאומנות הרוסית ביהודית, מחלק ציונים מי פטריוט ומי בוגד ומכנה פעילי שלום בוגדים ו"סייעני טרור". זאת, שעה שליברמן ודומיו, מתנחלים טרוריסטים המתגוררים מחוץ לישראל, שותפים לשוד האדמות הפלסטיניות ולמשטר הכיבוש והאפרטהייד.

קראתי את הספר בשתי הזהויות שלי. זהות אחת כגרמני יהודי יליד ברלין, ניצול פרעות ליל הבדולח נובמבר 1938, שהיגר לפלשתינה הבריטית במרץ 1939, כמה דקות לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה בספטמבר אותה שנה, ובזהות השנייה כישראלי יהודי. בזהות הראשונה הספר עורר בי צמרמורת. כמובן שידעתי על סופם המר של היהודים שנותרו בגרמניה עם תחילת המלחמה, בהם דודתי (אחות אבי) אולם לא ידעתי כי מספרם של היהודים שנותרו בגרמניה עם תחילת המלחמה עלה על מאה אלף. צימרמן מפרט את נתיב הייסורים, ההתעללויות וההשפלות שהם עברו עד לשליחתם למחנות ההשמדה.

הקהילה הגדולה ביותר נותרה בברלין, והספר מזכיר שמות של מי שנרצחו במחנות, בהם בוודאי כאלה שהיו מכרים של הוריי. רעד עובר בגופי בחושבי מה היה עולה בגורל משפחתי הגרעינית אלמלא הצלחנו להימלט סמוך לדקה ה-90. בזהות שנייה של ישראלי יהודי אני נחרד מקווי דמיון לא מעטים בין מה שהתרחש בגרמניה עד לפרוץ המלחמה והמתרחש בישראל ובשטחים הכבושים. ישראל בתחומי הקו הירוק היא בשלב הדמוקרטיה המתרופפת ואילו בשטחים הכבושים היא כבר בשלב העריצות המשתוללת. שנאת הזר, מעשי לינץ נגד ערבים, התנכלות לערבים על רקע טוהר גזע (קשרו קשרי חברות עם יהודיות), הם חלק מקווי ההשקה.

אני עובר עתה על הספר בקריאה יסודית יותר ומציין את קווי השקה כפי שנראים בעיניי: במאה העמודים הראשונים של הספר מצאתי שני קווי דמיון בולטים: הראשון, האבחנה בין גבולות הרייך הישן והרייך החדש עם השטחים הכבושים. כמעט כמו ישראל הישנה של הקו הירוק וישראל החדשה עם השטחים הכבושים. הגרמנים ברייך הישן והמתנחלים הגרמנים בשטחים הכבושים (בעיקר בפולין) נהנו מזכויות יתר בהשוואה לעמים בשטחי הכיבוש שהיו נתונים לשלטון צבאי, כפי שהיהודים בתחומי ישראל הישנה והמתנחלים היהודים בשטחים הכבושים נהנים מזכויות יתר בהשוואה לעם הפלסטיני החי תחת עולו של ממשל צבאי.

קו הדמיון השני הוא היחס לרכוש יהודי בגרמניה ורכוש פלסטיני בישראל משני עברי הקו הירוק. בשני המקרים מדובר בשוד, בגניבה, בזיוף מסמכים, באחת: בנישול הבעלים החוקיים מרכושם על ידי עם האדונים. בעוד גרמניה שילמה פיצויים על הרכוש הגנוב ישראל ממשיכה לגנוב ולשדוד.

יש כמובן גם הבדלים בין גרמניה של אז וישראל של היום, אבל אם המגמות הנוכחיות של שחיקה בדמוקרטיה הישראלית יימשכו, ההבדלים ילכו ויטשטשו.

אילו היה לנו משרד חינוך העוסק בחינוך ולא בשטיפת מוח היה מפסיק את הליצנות העצובה של מסעות בתי הספר למחנות הריכוז והופך את ספרו של פרופסור צימרמן לספר חובה.


מכתב לאיסמאעיל הניה

28 באוקטובר 2013

לכבוד
איסמאעיל הניה
ראש ממשלת חמאס
עזה

שלום רב,

באוקטובר 2008 ביקרתי ברצועת עזה יחד עם משלחת רופאים שהביאו תרופות, בין חברי המשלחת הייתה גם חברתי מייריד מגווייר כלת פרס נובל לשלום. הספינה שלנו שברה את הסגר והתקבלה בשמחה במזח של עזה. קבלת הפנים הייתה ידידותית. תושבי עזה איתם נפגשתי שמעו ממני מסר חד וברור שעיקרו בשלוש מילים: לא לירות, לדבר. המסר זה התקבל באהדה רבה.

באתי לעזה, על אף האיסור של ממשלת ישראל, לא בגלל שאני תומך בחמאס, אני לא. באתי משום שאני נגד הסגר המעניש קולקטיבית מיליון וחצי בני אדם, בהם ילדים, נשים ואוכלוסיה מבוגרת על לא עוול בכפם. אני אדם חילוני שרוצה לחיות במדינה דמוקרטית המכבדת את אמונתם הדתית של אזרחיה ותושביה, מבטיחה חופש פולחן אבל הדת מופרדת מהמדינה ולא מנהלת אותה. הן בעזה והן בישראל טרם הושגה מטרה זו. אתה מגייס את הדת למטרות החמאס. ממשלת ישראל ומפלגות דתיות מגייסות אף הן את הדת למטרותיהן. הבעיה היא, שאלוהים מעולם לא הביע את דעתו וכל המדברים בשמו עושים זאת מבלי שקיבלו רשות או ייפוי כוח.

לאחר שהצגתי את עצמי אני מבקש לומר מספר מילים בעקבות הצהרתך לפני מספר ימים בה קראת לפיוס לאומי וחידוש המאבק הפלסטיני בכל החזיתות, דיפלומטית

כלכלית פוליטית, עממית וצבאית. כלומר, חידוש המאבק המזוין.

אני מתנגד לכיבוש ואין ספק כי זכותו של העם הפלסטיני להיאבק נגד הכיבוש ולהשתחרר ממנו. כבן העם הכובש איני רשאי להכתיב לכם את שיטות המאבק, אבל רשאי לומר את דעתי. זו תהיה שגיאה חמורה לחזור למאבק המזוין, הן מההיבט העקרוני (משנת גנדי) והן מההיבט המעשי. המבנה הטופוגרפי נגדכם. אין ג'ונגלים או הרים שם יכולים לוחמי גרילה למצוא מחסה. תוסיף לכך את חימושה של ישראל ורשת המשת"פים אותה טיפח השב"כ והרי לך כישלון מובטח מראש.

מאבק עממי לא מזוין הוא הסיכוי הגדול להיחלצות מהכיבוש ולא במקרה גם הסיוט הגדול של הכובש הישראלי. מאבק עממי מציג את הכיבוש בכל כיעורו, מגביר את האהדה בעולם לפלסטינים ואת ההסתייגות מישראל. מתאבדים עם חגורות חומר נפץ המתפוצצים באוטובוסים אזרחיים לא זו בלבד שזה פשע מלחמה, "זה גרוע מפשע, זו טיפשות" כפי שאמר המדינאי והדיפלומט הצרפתי מוריס דה טליראן. זה מקשיח את הסרבנות הישראלית לשלום, מחליש את מחנה השלום הישראלי, מרחיק מכם אהדה ותמיכה של דעת הקהל הבינלאומית, שהיא מרכיב חיוני לסיום הכיבוש. ההנהגה הפלסטינית צריכה להחליט: האם מדברים ופועלים בשם אלוהים או בשם התבונה? הכרעה דומה עומדת גם בפני ההנהגה הישראלית.

גדעון ספירו

שוחר זכויות אדם

תגובות
נושאים: מאמרים

30 תגובות

  1. אילו היה לנו משרד חינוך הגיב:

    ולא משרד תעמולה ש"מתכוון לקדם תוכנית לימודים חדשה, המחייבת הוראת השואה מגיל הגן ועד התיכון"… לא הייתי כותב זאת:
    SHOW A לילדי הגן
    ‎השואה אינה שעשוע (לפופופוליטיקאים משועשעים, ול-Frequent Flyers)
    ‎הם עוד עלולים להקים Disneyland ליד אושביץ, כדי להדגים לילדי הגן מה קרה ב- SHOW A (וע"פ הרב נהנתניהו) מה עלול לקרות אם לא נגדיל את תקציב צבא ההגנה לישראל…

  2. em, nuzr הגיב:

    לפעמים נדמה שגדעון ספירו לא ינוח ולא ישקוט עד שישראל תהפוך לרייך היהודי השלישי ותבצע ג'נוסייד בכל שאר העולם רק כדי שיוכל להגיד הנה אמרתי לכם. צר לי לאכזב אותו זה לא יקרה. הרבה דברים כאן מעוותים אבל ההשוואה הכפייתית הזאת לגרמניה הנאצית היא זילות הפשעים של הרייך השלישי ולא רק כלפי היהודים. מי שמשווה את ישראל בכפייתיות כזאת לגרמניה הנאצית בשם הנאורות כביכול לא יכול אחרי זה להתלונן כשראש הממשלה הישראלי עושה השוואה כזאת למדינות אחרות בשם חוסר הנאורות כביכול.

  3. אולי הגיב:

    מסכימה עם משפט אחד ויחיד :
    מסעות התלמידים למחנות הריכוז הפולניים- הינם אכן ואכן ליצניים
    כל מאמץ לבטל אותם לא יהא מיותר.

  4. הנרי הגיב:

    ושנית בליל של "עובדות" המתובל good old fashion BS, פעילי השלום "הלוחמים" שנמצאים בשרות מכונת התעמולה "מר ספירו " אינם בדיוק מקבילהם של הגרמנים היהודים בשנות ה 20/30/40 של המאה שעברה, מרבית היהודים או לא כול היהודים בגרמניה של שנות ה 20-30 היו גרמנים גאים, אפילו פוריוטים ואילו האחוז הבודד שאתה נאחז בו כדי להחזיק תיזה שלמה על היחס של מדינת ישראל לשמאלנים שבתוכה,
    כבן העם הכובש ? באמת ? אדוני היקר אני מאוד מקווה כי פרעות העם "הכבוש" לא יגיעו למשפחתך, ובהנחה וכן אני מאוד מקווה כי הקו "הנאור" והמתקדם בו אתה מחזיק כרגע יאחוז מים

  5. דוד עציון הגיב:

    גדעון, שוב ושוב, אתה עושה הקבלה בין ישראל למשטר הנאצי. זכותך לחשוב כך, כמובן, אבל היות שמדובר בהשוואה כה מופרכת, אל תתפלא מדוע מספר האנשים שדוגלים בדעותיך כה מועט

    • ג.ש. ירושלים הגיב:

      אם אין להשוות,אולי יש קו דמיון:

      העם היהודי בתפיסתו: " אתה בחרתנו מכול העמים"

      העם הגרמני שרובו תמך באידיולגיה הנאצית : אנו הגזע הארי(העליון) ושאר
      העמים גזע נחות.

    • גדעון ספירו הגיב:

      שוב ושוב דוד עציוני ודומיו טופלים עלי אשמת שווא כאילו אני"שוב ושוב" עושה הקבלות בין ישראל והמשטר הנאצי. ולא היא. אני מקפיד לדבר על קווי השקה ודימיון בנושאים קונקרטיים ולא בהכללות. עם כל ההבדלים בין עמים וארצות, יש קווי השקה בין כל הדמוקרטיות, בין כל העובדים השובתים שנאבקים לשיפור תנאי העבודה והשכר, בין כל הדיקטטורות, בין כל משטרי הכיבוש ובין כל הגזענים. מה לעשת והפעם האחרונה שאנו היהודים סבלנו, הן כבודדים והן כקולקטיב ממשטר שהיה גם משטר כיבוש וגם משטר גזעני, היה בגרמניה הנאצית. מאחר ומדינת ישראל לא הפיקה את הלקחים ואימצה משטר כיבוש גזעני, חובה על שוחרי זכויות האדם להעיר ולהאיר ולעמוד על קווי ההשקה. העובדה שגם אני נמנה עם הקורבנות של גרמניה הנאצית מחזקת כמובן גישה זו. על אף ועם כל ההתנגדות שהיא מעוררת, חובה לעמוד עליה. נכון שעתה אני מיעוט אבל ההיסטוריה מכירה לא מעט מקרים בהם מיעוט הפך לרוב. את המנגינה הזו של מאבק בגענות ובכיבוש אסור להפסיק כל עוד לא מוגרו התופעות שבגינן חוברה.

      • דוד עציון הגיב:

        גדעון, אתה יכול לקרוא לזה קו השקה ואתה יכול לקרוא לזה דמיון בנושאים קונקרטיים. אבל זה קורה בכל פוסט, כמעט, שאתה מפרסם. כמו שמתנגד לגזענות ולכיבוש ("שמאל ציוני", אם אתה מכיר בקיומו של כזה), אני חושב שאפשר ונכון וראוי להתנגד לכיבוש, לתמוך במדינה פלסטינית ולחשוב שההתנחלויות מכשול לשלום – גם בלי ההשקה/דמיון המיותרים.

  6. אלכס מסיס הגיב:

    גם את מכתבו של גדעון להנייה כמו את ספרו של צימרמן – יש לקרוא ולדון בהם בבתי הספר אלא שזה
    לא יקרה על כי מערכת החינוך נמצאת עתה בידי גזען-רבני שמונה לשר בחסות הטירון והבור יאיר לפיד

  7. ע.ג. הגיב:

    ברור שאפשר להקיש ממצב היהודים בגרמניה על מצב הערבים בשטחים. הרי ידוע שהיהודים רצחו גרמנים במיוחד נשים וילדים בטענה המגוחכת שגרמניה של היהודים ולא של הגרמנים. הבעיה בהשואה היא שהערבים בשטחים אף פעם לא מתנהגים בצורה כזו ולכן לא ברור כלל למה שלטונות הכבוש מציקים להם. אולי אפשר להבין את ההגיון של ספירו מהמכתב להניה – לא שלא ראוי לרצוח יהודים, זה בלתי אפשרי בתנאים הטופוגרפים בישראל.

    • גדעון ספירו הגיב:

      למה לסלף? ועוד סילוף גס ומרושע. ע.ג. ממציא עמדות מדימיונו הפראי ואחר כך מתווכח איתן. היכן כתוב "שראוי לרצוח יהודים"? כתוב בדיוק ההיפך. הבכורה ניתנת להיבט העקרני של מאבק לא אלים (משנת גנדי) כמו כן מצוין כי מתאבדים המתפוצצים באוטובוסים מבצעים פשע מלחמה. אבל אם שני נימוקים אלו לא משכנעים את הניה אני מוסיף
      נימוק פרקטי ואומר לו גם הטופוגרפיה נגדך. במלים אחרות אני נאחז קודם כל בהיבט העקרוני מוסיף לו היבט מעשי הכל על מנת להציל חיי אדם (יהודים ולא יהודים)או אז בא הרשע והשקרן הזה ומצהיר כי "ראוי לרצוח יהודים".

  8. ירמי הגיב:

    אתה שוכח שאתה חי במזרח,לא באשמתך, אדון ספירו, בגלל שקיבלת חינוך אירוצנטרי, במזרח שהיהודים הם חלק משבטיו, חושבים מימין לשמאל, ממזרח למערב ולא להפך.
    אין שום טעם להשוות בין גרמניה, לבין אומה סמי מזרחית, כמו ישראל, דווקא בגלל הדת היהודית ולא רק בגלל ההרכב האתני, בישראל מקסימום אתה יכול להגיע ללאומניות, אבל הבטים גזעניים, למרות שמצויים אצל האזרח הפרטי, לא תואמים לפוליטיקה הישראלית, גם מלפני השואה ואיפה שנעצר הפשיזם הנאציזם ממשיך. למה הדגשתי שאנחנו חושבים מימין לשמאל? דבר ראשון בגלל יהודי אירופה, מ"כת הרפורמה"ואפילו הדתיים מבניהם מ"כת השטייטל" שכחו זאת, עם ישראל בחר את הקב"ה ואמר "נעשה ונשמע", והרעיון של ה"עם הנבחר", הוא הפוך בחשיבה, לא בגלל איזה אספקט רוחני או פיזי גזעני, אלא בגלל שבזמן ששאר העמים הלכו בדרכי האלילות, הבאנו ובחרנו ברעיון חדש. השבטים הגרמנים, רצחו וטבחו אחד בשני במשך אלפי שנים, לקח להם פחות מכמה מאות, לרסן את עצמם ולהיות האומה, הכי מובילה מכול הבחינות בגרמניה, זה הוביל כנראה גם למרווח ההיסטורי, ולמשקעים, שיצרו פוליטיקה זוועתית, אחרי תקופת ויימר,היהודים ריסנו את עצמם כבר בבית1

  9. דניאל קלטי הגיב:

    מסכים איתך לחלוטין, כמובן, בנגע לספרו של צימרמן – ולדעתי: ממש כשם, שעל כל גרמני לא-נאצי, היה לעזוב את גרמניה = בְּדִיּוּק בהּ-במידה, על כל עִברי לא-כהניסט, חובה לעזוב את ישראל, מאותן שתי סיבות עצמן:
    א' – הסיבה המוסרית = שלא להיות חלק, מכנופייה של מפלצות
    ב' – הסיבה השרידתית = בגרמניה נשלחו, למחנות-המוות, גם גרמנים ארים-טהורים, שהתנגדו לנאצים. אותו הדבר בדיוק, עומד לקרות גם כאן – וכל המסרב לראות זאת: עיוור.

    צחוק-הגורל הוא, שכיום, היעד ההולם והסביר ביותר, לאיש-שמאל ישראלי רגיל (שאין לו כ"כ הרבה כסף, על-מנת לטוס עד ליבשת הסוציאליסטית, בצדו האחר של העולם…), אינו אלא: ברלין…

    (ולמי שתהה: כן, בהחלט אינני מסתפק רק בדיבורים. בקרוב מאד, אעזוב את ישראל סופית.)

    • ק.א. הגיב:

      קלטי, תיכף הימין מממן לך את כרטיס הטיסה…
      אולי שווה להבהיל אותם בהודעת חזרה? הם עוד יממנו לי את שכר הדירה כאן רק כדי שלא אחזור 🙂

      • דניאל קלטי הגיב:

        אולי…

        מצדי, שיממן לי מי שרוצה! 🙂 הימין הליברמני, הימין האסלאמי….העיקר להגר מכאן וזהו-זה.

        • Danniel Qeletti (in Berlin at the moment, soon back Home( הגיב:

          Well, after checking the situation in Berlin: Don't dream of Europe, the situation here is just as bad, eventhough differently.

          Our one and only choice: to fix Israel. That's our only option.

          The nazis' grandchildren will not be our delivarence, that is for certain.

  10. ספרו של צימרמן מוכיח שלא צריך נאו-נאצי כדי להכחיש את השואה היהודית הגיב:

    איך תיתכן שואה של עם שלא קיים וש'קיומו' הומצא רק כדי להצדיק את הקולוניאליזם הציוני בדרום סוריה הגדולה שהפכה לפתע ל'פילסטין'?

    הכל עניין גרמני פנימי, גרמנים נגד גרמנים שכונו ע"י הנאצים והציונים שלא בצדק כ'יהודים'.

    כמו נגיד אורגיית הרצח של הגרמנים של היטלר נגד הגרמנים של ה-SA ב-1934.

    ואחרי סיפוח אוסטריה יש לנו גרמנים נגד אוסטרים (לחמו במלה"ע ה-1 למען הקייזר פרנץ יוזף) ואח"כ גרמנים נגד צ'כים וגרמנים נגד פולנים ורוסים והונגרים וצרפתים ובלגים והולנדים ונורווגים וליטאים ולטווים ואסטונים ויוגוסלאבים ויוונים ואיטלקים… אוי ריבונו של עולם, איך ומתי המצאת את העם היהודי הארור שלא קיים ומעולם לא היה ולא נברא ורק משל היה בעולמך, והינה הגרמנים של צימרמן חיים הלאה, הגרמנים-הקורבנות הפכו לפילסטינים והגרמנים-הרוצחים לציונים… טפו טפו…

    בבניין ציון וירושלים ננוחם.

    • גדעון ספירו הגיב:

      אין קשר בין השואה לבין הסוגיה האם היהודים הם עם או קהילחה דתית או קואליציה של שבטים שפלשו לארץ לא להם וגירשו את עם המקום. היהודים שהיו קורבנות השואה לא היו אזרחי ישראל אלא אזרחי המדינות השונות וראו עצמם כאזרחים שווי זכויות הנאמנים למולדתם. גרמנים יהודים ששירתו בצבא במלחמת העולם הראשונה הרגו חיילים צרפתים יהודים ולהיפך. האם יש עם צועני? גם הם הובלו למשרפות. האם יש עם קומוניסטי, או סוציאל דמוקרטי? אף הם נרצחו. האם יש עם הומוסקסואלי? גם הם נרצחו במחנות הריכוז. אלמלא הנאצים מרבית יהודי גרמניה היו נשארים בה כמו יהדות ארה"ב כיום. יהודים רבים בגרמניה אחרי עליית היטלר לשלטון, סברו וגם קיוו, כי מדובר בגל עכור שיחלוף. דרך אגב, איני מוטרד מהשאלה האם היהודים הם עם ומתי הוא הומצא.

      • דווקא יש קשר הדוק בין השואה לקיומו של העם היהודי, המוכחש כאן הגיב:

        בכלל לא חשוב שהיה מיעוט לא גדול של יהודים גרמנים שראו את עצמם כגרמנים. רובם הגדול של יהודי גרמניה היו יהודים מסורתיים ודתיים. אין בכלל מה להשוות בין יהודי גרמניה עם היסטוריה של 1000 שנות רדיפות, שחיטות, גירושים ואפלייה גזעית ודתית קשה עם יהודי ארה"ב שרובם הגיעו אליה כפליטים בדיוק מאותה גרמניה או רוסיה שבהן דם היהודים נשפך כמים. רוב עצום הן בין היהודים והן בין הגרמנים היו בהחלט בדעה שאין זהות בין יהודים לגרמנים ושמדובר בשתי קבוצות מובחנות זו מזו החיות בארץ אחת, קבוצת הרוב הגרמנית וקבוצת המיעוט היהודית. ואגב, יש בהחלט עם צועני שגם את קיומו ספירו מכחיש – עם השונה בתרבותו, בשפתו ואפילו בחזותו מהעמים שביניהם חי. ובטח שזהותו הלאומית והתרבותית של עם הסינטי והרומה יותר מפותחת מכל בחינה שהיא מזהותו של 'העם הפילסטיני' שאיננו שונה כמעט בכלום מהעמים הערבים מסביב. בנוגע לשואה ספירו מתעלם מהעובדה שהנאצים ניהלו השמדה טוטאלית ספציפית נגד היהודים, אבל לא נגד הקומוניסטים, ההומואים ואפילו לא הצוענים, והתוצאה היתה השמדה כמעט מוחלטת של היהודים בארצות הכיבוש הנאצי, אך לא של האחרים. גם זו הכחשת שואה מצידו.

        • גדעון ספירו הגיב:

          אתה טועה ומטעה: כמה נתונים: ב-1925 היו בגרמניה קרוב ל-600 אלף יהודים. אחוז נישואי התערובת הגיע כמעט ל-50 אחוזים, עוד 500 המירו מדי שנה את דתם. יתר 50 האחוזים היו ברובם או חילוניים או השתייכו לקהילה הרפורמית שאחת מסיסמאותיה הייתה התערות בחברה הגרמנית. עכשיו שים לב, אני מצטט: "למראשית המאה ה-20 ,ובייחוד בימי רפובליקת וימאר, היה חלקם של היהודים בתרבות הגרמנית, הן במניין והן בחשיבות התרומה, נכבד מאד. בשום תקופה ובשום ארץ אחרת מארצות הגולה, לא נתעלו היהודים לעמדה כה רמה במרבית מקצועות המדע והיצירה: בפילוסופיה, בפיסיקה, בכימיה, בביולוגיה, בספרות, בציור, בתיאטרון ובמוסיקה" (אינציקלופדיה למדעי החברה). גם מחבר החוקה של וימאר היה יהודי. לעניין הכחשת השואה אתה מנצח בנוקאוט. אתה מאמץ את גרסת יד ושם שמטרתה לשמור על מונופול השואה ולגמד שואות של אחרים. על כן לא מכירים בשואה הארמנית, מגמדים את שואת הצוענים, ואילו אני שייך לאותם יהודים שמכיר גם בשואת הצוענים ששליש מהם הושמד במשרפות בדומה לאחוז היהודים. האם הם עם שדורש הגדרה עצמית והקמת מדינה, או מתרכזים במאבק לשוויון זכויות? אינני בקי, אשאל מומחה.

  11. טובה שיבר הגיב:

    כל המעיין באמנת החמאס יגיע בהכרח למסקנות דומות לאלו העולות ממאמרו החשוב של ג.ספירו:

    "היהודים עמדו מאחורי מלחה"ע ה1 אשר בה הצליחו לחסל את מדינת החליפות האיסלמית (כלומר את האימפריה העותמנית) להפיק רווחים חומריים ולשלוט על רבים ממקורות העושר. הם גם אלה שעמדו מאחורי מלח"הע ה2 שבה הפיקו רווחים אדירים מסחר בציוד מלחמתי ןהכשירו את הקרקע להקמת מדינתם"

    "אין מלחמה מתנהלת בשום מקום בלי שידיהם תהיינה מאחוריה"

    "באמצעות כספם הם גם הקימו אירגונים חשאיים הפרושים במקומות שונים בעולם, וזאת כדי להרוס את החברות השונות ולממש את האינטרסים של היהדות"

    כל המעיין ב"מיין קממפ" של א.היטלר אכן ימצא הקבלה בין רעיונותיו לבין אלה המנוסחים באמנת החמאס ומכאן המסקנה שאליה הגיע ג.ספירו – אכן יש הקבלה מצמררת בין המצב כיום לבין המצב ששרר בגרמניה בזמן השלטון הנאצי.

    "אין מנוס מהחדרת בעיית פלסטין למוחותיהם של הדורות המוסלמים ולהבהיר להם שהיא בעיה דתית" – ציטוט נוסף מן האמנה.
    במכתבו הבא להנייה אנו מקוים שג.ספירו ידרוש ממנו הסברים באשר למשפט זה שהרי עולה ממנו ששורש הסיכסוך אינו קשור כלל ב"כיבוש".

    • גדעון ספירו הגיב:

      לטובה: אני מפנה אותך לטורי מינואר 2006 ממניו תלמדי מה יחסי לאמנת החמאס. להלן הקישור http://hagada.org.il/2006/01/31/%D7%A1%D7%9E%D7%A8%D7%98%D7%95%D7%98-%D7%90%D7%93%D7%95%D7%9D-%D7%90%D7%A9%D7%A8%D7%99-%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%9D-%D7%90%D7%A0%D7%99/

      45 שנות כיבוש הפכו אותו לאחד משורשי הסכסוך . בעיני החמאס הסכסוך משלב את ההיבט הלאומי והדתי, בדיוק כמו אצל מתנחלים ומפלגותיהם ורבניהם

      • טובה שיבר הגיב:

        לא הבנתי מה הקשר בין 45 שנות כיבוש להפיכת החמאס לאחד משורשי הסיכסוך:
        כידוע לך ודאי החמאס הוא למעשה תנועת האחים המוסלמים הממוקמת בפלסטין וככזו היא חלק מ"רנסנס" איסלמו – פאשיסטי המתחזק בכל המרחב הערבי, ראה התחזקותו במצרים שאין בה "45 שנות כיבוש".
        כפי שהאחים מתחזקים במצרים ובארצות אחרות כך הם מתחזקים בפלסטין עם "כיבוש" ובלעדיו.

        האם תוכל להתייחס, במכתבך הבא לאיסמעיל הנייה, לשאלת מהותו הדתית של הסיכסוך ולהשקפת עולמו הגורסת שאין ולא תהיה פשרה עם היהודים ככתוב מפורשות באמנה?

        • גדעון ספירו הגיב:

          טובה, את דעתי על אמנת החמאס כתבתי בטורי. מקווה שקראת. זהו מסמך בזוי, שקרי, גזעני ושופע בורות. לא פחות חמור מהספר תורת המלך שקיבל הכשר מרבנים המקבלים משכורת מהמדינה וממשלת ישראל לא פיטרה אותם. ניסיון החיים מלמד כי מצעים והצהרות מצד אחד וםוליטיקה מעשית מצד אחר. הצהרת העצמאות היא מסמך נאה אבל לא נוהגים לפיו. חמאס עושה פשרות שנוגדות את הכתוב באמנה. אינני פרשן לענייני דתות אבל לא צריך להיות כזה בכדי לדעת על סמך מידע גלוי כי יש כאן שני עמים הטוענים לקדושת האדמה מהים לנהר ולצורך זאת מגייסים את הדת. יש בחמאס אגף פרקטי שאיתו ניתן להידבר. יותר משייח אחד הצהירו שניתן לחתום על תהדייה למאה שנים..

  12. שום בצל הגיב:

    תומכי החרם על ישראל הם נגד "עונשים קולקטיביים" על הפלסטינים.
    עצוב כמה שזה מצחיק.

  13. גדעון ספירו הגיב:

    לשום בצל: העצוב הוא שאינך מסוגל להבחין בין צודק ללא צודק. אין עמדה אחת בנושא זה.יש חרמות מוצדקים ויש שאינם. חרם אילו הוטל על גרמניה עם עליית היטלר לשלטון היה מוצדק. החרם על קובה היה לא מוצדק. החרם שהוטל על דרום אפריקה בעידן האפרטהייד היה מוצדק ואלה שסבלו ממנו הכי הרבה, השחורים, תמכו בו כי ידעו שהחרם סופו להפיל את האפרטהייד. החרם שישראל הטילה על עזה אינו מוצדק כי זהו חרם של מדינה גזענית כובשת נגד העם הסובל מהכיבוש. חרםעל ישראל מוצדק בדיוק מאותהןסיבות שהיה מוצדק על דרום אפריקה.ישראל הפכה למדינת אפרטהייד וחרם בינלאומי יהיה מכשיר יעיל שיסייע לעקירתו של משטר האפרטהייד.

    • שום בצל הגיב:

      צר לי גדעון, אך אתה טועה.

      ישראל אינה מדינת אפרטהייד, אף שהיא כובשת את יו"ש ומחזיקה אוכלוסיה ללא זכויות אזרחיות.
      החרם על עזה מוצדק כיוון שעזה היא מדינת אויב פאר אקסלנס, ואני לא צריך לצטט את אנשי הביטחון של ישראל, שהרי הם פסולים מהיסוד לשיטתך. די להקשיב להצהרות הרשמיות של שליטי עזה – הם אומרים זאת במפורש. אין שום מקרה בהיסטוריה שמדינה שוחרת מלחמה לא הוחרמה ע"י אויביה, רק משום שאזרחי המדינה הזו סובלים. זה נגד השכל הישר.

      אכן החרם על קובה, ודאי לאחר סיום משבר הטילים, אינו מוצדק. החרם על אפריקה – מדינה גזענית במוצהר ובמתכוון, אכן היה מוצדק, אם כי דרום אפריקה לא הבשילה למדינה מערבית מתוקנת, ועדיין סובלת, ועוד תסבול שנים רבות.

      אבל, וכאן יש אבל גדול – גם אם ישראל תיתן לפלסטינים את גבולות 67' במלואם או עם חילופי שטחים, הר הבית, ירושלים המזרחית, וחזרה חלקית של פליטים לישראל גופא, לא יהיה שלום. למעשה, נראה שהרשות סתם מושכת זמן מו"מ, על חשבון תושביה הפלסטינים, כדי להכשיל את ישראל ולהכריח אותה לקבל תכתיבים בינלאומיים כתוצאה מחרם, שיובילו להפיכת הרשות למדינה ללא שום הכרה בישראל וללא שום ויתורים. לאחר שתהפוך למדינה תוכל להפעיל טרור דוגמת עזה, קרי טילים למכביר, חטיפות וכיו"ב, ומכאן ההדרדרות של ישראל בזירה הבינלאומית קצרה וברורה.
      ז"א, החרם על ישראל לא רק שאינו מוצדק, אלא הוא ציפוי דק ודי שקוף למטרה אחרת לגמרי, קרי, לקרב את סופה של ישראל. הדבר ניכר גם בכתב האמנה של BDS. רבים הקולות הקוראים לבטל את הציונות, רק הם אינם אומרים מה יקרה לאותם ציוניים.

  14. גדעון ספירו הגיב:

    שם בצל: אני מתרשם שאינך יודע מה זה אפרטהייד. אילו ישראל לא הייתה מעבירה את אזרחיה לשטחים הכבושים היה מתקיים קולוניאליזם בלבד, שגם זה חמור דיו. אולם משעה שממשלות ישראל העבירו לשטחים הכבושים מאת אלפים מאזרחיה ויצרה מציאות של שתי מערכות חוקים באותה טריטוריה,, אחת עם זכויות ליהודים בלבד והשנייה, חקיקה צבאית ללא זכויות המיועדת רק לפלסטינים, מתקיימים כל סימני ההיכר של משטר אפרטהייד.
    בניגוד אליך, שאתה יודע מראש מה יקרה אם יחתם הסכם שלום הוגן עם הפלסטינים, זה הצידוק הנפוץ להמשך הכיבוש, אני לא יודע, אבל אם אתה צודק אזי יש לסגת גם בלי שלום ולהפסיק את השליטה על עם אחר. אני גם חולק עליך בעניין הסחבת במו"מ. מי שיוזם את הסחבת זו ישראל כי איננה רוצה לענות על השאלה : מהם לתפישתה גבולות המדינה הפלסטינית? הסירוב הישראלי להשיב ברור: הוא יחשוף את הרמאות של נתניהו בסוגיית שתי מדינות.

  15. לרגע היה נדמה שהגדה השמאלית תתיר דיון חופשי, אולם... הגיב:

    עד מהרה התברר שלא ייתכן דיון חופשי באתר קומוניסטי מבלי שתופעל צנזורה כדי למנוע מהצד השמאלני לצאת מהדיון כשידיו על ראשו.

    וכך צונזרה התגובה על טענותיו המופרכות של ספירו בנוגע ליהודי גרמניה והשואה.

הגיבו לאלכס מסיס

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים