הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 באפריל, 2014 10 תגובות

חלקם של העובדים בעוגת ההכנסה הלאומית יורדת בהתמדה. לעומת זאת, חלקם של המעסיקים דווקא עולה בשיעורים הגבוהים ביותר מאז קום המדינה. ערב יום הסולידריות הבינלאומי של העובדים, ה-1 במאי, לנתונים אלה משמעות מיוחדת לאור הקמפיין שהתפתח בשבועות האחרונים להעלאת שכר מינימום ל-30 שקל לשעה. הדרישה עמדה במרכז ההפגנה שנערכה בשבת בנצרת וקרוב לוודאי שתעמוד במרכז ההפגנות שיתקיים ביום חמישי הקרוב, ה-1 במאי, בתל-אביב ובחיפה. הדרישה באה כתוצאה מדיונים שנערכו ב"כוח לעובדים" והיא תהפוך בקרוב מאוד להצעת חוק של ח"כ דב חנין (חד"ש). מטיוטת הצעת החוק עולה כי ח"כ חנין דורש העלאתו המיידית של שכר המינימום ל-30 שקל לשעה (במקום 23.12 שקל – כיום) ועוד הוא מציע מנגנון עדכון שנתי ולו שתי תכונות: עלייה ריאלית של שכר המינימום וריסון תאוותם של בעלי השכר הגבוה, המנהלים והבוסים. זאת, בגלל שעליית שכר המינימום, על פי הצעת חנין, תוצמד ישירות לעליית השכר הממוצע במשק.

mayday14

הצעת החוק לא תעבור בשקט. ממשלת ההון תטיל את כל כובד משקלה (ואכן משקלה רב!) כדי לסכל את ההצעה. התעשיינים יתבכיינו והמעסיקים יתלוננו. יש כבר שהחלו לגדף את ההצעה. באחד מאתרי הימין כתב אחד, המגדיר את עצמו כ"חבר הפורום הרעיוני של התנועה הליברלית החדשה" ש"גם עובדים, כמו כל 'מוצר' אחר, תלויים בחוקי הביקוש וההיצע. כאשר יש ביקוש לעובדים שכרם עולה, וכאשר מתמעט הביקוש שכרם יורד. חקיקה הנוגדת את חוקי הכלכלה, כמוה (כמעט) כחקיקה הנוגדת את חוקי הפיזיקה. אתה יכול עד מחר לעגן בחקיקה שעל המים לזרום במעלה הנהר כי זה 'צודק יותר', אך זה לא ממש יעזור. עיגון שכר מינימום ושיפור תנאי העבודה בחקיקה לא מעלים את הביקוש לעובדים, אלא רק מרתיעים יותר את המעסיקים. בתגובה לעלייה בשכרם של העובדים, התעשיינים מעבירים את הייצור לחו"ל או רוכשים מכונות כתחליף לעבודה אנושית, התוצאה היא מעט עובדים הנהנים משכר גבוה יותר, והרבה עובדים הנותרים בלא עבודה כלל". עד כאן דברי "התנועה הליברלית החדשה" (אגב, מה חדש בתנועה ליברלית זו? טיעונים אלה נשמעים מאז המאה ה-19).

הכותב הרואה בעובדים "מוצר בשוק" לא מסוגל להבין ששיפור רמת השכר אינה יוצרת אבטלה, אלא להיפך – היא יוצרת תעסוקה. הוא גם טרם גילה שרוב העובדים בישראל בשכר מינימום לא מועסקים בתעשיות לייצוא. ונשאלת השאלה האם יש טעם "לגלות" לו שככל השכר גבוה יותר – כך האבטלה נמוכה יותר. ר' המקרים של סקנדינביה, גרמניה ושוויץ. כולן מדינות קפיטליסטיות. בגרמניה הונהג באחרונה שכר מינימום שמשמעותו כ-50 שקל ובשוויץ יתקיים בעוד שבועיים משאל עם להעלאת שכר המינימום ל-84 שקל. איפה הם ואיפה אנחנו?

לשמחת ממשלת המעסיקים, ההסתדרות בראשות עופר עיני, אינה עוסקת בהעלאת שכר המינימום. היא עסוקה עד מאוד בקידום ההפרטות ("רפורמות" בלשון האוצר) בתאגידים ממלכתיים רבים – כגון חברת החשמל, הנמלים, תעש והדואר. אין לה זמן לעסוק ב"זוטות", כגון העלייה המתבקשת עד מאוד של שכר המינימום.

תגובות
נושאים: מאמרים

10 תגובות

  1. OECD הגיב:

    העובדים מגיבים – ועובדים לאט, ולכן תפרקתם גם כמחצית מתקופת העובדים ברוב ארצות אירופה

  2. מישהי הגיב:

    נראה שמי שעדיין נאלץ לחיות כאן- לא ראוי ליותר….

  3. תומר הגיב:

    ובסקנדינביה (מהכלכלות המצליחות בעולם) אין שכר מינימום בכלל.. למה זה לא מצוין בכתבה?
    כל מחקר רציני מראה שעליה בשכר המינימום תביא בהכרח לעליה באחוזי האבטלה בקרב השכבות החלשות באוכלוסיה

    • תומר טועה! הגיב:

      בשבדיה ובפינלנד אין אמנם חוק על שכר המינימום, א ב ל שכר המינימום נקבע בהסכמים שבין איגודי העובדים למעסיקים, והוא מחייב! במקרה שאין שכר המינימום מצוין החוק מחייב את המעסיקים לשלם "שכר הוגן". והיות ומדובר בארצות שבהם הנוהג והחוק מכובד דרך כלל – אין בעיה!
      מצ"ב קישור לדיווח בשבדית ובפינית
      הכותרת בעיתון השבדי דאגנס ניהטר היא: בשבדיה גם השכר הנמוך הוא גבוה
      dn.se/ekonomi/lagsta-lonen-hog-i-sverige/
      palkkavertailu.com/minimipalkka.php

    • דני הגיב:

      עליה בשכר המינימום תביא גם לתופעה הבאה. המעסיק מוכן לשלם x שקלים עבור העבודה. מבחינתו זה לא משנה כמה שעות תשקיע כדי לבצע אותה (זה נכון בחלק לא קטן מהמקצועות שמשלמים שכר מינימום – כמו ניקיון). ולכן אם יעלו את שכר המינימום נניח ב 20%, מספר השעות שיוקצו לעובד יקטן ב 20%, כך שהעובד יקבל בדיוק את אותו שכר, אך אחוז המשרה שלו יצטמק בהתאם, ולחץ העבודה יגדל בהתאם. לכן בהרבה מקרים לא תהיה אבטלה, אלא עבדות בקרב השכבות החלשות באוכלוסיה … אבל פסח כבר מאחורינו … מי זוכר מה זה עבדות …

  4. ״לכבוד האחד במאי״ הגיב:

    מה עשה צבא הכיבוש ״לכבוד האחד במאי״, ולמה לא מועלה שכר המינימום

    *** שלשום הרס צבא הכיבוש (שישה דחפורים CAT D-9 מתנת "הידידה" ארה״ב) בתים של 30 בני אדם, ומסגד בכפר חירבת טאוויל, ליד שכם — בפלסטין הכבושה.
    http://gulfnews.com/news/region/palestinian-territories/israeli-forces-demolish-west-bank-mosque-1.1325806
    *** באחד במאי נתניהו ״כיבד את החג״ באומרו: ״אעגן בחוק יסוד את ישראל כמדינה יהודית״…
    *** בו ביום הרסו בולדוזרים תוצרת CATERPILLAR (מתנת ארה״ב) שני בתים של משפחת אבו-ג׳אזי במחנה הפליטים אל-ערוב, דרומה מצומת כפר עציון. כאן התנגדו התושבים וצבא הכיבוש ירה במפגינים כדורי-פלדה מצופים בגומי. דובר ״המנהל האזרחי״, ספיר מזרחי, טען שהבתים ״נבנו ללא רשיון״… מתחילת הכיבוש הרסה ישראל כ-27,000 בתים. ע״פ סוכנות האו״ם OCHA ישראל הרסה מאז ה-30.7.2013 508 מבנים של פלסטינים.
    maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=694009

    • צדוק התקוה הגיב:

      צבא " הכיבוש" הרס מבנים במאחז מעלה רחבעם ופינה אותו כוחות הביטחון הרסו מבנים בלתי-חוקיים במאחז מעלה רחבעם בגוש עציון, שנבנו לכאורה על קרקע פרטית פלסטינית. מוקדם יותר הבוקר עוד ניסו המתנחלים למנוע את הפינוי. הדחפורים, המשאיות עם המכולות ואף חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב שנועדו לאבטח את המהלך כבר היו מוכנים – אולם התושבים פנו לבית המשפט העליון והציגו הוכחות לבעלות על הקרקע. עם זאת, השופטים דחו את הטענות – וקבעו כי צו הדחייה מבוטל. בשעות הצהריים הוצאו התושבים מהבתים שנבנו באופן בלתי-חוקי, אולם פרט להתנגדות פסיבית, לא נרשמה כל אלימות. אדם אחד שהתבצר על גג בית נעצר על ידי כוחות הביטחון.
      המדינה נערכת לפינוי נרחב בשני מאחזים נוספים בגדה, גבעת אסף ורמת גלעד, בהתאם להחלטת בג"ץ שקבעה כי המבנים, שנבנו על אדמה פלסטינית פרטית – יפונו שר הביטחון משה יעלון נחוש לאכוף את החלטת בג"ץ – גם אם יהיה צורך בהריסת המבנים על ידי כוחות הביטחון

  5. איציק הגיב:

    זוהי המטרה החשובה ביותר של המעסיקים – להתייחס ל-6% אבטלה כאבטלה חיכוכית. זוהי האבטלה המינימלית שמאפשרת למעסיקים ללחוץ את השכר כלפי מטה.

  6. על העיוורון הגיב:

    אתם בסהכ אותו צד של המטבע….אלה נגד עזרה ממשלתית לא משנה מה כי רק הדרך שלהם היא הנכונה והצודקת (גם אם ברור שהעוני לא יורד מעצמו ויש צורך בשכר מינימום, שירותים ציבוריים חינוך וכ"ו כדי לצמצם עוני). כך אתם נגד כל מה שמריח מיזומה פרטית (בריאה) ומהפרטה. כך אתם גם נגד הפרטה של חברת החשמל והנמלים ""ארגוני עובדים"" עמלים שמרווחים מאה אלף שקל בחודש וחיים בשלטון רודן יחיד אכזר שמתקיים ממציצת דמו של הציבור .

  7. צפור בודד הגיב:

    מאמר זה נכתב בידי הצנזור הראשי של אתר זה ושאלתי היא מי מצנזר אותו? כמו כן:
    א. צינזור ע"פ תוכן ולא ע"פ מושגים ברורים וביטויי לשון חריגים. הינו דבר בלתי יעשה!! הוא מאפשר לכותבים מקורבי מערכת, להשתלח בפרהסיא בריבונו של עולם למשל (דבר הפוגע לכל הדעות בסוציאליסטים דתיים, ויש כאלה ביננו) אך מונע תגובות נגד, עניניות, המתיחסות לתוכן הפוגעני ברמה דומה או פחותה של בוטות והומור. כלומר גם קובע מהו הומור בכלל ומהן גבולותיו?!
    ב.ערוץ הגדה השמאלית מגביל תגובות קוראיו, לסד של 1000 תוים (מה זה?). לכותב המאמר מותר להאריך ולמגיביו אסור? האין לאתר מספיק זכרון?
    ג.אך כל זה אין, לעומת החמור הכל: האתר אננו במה המאפשרת דיונים נוקבים בזמן אמת לבטח לא בסופי שבוע. כפי שהיה בשעותיו היפות. עתה הוא אתר משמים המעלה צמחים שוטים, שאחת לשבוע פוקדו הרועה על עדר מעלות הגירה שבעקבותיו.
    ד.האתר הזה חיב מערכת חדשה ורעננה שתתפעל אותו 24/7 ועד שלא יתרחש השינוי המיוחל, אדיר מקלדתי ממנו.
    ה. נקווה שלא אצונזר גם הפעם, למרות שביננו, ממש לא אכפת לי.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים