הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-4 במאי, 2014 12 תגובות

אחרי כיבוש הגדה המערבית ב-1967 סיפחה ממשלת ישראל את ירושלים המזרחית. ירושלים המזרחית היתה ועודנה, במשך מאות בשנים, מרכז החיים של תושבי הגדה המערבית. זאת, בשל בתי החולים, בתי הספר ומקומות העבודה המצויים בה, ובשל היותה מרכז דתי. הפלסטינים במזרח ירושלים קיבלו תעודות זהות ישראליות והפכו לתושבים ישראליים, בעוד אחיהם בגדה אינם יכולים להיכנס לעיר באופן חופשי. מרגע שהוקם מחסום קלנדיה ונבנתה חומת ההפרדה, נותק הקשר בין הפלסטינים שמחוץ לחומה לבין תושבי ירושלים המזרחית. פלסטינים המבקשים להגיע לבית חולים בירושלים המזרחית, ילדים בדרכם לבתי הספר ואנשים לעבודתם – כולם חייבים להצטייד בכל פעם מחדש באישור מיוחד כדי לעבור במחסום. עשרות אלפי פלסטינים תושבי ירושלים, אשר נותרו מחוץ לחומה, חייבים  גם הם לעבור במחסום ולהציג את תעודת הזהות הישראלית שלהם. אלפי פועלים מרחבי הגדה, עם אישורי מעבר ועבודה, עוברים בוקר-בוקר דרך מחסום זה.

qalandiya120121מחסום קלנדיה, ינואר 2012  (צילום: אקטיבסטילס)

אך המחסום העומד בתוך השטח המוניציפלי של ירושלים, אינו מסוגל להכיל את כמות האנשים המבקשים לעבור דרכו לירושלים בשעות המעבר הסואנות. הצפיפות הבלתי אנושית ותנאי ההמתנה המשפילים והמזעזעים גורמים סבל רב לפלסטינים ובה בעת חושפים את חוסר האונים של שלטונות הכיבוש לפתור את הבעיות שהם עצמם יוצרים. המחסום ידוע לשמצה בשל היחס המשפיל והמבזה הנהוג בו כלפי הפלסטינים, שאותם הוא אמור לשרת.

נשות מחסום-וואצ' משקיפות במחסום קלנדיה מספר פעמים בשבוע, מאז שהוקם בשנת 2001, עוקבות מקרוב אחרי תפקודו ומתריעות על המצב הקשה והסבל הרב הנגרם בו לאוכלוסייה שלמה. (ר' כאן סרטון על המחסום בהפקתי). מחסום קלנדיה, שבו עוברים כל יום בין 8,000 ל-10.000, מנוהל בצורת פירמידה, שבתוכה מתקיימת הפרדת רשויות. לכן, פירמידה זו  היא "הכול ולא כלום". הפרדת הרשויות פירושה בריחה מאחריות כוללת של כל אחד ממרכיבי הפירמידה, והיא אשר גורמת לסבל מתמשך של הפלסטינים  החייבים לעבור יום-יום במחסום. מאז הפך המחסום ל"מעבר" (שם מכובס למתקן שבעיקר חוסם אנשים מלעבור), הפיקוד העליון נתון בידי המשטרה, כמו במסופים בשדות תעופה ובמעברי גבול. בראש הפירמידה אם כן ניצבת המשטרה ונציג מטעמה עומד במחסום – השוטר. השוטר, כפי שנאמר לנו על ידו, אחראי על הסדר והביטחון. הוא אחראי על החיילת שלוחצת על כפתור המפעיל את הקרוסלות בכניסה ל"שרוולים" (מסלולים מגודרים, בדומה לאלה שמובילים בקר למכלאות).

מתחתיו, ובלי שום קשר לסמכויות, נמצא איש המת"ק (המינהל האזרחי – שם מכובס ל"שלטון צבאי"). הוא אחראי על פתיחת "השער ההומניטרי" שנועד להעביר אנשים מוגבלים, נשים וילדים. איש המשטרה אינו  יכול לפתוח את השער ההומניטרי ואיש המת"ק אינו יכול לפתוח את הקרוסלות.

גורם שלישי וחשוב המתפקד במחסום הוא המשטרה הצבאית. השוטר הצבאי, או השוטרת, אחראים על הבידוק שבתוך השרוולים. לשוטר או לנציג המת"ק אין שליטה על השרוולים והבידוק בהם. אם לא אוישו בבוקר כל השרוולים בחיילי המשטרה צבאית, ואם השוטר הצבאי  מפלרטט עם השוטרת הצבאית, שמפלרטטת עם הטלפון שלה, ומעבר האנשים הממהרים לעבודתם נעצר – זה לא בשליטת המשטרה וגם לא בשליטת המת"ק.

אם הבדיקה בשרוולים מתמשכת מאוד כי הגיעה למחסום "יחידה חדשה" חסרת ניסיון, כך הסבירו לנו, איש המשטרה או איש המת"ק אינם יכולים להתערב. אם איש המת"ק נענה לקריאת הטבע והולך לשירותים ובינתיים מתאסף ליד השער ההומניטרי תור גדול של נשים, ילדים וקשישים או חולים – איש המשטרה אינו יכול לפתוח אותו.

בתחתית הפירמידה נמצא מאבטח של חברת אבטחה אזרחית, שתפקידו להגן על כל הגוורדיה הזאת. וכאשר החבורה הזו מצטופפת לשיחת רעים באקווריום האטום, הם אינם שומעים את המתרחש בחוץ  ואין להם שדה ראייה של כל השרוולים.

 אחרי שנים של עמידה במחסום קלנדיה בבקרים, עשיתי הפסקה. לא יכולתי עוד לעמוד מול המצב הקשה והבלתי משתנה במחסום קלנדיה. לי יש  בחירה, אני יכולה להישאר בבוקר במיטה. לפלסטינים אין. הם חייבים לצאת לעבודה. הם חייבים להתפרנס. דרך מחסום קלנדיה הם אמורים להגיע למקומות עבודתם. לכן מחסום קלנדיה הוא חלק בלתי נפרד מחייהם. והנה שוב אני במחסום ושוב חוזרת אותה תחושה של חוסר אונים, תסכול וכעס. הטיפשות, האיוולת והסרבול שבהתנהלות  המחסום, האטימות והאדישות לסבל הפלסטינים – נשגבים מבינתי. כרגע שרוול 5 כמעט ריק מאדם. תפתחו, תפתחו, שרוול 5 ריק! אני צועקת, גרוני ניחר ואין שומע.

  • נטע עפרוני היא פעילת "מחסום-וואצ'"
תגובות
נושאים: מאמרים

12 תגובות

  1. דוד עציון הגיב:

    זה רע, זה עצוב, זה לא יעיל, זה משפיל
    צריך לשפר ולהפוך את זה למשהו כמו מעבר גבול נורמלי, להזיז את זה ואולי מתישהוא גם לבטל את המחסומים. כולם. וגם לפרק את חומת ההפרדה.
    אבל אסור לשכוח מה גרם לכל זה.

  2. תיקון טעות קטנה הגיב:

    נטע כותבת: "הצפיפות הבלתי אנושית ותנאי ההמתנה המשפילים והמזעזעים גורמים סבל רב לפלסטינים ובה בעת חושפים את חוסר האונים של שלטונות הכיבוש לפתור את הבעיות שהם עצמם יוצרים." אלא שלא מדובר ב"חוסר אונים". ביקור ב"מעברי" טול-כרם וטרקומיה מוכיח שהכל מ ת כ ו נ ן כחלק ממסע האלימות, השליטה והזלזול באזרחים הפלסטינים. אם תרצו תוכלו להשוות למכלאות הבקר שגם אותם תיכנן איזה מהנדס. אם לא תרצו, אל תשוו למקלחות הגז באושביץ ולדרגשי העץ עליהם ישנו המיועדים להירצח, או למכלאות ("ההוסטלים") שבהם גרו "השחורים" שעבדו אצל "הלבנים" בדרום אפריקה. כי אחרי שישראל שדדה את מירב האדמות הטובות בפלסטין, ואת אורות המים, נשאר לנצל רק את המשאב הקרוי כוח העבודה הזול של פלסטין.

  3. ק.א. הגיב:

    ככה זה כשערבי מוחשב לתת-אדם במדינה היהודית. ישעיהו ליבוביץ, בין השאר, רשם פטנט על המונח "יודו-נאצים" ואולי זהו האיבחון האמיץ שבזכותו, יותר מכל דבר אחר, הוא יזכר.

  4. ערן גורדין הגיב:

    תודה לנטע עפרוני על פוסט (וקליפ) חשובים מאוד, המספרים לישראלים את אשר הם אינם רוצים לדעת. הערה אחת, המתייחסת למשפט הפתיחה: "אחרי כיבוש הגדה המערבית ב-1967 סיפחה ממשלת ישראל את ירושלים המזרחית." ובכן, ישראל סיפחה ביוני 1967 את ירושלים הירדנית בתוספת שטח גדול פי 12 (!) המשתרע מאל-בירה בצפון ועד בית ג'אלא בדרום, והכולל 28 כפרים פלסטיניים בתוספת כמה שכונות ערביות. רוב השטח המסופח הוא מצפון ומדרום לירושלים, ולכן המונח "ירושלים המזרחית" אינו נכון. המונח הנכון הוא "ירושלים הערבית," גם משום שהרוב המכריע של התושבים היו ערבים ומרבית הקרקע הייתה בבעלות ערבית. אשר לסיפוח, הוא נעשה תוך ניסיון אווילי להוליך שולל את העולם. החוקים שאימצה הכנסת ב-27 ביוני 1967 לא כללו את המלה "סיפוח" ושמה של ירושלים לא נזכר בהם. כול זאת כדי שדובריה של ישראל, ובראשם השקרן הפתולוגי אבא אבן, יוכלו לטעון שלא מדובר ב"סיפוח" אלא ב"איחוד מוניציפלי" של השירותים העירוניים.

  5. למה האוצר לא תומך ב"הגדה השמאלית" הגיב:

    ולמה, פתאום, השר אורי אריאל הפך למגן הגדול ביותר של קק"ל (KKL)? זאת מגלה לנו דרוקר באתרו:
    כי גם הקק"ל (כמו הסוכנות היהודית של המדינה היהודית) היא זרועו של ‎"זֶרַע אָבְרָהָם", ולכן היא משקיעה הרבה כסף בשטחים, ללא אישור שום ועדת הכספים. אלה הסכומים שהשקיעה קק"ל רק השנה בייפוי ההתנחבלויות:
    *** ינואר 2014‫‬ טיילת בכפר אדומים – כמעט 1.5 מיליון שקלים מתקציב קק"ל
    *** פברואר 2014‫‬ טיילת בין גוש עציון להר גילה – רבע מיליון שקלים מתקציב קק"ל בתנאי
    שהטיילת תיקרא "טיילת קק"ל"
    ‎*** מרץ 2014 ‫ ‬פארק מרכזי באבני חפץ – כמעט 2.5 מיליון שקלים מתקציב קק"ל
    (בעבר קק"ל לא אישרה השתתפות בפארק הזה).
    ‎*** אפריל 2014 הרחבת תשתיות בשכונה חדשה באריאל למפוני גוש קטיף – 4.5 מיליון שקלים
    *** מאי 2014  אמפיתיאטרון לכנסים בהתנחבלות שילה – יותר מ‎שני מיליון שקלים.

  6. בימים טרופים אלה הגיב:

    לערן גורדון: בימים טרופים אלה שכל מעשיה של מכשלת בנטניהו היא הרס פלסטין ובניית התנחבלויות — וכל דיבוריה הם ספינים ושקרים — לא מכובד לקרוא לשקרן התורני של ממשלת אשכול, אבא אבן Aubrey Eban "שקרן פתולוגי". גם "אבקת הכביסה" שבה השתמש אבן באו"ם, כדי להלבין את פשעי ישראל, לא היתה שונה בהרבה מזו של הדיפלומטים שהם שליחי אובמה ופוטין …

  7. ערן גורדין הגיב:

    מר "בימים טרופים אלה" היקר, אוברי סלומון איבן (המכונה "אבא אבן" = פאפה בלאטה), לא היה סתם שקרן בשירות הממשלה וה-HSBARAH הישראלית, אלא הוא היה – כפי שכתבתי – שקרן פתולוגי גם בחיים האזרחיים. האיש הזה שיקר באו"מ, שיקר במגעיו עם מדינות העולם, ואפילו מסר דיווחי שקר לממשלה (כפי שהבחינו ד"ר יעקב הרצוג, יועצו הנאמן של ראש הממשלה אשכול, ראש המוסד מאיר עמית, הרמטכ"ל ואח"כ שגריר ישראל בארה"ב יצחק רבין, ורבים אחרים — ובאחרונה גם משה ביתן המנוח, שהיה עד ראשית 1970 מס' 2 במשרד החוץ, בספרו "יומן מדיני" שראה אור לפני חודשים ספורים). לעתים רחוקות נתפס אבן באמירת אמת. אגב, גיסו היה חיים הרצוג, שגם הוא היה חסכוני למדי בהשמעת דברי אמת. משפחה טובה.

  8. ע.ג. הגיב:

    אני מניח שלא פרסמתם את תגובתי בטעות ולכן אחזור עליה. ירושלים לא היתה מעולם מרכז החיים הערבים או אחרים בגדה המערבית. הערים המרכזיות היו שכם וחברון. ירושלים היתה במאה ה – 19 למשל עיר בת 9000 תושבים מתוכם 2/3 יהודים. אפילו לא עיר ערבית. נוסף לכך המחסומים לא מיועדים לשרת את תושבי הגדה המערבית. המחסומים, כמו כל הגדר/חומה, מיועדים למנוע מרוצחים פלשתינים לרצוח נשים וילדים יהודים. אולי אפילו אפשר ליעץ להם איך להפסיק את הסבל הזה – תכירו בישראל כמדינת העם היהודי.

    • צבי7 הגיב:

      לרבים יש היסטוריה משלהם. כך גם לע.ג. שלדעתו המחסומים לא נועדו לגזול את אדמת הפלסטינים אלא לשרת את ביטחון המתנחבלים. ויש לו גם פתרון ביבינטיליברמני ל"הכיר"… בכך שיש עם יהודי – אלא שעוד אין…

  9. Dear Eran הגיב:

    אבא אבן לא שיקר לאו"ם יותר מויטאלי צ'ורקין, שגריר רוסיה לאו"ם, או הגב' סמנתה פאוור (ראה "מקרה אוקריינה"), או הגב' סוזן רייס שבאה להטיף לאבו-מאזן קצת מהרעל המוכר, מהול בדולרים שעליהם כתוב In GOD We Trust… או שגריר ארה"ב באו"ם (לשעבר) ג'ון בולטון ששיכנע את אהוד אולמרט לתקוף את לבנון.

    • ערן גורדין הגיב:

      "דיר ערן" היקר, הבה נסכם את טענתך החדשה: אבא שיקר לאו"מ, אך היו שם שקרנים גדולים ממנו. עכשיו נרגעתי. ובכול זאת, שתי הערות, האנשים שאת שמותיהם ציינת אינם ישראלים והם לא מדיברו בשמה של ישראל, כלומר בשמך ובשמי. אבן, לעומתם, היה ישראלי (כלומר, היה לו דרכון ישראלי ואפילו בית בהרצליה פיתוח; אך הוא העדיף להתגורר במקום החביב עליו הקרוי חוצלארץ [בעיקר בניו-יורק]) והוא דיבר בשמה של מדינת ישראל – בשמך ובשמי. שנית, כפי שציינתי לעיל, אבן לא רק שיקר בשליחות האומה אלא שיקר לאומה — הוא דיווח שקר לממשלה והוא שיקר באופן כללי. כאמור, אבן היה שקרן פתולוגי. נקודה. איך אמרו חז"לינו הגששים: "כשהוא אומר בוקר טוב, בחוץ כבר ערב."

  10. אבי הגיב:

    מצד אחד את מעוררת סימפטיה בגלל שהכוונות והלב שלך טובים.

    מצד שני את מעוררת סלידה מההתנהגות והנאיביות שלך.

    את יודעת… גם בגבול של ארצות הברית וקנדה יש מחסום. ככה זה כשרוצים לעבור בין שני אזורים בריבונות שונה. ובמיוחד כאשר צד אחד רוצה להרוג את השני.

    האיחוד האירופאי משלם לך טוב?

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים