הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-25 באוגוסט, 2014 31 תגובות

להתאושש ממלחמה זה כמו להתאושש ממחלה קשה. אלימות רב-ממדית מתנפלת עליך פתאום, ובבת אחת אתה מוטל אל תוך מרחב רגשי שונה לחלוטין. הגוף חוזר לפעול כאוטומט. הסטרס מציף את הנפש. בבקרים אתה רץ מושפל למרחב המוגן. בלילות צה"ל טוחן את עזה כאילו אין מחר. בה בעת, אתה עד ראיה לחרדתם של יקירייך, ועד שמיעה לחורבנם של שכנייך. מוסיקת המלחמה מזמזמת את חייך 24 שעות ביממה ו-7 ימים בשבוע, בדצבילים מטורפים. ואז, בבת אחת משתרר שקט. קשה לתאר כמה כוח מרפא יש בשקט.

בהפגנה נגד המלחמה בעזה, תל אביב 16/8/14 (צילום: אקטיבסטילס) antigazawarבהפגנה נגד המלחמה בעזה, תל אביב 16/8/14 (צילום: אקטיבסטילס)

קשה להסביר למי שלא חי בשדרות רבתי, מה המשמעות של עוד הסלמה עבור תושבי האזור, ללא קשר לעמדותיהם הפוליטיות. מה המשמעות של חיים במרחב אלים, שהוא למעשה הווה מתמשך. קל יותר לשרוד חודש של מלחמה מאשר קונפליקט שאין לו סוף ותוחלת. זה השוב ושוב ושוב. זה העוד ועוד ועוד, ותמיד מאותו דבר – מבצע צבאי, מלחמונת, מלחמה. ארוזים תמיד בשפה שקרנית כדי לרכך את עוצמת חורבנם. טומנים בחובם הבטחה אלימה – לסבב הבא.

לפני שש וחצי שנים, באחת התקופות הקשות ביותר בשדרות ובאזור, הקמנו את קבוצת "קול אחר". מאסנו בריטאולים הממוחזרים. מאסנו בטראומה שאין לה פוסט. מאסנו במלחמה כדרך חיים. מאסנו באופק החסום. ביקשנו לפתוח ערוץ אזרחי של דיאלוג עם תושבים בעזה, ולהבקיע סדק בחומות השנאה הבצורות. ביקשנו לקרוא לממשלת ישראל להסיר את המצור, לנהל מו"מ עם החמאס, ולנסות להגיע להסכמים ארוכי טווח שיביאו מזור לשני הצדדים. יותר מדי הזדמנויות לשאת ולתת הוחמצו, כשהיה כאן שקט יחסי או כמעט מוחלט. מאז, המציאות רק הולכת ומסתבכת, וחומות השנאה מרקיעות לשחקים.

בעופרת יצוקה (2009) הכריז תושב האזור בערוץ 2: "מעולם לא ביקרתי בקונצרט, אבל המוסיקה שמגיעה מעזה המופצצת, היא המוסיקה הנפלאה ביותר ששמעתי בחיי". אל הגבעה בפאתי שדרות גרר קהל נלהב מכל רחבי הארץ כסאות, כדי לצפות בהצגה הכי טובה בעזה. פצצות ותימרות עשן זכו למחיאות כפיים, והקהל הריע: עוד, עוד. בצוק איתן (2014) כבר רוקדים על נהרות הדם של עזה בריונים אחוזי תזזית בתל-אביב ובחיפה, כשהם צורחים באין מפריע: "אלפיים הרוגים, אלפיים הרוגים". לגבעה קוראים עכשיו: "סינמה שדרות". הציווי היהודי האציל "בנפול אויבייך אל תשמח", התאדה ונקבר בכיכר העיר, וברשתות החברתיות, ובשירת המקהלה התקשורתית. פג תוקף.

במהלך המלחמה הגיע לשדרות אוטובוס השלום, כדי להביע הזדהות עם סבלם של התושבים ולהציע הידברות במקום אלימות. בן רגע עטו על האורחים ועלינו, חברי "קול אחר" – תושבים נזעמים, מגדפים ומקלסים. תחת הגנה משטרתית גורשנו מכיכר העיר שלנו: "למה שלא תלכו לעזה, יא כלבים". מה קרה לנו? מדוע מילים כמו הידברות ושלום מהלכות אימה על הציבור יותר מטילים? מדוע להכיל סיפור אחר או להכיר באסונו של זולתך, מבלי לבטל את כאבך, הוא כמעט הזמנה לרצח בחברה הישראלית של 2014? שני פנים סותרות והפוכות מתרוצצות בתוכנו – מעין ד"ר ג'קיל ומיסטר הייד – ואני מודה שאינני מצליחה ליישב את הסתירה הזאת. מחד, יש בנו מאגרים עצומים של חמלה ואמפטיה וסולידריות עמוקה, שבאו לידי ביטוי מפעים עם חטיפת הנערים ועם גלעד שליט, והם מתעלים תמיד לרמתם הנשגבת בעיתות מלחמה. ובה בעת, כל כך הרבה שנאה ואכזריות ועיוורון כלפי סבלו של העם השכן.

לא כאן המקום לשאול איך הפכנו את פרדיגמת הכוח והשליטה על עם אחר לדרך חיים,  איך הפכנו את הכיבוש לטבע שני, ואת נתיניו לבלתי נראים. לא כאן המקום לשאול האם בחרנו בעיוורון, או שמא מדובר בעיוורון מולד, שמקורו באינספור פרקטיקות של איון והשכחה והדרת הסיפור הפלסטיני מתוך חיינו, פרקטיקות, שגם חברה שוחרת שלום כמו זו שאני גדלתי בה, אימצה אל חיקה בלי למצמץ. אבל זה המקום לתהות מה קורה לבני אדם שמאבדים את יכולות האמפטיה שלהם כלפי הזולת? מה קורה לעם שמיומנויות האמפטיה שלו נשחקו עד כדי כך, שהוא אינו מסוגל להסיט את המבט ולראות את סבלו של האחר – שאנחנו אחראים במידה רבה לעיצוב גורלו. האם אובדן יכולות האמפטיה הוא לא סוג של צמצום האנושיות שלנו?

אחרת, איך אפשר לשטח שכונות שלמות על יושביהן, להפציץ בתי ספר, ובתי חולים, ובתי חוסים, ואמבולנסים, ותשתיות של מים וחשמל – ולפמפם אותנו בכל רגע נתון שבכל, אבל בכל, אשם רק החמאס המנוול.  איך אפשר לנמר רחובות שלמים במאות גופות מרוטשות של ילדים ונשים ולדבר על קדושת החיים. הרי נדרשת איזו תשתית נפשית שתהיה בשלה לאמץ את הרטוריקה האורווליאנית הזאת, ולנער מאיתנו בנוחות ובצדקנות בלתי נתפסת כל אחריות למימדי ההרס שזרענו, ולהרס שעוד ייחשף, ולשאלה איך התגלגלנו למלחמה הזאת בכלל. הסופר שלום אש אמר פעם: "כשאתה מפסיק לראות את האנשים שלצידך כבני אדם – סופך שתפסיק להיות אדם בעצמך". המשפט הזה צריך לרדוף אותנו.

בשלהי המלחמה, ולאחר שבועות של ברברת תקשורתית, גברית בעיקרה, ושיח מונוליטי בלתי ניתן להבקעה – אני רוצה להישיר מבט אל שכניי בעזה הגרים מרחק נגיעה מביתי, ולבקש בלשונו של נתן זך: "רגע אחד שקט בבקשה. אנא". אני רוצה להישיר מבט אל מאות אלפי הפליטים, שוב פליטים, השבים עכשיו אל השכונות המחוקות, משתרכים שעות ארוכות בתור לכיכר לחם ובקבוק מים, וגם אל חברינו בעזה – שהותירו אותנו אילמים, שעה שצפינו בהם דועכים אט אט אל תוך ייאושם, מצפים בשקט לתורם למות, כשהם נוקבים אותנו במסרונים מוכי תדהמה: איך אתם הישראלים, הייתם מסוגלים לאפשר לזוועה כזאת להתרחש?

**********

אני לא רוצה לחיות בחברה ששולחת את בניה שוב ושוב להילחם בעוד מלחמה מיותרת, שמעמידה אותם בפני סיטואציות בלתי אפשריות, וזורעת בהם טראומות ופצעי לב וגוף שיעצבו במידה כזו או אחרת את שארית חייהם.

אני לא רוצה לחיות בחברה שקוברת שוב ושוב את זיו העלומים המבוזבז הזה, ומטביעה הורים הלומים בעצב שאין לו סוף, שעה שהם מצטרפים אל מעגל השכול, אותו מעגל שחבריו הכריזו שוב ושוב: "אנחנו לא רוצים אתכם פה".

אני לא רוצה לחיות בחברה שבה ילדה בת 14 מעזה צריכה להזכיר לי שגם הם בני אדם, ואישה בת 40 זועקת אלינו במייל אחרי חניבעל רפיח: I lost faith in humanity

אני לא מוכנה לחיות בחברה שבה אני צריכה הגנה משטרתית כדי להשמיע קול אחר, ומוצאת את עצמי מגורשת מכיכר העיר – שבה קולות של נקמה נחשבים ללגיטימיים, ואילו קולות של שלום נחשבים כיריקה בפרצופם של תושבי שדרות. אבל היריקה האמיתית בפרצופם של התושבים, היא הניסיון לדחוס את כולנו אל תוך זהות קולקטיבית וסטריאוטיפית אחת.

אני עייפה מלחיות בחברה שבה כל ראיון תקשורתי עם נציגי מחנה השלום, מסתיים תמיד בשאלת המחץ: "ואתם לא חושבים שאתם נאיביים והזויים?".  ללמדך, שמי שמפעיל 14 שנים את כל ארסנל ההרס של הצבא החזק במזרח התיכון, ומגיע תמיד לאותן תוצאות – רק הרסניות יותר – הוא השקול והרציונאלי.

ויותר מכל, אני פוחדת לחיות בחברה, שמנהיגיה לדורותיהם, ושופריהם הנאמנים בתקשורת – הצליחו בעמל שיטתי של שנים, לגזור מוות תודעתי ורגשי על היתכנותה של אלטרנטיבה, ולעצב סדר יום אחד בלבד: המלחמה הבאה. מנהיגות אחראית שדואגת באמת לאזרחיה צריכה לשאול את עצמה השכם והערב: האם עשינו הכל, אבל הכל – כדי למנוע את המלחמה הזאת? ואת קודמתה? ואת הקודמת קודמת? שאלה רטורית.

*********

בואו נודה על האמת, צהל מעולם לא עזב את רצועת עזה. הוא פשוט שולט עליה באמצעים אחרים – מהים, מהאוויר ומהיבשה.

בואו נאתגר את האמירה הפופוליסטית למחצה שמדינת ישראל הפקירה את תושבי הדרום. מדינת ישראל השקיעה מיליארדים במיגון ישובים, ובהנחות קו עימות ובמלחמות שנועדו לכאורה להגן על ביטחוננו, אולם ברמה האסטרטגית, הן מתבררות שוב ושוב כהשקעות כוזבות.

בואו נפרק את האמירה השקרית של "שקט יענה בשקט". אין שקט בעזה כבר עשרות שנים. 14 שנים של סגר ו-8 שנים של מצור, הם פשע נתעב נגד אזרחים, כפי שירי טילים על אזרחים תמימים – הוא פשע מתועב. כשיש שקט יחסי בשדרות – אנחנו שוכחים מעזה. אבל היאוש של עזה תמיד חוזר אלינו כבומרנג, מקיש בגג, ומזכיר לנו את קיומו. לצערי רק בדרכים אלימות.

את הכלא הגדול בעולם – צריך לפתוח לעולם!! צריך לשקם ולבנות נמל ותשתיות, ולגייס ערבויות בינלאומיות, ולעצב הסדרים שיבטיחו את ביטחוננו ללא פשרות. זה מורכב מאד ולבטח לא רק באחריותנו – אבל חובה עלינו לנסות. ובל נשכח, קו ישיר מחבר בין הכיבוש בגדה לבין עזה הנצורה. שניהם הפכו לסטטוס קוו, ואת הסטטוס קוו הזה חייבים לשבור. שניהם חייבים להיכלל בכל פתרון כעסקת חבילה.

כתושבת שדרות, החבולה נפשית מהקונפליקט המתמשך, כמו שאר בני עירי, אני קוראת מכאן לממשלת ישראל: אל תגנו עלינו במטוסים ובפצצות. תגנו עלינו בהידברות ובהסכמים. כיפת ברזל הצילה את חיינו, ואשרינו שכך. כיפת ברזל מדינית תוכל אולי להציל את עתידנו. הבחירה הזאת היא במידה רבה בידינו. השאלה היא מה אנחנו באמת מעדיפים?

  • דברים שנאמרו על ידי נעמיקה ציון, תושבת שדרות וחברה בקבוצת "קול אחר", בהפגנה נגד "מלחמת צוק איתן", שנערכה בכיכר רבין בתל-אביב, במוצ"ש 16 באוגוסט 2014.
תגובות
נושאים: מאמרים

31 תגובות

  1. אילן שדה הגיב:

    מרשים

    • צפור בודד הגיב:

      מה מרשים כל כך? נעמיקה כותבת: "אחרת, איך אפשר לשטח שכונות שלמות על יושביהן, להפציץ בתי ספר, ובתי חולים, ובתי חוסים, ואמבולנסים, ותשתיות של מים וחשמל – ולפמפם אותנו בכל רגע נתון שבכל, אבל בכל, אשם רק החמאס המנוול.". ובכן כן, החמאס מנוול וימח שמו והוא האחראי הבלבדי לזוועה. ולא יעזרו כאן שום תירוצים. מי שמצדיק הליכה לקרב כאשר מסביב ל"לוחמים האמיצים", קשורים עשרות ומאות אלפי בני ערובה חפים מפשע, הוא לא פחות ממנוול מתועב ואחד דינו: חסול מוחלט. כמובן שהמחסל שלו רצוי ויהיה חכם ואנושי בבואו לחסל את מי שמקיף עצמו בשכפ"ץ חי. כלומר יש דרכים להלחם במנוולים כאלה. אלא שביבי לא נקט בהן. משום שצר מוחין הוא ואכזר. כלומר גם ביבי אחראי לזוועה, אבל רק באחריות משנית. כיצד אם כן הכותבת מסירה אחריות טוטאלית וראשונית זו מכתפי החמאס? שהרי החמאס הוא אכן הגורם הבלעדי לזוועה ואם לא היה נוקט בדרכו המלחמתית הבזויה, לא היו שוכבים עתה כל כך הרבה חפים מפשע מתים, מרמס לפעילותו הרצחנית המגושמת של ביבי.

      • צפור בודד הגיב:

        הייתי מוסיף שכל טיפת דם שנשפכת במלחמה, אינה מקרבת את השלום. ומי שחושב כך, מוטב לו שיתפכח.

  2. עלי הגיב:

    השמאל נתקל בעוינות משום שהוא מרכך את המסרים הגזענים אשר מפיצים הפלסטינים.
    מה שנקרא אצל החמס בשם הודנה מקבל פירוש חדש אצל השמאל ומכונה "שיח"
    מה שנתפס אצל ישראל כלחימה בטרור נתפס על ידי השמאל כמצור נורא .
    לכן עצירת אוניה מלאה בטילים מפורשת אצל השמאל כהפרה של החוק הבין לאומי.
    מצרים חסמה את מעבר רפיח וחיסלה את מנהרות רפיח משום שדרך המעברים האלה נכנסו
    ארגוני טרור מעזה לסיני ורצחו עשרות שוטרים וחילים מצריים.
    החמס אינו מכיר בזכותה של ישראל להתקיים ורואה בכל הסכם עם ישראל הסכם זמני ובלתי
    מחייב גם כאשר החמס יצר ממשלת אחדות עם אבו מאזן הם לא יכלו להתאפק וביצעו את רצח 3 תלמידי הישיבה !
    "שיח" עם ארגון טרור רק מגביר את הטרור ומעודד את האלימות כך מלמדת ההיסטוריה
    (נעזוב את צמברליין )נסתכל על אל קעידה הארגון הזה נוצר בגלל ההצלחה של ארגוני הטרור
    לגרום לברית המועצות לסגת מאפגניסטן ההצלחה כנגד ברית המועצות היא שהביאה לפיגוע התאומים.
    ההתעקשות של אירן לפתח נשק גרעיני מקורה בהצלחתה של פקיסטן לפתח נשק גרעיני
    והעלמת העין של נשיא ארה"ב קלינטון מהמאמץ הפקיסטני להשיג נשק גרעיני.

  3. שירה הגיב:

    לא יכולתי לכתוב את זה יותר טוב.
    פעם עבדתי באיזו חברה אידיוטית ליד שדרות. הדבר הטוב בתושבי שדרות זה כנות, מה שאין לכל מכבסי המילים המתוחכמים והם, כמו המתנחלים, אומרים את האמת, שהם שמחים שנרצחים פלסטינים, שהם סובלים שנים מטילים וזו הנקמה שלהם.
    גם אין להם ספק שהטילים שנזרקים לכיוונם זה רק כי הם יהודים. אין סיבה אחרת. גם המתנחלים אומרים את האמת, והיא ברורה כשמש כי אלו ציטוטים קבועים מתנ"ך.
    גם החוליגנים שעשו את פרעות ליל הבדולח או כל מי שרצח יהודי/צועני/מי שלא בא לו טוב באותו רגע, ידע להגיד את האמת. ורק שכבות משכילות ומבוססות יותר, ידעו לפתל את השפה ולבנות פילוסופיה להצדיק רצח.
    ובקיצור, רוצים להכיר את העם הציוני ואת יסודות המחשבה שלו? לכו לשדרות. אחרת זה מבצע ארכיאולוגי. חבל על הזמן.

  4. שום בצל הגיב:

    לכל הידוע לי, יש צלע דרומית לרצועה שאינה נשלטת ע"י ישראל – אז מדוע רק ישראל מואשמת?
    מדוע החמאס ששולט ברצועה כמעט 9 שנים לא פועל לרווחת התושבים? הרי ברור שיכול היה להקים מדינה עצמאית אילו היה מניח את נשקו – הוא קיבל שטח חינם אין כסף!
    ונראה שדי ברור שכאשר יהיה נמל ושדה תעופה, נפח גדול יוקדש להצטיידות בנשק מסוכן בהרבה ממה שקיים היום.
    ואז, כשישראל תפציץ את הנמל ושדה התעופה כדי להגן על אזרחיה ממפלצת החמאסטאן, עוד יאשימו אותה בפשעים נגד האנושות.
    תפורק חמאסטאן, תחזור הרשות, ותקים שם מדינה שוחרת שלום – או לפחות צד אחד של המדינה, עד שושלם ההדכם על הגדה. אז יהיה שקט. כל עוד חמאס בשלטון, זה רק עניין של זמן, בין חודשים לשנים בודדות (אלה שנספרות ביד אחת).

    • צפור בודד הגיב:

      שום בצל, רק עכשיו קראתי תגובתך וסליחה על האיחור בתגובתי:
      ובכן מעבר להסכמה הבסיסית והכללית עם דבריך, הרשני לשאלך כיצד אתה חושב, ניתן יהיה לפרק חמאסטן? אנני שואלך זאת סתם. אלא משום שאני ממלא אתר זה בציוצי החל כמעט מתחילת "צוק איתן". דורש חסול חמאסטן ואף פרוזה של רצועת עזה, אם לא (וכאן אני הולך אף ימינה ממך), סיפוחה המלא לישראל, כולל העברת חלק מיושביה חזרה ליו"ש ובנית מערכת מעורבת יהודית פלסטינית ברצועה (כפי שהיה לפני פנויה ע"י א. שרון).
      ובכן אחזור על שאלתי ואף אחלקנה לשלוש תת שאלות:
      כיצד ניתן לדעתך, לפרק את חמאסטן ולפרזה?
      האם תוכל לעשות זאת בעזרת אבו מאזן והרשות בלבד, או שמא תאלץ לעוד פוש מלחמתי מצד ישראל?
      ואם כן כיצד אתה מציע שמהלך צבאי כזה יתבצע?

  5. איתן. הגיב:

    מרגש !!

  6. תודה למסירת הסורגים (הוירטואלים) הגיב:

    הקיבוצניק מגינוסר, איש ״אחדות העבודה״, יגאל אלון, הוא זה שכבש גם את הכפר נאג׳ד שעל אדמתו שוכנת שדרות. הוא גם זה שנתן למשה לוינגר וחבר מרעיו את הרשות להתנחבל בחברון.

    לכן הצעתי לכם תושבי שדרות: פעלו להחזרת בניהם ובנותיהם של מגורשי נאג׳ד לשכונה שתוקם על אדמתם. זה יכול להסיר את חלק מהסורגים בכלא הגדול שבעולם, וליצור יחסי שכנות שלא ידענו כמותם.

    • עלי הגיב:

      אתה מתכוון ליחסי ה"שכנות הטובים" אשר התקימו בחברון בין יהודים לערבים ערב מאורעות תרפ"ט ?
      וכאשר אתה מדבר על "שכנות טובה" בין יהודים למוסלמים אתה מתכוון כנראה למיסים שהטילו המוסלמים על הכופרים היהודים כאשר המצב הכלכלי פתאום היה גרוע..
      או שמא ל"שכנות טובה" אתה מתכוון לגטאות בהם הושמו היהודים אשר צומצמו בשטחם ככל שמספר
      היהודים עלה ..ולעיתים מה לעשות "נאלצו" המוסלמים להבהיר לכופרים מי הם השליטים
      ושרפו ליהודים מספר מועט של בתים על יושביהם ..
      מנהג זה של שריפת בתים של כופרים מבוצע עד היום כנגד קופטים במצרים יזדים בעירק
      נוצרים בניגריה ועוד ועוד אשר לא מכבדים את "השכנות הטובה" ורוחב הלב של הרוב…

  7. צדוק התקוה הגיב:

    בואו נודה על האמת, צהל מעולם לא עזב את רצועת עזה. הוא פשוט שולט עליה באמצעים אחרים – מהים, מהאוויר ומהיבשה. את צודקת אבל אם מעזה לא היו יורים רקטות לעבר ישראל ולא היו מנסים להבריחתחמושת לעזה ובמקום זה היו מגדלים שם ירקות ופירות ומקימים בתי מלון ואתרי תירות אז צה"ל לא היה יושב על עזה

    • שירה הגיב:

      יש התקדמות, צדוק, הופתעתי לקרוא את המשפט הראשון שבא ממך.
      אבל אתה צריך להמשיך ללמוד ולקרוא ולהבין איך ישראל פוגעת בחיים היומיומיים בעזה בשלל איסורים (כמו לגדל פרחים או פירות ליצוא, איסור דיג, איסור הקמת מפעלים, ואיסור גורף של הכנסת סחורות "תמימות" ויש לך עוד לא מעט עבודה לעשות), אח"כ כבר תשאל את עצמך למה כל האיסורים האלו, שאין להם קשר עם ביטחון ואז תעלה על דרך המלך ותוכל להבין מאמרים כאן. בהצלחה!

      • אא הגיב:

        מפעלים את מתכוונת מפעלים ליצור רקטות?
        סחורות תמימות את מתכוונת מלט ודשנים?
        בכלל ישראל אוסרת גם על שיגור רקטות, לא שזה מפריע להם!!!
        לא ברור לי איך חברה שנמצאת בסגר ומצור 14 שנים כדברייך יכולה לייצר מערכת מנהרות שתל אביב יכולה רק להתקנות בה???? אההה רגע רגע כן הבנתי אין בעצם מצור הרי הכול פתוח דרך המנהרות…. רק שהם מעדיפים לייבא דרכם רקטות וטילים ונשק ומלט ומוקשים במקום לייצא דרכם פירות ופרחחחחחים

      • דינו הגיב:

        מעניין למה כל הדברים האלה קורים? גם את היית מטילה את כל המגבלות האפשריות על שכן שכל מהותו היא פגיעה בך ובביתך. החמאס הודה בפה מלא שברגע שהישגיו בשיחות לא יעלו בקנה אחד עם דרישותיו – הוא יבצע פשע מלחמה (ממש כך) וימשיך להפציץ את אזרחי ישראל.
        כאלה שכנים לא אמורים להתפלא כאשר לא נותנים להם לעשות שום דבר, כבר הוכח שהקלות והטבות חוזרות כמו טיל (תרתי משמע) הישר לפרצופינו. ע"ע השימוש שעשה החמאס במלט שקיבל.

  8. צדוק התקוה הגיב:

    גברת נעמיקה ציון האם קאת את האמנה של החמאס החמאס הוא ארגון דתי אצלו כמו בכל דת אין פשרות ואני לא מבין מהיכן את מדברת על הידברות והסכמים עיקרי האמנה של החמאס אני מבקש לא למחוק קראתי על התקנון שלכם ובדרי אין פגיעה באף אחד תודה
    http://www.bizportal.co.il/article/390098

  9. צפור בודד הגיב:

    עזה אננה הגטו הגדול ביותר במרחבנו. גדול ממנו בהרבה הינו הגטו הישראלי. אפשר ללכת ולהצביע על הגורמים להוצרותו של גטו זה ולהאשים כמעט את כל מי שעסק בציונות, מתחילת דרכה, למעט אולי משה הס, שחזונו הסוציאליסטי ינק מחזונם של נביאי התנ"ך ובשורתם. אפשר גם לבא חשבון צודק עם העם היהודי היושב בציון. אך כשם שלא נאשים ילד מופרע משום שהתנאים (ההוויה) גרמו לתודעתו להשתבש, כך חיבים אנו להבין מדוע השתבשה תודעתה של מדינת ישראל לפחות מיום הכרזתה ועד הלום. ובכן, התנאים בהם נתונה מדינת ישראל נקבעו כולם ע"י המדינות השכנות לה. אלו יצרו כלוב בלתי אפשרי לשתי אוכלוסיותיה. וכמו שתי חיות טרף היסטריות הלכודות בתור ביבר צר מידות, הן משסעות זו את זו לגזרים. העולם הפאן ערבי על מיליוני הקמ"ר הריקים שלו, ממש מסביב למכלאה הזו, עומד ומביט באדישות במחזה וכל עשיתו, מס שפתיים למען אחת החיות. גם לחיה השניה יש תומכים ב"עולם הרחב". אך תמיכות אלה רק מעצימות את הטרגדיה, משום שאינן פותחות את הסוגרים, אלא רק נותנות כוח לשתי אומללות אלה, להמשיך ולקרוע אחת את השניה בסבל אין קץ.

    • דינו הגיב:

      לציפור בודד:
      מסתבר שהרבה מאוד יהודים (כולל אותי) עדיפים לחיות במה שאתה מכנה הגטו הישראלי
      לאחר שהם ואבותיהם חוו גטאות אמיתיים מתוצרת ארופאית.
      העולם הפאן ערבי על מדינותיו הרבות היה מראש והינו גרוע הרבה יותר מבחינה חברתית-פוליטית (אפשר לקרוא לזה "פצצה מתקתקת") כאשר היום ברור לכל שהגטו הישראלי והגטו הפלסטיני שבתוכו הם הבעיה הקטנה ביותר באזורינו.
      אותו הדבר לגבי התודעה הישראלית שהיא משובשת פחות מתודעה עיראקית או סורית – שסבלו עשרות שנים של שלטון דיקטטורי וכור היתוך מזוייף שניסה לאחד שבטים וזרמים שונים ועויינים תחת דגל אחד. טירוף של ממש שאת תוצאותיו רואים היום.
      המצב בעיראק ובסוריה מוכיח סופית שישראל אינה הבעיה אלא הפתרון. האזור היה יכול להפיק תועלת רבה משת"פ עם מדינת ישראל הנמצאת שנות אור לפני המזרח-התיכון.
      הוכחות ישנן לרוב. תבדוק למשל קריאת ספרים בעולם המוסלמי לעומת "המכלאה" הציונית,
      בדוק דירוג אוניברסיטאות, בדוק פרסי נובל, מערכת בריאות, והרשימה עוד ארוכה,
      העיקר שהערבים מאשימים את ישראל בתמיכה באל-קעידא בגלל שפצועים מסוריה מקבלים אצלנו טיפול רפואי.
      אני תוהה- דעתו של מי באמת השתבתה כאן?

      • צפור בודד הגיב:

        דינו , ראשית אני מסכים אם כל מילה למעט אולי השורה האחרונה. חדל נא, גם דעתה של מדינתנו בצוק (איתן) העיתים זה, השתבשה. היכן ראית עוד מדינה נאורה ומתקדמת בעולם כולו העומדת בלחץ כזה? וגם בחירתך ב"גטו הישראלי",היא בחירה מתוך הרע במיעוטו ואיננה סותרת את העובדה שישראל הינה גטו יהודי ענק שנקבע ע"י מדינות ערב השכנות ובניד אדיש של הסכמה, ע"י יתר אומות העולם. מובן שהטירוף אינו מצדיק פשעים אלא רק בא לתרצם. ועם כל הכבוד לטירוף שאחז בישראל, (בעקר בשל הכוונת הקפיטליזם החזירי שפשה בה), יותר מכולם, היא זו שחיבת לצאת ממנו.
        לדעתי הדרך להחלץ מהגטו נתונה בידי הסוציאליזם הנאור. אלא שנראה לי שהזדמנות זו פוספסה, לפחות לגבי הדור הזה ואפשר גם שהדור הבא, עדין יהיה קורבן לקפיטליזם החזירי זה, המניע את כולנו (יהודים וערבים) בתוך גדירות המכלאות שיצר במרחבנו. אך חיבים לדון בנושא. ושוב אני מסרהב בך, בעלי, בצדוק ובאחרים כאן בעלי תפיסה ימנית בטחונית כשלי, כן לדון בנושא הסוציאליסטי ג"כ. קבל אתגר: לדעתי "מפעל ההתנחלות נכשל משום שלא ניסה להקים קיבוצים יהודים ערביים משותפים בשטחים הכבושים"….מה דעתך?

        • דינו הגיב:

          העלית הרבה נושאים בתגובתך.
          – הטירוף הקפיטליסטי אכן פשה בישראל אבל צריך לנתק זאת מצוק איתן. באופן כללי מלחמה מזיקה לחלק הארי של בעלי ההון, מלבד כמובן תעשיית הנשק שפורחת ומשגשגת עם כל טיל מונחה שמתעופף לו לעבר בית או כלי רכב.
          בשביל בעלי ההון פחד ממלחמה הוא טוב אבל המלחמה היא רעה (אנשים צורכים פחות, עסקאות מבוטלות או נדחות וכו'). צריך לזכור זאת כאשר מנסים לקשר את צוק איתן לאינטרסים קפיטליסטים.
          – לגבי מפעל ההתנחלות – המתנחלים לא ממש חושבים שמפעלם נכשל, להיפך! מצבם רק הולך ומשתפר (ביחס הפוך למצב תושבי ישראל). אם כבר, אז מפעל קיבוצי שנכשל הוא הקיבוצים עצמם… כמה אירוני: דווקא הקיבוצים לא אימצו סוציאליזם אמיתי הכולל מזרחים וערבים (שאל את אנשי הקשת הדמוקרטית המזרחית). מהמתנחלים אני לא מצפה למימוש עקרונות סוציאליסטים. הם רחוקים מזה כרחוק מזרח ממערב, והם גם לא מסתירים זאת.

          • צפור בודד הגיב:

            או קיי תשובתך התקבלה. לדעתי אינך מבין שהטייקונה היושבת בוול סטריט או בדוחא אינה נפגעת המלחמות, נהפוך הוא ולא אפרט (ע"ע "צייטגיסט", למשל). על כן יש קשר איתן בין "צוק איתן" ושאר המבצעים והמלחמות שהתלקחו באזורינו במרוצת שנות קיומנו לבין נהול הענינים הקפ"חי.
            ולגבי שאלת כשלון ההתנחלויות (לכונן שלום ודו קיום עם הפלסטינים): אני שואל כיצד נכשל איש מסוים והפך לפושע ואתה עונה לי שלא כשל, עובדה: הוא פושע מצליח מאד…ועוד מוסיף שאינך מצפה מפושע "מצליח" שכמותו שיחזור בתשובה (סוציאליסטית)…נו, באמת.
            לעומת זאת, לגבי הפספוס בנושא ערביי ישראל ושתופם בתנועה הקיבוצית, כאן לדעתי קלעת בול. כלומר מפעל ההתנחלויות הסוציאליסטי בשטחים כשל משום שלא התחיל באוואנגארד סוציאליסטי יהודי ערבי בישראל פלסטין ואפילו קודם להכרזת המדינה.
            כלומר בתחילה הפך הסוציאליזם הציוני (בידי בן גוריון ואנשיו), ליהודי בלבד וזה אוקסימורון מוחלט (שהרי הציונות היא סוציאליסטית חילונית ופתוחה לכל דת) ומשום כך, לא התקשו ז'בוטינסקי ואנשיו בהמשך הדרך, לסלק הסוציאליזם לחלוטין מה"ציונות". ולהותירה קורבן לפטישיזם לאומני דתי ופגני, מתנחל ומנשל.

          • דינו הגיב:

            לציפור בודד:
            אני עדיין איתן בדעתי שמלבד "defense contractors" – רוב התאגידים מפסידים במלחמות. באופן כללי מלחמה (בגלל האלמנט הלאומי והשבטי שבה) אינה תואמת את מגמת הגלובליזציה, ומכיוון שכך – פוגעת בתהליכים גלובליים שמנפיקים הון לכל האוליגרכים למיניהם.
            אשמח אם תפרט בעניין הצייטגייסט.

            לגבי מפעל ההתנחלות: לדעתי אין כאן אמצע. מפעל ההתנחלות הוא כשלון מוסרי וציוני בעינים שלי, והוא הצלחה כבירה בעיני המתנחלים ותומכיהם. אני לא רואה דרך שתאפשר לרבע את המעגל הזה.
            ואם להיות יותר ספציפי: כדי שמפעל ההתנחלות יהיה פחות פושע, צריכים המתנחלים להיות אנשים אחרים בעלי ערכים שונים,
            ועכשיו הפאנץ': אם המתנחלים אכן היו כאלה (בעלי ערכים אחרים) אזי מפעל ההתנחלות לא היה מתקיים מלכתחילה…
            איני יודע מה גילך, אבל אני זוכר היטב כתבות בשחור לבן המראות את הרב לוינגר במעיל דובון צבאי ומקלע "עוזי" מתנהל על גבעות סבסטיה וחברון כמו שריף שהגיע כדי לעשות סדר בעיירה.
            מה שאני טוען הוא שאתה צודק מבחינה רעיונית, אבל מבחינה פרקטית מפעל ההתנחלויות לא יכול היה להיות משופר או מוסרי יותר, ולו רק בגלל סוג האנשים שמימשו אותו

          • דינו הגיב:

            עוד לציפור בודד בעניין כשלון ההתנחלויות:
            אני פשוט לא יורד לסוף דעתך כאשר אתה מתמקד בהתנחלויות.
            כפי שאני מבין זאת – השאלה היא לגבי מינון הסוציאליזם במפעל ההתיישבות הציוני בא"י ללא קשר להתנחלויות בעיו"ש. ההתנחלויות הן לצורך העניין הסמן הימני הקיצוני ביותר למחסור בעקרונות סוציאליסטים, ולכן לא הבנתי מדוע התמקדת דווקא בהן.

            אם נחזור למפעל ההתיישבות הציוני בכלל – הרי שצריך לזכור שני דברים:
            1. הציונות היא קודם כל תנועה לאומית ורק לאחר מכן סוציאליסטית.
            2. צריך שניים לטנגו, דהיינו – שיתוף פעולה ערבי שלא ממש היה כאן. ולא שאני מזלזל חס וחלילה בכוחות קומוניסטים פלסטינים. היו גם היו כאלה ואנחנו בעוונותינו דווקא החלשנו אותם.

          • צפור בודד הגיב:

            1. קבל את צייטגיסט לעיונך:
            https://www.youtube.com/watch?v=4Z9WVZddH9w
            2.אתה צריך להפריד בין רווחים בזמן המלחמה, לרווחים אחריה. בין טייקונים במדינה נלחמת לאלה שבמדינות אחרות, בין מקומיים לבין אלה הגלובלים. עובדה היא שהמלחמות בעולמנו רק מתגברות ובמקביל רק הטייקונה מתעצמת.
            3.אני שמח מאד שאתה רואה בסוצ' מרכיב בציונות.
            4.המפעל הסוצ' בישראל מראשיתו, היה חיב לקחת בחשבון את הערבים כאן בפלסטינה. גם הראיה ה"מתנשאת" של הרצל שדיבר על הנחלת "התרבות האירופאית" במרחב, הייתה יכולה לקבל פן חיובי, אם היה מדובר בסוצ' לתושבי המקום יהודים וערבים. אלא שכבר אז כשל המפעל הציוני. משום שהקטין את המינון הסוצ' לטובת זה הלאומני.
            5.כאשר נכבשו השטחים וראשוני המתנחלים היו בכלל קיבוצניקים, ניתן היה אז, לנסות ולהפיח אש סוציאליסטית באחווה יהודית ערבית. אלא שצאצאי דב"ג, אשכול וגולדה, הרחיקו לכת ממנו בדרכם הלאומנית. ובכך סללו את הדרך בפני הקפיטליזם, הדתי לאומני להכנס לתמונה במלוא כוחו.
            6.לגבי "שתי מדינות וגו'" לעומת "פדרציה סוצ' אחת". אשמח לשמוע דעתך.

          • דינו הגיב:

            2. "המלחמות בעולמנו רק מתגברות ובמקביל רק הטייקונה מתעצמת"?
            אני חושב שדווקא הגלובליזציה היא המאיץ המשמעותי ביותר בהתעצמות הטייקונים, ולא מלחמות. אין ספק שישנם סכסוכים אלימים שתוצאתם תיטיב או תרע אם טייקונים מסויימים (העימות בין רוסיה לאוקראינה למשל) אבל ישנם סיכסוכים אלימים כמו מבצע "צוק איתן" שאין להם ערך מוסף שכזה. בסוריה ובעיראק למשל ברור שלא מעט טייקונים מפסידים את המכנסיים בעקבות במצב הקשה.
            Cui bono? אף אחד!
            אגב, אתה משוכנע ש"המלחמות בעולמנו רק מתגברות"?

            3 + 4. מה לעשות, לציונות יש בעיה מהותית עם סוציאליזם ועם דמוקרטיה. למה? מפני שמדינת לאום לא עולה בקנה אחד עם שני המושגים הנ"ל. תמיד חייב להיות "כיפוף" קטן שכזה לטובת הציבור היהודי, העדפה מתמדת בכל מיני תחומים (ע"ע חוק השבות, הקצאת קרקעות וכו',).
            למזלנו הרב ממוקמת ישראל בין המדינות המפותחות (נס, תאמין לי) וגם ישנו נסיון ליישם דמוקרטיה והפרדת רשויות.
            זה שם אותנו מבחינות רבות מעל רוב מדינות העולם וממרק את מצפוננו לעת עתה.
            אי אפשר להאשים את הרצל בהתנשאות יוצאת דופן כאשר הוא חי ופעל בתוך נחשול לאומי ורומנטי ששטף את אירופה

          • דינו הגיב:

            5. שוב, בהתנחלויות מדובר על סימפטום של העניין העיקרי (יחסי יהודים -ערבים בתוך תחומי הקו הירוק).
            נכון שחלק ניכר מראשוני המתנחלים היו קיבוצניקים. הם היו לצורך העניין אותם קיבוצניקים של עמק יזרעאל ולכן הם יישמו בבקעת-הירדן סוציאליזם כמו זה שאחיהם יישמו בעמק,
            דהיינו: סוציאליזם אקסקלוסיבי לאנשי שלומינו בלבד.
            הם "ספרו" את הפלסטינים כמו שהדור הקודם ספר את העולים ממרוקו. אבל עדיין הם היו אנשי תנועת העבודה וקשה לקרוא להם "לאומניים" . על הנייר הם היו סוציאליסטים (לא יודע מה אפשר לעשות עם הנייר הזה) והיו שונים מהפנאטים שהגיעו אחריהם לגבעות.

            6. כציוני אני יכול לומר לצערי רק "שתי מדינות ". אין אופציה אחרת. האנטישמיות בעולם אינה נפסקת, וברובה היא עוטה היום כסות אנטי-ציונית שקרית. כל עוד יש בעולם מישהו ששונא אותי רק בגלל יהדותי – אאלץ להמשיך לתמוך בקיום מדינת לאום יהודית שתקועה לשונאינו בגרון כמו מלפפון חמוץ עבה ומר במיוחד. לצערי הדבר מכתיב מספר ליקויים מוסריים, ונשתדל למזער אותם.

      • צדוק התקוה הגיב:

        תגובה לדינו תראה השמאל הזה הוא אנטיציוני במי אתה רוצה שהוא יתמוך במדינה הציונית או בערבים אז הוא בחר בערבים לא יעזרו לך כל החוכחות תגדי עכשיו בחוץ ערב יאמרו בוקר מתי השמאל האנטיציוני אמר מליה טובה על המדינה הוא הרי שולל את הקמת המדינה הציונית היא קמה לפי הפרוגרמה שלהם היא קמה על אדמות פלסטין שאלת תם מי היה ראש הממשלה של פלסטין ב47 האם יש ממצאים ארכיולגים מתקופת השליטה של הפלסטנאים בתקופה ההיסטורית מי הם הפלסטנאים
        https://www.youtube.com/watch?v=qp1OS-20Bzc
        מקווה שהתגובה לא תמחק

        • דינו הגיב:

          ראה, בעניין הזה לא צריך להיות צודק אלא חכם.
          מקורות העם הפלסטיני והיותו פיקציה או לא אינם רלוונטים מפני שהסכסוך דהיום ופתרונו הם המטרה.
          אונר"א מגדירים פליט פלסטיני כמי שגר בפלסטין החל מיוני 1946 ולכן ברור שמדובר במשהו שהוא במהותו שקרי וצבוע, אבל מה זה משנה? היום הפלסטינים מגדירים עצמם כעם ואין לך ברירה אלא לקבל זאת. הם הרי לא הולכים לשום מקום.
          יש בעיה *היום*, ואמירות כגון "אין בעיה" או "אין עם" רק מזיקות.
          הפתרון (שתי מדינות) ידוע כבר שנים, וכל שקל שמושקע בהתנחלויות בעצם נזרק לפח פעמיים – גם מושקע במשהו שייעלם, וגם יעלה לנו עוד שקל כשישולמו פיצויים למפונים.
          כספים מועברים להתנחלויות בגניבה, בעמימות, בושה וחרפה. מתוך "הארץ":
          "החלטה להעביר את התקציב לחטיבה להתיישבות התקבלה על אף שחוק חופש המידע אינו חל עליה ואין באפשרות הח"כים לפקח לאן הולך הכסף. רק בשבוע שעבר דחתה ועדת החוקה של הכנסת, במחטף, בקשה של שרת המשפטים, ציפי לבני לאפשר לה לחתום על תקנה שתחיל את חוק חופש המידע על החטיבה להתיישבות"

    • צפור בודד הגיב:

      צדוק רק הערה קטנה לתשומת לבך: מהסרטון משתמע שאם הפלסטינים בכלל היגרו ממצרים לכאן, הרי אינם פלסטינים כלל, ק"ו אינם ראויים להאחז בפלסטינה ולראותה כמדינתם.
      מכאן, שניתן לגזור גזירה שווה בענין זה, גם לגבי היהודים בישראל, שהגרו מארצות העולם הרחב לכאן והם אינם ישראלים כלל ועיקר, ק"ו אינם ראויים להאחז בישראל ולראותה כמדינתם.
      ראה נא, אני אף קצוני ממך בדרישתי התקיפה ממדינות ערב הסובבות אותנו, להתחשב בזוועה המתרחשת בתוך מיטת סדום זו של אי"ה (המשמשת שני עמים לחוצים וצפופים הכותשים זה בזה, בעיקר בשל מצוקות מיקום) ולהקצות לשני העמים שטחים נוספים ממדבריות האין סוף השוממים המקיפים כלובם המעיק. ושים לב שרק כאשר מנהיגים כאן במרחב, נחלצים מאחיזת הצבת של טייקוני וול סטריט, אנו מתחילים לראות ולשמוע פתיחות בנושא (ע"ע דברי עבד א סייס לאבו מאזן בנושא העברת שטחים בסיני לידי פלסטינים מפוני עזה).

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים