הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-17 בינואר, 2015 12 תגובות

בישראל הניאו-ליברלית הפך המושג "חמלה" למנוּאץ, וכל ניסיון להציב את העניים במרכזו של הוויכוח הפוליטי והחברתי נדחה על הסף. זה לא רק מכאיב מבחינה מוסרית, אלא גם מסלף את הניתוח המדיני. העוני הוא מקור כל הרע, וממנו ניזונות כל הדתות ובעיקר היסודות הקיצוניים בהן.

בשנת 1980 הייתי, לצערי, העיתונאי היחיד בארץ שהתעניין בדו"ח שחיברו הסוציאל-דמוקרט הגרמני וילי בראנדט והשמרן המתון הבריטי אדוארד הית', שקרא להזרמת משאבי ענק מהעולם המפותח לעולם המתפתח. שניהם לא היו סתם אינטלקטואלים תלושים אלא מדינאים עתירי ניסיון, ראשי ממשלות בעבר ולוחמים אמיצים בגל הניאו-ליברלי ששטף אז את המערב.

סנטיאגו צ'ילה דרום אמריקה עיר עוני קפיטליזם  chile1שכונת עוני בסנטיאגו, צ'ילה

זה מגוחך ולא צודק להאשים רק את בנימין נתניהו בטיפוח התודעה המסוכנת שבאה להצדיק את ריכוז העושר בידי המעמדות הגבוהים על חשבונם של החלשים. כל ראשי מפלגת העבודה בזו לניסיון "המיושן" לחדש את התפיסות החברתיות, שדיברו לפחות על שמץ של צדק חלוקתי. מרגרט תאצ'ר ורונאלד ריגן הפכו את העושר למעלה מוסרית בסגנון קלוויניסטי מובהק. העושר הפך לאופנתי, הצהיר "טיים מגזין" בגיליון מיוחד, שהחמיא מאוד לנביאי הפערים החברתיים כדי לחזק את "הכלכלה". בארץ לגלגו על הדו"ח בפרט, ועל תוכניות הסיוע למדינות מתפתחות בכלל. הימין החדש בעולם התעשייתי דחק את אפריקה אל תחתית סולם העדיפויות. כך הפכה היבשת לפח האשפה של האנושות השׂבעה. שיעור מקרי המוות באפריקה בגלל ההזנחה הפושעת של הקולוניאליסטים לשעבר, היה עצום. כל פעולות הטרור בעולם לא גבו אפילו שמץ ממחיר הדמים שתושבי אפריקה המנושלים והמורעבים שילמו. ההרעבה הממושכת של אפריקה, המחסור בתרופות והניצול הכלכלי פגעו במיוחד באוכלוסייה המוסלמית הגדולה ביבשת. המזימה לסגור את האפריקאים במעין גטו סגור הצליחה, לפחות חלקית.

משום מה השלתה הבורגנות הלבנה בארצות הברית ובמערב אירופה את עצמה, שסיר הלחץ יווסת איכשהו ולא יתפוצץ. לא היה כל בסיס לאמונה הזאת. הגזענות הבוטה הסתמכה גם על תיאוריות גזעניות בדבר נחיתותם של השחורים ואלימותם של כל המוסלמים. היחס הזה הופך בהדרגה לנבואה המגשימה את עצמם. "הדלים עלי אדמות" התחילו להבין, שתחינות ומשלחות הצלה לא יושיעו אותם. אחרי התמוטטות העולם הקומוניסטי לדת היה פוטנציאל מהפכני שתיעל את ההמונים לזרועות מנהיגים, שהוסיפו את הממד הדתי לרעיונות אחרים שקראו תיגר על המערב השבע והאדיש. העולם התעשייתי היה חייב להכריע בין צדק חלוקתי מסוים לבין תוהו ובוהו חברתי-דתי-לאומי על רקע כלכלי. האנוכיות והטיפשות גברו על כל שיקול דעת נאור. רבים מקברניטי העולם החופשי הם אנשי ימין או מרכז די שמרני, והמדיניות באמריקה הצפונית ובאירופה היא תגובתית ולא יוזמת. האסון שאורב לעולם מהעוני, מהמחלות ומהבּוּרות מחלחל לאירופה דרך גלי ההגירה שלא ניתן לעצור אותם באופן מוחלט. רבים מהצעירים המוסלמים רואים בתרבות המערב אויב דתי, לאומי ומעמדי. על רקע העוני והכבוד האבוד מתפתחת איבה שיש לה שורשים תרבותיים עמוקים ולא רק רגש נחיתות כלפי הלבנים. לכן עלה גל אלים דווקא בצרפת, שמנסה דווקא לקלוט את הזרים ולהגדיר אותם מחדש כצרפתים לכל דבר.

הישראלים של שנת 2015 אימצו לעצמם תרבות פוליטית ימנית, שמשלבת (כמו בספרד של פרנסיסקו פרנקו) שמרנות כלכלית, מוסדות דתיים חזקים המעורבים עמוק בפוליטיקה ושנאת זרים, בעיקר מוסלמים. לכן הם נוטים ליחס סלחני כלפי קבוצות ימניות קיצוניות באירופה. העבר האנטישמי של מנהיגי הקבוצות האלה כמעט שאינו מטריד את הישראלים. יש אצלנו מגמה לתמוך בכל צעד אנטי-מוסלמי ואף לשמוח לאידם של האירופים שזלזלו עד כה באתגר של האיסלם. מובן מאליו שכל אדם תרבותי דוחה בתיעוב את האלימות של הטרוריסטים, אבל באותה מידה הוא גם מחפש את הסיבות לאלימות, ומנסה למצוא דרכים לשנות את המצב. מתוך ניסיון אני יכול להעיד, שכל יוזמה להעלות את הנושא הזה לראש סדר העדיפויות נכשל. על אף הכישלונות הרבים של נתניהו, הוא בהחלט מצליח למשוך את כל השיח הפוליטי בישראל ימינה.

אפילו הנאורים בעיני עצמם במפלגת העבודה מתעלמים, למשל, מעזה ורואים בכל מאמץ לנתק את תושבי הרצועה מן העולם כהצלחה ישראלית. ובכן, לא תהיה תפארתם על הדרך הזאת. גם עזה היא חבית חומר נפץ, בדיוק כמו מדינות רבות באפריקה, ולא ניתן להפוך אותה לגטו הגדול של המאה ה-21. אם לא נהיה נדיבים, לא נשקיע ברצועה מיליארדים ולא נעזור לתושבים לטפח שירותי בריאות וחינוך, ימותו ישראלים רבים. החשיבה המשולבת המדינית-כלכלית, יחד עם אסטרטגיה לשינוי היחסים בינינו לבין עזה, הן הדרך לסכל קטסטרופה בממדים מחרידים.

אין צורך לומר שהטיפול האינטליגנטי בעזה חייב להיות משולב בשינוי מוחלט של היחס כלפי האזרחים הערבים בישראל. המכנה המשותף הוא ביעור הגזענות מהחשיבה שלנו בנושא הערבים והמוסלמים. ישראל צריכה לעודד הידברות בין הקהילות היהודיות באירופה לבין המהגרים המוסלמים ולא להיות חוד החנית של הפשיזם הימני כלפיהם. עוד עשרת אלפים לאומנים שיהגרו מצרפת לארצנו לא יעלו ולא יורידו. מוטב לטפח את היחסים בין אנשי רוח יהודים וערבים, על בסיס שוויוני ואנטי גזעני. התיאור הזה של העתיד הקרוב נשמע אולי אוטופי, אבל אין לנו וגם לא ליהודי אירופה שום חלופה, למעט מלחמת דת נצחית שתמיט אסון על כולנו.

מעשי הזוועה הרצחניים בצרפת פגעו גם בקהילה המוסלמית הענקית. רבים מהמוסלמים עברו תהליכים עמוקים של השתלבות בצרפת, והם מעורבים בכל רובדי העשייה התרבותית שם. שמות מוסלמיים מופיעים ברשימת הקרדיטים של כל הסרטים הנפלאים המופקים בצרפת. צרפת לא תוכל להשלים עם פגיעה באזרחיה רק בשל מוצאם, אבל הממשלה איננה רוצה בעימות עם מאות אלפי  מוסלמים. כאן מבטלים את הקולות המתונים מצרפת בבוז תהומי, אבל התגובות המתונות משרתות את כל אזרחי המדינה ולכן גם את היהודים. יש להיאבק נגד המגמות הרווחות בחלקים של הקהילה היהודית לשתף פעולה עם פשיסטים ואנטישמים נגד המוסלמים. אינטלקטואלים ישראלים, מזרחים ואחרים, חייבים לשתף פעולה עם יהודים מצרפת, שכן אין סיכוי שנתניהו וחבר מרעיו יספקו מנהיגות מהסוג המתון והמבליג, הדרושה כל כך ליהודי צרפת.

השינוי החשיבתי שאני מציע כאן הוא מאתגר. אבל יש דינמיקה לאירועים טראומתיים כמו אלה שקרו בפריז. איש לא יוכל לגרש את המוסלמים מצרפת ואין חלופה לדיאלוג מתמיד בין כל הגורמים המתקדמים באירופה, כדי לעקור את שורשי הטרור באמצעים חברתיים ולא רק משטרתיים.

  • פורסם בכל העיר, 16 ינואר 2015
תגובות
נושאים: מאמרים

12 תגובות

  1. ע.ג. הגיב:

    ברור שמי שעשה ויצר והצליח הוא האשם בבורות ובעוני של המוסלמים. נקח מקרה מבחן. ישראל התחילה בנקודה לא יותר טובה מבחינה כלכלית מאשר הגדה והרצועה. מאז מלחמת ששת הימים הוזרמו לגדה ולרצועה לא פחות משאבים מאשר לישראל ואולי יותר. והנה, ישראל היא כלכלה מפותחת, מתקדמת עם בתי חולים משוכללים (אולי זה יגמר בעזרת ביבי) ואונבירסיטאות. ומה יש בגדה וברצועה? כלום. למה? כי הם הפנו כל מה שקבלו לפתוח אמצעים לרצח ישראלים והיתר נגנב ע"י מנהיגיהם. אז ברור שישראל אשמה במצבם. וכך בדיוק זה בכל העולם. רודזיה שהיתה מדינה עשירה תחת משטר לבן הפכה למדינה (זימבבואה) נחשלת ועניה אחרי שחרורה מעול הלבנים. למה? בעקר בגלל משטר מושחת. ומי אשם? כמובן שהלבנים.

  2. שירה הגיב:

    הלוגיקה של הישראלי הממוצע כלפי הגזענות האנטי איסלאמית באירופה היא: כל עוד זה לא נגד יהודים, זה בסדר. כי *הם* *באמת* לא בסדר ואותנו שונאים סתם.
    אגב, ככה הפולנים בזמן מלחמת העולם השניה חשבו ולא איחדו כוחות עם היהודים נגד הנאצים.
    הפתרון לכשל הרציונלי הזה (שמוביל לקריסה של ערכים הומניים) היא לחוקק לעצמך חוק שכל קבוצה מופלית היא מופלית שלא בצדק, אפילו אם חלק מזערי מחבריה עושים הכל כדי להצדיק את האפליה.
    מה שכן, יש בעיה עם התרבות המזרחית ועל זה צריך לדבר. על המערב לעשות הכל כדי שהערכים המערביים יהיו אטרקטיביים. ברגע שזה רק סקס חופשי, קניות ובילויים- זה לא אטרקטיבי לנער או נערה אידיאליסטיים שקרועים בין שתי תרבויות שאחת מהמאדים והשניה מנגה. לנער או נערה רגישים שלא בדיוק קוראים אצלם את אפלטון בסלון, האיסלאם משכנע יותר, במיוחד שיש כבר יסודות שבטיים ושהמוסלמים מופלים לרעה על ידי המערביים.

    • צדוק התקוה הגיב:

      שירה במה מופלים המוסלמים לרעה עי המערב? מילוני דולרים שפך המערב בסיוע למדינות המוסלמיות באפריקה אסיה ובמזרח התיכון בסיוע כספי ובמזון המערב קלט אלפי[מליוני] מוסלמים שבאו למערב כמהגרים/ פליטים לדוגמא שבדיה מדינת רווחה לא גזענית פתחה את הלב עבור אותם מוסלמים בסיוע לימודי חינם בהענקת קיצבעות נדיבות ומה התודה של אותם מוסלמים הרס התרבות המערבית וזה קורה היום באירופה הכי קל להאשים את המערב / או את היהודים

  3. ק.א. הגיב:

    אם ערכים של יחס אנושי ויושר בסיסי (ולא הונאה עצמית), המופנים הן כלפי עצמינו והן אל סביבתינו, מוחלפים בתעשיה מקצועית המדברת בשמם אז אותם הערכים המקוריים נהרסים. למיקצועיות (המעכריות) יש חוקים משלה אשר ואין לה כל קושי לרמוס את אותם הערכים שהיא לכאורה באה לייצג.

    ראינו שלדמוקרטיה המיקצוענית-עסקית אין שום בעיה לרמוס את הדמוקרטיה, ושלחינוך העיסקי אין בעיה לרמוס את החינוך וגם לדת עסקנית אין בעיה לרמוס את הדת.

    כיום כל תופעה אנושית שאינה מייצרת רווח כספי, צבאי, כיבושי, כוחני, פירסומי, או תחבולתי אחר – נחשבת לתופעה ריקה ונטולת משמעות שסופגת בעיקר ליגלוג וזה מגיע, במקרים "קיצוניים" אך נפוצים, גם לתוך היחסים הבין אישיים.

    כיום מוטלת החובה על שליט ישראלי להיות פושע מלחמה. בלי זה אין לו מה לעשות בתפקיד אפילו יום אחד. לכן אבד לנו המעמד להטיל בקורת על פנאטיות איסלמית או התפרעות ומהומות של המעמד הנמוך החש נרמס ומנוצל ע"י מוצצי דם מיקצועיים למינהם. שופטי האג יצטרכו לקבוע מה דינה של ברבריות אימפריאליסטית שהיא גם רצון האנושות.

    https://media.licdn.com/mpr/mpr/p/5/005/017/054/38e9b68.jpg

    • שירה הגיב:

      השאלה היא אם יש איזושהי מדינה או שליט בעולם אשר, במישרין או בעקיפין, אין להם דם על הידיים.

      • ק.א. הגיב:

        לא בדקתי. סביר להניח שאין מקום החף מרצח (ע"י מנהיג או סתם ע"י פושע מהרחוב – זה משנה מי הרוצח?) האם בשל האוניברסליות של שפיכות הדמים נוכל להגיד שכל המקומות הם דומים זה לזה? אולי כן. איך אמר קהלת: הבל הבלים הכל הבל – עולם כמנהגו נוהג – אבל בכ"ז יש לנו את התחושה הברורה שהאטמוספירה הציבורית במקומות שונים איננה זהה. או על כל פנים היתה לנו פעם תחושה כזו. במילים אחרות היתה לנו תחושה שלמרות קיום שפיכות דמים אין זה מביא לשינוי המהות החברתית אשר למרות זאת נתפסה כחיובית, היתה תחושה חברתית-קהילתית מוחשית ואותנטית יותר, כלומר אנשים הבינו פחות או יותר מה קורה בעולמם. היתה להם תחושה שיש להם מידה סבירה של שליטה בעינינים של עצמם. יכול להיות שזה נבע מקיומם של מוסכמות (ערכים) אשר לציבור היתה האמונה שהם דברים קבועים שניתן לסמוך עליהם ואף לסמפט אותם. מוסכמות אלה אולי הופרו מדי פעם אך לא היה בזה כדי לפגוע בתחושת האמון הכללית. נדמה שהחדווה הזו מתפוגגת לה ונדרש קיום ארוך טווח בלי שניתן להאמין בכלום: אין לנו, קולקטיבית, מושג מי נגד מי, למי להאמין, ולאן אנו מוצעדים. זה דבר חדש.

  4. הצבא-המלחמות-והעוני הגיב:

    "העוני הוא מקור כל הרע" טוען ברעם.
    אלא שהוא שכח את "העשרת" הצבא, והמלחמות שבהם הצבא פותח (גם) כדי לזכות בעוד נתח מהעוגה.

  5. עלי הגיב:

    העניים באפריקה לא חיים בגטאות ואף אחד לא מבצע בהם פוגרום .
    כאשר הם הולכים ברחוב אף אחד לא משפיל אותם לא מקלל אותם ולא מרביץ להם
    הילדים שלהם לא מושפלים בבית הספר לא על ידי המורים ההנהלה או על ידי ילדים אחרים
    ואף פעם הילדים באפריקה לא חוזרים הביתה מוכים.
    למרות הקולוניאליזים אף אחד לא ביצע בתושבי אפריקה השמדה נפשית שאחריה באה השמדה פיזית
    ההשמדה הזו בוצעה בצורה מדעית תעשיתית ונחשבה כמשימה חיונית מהמעלה הראשונה אשר כל האמצעים הופנו להשגתה.
    אנחנו רואים וחווים כיצד אוכלוסיה של מאות אלפים בצרפת שוקלים לעזוב את צרפת
    זה לא בגלל שנהרגו 10 יהודים בטרור וזה לא תוצר של "תעמולה ציונית" ..זה בגלל האנטישמיות האיסלמית היום יומית.. האיומים הפיזיים (המכות שאין עליהם שום דיווח).. הקללות וההשפלה מידי יום ..מכתבי האיום ..הפגיעה בחנויות של יהודים ..חוסר הבטחון והצורך להסתיר סממנים יהודיים ההפגנות כנגד ישראל עם השוואה של מגן דויד לצלב קרס (הפגנות שנעשות ומגובות על ידי השמאל)..
    וכל התופעה המחרידה הזו נעלמה כליל מעיניו של ברעם ("ראיה סלקטיבית") ..הטרור הפלסטיני מקורו באמונה שניתן להביס את ישראל ..

  6. שפי הגיב:

    1) המושג "חמלה" בהחלט ומן הראוי שיהיה מנואץ על ידי השמאל, כי זהו מושג אולטרה ימני. המושגים השמאליים הם "צדק" ו"זכויות". 2) בדרך כלל העוני אינו מקור כל הרע אלא בחירה, בדרך-כלל בחירה לא-מודעת בלא לשחק את המשחק, לא "לזרום". כל בחורה יכולה לצאת מהעוני על ידי בחירה בזנות, אם תסלח לי על הדוגמה הנדושה הזאת. האמירה הזאת היא הבעיה היחידה, הנקודה היחידה שמכשילה את תורת מרקס, שצודק בכל חוץ מאשר באמירתו השתמעת שהמצב החומרי הוא חזות הכל, ובכך הוא הופך את החומר לדת, לאלוהים. 3) אני לא יודע מה מאתגר ב"שינוי החשיבתי" שאתה מציע, מדובר בהרהור טריוויאלי אצל כל מי שאינו לגמרי שפוט של הציונות, כלומר כמעט כולם, בטח באתר זה.

  7. קוקטייל קולניליזם הגיב:

    המשאל הנאור בהתגלמותו. חשבתם שאולי הכושים הקטנים יכולים לקחת אחריות על עצמם ? הסודנים באים לפה, למה ? אולי במקום לברוח לפה שיפלו את הדיקטטור החולה נפש שלהם ויתחלו לבנות לעצמם מדינה מתוקנת ? אבל הם לא יכולים הם חייבים את העזרה הנדיבה שלכם השמאל הנאור והמתקדם.

  8. אלכס מסיס הגיב:

    לאן ולמה נעלמה תגובתי ?

הגיבו לצדוק התקוה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים