הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-18 בינואר, 2015 57 תגובות

70 שנה חלפו מאז הופקרו יהודי אירופה.

70 שנה חלפו מאז יצאה לדרכה "צעדת המוות"- מסע של אסירי אושוויץ- ביניהם אמי דורה אונגר – שדה ואחותה הלנה אל ברגן בלזן. שפופים צעדו יום ולילה תחת איומי רובי השומרים הגרמנים. איש לא בא לעזרתם למרות שקווי החזית היו סמוכים ולמרות ששמי האזור היו בשליטה מוחלטת של בנות הברית. מי ששרד- המשיך בעוד חודשי סבל.  מי שלא שרד- הושלך לצידי הדרך.

70  שנה חלפו מאז "שוחרר" מחנה אושוויץ הכמעט ריק ע"י "הצבא האדום". 27 בינואר – "יום השחרור"-  נקבע כיום השואה הבינלאומי.

berlin-holocaust-memorialהאנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו, ברלין (מקור)

70 שנה שהקטר הציוני עושה שימוש ציני באנרגיות כבשני אושוויץ. החיבור בין אושוויץ לציונות היה רעיון מבריק של עסקן ציוני בארה"ב – הרב אבא הלל סילבר. סילבר, שהבין היטב בפוליטיקה ויחסי צבור, זיהה שזה חיבור מנצח, והפציר בבן גוריון לאמץ אסטרטגיה זו. החיבור הזה הוא שקרי ומופרך, אבל כל התעמולה הציונית נרתמה למען החיבור הזה בכדי ליהנות מפירותיו.

הדמות הדומיננטית בתנועה הציונית במלחמה ולאחריה הייתה דוד בן גוריון.  דר' חיים ויצמן, שתיעב אותו ובז לו, כינה אותו "הדיקטאטור הקטן" והשוה אותו לדיקטאטורים קטנים אחרים בהיסטוריה. ויצמן התקשה להשלים עם חזיון התעתועים של בן גוריון: "תכנית בילטמור" בעיצומה של המלחמה העולמית וכאשר זוועות השואה היו ידועות. ויצמן ששכל את בנו – טייס קרב בחיל האוויר הבריטי, סבר שיש להפסיק את ההשתמטות של הישוב הציוני וקרא לגיוס לצבא הבריטי. נוכח הקפריזה של בן גוריון להקמת "צבא עברי" – ויצמן פעל והצליח לשכנע את צ'רצ'יל להקים את הבריגאדה בשלהי המלחמה. אולם זו הייתה שירת הברבור של ויצמן. בן גוריון הדיח אותו מכל תפקיד ביצועי.  בשנת 1946, בקונגרס הציוני ה-22, הוא נאלץ להתפטר מתפקידו כנשיא התנועה הציונית. מכאן ואילך הוביל בן גוריון קו מיליטנטי חסר פשרות תוך ביסוס תורתו על השואה ושימוש ציני באושוויץ.

עם תום המלחמה היה היישוב הציוני במצב טוב יחסית. מספר הנופלים בקרב היה כ- 700. גם אם נוסיף את קרבנות הטרור והתאונות אזי האבדות בנפש היו כשני פרומיל מהאוכלוסייה. לשם השוואה:  פולין אבדה כ- 6 מליון מאזרחיה- 21% מן האוכלוסייה. ברית המועצות איבדה כ- 25 מיליון מאזרחיה – 15% מן האוכלוסייה.  אולם, לבן גוריון לא היו מספיק חיילים בכדי לממש את הפנטזיות המלחמתיות שלו. בני היישוב לא מהרו להתגייס לבריגאדה או לפלמ"ח – שני הכוחות שהיו הבסיס לתוכניות הקרב של בן גוריון.

הפיתרון של בן גוריון היה גיוס "העקורים". עם תם המלחמה יצא בן גוריון לגרמניה וסייר במחנות העקורים שמוקמו סמוך למחנות ההשמדה בדכאו ובברגן בלזן. הוא נתקבל על ידי הניצולים בכבוד מלכים.

שלמה שמיר, חביבו של בן גוריון, מספר ביומנו: "בברגן בלזן  בקש בן גוריון ממני להכין את תכנית עליה ג' למאה אלף איש עם נשק לארץ. על עמוד אחד כתבתי את התכנית והוא העתיק אותה בכתב ידו. מטרת התוכנית הייתה לזיין את שארית הפליטה ולהגיע לארץ בכוח. לארגן פלישה." ("בן גוריון" של מיכאל בר זהר)

היה זה ניצול ציני של מצוקות הניצולים. מרביתם לא התכוונו להיות כלי משחק למימוש הפנטזיות המטורפות של בן גוריון.  הם עברו שבעת מדורי גיהינום. מרביתם איבדו את משפחותיהם. כל שרצו היה לבנות משפחה, למצוא קרובים, לשקם את בריאותם ולבנות עתיד חדש. הבחירה בארץ ישראל נבעה הן משום התעמולה הציונית המוצלחת והן משום שלמרביתם היו קרובים בארץ ישראל אשר יכלו להיות לעזר בתחילת הדרך החדשה בחייהם. לבן גוריון וחבר מרעיו היו תכניות אחרות. הם רצו חיילים.

אסמכתאות : ב. בית צבי כתב מחקר בנושא בספר "הציונות הפוסט אוגנדית במשבר השואה". בספרו "חומר אנושי טוב" מתאר פרופ' י. גרודז'ינסקי כיצד התייחסו "השליחים" הציונים, שהשתלטו על מחנות העקורים, לשרידי השואה ואיזה לחצים הפעילו עליהם כדי שיגיעו רק לא"י. לטענתו, רוב העקורים היהודים, בניגוד לתעמולה הציונית, רצו להגר למערב או לשוב למזרח אירופה.

העסקנים הציונים, כולל בן גוריון, השתמשו במושג "אבק אדם" כלפי ניצולי השואה.  התורה הציונית, קטלגה אנשים על פי מוצאם. הצברים הם: "חלוצים", "אדוני הארץ", "מלח הארץ" – "גזע עליון". היהודי הגלותי, באופן מיוחד ניצולי השואה, הם סוג נחות של בני אנוש – "חלאות". האמת היא כי היהודי הגלותי היה אדם עמל שחי מיגיע כפיו ותרם מכספו למפעל הציוני. דווקא העסקנים הציונים היו טפילים שחיו מתרומות יהודי הגולה.

שאלה אחרת היא עד כמה הגון ואחראי היה להעלות ניצולי שואה על אניות תוך ידיעה שיש בכך סיכון לחייהם, ולמרות קיומן של אופציות מוצלחות יותר, בעת המלחמה, כמו הגירה לרוסיה שפתחה שעריה לפי הוראות סטאלין. "ההעפלה" גבתה קורבנות: כ- 2,000 מעפילים שרידי שואה מצאו את מותם בטביעת ספינותיהם או כשהאניות נתפסו על ידי הצי הבריטי‏. האם הייתה לכך הצדקה? האם התועלת התקשורתית והפוליטית של סיקור מבצעי ההעפלה הייתה שקולה לסבל ולשכול הנוסף לאלו שכבר סבלו ושכלו את יקיריהם?

הטבעת "אלטלנה" מול חופי תל אביב, וירי אש חיה על ניצולי השואה שעל סיפונה, הייתה המחשה ליחסו של בן גוריון כלפי ניצולי השואה. הם היו "אבק אדם" בעיניו. אלמלא אצילותו של בגין הייתה פורצת מלחמת אחים.

אושוויץ הייתה תירוץ וכיסוי לכל מעלליה של מדינת ישראל. אבא אבן – שר החוץ המיתולוגי – השווה את גבולות 1967 לגבולות אושוויץ. לא פחות. האיש שהיה סמל של ריקבון שלטון מפא"י בחר להצדיק באנגלית אוקספורדית "כיבוש" בעזרת אושוויץ. האמירה הזו משקפת את דפוס המחשבה של העסקנים הציונים: אושוויץ היא התירוץ האולטימטיבי לכל דבר.  נתניהו בנאומי השואה שלו לא חידש דבר. המפא"יניק אבא אבן אמר דברים דומים הרבה לפניו.

  • הכותב הינו פרופסור למדעי המחשב ודור שני לשואה.
תגובות
נושאים: מאמרים

57 תגובות

  1. עד מתי? הגיב:

    כל ישראלי (שאינו עושה שקר בנפשו) מבין שהמאמר הזה הוא האמת. נשאלת השאלה כיצד נולד לו הלך הרוח שאיפשר וטיפח בעקביות את המגמה הציונית הזו? לאיזה עתיד בדיוק ציפו דוחפי הקו הזה בשביל עמם? וכיצד, למרות הכל, לא הצלחנו להתנער מהקונספציה הכוחנית עד עצם היום הזה? אולי בהאג תסתיים לה הסאגה הזו ואולי לא. כנראה שלא.

  2. עלי הגיב:

    המשפט המזעזע שלך על 6 מליון אזרחים פולנים שנהרגו שהם 21% מהאוכלוסיה
    כאשר ברור שיותר מ-3 מליון מהם היו יהודים מסכם הכל על מה שאתה מיצג !!
    אתה רוצה לשלול מהעם היהודי את זכותו לצדק היסטורי.. מבחינתך היהודים היו אזרחים פולנים
    ומי שסבל הם הפולנים המסכנים אשר רובם שיתפו פעולה עם הנאצים בהשמדת היהודים..
    פוגרום קילץ ב-1946 הוא ששכנע את היהודים באמת של הציונות ולא שום דבר אחר.
    לפי העדות של אבא שלי הם עלו לישראל משום שהתחנכו בתנועות נוער ציוניות והיו מוכנים להלחם ולמות למען המדינה היהודית..ולא כפי שאתה טוען.
    הטענות שלך אינן הגיוניות 90% מהעולים נתפסו על ידי הבריטים והושמו במחנות בקפריסין
    מסיבה אחת כדי שלא ילחמו לצד היהודי .(להגיד שבן גוריון ציווה לעלות 100 אלף כדי שילחמו
    מנוגד לשכל הישר משום שעליית יהודים נאסרה על ידי הספר הלבן בשנת 1939)
    הערבים והבריטים ביצעו פשע ואסרו על עליה יהודית לישראל דבר שמנע הצלה של מליונים.
    שרידי השואה רוכזו במחנות אשר נוהלו על ידי הג'וינט ולא על ידי התנועה הציונית
    האמת היא שאף אחד לא רצה בהם כולל ארה"ב ולא היה להם מה לחפש באירופה החרבה

    • א.קורא הגיב:

      העם היהודי-קישקוש בלבוש. אין דבר כזה. ישנן קהילות, שבטים וכדומה.
      חלק מהנרצחים היהודים התייחסו לפולין כאל מולדתם, ביתם וכולי ןלכן
      משפטו "המזעזע" של שדה מדויק, אף כי עלול להישמע צורם לאוזן
      יהודית./ציונית המשוכנעת שהאמת המוחלטת שייכת רק "לנו", כלומר
      לארכי פרחות ופרחים נוסח ביבי/רגב.

      • דינו הגיב:

        אין קשר בין שייכות של אדם לעם היהודי לבין הגדרתו מדינה מסויימת כ"בית".
        עובדתית, פולין היתה ביתם ומולדתם של יהודיה אך אין זה סותר את שייכותם לעם היהודי.
        אני מכיר מספיק ישראלים הרואים עצמם חלק מהעם היהודי שנולדו בפולין לפני/ואחרי המלחמה והם מתגעגעים לפולין ומבקרים בה תכופות, כנ"ל לגבי יהודים מארה"ב, ארגנטינה צרפת וכו'.
        ע"פ סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה – 94% מהיהודים בישראל רואים עצמם חלק מהעם היהודי בעולם,
        כמו כן מעל 70% מיהודי ארה"ב. מה שאומר שהרוב המוחץ(!) של יהודי העולם חושבים שיש עם יהודי ורואים עצמם חלק ממנו. אז נראה לי שעם כל הכבוד – עמדתך כושלת קשות במבחן המעשה.

  3. ע.ג. הגיב:

    איזה מנוולים היהודים האלה. רצחו 6 מיליון מהם ועוד יש להם טענות. רק "שכח " הכותב הלא מכובד שששה מיליון נרצחים היו 50% מהעם היהודי. הוא גם "שכח" ש50% מההרוגים הפולנים היו יהודים וחלק גדול מהאחרים רצחו הרוסים ולא הגרמנים. מפעם לפעם אני קורא כאן אגדות עם על הסבל שנגרם לעם הפלשתיני העתיק והאומלל כי הוא לא הצליח לרצוח את 600 אלף יהודי ארץ ישראל אבל ספורי המעשיות האלה הן כמובן הצדקה ברורה לכך שישראל לא בסדר אבל 6 מיליון יהודים מתים זו רק הצדקה להשתלח באלה שנשארו בחיים והקימו מדינה לתפארת.

  4. אשר פרוליך הגיב:

    גם אלף שנה לא יספיקו !!!!

    לטעון שאושוויץ הייתה תירוץ למעלליה של מדינת ישראל זה בלבול נוראי בין בקורת לגיטימית על מדינת ישראל למקומה המרכזי והמיוחד של השואה בתולדות האנושות והעם היהודי

  5. צדוק התקוה הגיב:

    גם אתה ואנשי שמאל אנטי ציונים כולל הפלסטינים עוסקים בנושא בהכחשת שואה,ככלי לניגוח פוליטי ודה-לגיטימציה של מדינת ישראל והציונות, שתקומתה וצידוק קיומה נכרכים לא אחת עם השואה היא זיוף ציוני שהמציאו הציונים על מנת להצדיק את הקמת מדינת ישראל ונישול הפלסטינים מזכויותיהם על כל שטחי פלסטין.מחמוד עבאסיו'ר הרשות הפלסטנאית מכחיש שואה שכתב עבודת דוקטורת על השואה האשים את התנועה הציונית בניפוח מספר הנרצחים וחומרת השואה. ושהתנועה הציונית שיתפה פעולה עם הנאצים בהשמדת העם היהודי, תמורת חתימת הסכם ההעברה בין גרמניה הנאצית לסוכנות היהודית, שבמסגרתו הותרה העברת רכוש של עשרות אלפי יהודים מגרמניה לארץ ישראל

    • צפור בודד הגיב:

      צדוק, רק עכשיו ראיתי, אתה חיב לחזור מדבריך. עובדת היות אדם "אנטי ציוני", אננה הופכת אותו בדיעבד ל"מכחיש שואה".
      אנני יודע מהי עמדתו של הפרופסור שדה בנושא והאם "ציוני" הוא, או שאינו. בכל אופן מדבריך משתמע שאדם ששכל מרבית משפחתו בשואה, הוא בכלל "מכחיש שואה" ????!!!
      ובכן זה לא יעבור אצלי.
      אני גם משוכנע שלא כוונת לכך ביודעין. לכן אתה מתבקש להתנצל ויפה שעה אחת קודם.

      • צדוק התקוה הגיב:

        אחת מן הדרכים של גורמים בשמאל האנטי ציוני 'לטפל' בשואה, היא פשוט בניסיון למחוק אותה או להמיעט באסון שפקד את העם היהודי או להשוואת את השואה לנכבה.הפרופ' יהודה אלקנה. ניצול שואה בעצמו, אשר קרא מעל דפי עיתון הארץ למחוק את זכר השואה. במאמר שכתב תחת הכותרת 'בזכות השיכחה' בעיתון 'הארץ' מיום 2.3.88, קובע אלקנה כי השלכות זיכרון השואה הרסניות והן מכשילות כל אפשרות של בניית עתיד טוב יותר. הנבירה המיותרת בעבר, והזיכרון הטראומטי מקבעים את תודעת 'הקורבן הנצחי', לטענתו, ומייצרים תחושה כוזבת לפיה 'העולם כולו נגדנו'. אורי רם, אשר כתב בגיליון 12-13 של 'תיאוריה וביקורת' – כתב עת אנטי ציוני – את הדברים הבאים: "… יש לנקוט מעשה יזום ומכוון של 'שכחה' – שכחה מלומדת ויצירתית, מחיקה של 'זיכרונות'…". ראש החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית, הפרופסור צימרמן, קבע כי: "…בפוליטיקה הישראלית הלקח המקובל בקשר לשואה הוא שיהודי בלי רובה חשוב כמת, ולכן צריך לתת רובה בידו כדי שיוכל לירות לכל עבר ולהגן על עצמו… אולי מוטב היה ליהודים להימנע מן השמירה הקפדנית על זהותם משך מאות בשנים – על-ידי כך היתה השואה נמנעת בכלל." (הובא אצל ליבוביץ' ישעיהו, 'עם, ארץ, מדינה, יהדות היסטוריה ואקטואליה', עמ' 26).

  6. צדוק התקוה הגיב:

    המשך כונתי ניצול נושא השואה

  7. עלי הגיב:

    קורבנות השואה רצו דבר אחד וזה נקמה !!
    הנקמה הטובה ביותר הנעלה ביותר זה הקמתה של מדינה ליהודים על אפם וחמתם ושנאתם של עוכרי הציונות גם השימוש בשואה על ידי שרידי השואה הוא לגטימי ומוצדק משום שיש נטיה להשכיח וגם להכחיש (שליש מהצעירים בשבדיה טוענים שלא היתה שואה).
    כל המאמר מיותר והוא בעיני בבחינת הכחשת שואה .
    מכחישי שואה שמו לעצמם מטרה להשמיד את העם היהודי לעומת זאת שונאי הציונות מתרכזים
    רק בציונות ולא בעם היהודי משום שהם יודעים (לפי האמנה כנגד השמדת עם סעיף 3C)
    הסתה להשמדת עם נחשבת לפשע כמו השמדת עם בפועל

  8. מתקן טעויות הגיב:

    700 נופלים מקרב הישוב בארץ ישראל הם המון, בהתחשב בגודל האוכלוסייה בישראל באותם ימים. כמו כן היו 1,500 שבויים. בסה"כ היו למעלה מ 30,000 מתנדבים ארץ ישראליים בצבא הבריטי.
    גם הבן של בן גוריון התגייס לצבא הבריטי.
    חבל שבמאמר מובע זלזול בתרומתם של תושבי ארץ ישראל במלחמה בנאציזם. תרומה גדולה ועצומה ביחוד כשמביאים בחשבון את המשאבים הדלים שהיו לאנשי הישוב באותם ימים.
    לאחר המלחמה- אף אחד לא כפה על שרידי השואה לעלות לישראל. היו שפנו לאירופה ואמריקה, והיו שבחרו להגר לישראל. חבל שהמאמר מציג באור שלילי את הנושא.
    צריך לדבר על העוול הנורא שנעשה לפלשתינים בימים אלה. ולא להתווכח על העבר.

  9. אילן שדה הגיב:

    למרבה הצער המגזין שלכם נותן במה לטיפוסים כמו: ע.ג, צדוק ועלי. מותר לפרסם את הגיגיהם הרוויים בשנאה, בורות והטעייה. אולם אסור לפרסם השמצות והסתה אישית. אבקש לחשוף שמותיהם של הנ"ל.

    • צדוק התקוה הגיב:

      תגובה לאילן שדה חשבתי לתומי שאנשי שמאל הם ליברלים ולא סותמי פיות והם בעד חופש הביטו ואני מבין שאתה בעד סתימת פיות גם ברשת החברתית כנראה שאנשי השמאל הם לא מי יודע מה נאורים ופתוחים לקבל דעות שונות אתם כל הזמן חופרים על חופש ביטוי וקבלת השונה…אתה מדבר על שנאה / הסתה קרא כאן את המאמרים ואז תדבר על שינאהאו הסתה ואני לא אביא לך כאן דוגמאות מהכתיבה של חלק מכותבי המאמרים הקוראים לישראל מדינה יודו נאצית ולערבים המסכנים ישראל מבצעת "שואה" והסתה נגד מנהגי המדינה ונגד מפקדי צה"ל טֹל קוֹרָה מִבֵּין עֵינֶיךָאתה מתנג כמו פולטרוק
      אני למשל מאריך מאוד את חיים ברעם דעותינו שונות אבל האדם הזה יש לו רספקט לאחרולדעותיו ולא מחפש " טיפוסים" אני מקוה שהמערכת תתעלה על עצמה ותפרסם את תגובתי

    • ע.ג. הגיב:

      אילן שדה – ממש מרגיז שמישהו חושב אחרת ממך ועוד מעיז ברוב חוצפה להגיד את זה. מיד לגולאג שפי שנוהגים לעשות סטליניסטים ותיקים בעקבות רבם הרצחני שאחראי ללא פחות הרוגים מאשר היטלר. סטלין מת מר שדה ומותר כבר לדבר.

    • עלי הגיב:

      לאילן שדה
      המטרות שלך ברורות ..כל מטרתך ליצור ויכוח בנושא שנטחן עד דק
      הקביעות שלך מעליבות ופוגעניות
      הידע שלי בנושא שאתה מנסה לעורר (ולא מצליח לך) מקורו בעשרות שנות מחקר של יהודה באור
      את הסיכום בנושא יהדות השואה והציונות מעלה באור בפרק מתוך הספר "העם החוצפן"
      לדעת באור הטענות שאתה מעלה מגוחכות.

      האמירות שלך על רצח אזרחים פולנים בלי לאזכיר את היהודים או המשפט
      "70 שנה שהקטר הציוני עושה שימוש ציני באנרגיות כבשני השואה"
      הן שערוריה ..וכל זה אתה עושה כדי לקדם ריב מדון שנאה ..לא תזכה לזה

      • א.קורא הגיב:

        לעלי בבא, לעוג מלך הגולן ולצדוק ממזמור התקווה בת
        שנות אלפיים: כל מה ששדה מבקש שתזדהו בשמכם
        אז במקום להתנפל עליו בהגדים "ציוניים" שאבד עליהם
        הכלח אולי תעשו משהו קצת מועיל.

        • עלי הגיב:

          ל-א.קורא
          אצטט לך מה אומר יהודה באואר בספרו "העם המחוצף" עמוד 258 שורה 8 ואילך
          "בשום שלב לא הייתה כוונה כלשהיא לשחרר יהודים תמורת סכום כה פעוט של
          2 מליון דולר או מקדמה מגוחכת של מאתיים אלף דולר.
          צריך לומר והדבר חמור מאוד: מי שטוענים את הטענות המופרכות האלה בדרך כלל
          מודעים היטב לכך שהם מדברים דברי הבל"
          אם יש לאילן שדה בעיה שיפנה ליהודה באואר אני בסך הכל מצטט את יהודה באואר
          ובאשר לציונות
          זה סיפור הצלחה מהגדולים ביותר בהיסטוריה האנושית
          ואם אתה חושב שהציונות אבד עליה הכלח אתה מוזמן לעבור לגאזה או לתחומי הרשות
          במקומות האמורים תוכל לקבל תמיכה מלאה לדעות שלך

          • א. קורא הגיב:

            עלי בבא, אתה וארבעים השודדים שלך אתם האחרונים
            שתגידו לי להיכן לעבור. כיליד הארץ וכמי ששרת שנים
            ביחידות קרביות ,
            אשאר כאן ואם יהיה צורך אעבור לעזה

        • צדוק התקוה הגיב:

          נו שיזמין אותנו ללוּבּיַאנקַה לחקירה

    • שירה הגיב:

      אילן, למרות הפתגם העתיק "גם אלוהים מפחד מהטיפש", אין לך מה לחשוש מהמגיבים האלו. הם תמיד יודעים הכל (כרגע עלי דיבר בשם כל ניצולי השואה), הדיון איתם, אם בכלל למישהו יש כוח להתייחס אליהם, לא עוקב אחרי שום כללים לוגיים או נשען על איזושהי מוסכמה הומנית אוניברסלית.
      אלו מן זריקת "עובדות" מנותקות מהקשר היסטורי שכל המטרה היא כאילו להוכיח את ההנחה שהיא: תמיד הורגים אותנו ואנחנו רק מתגוננים.
      אני חושבת שכל מי שצולח את המאמרים באתר, יודע להבחין גם בין התגובות, מתי הן לעניין ומתי מדובר בכמה ציונים נלהבים שכואב להם על ארץ ישראל ובאמת מאמינים שהתגובות שלהם נותנות פייט אינטלקטואלי למישהו פה.
      "ימין" זה מצב נפשי וזה בדיוק מה שרואים כאן: מלחמה נואשת וכושלת על קיומה של השפה הישנה, מבני החשיבה המוכרים ומאבק על הזכות להמשיך לחיות בסתירה פנימית בלי לערב מצפון.

    • דינו הגיב:

      לאילן שלום,
      קודם כל, בניגוד לטענתך – הגיגיהם של המגיבים ע.ג, צדוק ועלי אינם רוויים בשנאה כלל. תגובותיהם ענייניות ביותר ולדעתי הצנועה אין בהן כלל השמצה או הסתה אישית. אין שום עילה לחשיפת שמם.

      דבר שני: אתה טוען כי "החיבור הזה (בין השואה לציונות) הוא שקרי ומופרך".
      ובכן, השימוש הציוני בשואה אינו ציני כלל וכלל אלא מתבקש, ולא ניתן להפריד בין הדברים
      בדיוק כמו שלא ניתן להפריד בין השואה לבין האנטישמיות באירופה בעשרות ומאות השנים קודם לכן.
      הציונות היא תנועה לאומית שבאה לעולם כריאקציה לאנטישמיות ,והשואה היא המקרה האנטישמי האולטימטיבי, ואם תרצה (כנראה שלא תרצה…) – הארגומנט האולטימטיבי לנכונות ותקפות הציונות.
      כמה אלפי יהודים צרפתים היום יכולים להסביר לך במה מדובר.

      דבר שלישי: זהו מאמר שני שלך כמדומני בו אתה מלין על (חוסר) התרומה של היישוב היהודי בפלסטינה-א"י לטובת יהודי אירופה בזמן השואה ("ההשתמטות של הישוב הציוני").
      כאן לדעתי אתה בא לקלל ויוצא מברך שכן ההנחה המובלעת שלך היא ציונית לחלוטין: שיש בכוחו ובאחריותו של המפעל הציוני בארץ-ישראל להתערב בצורה יעילה ולסייע ליהודי העולם בשעת מצוקתם

  10. שירה הגיב:

    אם הייתי ניצולת שואה והייתה עומדת בפני האפשרות לחזור לארצי או להגיע למדינת היהודים, הייתי בוחרת להגיע לארץ ישראל. השואה קרתה בגלל הנאצים אבל מימדיה היו בגלל האדישות של כל העולם כלפי רצח העם. כולם ידעו, כולם העלימו עין.
    אבל אני לא ניצולת שואה אלא ילידת שנות השבעים בת לעם כובש שהפך את הציונות למחוללת זוועות. אני מנסה לדמיין מה זה להיות משוללת זכויות אדם בת לאם משוללת זכויות אדם, בת לסבתא משוללת זכויות אדם (כמה זה 48 שנים? וזה רק עוד מ67).
    ארץ ישראל שהוותה עבור סבא וסבתא שלי ארץ מפלט (ואני שמחה על כך!) הפכה עבורי לחלום בלהות, מקום שאם לא אעזוב אותו, אהיה חולה ומדוכאת.
    היום, באורח פרדוקסלי ומתמיה, אני קרובה גאוגרפית מרחק של כמה שעות נסיעה מהמקום שממנו סבא וסבתא שלי נמלטו. כשהייתי צריכה לבחור מעיל חורף אחד (יותר מזה לא נכנס לי במזוודה), בחרתי במעיל מסיבי של סבא שלי, צמרי וחזק עם כפתורי כסף, מעיל עבודת יד שקיבל במתנה מאימו בשנות השלושים.

  11. נילי הגיב:

    "פולין איבדה שישה מיליון מאזרחיה — 21% של האוכלוסייה". רק שכחת ששלושה מיליון מתוך השישה מיליון האלה היו היהודים שנרצחו. יכול להיות שיש במאמר דברים נכונים, אבל אחרי המשפט הזה הפסקתי לקרוא.

  12. אילן שדה הגיב:

    כ-3 מליון יהודים אזרחי פולין- ביניהם משפחת אמי- נספו בשואה ובמלחמה.
    כ- 2 מליון יהודים אזרחי ברה"מ- ביניהם משפחת אבי- נספו בשואה ובמלחמה.
    גם הסבל במלחמה וגם התרומה למאמץ המלחמתי של יהודי ארץ ישראל – היו אפסיים. שלא לדבר על התנהגות הלח"י (וגם האצ"ל משנת 1944).

    • דינו הגיב:

      כלל החברים באצ"ל ובלח"י (גם לוחמים וגם כאלה שאינם לוחמים) היוו אחוז אחד בקירוב מכלל האוכלוסייה היהודית בפלסטינה-א"י ולכן אין טעם באיזכור התנהגותם. זה עניין הבטל בשישים.

      לגבי התרומה למאמץ המלחמתי של יהודי ארץ ישראל:
      לטעמי זו טענה שאינה תקפה כל עוד אתה לא מפרט כיצד היו יכולים לתרום בהינתן המרחק הגאוגראפי מהמאורעות, מיעוט האמצעים והתלות המוחלטת בהסכמה ושת"פ של הבריטים.

      לגבי הלחץ שהפעילו שליחים ציונים על פליטי השואה כדי שיגיעו לא"י:
      ציינת אופציה של הגירה לבריה"מ של סטאלין – ובכן, לומר שהיתה זו "אופציות מוצלחת יותר" זה שימוש בהומור על גבול הסרקזם, ובכלל, הטענה לפיה יהודים אולצו להגיע לארץ ישראל (ניצולי שואה, יוצאי עיראק ומרוקו, יוצאי בריה"מ) היא ריקה. בניגוד למצב בבריה"מ של סטלין אליה שילחת את ניצולי השואה, כל ישראלי שהגיע לכאן בעל כורחו יכול לארוז את מיטלטליו וליסוע למחוז חפצו. בסופו של דבר מי שהגיע/מגיע לכאן ונשאר – עשה זאת מרצונו החופשי.

  13. אילן שדה הגיב:

    לנילי
    פולין איבדה כ-6 מיליון מאזרחיה, 21% מהאוכלוסייה. יהודי פולין שנרצחו או נפלו בקרב היו חלק אינטגראלי של מדינת פולין ותרבות פולין. מרביתם הזדהו הזדהות מלאה עם פולין ולא עם אף מדינה אחרת. הציונים לא נקפו אצבע למענם. הפולנים הרימו את נס המרד נגד הכובש הגרמני . 3 מליון פולנים נוצרים שלמו בחייהם. אלו הם העובדות- אפילו אם צורמות למי שגדל על ההתחסדות הציונית לאחר המלחמה.

    • צדוק התקוה הגיב:

      אילן אתה רושם ואני מצטט אותך" יהודי פולין שנרצחו או נפלו בקרב היו חלק אינטגראלי של מדינת פולין ותרבות פולין. מרביתם הזדהו הזדהות מלאה עם פולין" אז אני שואל אותך ותענה לי וכמובן אל תמחוק את תגובתי מדוע אותם פולנים רצחו את " האחים" שלהם בשנת 1941 בעיר יֶדוַובּנֶה הפולנים המקומיים אספו את היהודים באסם הציתו את האסם, ורוב הנוכחים באסם נשרפו חיים. פוגרום קְיֶילְצֶה היה פוגרום שאירע בשרידי יהודי פולין ב-4 ביולי 1946לאחר מלחמת העולם השניה בפוגרום נרצחו 42 מתוך 163 היהודים ניצולי השואה ששהו בעיר, וכ-80 נפצעו. כמו כן נהרגו שניים מהתוקפים. פוגרום זה (יחד עם הפוגרום בקרקוב בסוף 1945) היה אחד הגורמים להתפכחות ניצולי השואה מהחלום להשתלב שוב בחברה הפולנית, ובעקבותיו טפטוף היציאה מהמדינה הפך לזרם הנקרא בשם "הבריחה". מעריכים את מספר היהודים שעזבו את פולין בין הפוגרום לבין סוף שנת 1946 בכ-150,000 (מתוך כרבע מיליון יהודים ניצולים, וכאלו שחזרו מברית המועצות). רובם עברו למחנות עקורים באוסטריה ובגרמניה עצמה, ומשם עלו רובם לארץ ישראל.

    • דינו הגיב:

      אילן, יהודי פולין נרצחו כיהודים ולא כפולנים, וההתעלמות המופגנת שלך מהפרט המרכזי והברור הזה צורמת מאוד. הנאצים לא התעניינו כהוא זה בהזדהות שהיתה או לא היתה ליהודי פולין עם ארצם ולכן ההזדהות הזו גם אינה רלוונטית.
      זהו הצידוק האולטימטיבי לציונות: בשעת צרתם של היהודים – עצם יהדותם תהיה להם לרועץ ולא שום דבר אחר. הציונות עושה כאן ריאל-פוליטיק ונותנת אופציה לכל יהודי שהבין את העניין הנ"ל לחיות בקרב רוב יהודי בו לא יהיה נתון לחסדים/טובות/פלורליזם של אחרים.
      ואם נקשר זאת לטענה שלך ש"הציונים לא נקפו אצבע למענם": ובכן, מכיוון שהציונות הגשימה פחות או יותר את ייעודה הנכון והצודק והוקמה מדינת העם היהודי – יוכלו הציונים הפעם "לנקוף אצבע" במידה ויקרה ארוע דומה.

  14. אילן שדה הגיב:

    הוזכרו כאן ספריו של יהודה באואר. אינני מתייחס לאיש הזה. הסיבות ידועות !

    • עלי הגיב:

      אז באואר לא ומי כן ?מי שלא מוצא חן בעיניך אתה מחרים אותו ?
      מי שטען שבן גוריון היה אדיש לגורל היהודים בשואה היה הימין האצ"ל ובגין
      זה מגוחך שאתה מאמץ את טענות הימין…

      • אילן שדה הגיב:

        לגבי באואר יהודה– הפרשנות שלו ושל חבריו היא "ציונית" לכל דבר ועניין. בעיני הוא איננו ראוי …אני מעדיף שלא לפרט יותר.
        לגבי אדישות בן גוריון לגורל יהודי אירופה – פרט לחסידיו השוטים כולם אומרים זאת: הימניים, בגין, אנשי אגודת ישראל, אנשי הבונד , הקומוניסטים. מי לא?
        זאת האמת המרה – למרבה הצער!
        תתבגר ותפנים את האמת המרה על התנהגות העסקנים הציונים בשואה.

  15. אילן שדה הגיב:

    . היו יהודים פולנים שהרימו את נס המרד בגטאות למרות שלא היה כל טעם וכל הגיון צבאי בכך.
    בד"כ בתאום עם המחתרת הפולנית. קרוב של אמי השתתף בתקיפה של קפה "ציגנריה" בקרקוב בדצמבר 1942. עקבותיו נעלמו. לא גופה ולא סימן. יהא מאמר זה נר זכרון עבורו ועבור חבריו.

  16. ע.ג. הגיב:

    600 אלף יהודי ארץ ישראל יכלו כנראה לדעתך להכריע את המערכה ולהציל את יהודי פולין שעד שהעירו לך על כך התעלמת מהם לחלוטין. אבל "שכחת" את הבריגדה היהודית ומגויסים אחרים למלחמה. החלק המצחיק הוא שהיום, כאשר יש מדינה יהודית וצבא יהודי שיכולים להציל יהודים, וגם עשו זאת, אתה מציע לחסל אותם. כנראה כדי שאתה או בן דמותך העתידי תוכלו להתלונן בעוד כמה עשרות שנים על כך שהיהודים לא עזרו לאחיהם כשצדיקי דעאש רצחו אותם.

  17. נילי הגיב:

    לאילן, אולי יהודי פולין הנרצחים ראו את עצמם כחלק מפולין אבל הפולנים לא ראו אותם כך. הם ברוב המקרים לא נקפו אצבע לעזור להם, הם השתלטו על רכושם, הם הסגירו אותם לגרמנים, הם — אפילו פעילי המחתרת הפולנית — הודיעו שלאלה שיישארו בחיים אין מה לחזור לפולין ושאף אחד לא יחזיר להם את רכושם שנגזל. במרד גטו ורשה, עמדו פולנים על חומות הגטו וצפו במחזה כמו בקרקס. שלושת המיליונים האלה הם לא חלק מהקורבנות של פולין. לא ולא.

    • אילן שדה הגיב:

      נילי
      היו גם פולנים רעים, אנטישמים ואפילו רוצחים ומשתפי פעולה.
      כל זה איננו משנה את העובדה שהיהודים אזרחי פולין שנספו בשואה- באים במניין כלל אזרחי פולין שנספו במלחמה.
      הואיל וכל משפחת אמי נספתה אל לך לחשוד בי כמי שרוצה להתעלם מהזהות היהודית של הנספים.
      יש גבול!

    • ע.ג. הגיב:

      את לא מבינה. מבחינת שדה אין עם יהודי אלא רק דת יהודית. לכן ששת המיליונים לא נרצחו כיהודים אלא כפולנים, רוסים וכו'.

  18. אוהד ציון הגיב:

    אף אחד לא טען שהציונים סייעו או יכלו לסייע להצלת יהודי אירופה. אבל 30,000 יהודי ארץ ישראל התגייסו לצבא הבריטי. רזיאל ראש אצ"ל נהרג. בנו של וויצמן נהרג. מאות נהרגו או נפלו בשבי. הציונים תרמו ככל יכולתם. מנהיגי הציונים כדוגמת ארלוזרוב ניסו להציל את יהודי גרמניה לפני 1938 . הם חזו אסון מתקרב וקראו ליהודים לעזוב את אירופה ולעלות לישראל.

  19. איתן ק. הגיב:

    מאמר הפורס באומץ רב אמת כואבת.

  20. אילן שדה הגיב:

    לא אתייחס לעלי, דינו, צדוק, עוג ודומיהם עד שיחשפו את שמותיהם המלאים. (רצוי גם כתובת..9

    • דינו הגיב:

      לאילן שלום,
      חבל שאינך משתתף ומגיב ברצינות לכל (או לפחות לרוב) הדיונים הנפתחים בתגובות למאמרך.
      לטעמי כותב מאמר אמור לקבל בברכה ביקורת ועמדות מנוגדות למאמרו, שכן רק כך יוכל להוכיח שמסקנותיו ודעותיו נכונות ומבוססות. לעומת זאת ביטול גורף של ביקורת, חוסר נכונות להתמודד עימה בצורה רצינית ותקיפת המבקרים ("חשפו את שמותיכם, כתובתכם" וכו') מעידים לצערי על ההיפך.

      וברשותך אחזור על עניין אחד שנראה לי עקרוני ביותר:
      נראה לי שאין חולק על כך שיהודי פולין נרצחו כחלק מתוכנית ברורה וידועה של הנאצים לחיסול יהדות אירופה (וגם מחוץ לאירופה), ולכן טענתך לפיה מדובר בחלק "ממניין כלל אזרחי פולין שנספו במלחמה" היא אולי נכונה מבחינה טכנית אבל לחלוטין סוטה מהעיקר ומדגישה את התפל, שלא לדבר על כך שהיחס הפולני ליהודים באותה תקופה (וגם לפני ואחרי…) היה באופן כללי די מחפיר כפי שציינה המגיבה נילי,
      לכן גם אמירתך ש"היו גם פולנים רעים" סוטה מהעיקר, האמירה הנכונה היא "היו גם פולנים טובים"..
      לצורך העניין ע"ע הטבח בידוובנה ופוגרום קיילצה.

      • צפור בודד הגיב:

        דינו אתה נופל לפח יקוש וידוע. יש הבדל עצום בין "העם הפולני", לבין "הממשלה הפולנית" העומדת בראשו.
        הויכוח הנואל, האם הושמדו שלושה מיליון פולנים יהודים או שלושה מיליון יהודים פולנים? חסר ערך לדעתי.
        משום שכל צד יגיס לטובת עמדתו ערכים נעלים השונים מרעהו.
        מוטב שאתה וכותב המאמר תשאלו עצמכם, איזו תועלת יש במחקר זה בימינו אלה?
        האם ניתן לגזור ממנו תובנות אקטואליות, או שמא מדובר בדיון היסטורי בלבד?
        ולהזכירכם הדיון במאמר, נסוב בשאלה, האם חטאה ההנהגה הציונית במלה"ע השניה, כן או לא?
        ולדעתי, מלבד הצמדות לפרטים קטנים כגון: אי דיוקים שוליים והגדרות סמנטיות, לא הצלחת להפריך טענתו של הפרופסור. לזכותך יאמר שלא ניסית. כלומר הבמה פתוחה בפניך לתשובה גם על שאלתי זו:
        האם לדעתך פישלה ההנהגה הציונית באותה תקופה ביחסה הכולל לטבח שבוצע בבני עמנו?
        (דינו, כאן ניתן לראות טוב מאד את ההבדל בין "העם", לבין "העומדים בראשו").

        • דינו הגיב:

          אני תוהה מתוך סקרנות האם אתה מטיל את אשמת הטבח בידוובנה ופוגרום קיילצה על "העם" (הפולני) או על "העומדים בראשו"? לדעתי, אגב, מדובר בעם.

          לעניין ה"יהודים או פולנים":
          הדבר החשוב כאן לדעתי הוא להבין את הז'ארגון, את ארגז הכלים המילולי בו משתמש אילן שדה כדי להביע את עמדותיו.
          מדובר כביכול בפרט סמנטי שאינו העיקר, אבל למעשה גלומה בתוכו כל התורה כולה:
          – קורבנות השואה היהודים בפולין הם קודם כל פולנים ורק אז יהודים.
          – אין עם עם יהודי, מפני שהפרטים שבו הם בני העם פולני, או העיראקי וכו'
          – השואה פגעה בפולנים יותר מאשר ביהודים ולכן אינה מהווה ארגומנט לחיזוק מטרות הציונות
          ואפשר להמשיך כך עוד ועוד. השורה התחתונה היא שאילן שדה לא רק משמיץ את הציונות אלא מנסה כאילו בהיסח הדעת, באמירה שלטעמך אין צורך להתעכב לעליה – להציג את הרעיון הציוני כולו כמעוות ומיותר.

    • שירה הגיב:

      אני גם עם מספר ת.ז. לא הייתי מתייחסת. מתייחסים כשיש הנחות יסוד משותפות שעליהן אפשר להשתית דיון.

      • צפור בודד הגיב:

        שירה, לא מדובר כאן בחסרון "הנחות יסוד"….מדובר כאן בדבר עמוק יותר, חוצפני ומעיק.
        צדוק, ובעיקר עלי מציגים את הפרופ' שדה כ"מכחיש שואה". דינו וע.ג. מצטרפים אליהם בעיקר בזאת שאינם קוראים את חבריהם לסדר.
        וכי יעשה כזאת? להציג חוקר ומדען המעלה נושא כאוב לדיון מושכל, בעודו בעצמו דור שני לניצולי שואה שמרבית משפחתו הושמדה בשואה, כ"מכחיש שואה"? אבוי לאוזניים שכך שומעות.
        ובכן צודק אילן שדוחה אותם מעליו בבוז ושאט נפש.

        ולכם צדוק ועלי: איזו רוח רעה עברה עליכם שכך תתבטאו, גם אם נדמה לכם שהאיש טועה?
        לדעתי אתם חיבים בהתנצלות ברורה ומידית לאילן שדה ויפה שעה אחת קודם.

        הערה: צדוק עוד העביר איזה תקון עמום…כביכול שגה "שגיאת כתיב", אך אתה עלי?
        באמת שתמהני עליך, משום שבעיני הינך אחד המגיבים (בעלי תפיסה ימנית בטחונית, ממש כמוני), החכמים והנאורים כאן, שאני לומד ממנו רבות. אנא ממך תקן את הרושם הנורא.

        • שירה הגיב:

          ציפור, מגיעים לכאן כל מיני מגיבים מערוץ 7, מקרית ארבע או לא יודעת מאיפה ובאים לטחון פה לאנשים ברמת חשיבה גבוהה כותרות של מעריב ואנחנו צריכים להתייחס? בטח שלא אדם ברמתו של אילן. מכייוןן שזהו אתר דמוקרטי מתפרסמות התגובות שלהם. חוץ מזה אין שום מקום להתייחסות (אלא אם כן הם שואלים שאלות עם רצון כנה לתשובות).

          • דינו הגיב:

            שירה, לצערי את עושה כמעשה אילן שדה ומשמיצה את כל מי שאינו חושב כמוך: "מגיבים מערוץ 7, מקרית ארבע" וכו'.
            כל ציוני יתרעם ויגיב על דבריו של אילן שדה, כנ"ל לגבי דבריו של אלי אמינוב ועד כותבים מסויימים ב"גדה", ומבחינתך (כך מסתבר מתגובתך) כל הציונים כולם הם "ערוץ 7, מקרית ארבע"…
            אני תמיד נדהם מהדרך המכלילה/מדירה/מבטלת/פוסלת בה אנשי שמאל קיצוני (מסויימים, יש לומר) מתייחסים לאנשי מרכז וימין ציונים המעזים להביע את דעתם.
            עובדתית, כשאילן שדה מתייחס ליהודי פולין שנרצחו בשואה קודם כל כפולנים ורק אז כיהודים – ניתן לראות זאת מזווית מסויימת כהכחשת שואה, מפני שמבחינתו זהו יותר אסון פולני מאשר אסון יהודי.

        • צדוק התקוה הגיב:

          תגובה לצפור בודד הפעם אני מקווה שתקרא והמערכת לא תמחוק את תגובתי כי יוצא שאו שלא קראת את תגובתי או שהמערכת לא רוצה את תגובתי הינה חלקה בלבד
          אחת מן הדרכים של גורמים בשמאל האנטי ציוני 'לטפל' בשואה, היא פשוט בניסיון למחוק אותה או להמיעט באסון שפקד את העם היהודי או להשוואת את השואה לנכבה.הפרופ' יהודה אלקנה. ניצול שואה בעצמו, אשר קרא מעל דפי עיתון הארץ למחוק את זכר השואה. במאמר שכתב תחת הכותרת 'בזכות השיכחה' בעיתון 'הארץ' מיום 2.3.88, קובע אלקנה כי השלכות זיכרון השואה הרסניות והן מכשילות כל אפשרות של בניית עתיד טוב יותר. הנבירה המיותרת בעבר, והזיכרון הטראומטי מקבעים את תודעת 'הקורבן הנצחי', לטענתו, ומייצרים תחושה כוזבת לפיה 'העולם כולו נגדנו'. אורי רם, אשר כתב בגיליון 12-13 של 'תיאוריה וביקורת' – כתב עת אנטי ציוני – את הדברים הבאים: "… יש לנקוט מעשה יזום ומכוון של 'שכחה' – שכחה מלומדת ויצירתית, מחיקה של 'זיכרונות'…". ראש החוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית, הפרופסור צימרמן, קבע כי: "…בפוליטיקה הישראלית הלקח המקובל בקשר לשואה הוא שיהודי בלי רובה חשוב כמת, ולכן צריך לתת רובה בידו כדי שיוכל לירות לכל עבר ולהגן על עצמו… אולי מוטב היה ליהודים להימנע מן השמירה הקפדנית על זהותם משך מאות בשנים – על-ידי כך היתה השואה נמנעת בכלל." (הובא אצל ליבוביץ' ישעיהו, 'עם, ארץ, מדינה, יהדות היסטוריה ואקטואליה', עמ' 26

          • צפור בודד הגיב:

            צדוק, "השכחת" השואה אננה "הכחשת" השואה (אולי רק באנגרם).
            גם הטענה ש"אין דבר כזה: "העם היהודי", עדין אננה בגדר הכחשת השואה ליהודים באשר הם.
            אילן אננו ממעיט בשואת היהודים (הרי הוא בעצמו קורבן שלה) וגם אם הוא שולל קיומו של העם היהודי או של מדינת ישראל (תמהני מהיכן שאבת זאת? ואם תוכל לצטטו בנושא, אשמח לקרוא).
            עליך להיות זהיר בדבריך. זכותו של אדם לחשוב כך או אחרת, אלא אם בא דברו לידי הכחשת השואה.
            כאן, אוטומטית, אדם כזה הופך לאויב נחרץ.
            אך ראה נא. אילן בה להוכיח שההנהגה ה"ציונית" פעלה לפי המודל: "אנטישמיות מגבירה אחדות לאומית יהודית התומכת בעליה לישראל, התומכת במשטר כבוש אימפריאליסטי בפלסטין".
            הוא מביא כהוכחות, תעוד מסמכים היסטורי של העובדה, שבן גוריון התעלם (ביודעין) מהשואה והיה עסוק רובו ככולו בועדת בילטמור ובלאומיות "הציונית" גרידא. כלומר לא רק שאילן אינו מכחיש השואה, אלא יוצא חוצץ כנגד ההנהגה ה"ציונית", משום שבאותם ימים, לא עשתה דבר למניעתה.
            לדעתי אם כן, אתה עדין חיב בהתנצלות לאילן שדה!
            דרישה זו מופנית גם אל חברנו עלי.

  21. לעלי וע.ג הגיב:

    עלי וע"ג צודקים. דבריהם מבוססים היטב .

  22. מסיק המסקנות הגיב:

    גם המאמר וגם התגובות של הכותב מלאות הכפשות ועלבונות.עובדה שיש כאן טוקבקיסטים שחטפו השפלות.

    • צפור בודד הגיב:

      למסיק מסקנות: ע"ע תגובתי לשירה מה 2.5 ממש שתי תגובות מעליך.
      אשמח לשמוע תגובתך.

      • מסיק המסקנות 2 הגיב:

        שירה ועלי צודקים. למעשה התיאוריה במאמר היא סוג של תיאורית קונספירציה דומה או משלימה את נטורי קרתא. לפיה הציונים אשמים. אנו רואים שחלק מנטורי קרתא תומכים באחמדינג'אד שהוא מכחיש שואה. כך שיש חיבור בין הכחשת השואה לבין אלה שלא מכחישים אותה אך טוענים שהציונים אשמים. שר החוץ האיראני טוען שהציונים המציאו "שקרי שואה". גם המאמר הזה טוען שהציונים המציאו שקרים ( אומנם שקרים שונים לטענת המאמר) . בכל מקרה הבסיס השווה הוא שמאשימים את הציונים ואת מי שהקים את מדינת ישראל- בן גוריון ומנהיגי הציונים. הבעיה בבסיס תיאוריות הקונספירציה היא הסתמכות על שקרים וסילופים. ומכאן גם ההשפלות.
        ללא קשר להשקפת עולם ציונית או פוסט-ציונית. המאמר הזה ותגובות הכותב כוללות מטען כבד של שגיאות סילופים והשפלות.

  23. שלום הגיב:

    מסכים איתך מאוד אילן שדה. אני אשמח לקרוא מאמרים נוספים על נושאים חשובים אילו.

  24. דינו הגיב:

    לציפור בודד:
    קשה לי להאמין שאתה אכן מסכים עם אילן שדה בדבר מופרך כמו "ההנהגה הציונית לא עשתה דבר למניעתה (מניעתה של השואה)"… צריך ממש לשפשף את העיניים ולקרוא שוב.
    המחשבה שההנהגה הציונית בכלל יכלה לעשות משהו למניעת(!!!) השואה – היא הזייה קשה.

    אגב, אילן שדה דווקא כן ממעיט בשואת היהודים. מדבריו ניתן להסיק שלפחות בכל הקשור ליהודי פולין – זוהי בכלל שואת הפולנים.
    לגבי השאלה האם אילן שדה שולל או לא שולל את קיומו של העם היהודי – הבה נשאל אותו.
    לדעתי התייחסותו ליהודי פולין קודם כל כפולנים ורק לאחר מכן כיהודים – אומרת דרשני.

  25. שירה הגיב:

    לדינו, אני לא "משמיצה" אתכם אלא אומרת בכנות שיש כאן הבדלי רמות ניתוח ויכולות הסקה כל כך משמעותיות, שבעיני אין לדיון עם מגיבים כמוכם שום משמעות. זה לא תוכן הדברים שלכם, אלא חוסר היכולת שלכם להבין טיעון ולענות ללב העניין. מאוד יכול להיות שכולכם אנשים טובים יותר ממני ועושים יותר למען הסביבה הקרובה אליכם, אולי אתם הורים מדהימים ואולי ברגע הצורך תצילו חיים תוך כדי סיכון החיים שלכם. אבל בכל מה שקשור לרמת דיון זה אפילו לא מתקרב לגבול התחתון שבו אני מתחילה להתעניין בבן השיח שמולי.

הגיבו למסיק המסקנות 2

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים