הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 באפריל, 2015 17 תגובות

בדרך כלל ובאופן קבוע אני כותב ומאמרים ו"סטטוסים" בפייסבוק אשר מופנים לשני העמים, אך  יעדה של רשימה זו הוא בעיקר לציבור היהודי הפוקד את האתר. זאת, בגלל שבשאלה הפוליטית הרגישה עליה בכוונתי לכתוב, בעקבות "תהלוכת השיבה" שנערכה ביום חמישי, וסביבה קיים עדיין פער נרחב בין עמדות שני העמים.

השבוע ביקרתי בשני כפרים ערבים עקורים, חיטין וחדת'א, שנהרסו ב-1948 ותושביהם הפכו לעקורים-פנימיים החיים ביישובים ערבים אחרים בתוך ישראל. נפגשתי עם בני משפחות שמוצאם מחיטין ומחדת'א, אשר בכל שנה עולים לרגל אל שרידי הכפרים, כמו תושבי כפרים אחרים שנהרסו ב-1948, ומתעקשים ומאמינים שהם ישובו לשם ביום מן הימים. התושבים הללו היו ועודם בעלי הכפרים, ללא שום עוררין. בצל המלחמה ב-1948, במהלך הנכבה, חלקם גורשו תחת איום, וחלקם ברחו מאימת הקרבות, והם הגיעו עד לכפרים סמוכים או רחוקים. תושבי חיטין, למשל, הגיעו בחלקם לכפרים עראבה, דיר חנא ועילבון. ואילו חלק מתושבי חדת'א הגיעו לכפר טמרה שבגליל.

העקורים-הפנימיים הפכו לאזרחים במדינת ישראל, אשר הוקמה בעקבות המלחמה, אך אסרו עליהם לחזור אל אדמותיהם ואל כפריהם. הם סבלו רבות: לא היו בבעלותם שום אדמה ושום בית, והם נהגו לבקר בשרידי כפריהם ולבכות את מר גורלם. בתחילת שנות ה-50 החליט ראש הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, להרוס את הבתים אשר עוד נותרו עומדים, וכך אכן קרה. זכותם לשוב אל כפריהם היא עניין עקרוני. והזכות הזו היא זכות מוסרית וצודקת, ויש להכיר בה ולהתיר לעקורים לשוב אל כפריהם. יש מי שחוששים, שהשיבה תתקן עוול אחד תוך יצירת עוול אחר. אך אדמות הכפרים חדת'א וחיטין, למשל, עומדות כיום ריקות, ואין שם לא בניין ולא יישוב. לכן, שיבתם של תושבים אלה לא תיצור שום עוול, כמו בכל הכפרים העקורים ללא יוצא מן הכלל, ולא תזיק לתושבים היהודים במדינה. נהפוך הוא: חזרתם תתקן עוול היסטורי, ותניב תועלת מוסרית, לאומית ואזרחית לכל האזרחים, יהודים וערבים כאחד. בנוסף, שיבת העקורים לכפריהם – שהיא שאלה עקרונית – תביא גם תועלת מעשית, שכן היא תקל על בעיית הצפיפות הקשה ביישובים הערביים, אשר הפכו לערי בטון, בהן הבתים נבנים אחד על השני.

עד כאן על העקורים-הפנימיים, אשר גורשו או נמלטו בצל המלחמה, ונשארו לחיות בגליל, במשולש ובנגב, כאזרחי מדינת ישראל. אך לגבי הפליטים שחיים כיום במדינות ערב ובשאר העולם, אין לי שום ספק כי קיים עדיין פער גדול בין העמדה הרווחת בין הפלסטינים לבין הקונצנזוס בחברה היהודית-הישראלית. אנו דורשים להכיר בעוול ההיסטורי שנעשה לעם הפלסטיני, כלומר בנכבה, ומבקשים למצוא פתרון צודק, אשר מבוסס על החלטת האו"ם 194.

הגיע הזמן שנחשוב בצורה אחרת, לא כמו שלמדנו כולנו בתוכניות הלימוד הממלכתיות. הגיע הזמן שיהיה לכולנו את האומץ ואת החוסן המוסרי ללמוד את ההיסטוריה במלואה, להכיר בכאבו של האחר, ולפעול על מנת לתקן עוולות היסטוריות. אני בטוח שדבר זה יטיב עם כלל האזרחים במדינה, ערבים ויהודים, כאחד. אנחנו רק צריכים להסתכל על דברים בצורה אחרת. זהו מבט מוסרי אשר עשוי לכוון אותנו למציאות של שלום, דמוקרטיה, שוויון, צדק חברתי והתקרבות בין שני העמים.

  • ח"כ איימן עודה הוא מזכיר חד"ש ויו"ר הרשימה המשותפת.
תגובות
נושאים: מאמרים

17 תגובות

  1. מאמר פרווה הגיב:

    אין פתרון ללא שיבת הפליטים.

  2. צדוק התקוה הגיב:

    מי שהביא את הנכבה על הערבים הם ההנהגה הערבית שהייתה אז ומי שהולך באותה דרך של אז עלול להביא נכבה חדשה הגיע הזמן שהמנהיגות הערבית תבין שישראל היא עודה קיימת והערבים כאן חיים ברווחה כלכלית תרבותית חברתית יותר טוב מכל מדינה ערבית מה זה מדינת ישראל, אשר הוקמה בעקבות המלחמה מדינת ישראל קמה עי החלטת האומות המאוחדות היא לא קמה בגלל המלחמה למי שנפגע מגיע פיצוים יש לפצות את אלפי המשפחות היהודיות שרכושם הולאם ובתיהם נלקחו עי מדינות ערב ב48 ולאחר מכן ב67 במצרים בעירק בלבנון בסוריה באירן מרוקו רכוש רב נבזז מיהודים אלה הכוללים חניות בתי מסחר מפעלים ואדמות כל זה ניתן לבצע רק לאחר שלום הבעיה שהשלום רחוק ומתרחק מי שיורה רקטות על ישראל לא רוצה שלום ומי שהביא מלחמה ב48 ב67 בוודאי לא מחפש שלום תראה לי תנועת שלום עכשיו באיזו מדינה ערבית שתצא להפגין כמו שכאן מפגנים אנשי שלום עכשיו ויצעקו בלב סוריה מצרים ירדן אירן אנחנו רוצים שלום עכשיו עם ישראל הרי אתה יודע בדיוק שישראל היא עצם בגרון העולם הערבי וזה לא חדש

  3. שפי הגיב:

    אתה משתדל לכבד את הציונות אבל תאמין לי אין מה לכבד. היא מופרכת מיסודה, עומדת בסתירה ליהדות, פורנוגרפיה של היהדות, אי אפשר להיות גם יהודי וגם ציוני. מבחינה יהודית מדובר בברחנות (אסקפיזם), בחולשת דעת ובקוצר רוח של מתחלנים אירופיים לפני מאה שנה. רוב-רובנו חיים כאן רק כי נולדנו ו/או גדלנו כאן, נייטיבס, בדיוק כמוך, גם אם רוב-רובנו אומרים משהו אחר (אני אישית גדלתי ממש על יד כבביר…). האידיאולוגיה הציונית היא הרסנית לגבינו אפילו יותר מאשר לגביך.

    http://www.israblog.co.il/98991

    • עלי הגיב:

      מי זה "הרוב רובנו" שאתה מדבר בשמם ?
      הציונות פרושה שהיהודים יקבעו את גורלם בעצמם.
      הציונות פירושה שנמאס ליהודים שהנוצרים או המוסלמים יקבעו את גורלם.
      לאחר אלפיים שנות סבל פוגרומים ושואה זו מסקנה מתבקשת הגיונית ומוסרית !
      לכן אם אתה רוצה שגורלך יקבע על ידי עם אחר
      אם אתה מתגעגע לפוגרומים אפליה ואנטישמיות אתה יכול להגר לכל מקום אחר…

  4. ישראל בעיה של האנושות הגיב:

    ישראל לא יכולה לחדול מפשעיה שכן פשעיה הינם התוכן המקצועי והרוחני שלה ושל אלה שנותנים לה גיבוי מן המערב מאז שהוקמה. לתפקיד ולתרבות המרושעת הזו נפל בשלימותו עם מתפורר, נבחר ואומלל שלמרות הכל עיניו סגורות והוא דווקא מבסוט למדי מן השליחות החייתית. יש בפלסטינים אצילות ותמימות כשהם מדברים על התקרבות לתופעה הזו, שקשה למצא לה מילים משפה אנושית. פלסטיני בד"כ מנוע מלבטא את הדברים כך, כדי שלא להיחשב "קיצוני" מדי… אבל ליהודי (מחורבן ויפה נפש כמוני) מותר עדיין להגיד את האמת המחרידה. אני מימשתי את זכות השיבה שלי לאירופה וגם לאוכלוסיה הילידית המגורשת שייצרה ישראל קיימת ועומדת זכות שיבה לאדמה ממנה גורשה בידי כוח מזויין. איימן עודה מבקש להסתכל על הדברים בצורה אחרת – שהיא הצורה האנושית היחידה שמובנת לאנשים הגונים ושפויים – אבל יש לו עסק עם עדת פושעים וחולי הנפש המעריצים אותם.

  5. מיטל לביא הגיב:

    איימן עודה אתה נלסון מנדלה שלנו!

  6. אנג'לו איידן הגיב:

    שיבת הפלסטינים לכפריהם – שהיא שאלה פוליטית – לא תביא תועלת מעשית למעמד השולט בישראל. להיהפך: האינטרס המעמדי של בעלי ההון הגדול – שהוא אימפריאליסטי – מנוגד ניגוד גמור לזכות השיבה הפלסטיני. וזה מוכח על-ידי השימוש האימפריאליסטי השיטתי בניסוחים מוסריים ללא מוצא מעשי על "שלום, דמוקרטיה, שוויון, צדק חברתי".
    בפתרו שאלת ההתקרבות בין העמים בפרט, ובין המשועבדים על-ידו בכלל, האימפריאליזם ממחיש התמדה ועקביות בליבוי שנאה, בחרחור סכסוכים, בהסתה לעוינות, בשיסוי גזעני ועוד ביצועי מזימות פלגניות.

    לכן, יש לחשוף את השקר בהטחות של המשטר הישראלי, במיוחד אלה הנוגעות לוויתור על סיפוחים – למען בעלי מניות עשירות של מקרקעין – ועל הרחבת הפערים (בין השכר ובין כוח הקניה שביכולותיו, למשל, או בין עובדים לדרגות שיכבה גזעניות) – לטובת המעבידים בעלי מניות עשירות של הון גדול אחר. יש לחשוף את הממשלה הזאת, במקום 'לטעון תביעות' – שלא ניתן להוציא אל הפועל וזורעות אשליות – שדורשות מממשלה של בעלי ההון הגדול לחדול מלהיות אימפריאליסטית.

    • ק.א. הגיב:

      שיבת אוכלוסיה ילידית מגורשת לכפריהם הפכה במרוצת הזמן (בהדרגה) להיות "שאלה פוליטית" במקום להיות שאלה קרימינלית נטו. תעמולת המערכת הכיבושית לקחה נושא קרימינלי והצליחה להוריד את זירת הדיון בעניין מתחומו של בית-משפט פלילי אל בית הזונות הפוליטי שלה – אשר בו ניתן לסחור וללוש בנושא (רצוי עד אין קץ) בכל צורה אפשרית והכל לפי הרצון והצורך האימפריאליסטי. מהצד השני אותה המערכת הכוחנית מאד רגישה (אוי המיסכנה) למה שהיא מכנה "דה-לגיטימציה" למעמדה. על זה נאמר: רצחת וגם ירשת (עם טפיחה עצמית על השכם ודמעות תנין). אכן יש לחשוף מימסד שכזה – מלאכה שאינה קשה במיוחד כאשר הוא בעצמו אינו מתאמץ עוד להסתיר את פשעיו. הציבור רק לא ממש מעוניין לשמוע את האמת, במיוחד לא בשעה שקערת גזענות מהבילה ונעימה מונחת לו בחגיגיות על השולחן.

      • אנג'לו איידן הגיב:

        "זירת הדיון … של בית-משפט פלילי" הישראלי שייך ומתאים ל-"בית הזונות הפוליטי שלה". כלומר, מערכת המשפטית כולה היא לא יותר מאשר חלק של משטר הכולל אותה. לכן יש לחשוף את התועלת המעמדית של השלטת החוק והסדר בישראל.

        חשיפה כזאת תגלה ברורות, שעבור כל משרתי השלטון בישראל, חוק וסדר זה תועלת של מיעט הטייקונים וקרוביהם, ולא תועלת של הרוב, של השכירים ושל העבדים האחרים.

  7. עלי הגיב:

    היום קראתי שעודה מדבר על אדמות ובתים בתוך מדינת ישראל כאל "אדמה כבושה".
    וזה מזכיר את האמירה של ליבוביץ "מההומיניזים דרך הלאומיות אל החיתיות"
    החיבור בין חד"ש לבל"ד דרדר את עודה אל התהום

  8. ישראל ישראלי הגיב:

    לונדון וקירשנבאום ראיינו היום ערביה (לא קלטתי את שמה) לרגל ההפגנה בככר רבין נגד ההריסות המסיביות של בתי ערבים. כידוע ממשלות ישראל לדורותיהם מונעות מערבים לבנות את בתיהם אפילו באדמות המעטות שלא נגזלו מהם (חוק נכסי נפקדים וכו') והם, מחמת הגשמים והחמה, אנוסים לבנות ללא רשיון, ואז קונסים אותם ומרוששים אותם ובסוף – הורסים.
    הגב' הסבירה ברהיטות (בשנים האחרונות יש יותר ויותר דוברות רהוטות) את מצוקת הדיור ואז מה עונה לה הגזען הזחוח ירון לונדון: אם אתם מופלים לרעה לעומת ישובים יהודיים, אז "הכדור עובר אליכם" ועליכם לבנות לגובה. כלומר במקום להוקיע את האפלייה הוא מאשים את המופלה.

  9. דני הגיב:

    אני מציע לביבי לחשוב על רעיון גאוני של טרייד-אין, החלפת 50,000 השחורים האפריקנים השוהים הישראל ב-50,000 פליטים פלסטינים. עבור ביבי זה ווין-ווין. מצד אחד הוא לא מפסיד את שוטפי הכלים, מנקי המחראות, שוטפי האסלות ושאר המקצועות הדרושים כל כך בחברה מערבית משגשת כמו מדינת ישראל (אבל שכחו להכניס אותן כחלק מעבודות מועדפות לחיילים משוחררים אז אין מי שמוכן לעשות את זה מקרב האוכלוסייה הלבנה המקומית), וגם לגזור קופון פוליטי רציני בקהילה הבינלאומית. אולי אפילו יוכל לשכנע את האמריקאים להוסיף עוד קצת שומן לחבילת הסיוע השמיינה מאליו שנקבל לאחר חתימת ההסכם עם אירן … איך הייתה אומר ג.יפית – זה כדאי.

    • דני הגיב:

      מעדכן את התגובה לרגל אירועי הימים האחרונים. ההזדמנות שניצבת בפני ביבי היא פשוט חלום כחול של נער מתבגר. לא רק יילכו מפה האפריקענישע השחורים, יגיעו הפלסיטינישיע במקומם, גם יתפנה מקום במתקן לחולות האפריקענישע -יידישע האתיופים. ביבי רק צריך לתפוס את הרגע … איך אומרים באמריצ'קה … סיז דה דיי!

  10. אלכס מסיס הגיב:

    כשנפלה חומת ברלין ומיד עם קריסת ברית המועצות ופתיחת מדינות מזרח ארופה – אצו רצו ישראלים
    לדרוש את רכושם שהולאם בדמוקרטיות העממיות – אלה הם גם המתנגדים לזכות השיבה ופיצויים
    לפליטים הפלסטינים שרכושם נשדד ידי ממשלות ישראל ו"עולים" שהיו למעשה פליטים של המלחמה
    בנאצים וממשלות ישראל שיכנה אותם בבתי הפליטים הפלסטינים.

  11. אלי הגיב:

    סרובה של ההנהגה הפלסטינאית ושל מדינות ערב להכיר בהחלטת החלוקה והחלטתם לצאת למלחמה הן שהביאו לבעיית הפליטים.
    איימן שאתה מבקש מישראל להחזיר פליטים, תעצור שניה ותחשוב מה היה קורה ליהודים כאן אם צבאות ערב ןכוחותיו של המופתי היו מנצחים במלחמת 1948.

    כפי שאף אחד לא דורש היום מפולין צכיה , רוסיה ואוקראינה להחזיר 10 מליון ! פליטים גרמנים (שאגב נקלטו על ידי ממשלת גרמניה) אין להשלים עם "טענת" השיבה

  12. אלי טועה ומטעה הגיב:

    פולין, צ׳כוסלובקיה, פינלנד, רוסיה ואוקראינה לא חוסלו. הן קיימות! אבל ישראל ניסתה (ונראה שבינתיים הצליחה) לחסל את פלסטין.

    • נילי הגיב:

      איפה ומתי התקיימה מדינה ערבית ושמה פלסטין? זו שמדינת ישראל "הצליחה לחסל"?

הגיבו לק.א.

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים