הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-30 באפריל, 2015 21 תגובות

דברים בטקס האלטרנטיבי של הדלקת המשואות של יש גבול 22.4.2015

לפני ימים ספורים קראתי את הידיעה כי לישראל הגיעה הצוללת החמישית שיוצרה בגרמניה עבור ישראל. צוללת זו, כאחיותיה, חמושה בטילים גרעיניים אני תוהה האם הקנצלרית אנגליקה מרקל, שאלה עצמה מדוע זקוקה מדינה קטנה כמו ישראל לחמש צוללות נושאות טילים גרעיניים? היד המחמשת את ישראל מחבלת ביד השנייה המבקשת למנוע נשק זה מאיראן. הדרך לאיראן עוברת בדימונה. או שלכולם יהיה, לא מומלץ באזור נפיץ כאזורנו, או שלאף אחד לא יהיה, זהו המצב הרצוי. צריך להסביר לקנצלרית כי התרומה להצתת המזרח התיכון במלחמה גרעינית אינה פיצוי הולם לשואה הקודמת.

אם לא די לנו בצוללות אטומיות בא בית המשפט העליון ומפציץ אותנו בפצצת סירחון משלו, כוונתי לגיבוי שנתן בית המשפט העליון לחוק החרם, חוק האוסר קריאה להטיל חרם על ישראל, או שטח הנתון לשליטתה. לא זו בלבד שיש כאן פגיעה אנושה בחופש הביטוי , חמור מכך, בית המשפט העליון נתן את חסותו לכיבוש לפשעי מלחמה ולמשטר האפרטהייד. פנייה חדה ימינה. בית המשפט מתיישר לעבר האופל האנטי דמוקרטי. השופט שכתב את פסק הדין הבזוי הוא חנן מלצר, שעד מינויו היה חבר מפלגת העבודה. כתבתי לו כי הוא נוהג כמפא"יניק עלוב שהתקרנף לצד האפל של הליכוד. אמשיך לקרוא לחרם על ישראל עד שתוסר חרפת הכיבוש והאפרטהייד.

אני מתמלא צער ובושה על יחסה הגס הברוטלי מהול בגזענות של ממשלת ישראל לפליטים מבקשי מקלט. אני פליט מגרמניה הנאצית שהגיע לפלסטינה המנדאטורית, דקות במושגים של זמן היסטורי, לפני פרוץ מלחמת העולם. באיזו מהירות שכחו שלטונות ישראל את גורלם של פליטים יהודים, את סיפורה המטלטל של האנייה סנט לואיס שעל סיפונה אלף יהודים נפגעי פרעות ליל הבדולח, מחפשים מקלט. האונייה הפליגה לקובה אולם ממשלת קובה סירבה לקבלם, פנייה לארה"ב נענתה אף היא בשלילה. בלית ברירה חזרה האנייה לאירופה ורבים מנוסעיה נרצחו במחנות ההשמדה. כשאני שומע את המליצות בנאומי ראשי השלטון בעצרות יום השואה, אינני מאמין למלה. הלקחים לא נלמדו. הכל הצגה שנועדה לגייס כספים ונשק.

תרשו לי לסיים בנימה אישית:
2015 היא שנת ה-80 לחיי ואני מביט לאחור בסיפוק ובזעם; סיפוק על פעילותי רבת השנים וזעם על שלא הצלחתי להביס את ממלכת הכיבוש. אני מוסר את הלפיד לילדיי, נכדותיי ובת זוגי, בתקווה כי ייאותו לקבלו. עוד רבה המלאכה להבסת כוחות האופל של הפשיזם הישראלי. בעשרות שנות פעילותי פגשתי אנשים נפלאים, ערבים יהודים ובני לאומים מכל קצווי כדור הארץ, כולם חפצי שלום ושוויון. אנחנו כאן לא לבד.

אני מדליק את המשואה לכבודם של הגמלאיות והגמלאים שלא נותנים למכאובים לשתקם וממשיכים להשתתף, כל אחד לפי יכולתו, במאבק למען ישראל של כל אזרחיה, ולכבודו של מרדכי ואנונו שממשלת ישראל ממשיכה להתעלל בו. אם חזון העצמות היבשות של הנביא יחזקאל יתממש ניפגש לפגישת מחזור בעוד מאה או מאתיים שנים, נקווה שיהיו אלה ימים טובים יותר. להתראות.


גינתר גראס ז"ל

גינתר גראס לא היה רק סופר ענק, אלא גם אזרח מעורב פוליטית , לטעמי בצד הנכון של המפה הפוליטית שעיקרו שמירה וטיפוח הדמוקרטיה. משעה שהחל להבין לאיזה תהום פוליטית ומוסרית הוביל המשטר הנאצי את גרמניה, הוא ניצב יחד עם אחרים במוצב הקדמי של מאבק בגזענות. כל אימת שהיה ניסיון להשכיח או לעמעם את פשעי הנאצים, הוא הזכיר לעמו כי גרמניה לא יכולה לברוח מעברה . יש ללמוד וללמד את הפרק האפל הזה ולהפיק את הלקחים לבל תחזור הזוועה.

גדעון ספירו מראיין את גינתר גראס בעיתון "פוסט מורטם" של אוניברסיטת חיפה, 1971 spiro-gras2 הראיון עם גראס כפי שהופיע בביטאון הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה "פוסט מורטם" ב-1971

נכון, גראס ביקר את מדיניותה של ממשלת ישראל ובצדק. הוא הרוויח את הזכות לבקר את ישראל משום שדרש ממנה את שדרש מגרמניה: דמוקרטיה, שלום ומאבק בגזענות. הוא סבר, והצדק איתו, שגזענות יהודית או קולוניאליזם יהודי אינם ראויים להגנה בגלל השואה. להיפך, בגלל השואה מצופה שקורבנותיה היהודים יובילו מאבק עולמי נגד גזענות ושנאת הזר והאחר. במקום זאת נמצאת ישראל בקו הקדמי של מדיניות גזענית, השלטת משטר אפרטהייד ומוליכה מרוץ חימוש גרעיני באזורנו. גינתר גראס גרס שמדיניות זו לא זכאית לחסינות אך ורק משום מאחוריה עומדים יהודים, בוודאי שלא, כאשר מדובר ביהודים, שמיד לאחר הצפירה לזכר הנספים ממשיכים בסחר עבדים.

גינתר גראס לא החל את ביקורתו על ישראל בשנים האחרונות. כאיש רוח בעל שיעור קומה ידע להבחין בין הקליפה לתוכן, גם כאשר מדובר בביקור קצר. בחורף 1971 ביקר גינתר גראס בישראל לרגל שבוע התרבות הגרמני. הוא ביקר באוניברסיטת חיפה בסדר זמנים מאד צפוף. כעורך ביטאון הסטודנטים "פוסט מורטם" הקציבו לי רבע שעה לראיון עימו. מאחר ואני דובר גרמנית יכולנו לחסוך את זמן התרגום. הראיון התפרסם ב-17 בנובמבר 1971. להלן שני ציטוטים מתוך הראיון: "בשנות החמישים היה בגרמניה מעבר מאנטישמיות לפילושמיות, והאהדה לישראל הייתה עיוורת. אם אוסרים על הצעיר הגרמני למתוח ביקורת על ישראל, הרי שהדבר מביא לצביעות. אינני סבור כי ביקורת על ישראל פירושה זלזול בנרצחי אושוויץ או הנאצים. יחד עם זאת נושא עימו כל צעיר גרמני את משא ההיסטוריה של עמו".

האם יש לך ביקורת על ישראל? שאלתי

כן – השיב.

מהי הביקורת?

"הייתי כאן לפני מלחמת ששת הימים ונראה לי כי הסוציאליזם הישראלי נראה ברור יותר, ונתפש כאלטרנטיבה אפשרית. כיום נדמה לי כי הסוציאליזם נדחק לקרן זווית תוך הדגשת חשיבותו של הצבא. נראה לי כי גדל הפער בין עשירים ועניים וכי קיימים כאן אנשים שהתעשרו מהמלחמה. קיימת תופעה של אנשי צבא רבים לשעבר התופשים משרות בכירות במערכת האזרחית. קיימת סכנה שישראל תקבל אופי ספרטני כשמשקלו של הצבא מופרז, ודבר זה עדיין לא עזר אף פעם לאיזו ארץ שהיא." (פוסט מורטם – שם). דברים שהזמן לא נגס בהם.
גם שני השירים שכתב "מה שחייב להיאמר" שעיקרו שלילת החימוש הגרעיני הן מישראל והן מאירן ו"גיבור העידן שלנו", בו הוא מעלה על נס את מרדכי ואנונו, טוב שנאמרו ונכתבו כי לא זו בלבד שהם נכונים, אלא גם מעידים על ערכיו האוניברסליים של הכותב: עולם חופשי מנשק גרעיני והערכה כלפי אלה שפועלים למען מטרה זו. תרעומת רבה עורר המשפט המציג את ישראל הגרעינית כסכנה לשלום העולם. "אנחנו סכנה"? שאלו ישראלים מהמעגל השלטוני וחסידיו בתמימות מעושה, מעמידים פני מופתעים. בוודאי שכן. וכי איך נכנה מדינה בעלת חימוש גרעיני העושה כל מאמץ לדחוף מעצמה עולמית למלחמה שעלולה להביא כליה על כולנו? אני מקווה, בצניעות רבה, כי מאמרי "סכנה ושמה ישראל" )אתר הגדה השמאלית, 11 באפריל 2010 ) שתורגם לגרמנית ואנגלית ופורסם בכתבי עט גרמניים- הגיע גם לידיעתו של גינטר גראס.

בצר להם נטפלים מתנגדיו של גראס לעברו הצבאי שהיה קצר ימים. הוא גויס כנער בן 17 לוואפן אס.אס. לקראת סוף מלחמת העולם כאשר מעצמות הברית כבר צרו על ברלין. וכי מה מצפים מצעיר גרמני שגדל במשטר עריץ שמוחו נשטף מגיל הגן על חשיבות השרות בצבא? להיות שייך ל"טובים והאמיצים". אני מכיר זאת היטב מהחינוך הקיבוצי. לא הייתי מעלה על דעתי להתגייס לצנחנים ולקחת חלק במיני מלחמות מיותרות.

הוואפן אס.אס. הייתה יחידת עלית בצבא הגרמני שיצאו לה מוניטין כלוחמים נועזים שככוח כיבוש ביצעו פשעי מלחמה. בתרגום ישראלי זה יהיה משהו כמו השילוב בין יחידה 101 והצנחנים. מכל מקום, גינתר גראס לא ביצע פשעי מלחמה, לא רצח שבויים או אזרחים, הוא נפצע בקרב על ברלין, נשבה, ושם החל את מסעו לפסגת ההומניזם הסוציאל דמוקרטי. בתרגום ישראלי הוא נימנה עם שוברים שתיקה.

כשאני קורא תגובות של סופרים ישראלים לרגל מותו של גראס, כמו זו של השואן אהרן אפלפלד, שבראיון להארץ הטיל דופי מוסרי בגראס, אני מנסה להיזכר: אפלפלד, האם נתקלתי בשמו במאבקים נגד הכיבוש, ההתנחלויות, משטר האפרטהייד, שוד הקרקעות, הדיכוי, העינויים, הרג ילדים פלסטינים ועוד? לא נתקלתי. כאשר אפלפלד ודומיו יגיעו לרמה המוסרית של גראס, אשמח אם מישהו יפנה את תשומת ליבי.


האם לעמוד בשעת הצפירה?

ביום הזיכרון לחללי הצבא נשמעת ב-11 לפני הצהריים צפירה וכל הארץ מושבתת לשתי דקות. האם לעמוד עם כולם או להמשיך ללכת? שאל אותי חבר. אינני פוסק הלכות וכל אחד יפעל לפי הבנתו. אני יכול לומר את דעתי, והיא זו: יום הזיכרון הוא אחד הימים המתועבים בעיניי. ביום זה כמות וריכוז השקרים מפיהם של ראשי הממשל והצבא בטקסים רשמיים בבתי הקברות הצבאיים, הם רעילים במיוחד. כל שנה ביום זה נשמעות אותן קלישאות חבוטות על "מיטב בנינו שחרפו נפשם להגנת המולדת" שעה שמרבית הקבורים מתחת למצבות האחידות נפלו במלחמות מיותרות. בהקשר זה אני רואה את הצפירה: צעד ציני של ממשלה השולחת את חייליה למוות מיותר ולאחר מכן ממרקת את עצמה בצפירת זיכרון בת שתי דקות. יחד עם זאת אין לי עניין להתגרות באלה שמאמינים כי הצפירה היא חשובה. לכן עשיתי לי מנהג, אינני יוצא מהבית אלא לאחר הצפירה ובכך פתרתי את הנושא.


אינתיפאדת סכינים

לאחרונה כמעט מדי ים אנו מדווחים על אירועי דקירה בשטחים הכבושים בהם פלסטינים, מרביתם צעירים, דוקרים בסכין חייל כיבוש. פלסטיני חשוף עם סכין מול חייל עטוף בשכבות הגנה חמוש בנשק חם. דוברי הכיבוש טוענים כי הדוקרים פועלים במסגרת יוזמה אישית ללא השתייכות ארגונית. יוזמות אישיות אלה של צעירים מזכירות לנו כי על אף שיתוף הפעולה הביטחוני של הרשות הפלסטינית עם הכיבוש הרי מתחת לפני הקרקע המצב קרוב להתפוצצות, וכשזו תתרחש היא תבטא זעם שהצטבר ב-47 שנות כיבוש. הסכינאי הבודד הוא בעיני עמו גיבור התנגדות (בשפת הכיבוש "טרור עממי") לא יביס את הכיבוש, אבל מיליון פלסטינים חמושים בסכינים שפועלים על פי הנחיות תנועת ההתנגדות, שיפשטו על כוחות הכיבוש כצונאמי שישטוף את הכל בדרכו , הוא תחזית אפשרית, אבל ניתנת למניעה במדיניות חכמה החותרת לסיום הסכסוך.


בניטו לחינוך

אם הידיעות המתפרסמות בעת כתיבת שורות אלו נכונות, אזי שר החינוך הבא הוא מנהיג המפלגה הניאו-פשיסטית נםתלי בנט ("בניטו"). רצוי שלא נרדם בשמירה שמא נתעורר יום אחד ונמצא כי קמה תנועת נוער פשיסטית במימון משרד החינוך.

תגובות
נושאים: מאמרים

21 תגובות

  1. יישפט שמעון פרס על פשעיו! הגיב:

    פרס הוא הפושע שרץ להביא את הכור הגרעיני מצרפת ״כדי להגן על ישראל״ במסע חימוש שטרם נגמר. פרס היה המנהיג הראשי שבטמטומו הפך את ישראל ליצרנית נשק חשובה, ושסוחרת בו ללא שום מניעה עם המשטרים הגרועים שבעולם. קחו לדוגמה את הזדהות פרס עם משטר האפרטהייד בדרום אפריקה. העיתון הבריטי ״גארדיאן״ פירסם את מכתבו של פרס לשר ההסברה של ממשלת האפרטהייד. קיראו והחכימו!
    theguardian.com/world/2010/jun/03/south-africa-nuclear-trigger-israel
    theguardian.com/world/2010/may/23/israel-south-africa-nuclear-weapons
    (התגובה נשלחה ל״הארץ״, שסירב לפרסמה.)

    • עלי הגיב:

      דרום אפריקה תמכה במשטרים האפלים של קאדפי סאדם חוסיין וצפון קוריאה…
      דרום אפריקה המדינה היחידה אשר פתחה בתחומה נציגות עבור החמס ותומכת בארגון הזה במשלוחי כספים.
      דרום אפריקה תומכת באירן ובזכותה של אירן לפתח נשק גרעיני.
      בדרום אפריקה כל אישה שניה נאנסת וכל אישה רביעית נאנסת כמה פעמים במשך חייה.
      דרום אפריקה מקום ראשון בעולם במעשי שוד ומקום שני במעשי רצח.
      בדרום אפריקה 40% אבטלה ו-20% מהאוכלוסיה חולים באיידס.
      בדרום אפריקה של היום קיימת גזענות כנגד לבנים.
      בדרום אפריקה נשרפו מאות בתים של מהגרים ורבים נרצחו.
      דרום אפריקה מנהלת מסע שיסוי נקמני כנגד ישראל ותומכת בכל מעשה תועבה וחרם כנגד ישראל.
      ..לכן מה שאתה עושה זה להסיט את תשומת הלב מהבעיות העיקריות אל בעיות שוליות שלא חשובות.
      הדבר היחיד שראוי לגינוי זה המשטר של דרום אפריקה כיום.
      משטר האפרטהייד נוצר על ידי הבורים ובעקר על ידי האנגלים ולכן אנגליה והולנד אחריות.
      ישראל לא קיימה עם המשטר הזה שום יחסים עד 1976 בגלל אהדת המשטר לנאצים לעומת זאת
      העולם כולו קיים איתם יחסים דיפלומטים מ-1946 (השנה שבה המשטר הזה נוצר) כולל כל מדינות אפריקה.

  2. בטטה הגיב:

    יש כבר תנועה כזו קוראים לה בני עקיבא

  3. עלי הגיב:

    פרופ ליבוביץ ז"ל "נשאל האם צריך לעמוד בצפירה של יום הזכרון"?
    תשובתו
    "אני עומד בצפירה משום שאני שייך לקולקטיב הישראלי אשר החליט שצריך לעמוד 2 דקות
    לזכר הנופלים ביום הזכרון"
    מי שאינו עומד בצפירה מוציא עצמו מהקולקטיב ולכן נשאלת השאלה מה הוא עושה פה ?
    לא לעמוד בצפירה היא התנהגות פוגענית ואת ההסתיגויות הפוליטיות שלו יביע ספירו
    בצורה אחרת !
    (אנשים בוכים על בניהם וספירו בא ומסביר להם הבנים שלכם היו טיפשים שנלחמו במלחמות מיותרות
    זו התנהגות גסה חסרת התחשבות ..)
    לגבי גונאתר גראס
    גונתאר גראס הוציא שיר שבו הוא אומר (מאין צוואה שלו) מספיק להתנהג עם היהודים בכפפות של משי יש לשנות את היחס ליהודים ולא להתחשב יותר בשואה
    מפי נאצי לשעבר זה נשמע כמו "רצחנו 6 מליון יהודים ובגלל זה היינו צריכים להתיחס עליהם יפה
    אבל כעת עבר מספיק זמן ויש לשנות את היחס ליהודים" (לי זה נשמע כמו השכחת שואה)
    בראיון שנתן גראס הוא כועס על גרמניה שבנתה לישראל צוללת שנושאת נשק גרעיני ומעליל
    עלילה כאילו מטרתה של ישראל להשמיד את העם האירני..
    גואנטר גראס היה נאצי וכנראה נשאר נאצי ביחסו ליהודים ולא צריך להתרשם מהשקרן

    • מציון תצא צרה הגיב:

      מכל עולמו של ליבוביץ אימצת את מה שאמר על עמידה בצפירה ואת כל שאר ה 99.99% השלכת לפח.
      ספירו כתב מפורשות שאינו מעוניין להתגרות ונשאר בבית. מה עוד אתה רוצה?? משטרת מחשבות?
      דווקא אתה הוא הפוגעני. אתה מכניס מילים שלא אמר לפיו של הכותב מבלי לחשוב לרגע.
      לא מאוחר מדי לחשוב ולהתנצל, עלי. מתי תפסיק להשתולל ותתחיל להיות קצת יותר בן אדם?
      ולסיום, גינתר גראס לא "הוציא" שיר. הוא כתב שיר.

      • עלי הגיב:

        בוא נבהיר
        ביבי הוא בעיני נוכל ושלטון הימין מטרתו להפוך את כולנו לנתינים של אצולה מיוחסת.
        מצד שני ישראל היא דמוקרטיה וניתן להפיל את שלטון הימין כל 4 שנים.
        תמיכה באויבי ישראל זלזול ביום השואה וביום הזכרון אינם מאפשרים את הפלת הימין אלא להיפך מחזקים אותו ולכן בעקיפין
        ספירו עוזר לימין לשלוט

        • אולי נבהיר עוד משהו הגיב:

          עלי, האינך רואה סתירה ברורה בין שני הדברים שנקבת בהם?

          מצד אחד אתה טוען שאתה מכיר בקיומה של אצולה (נוכלות) אשר לה אינך רוכש אמון. מצד שני אתה מקבל ללא שום קושי את הנראטיב של אותו השלטון (בדבר מי ומה הם בגדר אויביה של המדינה וגם לגבי חשיבותם של הסמלים והקישוטים שהם התקינו בה).

          מסקנה: אתה מכיר (לכאורה) באצולה ומטרותיה השליליות אך בה בשעה גם מוכן לקנות את מה שהם משווקים לך. אם אתה מפקפק באצולה וכוונותיה מדוע לא תפקפק בהצרותיה בכלל ובפרט על בטחון המדינה? אי אפשר להחזיק את המקל הזה משני קצוותיו. זה לא רציני…

          לגבי חיזוק הימין… במצב הנוכחי, בו השלטון הוא שלטון פשע, לא רק ספירו עוזר. בתכלס כל השמעת ביקורת שהיא (הן אם היא שלילית או אם חיובית) על הממסד, שאיננה קריאה להעמדה לדין, הרי עוזרת לו, משום שהיא מציגה אותו למעשה כשלטון לגיטימי (זה בהנחה שיש עוד טיפה אמון במערכת המשפט, אם גם האמון הזה כבר לא קיים אז אפילו זה ישרת את הממסד).

          • עלי הגיב:

            מי אמר שהשלטון הוא שלטון פשע ?
            כל שלטון בכל מדינה דואג לאנשי שלומו ורוצה להמשיך לשלוט.
            כך זה בבריטניה וכך זה בסין וכך זה בישראל ובכל מדינה אחרת.
            לימין ישנה אידיאולוגיה וגם תמונה רצויה של החברה.
            הם חושבים שחוקי הביולוגיה חלים על החברה האנושית ומכיון שבעולם החי החיות החזקות שולטות כך צריך להיות בחברה האנושית.
            בעולם החי מתקימת מלחמת קיום בין הפרטים והחזקים הם ששורדים
            לכן תחרות לא מרוסנת וחוסר פיקוח (חירות מקסימלית) יאפשרו לחזקים לשגשג ולשלוט.
            כדי ליצור חברה המותאמת לתמונת העולם שלהם הם מעבירים כספים לעשירים מפרקים את המוסדות החברתיים ויוצרים שסעים בתוך האוכלוסיה (למשל השנאה בין אשכנזים ומזרחיים טובה בעיני הימין)
            אני מתנגד לאידיאולוגיה של הימין האידיאולוגיה הזו נסמכת על מאות
            שנות שלטון שבהם שלטו מלכים נסיכים ורוזנים על ההמונים.
            דוקא אצל היהודים אין מסורת של אצולה עם דם כחול ולכן קשה לימין
            להנחיל את האידיאולוגיה שלו בתוך העם היהודי. העם היהודי וישראל
            נוטים לכיוון של השמאל והאצולה אשר הימין מנסה לבנות בישראל
            אינה טבעית כמו באנגליה או בארה"ב.

          • השלטון אף פעם לא פושע הגיב:

            אם אני מבין את התוספת האחרונה של עלי –

            " מי אמר שהשלטון הוא שלטון פשע ? " …

            המסקנה שהוא מבקש ללמדינו היא שבגלל שמדובר באידיאולוגיה (של הימין) אזי בעצם אין לשלטון אידיאולוגי פשעים. כלומר (למשל) הפרקטיקה הצינית של הפרד ומשול ושוד האזרחים והעברת כספי ציבור אל אליטת ההון – למעשה אין בזה כל פשע (?) עושה הרושם שממש כך הוא אומר. מדוע עלי אינו מתייחס לזה כפשע?

            הוא מסביר לנו שאין זה פשע משום שמדובר בעצם באידיאולוגיה שלהם. (ואידיאולוגיה אינה פשע) וגם בכל העולם עושים ככה. כמובן שגם לנאצים היתה אידיאולוגיה (בקשר למי ראוי לחיות ומי לא)… אני מבין שבגלל שהם האמינו בדרך הזו בכל ליבם אז עלי מזכה אותם מכל פשע? יוצא שעלי מתנגד לאידיאולוגיה ימנית ואינו מסכים לה אך טוען שלא מדובר בשלטון פושע.

            אני מוכן להסכים עימו מייד שאידיאולוגיה נטו היא אינה בהכרח פשע משום שאידיאולוגיה יכולה להתקיים במחשבתם בלבד. אבל פשע אינו מעשה מחשבתי פרטי שבתחומי הדימיון – אלא מעשה פיזי שפוגע באחרים. כמו קטילת 500 ילדים בעזה למשל… אבל לפי עלי גם זה לא פשע – נו, כי מדובר באידיאולוגיה?

            החמצתי משהו מן האמור לעיל?

  4. ק.א. הגיב:

    בקשר לפסק ההלכה: הזכרת לי סיפור ששמעתי פעם ממישהו שביקר ביפן. הוא טען (ברצינות גמורה) שביפן ישנן נערות-מעלית שתפקידן הוא לעמוד במעלית (ברבי קומות) בסמוך לדלת, ובנוסף לתפעול הכפתורים עליהן גם להכריז על הקומה אשר המעלית מגיעה אליה (גם אם לא נעצרה שם). לאחר שתיאר את תפקידן המוזר באה התוספת שהבחורות האלה נדרשות להכריז בקול על מספר הקומה גם כשאין איש במעלית…וכך הן עושות הוא טען. אמת או לא? אני לא יודע.

  5. רמי יובל הגיב:

    גדעון ספירו זה עניין של תודות וברכות ואיחולים. לא אחת הוא דק הבנה עד מאוד (למשל בביקורתו את השואן (תואר מדוייק להפליא שהוא הלביש על מר אפלפלד, ואני אומר זאת אחרי קריאת כל כתבי אפלפלד והאזנה לכל שתיקותיו!), ותמיד הוא אמיץ ותמיד חכם ותמיד – מיותר לציין – בצד הנכון. אז אם הוא בן שמונים – איחולים לו ולולנו של עוד שנים רבות פוריות והעיקר – בריאות

  6. קורא תל אביבי הגיב:

    גדעון,
    בהגיעך לגבורות כה לחי
    אל תפסיק, כל עוד היד כותבת והמחשבה צלולה כפי שהיא

  7. שירה הגיב:

    מזל טוב לשמונים שנות גבורה ואומץ. מקווה שה"להתראות" לא היה מיידי אלא לכוון למקום שכולנו נגיע אליו בסוף. הכרתי מישהו שאמר: הדבר הכי טוב במנוולים זה שכולם מתים בסוף. אז לדעתי הם לא מתים מספיק מהר ובכל אופן, לך אני מאחלת חיים ארוכים ועוד ועוד מאמרים מרתקים שעוד יעשו את שלהם ויילמדו בעתיד. העולם נע בגלים של טוב ורע, מלחמה ושלום, טירוף והתפקחות, הכל לפי חוק נסתר שמתישהו כאבו של האחר יהיה גם כאבך. היום בזמן שצעירים גרמניים עוברים משברים אישיים בגלל השואה, צעירים ישראלים, הולכים שמחים וזחוחים, חדורי מטרה שקרית, לצבא שהוא בעצם אאוטסורסינג של פושעים אמריקאים שמנהלים את העולם ומכבידים את עולם על כלל בני האדם. היום בשנת 2015 זה נשמע קשקוש (מה, אנחנו? העם החמוד והמופלא ששרד את השואה?) אבל אני יודעת שהדור שחי היום יעביר יסורי שאול ומשברי זהות קשים לדורות הבאים ואולי אפילו כבר לדור הבא.
    עולם שהוא תמיד יפה, לא יהיה לנו כי כל אישה יכולה ללדת, אבל תקופות חסד יפות צריך להקדים ועושים את זה על ידי כך שנותנים לקלקס להחנק בצואתו, בלי לנפנף מעליו במניפה. ובתרגום: לא להצביע בבחירות ולקרוא לחרם על ישראל.

  8. דמוקרט הגיב:

    ספירו, האם גינתר "גויס" ?
    גינתר עצמו הודה שהתנדב, ובהתלהבות רבה. לא ייתכן שלקראת סוף המלחמה האיש לא ידע על הזוועות שביצעה יחידתו. אני בספק ספירו אם היית עושה הנחות כאלו למישהו אחר.
    כמו כן הסתיר, במודע, את היותו נאצי בדימוס עד שבערוב ימיו נחשף המידע.
    האיש היה סופר טוב אבל אדם בעייתי וביקורתו על ישראל, על אף שחלקה מוצדקת, יצאה לחלוטין מכל פרופרצייה.

  9. צבא הכיבוש זכה ביושר בתואר ״צבא יודו-נאצי״ הגיב:

    מעניין ש״דמוקרט״ לא מתנגד לגרמניה שמספקת צוללות לישראל ה״יודו-נאצית״. במקום לעסוק בגרעון הצוללות הוא עוסק בהיסטוריה הפרטית של גינתר גראס. . . ואני חושב שכל עוד שארה״ב מזיינת את צבא הכיבוש בחינם, וגרמניה שולחת לחיל-הים בחצי-חינם צוללות (שמזויינות כאן בנשק גרעיני) קשה להשית צדק בעולמנו האכזר.
    הצבא שהתהדר בתואר צ.ה.ל הפך באלימותו, באטימותו ובבזבוז ערכי המוסר של ניצולי השואה היהודים, לצבא שישעיהו ליבוביץ הגדיר צבא יודו-נאצי. מי שעשה וממשיך לעשות שואה לפלסטינים ראוי להישלח למשפט העולם – בהאג. האחראים לכך היו כל מנהיגי המדינה — החל בבן גוריון שהורה לגרש את רוב אוכלוסיית פלסטין ברמיזה בידו — דרך הטבח הנפשע שביצע אריאל שרון בקיביה — ועד ״צוק איתן״ — את פשעי נתניהו עוד לומד העולם. כך הושחת צבא העם–והפך ״לצבא המוסרי בעולם״–שהרס 96000 בתי פליטים בעזה, ועודו ממשיך להטיל מצור על 2 מיליון בני-אדם, ואוסר אספקת חומרי בנין לשיקום הרצועה. כך למדתי (פעם נוספת) ש״צ.ה.ל״ וממשלת הימין מתנגדים לשלום!

    • עלי הגיב:

      התגובה לדמוקרט היא קיצונית ואינה מתיחסת לעובדות
      מה שבולט זה חוסר ההגיון.
      כאשר זה נוח אז ישראל מואשמת שהיא יצרנית נשק ומוכרת נשק למשטרים חשוכים
      ופתאום ישראל מפסיקה להיות יצרנית של נשק והופכת למדינה שתלויה לחלוטין בצוללת מגרמניה או בנשק אמריקאי.
      צריך לזכור שבנות הברית במלחמת העולם השניה נלחמו כנגד הנאצים בכל האמצעים ובלי רחמים
      ומול ישראל עומדים כוחות שהם חסרי מעצורים ולכן זכותה של ישראל לנהוג לצורך הגנתה בדיוק כמו שבנות הברית נלחמו במלחמת העולם השניה !

      • ישראל לא מייצרת צוללות! הגיב:

        פרט לנשק הדמוני הגרעיני, ישראל מיייצרת רק נשק שניתן למכור ולהרוויח, לכן אינה מייצרת צוללות. ואת הצוללות מייצרת גרמניה שמוכרת לישראל בהנחה גדולה. לכן גם גרמניה אשמה בגרעון האיזור, כמו צרפת (בזמנו של ״הסוציאליסט״ גי מולה) ובריטניה (שמכרה מים כבדים לישראל, בזמנו של הרולד ווילסון). דווקא אז התנגד נשיא ארה״ב ג׳ון קנדי לגרעון האיזור. כידוע הוא נרצח.

        • עלי הגיב:

          אתה יודע מצויין שהצוללות משמשות להרתעה ולא לתקיפה
          לתקיפה יש לישראל מטוסים וטילי יריחו.
          לישראל אין שום אינטרס להתעמת עם אירן ומי שמתגרה בפרהסיה ומאיים בהשמדה הם האירנים.

          העמדה שלך שתמיד מאשימה את ישראל אינה קשורה לעובדות
          ישראל אינה יכולה להשתמש בנשק גרעיני לצורך השמדת האויבים שלה משום שאז ישראל תהפוך למדינה מצורעת וכנראה תושמד אבל לישראל מותר וגם חובה להשתמש באטום כהרתעה ולכן העמדה הישראלית היא לגטימית ומוסרית.

  10. בין גינתר גראס לאבא קובנר הגיב:

    גינתר גראס, נולד בדנציג, וחבר ל"היטלר יוגנד". בנובמבר 1944, בן 17, גויס לשורות הוואפן אס אס, בה שירת עד לפציעתו ונפילתו בשבי . גראס נכלא במחנה שבויים אמריקאי, ושוחרר ב-1946. בראיון עם תום שגב שאל גראס: איך קרה שמדינה נאורה כמו גרמניה נתפסה לנאציזם? על החייל הישראלי אמר: ״צריך לקוות שהמפקדים שלו לא יכפו עליו פשעי מלחמה".

    אבא קובנר נולד בשנת 1918 בסבסטופול. בינואר 1942 השתתף בהקמת המחתרת הלוחמת בגטו וילנה, וביולי 1943 נבחר למפקד הארגון. אחרי המלחמה, הקים עם חבריו את ארגון "די"ן – דם ישראל נוטר"- הנקם", שניסה להרעיל את מי השתייה בהמנבורג ונירנברג.

    ב"דף קרבי-"מות לפולשים" כתב אבא קובנר (ב-17.7.1948) "באהבה – לחץ על ההדק: לשחוט, לשחוט ,לשחוט" וב-12.7 כתב "בזבל גופות אויבינו עוד ילבלבו שדותינו". . .וב-14.7 כתב: ״לפתע היתה רכה האדמה–גופות! עשרות גופות תחת גלגלי (״שועלי שמשון״). נרתע הנהג: בני אדם תחת גלגליו! רגע זכר את נגבה, את בית דרס–וידרוס. אל רתיעה בנים: כלבי רצח–דינם דם!״
    זה ההבדל בין גינתר גראס – לאבא קובנר. גראס התבגר והצטער. קובנר הפך ל״יודו-נאצי״ עוד לפני שליבוביץ הגדיר זאת כך.

    • דני הגיב:

      יש משהו מאד לא פייר בתגובה שלך. תחשוב על אישה מוכה ועל בעלה המכה. כמה קל לבעל המכה "להתבגר" ולהתחרט על ימיו כגבר מכה, אבל את החבטות שספגה האישה המוכה, את העלבון, החפצון, והצלקות היא תישא בגופה ובנפשה עד יום מותה. אתה משווה את האישה המוכה שאולי מחפשת גם נקמה כדי להנחם את הנפש שותת הדם, אל מול הגבר המכה? ברור שיש סרגלים שונים שבהם שופטים את הקורבן והמקרבן. במקרה שלנו הקורבן הוא הקורבן הכי קיצוני אפשר לחשוב עליו, והמקרבן הוא השטן הכי גדול שנברא אין פעם, ובכל זאת אתה שופט את שניהם באותה קנה מידה … מוזר.

  11. גדעון ספירו הגיב:

    תודה רבה רבה למברכי. אני מאחל לכם שתזכו לראות בשינוי הגדול עליו אני נאבק..

הגיבו לבטטה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים