הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-24 ביוני, 2015 9 תגובות

עבר עשור מאז שהפליטים הראשונים מדארפור חצו את הגבול עם מצרים בחיפוש אחר מקום מקלט בישראל. ככל שמספרם של מבקשי המקלט הנואשים גדל, התחילו לכנות אותם "מסתננים" ופוליטיקאים טענו שהם באו לכאן כדי לעבוד, ולא משום שברחו מרדיפה. הצהרה גורפת זו אינה מבוססת על עובדות – מרביתם של מבקשי המקלט מסודאן מקבלים מעמד פליט ברחבי העולם.

rights4allהפגנה של קהילת מבקשי המקלט האפריקאים בתל אביב, 2012

ישראל לא העניקה מעמד פליט אף לסודאני אחד, וכל מבקשי המקלט מחבל דארפור במערב סודאן לא זכו לתשובה כלשהי לבקשותיהם, גם לאלו שהוגשו לפני שנים. לפני שבוע, המדינה הודתה סוף סוף, בעקבות עתירה של המוקד, שאין לה מדיניות בנוגע ליוצאי דארפור. אלו אינן חדשות מבחינתנו, אבל זו הפעם הראשונה שאנו שומעים זאת מהמדינה עצמה.

לפני יותר משנה, הגשנו עתירה בשמו של מוטסים עלי שמוצאו מדארפור. עתרנו נגד החלטתה של המדינה לכלוא אדם בחולות מבלי לענות לבקשת המקלט שלו – מוטסים הצליח להגיש בקשה למעמד פליט בסוף 2012. מוטסים נמצא כבר יותר משנה במעצר בזמן שהתיק שלו עובר מבית משפט אחד לשני, תוך שמתקבלות החלטות שמסרבות להתעמת עם השאלה בלב התיק. במארס, בית המשפט המחוזי בבאר שבע הורה למדינה "לעשות כל מאמץ" כדי לענות על בקשת המקלט עד סוף מאי. כאשר תאריך זה חלף, משרד הפנים שלח לנו מכתב בו נאמר "בחודשים האחרונים התקיימו מספר דיונים בפני גורמים בכירים במשרד, וזאת על מנת להביא עמדה סדורה לשר הפנים ביחס לאוכלוסיית הסודנים מחבל דרפור. אולם הליך הרכבתה של הממשלה החדשה ומינויו של שר פנים חדש גרמו, מטבע הדברים, לעיכוב בקבלת ההחלטה".

המדינה סוף-סוף עם הגב לקיר והם חייבים להחליט. אז מה ישראל תחליט? האם ניצולי רצח העם הנוראי ביותר בשנים האחרונות זכאים להגנה בישראל? אנו ממתינים בכיליון עיניים לתשובה.


תגובות
נושאים: מאמרים

9 תגובות

  1. אווה חדד הגיב:

    הלוואי שיבואו עוד כמה עשרות אלפים. ואולם יש לשכנם ביישובים אשכנזיים.
    להלן כמה.מ הם:.מכמורת תמרת
    נופית עומר רעות כוכב יאיר סביון ה. פיתוח כ. שמריהו.
    יש מקום גם ,שכונות לטביה רחביה צ. ת'א רמת אביב אפגניסטן צהלה הכרמל הצרפתי. אפשר גם באפרת הקדומים ובבית אל.
    בכך אפשר יהי לצוד,שני ציפורים במכה אחת;גם להיות הומניטריים וגם להקל על המזרחים בדת. ת'א. זה. יהא גם בגדר הפחתת מה מהגזענות האשכנזית.

    • צדוק התקוה הגיב:

      עצוב מאוד שתמכתי בדעה של אווה חדד שאני לא מכיר אותה ואתם מחקתם את תגובתי שיחסית לתגובה של אווה הייתה תגובה צמחונית

  2. דני הגיב:

    זה עצוב לראות כמה אנחנו רחוקים מלהיות עם סגולה ואור-לגויים. נגועים כמו שאר עמי תבל בגזענות, בשנאת הזר, גאים וזחוחים, מעצמת סייבר והייטק בנויה לתלפיות. ליבנו התקשה עם שנים של לחימה, מאבק הישרדות, וכיבוש, וכמו שומן צמחי מוקשה אטם את עורקנו.
    את התוצאות של התנהלות עמנו בשישים השנים האחרונות אנחנו רואים עכשיו, ביחס אל הפליטים, אל הערבים, הבדווים, העניים, וכל קבוצה חלשה אחרת שצריכה יותר מהכל את החמלה שלנו ואת רוך ליבנו. אך ליבנו מזמן דמה לאבני המצבות שממורקות כל שנה לקראת טקסי יום העצמאות. מזל שמדי פעם יש איזה אסון או מלחמה שאז רואים ״כמה העם הזה יפה״, ״איזה לב חם יש לישראלים״. אין כמו עופרת רותחת שמומטרת עלינו משמיים כדי להפשיר את ליבות השיש או איזה רעידת אדמה של סוף העולם בנפאל. כן יירבו.

    • אווה חדד הגיב:

      דני כולי אמפטיה לעמדתך. מדוע לא תקים תנועה למען האומללים ולהשכנתם ביישובים שציינתי לעיל. והרי אין עשיית צדק במשמעות העמוקה ביותר של הדבר כפי שהצעתי. כמדומתני כי תושבי היישובים הללו לא יסרבו לבקשה, שכן הם יבינו כי אין זה מן האפשר להטיל את כל המעמסה על המזרחים הנתונים להחלשה ודיכוי אכזריים.

      • דני הגיב:

        אני לא יודע מה זה מזרחיים או אשכנזים. פגשתי נבלות מאלה, טרפות מאלה, ואנשים מדהימים מאלה ומאלה. הכללות תמיד מביאות לפינות חשוכות ולעיתים רחוקות עושות צדק עם הקבוצה המתוייגת. בסופו של יום רובנו ישראלים לטוב ולרע (הגרדיאנט בשנים האחרונות הוא לכיוון של הרע – אשכנזים ומזרחיים גם יחד, ובסוף לא יהיה הבדל בינהם כי שניהם יטבלו במיץ של הזבל).

  3. שירה הגיב:

    ואני מציעה למקד את המאמצים בלמצוא לפליטים מדינה אחרת. זה יפה תקווה אבל זה חסר שחר. כאילו כל פעם מחדש ישראלים מופתעים איפה הם חיים.

    • צדוק התקוה הגיב:

      הפתרון להעביר אותם לאירופה שהיא יבשת יותר סובלנית יותר מוסרית וכמובן שם יכלו גם ללמוד ולהתחבר לאוכלוסייה כאן אין להם עתיד גם אם לא יגרשו הם יהיו שאבי מים וחוטבי עצים אירופה היא העתיד עבורם מבחינה כלכלית ותרבותית

    • אווה חדד הגיב:

      נו באמת… אתה הרי יותר אינטליגנט מהתשובה המתחמקת הזאת. השיח הישראלי רווי כולו במתנה הפוליטית היפה ביותר של השנים האחרונות: הפוליטיקה של הזהויותהמבורכת לעילא. מי בכלל מדבר על מעמדיות בלא להצטייר כמגוכך.
      זה שיש טריפה ונבלה בשני המחנות, אין בכך כל חידוש. אבל לא יעזור לך. את המעמסה של הפליטים האומללים מפילים בכוונת מכוון זדונית ומרושעת אנשי ההגמוניה על המזרחים. אל תיתמם.

      • שירה הגיב:

        הפליטים הם לא מעמסה. הם ניצולי עינויים ואנשי עבודה. התנדבתי שלוש שנים רצופות ב"קו לעובד" וגרתי בדרום תל אביב וביפו וככה הכרת את מה שבשטח ולא מכותרות מסיתות ונאומי שנאה. המזרחים נכשלו גם בגלל שהתרבות שממנה הם באו שונה מהתרבות השלטת בישראל, שהיא התרבות המערבית. התרבות המזרחית סוגדת לחזק ממך ומבזה את החלש, זו תרבות של משפחתיות ושבטיות בניגוד לאינדבדואליזם. לא מפתיע אותי שהם מעלים לשלטון את המדכאים שלהם והפליטים היו לחמניות חמות לארוחת בוקר בשבילם ומרבצי זהב לפוליטיקאים ששיסו בהם את העדר (כמו שבאירופה מאשימים עכשיו את המוסלמים בכל דבר ופעם זה היה את היהודים ובמזרח אירופה האשמים הנצחיים הם כמובן איך לא הצוענים).
        הפליטים בעצמם חולקים עם מזרחי ישראל את אותה התרבות (התרבות המזרחית!) וכך רוב קשרי העבודה (או יותר נכון קשרי הניצול- למשל, תאונות עבודה לא מטופלות היו לי בכמויות כולל עובד שהתעוור בעין אחת והמעסיק כמובן התנער) נרקמים בין פליטים למזרחים/ערבים.

הגיבו לשירה

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים