הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-26 באוגוסט, 2015 3 תגובות

מה דעתכם על שומן טראנס? מדובר בשומן צמחי שלכאורה בריא יותר. אלא שהשומן הזה עבר תהליך תעשייתי, בעיקר כדי לעשותו קשה יותר ולכן נוח לשינוע, תהליך שהביא לתוצאות שליליות מבחינה בריאותית. בניו יורק הוא נאסר בשימוש ב – 2008 ולא מכבר הודיע מנהל המזון האמריקאי כי השימוש ייאסר בו בתוך שלוש שנים בכל ארצות הברית.

שומן טראנס, אוכל צ'יפס ג'אנק גבינה שחיתות חזירות trans-fatשומן טראנס, בינתיים מותר בארה"ב (מקור)

גם אצלנו התארגנו כמה חברי כנסת לטפל בעניין הזה. 14 מהם חברו להצעת חוק – מהם, תריסר מהאופוזיציה. הנה, כבמתקדמות באומות העולם, אולי נחסוך בעבודה לקרדיולוגים עמוסים בתחלואי צ'יפס ושאר תבשילים שהטראנס שבהם מסייע ביצירת שומנים בדם.

יפה?

הנה כמה משפטיים מהצעת החוק: "לא ייצר אדם לשם מכירה, ולא ישווק מוצרי מזון שהתכולה המרבית של חומצות שומן (טראנס) עולה על 0.5 גרם מתוך 100 גרם של רכיבי השומן באותו מזון." אולי חצי אחוז טראנס באמת לא מזיק.

אסור, ולכן מותר

זה סעיף (ב) להצעת החוק האופוזיציונית. הנה סעיף (ג): " השר רשאי לפטור, בתקנות, מוצרי מזון מהוראות סעיף זה או לקבוע לגבי מוצרי מזון מסוימים תכולה מרבית אחרת".

אז מה עשו חברי הכנסת הלוחמניים? שום כלום. מצד אחד אוסרים (כמעט) ומצד שני מתירים לשר הבריאות לעשות מה שבא לו בראש.

הנה שני הסברים אפשריים מדוע תריסר חברי כנסת מהאופוזיציה עושים צחוק מעצמם ומנזקי השומן. הראשון, היה חשוב להם לגייס את נורית קורן ומירב בן ארי מהקואליציה. כי לקואליציה יש רוב בכנסת וביכולתה להעיף כל הצעת חוק של האופוזיציה מסדר היום. אלא שלגיוס משת"פים מהקואליציה יש מחיר. והמחיר הוא לתת לשר הבריאות – בנימין נתניהו, למי שתהה לשמו של השר הנוכחי – חופש פעולה מוחלט. בדיוק מה שיש לו היום.

השני, כדי להוסיף נופך של מכובדות צרפו היוזמים גם את חברת הכנסת יעל גרמן. היא אמנם מהאופוזיציה אבל היתה שנתיים שרת בריאות והטראנס לא הפסיק להזיק בעת כהונתה.

בימים האחרונים הצצתי קצת בפועלם של חברי הכנסת מהאופוזיציה. מה יש לומר? אם לכל משפחה בישראל היתה משכורת הנמדדת לפי הצעות חוק שהחבורה הזו מגישה – לא היה כל צורך בחיסול העוני. חברי הכנסת משלשלים הצעות חוק מהסוג הזה בכמויות ענק.

את נורית קורן מהליכוד אפשר איכשהו להבין. היא בקואליציה ואולי יש בה אמונה לוהטת בצורך לבער נזקי שומן טראנס. מה לח"כ מיקי לוי, קסניה סבטלובה, דני עטר, איציק שמולי ועבדאללה אל מערוף להתחרטט סביב נושא שלפי הנוסח המוצע לא מעלה ולא מוריד?

לחוקק זוטות במקום להחליף השלטון

אני מעריך ששומן טראנס באמת מעניין אותם. אלא שבפעילות פרלמנטרית "צריך להתפשר בכדי לקדם". ואולי, בכל זאת יש הסתברות חיובית שההצעה תהיה לחוק, ואז תוכל ח"כ סבטלובה לציין וי גדול בקורות חייה, כמו ששלי יחימוביץ עשתה עם כסאות לקופאיות.

אלא שבלהט החקיקה האזוטרית הזו נעלם הלהט האופוזיציוני. אולי שמולי, עטר, לוי וחבריהם שכחו שתפקידם הוא לא להתעסק בשטויות חביבות ומועילות אלא להגחיך את הממשלה, לתקוף אותה ובעיקר לייצר כוח שהציבור יאמין שהוא נבדל מהממשלה, שונה ממנה, אלטרנטיבי לה. שלשולי טראנס הם הסחת דעת מהתפקיד הזה.

אבל אם מיקי רוזנטל ועמר ברלב בדעה שהצעת החוק שלהם ולפיה מענה טלפוני אוטומטי של הוט ויס יעביר מטלפן, בחלופה הראשונה, ל"מענה אנושי" תפיל את נתניהו, הם בוודאי יודעים.

עובדה.

תגובות
נושאים: מאמרים

3 תגובות

  1. אלמקייס הגיב:

    על רקע הכישלון של סיריזה והבטחותיה הגרנדיוזיות והכישלון הצפוי של המפלגות הנאו-קיינסיאניות באירופה, יש משהו מרענן בצניעות של הסוציאל-דמוקרטים הישראלים. מה אנחנו צריכים הבטחות על הצלת הקפיטליזם מעצמו וסיום מדיניות הצנע – שמערכת הבחירות הבאה תהיה בסימן מאבק בהגמונית שומן הטראנס ותראבוט תוכל לקרוא להקמת קואליציה רחבה של שמן זית, קוקוס וחמאה.

  2. דני הגיב:

    ההסבר הוא די פשוט, במרכולים הדתיים נמכרים מוצרים באיכות נמוכה ובמחירים נמוכים . מוצרים אלה משופעים בכולירעות למינהם (השם שומר על עורקיי תינוקות בית רבן), ואני מניח שגם שומן טרנס לרוב. אז למה שביבי ייכנס עכשיו ראש בראש עם תעשיית המזון לחרדים?

  3. רמי יובל הגיב:

    משפטנים התמחו בניסוחי כזב כאלו. החוק המוצע יאפשר לשר להפלות לטובה, תמורת אתנן, מפעלים ויצרנים ויבואנים מסויימים. כמובן ימצאו הסברים שיחסמו אפשרות של ביקורת שיפוטית. התוצאה: המצב הנוכחי עדיף על החוק המוצע.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים