הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-22 בנובמבר, 2015 21 תגובות

אֶסְתַבְּרַק, שמשמעו משי עבה משובץ בחוטי זהב, היא בת 14 אביבים. ב-21 באוקטובר נפרדה בבוקר כמנהגה מאמהּ לשלום, ושמה את פעמיה אל בית ספרה שבירכתי מערב שכם. לא הספיקה להגיע לשער בית הספר והנה כוח ישראלי על יד התנחלות יצהר עוצר אותה, והיא נורתה בכמה כדורים. אסתברק נפלה מדממת, איבדה את ההכרה, ורק אחרי כחצי שעה הועברה לבית החולים שניידר של כוחות הכיבוש, שם שהתה שלוש יממות שלמות.

על משכב חוליה שכבה לבדה, ללא אם או אב על ידה. אחרי הטיפול הדחוף הועברה הנערה השברירית לבית כלא אחר, אולם לא נתקבלה שם בגלל גילה הצעיר, ומשום שתפוסת כלא השרון מלאה. לבסוף, הועברה לתא מעצר מבודד ועלוב בכלא אשקלון, שם נמצאות האסירות ג’יהאן עריקאת ומַרַח באכּיר. תא המעצר של אסתברק מלוכלך, מלא חרקים, ואין בו מכשירי חשמל, או בגדים. יתר על כן היא מנועה מלצאת לחצר, והאוכל גרוע.

אֶסְתַבְּרַק נור, תושבת שכם (צילום: אל ווטאן) nurאֶסְתַבְּרַק נור, תושבת שכם (צילום: אל ווטאן)

אסתברק התייצבה בפני בית המשפט הצבאי (בשומרון) סאלם מספר פעמים, ובאחת מהן הותקפה באולם המשפט. אחמד, אביה של אסתברק, המודאג מאוד מפרשה זו מצהיר: "איני יודע מה עשתה בתי כדי להיענש כך, היא לא נשאה פצצות או נשק המאיים על ביטחונם, מה שהיה על גבהּ הוא ילקוט ובו כמה מחברות וספרים".

יצוין, כי משפחת הנערה לא הורשתה לבקר אצלה. באותו הקשר הדגיש מנכ"ל משרד האסירים בממשל הפלסטיני בעזה, ריאד אלאשקר, כי האסירות שנעצרו מאז אירועי אוקטובר נמצאות במצב טרגי בעקבות הזנחה רפואית ומעשי האיבה מצד החיילים. אלאשקר מוסיף כי מדובר במדיניות שיטתית הרואה באסירות 'בטן רכה' בעזרתן ניתן להפעיל לחץ על הגורמים הפלסטיניים ולהכניעם לדרישות הכיבוש. בנוסף לאסתברק, ישנן ארבע אסירות פגועות בקרב שלושים ותשע האסירות שנעצרו מאז החלה ההתקוממות ההמונית (אַל–הַבַּה); אלה הן: חֻלְוַה חַמאמְרה, אַמַל טַקאטְקא, מַרַח באכּיר ושֻרוּק דְויאת.

לבסוף, יש להזכיר כי אסתברק חולמת להמשיך את לימודיה, להיות אשת איש ואם לילדים המשחקים במחיצתה. אך זה תלוי בהחלטת ישראל לשחררה, או שמא תפח את נשמתה בשל כובד ההזנחה הרפואית והעינויים, ושמהּ יירשם ברשימת השהידים של תנועת האסירים.

  • פוסט זה תורגם ועובד ע"י הכותב מתוך המאמר באתר אל וואטן
תגובות
נושאים: מאמרים

21 תגובות

  1. עלי הגיב:

    מתוך מאמר בעיתון הארץ
    הירי כנגד אסתברק נור בוצע ב-4 בבוקר היא נורתה מכדור אחד במרפק
    הירי בוצע משום שניסתה לעבור את הגדר של יצהר
    לפי הגרסה של אביה היא נוהגת לקום בלילה וללכת בשנתה
    נמצאה סכין מטבח בתרמיל שנשאה

  2. דוד גלעד הגיב:

    היהודים בשובם ל"ארצם" עיוולו עוולות הרבה, ומשעה ששבו לא פסקה שרשרת הפשעים נגד הפלסטינים אזרחי המדינה ונגד אלה הכבושים.

  3. דני הגיב:

    הנה מה שכתב עיתון הארץ על האירוע.

    נערה פלסטינית בת 15 נעצרה הבוקר (רביעי) על ידי כוח צה"ל ליד ההתנחלות יצהר כשברשותה סכין. הכוח ירה לעברה, פגע בה ועצר אותה. לפי צה"ל, מצבה קל ויציב והיא קיבלה טיפול רפואי ראשוני על ידי הכוח הצבאי. לפי דיווחים פלסטינים, הנערה היא אסתברק אחמד נור מהכפר מאדמא דרומית לשכם. אביה של הנערה סיפר מאוחר יותר כי הוא סובלת מבעיות נפשיות.

    לא שאני מצדיק ירי בנערה, גם אם היה לה סכין. אבל מצד שני, קצת כבוד עצמי לכותב הכתבה ולמי שאישר את פרסומה. היה סכין או לא? הייתה בדרך לבית ספר או בדרך לפיגוע? האם היא סובלת מבעיות נפשיות? איך אפשר להתייחס ברצינות לכתבה שמביאה רק חלקי מידע.

  4. רמי הגיב:

    לאסתרבק הנעימה, אאחל לך החלמה מהירה ומלאה מפצעיך ושובך במהרה למשפחתך, אמא ואבא ואחים ואחיות. ועוד: דעי כי נפלת קורבן לכוחות הכיבוש האפלים, אבל יש גם אור וגם אהבה גם אצלנו וגם אצלכם. עזרי עוז ובוודאי תמצאי את היפה והשלום.

  5. חסיב שחאדה הגיב:

    כתבה זו היא תרגום ועיבוד של מה שפורסם ב:
    http://www.alwatanvoice.com/arabic/news/2015/11/18/816012.html

  6. יום העצמאות הגיב:

    בכל מדינה ישנו זבל. שניתן לתיאור בכמה מילים או בכמה משפטים. בישראל נדרש לרדת לרמות ייאוש כה נמוכות שהמילים ההגיוניות מאבדות את היכולת התיאורית. כלומר יש מדינות היוצאות מן הכלל. כשמבינים את זה היאוש מתחלף בהקלה ואין עוד צורך להתאמץ לתאר.

  7. תודה חסיב! הגיב:

    תודה על תרגום המאמר לעברית! יחד נתגבר על הכיבוש!

  8. שירה הגיב:

    זה אומר שעכשיו מותר לירות בכל הערסים שמביאים סכינים למועדונים? ואח"כ מותר להכניס אותם לכלא ללא משפט, וזה גם אם הם לא ניסו לדקור מישהו?

  9. אווה חדד הגיב:

    מה זה הגועל הזה ערסים. איך את.לא מתביישת. תחת לגנות את הסלקטורים הגזענים את משתמשת בביטוי הנואל הזה. מכאן תביני מדוע המזרחים (גם אנשי השמאל שבקרבם) מתעבים את ה"שמאל" האשכנזי ולא מאמינים לו בגרוש.
    תתביישי לך!

    • דני הגיב:

      שירה לא כתבה את המילה מזרחיים בשום מקום. רוב הערסים שאני מכיר הם בכלל אשכנזים ורוסים…. למה את מייד חושבת שאם כתוב ערסים וסכינים מדובר במזרחיים? די עם הגזענות, ערסים זה לא קשור לצבע עור או למוצא, זה קשור להתנהגות ששמה פס על כולם, ומעמידה את עצמי על במה גבוה, ושכולם יישקו לי בטוסיק…זה לצפצף ברמזור עוד לפני שהתחלף לירוק (מה קשור לצבע עור?), זה לעקוף בתור לקופה בסופר כאילו לא ראו אותך (מה קשור לצבע עור?), זה לדבר בקול רם בטלפון ברכבת (מה קשור לצבע עור?).

    • ערס לכל החיים? הגיב:

      אווה, ערס(-ים) זהו כינוי לבן (או בת) המנטליות הישראלית-יהודית הנפוצה בישראל שהיא תולדה ישירה של חינוך ציוני לברבריות יהודית כללית, וללא שום תוכן אנושי אחר (שיכול היה להכניס מידה של איזון כלשהו בקיום הנפשי). משמע שהמוצא (עדה) אינו רלוונטי לתכונת הערסיות. זוהי מציאות כללית בה אין לאדם שגדל בישראל (כמעט) שום ברירה אלא להיות ערס-(ית), מי יותר מי פחות. אני מכיר בכך שהחברה הישראלית הפכה אותי (אשכנזי) לערס ושלקח לי הרבה מאד שנים בחו"ל כדי לצאת מהערסיות ועד היום אולי לא לגמרי יצאתי מזה. אין מה לעשות, זו המדינה וזו האווירה. ככה גדלנו וככה אני מבין את המונח הזה. ואם אחזור לישראל תוך פרק זמן קצר אהפוך להיות ערס שוב. אין מזה מפלט רק מחוץ למדינה (וגם אז זה מתנדף מאד לאט). זו דעתי, אבל אינני מומחה בנושא.

    • שירה הגיב:

      מאיפה את יודעת שאני אשכנזיה? לא רק שאני לא אשכנזיה ולא נראית אפילו במקרה אשכנזיה, שם משפחתו הקודם של אבי הוא "סבח" (הוא שינה לפני שנולדתי, אני במקומו לא הייתי משנה בחיים). מעניין למה דווקא את, הלא גזענית ומגינת המזרחים, עשית מיד את הקשר בין ערסים למזרחים;)

  10. אווה חדד הגיב:

    יאללה יאללה…
    ערס הוא רועה שונותת בשפה הערבית. תפסיקו להתמם,כולם יודעים למי הכוונה.המילה המגונה הזאת יצאה משימוש עד לפני כעשור. מאז תכף בה השימוש. לעניות דעתי זו ריאקציה לעלייתו של השיח והמאבק המזרחי.
    ישראל היא מעצם הגדרתה מדינה אשכנזית-גזענית. מה לא ברור כאן?

    • דני הגיב:

      ערס בערבית כותבים עם האות אליף (כמו אללה), ולכן אם כבר יש לתעתק ״ארס״. בואי לא ניתפש לשיח המזלזל האשכנזי שבו כמו שאין ערך לאנשים כהי עור, בטח ובטח לא ממש משנה אם הם כותבים ערס או ארס או אולי הרס?

      • אווה חדד הגיב:

        דני תודה.אבל מבטאים באות עין.אם כה ואם כה המילה נחשבת לאיומה ומאוסה ,לא פחות מגחבה (זונה) ואבן אל-בולה,משמע בן זונה לא עלינו.

      • ערס לא במובן ארס הגיב:

        העובדה שרוב המשתמשים במילה לא יודעים אפילו את משמעותה המקורית מוכיחה שהמשמעות שיחס לה דני (לעיל) היא הנכונה ולא מה שמייחסת לה חדד שקופצת על כל "מציאה" כדי להאשים בגזענות את "האשכנזים" שזו האשמה גזענית בפני עצמה

  11. אווה חדד הגיב:

    רועה זונות כמובן

  12. נעמה שנאת כיבוש הגיב:

    ממש נוגע ללב
    מזל שיש עדין מי שמתעניין באומללה הזו
    מישהו יודע מה איתה
    איך אפשר לעזור לה

  13. איה אוהבת כל אדם הגיב:

    מן הסתם כמו כל המאמרים שרק גורמים לתסכול ולזריית מלח על פצעי הכיבוש
    גם כתבה זו כמו הבחורה הסובלת ישכחו בתהום הנשייה.
    אני רוצה לשאול : האם יש דרך שנוכל לעזור לאומללה זו באופן מעשי ?
    האם היא כבר שוחררה ?

  14. אנונימי הגיב:

    זה כתבה של שמאלנים היא נכנסה לישוב יצהר עם סכין וכוח צהל ירה לעברה ופצע אותה קל ביד
    זאת בשביל לנטרל אותה כי היא היתה חמושה בסכין בכוונה לדקור , כמו כן היא הודתה בכך כי בכוונתה היה לבצע פיגוע.
    עוד אחרי שירו בה היא קיבלה טיפול רפואי על ידי חיילי צהל .
    יש לציין כי היא שוהה בכלא השרון בתנאים מעולים יחד עם קטינות נוספות , בתא עם מוצרי חשמל ואוכל והכל
    ראיתי זאת מקרוב
    אזמי שלא היה שם ורטה בעיניים שלו איך היא חיה ובאיזה תנאים שלא ידבר סתם.
    היא הגיעה לכלא השרון מכלא נווה תרצה יחד עם קטינה נוספת שגם היא נפצעה קל ביד בעקבות אירוע חבלני שעשתה .
    כמו כן כל השמות של האסירות שצויינו בכתבה הן עשירות שעשו פיגועים חמורים ופצעו אזרחים ולמרות הכל הן מקבלות בכלא טיפול רפואי מסור ותנאים סוציאלים מלאים .

הגיבו לאיה אוהבת כל אדם

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים