הגדה השמאלית

במה ביקורתית לחברה ותרבות


מאת: ב-4 בינואר, 2016 5 תגובות

בפרשת שמות סובלים מדמוניזציה של הזר בני עמי – ואלו הם העברים. העברים הגיעו למצרים כפליטים, שנסו מהרעב בארץ כנען. דמוניזציה של הזר החי במצרים זורע ממשל מצרי בנאומים פופוליסטיים זולים ואימתניים כלפי הזר, שעלול לתת יד לאויב.

egyptslavesעבדות במצרים העתיקה (מקור)

בפרשת החיים בארצי סובלים מדמוניזציה של הזר אפריקאים, שהגיעו לישראל כפליטים הנסים מרעב ואימה באפריקה. את הדמוניזציה של הזר בישראל זורע ממשל ישראלי בנאומים פופוליסטיים זולים ואימתניים כלפי הזר המוצג כסרטן.

בפרשת שמות מנצח על הדמוניזציה כלפי פליטים מאסיה – פרעה, מלך מצרים. בפרשת חיינו מנצחים על הדמוניזציה כלפי פליטים מאפריקה חברי כנסת מהימין וגם חברי כנסת, שפרשת השבוע מתנגנת על לשונם. למרבה הצער, הטכסטים כלפי הזר בספר שמות דומים להפליא לטכסטים אימתניים כלפי הזר בבוטות ובהתנסחות חברי כנסת מהימין כלפי הזר בארצנו. בשני המקרים אנו רואים זריעת פחד בלתי ראציונאלי הפורט על נימים לאומניים של סכנה קיומית .

בשני המקרים הסממנים האופייניים לזר הם מפלצתיים. בכל מקום הזרים הם בבחינת "שׁוֹרְצִים" ומסכנים את הקיום של ילידי המקום. הנוסח המבהיל של פרעה, שנוסח בספר שמות פרק א' 7 תואמים לדברי ההבל השכיחים כיום – "וּבְנֵי יִשְׁרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאוֹד מְאוֹד וַתִּמַּלֵּא הָאָרֶץ אוֹתָם". אצלנו החליפו "שׁוֹרְצִים" עבריים ב"שׁוֹרְצִים" אפריקנים בדרום תל אביב, ב"שורצים" בדווים בדרום הארץ ב"שורצים" ערבים בארץ כולה.

בפסוק 9 באותו פרק אנו קוראים – "וַיּאמֶר (פרעה) אֶל עַמּוֹ הִנֵּה עַם יִשְׁרָאֵל רַב וְעָצוּם מִמֶּנּוּ". פרופסור נחמה ליבוביץ בספרה ספר "שמות" מביאה את פירושו של הרמב"ן לפיו פרעה אינו חושש רק מהריבוי הטבעי – מהסכנה הדמוגראפית – של השורצים החיתיים בדמות בני ישראל, אלא חושש במיוחד ממה שהם בני ישראל, שיכולים להצטרף אל האויב – "וְהָיָה כִּי תִּקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא אֶל שׁוֹנֵאנוּ וְנִלְחַם בָּנוּ…". (שם פס' 10) למרות שבני ישראל שוהים במצרים מאות שנים כמיעוט לאומי מחליט ממשל אווילי במצרים להסית נגדם ולהצביע על הסכנה הדמוגרפית – שהזר מסוכן כי "נלחם בנו".

הפופוליזים הזול של פרעה במצרים כלפי מי שהוא רואה בו זר – בני המיעוט העברי – קיבל ממדים מסוכנים בעוינות שלו כלפי בני העם העברי, החי במצרים כבר כמה מאות שנים.

הפופוליזים הזול של הימין בישראל כלפי מי שהוא רואה בו זר – בני המיעוט הערבי – מקבל ממדים מסוכנים בעוינות שלו כלפי בני העם הערבי, החי בישראל כבר מאות בשנים.

פרשת השבוע – פרשת שמות זועקת נגד כל גילוי של גזענות. היא דורשת מאיתנו בל נחטא בחטא הדמוניזציה של הזר ונייחס לו שדים ורוחות רפאים החבויים בראיה החיתית של "שׁוֹרְצִים".

פרשת השבוע היא גם מקום למחשבה לשמאל הציוני. שמאל שמצביע על סכנה דמוגרפית לחיינו ולמפעל הציוני אם לא ניפרד, זה שמאל שמתנכר לא רק לערכי הדמוקרטיה, אלא גם לערכי פרשת השבוע. אינני רואה איום דמוגרפי בילידי הארץ הזו ערבים החיים בחיפה ובנצרת, ביפו ובעכו, בגליל ובנגב.

תגובות
נושאים: מאמרים

5 תגובות

  1. ברק הגיב:

    ב"ה
    ההבדל הוא שפרעה בעיקר רצה את בני ישראל בתור כח עבודה זול. אם הערבים או האפריקאים יבואו אלינו בבקשה של "שלח את עמי", אז התשובה של מנהיגי הימין תהיה "נהדר רק תלכו, וקחו איתכם כמה שיותר ערבים\אפריקאים איתכם".
    העונש על המצרים לא בא כשהם עשו צרות לעם ישראל, אלא כשהם לא נתנו לבני ישראל לצאת ממצרים.

    • דני הגיב:

      ותגיד לי בבקשה, מי ישטוף כלים במסעדות? מי ינקה את החרא ברחובות? מי יבנה את ארץ ישראל לתפארה? מתי פעם אחרונה ראית פועל בניין יהודי (לא מנהל עבודה אלא פועל)? מי יטפל בקשישים סיעודיים? מי ינקה חדרי מוות בבתי חולים? מדינת ישראל, בדיוק כמו פרעה, משתמשת בפליטים ככח עבודה זול. אז בבקשה, טול קורה מבין עיניך.

  2. ידידיה הגיב:

    איתן, חבל שלא הבהרת ביתר הרחבה את הביקורת על השמאל הציוני, המציג את פיתרון ההפרדה, כדי להציל אותנו מאיום דמוגראפי של רוב פלשתיני.

    אני עם כל הביקורת שיש לי כלפי עמדות של עודה איימן ואחמד טיבי, אינני רואה במנהיגות של הציבור הערבי ובציבור הערבי בכללותו איום דמוגרפי, שרק בעטיו השמאל הציוני מבקש את פיתרון ההפרדה.. זה נימוק שמהווה סטירת לחי ללקח של פרשת השבוע ולכל ערכי הדמוקרטיה שבשמם השמאל הציוני מתהדר.

  3. ההבדל הקטן הגיב:

    בני ישראל ביקשו "שלח את עמי". האפריקנים דורשים להביא את כל אפריקה לפה.

  4. מיכל ריזל הגיב:

    שתי הערות:
    1) פרעה מייצג לא "פופוליזם זול", אלא "חרדה דמוגרפית", מאחר שהוא נוהג כמי שכפאו השד, ופועל כנגד עצמו. פרעה הוא החרד הדמוגרפי הראשון. אנחנו ירשנו אותה ממנו: הימין חרד מהריבוי של הפלסטינים ואילו השמאל חרד מהריבוי של החרדים. כך שכולנו חולקים פתולוגיה משותפת.
    2) בעיני הסיפא של דבריך מודבקת לפרשת השבוע. ברעיון ההיפרדות שמייחסים לשמאל (אני לא מכירה אף אחד חוץ ממני שמטיף להיפרדות בכבוד, אז אולי התכוונת אלי, למרות שאני לא שמאלנית בעיני עצמי) לא מדובר בגירוש של הפלסטינים אזרחי ישראל. מדובר על הצבת גבול בתוואי 67, שיאפשר מינימיזציה של חיכוך בין שתי טריטוריות שמעולם לא אוחדו בחוק. אמנם בפרשה שלנו אין עוגן הילכתי מובהק להיפרדות שמטרתה למנוע שפיכות דמים, אבל אני מפנה אותך לבראשית יג וַ/יֹּ֨אמֶר אַבְרָ֜ם אֶל־ל֗וֹט אַל־נָ֨א תְהִ֤י מְרִיבָה֙ בֵּינִ֣/י וּ/בֵינֶ֔י/ךָ וּ/בֵ֥ין רֹעַ֖/י וּ/בֵ֣ין רֹעֶ֑י/ךָ כִּֽי־אֲנָשִׁ֥ים אַחִ֖ים אֲנָֽחְנוּ׃ ט הֲ/לֹ֤א כָל־הָ/אָ֙רֶץ֙ לְ/פָנֶ֔י/ךָ הִפָּ֥רֶד נָ֖א מֵ/עָלָ֑/י אִם־הַ/שְּׂמֹ֣אל וְ/אֵימִ֔נָה וְ/אִם־הַ/יָּמִ֖ין וְ/אַשְׂמְאִֽילָה׃
    ואין יותר יהדות מזה.

הגיבו כאן

אורך תגובה מקסימלי: 1000 תווים

הרשמה לעדכונים בדוא"ל

Subscribe via Email

מומלצים